Știrile săptămânii: Documentar dimineața, la prânz și seara, începând de mâine; „Licu, o poveste românească”, în selecția festivalului MakeDox – din 24 august în cinematografele din România; Ne petrecem ultima lună a verii la soare cu documentarele KineDok; 300 de personalități culturale cer anularea prevederilor Ordonanței de Urgență 76/2018; Serialele producție proprie „Fear the Walking Dead” și „Better Call Saul” vor continua cu un nou sezon, al cincilea, la AMC; Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”, propunerea României pentru o nominalizare la Oscar 2019; Bucharest International Dance Film Festival #4, între 6 și 9 septembrie la București; O nouă viziune în cultură și educație: Fundația9 și Fondul de Cinema „Lucian Pintilie”; Premiere românești și proiecții-surpriză la Divan Film Festival; „Caravana filmului românesc – Capodopere ale cinematografiei naţionale” revine la Oneşti, în perioada 6 – 12 august; S-au lansat posterul și trailerul comediei ”Povestea unui pierde-vară”.
Documentar dimineața, la prânz și seara, începând de mâine
„Ia o cameră, filmează ceva, arată cuiva.” – Jean Luc Godard
De 13 ani încoace, în luna august, undeva în România, 15 tineri realizatori și artiști în filmul documentar din toată lumea se aliniază la start. Iau o provocare pe care puțini artiști o accesează vreodată: fac un film de scurtmetraj în cinci săptămâni. De la idee, până la proiecția de final, în fața unui juriu internațional. Adesea rezultatele nu sunt doar câteva filme selectate și premiate în festivaluri de pe tot globul – cam unul din trei -, ci mai ales încrederea în ce pot crea și chiar o nouă viziune despre lume și viață. Cine e pe lista norocoșilor care iau startul la 1 august, la Baru, în județul Hunedoara?
Și câștigătorii sunt…
Lista celor 15 adună laolaltă opt țări: Bulgaria, Chile, Franța, Germania, Italia, Olanda, România și Spania. Sunt regizori, directori de imagine și editori care vor fi împărțiți în cinci echipe și îndrumați timp de o lună să găsească, filmeze și să monteze de la zero o poveste.
Pentru câțiva dintre ei – Sofia Nelega, Gabriela Forfotă, Ioana Pop și Magnus Lorenz – workshop-ul este parte din lucrarea de masterat pe care o vor suține anul următor în cadrul Programului de master Documentary Filmmaking al Universității Babeș-Bolyai, prima initiațivă academică din România de specializare în producția de film de non-ficțiune.
Cele cinci săptămâni demarează cu un masterclass condus de Thierry Garrel, director timp de 17 ani al departamentului de film documentar al televiziunii franco-germane Arte, supranumit și „Papa“ filmului documentar. Apoi, studenții vor fi îndrumați de profesorii Lotte Mik-Meyer, John Appel, Jeroen Berkvens și Laurent Bécue-Renard, realizatori multipremiați în circuitul de festivaluri de film documentar.
Dan Nuțu, producător Aristoteles Workshop: „De 13 ani încoace, mă simt de fiecare dată ca la un nou început, în care totul e posibil. E de-a dreptul uimitor să realizezi, la sfârșitul lunii, că într-un fel sau altul ai ajutat 15 oameni să priveasca lumea altfel. Și să întrezărești că sămânța aruncată încolțește. Ca Făt Frumos din Lacrimă, cresc într-o lună cât alții într-un an. Vorbesc de studenți, nu de mine. Că eu sunt bine așa cum sunt“.
Prin Hațeg după povești, cu Mercedes-Benz
Filmările pot avea loc, spune manualul workshop-ului, pe o rază de două ore de mers cu mașina de la baza de producție. Anul acesta, baza este Complexul Universității Babeș-Bolyai, cu care Aristoteles Workshop a încheiat un parteneriat fără precendent.
De la bordul SUV-urilor GLC oferite de Mercedes-Benz România, echipele vor putea acoperi un areal care cuprinde printre altele Deva, Hunedoara și siturile arheologice de la Sarmisegetuza.
Workshop-ul care descoperă talente și schimbă vieți
„După workshop, totul îmi pare posibil. Să îmi schimb cariera, să îmi schimb viața“, a declarat Bogdan Crăciun.
„Trebuia să fii acolo. O experiență ex-tra-or-di-na-ră. O să păstrez cu mine săptămânile astea pentru totdeauna. Ce mijloc ingenios să dezlănțui potențialul! Mă uit total diferit acum la filme. Sunt încă la început, dar simt că sunt pe drumul cel bun“, a spus Octavian Segărceanu.
Și desigur: „Am învățat mai mult în cinci săptămâni de Aristoteles Workshop decât în trei ani de școală“, a spus Adina Pintilie, anul acesta câștigătoare a Ursului de Aur la Festivalul Internațional de Film de la Berlin.
Până când o nouă șarjă va fi proaspăt scoasă din montaj, producțiile finalizate Aristoteles Workshop pot fi văzute pe cinepub.ro, o platformă online gratuită de cinema românesc dedicată iubitorilor și creatorilor de film românesc.
Din 2018, AW este partener cu Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Facultatea de Teatru și Televiziune și cu cinepub.ro, platforma unde filmele românești se văd gratuit și legal de oriunde din lume.
Despre Aristoteles Workshop
Aristoteles Workshop (AW) a fost creat în 2006 de către producătorii Dan Nuțu și Cristina Hoffman, cu sprijinul televiziunii franco-germane Arte, pentru a susţine o nouă generaţie de cineaşti de film documentar, cu o experienţă anterioară în film sau producţia video. Experţi recunoscuţi din domeniul filmului documentar oferă pregătire profesională participanţilor. Programul se adresează tinerilor cineaşti cu talent şi pasiune, opinii proprii, dorinţa de a propune şi susţine, angajament şi capacitate de lucru în echipă.
AW este producătorul a zeci de documentare care au primit aprecierea publicului şi a juriilor internaţionale, fiind finaliste în selecţia oficială sau câştigătoare ale unor festivaluri de marcă precum Cannes Film Festival – Quinzaine des Réalisateurs, DoK Leipzig, IDFA Amsterdam sau Locarno International Film Festival.
