Bani negri (pentru zile albe) – Tuff Money, o producție HBO România, 2020
Regie și scenariu: Daniel Sandu
Distribuție: Alexandru Papadopol, Cristian Bota, Medeea Marinescu, Gavril Pătru, Valeriu Andriuță, Adriana Irimescu, Maruca Băiașu, Iulia Alexandra Dinu, George Constantinescu
Se pare că, în ultima perioadă, producția cinematografică română cunoaște o ascensiune fulminantă și, apropo, în direcția bună a lucrurilor. Fiind basarabeancă, apreciez acest lucru cu atât mai mult, cu cât cinematografia din partea stângă a Prutului bate pasul pe loc și aparițiile de film sunt aproape la fel de rare ca și o eclipsă de Lună. Dar să revenim la noua producție HBO Europe, cu titlu „Bani negri (pentru zile albe)”, în regia lui Daniel Sandu.
Pelicula este un serial care prezintă aventurile de-a dreptul hilare a doi prieteni: Doru și Ionel. Tandemul lor mi-a amintit de folclorul nostru, și anume de istoria lui Păcală și Tândală, români ordinari care cu chiu, cu vai leagă tei de curmei. Doar că imaginați-vă aceste personaje tradiționale aruncate într-o lume modernă, lipsită de principii și agresivă, în care fiecare luptă pentru propria piele și o face nu neapărat cu cele mai cinstite instrumente.
Doru și Ionel sunt personaje arhetip desprinse dintr-o comunitate în care evenimentele sunt repetitive. În fiecare zi își fac munca de tehnicieni care întrețin semafoarele. Zilnic revin de acasă, dând o raită pe la birtul din mahala. Vorba vine, că mahalaua e demult cartier din suburbie. Și mereu revin la sufletele lor pereche. Unul la femeia cu care conviețuiește din respect și obișnuință, iar altul – la o iubită pasională, gata să devină consoartă cu acte în regulă.
Firul evenimentelor se repetă într-o buclă și se pare că nimic deosebit nu poate avea loc… Până când Doru, capul spiritual al tandemului, face o glumă neinspirată. De aici faptele se derulează vertiginos, răsturnările de situație sunt la ordinea zilei, iar personajele noastre ajung să se confrunte cu absurditatea societății române, căutându-și dreptatea ca pe acul în stogul cu fân.
Pelicula este, din fericire, este un amestec rezonabil de film comercial și comedie calitativă, artistică, fără clișee care ar supăra privitorul. Se pare că regizorul Daniel Sandu a reușit să ne reamintească despre faptul că și cinematografia modernă poate fi interesantă, fără stereotipuri, dar și să ridice niște semne de alarmă. Fundalul pe care se derulează acțiunea este unul tipic românesc: șpagă și influență, banditism și șantaj – toate s-au amestecat într-un cocktail aproape fatidic. Doru și Ionel înțeleg la un anumit moment, că existența lor ține de compromisurile pe care trebuie și pot să le facă, or de asta depinde cum va fi ziua de mâine.
Urmărind periplul celor doi m-am prins la ideea că sunt similari și cu Don Quijote și Sancho Panza, iar morile lor de vânt nu se opresc niciodată. Deși a fost ambalat ca o comedie amuzantă, filmul are și nuanțe dramatice. Exploatează relațiile din cuplu, cele dintre părinți și copii, cele dintre purtătorii puterii și cei supuși.
Cred că toate aceste caracteristici și succesul peliculei ar fi fost imposibil fără o distribuție aleasă pe sprânceană. M-am bucurat să-l revăd pe Alexandru Papadopol și să-i cunosc pe Cristian Bota, Medeea Marinescu, Gavril Pătru, Valeriu Andriuță, Adriana Irimescu, Maruca Băiașu. Amestecul de caractere, temperamentele impulsive și calme, ritmul alert și istoria uneori domoală – toate s-au îmbinat într-un produs cu care chiar te poți mândri când îl recomanzi.
Trebuie să recunosc că este primul film regizat de Daniel Sandu pe care-l văd, dar sunt încântată. Este de apreciat montajul, încadratura, segmentarea episoadelor. Un moment de laudă merită și scenariul bine construit, în care se împletește amuzamentul și accentele de textură, pentru că narațiunea pe care o transmite scenariul se impregnează în memorie. Cumva ajungi să trăiești alături de aceste personajele, să le compătimești, să-i însoțești în luptele lor diurne și să le înțelegi fibra din care sunt plămădiți.
„Bani murdari” este o satiră reușită despre schimbarea la față a României, care ajunsă în Uniunea Europeană nu a progresat, ci a împrumutat doar tertipuri comode, s-a adaptat la un altfel de normalitate, transformându-se într-un bâlci al deșertăciunilor.
Din 22 noiembrie, pe HBO Romania.
Nota: 9/10
(Sursă fotografii: news.ro, tvmania.ro)