Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (6 – 12 noiembrie 2017)

Știrile săptămânii: Noutate la Editura Herald: Cum sa depasim durerile cronice si acute de Marc Micozzi si Sebhia Dibra; Postdouămiismul Poetic – Colocviul Național Zilele Poeziei „Iustin Panța”, ediția a XVI-a; 850 de fotografii făcute de copii și peste 100 de obiecte cu valoare muzeală strânse de la brașoveni din fostul Oraș Stalin; Chirița în provinție – premieră la Sala Mare a Teatrului Național Iași; Networking cultural și lansare carte „Noii industriași, creativii”; Botanistul euforic și plantele din care se fac cele mai grozave băuturi, la Editura Publica; EUROPAfest 25 lansează Bucharest International Jazz Competition 2018; Doi dintre laureații Premiilor Médicis 2017, în Biblioteca Polirom: Yannick Haenel și Paolo Cognetti; Kahlil Gibran – Darul iubirii – Profetul, Nisip si spuma, Portret in penita si alte opere, la Editura Herald; IMAGO – o nouă expoziție a artiștilor vizuali Laurențiu Midvichi și Eugen Ilina; Eveniment: Eshkol Nevo, cea mai importantă voce a noii generații de scriitori israelieni, la București; Turneu de lansări: Istoria lacunelor. Despre manuscrise pierdute, de Bogdan Suceavă.

Noutate: Cum sa depasim durerile cronice si acute de Marc Micozzi si Sebhia Dibra

Milioane de oameni din toata lumea sufera anual din cauza durerilor. Economia este afectata la nivel global, iar calitatea vietii pacientilor se deterioreaza. In acest context, autorii volumului Cum sa depasim durerile cronice si acute propun abordari de tip holistic, nemedicamentoase si noninvazive, care si-au dovedit eficienta in numeroase imprejurari.

Volumul aduce in atentia conceptele de granite ale personalitatii si de tipuri emotionale, care sunt definitorii pentru natura bolilor de care suferim si de care este bine sa tinem cont cand vrem sa descoperim cele mai eficiente metode de tratament.

Terapiile aduse in prim‑plan de Marc S. Micozzi si de Sebhia M. Dibra sunt tot atatea potentiale solutii pentru a ameliora suferinta dumneavoastra si a persoanelor dragi, prin metode folosite si testate de mii de ani, precum acupunctura, masajul si aromoterapia.

Marc S. Micozzi  este medic specializat in medicina alternativa si complementara, antropolog medical si epidemiolog, cu o cariera de patruzeci de ani. A lucrat ca cercetator si medic pentru National Institutes of Health, Walter Reed Medical Center si pentru Colegiul Medicilor din Philadelphia. A scris numeroase carti si articole de specialitate.

Sebhia M. Dibra este autoare, antreprenoare si o cercetatoare interdisciplinara remarcabila, pasionata de domeniul stiintei, al medicinei alternative si al constiintei. Articolele ei au aparut in Publishers WeeklyEnergy TimesAwareness MagazineThe Huffington Post. A scris sase volume care trateaza domenii precum psihologia, meditatia, mindfulness-ul, metodele de tratament alternative.


Postdouămiismul Poetic – Colocviul Național Zilele Poeziei „Iustin Panța”, ediția a XVI-a

Colocviul Național Zilele Poeziei „Iustin Panța”, ajuns anul acesta la a XVI-a ediție, va avea loc în 10 și 11 noiembrie și se va desfășura la Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong”, evenimentul fiind organizat de revista de cultură Euphorion și finanțat de Consiliul Local Sibiu prin Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong” Sibiu și Uniunea Scriitorilor din România – Filiala Sibiu.

Tema întâlnirii din acest an a colocviului este „Postdouămiismul poetic” și propune trasarea principalelor coordonate estetice ale literaturii celei mai noi, prin intermediul unor discuții cu critici literari și poeți aflați în etape diferite ale creației. De asemenea, evenimentul găzduiește lansarea unui mult așteptat roman de evocare a lui Iustin Panța, scris de Al. Uiuiu.  Tot cu această ocazie, vor fi lansate nr. 2-3/ 2017 ale revistei Euphorion, numere dedicate actualității lui Titu Maiorescu și mentorilor și apropiaților Cercului Literar de la Sibiu.

Invitații acestei ediții sunt: Ștefan Baghiu, Lerida Buchholtzer, Alex Ciorogar, Al. Cistelecan, Daniel Coman, Gellu Dorian, Andrei Dosa, Adrian Alui Gheorghe, Vlad A. Gheorghiu, Aurel Pantea, Emanuel Modoc, Ion Mureșan, Cătălin Neghină, Radu Nițescu, Ovio Olaru, Andrei C. Șerban, Mihok Tamas, Alexandru Uiuiu, Radu Vancu și Alex Văsieș.

În cadrul evenimentului va avea loc decernarea Premiului Național pentru debut în poezie „Iustin Panța”. Președintele juriului din acest an este criticul literar Al. Cistelecan. Sunt nominalizate următoarele volume de debut: Gabriela Feceoru – Blister (Paralela 45, 2017),Savu Popa – Ipostaze (Paralela 45, 2017) și Cristina Stancu – Teritorii (Tracus Arte, 2017).

Accesul publicului la oricare din evenimentele organizate în cadrul colocviului se face gratuit, în limita locurilor disponibile.

