Coup de foudre (1983)
Regia: Diane Kurys
Distribuția: Miou-Miou, Isabelle Huppert, Guy Marchand
În secundele finale dinainte de credite, aflăm că pentru regizoarea și co-scenarista Diane Kurys filmul ‘Coup de foudre’ (care a avut și un titlu alternativ ‘Entre nous’) realizat în 1983 a fost un film foarte personal, una dintre eroinele principale ale poveștii care se desfășurase pe ecran fiind mama ei. Este un film special, mai ales pentru data la care a fost realizat, un film despre destinul a două femei din Franța perioadei de imediat de după cel de-al doilea război mondial, scris și realizat de o regizoare femeie și care transmite un puternic mesaj feminist. Revăzut din perspectiva celor 37 de ani care au trecut de la producție ‘Coup de foudre’ prilejuiste o evaluare a diferențelor de abordare a temelor feministe și în fapt a statutului femeilor în societatea și familia franceză între anii 40-50 când se petrece acțiunea, anii 80 când a fost realizat filmul, și ziua de astăzi. Un bun exemplu despre felul în care cinematografia reflectă ceea ce se întâmplă în societate.
Destinele celor două eroine sunt tragic marcate de război. Preludiul care durează doar câteva minute de timp pe ecran se petrece în 1942 în Franța ocupată de naziști. Lena Weber (Isabelle Huppert) este o refugiată evreică din Belgia care este salvată de la deportare prin ceea ce începe ca o căsătorie de conveniență cu Michel (Guy Marchand). Madeleine (Miou-Miou) este o studentă în arte provenită dintr-o familie bogată pe care tragedia o lovește când proaspătul ei soț este ucis din greșeală într-o ambuscadă a Rezistenței. Michel îi va salva a doua oara viață Lenei aducând-o peste munți în Italia. Madeleine se va mărita după război cu un actor și mic escroc pe nume Costa (Jean-Pierre Bacri). Destinele celor doua femei se întâlnesc în 1952, când cele două familii, ambele cu copii și în drum spre aparentă îmburghezire, se cunosc la Lyon. Cele doua căsnicii sunt însă în criză. Cele două femei lovite de soartă în timpul războiului caută să recupereze timpul pierdut, dar se izbesc de barierele familiale, economice și morale ale unei Franțe care încă nu ieșise din patriarhalism.
Prietenia dintre Lena și Madeleine, aspirațiile lor economice, artistice, erotice stau în centrul filmului. Daca există o tentă lesbiană în aceasta relație ea este doar insinuată cu maximă discreție. Cele două femei se complementeaza în caractere și se ajută una pe cealaltă în momente cheie, dar există și crize și despărțiri. Interpretările lui Isabelle Huppert și Miou-Miou sunt și ele minimaliste, dominate de o oportună discreție. Este un film feminist și bărbații prin definiție nu sunt prezentați într-o lumină prea favorabilă, dar portretele lor sunt departe de a fi caricaturale. Michel și Costa sunt mai degrabă victime ale propriilor prejudecați sau mai bine zis ale prejudecăților societății în care au crescut. Revăzut astăzi, la 37 de ani de la realizare ‘Coup de foudre’ impresionează în special prin discreția respectuoasă a abordării unei povești care altfel ar risca să pară retorică și moralizatoare. Dacă concluzia pare azi cam desueta, aceasta este o măsură a reușitelor cauzei feministe pe ecrane și în afara lor.
Nota: 6/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, Quartetrecords.com)