Despre Programul de master Documentary Filmmaking, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj Napoca
Facultatea de Teatru și Televiziune a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca este o instituție multidisciplinară și multiculturală, care oferă un spectru larg de specializări. Începând din 2004, alături de domeniul Teatru s-a lansat noul domeniu Cinematografie și Media, cu predare în limbile română, maghiară și engleză. Departamentul Cinematografie și Media oferă specializări în regie de fim, imagine de film și televiziune, multimedia, sunet-montaj, comunicare audiovizuală și filmologie.
Programul de master Documentary Filmmaking (în limba engleză) este prima initiațivă academică din România de specializare în producția de film de non-ficțiune. Programul se adresează absolvenţilor care au o licenţă în Cinematografie, Fotografie, Media, Filmologie, Artele spectacolului (regie), precum şi absolvenţilor din alte domenii. Programul de master abordează în detaliu toate etapele de producție ale filmului documentar, adresându-se cu precădere absolvenților și specialiștilor în cinematografie, televiziune sau media, dar şi absolvenţilor cu studii din alte domenii, care doresc să se specializeze în domeniul filmului documentar. Obiectivul principal al programului este realizarea de către fiecare student a unui film documentar de lungmetraj care va reprezenta lucrarea lor de disertație. De asemenea, studenții vor urma o serie de cursuri teoretice și practice care vor contribui la înțelegerea celor mai importante curente și dezvoltări din domeniul filmului documentar în contextul noilor platforme media și vor dezvolta abilități de exprimare artistică cinematografică în contexte profesionale. Folosind tehnici moderne de predare – blended learning, întâlniri modulare, workshopuri și tabere de creație – programul este organizat astfel încât studenții să își poată desfășura în continuare activitatea profesională.
Participarea și interacțiunea cu profesioniști din industrie la festivalurile de film documentar de referință din România – Astra Film Sibiu, Docuart București sau Pelicam Tulcea – fac parte integrantă din programul de pregătire al masteratului. Alături de profesorii de specialitate titulari din Universitatea Babeș-Bolyai, în fiecare an studenții interacționează cu profesori invitați și cu alți profesioniști din România și străinatate, recunoscuți pe plan mondial. Printre partenerii de până acum se numără Peter Gothshalk – comisioning editor la Arte France/Germany, dr. Arnau Gifreu – Universitatea din Girona, prof. dr. Robert Wierzbicki – Universitatea Mittweida, Germania, dr. Rebeka Jorgensen – Fulbright Scholar, profesor, regizor și producător de film.
„Licu, o poveste românească”, în selecția festivalului MakeDox – din 24 august în cinematografele din România
„Licu, o poveste românească”, de Ana Dumitrescu, care a intrat în cursa pentru o nominalizare la Oscar, la categoria „Cel mai bun documentar”, după ce a câștigat trofeul Golden Dove la Dok Leipzig 2017, va participa în selecția festivalului MakeDox din Macedonia.
Cea de-a noua ediție a Creative Documentary Film Festival MakeDox va avea loc în perioada 16 – 23 august, la Kursumli An – construcție de secol al XV-lea – din Skopje, unde, pe lângă proiecții, vor avea loc dezbateri, ateliere și spectacole live.
Documentarul, scris şi regizat de Ana Dumitrescu şi produs de compania Jules et Films, vorbeşte despre România ultimului secol văzută de un om pierdut în istorie. Personajul principal, Liviu Canţer, un bărbat în vârstă de 92 de ani, a supravieţuit unor evenimente istorice majore.
„Licu, o poveste românească” este un documentar despre trecerea timpului şi despre bătrâneţe, o meditaţie despre propria condiţie şi efemeritate. La vârsta lui, Licu a rămas singur cu amintirile sale – despre familie şi momentele importante ale vieţii lui. Fiecare secvenţă de film este construită precum o fotografie dintr-un album.
A mai fost prezentat anul acesta la Muzeul Filmului din Düsseldorf, în cadrul Festivalului pentru Drepturile Omului „Solidarity” de la Tel Aviv, la cea de-a 14-a ediție a festivalului ZagrebDox și la Festivalul Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World România, unde a avut premiera națională.
Filmul a participat la Festivalul Internațional de Film Transilvania și la festivalul Ceau Cinema de la Timișoara.
Documentarul va fi lansat în cinematografele românești pe 24 august 2018, de ROLLERCOASTER PR, şi este distribuit la nivel internaţional de Taskovski Films.
Ne petrecem ultima lună a verii la soare cu documentarele KineDok
După cinci luni în care KineDok powered by One World Romania a străbătut țara în lung și în lat aducând filme documentare publicului din toate punctele cardinale, august ne găsește mai liniștiți și cu gândul la vacanță. Cu 11 proiecții în 9 orașe luna aceasta, aveți timp să ajungeți chiar la toate, dacă vă propuneți, făcând astfel și un tur binemeritat al țării.
Începem la Satu Mare cu Campionul din Balcani, o producție româno-germană despre conflictul interetnic care a avut loc la Târgu Mureș în ‘martie negru’ 1990. Proiecția acestui documentar este cu atât mai importantă, cu cât acest episod istoric ne este mai puțin cunoscut. După succesul pe care filmul l-a avut luna trecută la Târgu Mureș, ne așteptăm ca și de data aceasta el să ducă la un dialog interesant cu publicul, deschizând o fereastră spre trecutul nostru care, chiar și după 28 de ani, își face simțite efectele. Continuăm programul la Curtea de Argeș cu documentarul Mulțumesc pentru ploaie, unde o vom avea ca invitată pe Anca Popescu, profesor de geografie și susținătoare pasionată a protecției mediului. Și tot despre relația om-mediu vom vorbi și la proiecția de la Reșițaalături de Andrei Szabo, președintele Euroland Banat, o asociație care este angajată în ocrotirea patrimoniului natural și cultural din Banatul istoric.