Puteți afla mai multe detalii despre evenimente pe site-ul revistei Euphorion: www.revista-euphorion.ro


850 de fotografii făcute de copii și peste 100 de obiecte cu valoare muzeală strânse de la brașoveni din fostul Oraș Stalin

Prin proiectul „Orașul Stalin pe înțelesul tuturor”, Muzeul Județean de Istorie Brașov a propus în acest an locuitorilor Brașovului să participe activ la reconstituirea trecutului recent al orașului, prin apelul atât către cei care au trăit în acea perioadă cât și către copii din școli brașovene, ai căror familii au amintiri și obiecte din Orașul Stalin. Peste 150 de copii din patru școli gimnaziale au fost implicați în proiectul fotografic propus de Muzeu iar muzeografii au arhivat peste 100 de obiecte. Expunerea acestor elemente de memorie istorică recentă este făcută în cadrul expoziției ,,Orașul Stalin”, alături de piese provenite din patrimoniul Muzeului Județean de Istorie Brașov, Penitenciarului Jilava – București, Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, lucrări de artă din colecția Muzeului de Artă Brașov și colecții particulare, la Casa Sfatului – Muzeul Județean de Istorie Brașov (vernisaj miercuri, 8 noiembrie 2017, orele 14).

Proiectul „Orașul Stalin pe înțelesul tuturor” este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și sprijinit de Consiliul Județean Brașov.

Timp de 10 zile un stand pop-up a stat la dispoziția celor interesați în trei cartiere foste muncitorești din oraș: Astra (fostul Steagul Roșu), Tractorul și Triaj. Reprezentanții Muzeului Județean de Istorie au vorbit despre perioada când Brașov s-a numit Orașul Stalin (1950-1960), provocându-și concetățenii să aducă propriile amintiri, fotografii, documente sau obiecte pentru a fi digitalizate sau expuse temporar la Muzeu, în cadrul expoziției „Orașul Stalin”. Aproximativ 1000 de persoane au vizitat standul, muzeografii și voluntarii proiectului strângând și scanând zeci de documente și fotografii. Au fost donate sau date în custodie pentru expoziție obiecte cum ar fi radiouri, difuzoare, telefoane, articole vestimentare, cărți, ziare, tablouri, monede, hărți.

Proiectul fotografic ,,Orașul Stalin pe înțelesul copiilor” a stârnit curiozitatea a peste 150 de elevi din școlile gimnaziale nr. 1, nr. 27, nr. 30 și ,,Anatol Ghermanschi”, care au participat la ateliere informale susținute de un fotograf și un muzeograf.

Copiii au avut de făcut muncă de documentare: au întrebat bunici și vecini despre fostul Parc al prieteniei româno-sovietice (Parcul Central) sau ce era acela un cartier muncitoresc, au căutat prin locuințele familiei obiecte și fotografii din Orașul Stalin și au fost încântați să afle că fotografiile lor vor fi expuse în Muzeul din fosta Piață „23 August” (Piața Sfatului).

Expoziția de fotografie ,,Orașul Stalin pe înțelesul copiilor”, inclusă în expoziția principală, va fi ulterior itinerată în școlile participante la proiect.

Orașul construit de comuniști este deconectat de centrul istoric iar cartierele nu au o agendă de evenimente culturale dedicată lor. Deși reprezintă o jumătate de secol din istoria Brașovului, perioada comunistă nu a reprezentat până acum subiectul unei campanii de înregistrare a memoriei istoriei recente. În acest context, Muzeul Județean de Istorie Brașov derulează proiectul de față, „Orașul Stalin pe înțelesul tuturor”.

Totodată, Muzeul continuă munca de cercetare începută în cadrul proiectului european pentru recuperarea memoriei istorice ,,Am fost cetățeanul Orașului Stalin” din 2016-2017, proiect derulat în colaborare cu alte patru Orașe Stalin din Europa: Dunaújváros (Ungaria), Katowice (Polonia), Kuçova (Albania) și Varna (Bulgaria).

Alte detalii: http://www.brasovistorie.ro/proiecte/orasul-stalin-pe-intelesul-tuturor


Chirița în provinție – premieră la Sala Mare a Teatrului Național Iași

Pe 11 și 12 noiembrie, de la ora 19:00, la Sala Mare, un eveniment de excepție pe scena Teatrului Național Iași: celebra „Chirița în provinție” de Vasile Alecsandri se întoarce după 20 de ani! 

 După montarea lui Ion Sapdaru a „Chiriței în provinție” din 1997 și la 165 de ani de la premiera comediei care l-a avut pe Matei Millo în rol principal, regizorul spectacolul propune o Chiriță a generației noastre.

 După mari actori și interpretări magistrale ale acestui rol în travesti:

Matei Millo (1852 – „Chirița în provinție”),

Miluță Gheorghiu (1930 – „Chirița în provinție”),

Teodor Corban (1997 – „Chirița în provinție”)

 și Petru Ciubotaru (1990 – „Chirița” 2007 – „Chirița &ceilalți”), în 2017, Horia Veriveș primește această provocare, devenind cel mai tânăr actor care intră în pielea acestui personaj emblematic pentru Teatrul Național Iași. 

