Știrile săptămânii: Marile trofee de la Cannes, în premieră la București. Povești cu arte marțiale, căpcăuni și homari; Se caută critici de film pentru Cannes. Dezbateri despre piraterie și critică la Les Films de Cannes à Bucarest; Festival de film documentar fARAD 2015; Se filmează “Minte-mă frumos în Centrul Vechi”; „Cinema, Mon Amour”, în competiție la DOK Leipzig, unul dintre cele mai mari festivaluri de documentar din lume; Laureatii editiei aniversare Filminute; Jacques Audiard, laureat cu Palme d’Or, invitat special al Les Films de Cannes à Bucarest.
Marile trofee de la Cannes, în premieră la București. Povești cu arte marțiale, căpcăuni și homari
12 dintre filmele care s-au întors cu trofee de la Cannes pot fi văzute pentru prima dată în România între 23 și 29 octombrie, la Les Films de Cannes à Bucarest. Laureatul cu Palme d’Or și marii câștigători ai premiilor pentru regie, scenariu, interpretare, Camera d’Or sau Un Certain Regard vor aduce la Cinema Studio, Elvire Popesco și Cinema PRO o frântură din agitația și entuziasmul provocate la Cannes. Lor li se adaugă câteva dintre filmele din competiție care au atras atenția presei, precum Tale of Tales sau Louder than Bombs.
Considerat marele favorit la Palme d’Or, The Assassin a câștigat în cele din urmă Premiul pentru regie la Cannes și a fost propus de Taiwan la Oscar 2016. Spectatorii vor avea șansa să vadă în premieră în România filmul maestrului taiwanez Hou Hsiao-hsien, o superbă explorare a istoriei artelor marțiale, primită cu ovații de presa internațională. În timpul dinastiei Tang, în secolul IX, o femeie-asasin primește ordin să omoare un nobil pe care-l iubise cândva. „Cadru cu cadru, este poate cel mai răvășitor de frumos film pe care l-a făcut Hou, și cu siguranță cel mai captivant”, scrie publicația americană „Variety”. Hou Hsiao-hsien este unul dintre cei mai importanți regizori contemporani, autorul lui A City of Sadness (1989), recompensat cu Leul de Aur la Veneția.
„N-ai mai văzut niciodată așa ceva. E genul de film pe care simți nevoia să-l revezi, ca să fii sigur că a existat”, titrează „The Telegraph” despre mult-așteptatul The Lobster, de Yorgos Lanthimos, distins cu trei premii la Cannes: Premiul Juriului, O mențiune specială Queer Palm, dedicată producțiilor cu tematică LGBT, și premiul al doilea Palm Dog, pentru cel mai carismatic câine. Criticii au găsit influențe din Luis Buñuel și Eugen Ionescu în această satiră bizară, plină de umor, plasată într-un viitor distopic în care oamenii singuri sunt forțați să-și găsească perechea în 45 de zile, astfel se transformă într-un animal, la alegerea lor. Dar de ce ți-ai dori să fii un homar? Colin Farrell face un rol memorabil, alături Léa Seydoux, John C. Reilly, Ben Whishaw; Rachel Weisz narează povestea. Este primul în limba engleză la regizorului grec nominalizat la Oscar cu Dogtooth (2009).
Scenaristul și regizorul mexican Michel Franco (After Lucia) a avut fler distribuindu-l pe Tim Roth în rolul principal în Chronic, câștigătorul Premiului pentru Scenariu. El îl interpretează magistral pe David, un îngrijitor specializat în lucrul cu bolnavii aflați în fază terminală, un bărbat laconic, care lasă să vibreze în jurul personalității sale tristețea și durerea reprimate. Un film dur și onest despre singurătate și suferință, comparat cu Amour, al lui Michael Haneke.
La loi du marché, regizat de Stéphane Brizé, i-a adus renumitului actor francez Vincent Lindon Premiul pentru Interpretare la Cannes, trofeu care încununează cariera sa de peste 30 de ani. Vincent este Thierry, „morocănosul suprem”, un bărbat de 51 de ani care trebuie să răspundă la o întrebare aparent simplă: cât de multe ești dispus să faci pentru a-ți păstra slujba obținută după 20 de luni de căutări?