Noutatea lunii: începem proiecțiile și în București la Hidden, The Social Space, unde ne veți găsi regulat și în toamnă, și la Galeria Artera. Aici prima proiecție va fi Funne: Visând la mare, iar surpriza evenimentului este că, după proiecție, vom putea discuta despre varianta românească a poveștii din film. Invitata serii este Beatrice Culda, director executiv al Asociației „Niciodată singur – prietenii vârstnicilor” și inițiatoare a campaniei „Tu când pleci în vacanță?”. Beneficiarii acestei campanii au fost 120 de vârstnici, pentru care au fost strânse fonduri care le-au permis acestora să meargă în vacanță. Exact ca personajele din film, mulți dintre acești seniori abia acum au ajuns pentru prima dată la mare, iar câțiva dintre ei vor fi prezenți și la proiecție să ne povestească cum a fost. Abia așteptăm!
Încheiem apoi luna la iarbă verde în frumosul Parc al Feroviarilor din Cluj-Napoca unde putem viziona documentarul Varză, cartofi și alți demoni – o aventură fascinantă în agricultura românească.
Mai este puțin din vara aceasta plină de peripeții, călătorii și documentare. La toamnă vom reveni cu și mai multe proiecții, în și mai multe orașe și cu povești proaspete din întreaga țară.
De asemenea menționăm că Asociația One World Romania a lansat campania Prietenii OWR. Dacă doriți să susțineți misiunea și proiectele noastre prin donații, noi vă primim cu bucurie în familia noastră. Aflați mai multe detalii aici.
Despre KineDok:
Alba Iulia
10 august – Daliborek și lumea lui albă – Casa Forum – Asociația Forum Apulum
Arad
8 august – ULTRA – Asociația CitiZenit
București
21 august – Funne: Visând la mare – Galeria Artera
29 august – Funne: Visând la mare – Hidden the Social Space – Green Floreasca
Cluj-Napoca
31 august – Varză, cartofi și alți demoni – Fabrica de Pensule – proiecția va avea loc în Parcul Feroviarilor
Curtea de Argeș
6 august – Mulțumesc pentru ploaie – Asociația pentru dezvoltare GHEPart – Centrul de Cultură şi Arte ,,George Topârceanu”
Invitat: Anca Popescu, director la școala Basarab I, Curtea de Argeș, profesor de geografie și entuziastă pro-mediu curat
Iași
7 august – Daliborek și lumea lui albă – MERU
Odorheiu Secuiesc
14 august – ULTRA – Sala Audiovizuală a Bibliotecii Municipiului Odorheiu Secuiesc – Fundația Bibliofil
Reșița
18 august – Mulțumesc pentru ploaie – Muzeul Cineastului Amator
Invitat – Andrei Szabo, președintele Asociației Euroland Banat
Satu Mare
22 august – Tren spre maturitate – Zeppelin Pub
300 de personalități culturale cer anularea prevederilor Ordonanței de Urgență 76/2018
Aproape 300 de regizori, actori, producători, scenariști, scriitori, artiști vizuali, solicită printr-o petiție, coaliției aflată la guvernare, să anuleze prevederile Ordonanței de Urgență nr 75/2018 care vizează concursurile de proiecte culturale și proiecte cinematografice, în integralitatea lor.
Printre semnatarii petiției „Stop politizării culturii” se numără regizori – Nae Caranfil, Radu Jude, Stere Gulea, Alexandru Solomon, Călin Netzer, Corneliu Porumboiu, Marian Crișan, Radu Muntean, Tudor Giurgiu, Cătălin Mitulescu, Paul Negoescu, Alexander Nanau, producători – Ada Solomon, Anamaria Antoci, Radu Stancu, actori – Victor Rebengiuc, Marius Manole, Ana Ularu, regizori de teatru – Alexandru Dabija, Radu Afrim, Vlad Massaci, critici – Andrei Gorzo, Andrei Rus, Iulia Popovici, directori de imagine – Vivi Drăgan Vasile, Marius Panduru, membrii Asociației Active Watch, fostul ministru al Culturii – Corina Șuteu, dar și alte nume importante ale scenei culturale românești precum: Radu Vancu, Florin Iaru, Lia și Dan Perjovschi, Cosmin Bumbuț.
Mai jos găsiți textul petiției:
Membrilor Comisiilor de Cultură ale Senatului României și ale Camerei Deputaților
Într-o singură ședință de Guvern, prin simpla semnătură a unor miniștri pe o ordonanță de urgență (OUG 76/2018), cultura din România riscă să-și piardă libertatea de gândire.
Cu toții am crezut, multă vreme, că depolitizarea unei mari părți a finanțărilor publice pentru cultură și susținerea din fonduri publice, pe criterii artistice și nu partinice, a cinematografiei românești, atât de apreciată internațional, sunt și vor rămâne achiziții europene pentru totdeauna.
Considerăm însă că, prin includerea directă a unor angajați ai Ministerului Culturii și Identității Naționale în comisiile de evaluare de proiecte culturale și proiecte cinematografice, alcătuite principial din experți în domeniile de referință, cu cel puțin trei ani vechime, politicul își dorește o intervenție directă în producția culturală și cinematografică. Pentru cei care nu sunt familiarizați cu aceste mecanisme de finanțare, atragem atenția că adeseori comisiile de experți (ale Fondului Cultural Național și ale Fondului Cinematografic) sunt alcătuite din trei persoane, iar ingerința unui membru al comisiei fără expertiză, numit prin Ordin de ministru, are efecte directe și imediate asupra independenței politice a selecției.
Independența artiștilor, garantarea liberei lor exprimări în diversele forme de artă și accesul nerestricționat pe criterii politice la fondurile culturale sunt condiții minime pentru dezvoltarea culturii într-un stat democratic și european, în care această cultură are statutul de serviciu public.
Finanțarea culturii pe criterii politice sau partinice este un fenomen care ține de sistemele totalitare, unde cultura este doar un instrument de propagandă și de control al gândirii, exprimării și creativității. Un fenomen pe care speram să nu-l mai vedem reactivat. Accesul publicului la o cultură finanțată conform cu direcții politice ne aduce aminte de vremuri pe care le speram apuse.
Din aceste motive, ne exprimăm îngrijorarea cu privire la prevederile Ordonanței de Urgență 76/2018, care par să confirme o tentativă de control politic a finanțării culturale, și solicităm Parlamentului să dezbată de urgență, în sesiunea din toamnă, OUG 76/2018, pentru a opri ingerințele politice a căror suspiciune o ridică actul normativ.
