Here (2024)
Regia: Robert Zemeckis
Distribuția: Tom Hanks, Robin Wright, Paul Bettany
‘Here’ (2024) este o minune tehnologică. Sunt regizori de la care mă aștept la așa ceva, unul dintre ei ar fi Steven Spielberg, și apoi Robert Zemeckis, regizorul acestui film, căruia de altfel Spielberg i-a fost de multe ori producător. Filmul folosește o tehnologie de inteligență artificială generativă numită Metaphysic Live, care este așa de nouă încât filmul acesta nu ar fi putut probabil să fie făcut cu un an în urma și care probabil va fi depășită anul viitor de ceva mai nou și mai perfecționat. Domeniul acesta evoluează foarte repede și cred că ‘resistance is futile’ ( (c) Star Trek), așa cum au fost inutile protestele și boicoturile împotriva tuturor inovațiilor din cinematografie, de la introducerea sonorului până la efectele și trucajele realizate de computere. Acestea fiind spuse, efectele speciale și rezultatele lor, oricât ar fi de spectaculoase, nu garantează nici calitatea și nici emoția. Ca spectator vin la cinema și aleg să văd un film pentru că mă interesează și mă implică, pentru că îmi spune o poveste și îmi face cunoștință cu personaje noi de care îmi pasă. Din acest punct de vedere, cel puțin pentru mine, impactul lui ‘Here’ a fost minor.
Utilizarea tehnologiei AI pentru călătoria în timp a personajelor nu este singurul element cinematografic creativ al acestui film. Celalalt foarte vizibil este faptul că aparatul de filmat este (cu o singură excepție) fix, în același spatiu și același unghi de-a lungul întregului film. Străbatem în timp 65 de milioane de ani de istorie dar suntem fixați vizual pe aceeași palmă de pământ, iar în scenele din 1900 încoace în cei câteva zeci de metri pătrați ai salonului unei case americane tipice cu ferestre mari spre o stradă americană tipică. Narațiunea este neliniară. De fapt este vorba despre 8 sau 9 povești (depinde dacă o număram și pe cea cu dinozaurii) ale diferitelor generații de locuitori ai locului, ale destinelor lor cu nașteri și decese, iubiri și despărțiri, dureri ale creșterii și ale bătrâneților. Una dintre ele este cea dominantă, cea a lui Richard (născut în casa construită în 1900) și Margaret – o pereche din generația de baby-boomers -, ajunși acum la vârsta amintirilor și a uitărilor. Scenele alternează și tranziția dintre ele este făcută inventiv, cu schimbări de decor și de obiecte care definesc în timp scena care va urma.
Partea tehnică m-a entuziasmat. Ce păcat că aceasta inventivitate cinematografică nu vine în sprijinul unei povești (sau unor povești) mai interesante. Tocmai Robert Zemeckis, care a știut atât de bine să combine în alte filme inovațiile cu sensibilitatea, a fost mai puțin inspirat din acest punct de vedere în ‘Here’. Filmul este ecranizarea unui roman grafic al lui Richard McGuire, dar ceea ce funcționează bine pe hârtia desenată, nu-și găsește un echivalent pe măsură pe ecran. Dacă povestea principală ar fi o dramă de familie, încă ar putea, poate, funcționa cu ajutorul actorilor, dar narațiunea intercalată nu permite dezvoltarea emoției. Abia se formează lacrima în colțul ochiului și se petrece deja următorul salt în timp. Până când revenim la continuarea poveștii, lacrima s-a uscat.
Este și prea evident dezechilibrul între povestea principală și restul narațiunilor, dintre care unele nu apuca să schițeze mai mult decât un clișeu despre personaje și epocile lor. Poate că dacă numărul de planuri paralele ar fi fost redus la trei sau patru, dezvoltate însă mai egal, rezultatul ar fi fost mai bun. Tom Hanks este formidabil, și cam toate transformările sale în trecut ne amintesc de filmele sale de tinerețe sau din maturități precedente. Robin Wright este mai puțin diferențiată în incarnările ei din trecut. Nu stiu dacă de vină este software-ul AI sau faptul că Robin Wright este doar o actriță bună, în timp ce Tom Hanks este un actor excepțional. Muzica lui Alan Silvestri se adaptează stilistic momentelor istorice în care se petrec diferitele scene. Recomandarea mea este să vedeți ‘Here’. Unora poate chiar vă va place și povestea. Ceilalți așteptăm viitoarele filme cu efecte AI, cu încredere că vor apare și capodoperele genului.
Nota: 6/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)