Matteo Garrone, care are deja în palmares două Mari Premii ale Juriului, pentru Gomorra (2008) și Reality (2012), a revenit în competiția de la Cannes cu Il racconto dei racconti/ Tale of Tales, o adaptare a primei cărți de basme din lume, Pentamerone, de Giambattista Basile, apărută în 1600. O lume bizară, fantastică, dominată de regi, prințese, vrăjitori, ursitoare și căpcăuni, în care Salma Hayek, Vincent Cassel, Toby Jones și John C. Reilly au roluri centrale. Imprevizibil și plin de umor, filmul a fost comparat cu Monty Phyton and the Holy Grail. Matteo Garrone s-a întâlnit cu spectatorii Les Films de Cannes à Bucarest în 2012.
La patru ani după ce Oslo, 31 august a fost proiectat la Cannes, regizorul norvegian Joachim Trier aduce laolaltă nume ca Jesse Eisenberg, Gabriel Byrne, Isabelle Huppert, David Strathairn și Amy Ryan pentru Louder Than Bombs. E drama intensă și emoționantă a unui tată și a celor doi fii ai săi care trebuie să facă față amintirilor, dar și secretelor din trecut, atunci când se reunesc în casa familiei, la trei ani după pierderea soției și mamei lor, un celebru fotograf de război.
Vă reamintim că, din competiția oficială a Festivalului de la Cannes, în programul festivalului vor mai figura Dheepan, filmul premiat cu Palme d’Or, Mon Roi, pentru care Emmanuelle Bercot, invitată specială la București, a primit trofeul de interpretare, Our Little Sister, Mountains May Depart și Sicario.
Filmele The Assassin, La loi du marché, Our Little Sister și Dheepan sunt distribuite în România de Independența Film. Louder than Bombs este distribuit de ViTo Film. The Lobster este adus în România de InterComFilm, iar Sicario – de Freeman Enternainment.
Se caută critici de film pentru Cannes. Dezbateri despre piraterie și critică la Les Films de Cannes à Bucarest
Soarta criticii de film, chestiunea pirateriei și tendințele din cinema-ul actual vor fi puse în discuție anul acesta la Les Films de Cannes à Bucarest (23 – 29 octombrie) în cadrul a două conferințe la care vor fi invitate personalități din industria cinematografică, precum distribuitorul francez Jean Labadie, Christopher Elkins, CEO-ul companiei MUSO, care a dezvoltat un program complex anti-piraterie, și renumitul critic francez Pascal Mérigeau. Seria de evenimente speciale organizate sub titulatura Les Films de Cannes à Bucarest – în dezbatere începe sâmbătă, 24 octombrie, cu Pirateria și cinema-ul. Cum le împăcăm?, și continuă duminică, 25 octombrie, cu dezbaterea Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme?.
Cu această ocazie, Les Films de Cannes à Bucarest și Asociația Culturală Control N lansează o provocare pentru tinerii critici de film, pe care își propun să-i angreneze în dezbatere. Un concurs organizat special cu ocazia acestor conferințe, „Fii critic la Cannes!”, oferă șansa participanților de a obține o acreditare – cu transport și cazare asigurate – la Festivalul de la Cannes, ediția din 2016. Concursul li se adresează tinerilor sub 35 de ani care scriu constant la o publicaţie sau un blog despre cinema și au minim patru texte publicate în ultimul an.
Pentru înscriere, cei interesați trebuie să completeze aplicația disponibilă pe filmedefestival.ro/2015/inscriere/ până pe 16 octombrie, ora 23.59, și să trimită patru texte publicate în ultimul an. După analizarea aplicațiilor, se vor alege 10 finaliști care vor primi acreditare la Les Films de Cannes à Bucarest, participanții din afara Bucureștiului având cazare și masă asigurate în weekend-ul 23 – 26 octombrie. Finaliștii vor participa la conferințele de sâmbătă și duminică și vor înscrie trei texte pentru jurizarea finală: un preview despre Les Films de Cannes à Bucarest (vor fi apreciate unghiurile și abordările inedite), cronica unui film văzut în festival și o relatare despre conferințele la care au participat. Pe baza celor trei texte, publicate până la 1 noiembrie, organizatorii vor alege câștigătorul care va avea șansa de a merge la Cannes. Detalii, pe www.filmedefestival.ro, în secțiunea „Concurs”.