Solicităm în mod imperativ anularea prevederilor OUG care vizează concursurile de proiecte culturale și proiecte cinematografice, în integralitatea lor.
Solicităm, de asemenea, comisiilor de cultură din Parlament să inițieze un dialog cu ministrul Culturii, George Ivașcu, și cu reprezentanții sectorului cultural, dialog pe care ministrul nu a dorit și nu pare că dorește să-l poarte direct cu artiștii, despre politica actuală a Ministerului Culturii și Identității Naționale (autorul acestei ordonanțe) și ce anume justifică măsurile pe care MCIN le ia în ultima vreme.
Lista semnatarilor poate fi găsită aici: https://www.petitieonline.com/stop_politizrii_culturii
Serialele producție proprie „Fear the Walking Dead” și „Better Call Saul” vor continua cu un nou sezon, al cincilea
AMC a anunțat că serialele producție proprie „Fear the Walking Dead” și „Better Call Saul” vor continua cu un nou sezon, al cincilea. Vestea vine după recentul anunț AMC legat de prelungirea cu sezonul doi al serialului-antologie „The Terror”.
„Fear the Walking Dead” este prelungit cu o nouă serie înainte de premiera părții a doua din sezonul 4, care va fi transmisă de AMC în noaptea de 12 spre 13 august, la ora 04:00 (ora României), simultan cu premiera americană. Fiecare nou episod va fi la aceeași oră și în reluare lunea, de la 22:00. În SUA, producția este pe locul 3 în clasamentul celor mai urmărite seriale dramatice de pe posturile de cablu, în rândul adulților de 25 – 54 de ani. În plus, ratingul primelor 8 episoade ale sezonului 4 au fost mai mari decât al ultimelor 8 episoade ale seriei a treia. Produs de către AMC Studios, serialul „Fear the Walking Dead” îi are drept producători executivi pe Scott M. Gimple, Andrew Chambliss și Ian Goldberg (care sunt showrunneri), dar și Robert Kirkman, David Alpert, Gale Anne Hurd și Greg Nicotero. Din distribuție fac parte Lennie James, Alycia Debnam-Carey, Colman Domingo, Danay Garcia, Garret Dillahunt, Maggie Grace și Jenna Elfman.
Anunțul legat de apreciatul serial „Better Call Saul” vine înaintea premierei sezonului 4, care începe pe 27 septembrie, la AMC. În SUA, sezonul 3 s-a plasat pe locul 5 în clasamentul celor mai urmărite seriale dramatice de pe posturile de cablu, în rândul adulților de 25 – 54 de ani. „Better Call Saul” îi are drept producători executivi pe Peter Gould, Vince Gilligan, Mark Johnson, Melissa Bernstein, Thomas Schnauz și Gennifer Hutchison. Serialul a obținut anul acesta un Premiu Peabody și, de-a lungul a trei sezoane, a strâns (printre altele) 23 de nominalizări la Emmy, 3 nominalizări la Globul de Aur, 2 Premii Writers Guild, 3 Premii Critics’ Choice, 1 trofeu acordat de Television Critics Association și 2 Premii AFI. Serialul este o co-producție Sony Pictures Television și AMC Studios, este creat de Gilligan și Gould și îi are în distribuție pe Bob Odenkirk, Jonathan Banks, Rhea Seehorn, Patrick Fabian, Michael Mando și Giancarlo Esposito.
La finalul lunii iunie, AMC a anunțat că popularul serial-antologie propriu „The Terror” va continua cu sezonul 2. Următoarea poveste marca „The Terror” va avea loc în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial și se va centra pe un spirit care amenință o comunitate americano-japoneză, din California de Sud până în taberele de prizonieri japonezi de pe coasta de vest a SUA. A doua serie din „The Terror” îi are drept producători executivi și co-creatori pe Alexander Woo și Max Borenstein. Woo va fi și showrunner, iar Borenstein a sugerat subiectul. Noile episoade vor fi produse de Scott Free, Emjag Productions și Entertainment 360, în colaborare cu AMC Studios. Ridley Scott, Dan Simmons, David W. Zucker, Alexandra Milchan, Scott Lambert și Guymon Casady sunt producători executivi.
Despre AMC Networks International – Europa Centrală și de Nord
AMC Networks International – Europa Centrală și de Nord, o unitate operaţională a AMC Networks Internaţional, este o companie internaţională de top în domeniul difuzării şi distribuţiei de posturi TV. În prezent, AMCNI CNE are în portofoliu 14 posturi TV, al căror conținut este variat (filme și seriale, producții pentru copii, divertisment și sport).
Compania se ocupă de feed-ul global al postului JimJam, de feed-ul european al Sundance TV și al multor altor canale din Europa Centrală și de Est (AMC, Film+, Filmcafe, Film Mánia, MGM, Sport1, Sport2, Minimax, Megamax, Spektrum, Spektrum Home și TV Paprika). În plus, compania are în portofoliu canalul german pay-TV KinoweltTV.
Posturile sunt programate pentru limbajul, pieţele şi audienţele locale şi sunt disponibile pe numeroase platforme (incluzând HD) și, la cerere, pe dispozitivele mobile.
Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”, propunerea României pentru o nominalizare la Oscar 2019
„Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”, regizat de Radu Jude, a fost desemnat propunerea României pentru o nominalizare la categoria „Cel mai bun film într-o limbă străină” a premiilor Oscar 2019.
Lungmetrajul, recompensat cu Globul de Cristal la Festivalul de la Karlovy Vary 2018, a primit majoritatea voturilor în ședința de săptămâna aceasta a Comitetului de Selecție Anuală a Filmului Românesc pentru participarea la secțiunea „Cel mai bun film într-o limbă străină” a premiilor Oscar.
Comitetul, stabilit de către Centrul Național al Cinematografiei, a fost alcătuit din Dana Duma, Magda Mihăilescu, Ionuț Mareș, Balint Zagoni, Iulia Blaga, Andra Petrescu, Cristina Corciovescu, Marilena Ilieșiu și Claudiu Turcuș.
Filmele eligibile au fost cele care, potrivit regulamentului premiilor Oscar, au avut sau vor avea premiera între 1 octombrie 2017 și 30 septembrie 2018 și ai căror producători și-au exprimat opțiunea de a participa la această preselecție.
„Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” va avea premiera în cinematografele românești pe 28 septembrie, dar va rula timp de o săptămână în avanpremieră, pentru a îndeplini cerințele regulamentului – filmele eligibile pentru nominalizare trebuie să fi rulat cel puţin şapte zile consecutiv într-un cinematograf din ţara de origine.
Este pentru a doua oară când un film al lui Radu Jude reprezintă propunerea României pentru o nominalizare la Oscar. Primul a fost „Aferim!”, candidat pentru selecția din 2016.
Cel de-al șaselea lungmetraj al lui Radu Jude a avut premiera mondială la Karlovy Vary pe 2 iulie. Presa internațională de specialitate l-a numit „un semnal de alarmă inteligent” privind populismul, „un interogatoriu provocator, sarcastic şi crucial între trecut şi prezent” şi „o comedie-dramă îndrăzneaţă”.
Filmul spune povestea realizării unei reconstituiri istorice, a luptei de la Odessa din Al Doilea Război Mondial, pentru un spectacol de stradă.
Distribuţia este formată din Ioana Iacob, Alexandru Dabija, Alex Bogdan, Ilinca Manolache, Şerban Pavlu, Ion Rizea, Claudia Ieremia şi Bogdan Cotleţ.
Imaginea este semnată de Marius Panduru (RSC), montajul – de Cătălin Cristuţiu, sunetul – de Jean Umanski, mixajul – de Cristinel Şirli, designul de sunet – de Dana Bunescu, decorurile şi costumele – de Iuliana Vîlsan.
Producător este Ada Solomon, iar coproducători sunt Jiří Konečný, Serge Lalou, Claire Dornoy, Rossitsa Valkanova, Jonas Dornbach, Janine Jackowski şi Maren Ade. Producător asociat este Holger Stern.
„Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” este o producţie Hi Film, în coproducţie cu Endorfilm (Cehia), Les Films D’Ici (Franţa), Klas Film (Bulgaria), Komplizen Film (Germania), ZDF/Arte, TVR, susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Czech Film Fund, L’Aide aux Cinémas du Monde, Centre National du Cinéma et de L’Image Animée – Institut Français, Bulgarian National Film Center şi Eurimages, cu sprijinul financiar al Dr. Oetker, Covalact, Farmacia DONA, AQUA Carpatica, Domeniile Sâmburești, EXIMTUR – Compania de călătorii, MediaCom. Vânzări internaționale Beta Cinema.
Filmul va fi distribuit de microFILM, în cinematografele din România, din 28 septembrie 2018.
TRAILER OFICIAL: https://www.youtube.com/watch?v=qUnkwkaQlws&t=9s
Pagina oficială de Facebook: https://www.facebook.com/barbarifilmul/
Bucharest International Dance Film Festival #4, între 6 și 9 septembrie la București
Cea de-a patra ediție a Bucharest International Dance Film Festival va avea loc în perioada 6 – 9 septembrie 2018, găzduit de șase spații din Capitală.
Tema ediției din acest an a singurului festival de gen din România o reprezintă „[re]tracing” – urmele pe care timpul le-a lăsat în viețile oamenilor și ale comunităților din care fac parte.
„Ediția a patra a festivalului vine într-o perioadă în care suntem obligați să luptăm pentru normalitate și în care regândim coordonatele trecutului pentru a putea înțelege prezentul. Întâlnirea dintre film și dans aduce la BIDFF povești despre rezistență, perseverență și curaj”, declară Simona Deaconescu, directorul artistic al festivalului.
„Am căutat și am găsit modalități ingenioase de a arhiva memoria colectivă, dar și speculații îndrăznețe asupra viitorului, prin care ne dorim să oferim un context de repoziționare a «individului» în raport cu «cei mulți», chiar dacă asta înseamnă să alterăm voit așa numitul «adevăr general valabil». Cred că prin poziționarea unui individ în raport cu istoria maselor, putem genera cu adevărat un conflict creativ la nivel de idei și propuneri, unul care poate restructura realități istorice reprimate sau redefini faptele incerte ale prezentului. Printr-un program complex, care aduce împreună artiști din mai multe domenii, propunem publicului un exercițiu de imaginație, prin care să retrăiască realitatea pe mai multe axe: temporală, emoțională și psihologică”, mai adaugă Simona Deaconescu.
Anul acesta, pe lângă cele două programe competiționale (scurtmetraje internaționale și competiția națională) BIDFF aduce la București doi specialiști internaționali, care vor coordona laboratorul de dezvoltare de filme de dans – „Stories in Movement”.
În cadrul laboratorului, Guy Cools, unul dintre cei mai renumiți dramaturgi internaționali, care a lucrat alături de coregrafi precum Akram Khan și Sidi Larbi Cherkaoui, va susține atelierul de dramaturgie.
Helena Jonsdottir, una dintre cele mai importante coregrafe din Scandinavia, inovatoare a filmului de dans, va coordona atelierul de creație.
Laboratorul este dedicat creatorilor din Sud-Estul Europei și are loc între 3 și 9 septembrie, la Qreator și LINOTIP – Centru Independent Coregrafic, și va fi finalizat cu o sesiune de pitching de idei dedicată participanților.
Cea mai bună prezentare va câștiga un premiu în valoare de 700 de euro, oferit de Institutul Cultural Român.
Bucharest International Dance Film Festival este un proiect al Asociației Tangaj Dance, realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Institutului Cultural Român, Consulatului Onorific al Republicii Islanda la București, British Council și Institutului Balassi.
Gazdele și partenerii proiectului sunt Cinema Elvire Popesco (Institutul Francez din România), Centrul Național al Dansului București, LINOTIP-Centru Independent Coregrafic, DESCHIS Atelier, DESCHIS Gastrobar și Qreator.
Informații suplimentare: http://www.bidff.ro/
FB: https://www.facebook.com/bucharestinternationaldancefilmfestival/
O nouă viziune în cultură și educație: Fundația9 și Fondul de Cinema „Lucian Pintilie”
Se lansează Fundația9, o inițiativă nonprofit care își propune să susțină liderii și proiectele noii generații de creatori și educatori, oferindu-le programe și platforme de afirmare.