Am primit propunerea de a juca Chirița cu reverență, gândindu-mă la moștenirea înaintașilor care au jucat acest rol pe scena Teatrului Național Iași. Si cu emoția și responsabilitatea de a duce mai departe un rol ce ne reprezintă….(Horia Veriveș)

Regie și decor: Ion Sapdaru

Costume: Alina Dincă Pușcașu

Muzica originală: Alexandru Flechtenmacher

Aranjament muzical: Marian Stârcea

Coregrafie: Oana Sandu

Pregătire muzicală: Diana Roman

Asistenți regie: Francisc Bucur, Radu Mihoc

Regie tehnică: Ioan Negru

Sufleor: Irina Crețu

Distribuție: 

Horia Veriveș

Dumitru Năstrușnicu

Gelu Ciobotaru (debut pe scena Sălii Mari)

Iuliana Budeanu (debut pe scena Sălii Mari)

Irina Răduțu Codreanu

Doru Aftanasiu

 Cosmin Maxim

 Sorin Cimbru

Anne Marie Chertic, Diana Chirilă, Oana Sandu, Tatiana Ionesi, Livia Iorga,  Alexandra Bandac, Irina Tocănel, Irina Crețu, Ion Sapdaru, Ionuț Cornilă,  Daniel Busuioc, Constantin Avădanei, Adrian Marele, Radu Mihoc, Francisc Bucur, Lucian Valacu, Petre Sapojnic, Gabriel  Anton, Ioan Ursulescu, Claudiu Mihalcea

Apariție specială: Calul Cato

Cu sprijinul Primăriei Municipiului Iași și al Poliției Locale Iași.

„Chirița în provinție” este cel de-al 21-lea spectacol montat la Teatrul Național Iași de Ion Sapdaru, dintre cele 87 de montări din cariera sa, în țară și străinătate (Moscova, Batumi din Georgia, Rezekne din  Letonia, Chișinău, Bacău, Botoșani, Suceava, Oradea, Tulcea, Iași). Despre  „inepuizabila capodoperă dramatică românească”, regizorul scrie:

Așa cum Dostoievski spunea în celebrul interviu dat lui Eugène-Melchior de Vogüé, că „poporul rus a ieșit de sub poala mantalei lui Gogol” așa putem spune și noi, poporul român, că am ieșit din faldurile rochiei de catifea stacojie a Coanei Chirița. Noi, stră-strănepoții, suntem proiecția perfectă a formidabilei farmazoane din Bârzoieni, ființa gingașă și „sentimetabibilă”, care intenționează să plece la Paris ca să „sparie nemții”. Iar de plecat, trebuie să plece musai, pentru că proaspăta baroana s-a „uscat aici în provinție’’ și s-a „săturat de…Moldova’’. Biata noastră Madam Bârzoi, dacă ar ști ea că majoritatea urmașilor ei rostesc și azi această replică și încă mai abitir. 

A te sătura de Moldova! Iată o ocupație nobilă și demnă de laudă a fiecărui moldovean.

 – Ce mai faci?

–  Uite, mă satur de Moldova!   

Coana Chirița este o persoană progresistă, iar intențiile ei sunt numai de salutat. Scrisoarea trebuie adusă pe șervet și talger și să fie „prezantată’’ frumos. Țăranii să facă bine să-și vadă de treabă, să-și păzească jițeii și Măriucile de junele obsedat Guliță. Dulcețurile să le facă cumnățica, oricine, ea nu! Că doar n-o să-și ardă fața ca gospodinile din târg. Ceaiul să bea în ,,luna lui iuli’’ cu „zahar” pe care îl iei frumușel din zaharniță cu cleștele. Nu cu „dejitili’’! Prânzul trebuie servit la orele 5 ca la Paris, totuși înainte de cinci ceasuri se poate „chili” câte un păhărel de rachiu așa, de curaj. Soțul trebuie să se îmbrace frumos, nemțește, nu ca lautarul  lui Barbu, ăla cu naiu’. Și multe alte obiceiuri „evropenești’’ care ne arată cât de înfiptă este în realitate  celebra noastră moldoveancă. Atât de mult că am putea lesne întocmi după spusele ei, un cod al bunelor maniere ale moldoveanului. 

„Chirița în provinție”rămâne inepuizabila capodoperă dramatică românească din care, fie că recunoaștem, fie că nu, ne tragem seva noastră națională.  …Și orice român poate să spună în sinea sa:  Madame Chirița c’est moi!    

Dedic acest spectacol orașului Iași.

Ion Sapdaru, târgul Ieșilor, vama Păcurari 

2017, octombrie 

Următoarele reprezentații: 21 noiembrie, 1 și 3 decembrie, ora 19:00, Sala Mare.


Networking cultural și lansare carte „Noii industriași, creativii”

Sâmbătă, 18 noiembrie 2017, 11.00-13.00 la Journey’s Pub Str. George Enescu nr. 25, București

Organizăm anual, prin platforma Formare Culturală, întâlniri de networking cultural la care sunt invitați participanții la traininguri, formatorii, partenerii și la care vă facilităm întâlnirile cu reprezentanți de instituții publice și private, de tipul organizatori și programatori de evenimente culturale, institute culturale, universități vocaționale, manageri, antreprenori, finanțatori.

Evenimentul conectează experți cu cei aflați la început de drum profesional, amestecă domeniile culturale și încurajează conexiunile profesionale.

Înscrie-te aici la evenimentul de networking cultural.

A, și ne-am gândit să tragem la sorți prezentarea a trei proiecte culturale în cadrul întâlnirii – prin random punct org. Și mai avem și o tehnică-surpriză de arătat. Vezi detalii tot la linkul de înscriere.

Vino la lansarea „Noii industriași, creativii”

Ăsta al câtelea motiv bun ca să vii este? 😉 Înscrie-te aici.