Prima dezbatere, Pirateria și cinema-ul. Cum le împăcăm?, va avea loc sâmbătă, 24 octombrie, la Cinema Elvire Popesco, începând cu ora 11:00. Conferința este împărțită în două sesiuni de două ore în care se va discuta despre impactul pe care pirateria îl are asupra industriei cinematografice, măsurile de protejare a drepturilor de autor care se pot lua în era digitală, în care platformele de sharing iau din ce în ce mai mult avânt. Impunerea unor sancțiuni mai aspre este o soluție eficientă sau e nevoie de o abordare mai creativă?
Vor răspunde la întrebări invitații speciali Jean Labadie și Christopher Elkins, alături de ceilalți participanți la dezbatere. Jean Labadie este președinte și distribuitor Le Pacte (Franța), una dintre cele mai respectate agenții de vânzări din Europa axate pe filmul independent. Christopher Elkins este CEO-ul și co-fondatorul MUSO, cel mai eficient provider de soluții pentru combaterea pirateriei în era web 2.0. MUSO scanează peste 4 miliarde de pagini pentru cei peste o mie de clienți ai săi, care includ câteva dintre cele mai mari case de înregistrări, case de producție și companii din lume.
Duminică, 25 octombrie, tot la Cinema Elvire Popesco, începând cu ora 11.00, Les Films de Cannes à Bucarest și Asociația Culturală Control N propun dezbaterea Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme?. Invitați speciali vor fi Pascal Mérigeau, cunoscut jurnalist și critic de cinema francez, publicat de Le Point, Le Monde și Nouvel Observateur, implicat în selecția filmelor la Festivalul de la Cannes, și Magali Montet, atașat de presă la Cannes pentru filme din selecție, cu experiență vastă în gestionarea interviurilor cu presa internațională. Care sunt tendințele majore din cinematografie, cum s-a transformat meseria de critic în epoca Internetului, când scrisul s-a democratizat și oricine poate publica; cum comunici și vinzi un film independent, ce șanse are un film independent fără festivaluri – sunt câteva dintre temele de discuție.
Dezbaterile Les Films de Cannes à Bucarest se adresează tuturor jurnaliștilor care scriu despre film sau cultură, bloggerilor și tinerilor critici de cinema, scriitorilor și editorialiștilor, reprezentanților cinematografelor și ai distribuitorilor români, precum și studenților la facultăți de profil (UNATC, Jurnalism, Filosofie, Arte etc.).
Intrarea este liberă.
Concursul „Fii critic la Cannes!” este organizat în parteneriat cu Asociația Culturală Control N, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Este un eveniment susținut de BRD – Groupe Société Generale.
Les Films de Cannes à Bucarest va avea loc între 23 și 29 octombrie, la Cinema Studio, Cinema Elvire Popesco și CinemaPRO.
Lista filmelor anunțate până acum poate fi consultată pe www.filmedefestival.ro.
Festival de film documentar fARAD 2015
În perioada 15-18 octombrie se va desfășura a doua ediție a festivalului de film documentar fARAD, eveniment fondat în 2014 de Romanian Film Initiative I FilmETC (Corina Șuteu, Mihai Chirilov și Oana Radu) şi produs de 111Film, sub direcţia artistică a Monei Nicoară.
Un festival original în peisajul naţional, a cărui identitate se inspiră din poziţia de frontieră a Aradului, fARAD explorează și în acest an diverse forme cinematografice de reprezentare a realităţii şi modalităţi de a transcende limitele şi graniţele — formale sau naţionale. fARAD prezintă filme documentare, hibride şi experimentale, reunite sub sloganul FILME CONECTATE LA REALITATE.