Partener Fondator al Fundației9 este BRD Groupe Société Générale care pune la dispoziția Fundației resurse, dar și know-how dezvoltat în ultimii ani, de tip incubator de proiecte culturale sau de educație, respectiv platforme de idei. Aceste inițiative sunt acum înglobate și vor fi gestionate sub îndrumarea Consiliului Director independent al Fundației, cu scopurile de a fi curatoriate și extinse. Platformele respective sunt: Scena9, platforma de jurnalism cultural fondată în 2015, o voce importantă deja pe scena culturală românească, și Rezidența BRD Scena9, centru cultural destinat tinerei generații de creatori de cultură contemporană, ce găzduiește, finanțează și produce un program cultural interdisciplinar.
Consiliul Director al Fundației9 este format din Corina Șuteu (expert politici culturale, fost Ministru al Culturii în perioada mai 2016-ianuarie 2017), Corina Puiu (cofondator Teach for Romania), Dan Petre (Conf. Univ Dr. Facultatea de Comunicare și Relații Publice), Flavia Popa (Secretar General BRD – Groupe Société Générale) și Jean–Pierre Georges Vigroux (consultant financiar).
Directorul Executiv al Fundației9 este Anca Drăgoi, fost Secretar de Stat în Ministerul Culturii în perioada august 2016 – ianuarie 2017, coordonator de proiecte al Institutului Cultural Român din New York în perioada 2011-2013 și ofițer de programe al Asociației pentru Promovarea Filmului Românesc. Anca are o experiență multisectorială în sectorul privat, nonprofit, dar și cel al administrației centrale, cu o expertiză specifică în domeniul filantropiei și al sponsorizării în proiecte de educație, artă și sport.
„În calitate de Partener Fondator anunțăm cu bucurie apariția Fundației9, un concept modern, deschis atât pentru proiecte cât și pentru donatori și parteneri, un proiect destinat tinerilor lideri și proiectelor culturale și de educație. Le mulțumesc colegilor din Consiliu Director și din echipa executivă pentru implicarea lor atât în dezvoltarea platformelor existente cât și în designul de noi programe sau în mentoratul proiectelor noii generații.” a declarat Flavia Popa, Secretar General al BRD Groupe Société Générale
Primul proiect nou lansat de Fundația9 este Fondul de Cinema „Lucian Pintilie”, creat în memoria marelui regizor român dispărut în acest an. Prin intermediul acestui fond, Fundația9 își propune să onoreze memoria marelui cineast român și să sprijine filmele de autor, semnate de regizori români aflați la debut, în spiritul cinematografiei lui Pintilie.
Primii beneficiari selectați în cadrul programului de către boardul Fundatiei sunt 3 regizori cu mare potențial – Cristi Iftime, Anghel Damian și Bogdan Mureșanu, artiști care s-au bucurat de recunoaștere încă de la primele scurtmetraje la care au lucrat.
Fondul de Cinema „Lucian Pintilie” va fi prezentat oficial de către Corina Șuteu, fost ministru al Culturii și membră a Consiliului Director al Fundației9, în cadrul Festivalului Internațional de Film Independent „Anonimul”, ce are loc între 6 și 12 august, la Sfântu Gheorghe. În toamna acestui an, fondul de cinema va genera o serie de evenimente publice construite în jurul patrimoniului artistic al lui Lucian Pintilie.
În cadrul festivalului vor avea loc „Întâlnirile Fundației9”, cu teme de interes pentru tinerii cineaști români. Ce vor pune în discuție evoluția cinematografiei românești în ultimul deceniu, dar și rolul festivalurilor pentru autorii de film din perspectiva expunerii pe care le-o oferă alături de anunțarea Fondului de cinema „Lucian Pintilie”.
„Fondul Lucian Pintilie” este un program destinat în primul rând tinerilor autori de film, dar și memoriei marelui regizor. Gândit pentru a susține, în primul rând , pe creatorul de cinema de artă și conceput în așa fel încât să îi dea acestuia mijloacele de a își dezvolta și formaliza viziunea, fondul va deveni, în timp, o adevărată resursă pentru debuturi, dar și pentru relansarea și perpetuarea unei culturi estetice și cinematografice substanțiale. Prin întreg demersul său artistic și uman, Lucian Pintilie ramâne o figură emblematică a rezistenței pline de sens pe care artistul o exercită în societate prin talent și luciditate. Fundația9 aduce, prin înființarea acestui program, un modest omagiu acestui artist excepțional, confirmând în același timp interesul său pentru noua generație de autori ai celei mai vizibile și internaționalizate industrii artistice din România: cinematografia. Mă bucur că am inițiat acest program și că, în colaborare cu directorul Fundației9 si cu participarea colegilor mei de board al Fundației9 , îl vom putea dezvolta, susține Corina Șuteu, membru al Consiliului director al Fundației9.
Premiere românești și proiecții-surpriză la Divan Film Festival
Ajuns anul acesta la cea de-a 9-a ediție, Divan Film Festival anunță o selecție plină de surprize și premiere de neratat de-a lungul celor nouă zile de festival, în perioada 24 august – 1 septembrie, în Craiova și Port Cultural Cetate. Printre acestea se numără proiecția în avanpremieră națională a celui mai nou film regizat de Florin Șerban, “Dragoste 1: Câine” și proiecția specială a filmului “Moromeții”.
Dedicat cinematografiei și bucătăriei balcanice, Divan Film Festival (DFF) se desfășoară anul acesta sub tema “Balcanii visează”/ “Balkan Dreams”. Timp de nouă zile, spectatorii aflați în Craiova și Port Cultural Cetate se pot delecta cu filme, teatru, concerte și demonstrații culinare.
După premiera mondială de la Festivalul de Film de la Sarajevo, “Dragoste 1: Câine”, prima parte a Trilogiei Dragostei semnată de regizorul Florin Șerban (“Eu când vreau să fluier, fluier”, “Box”), va fi proiectat în premieră națională la Divan Film Festival, în Port Cultural Cetate. Avându-i în rolurile principale pe Cosmina Stratan și Valeriu Andriuță, “Dragoste 1: Câine” ne spune povestea unui pădurar singuratic, a cărui existență este dată peste cap de o femeie pe care o găsește în pădure.
Un alt moment special din programul Divan Film Festival îl reprezintă proiecția filmului “Moromeții”, considerat de critici drept unul dintre cele mai bune filme românești. În 2017, la 30 de ani de la lansarea celebrei ecranizări după romanul lui Marin Preda, Stere Gulea a început filmările la “Moromeții 2”, în satul Talpa din județul Teleorman. Lansarea filmului va avea loc în luna noiembrie a acestui an, iar spectatorii Divan Film Festival vor avea ocazia să vadă un fragment consistent din acesta după proiecția “Moromeții”. Evenimentul va avea loc în Gradina de Vară din Parcul Romanescu, Craiova, în prezența unei părți a echipei.
Vești bune și pentru cei mici: “Străjerii” (regia Liviu Mărghidan), primul film românesc cu și pentru copii făcut după Revoluție, se va regăsi în programul Divan Film Festival. O producție inedită, care le amintește copiilor că joaca nu înseamnă doar tablete și telefoane, iar copilăria se trăiește cel mai bine în natură. Aflați în vacanță, în tabăra “Străjerii”, copiii trec printr-o mulțime de peripeții: învață să se orienteze doar cu busola, escaladează munți, spun povești de groază în jurul focului de tabără și se îndrăgostesc.
Nici scurtmetrajele autohtone nu lipsesc din selecția festivalului. De la drame sociale foarte puternice, care vorbesc despre familie (“Liniște”, regia Alex Iureș), sau despre relațiile umane (“Iedera”, regia Sarra Tsorakidis), filme cu priză la public cu accente de comedie romantică (“Misterul unui caz simplu”, regia Vera Surățel) sau pline de elemente suprarealiste (“Atacul peștilor burete”, regia Vlad Dâmboviceanu), până la animații dark precum (“Cel mai bun client”, regia Serghei Chiviriga), toate sunt mostre ale unui cinema aflat în plină expansiune.
Divan Film Festival este un proiect cultural co-organizat de Fundația pentru Poezie “Mircea Dinescu” și Casa de Cultură “Traian Demetrescu”, Craiova, susținut de Centrul Național al Cinematografiei și Consiliul Județean Dolj, în parteneriat cu Institutul Cultural Român și Uniunea Cineaștilor din România.
„Caravana filmului românesc – Capodopere ale cinematografiei naţionale” revine la Oneşti, în perioada 6 – 12 august
Roata vieţii, roata timpului, roata morii se-nvârteşte… din atâtea roţi reale sau imaginare, noi am ales-o pe cea din Parcul Municipal Oneşti, ca să rulăm aici, între 6 şi 12 august, ce are mai valoros cinematografia românească din toate timpurile.
Fiindcă revine Caravana filmului românesc la Oneşti, aşa cum v-am obişnuit de şase ani încoace, de când vă dăm întâlnire pe seară, la 9 trecute fix, la umbra roţii celei mari, oprite şi ea, ca sa vadă filmele româneşti pe care le aduce doar caravana noastră cu ale sale Capodopere ale cinematografiei naţionale.
Începem cu dreptul, de luni, 6 august, cu o poveste despre înşelătoria cea mică, cu victimă individuală. Vă sună cunoscut? E una dintre realităţile zilelor noastre, iar în filmul „Şi caii sunt verzi pe pereţi”, autorul Dan Chişu, scenarist şi regizor, demască iluzia că în Romania, ţara unde apar milionari peste noapte, oamenii obişnuiţi se pot şi ei îmbogăţi la fel de uşor. Nu, loteriile sunt făcute să hrănească speranţele amărăştenilor, nu să le umfle buzunarele! După ce veţi râde trist la această comedie, îi veţi putea pune întrebări protagonistului filmului, actorul Adrian Titieni, care va fi prezent în oraşul ce a dat-o lumii pe Nadia Comăneci.
Marţi, 7 august, trebuie să veniţi la film pregătiţi să râdeţi cu gura până la urechi, fiindcă soseşte în Parc pelicula „Două lozuri”, regizată de Paul Negoescu. E de ajuns să vă spunem trei nume de actori, ca să ştiţi la ce să vă aşteptaţi: Alexandru Papadopol, Dragoş Bucur şi Dorian Boguţă. Ei sunt cei trei interpreţi ai ghinioniştilor care, asemenea personajului lui Caragiale, au crezut că s-au îmbogăţit instantaneu, cu un bilet de loterie. Numai ca să descopere că… trăiesc în România: lozul le este furat!
După două zile dedicate comediei, miercuri, 8 august, vine vremea reflecţiei, cu „Octav”, cel mai vizionat film în cinematografele din România, în anul 2017. Este o peliculă a nostalgiilor, dar şi a credinţei în valorile vieţii, fiindcă personajul principal călătoreşte în trecutul său miraculos, spre a se bucura de el. “Timpul zboară atât de repede! Trebuie să preţuim fiecare moment!”, spune Octav. Doi monştri sacri ai scenei şi ai ecranului românesc, Marcel Iureş şi Victor Rebengiuc, aduc forţa lor expresivă excepţională, acestei călătorii în sine şi în timpul propriei vieţi.
Ai căzut în păcat. Mai există salvare pentru sufletul tău? Joi, 9 august, odată cu filmul de ficţiune „Dimineaţa care nu se va sfârşi”, aflaţi răspunsul pe care îl dă la această întrebare preotul Ciprian Mega. De ce un preot? Fiindcă el a recurs la mijloacele cinematografice, pentru a spune povestea tristă a unei românce aflate în exil, una din milioanele de cetăţeni ai acestei ţări, care n-au avut soluţie de viaţă acolo unde s-au născut şi au plecat s-o caute în alte zări. O mare problem socială, despre care veţi putea vorbi chiar cu preotul devenit şi cineast, regizorul Ciprian Mega, dar şi cu interpreta rolului principal, actriţa Ela Ionescu.
În a cincea zi pe care o veţi petrece împreună cu Caravana filmului românesc – capodopere ale cinematografiei naţionale, vă invităm să intrăm împreună în lumea delicată a iubirii de altădată, cu filmul „Adela”. În 1985, subtilul regizor Mircea Veroiu a luat ca sursă de inspiraţie romanul omonim, scris de Garabet Ibrăileanu, pentru a construi universul delicat, al unei lumi ucise odată cu instaurarea comunismului. Câştigând Marele Premiu la Festivalul de Film de la San Remo, în 1986 Mircea Veroiu a fugit din raiul communist, revenind în ţară abia după revoluţia din Decembrie 1989.
Unii oameni nu-şi găsesc iubirea toată viaţa, iar alţii sunt asediaţi de sentimentele celorlalţi, cum i se întâmplă unei creatoare de modele, în filmul „Rochia albă de mireasă”. Trei bărbaţi suspină după frumoasa tânără, care suferă de o boală incurabilă. Dan Piţa, ca şi prietenul său Mircea Veroiu, au reuşit să evite capcanele ideologice ale cenzorilor, alegând subiecte şi teme în care dogma de partid nu-şi putea face loc.
Ne despărţim de dumneavoastră (numai până la anul!) cu o superproducţie de război, filmul de acţiune semnat de Sergiu Nicolaescu, „Capcana mercenarilor”, pe care îl prezentăm în selecţia noastră, pentru a aniversa Marele Război pentru Reîntregirea Neamului şi Centenarul Marii Uniri. Veţi fi fascinaţi de ritmul alert al povestirii şi de creaţiile unor actori care au strălucit pe firmamentul filmului si al teatrului românesc şi care, din păcate, s-au stins, lăsând posterităţii creaţiile lor remarcabile.
Şi ca să nu ziceţi că nu ne-am gândit la toate, vă anunţăm că am făcut o intervenţie acolo sus, ca să nu ne plouă. Dacă totuşi stropii insistă să cadă după ora prânzului, ne adăpstim şi vă aşteptăm în sala Bibliotecii Municipale „Radu Rosetti”, de la ora 18.00.
Nu veţi regret evadarea în lumea fermecată a cinematografiei!
ONEŞTI, 6 – 12 august 2018
PARCUL MUNICIPAL (lângă Roată)
Program
Luni, 6 august, ora 21.00: ŞI CAII SUNT VERZI PE PEREŢI
Regia: Dan Chişu
Cu: Adrian Titieni, Ionuţ Vişan, Anca Florescu, Tudor Smoleanu
Invitat special: Adrian Titieni
Marţi, 7 august, ora 21.00: DOUĂ LOZURI
Regia: Paul Negoescu
Cu: Dragoş Bucur, Alexandru Papadopol, Dorian Boguţă
Miercuri, 8 august, ora 21.00: OCTAV
Regia: Serge Ioan Celibidachi
Cu: Marcel Iureş, Victor Rebengiuc, Andi Vasluianu
Joi, 9 august, ora 21.00: DIMINEAŢA CARE NU SE VA SFÂRŞI
Regia: Ciprian Mega
Cu: Ela Ionescu, Ovidiu Crișan, Valeriu Andriuță
Invitaţi speciali: Ela Ionescu şi Ciprian Mega
Vineri, 10 august, ora 21.00: ADELA
Regia: Mircea Veroiu
Cu: George Motoi, Marina Procopie, Valeria Seciu, Adrian Pintea
Sâmbătă, 11 august, ora 21.00: ROCHIA ALBĂ DE DANTELĂ
Regia: Dan Piţa
Cu: Diana Gheorghian, Claudiu Bleonţ, Alexandru Repan
Duminică, 12 august, ora 21.00: CAPCANA MERCENARILOR
Regia: Sergiu Nicolaescu
Cu: Gheorghe Cozorici, Sergiu Nicolaescu, Mircea Albulescu, Ion Besoiu
În cazul în care vremea va fi nefavorabilă, proiecţiile vor avea loc la ora 18.00, în sala Bibliotecii Municipale „Radu Rosetti”.
Accesul publicului este liber la toate proiecțiile.
***
„Caravana filmului românesc – Cartea şi filmul / Capodopere ale cinematografiei naţionale” este un proiect aflat în al şaselea an de existenţă. El aduce filmul românesc acasă la oameni, promovându-l într-o manieră accesibilă. Filme de patrimoniu şi succese ale ultimilor ani, toate sunt prezentate publicului din toate oraşele ţării, mari şi mici, în spaţii diverse, de la pieţe centrale, la biblioteci, muzee, sau spaţii neconvenţionale. Aceste evenimente, rememorând marile momente ale istoriei şi prezentului filmului românesc, contribuie la formarea unei culturi cinematografice a publicului şi stimulează sentimentul de mândrie locală, prin punerea în valoare a geografiei culturale a oraşelor.
S-au lansat posterul și trailerul comediei ”Povestea unui pierde-vară”
Din 21 septembrie, Paul Negoescu și Alexandru Papadopol își propun să rezolve în cheie comică o ecuație cu prea multe necunoscute: emanciparea unui bărbat!
Realizatorii succesului de box-office din 2016 “Două lozuri” revin, în această toamnă, în cinematografe, cu o nouă producție. “Povestea unui pierde-vară” este o comedie despre un profesor de matematică și complicatele lui relații amoroase, pe fundalul unui București mai luminos ca niciodată. Cu Alexandru Papadopol, Nicoleta Lefter și Crina Semciuc în rolurile principale, filmul își dorește să îi amuze pe telespectatori, dar și să le ridice și câteva semne de întrebare. “Nu cred că mai putem vorbi astăzi, în 2018, despre emanciparea femeii fără să vorbim și despre emanciparea bărbatului. Așa că am făcut un film despre încercarea de maturizare a unui bărbat de peste 40 de ani”, spune Paul Negoescu, regizorul filmului.
Echipa artistică a peliculei este aceeași care a realizat succesul de box-office “Două Lozuri”: Paul Negoescu semnează scenariul și regia, Alexandru Papadopol este Petru, personajul principal, Ana Drăghici este directoarea de imagine. Ea este, de altfel, prima femeie din cinematografia română care a semnat imaginea unui lungmetraj în ultimii 25 de ani. Mălina Ionescu, un specialist de film cu o experiență extrem de bogată, realizează scenografia din “Povestea unui pierde-vară”.
Filmul este distribuit de Ro Image 2000 și va avea premiera în cinematografe pe 21 septembrie 2018. Trailer-ul oficial al filmului: