„Visuali Italiane – Noua Cinematografie Italiană în România“, ediția a doua, va avea loc în București (6-12 martie, Cinema Muzeul Țăranului), Cluj-Napoca (21-26 martie, Cinema Arta și Cinema Victoria) și Timișoara (30 martie-2 aprilie, Cinema Victoria). Laura Napolitano, directoarea Institutului Cultural Italian din București, a avut amabilitatea de a ne răspunde la întrebări legate de festival și de particularitățile ediției de anul acesta.
– Povestiți-ne, pe scurt, cum a fost receptată prima ediție „Visuali Italiane – Noua Cinematografie Italiană în România”, cea din 2022?
Prima ediție a fost un succes, sala a fost plină la toate proiecțiile și se pare că publicul a apreciat selecția de filme!
– Ați revenit în 2023 cu proiecții care vor fi în cinematografele din București (6 – 12 martie, Cinema Muzeul Țăranului), Cluj-Napoca (21 – 26 martie, Cinema Arta și Cinema Victoria) și Timișoara (30 martie – 2 aprilie, Cinema Victoria). ediția anterioară? Există o temă generală, un filon, care leagă producțiile sau ați mers pe ideea de diversitate?
Am dorit să prezentăm bogăția producției contemporane, unde cei pasionați de diferitele genuri de film vor găsi cu siguranță filme pe gustul lor. Dacă ar fi să mă gândesc la un fir roșu care leagă majoritatea acestor producții, este privirea îndreptată asupra generațiilor tinere. Italia nu este o țară pentru tineri, dar filmele sale par foarte interesate de tema adolescenței, de greutățile întâmpinate de cei tineri în contexte dificile (Noaptea fantomă, Încet-încet, Vera, Pentru Chiara), în sensul de neadaptare și de lipsa de perspectivă a tinerilor adulți (Atlantida, Eu și Spotty).
– Care a fost cea mai mare provocare în organizarea acestei ediții?
Avem 12 filme la București, 9 la Cluj și 8 la Timișoara, și ne-am confruntat cu tot felul de dificultăți de organizare a festivalului, de la găsirea filmelor propriu-zise și a distribuitorilor internaționali, la subtitrare, la gestionarea prezențelor regizorilor care vor veni la București. Ținând cont că suntem o echipă foarte mică, formată din patru persoane din care fac parte și eu, a fost un efort enorm, pentru care mulțumesc staff-ului Institutului care a lucrat cu implicare și pasiune.
– Pelicula care deschide ediția din acest an este Cei opt munți/ Le otto montagne (r. Felix Van Groeningen și Charlotte Vandermeersch, 2022). Care au fost motivele pentru care ați optat pentru acest film?
Filmul va începe să ruleze în sălile de cinema din 24 martie, este vorba de o avanpremieră. Este un film interesant din multe puncte de vedere, regizorii sunt belgieni, dar producția este italiană, distribuția este italiană, iar subiectul este inspirat din cartea cu același titlu scrisă de Paolo Cognetti, câștigător al Premiului Strega, tradusă de Polirom. A câștigat Premiul Juriului la Cannes și este un film care vorbește despre dificultățile prieteniei, dar și de relația cu peisajul care ne înconjoară.
– În ceea ce privește celelalte filme alese, care au fost principalele criterii de selecție? Sunt filme care oferă perspective deosebite asupra realității sau asupra unor probleme sociale ardente, filme premiate sau nominalizate la diferite premii, filme care au primit cronici pozitive, asta este clar, însă dincolo de asta, ce alte elemente v-au convins să le includeți în program?
Evident, calitatea este primul criteriu, iar cel de-al doilea este că noi credem că aceste filme vor putea fi apreciate de publicul român. În general, credem că este o selecție care povestește despre Italia la 360 de grade, de la nord la sud, iar peisajul – cel natural, dar și cel urban – este poate adevăratul protagonist al selecției și permite publicului să parcurgă chiar un amplu tur al peninsulei.
– Care sunt principalii invitați de anul acesta și în ce orașe vom avea ocazia să îi vedem live?
Anul acesta festivalul are foarte mulți oaspeți, vor fi prezenți toți regizorii, cu excepția lui Jonas Carpignano și a lui Marco Bellocchio. În locul lui Bellocchio, va veni scenarista lui, Ludovica Rampoldi, cunoscută pentru seria Gomorra, pe care și publicul din România o știe.
– Știu că în ultima vreme a crescut și la noi interesul pentru workshopuri, există posibilitatea de a include astfel de ateliere în cadrul festivalului la edițiile viitoare?
Desigur, anul acesta vom avea un workshop despre critica de film, organizat în colaborare cu UNATC, mulțumită prezenței la București a criticului Mario Sesti, directorul artistic al festivalului. Dar vom încerca să organizăm tot mai des genul acesta de întâlniri.
– Cu ce ați spera să plece spectatorii din sală după vizionarea peliculelor? Dincolo de faptul că publicul se va familiariza cu noile producții italiene sau va revedea pelicule mai vechi, există o miză pe care o aveți în vedere?
Marea provocare este să aducem filme italiene în sălile de cinema din România, să găsim un distribuitor și să facem să circule filmele nu numai în cadrul unui festival, ci tot timpul anului. Tocmai de aceea vom avea o masă rotundă dedicată chiar susținerii distribuirii și coproducțiilor cinematografice, eveniment organizat de ICE Romania și ANICA.