Tema acestei a doua ediţii a festivalului este PORTRET / PEISAJ (PORTRAIT / LANDSCAPE) și este inspirată de constrângerile formale ale documentelor digitale, dar, mai ales, de abordările specifice ale celor mai importante documentare internaționale din ultimul an, care vor fi prezentate publicului arădean: imaginea “pe lung” și “pe lat”, perspectiva de adâncime și unghiul larg, concentrarea pe context sau pe individ.
Proiecțiile vor avea loc la Cinema ARTA, intrarea fiind liberă, iar în deschidere va fi prezentat filmul Primarul chinez, documentar premiat la Sundance în acest an pentru accesul excepțional la un personaj care ia în piept un peisaj urban halucinant și, în același timp, comunismul și noul capitalism din China. Închiderea festivalului e rezervată unui eveniment hibrid cu Omul cu camera de filmat (1929) al lui Dziga Vertov, capodopera de montaj a școlii sovietice, prezentată cu acompaniament live asigurat de DJ Dubase.
Alte șapte documentare prezentate și premiate la cele mai importante evenimente de profil din lume vor completa programul celor patru zile de festival, care poate fi accesat la adresa www.farad.ro: Amy, film de montaj despre destinul tragic al starului muzical Amy Winehouse (Cannes 2015); Bondoc, portret emoționant și totodată riguros formal al unui vechi șahist român (TIFF 2015); Citizenfour, documentarul-thriller despre avertizorul de conștiință Edward Snowden (Oscar 2015 pentru cel mai bun documentar); Call Me Marianna, povestea năucitor de umană a unei transexuale poloneze (Locarno 2015, cel mai bun film și premiul publicului la festivalul de la Cracovia); Drifter, un bildungsroman despre ce înseamnă să fii adolescent cu puține șanse, dar multe vise (premiat la IDFA 2014, cel mai mare festival de film documentar din Europa); Secretul nasturelui de sidef, o meditație despre relația dintre peisaj, istorie și identitate în regia veteranului cineast chilian Patricio Guzman (Ursul de Argint pentru cel mai bun scenariu, Berlin 2015); Virunga, documentar de acțiune despre o rezervație naturală sub amenințarea războiului civil din Congo (nominalizat la Oscar 2015).
Programul de proiecții va fi dublat, și în acest an, de workshop-uri și mese rotunde specializate și va găzdui Atelierul fARAD, întâlnirea deja tradițională a documentariștilor arădeni.
fARAD este un eveniment conceput de Corina Șuteu prin Romanian Film Initiative I FilmETC (organizatorii festivalului de film românesc Making Waves din New York) şi este organizat sub patronajul Primăriei Municipiului Arad, prin Centrul Municipal de Cultură, fiind produs în parteneriat cu 111Film și kinema ikon. Mihai Chirilov este președintele festivalului, iar Mona Nicoară – directorul artistic. fARAD beneficiază de suportul logistic al Asociaţiei Arad Capitală Europeană a Culturii 2021.
Se filmează “Minte-mă frumos în Centrul Vechi”
Cea mai de succes comedie romantică românească, “Minte-mă frumos” are parte de o continuare.
“Minte-mă frumos în Centrul Vechi” se filmează în această perioadă la București și are în distribuție pe cei doi protagonişti care au fost sarea şi piperul primei părţi: Antoaneta Zaharia şi Marius Damian. Alături de ei vor apărea cosacraţii: Coca Bloos, Adriana Trandafir, Emilian Oprea şi George Pişteranu, precum şi tineri actori: Pavel Ulici, Nicoleta Hâncu, Alexandru Unguru, Aida Economu, Sorin Miron şi Diana Roman. Apariţii speciale vor avea: Viorel Lis, Codin Maticiuc şi Virgil Ianţu.
În regia lui Iura Luncașu și cu un scenariu semnat de Adrian Lustig, „Minte-mă frumos în Centrul Vechi” spune povestea a cinci tineri actori ce pregătesc un spectacol într-un teatru din Centrul Vechi. Doru, Dora, Lucy, Alecu şi Freddy alcătuiesc un armonios pentagon amoros. Dora şi Lucy sunt îndrăgostite de Doru, dar Doru e îndrăgostit de păcănele. Alecu e îndrăgostit de Dora, dar se mulţumeşte cu Lucy. Lucy se mulţumeşte cu toţi, dar Freddy… Chiar: pe cine iubeşte Freddy? Că doar nu pe Antonio, sufleurul trupei… Un singur lucru e cert: cămătarii nu-l iubesc deloc pe Doru, mai ales când e în joc onoarea brandului Marlon. Noroc cu Toni, care, deşi au trecut 3 ani de la „Minte-mă frumos”, nu şi-a pierdut talentul de hacker. Şi cum Oana, soţia lui, şi-a pus în minte să-i năşească pe Dora şi Doru, Toni mai loveşte o dată.
Apropo: piesa pe care o repetă tinerii actori se cheamă: „Jocul dragostei şi al întâmplării”. Cine va câştiga jocul: dragostea sau întâmplarea?
Filmările au început pe 23 septembrie și durează 3 săptămâni. Se filmează în diferite locații din București şi din împrejurimi.
Imaginea filmului este semnată de Andrei Băltărețu. Producător este Cristina Dobrițoiu (Movie Production).
“Minte-mă frumos în Centrul Vechi” urmează a fi lansat în cinematografele din România de 1 Aprilie, 2016. Nu e păcăleală…
„Cinema, Mon Amour”, în competiție la DOK Leipzig, unul dintre cele mai mari festivaluri de documentar din lume
Documentarul Cinema, Mon Amour, regizat de Alexandru Belc, a fost selecționat în competiția Next Masters la Festivalul Internațional de Documentar și Animație DOK Leipzig (26 octombrie – 1 noiembrie). Fondat în 1955, în orașul german Leipzig, este cel mai vechi festival de documentar din lume și unul dintre cele mai mari, cu peste 350 de filme din 60 de țări în program. Cinema, Mon Amour va concura pentru un premiu de 10.000 de euro alături de alte 12 documentare realizate de cineaști aflați la primul sau al doilea lungmetraj.
Filmul urmăreşte povestea lui Victor Purice, angajat România Film, managerul sălii Dacia Panoramic din Piatra Neamţ, unul din cele circa 20 de cinematografe funcţionale, dar pustii, încă nedigitalizate, aparţinând RADEF. Purice se ambiţionează să creadă că nu e totul pierdut, ca un adevărat Don Quijote, şi conservă aparatura de 35 mm, recondiţionează sala sau cumpără proiector pentru a difuza filme pe DVD, toate din propriii bani.
În paralel cu povestea lui Victor Purice, filmul analizează motivele din spatele degradării sălilor de cinema, oferind o imagine actuală a cinematografelor funcționale sau abandonate, la nivelul întregii țări. Proiectul Cinema, mon amour a fost demarat acum trei ani, ca parte din campania „Salvaţi Marele Ecran”, inițiată de Tudor Giurgiu şi echipa TIFF, în scopul conştientizării nevoii de a moderniza şi digitaliza cinematografele din rețeaua RADEF România Film.
Alexandru Belc a mai regizat documentarele 8 Martie (2012) și Rebel, Rebel (2009, co-autor Mihai Bauman), acesta din urmă selecționat la Visions du Réel Documentary Festival, Nyon, Elveția. În această vară, cu Cinema, Mon Amour, a câștigat Cat & Docs Award și Croatian Radio Television HRT Award la Festivalul de la Sarajevo, în cadrul workshop-ului Docu Rough Cut Boutique.
Monteurul filmului este Ioachim Stroe, imaginea este semnată de Tudor Panduru și Alexandru Belc, iar de sound design s-au ocupat Vlad Voinescu și Filip Mureșan. Producătorii filmului sunt Hanka Kastelicová (HBO Europe) și Tudor Giurgiu (Libra Film), iar co-producători – Radovan Sibrt și Viktória Hozzová. Producătorul executiv al filmului este Bogdan Crăciun.
Cinema, Mon Amour este o producție Libra Film, în coproducție cu HBO România și Pink Productions (Cehia). Proiectul a fost dezvoltat în cadrul programului MEDIA al Uniunii Europene.
Documentarul va avea premiera pe canalul HBO România, în luna decembrie a acestui an.
Laureatii editiei aniversare Filminute
Cea de-a 10-a ediție aniversară a Filminute, festivalul internațional de filme de un minut, s-a încheiat cu premiul juriului pentru Best Filminute acordat regizorului francez Guillaume Renusson pentru tulburătorul și ingeniosul film A MINUTE OF SILENCE.
Oferind marele premiu filmului A MINUTE OF SILENCE, juriul i-a recunoscut „povestea mistuitoare, originalitatea și rezonanța.” Vorbind despre film, primul câștigător Best Filminute filmat cu un telefon mobil, Renusson ne spune ”Am vrut să scriu o poveste în care subiectul primează în fața aparaturii cu care este filmat”. Pentru un festival dedicat mai presus de toate poveștilor impresionante, cuvintele lui au rezonat puternic cu echipa Filminute. A MINUTE OF SILENCE a fost de asemenea alegerea regizorului italian și a colaboratorului Filminute Carlo Perassi care, împreună cu Taste of Cinema și Filminute, a trecut în revistă finaliștii Filminute din ultimii 10 ani și a făcut o selecție personală pentru fiecare an.
Anul acesta, Filminute a atras vizionări dintr-un număr record de 154 de țări. Votul publicului a hotărât People’s Choice Award, care merge anul acesta la Khris Burton, din Martinica, pentru NANNY. Burton nu îi este străin publicului Filminute, câștigând People’s Choice Award și în 2013 și făcând parte din juriu în 2014. Cu NANNY, a răsfățat publicul cu o frumoasă și intensă fabulă care are în prim plan interpretarea fără cusur a Gloriei Bonheur, din Martinica. Filmul a generat un val de comentarii apreciative din partea vizitatoruilor, precum și numeroase încuviințări din partea juriului. Burton s-a dovedit a fi un regizor talentat și chibzuit care nu numai că își stăpânește arta, dar înțelege și puterea social media în a construi un public pentru filmul său.
Premiul pentru Top Rated Film, cu 4.8 stele din 5, merge către REMATCH, o poveste tulburătoare despre abuzul domestic, regizat de George Molesag, din România.
Anul acesta, selecția festivalului a inclus 17 țări, inclusiv un număr record de 5 filme din Franța, precum și trei filme din Marea Britanie și câte două din Iran și SUA.
Juriul internațional format din 7 membri, printre care Cathy Schulman, Klaus Eder, Kevin Roberts, Anton Groves, Ignacio F. Rodo, John Ketchum și Sabaa Quao, a oferit de asemenea 5 Mențiuni, care au mers către: Wojtek (Polonia), Nanny (Martinica), 1-0 (Iran), Rematch (România), și The Crack (Uruguay)
Filminute își continuă de asemenea tradiția premiilor oferite de parteneri, atât cu Cineuropa cât și cu CineCoup. Premiul CineCoup Filminute 2015, oferit de cunoscutul accelerator de film canadian, merge către L’Acte (Franța). Premiul vine însoțit de un premiu în valoare de $2,500 (CAN).
Cel de-al doilea premiu oferit de Cineuropa merge către Rematch.
Co-fondatorul Filminute și Președintele Juriului, John Ketchum, a încheiat ediția aniversară zicând ”Poveștile puternice rezonează mult după finalul filmului. Acesta este semnul distinctiv al filmelor bune, chiar și al acelora care au doar un minut.”
“Le mulțumesc tuturor celor care au contribuit la succesul inițiativei Filminute de-a lungul ultimilor 10 ani și rămâneți alături de noi în continuare pentru noi anunțuri pe măsură ce ne pregătim să extindem inițiativa în 2016.”
Jacques Audiard, laureat cu Palme d’Or, invitat special al Les Films de Cannes à Bucarest
Unul dintre cei mai aclamați cineaști ai momentului, Jacques Audiard, premiat cu Palme d’Or la Cannes 2015 pentru Dheepan, se va întâlni pentru prima dată cu spectatorii din România la festivalul Les Films de Cannes à Bucarest (23 – 29 octombrie). Regizorul își va prezenta filmul, va răspunde întrebărilor publicului și va susține un masterclass la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică (UNATC) luni, 26 octombrie, de la ora 11.00. Un focus îi va fi dedicat în festival, alte două filme ale sale urmând a fi proiectate: De battre mon cœur s’est arrêté și Un profet.
Jacques Audiard (63 de ani) vine la București cu un film mai actual ca niciodată. Dheepan urmărește traseul a trei imigranți din Sri Lanka – un fost soldat, o tânără și un copil – care pozează ca familie și încearcă să răzbată în noua lume în care au intrat, undeva în afara Parisului. În rolul principal, regizorul a ales un actor non-profesionist cu o istorie similară în spate: Jesuthasan Antonythasan a luptat în gruparea Liberation Tigers a lui Tamil Eelam și a fost închis în numeroase țări, înainte de a cere azil în Franța în 1997, la doar 25 de ani. Audiard declara la Cannes că speră ca filmul să contribuie la îmbunătățirea situației lor.
Maestru în celebrarea marginalilor și autor al unor filme foarte intense, Audiard și-a început cariera ca asistent de regie al lui Roman Polanski la The Tenant (1976), dar a regizat primul lungmetraj abia 18 ani mai târziu, în 1994. Regarde les hommes tomber, un road movie cu Mathieu Kassovitz și Jean-Louis Trintignant, i-a adus o selecție la Cannes, în Semaine de la Critique, și primul din șirul lung de trofee – Premiul César pentru Cel mai bun debut. Cei doi actori au fost protagoniști și în următorul său film, Un héros très discret (1996), distins cu Premiul pentru scenariu la Cannes. Din anii 70 încoace, a scris peste 20 de scenarii pentru filme și seriale TV, unele împreună cu tatăl său, scriitorul Michel Audiard. A regizat videoclipuri, inclusiv pentru Noir Désir (celebra melodie Comme elle vient), și avut câteva apariții ca actor.
Cele șapte lungmetraje ale sale i-au adus zeci de premii. Sur mes lèvres (2001) confirma încă o dată talentul său de scenarist obținând César pentru scenariu, De battre mon cœur s’est arrêté (2006), cronica unei relații distructive tată-fiu, a fost un succes de critică și de public și a câștigat opt premii César, inclusiv pentru Cel mai bun film, dar și BAFTA pentru Cel mai bun film străin. Notorietatea internațională a venit odată cu thriller-ul Un profet, câștigător al Marelui Premiu la Cannes, nominalizat la Oscar și Globurile de Aur și premiat cu BAFTA și nouă trofee César, în care talentatul actor Tahar Rahim joacă rolul unui tânăr forțat să se adapteze regulilor vieții în închisoare. A urmat povestea de dragoste emoționantă din De rouille et d’os (2012), cu Marion Cotillard, la rândul ei multi-premiată.
Următorul său proiect după Dheepan este și primul în limba engleză – The Sisters Brothers, un western adaptat după o carte de Patrick deWitt, cu John C. Reilly în rolul principal.
Jacques Audiard este al doilea laureat Palme d’Or care vine la Les Films de Cannes à Bucarest în anul în care câștigă cea mai importantă distincție din lume oferită de un festival de film, după Abdellatif Kechiche (La vie d’Adele), care a vizitat Bucureștiul în anul 2013.
Peste 30 dintre filmele din selecția Festivalului de la Cannes, 12 dintre ele premiate, pot fi văzute pentru prima dată în România între 23 și 29 octombrie, la Cinema PRO, Cinema Studio și Cinema Elvire Popesco. Lista filmelor poate fi consultată pe www.filmedefestival.ro.
Filmul Dheepan va fi distribuit în cinematografele din România de Independența Film, din 30 octombrie.