„Noii industriași, creativii” este un material resursă, care conține studii de caz, interviuri, opinii și cercetări pentru industrii culturale și creative românești. Scopul cărții este de a aduce laolaltă preocupări teoretice și practice ale sectorului creativ, ale politicilor și managementului culturale. După cum știm toți de aici, teoretizarea ICC se află în prezent  într-un stadiu de început în România și acest volum dorește să contribuie la extinderea bibliografiei de specialitate în aceste domenii. L-am „lăsat” să se structureze organic și apoi am încadrat textele la diferite capitole – studii de caz, transfer de informație sub formatul interviului, eseuri și cercetări cu aparat bibliografic, tipic academic. Autorii au oferit cu generozitate materiale, idei și studii, contribuind la diseminarea de informații și de cunoaștere teoretică a ICC (și le mulțumim încă odată).


Botanistul euforic și plantele din care se fac cele mai grozave băuturi

Cu toții știm că la baza vinului stau diverse varietăți de struguri, că scotch-ul s-a născut din orz, tequila din agave, romul din trestia‑de‑zahăr, iar măslina este tare arătoasă în paharul de martini.

Amy Stewart nu se oprește aici, ci explorează varietatea amețitoare de plante, mirodenii, flori, copaci, fructe și ciuperci de care s-au folosit oamenii de-a lungul secolelor – cu ingeniozitate sau din pură disperare – pentru a le transforma în alcool. Combinația de biologie, chimie, istorie, etimologie și mixologie, alături de 50 de rețete de băuturi și sugestii de cultivare, ilustrații fermecătoare și anecdote amuzante și informative, fac din Botanistul euforic o carte care cu siguranță va fi consultată des.

Cartea este recomandată în special pasionaților de grădinărit, barmanilor și celor care apreciază o băutură bună; însă talentul de povestitor și pasiunea contagioasă pentru botanică recomandă tuturor această încântătoare carte semnată de Amy Stewart.

Cartea Botanistul euforic a câștigat, printre altele, în 2014 The International Association of Culinary Professionals Food Writing Award, și face parte din seria Publica Extra.

Amy Stewart a scris șase cărți despre pericolele și plăcerile naturii, pentru care a primit nenumărate premii. Este cofondatoarea blogului Garden Rant și redactor la revista Fine Gardening. Împreună cu soțul său deține un anticariat cu cărți vechi și rare, numit Eureka Books.


EUROPAfest 25 lansează Bucharest International Jazz Competition 2018

În 2018 Festivalul Internațional EUROPAfest, organizat de jmEvents, sărbătorește 25 de ani printr-o ediție aniversară. Primul eveniment muzical din România căruia Casa Regala i-a acordat Înaltul Patronaj încă din anul 2005, va oferi un regal de jazz, blues, pop și muzică clasică cu artiști din întreaga lume. Ca de obicei, evenimentul se va derula în București și Sibiu, dar organizatorii promit și surprize pentru publicul larg. Sub sloganul It’s all about live quality music! EUROPAfest prezintă în perioada 10 – 19 mai o agendă bogată în evenimente.

Un loc aparte îl ocupă Bucharest International Jazz Competition, cotat de BBC între primele 3 concursuri de jazz din Europa, care și-a câștigat locul între evenimentele de jazz sonore la nivel mondial, fiind apreciat deopotrivă de public, artiști și specialiști. Prezentând stiluri de jazz diferite, artiști ai noului val și proiecte muzicale din centrele de jazz emblematice ale lumii, evenimentul și-a construit o identitate puternică în peisajul cultural autohton, aducând în sălile de concerte un număr ridicat de spectatori.

Ediția cu nr. 12 a Bucharest International Jazz Competition, desfășurată în perioada 12 – 19 mai 2018, este deschisă trupelor și vocaliștilor de orice naționalitate. Termenul de înscriere este 10 februarie 2018. Mai multe informații despre procedura de aplicație se găsesc pe www.jazzcompetition.ro și pe pagina de Facebook a evenimentului.

Organizatorii promit să respecte tradiția și să ofere jazz într-o varietate de forme prin concerte, workshopuri și jam sessions transformând Bucureștiul pentru o săptămână în capitala jazz-ului mondial.

Sunt așteptate peste 20 de trupe, “creme de la creme”, care vor aduce publicului din România noile tendințe mondiale, seri memorabile de jazz, concerte de calitate, ritmuri originale, idei îndrăznețe și combinații surprinzătoare. Ultima ediție a reunit în Semifinală 22 de trupe cu muzicieni din 20 de țări: SUA, Marea Britanie, Elveția, Germania, Ungaria, Australia, Austria, Belgia, Brazilia, Canada, Cehia, Coreea de Sud, Grecia, Irlanda, Israel, Italia, Japonia, Nepal, Olanda, Spania, într-o varietate de formule scenice – sextet, quintet, quartet, trio și duo.

Facebook:

Pagina: https://www.facebook.com/Bucharest.International.Jazz.Competition/


Doi dintre laureații Premiilor Médicis 2017, în Biblioteca Polirom: Yannick Haenel și Paolo Cognetti

Joi 9 noiembrie 2017, s-au decernat prestigioasele premii Médicis. Cîștigătorii ediției 2017 sînt:

Premiul Médicis – Yannick Haenel pentru romanul Tiens ferme ta courrone (Gallimard), în pregătire în colecția „Biblioteca Polirom”, în traducerea lui Laurențiu Malomfălean; volumul va fi lansat la Bookfest 2018.

Premiul Médicis étranger –Paolo Cognetti pentru Les huit montagnes (Stock)/ Cei opt munți, Biblioteca Polirom, 2017, traducere de Cerasela Barbone;

Premiul Médicis essai – Shulem Deen pentru volumul Celui qui va vers elle ne revient pas (Globe).

Cîștigătorul premiului Médicis étranger 2017, romanul Cei opt munţi de Paolo Cognetti, a apărut de curînd în colecția „Biblioteca Polirom”, în traducerea Ceraselei Barbone. Un fenomen editorial vîndut în 32 de ţări.

Laureat al Premiului Strega 2017, romanul semnat de Paolo Cognetti a obținut, totodată, Premiul Strega Giovani, acordat în urma votului elevilor între 16 și 18 ani, din 50 de licee din Italia și din străinătate.

Romanul a fost vîndut în peste 20 de țări încă înainte de publicare, creînd senzație în lumea editorială.

Pietro e un băieţel de la oraş, solitar şi cam morocănos. Mama munceşte într-un centru de consultanţă familială de la periferie şi talentul ei este să le poarte de grijă celorlalţi. Tatăl este chimist, un bărbat irascibil şi fascinant, care se întoarce acasă în fiecare seară de la serviciu plin de furie. Pe părinţii lui Pietro îi uneşte o pasiune comună: muntele. Cînd descoperă sătucul Grana, la poalele masivului Monte Rosa, simt că au găsit locul potrivit: Pietro va petrece toate verile în locul acela „închis în sus de creste gris-fer şi în jos de o stîncă abruptă care împiedică accesul”, dar traversat de un torent care îl ademeneşte din prima clipă. Şi acolo, aşteptîndu-l, se află Bruno, cu părul lui blond cînepiu şi gîtul ars de soare: de aceeaşi vîrstă cu el, dar, în loc să fie în vacanţă, duce vacile la păscut. Încep astfel veri de explorări şi descoperiri, printre casele abandonate, moară şi cărările mai aspre. Sînt şi anii în care Pietro începe să facă drumeţii cu tatăl lui. Pentru că muntele înseamnă cunoaştere, un adevărat mod de a respira, şi va fi legatul lui testamentar cel mai autentic. O moştenire care, după mulţi ani, îl va reapropia de Bruno.

Carte recomandată de Radio România Cultural

Paolo Cognetti s-a născut la Milano în 1978. A urmat studii de matematică, abandonate în favoarea celor de film. Cititor avid de literatură americană, a debutat cu volumul de povestiri Manuale per ragazze di successo (2004, nominalizat la Premiul Bergamo), urmat de Una cosa piccola che sta per esplodere (2007, distins cu Premiul Settembrini şi Premiul Renato Fucini). Primul său roman, Sofia si veste sempre di nero (2012), a fost nominalizat la Premiul Strega. A mai scris volumele de călătorii New York è una finestra senza tende (2010), Tutte le mie preghiere guardano verso ovest (2014), un jurnal montan (Il ragazzo selvatico, 2014) şi volumul de eseuri A pesca nelle pozze più profonde (2014).

Colecția „Biblioteca Polirom” este coordonată de Bogdan-Alexandru Stanescu Stănescu și numără peste 1.000 de titluri.


Kahlil Gibran – Darul iubirii – Profetul, Nisip si spuma, Portret in penita si alte opere

Desi Gibran s-a considerat intotdeauna pictor si nu scriitor, celebritatea si-o datoreaza aproape in intregime cartilor sale. Reconcilierea celor doua inclinatii, literara si artistica, care si l-au revendicat fiecare pentru sine, s-a realizat totusi in opera lui scrisa, caci Gibran a scris ca si cum ar fi pictat. Chiar daca putin numeroase, povestirile lui pline de viata, precum si „poemele in proza” au avut o influenta considerabila in epoca. Limbajul sau este simplu si colocvial, dar intotdeauna grav, iar daca inspiratia sa are neindoielnic radacini in traditie, cum bine observau exegetii sai arabi, stilul si „tusa scriiturii” raman puternic marcate de cultura occidentala.

Darul Iubirii reuneste cele mai cunoscute opere ale lui Kahlil Gibran:

PROFETUL –  este cartea care i-a adus lui Gibran notorietate mondiala. Generatii intregi de cititori o vor considera, impreuna cu Mary Haskell, „cartea cea mai plina de iubire din cate s‑au scris vreodata”.

NEBUNUL – este o colectie de parabole publicata prin curajul si viziunea tanarului editor Alfred Knopf din New York – cel care il va sfatui sa‑si schimbe numele din Khalil in Kahlil, pentru o pronuntie corecta in limba engleza.

PORTRET IN PENITA – reda cu ajutorul catorva scrisori din putina corespondenta purtata intre Gibran si Mary Haskell, muza sa, infiriparea unui delicat simtamant de afectiune intre doua persoane apartinand unor culturi diferite.

DESCHIZATORUL DE DRUMURI – este o colectie de cugetari si meditatii asupra destinului omului.

NISIP SI SPUMA – o colectie de parabole si aforisme.

GRADINA PROFETULUI – aparuta postum, este scrisa in prelungirea Profetului si ca o incununare a acestuia.

Opera lui este formatoare de constiinta intrucat Gibran ne indeamna neincetat sa redescoperim partea spirituala a vietii; mai presus de toate, el ne aminteste, intr-un mod emotionant, ca omul este dator sa lupte neobosit pentru libertatea si demnitatea sa, ca sufletul se imbolnaveste in lipsa frumusetii si a iubirii.

Gibran Kahlil Gibran s-a nascut la 6 decembrie 1883, in Bsharri, o localitate aflata la poalele muntelui Fam al-Mizab, in nordul Libanului, intr-o familie maronita. In 1894 emigreaza impreuna cu surorile sale mai mici, Marianna si Sultana, in Statele Unite, stabilindu-se la Boston.

Urmeaza cursuri de specialitate in America si in Liban, studiind pictura, arta fotografica, literatura araba, engleza si franceza.

Incepand cu 1905 incepe sa publice in diferite reviste din New York pamflete si scurte povestiri, toate in limba araba.

– 1905 – al-Musiqa (Muzica), o proza scurta in care este elogiata muzica in general si cea araba in special;

– 1906 – ‘Ara’is al-Muruj (Nimfele din vale), o culegere de trei scurte povestiri, in care autorul isi exprima convingerile antifeudale si anticlericale;

– 1908 – al-Arwah al-Mutamclrrida (Spirite rebele) cuprinde patru povestiri, asemanatoare ca stil si spirit celor publicate in 1906. In acelasi an Gibran pleaca la Paris, unde  va studia artele plastice timp de doi ani si jumatate. Acolo ii intalneste pe Ameen Rihani, precum si pe sculptorul Auguste Rodin.

Incepand cu anul 1911 se muta la New York. Publica cateva piese poetice in proza (ex. al-Ajniha al-Mutakassira – Aripi frante, o scurta nuvela dedicata lui Mary Haskell) si ii este organizata o expozitie de pictura. In acelasi an, tatal sau moare in Liban.

In 1913 il intalneste pe Carl Gustav Jung, caruia ii face un portret. Cam prin 1916 are loc intalnirea cu Mikhail Naimy, un tanar scriitor de origine araba, cu care va lega o prietenie indelungata; ulterior, Naimy va deveni principalul sau biograf. In perioada urmatoare Gibran picteaza, scrie si publica intr-un ritm sustinut:

– 1919 – Twenty Drawings (Douazeci de desene), o colectie de desene prefatata de Alice Raphael, si al-Mawakib (Procesiunea), un lung poem in limba araba, sub forma unui dialog intre un om eliberat si altul inlantuit. 

– 1920 – The Forerunner (Deschizatorul de drumuri). In acelasi an, Gibran fondeaza societatea literara al-Rabita al-Qalamiyya (The Pen Society) si publica la Cairo al-‘Auasij (Furtuni), o culegere de eseuri in care este exprimata revolta impotriva omului devenit propriul sclav.

– 1923 – The Prophet (Profetul). La Cairo ii apare o noua culegere de povestiri intitulata al-Bada‘i’ waal-Tara’if (Noul si Miraculosul).

– 1926 – Sand and Foam (Nisip si Spuma).

– 1928 – Jesus, The Son of Man (Iisus, Fiul Omului), o incercare de a realiza un portret al lui Iisus vazut de contemporanii Sai; in esenta, asa cum se desprinde din paginile lui Gibran, figura lui Iisus este aproape un duplicat al lui Almustafa din Profetul.

– 1931 – The Earth Gods (Zeii Pamantului), un lung poem in proza constand dintr-un dialog purtat intre zeii Pamantului cu privire la destinul omului.

Kahlil Gibran moare la 10 aprilie 1931, la New York, in urma unei boli complicate (ciroza, plus un inceput de tuberculoza). Jurnalul New York Sun titra cu litere mari: S-a stins un profet.

Trupul i-a fost trimis in Liban, fiind ingropat in cripta manastirii Mar Sarkis. Postum, ii apar alte doua lucrari: The Wanderer (Ratacitorul), o colectie de parabole ce va vedea lumina tiparului in 1932, si The Garden of the Prophet (Gradina Profetului), in 1933.


IMAGO – o nouă expoziție a artiștilor vizuali Laurențiu Midvichi și Eugen Ilina

Luni, 13 noiembrie 2017, începând cu ora 18.00, la Galeria Artelor din cadrul Cercului Militar Național, va avea loc vernisajul expoziției IMAGO.

Deschisă publicului în perioada 13-30 noiembrie 2017, IMAGO aduce laolaltă lucrările artiștilor Eugen Ilina și Laurențiu Midvichi.

Prin sculptură și picture, cei doi coboară pe firul genealogiei imaginii, desprinzând motive, forme și stiluri din epoci imaginate, topite împreună. Monștrii îmblânziți, de buzunar, din ceramică se întâlnesc cu labirinturile sinuoase, fără ieșire. Întregul se sparge în sensuri colorate. Imaginea se decojește și se recompune.

Expoziția conține pictură pe pânză, o instalație compusă din figurine de ceramică arsă și trei sculpturi din bronz. Sculpturile sunt impregnate de exuberanța artei romanice, înțeleasă dinspre instabilitatea formei, în timp ce pictura oscilează între figură închegată și desfigurare.

Figurile umane abia se întrezăresc printre hibrizi monstruoși, ciulini supradimensionați și culoare densă, violentă, precum scoarța de copac.

Limbaje radicale, care se împletesc și sparg sensurile convenționale. Chipuri descompuse, sondarea subconștientului și a memoriei. Scindarea imaginarului colectiv.

IMAGO: o singură expoziție. Expunere. Contorsiune. Descompunere. Două voci vizuale. Același strigăt mut.

„Nu este pentru prima dată când expunem în această formulă, ba chiar aș putea spune că s-a creeat deja o tradiție în a ne întâlni pe simezele Galeriei Artelor a Cercului Militar Național, la aproximativ doi ani expunem împreună lucrări recente, pictură și sculptură, încercăm să venim de fiecare dată cu ceva nou. Pentru expoziția IMAGO am selectat câteva picturi care au fost expuse la Viena în primăvara acestui an și pe care publicul bucureștean are ocazia să le vadă pentru prima dată, alături de alte lucrări recente din seriile dedicate ciulinilor și labirintului”, a declarat Laurențiu Midvichi.

Eugen Ilina (n. 1965), membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România. Studii de gravură (Marcel Chirnoagă), studii de sculptură (Ioan Duman) şi studii de pictură (Eugen Bratfanof), completate de cursurile Facultăţii de Istorie a Universităţii din Bucureşti (2004-2009). Master pe tema Managementul bunurilor culturale. Douăsprezece expoziţii personale de pictură şi sculptură şi participare la peste 20 de expoziţii de grup. Trăiește și lucrează în București. / contact: 0721 684 437, ilina_eugen@yahoo.com

Laurențiu Midvichi (n. 1979, Tulcea) este absolvent al Universităţii Naţionale de Artă din Bucureşti – Secţia Artă Murală (2002), şi membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România. Se bucură de o activitate prodigioasă în domeniul book-design în cadrul editurii Polirom între anii 2008-2013.  A avut 20 de expoziţii personale în țară și străinătate şi a participat la numeroase de expoziţii de grup. Din 2013 participă în tabere de creație și rezidențe artistice în România și Bulgaria. Este laureat al unui important număr de premii naţionale pentru pictură şi grafică. Trăiește și lucrează în București. /contact: 0723 168 020, lamidvichi@gmail.com


Editura Humanitas Fiction vă invită la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38) miercuri15 noiembrie, ora 19.00, la o întâlnire cu Eshkol Nevo, cea mai importantă voce a noii generații de scriitori israelieni, prilejuită de lansarea romanului Trei etaje, recent apărut în colecția Raftul Denisei, la Editura Humanitas Fiction, în traducerea Ioanei Petridean. La eveniment vor participa, alături de autor, scriitorii și jurnaliștii Marius Constantinescu și Cristian Pătrășconiu. Întâlnirea va fi moderată de Denisa Comănescu, director general al Editurii Humanitas Fiction. Seara se va încheia cu o sesiune de autografe.

Romanul Trei etaje, devenit bestseller în Israel la scurt timp de la aparițe, son­dează abisurile relațiilor umane, de la iubire la trădare, de la suspici­une la nevoia de apropiere, de la devotament la dependență. Eshkol Nevo mărturisea că ideea de la care a pornit în roman i-a venit, pe de o parte, de la Căderea lui Albert Camus, iar pe altă parte de la celebra melodie a lui Phil Collins In the Air Tonight.

Un cartier elegant din Tel Aviv, un bloc con­struit pe trei etaje, trei familii locuind pe cele trei paliere diferite ale acestuia, trei perso­naje conturându-se ca personalități distincte, trei povești și tot atâtea pretexte pentru Eshkol Nevo de a explora cele trei instanțe ale psihi­cului uman și de a repune pe tapet, într-o mani­eră inedită, o celebră teorie freudiană.

Așa cum spune unul dintre personajele cărții, taina cea mai mare pe care un om o poate ascunde față de lume este taina vulnerabilității sale. Cele trei confesiuni ale romanului, făcute de Arnon, Hani și Devora, aduc în prim-plan secrete bine păstrate, vinovății de nemărturisit, frustrări și dureri vechi. Arnon îi povestește unui prieten despre degradarea vieții de familie, despre zbuciumul lui nesfârșit sub umbra unei îndoieli legate de fetița sa de zece ani, Ofri, care a fost plecată timp de câteva ore împreună cu Hermann, un vecin în vârstă. Hani îi scrie unei prietene care locuiește în străinătate despre singurătatea înfiorătoare în care trăiește, în ciuda faptului că e căsătorită și are doi copii, și despre spectrul nebuniei de care se simte amenințată. Devora, o fostă judecătoare impunând teamă și respect, nu găsește pe nimeni căruia să-i vorbească despre lupta cu fricile sale și despre fărâma de speranță ce-i încolțește în suflet după moartea unui soț dominator, iar lunga mărturisire și-o înregistrează pe un robot telefonic.

„Eshkol Nevo este un maestru al soliloc­viu­lui. În romanul Trei etaje forța lui Nevo rezidă în vocile lui. Cu un admirabil talent mimetic, cu un delicat simț al empatiei, este un geniu al felului în care își pune personajele să vor­bească, le distinge unele de altele, le izolează și le înțelege în intimitatea lor.“ La Lettura, Corriere della Sera

Eshkol Nevo s-a născut la Ierusalim în 1971. A studiat copywriting la Colegiul Tirza Granot și psihologie la Universitatea din Tel Aviv. Astăzi deține cea mai mare școală privată de creative writing din Israel și este considerat mentorul unei generații de scrii­tori în formare. Toate romanele sale sunt bestselleruri în țara natală, iar două dintre ele, Prima dorință la dreapta și Trei etaje au fost dramatizate. Publicate în tra­du­cere la mari edituri din peste zece țări (Gallimard, Neri Pozza, dtv, Chatto & Windus etc.), cărțile sale au fost premiate atât în Israel, cât și în străinătate. Roma­nele Neuland și Ultima mikvah din Siberia au fost recompensate cu Premiul Steimatzky, Patru case și-un aleana fost finalist, cu titlul Homesick, la prestigiosul Independent Foreign Fiction Prize în 2009, Prima dorință la dreapta a fost finalist, cu titlul Wir haben noch das ganze Leben, la Kritikerpreis der Jury der Jungen Kritiker în 2011. Neuland a fost de asemenea inclus pe lista Books of the Year in Translation a cotidianului The Independent în 2014. Eshkol Nevo a primit medalia de platină și medalia de aur ale Aso­ciației Editorilor din Israel (2005, 2006, 2008, 2011, 2014, 2015), Premiul FFI-Raymond Wallier (în cadrul Salonului de Carte de la Paris, 2008), Premiul ADEI-WIZO (Italia, 2011).

Evenimentul se desfășoară în parteneriat cu Ambasada Israelului în România, cu sprijinul Elal Israel Airlines. Accesul la eveniment este gratuit, în baza unei rezervări prealabile prin eventbook.


Turneu de lansări: Istoria lacunelor. Despre manuscrise pierdute, de Bogdan Suceavă

În perioada 17-23 noiembrie, scriitorul Bogdan Suceavă se va întîlni cu cititorii din Bucureşti şi Cluj cu prilejul apariţiei celui mai nou volum, Istoria lacunelor. Despre manuscrise pierdute, publicat recent la Editura Polirom, disponibil şi în format electronic.

Cît de tragică e pierderea definitivă a unui manuscris? Dar dacă autorul manuscrisului pierdut a scris alte opere de o valoare inestimabilă? De la Aristotel la Hemingway există o întreagă istorie a manuscriselor definitiv dispărute, despre care se crede că ar fi putut revoluţiona literatura, filosofia, matematica sau fizica. Fie că a fost vorba despre accidente tragice, precum mistuirea Bibliotecii din Alexandria, despre moartea autorului, cum s-a întîmplat cu I.L. Caragiale, care se pare că n-a mai reuşit să termine o presupusă dramă istorică, sau despre intervenţii exterioare, precum valiza de manuscrise pe care Gao Xingjian ar fi fost constrîns să o ardă, toate cărţile ce nu au mai ajuns la generaţiile următoare reprezintă lacune cu neputinţă de acoperit. Istoria lacunelor analizează cîteva dintre aceste pierderi şi impactul lor asupra cursului istoric al civilizaţiei, mereu pornind de la întrebarea „Ce ar fi fost dacă…?”.

Bogdan Suceavă s-a născut pe 27 septembrie 1969 la Curtea de Argeş. Studii în matematică la Universitatea din Bucureşti şi la Michigan State University. În prezent, profesor în Departamentul de Matematică de la California State University, Fullerton, SUA. Autor al volumelor de proză: Teama de amurg (1990); Sub semnul Orionului (1992); Imperiul generalilor tîrzii şi alte istorii (2002, 2003); Bunicul s-a întors la franceză, istorii (2003, 2008); Venea din timpul diez (2004, 2010, 2014); Miruna, o poveste (2007, 2008, 2017); Distanţe, demoni, aventuri (2007); Vincent nemuritorul (2008); Noaptea cînd cineva a murit pentru tine (2010); Memorii din biblioteca ideală (2013); Scrisori de la Polul Est (2015); Republica (2016). Distincţii literare: Premiul I Nemira, în 1993, pentru nuvela Imperiul generalilor tîrzii; Premiul CopyRo, în 2002, pentru volumul Imperiul generalilor tîrzii şi alte istorii; Premiul pentru Proză al Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti pentru Miruna, o poveste. Premiul I al Reţelei literare pentru Noaptea cînd cineva a murit pentru tine. Lucrări de istoria matematicii publicate, între altele, în Historia Mathematica, Notices of the American Mathematical Society, Mathematical Intelligencer.

Program de evenimente

BUCUREŞTI

Vineri, 17 noiembrie, ora 18:00

Librăria Cărturești Verona, Cafenea

(str. Arthur Verona, 13-15, sector 1)

Invitate: Corina Sabău, Simona Antonescu

Joi, 23 noiembrie, ora 15:30

Conferință-lansare

Sala Senatului, Universitatea Româno-Americană

(Bld. Expoziţiei 1B)

Moderator: Șerban Georgescu

Joi, 23 noiembrie, ora 18:00

Lansare în cadrul Tîrgului Internațional de Carte Gaudeamus 2017

(standul Editurii Polirom)

Invitați: Carmen Mușat, Paul Cernat

Moderator: George Onofrei

CLUJ

Luni, 20 noiembrie 2017, ora 16:00

Întîlnire cu studenții și profesorii

Facultăţii de Litere, Universitatea „Babeş-Bolyai”

Moderatori: Mihaela Ursa, Alex Goldiș

Luni, 20 noiembrie 2017, ora 18:30

Librăria Book Corner

(Bdul Eroilor, nr. 15)

Invitați: Júlia Vallasek, Petér Demény, Doru Pop

Moderator: Valentin Derevlean

Articole similare

Editura Meteor Press prezintă lansările de toamnă la Gaudeamus 2014

Jovi Ene

„Poveste pentru timpul prezent”, de Ruth Ozeki, pe lista scurta a Man Booker Prize 2013

Jovi Ene

În a patra zi de Anim’est, încep proiecţiile din Competiţii

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult