Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (4 – 10 mai 2015)

The Russian WoodpeckerȘtirile săptămânii: „The Russian Woodpecker” a câștigat Trofeul Cinepolitica 2015; primul festival dedicat nevăzătorilor, workshop pentru presă; Cuvintele sunt de prisos la TIFF 2015; „Caravana filmului românesc” prezintă filme clasice româneşti la Zalău; Filmul „De ce eu?” poate fi vizionat online, prin video-on-demand; Carmen Lidia Vidu își joacă propriul rol în „ARAD. Jurnalul meu virtual”; Emoție și suspans în Competiția TIFF 2015; 15 studenţi au şansa de a câştiga un loc la Şcoala de Vară din cadrul Festivalului de Film Istoric Râşnov; NORWAVE la TIFF: Norvegia cucerește Clujul cu filme, concerte și invitați speciali.

„The Russian Woodpecker” a câștigat Trofeul Cinepolitica 2015

Filmul The Russian Woodpecker/ Ciocănitoarea rusească, regizat de Chad Gracia, a câștigat Trofeul Cinepolitica 2015. Surprinzător și complex, filmul merge pe urmele teoriei unui excentric artist ucrainean care susține că în spatele exploziei de la Cernobîl există un motiv întunecat, care implică serviciile secrete sovietice și o instalație militară poreclită „Ciocănitoarea rusească”. Cineastul american Chad Gracia „transformă documentarul într-o ficțiune și, în nebunia personajului, realitatea apare mai strălucitoare”, susține juriul. Regizorul, distins recent la Festivalul de la Sundance cu Marele Premiu al Juriului pentru documentar, s-a întâlnit cu publicul miercuri, la prima proiecție a filmului său în festival.

Cea de-a patra ediție a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica s-a încheiat joi, 30 aprilie, la Cinema Studio, cu o sală arhiplină și premiera unui film-antologie, Words with Gods, semnat de nouă regizori. Gala a fost prezentată de actrița Olivia Niță și de scriitorul Marius Chivu, membru al juriului competiției.

Titlul de Cel mai bun film politic i-a revenit filmului alb-negru În bătaia vântului/ In the crosswind (r. Martti Helde, Estonia), „un experiment vizual superb despre un moment crunt al istoriei umanităţii. Filmul impresionează estetic şi provoacă, în acelaşi timp, emoţii puternice.

Fără îndoială, demersul artistic este ieşit din comun”.

Cinepolitica_gala de inchidereO Mențiune specială i-a fost acordată filmului Pactul Stat-Mafia / La Trattativa, în regia Sabinei Guzzanti, o producţie captivantă, un hibrid între documentar şi ficţiune. Este „un demers artistic care poate schimba pentru totdeauna percepţia despre ce înseamnă «cei buni» şi «cei răi» când vine vorba de lege”, potrivit juriului.

Cele șapte filme din competiția Cinepolitica au fost jurizate de scriitorii Nicolae Breban, Florin Iaru, Marius Chivu, precum și de Aáry-Támas Lajos, Ombudsman-ul maghiar pentru Drepturile Educaționale.

Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica a avut loc între 26 și 30 aprilie, la Cinema Studio și Cinema Elvira Popescu din București, și a adus o selecție de filme puternice, dezbateri și evenimente speciale. În centrul atenției, într-un program special, a fost un subiect actual, conflictul dintre Rusia și Ucraina.

festival_de_film_pentru_nev─âz─âtoriPrimul festival dedicat nevăzătorilor, workshop pentru presă

Festivalul Naţional de Film pentru Nevăzători, primul eveniment cinematografic din România destinat persoanelor cu deficienţe de vedere, va avea loc la Bucureşti, în perioada 15 – 19 mai la Cinema Studio Horia Bernea, Muzeul Țăranului Român și Cinema Elvire Popesco.  Accesul persoanelor cu deficienţe de vedere şi al însoţitorilor este gratuit, pe bază de rezervare la adresa de email dimagabriela@fcc.ro.

Festivalul cuprinde și sesiuni de Q&A după proiecții, iar înaintea lor se vor organiza o serie de workshopuri, spre exemplu workshopul dedicat oamenilor din media în care aceștia  vor putea să lucreze efectiv pe accesibilizare de film, vor putea face un film cu descriere audio. Workshopul va avea loc luni pe 18 mai la ora 11:00 la Biblioteca Națională.

„Până la urmă toată lumea are nevoie de film. Am ales să avem un festival de film tocmai pentru că simțim nevoia de a populariza cât mai mult filmele cu descriere audio. Și festivalul fiind un eveniment care se întinde pe mai multe zile e mult mai atractiv din perspectiva mass-mediei. Puteam să alegem ca în fiecare lună să fie câte un film cu descriere audio în București, dar nu ar fi avut același impact. Am vrut un eveniment de mai mare amploare în care sunt implicați mult mai mulți producători, regizori, distribuitori și cinematografe.” Gabriela Dima, organizator Festivalul Național de Film pentru Nevăzători (interviu Judy Florescu, Liternet)

 

Amour Fou_Suspecti de serviciuCuvintele sunt de prisos la TIFF 2015

Cele mai bune filme recente în care tăcerea e uneori asurzitoare, iar emoțiile explodează în gesturi și imagini percutante vor fi reunite la Festivalul Internațional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie) în secțiunea tematică Cuvintele sunt de prisos/ Words are Very Unnecessary. Cu un titlu inspirat de versurile piesei Depeche Mode, Enjoy the Silence, secțiunea aduce 11 titluri care vor concura pentru premiul FIPRESCI, oferit de juriul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film. Alte cinci filme vor fi proiectate în secțiunea Suspecți de serviciu/ The Usual Suspects, dedicată regizorilor care și-au adus primele filme la Cluj și care fac acum parte din familia TIFF.

„Ideea acestei secţiuni mi-a fost dată de două filme de anul trecut, din care cuvintele lipsesc cu desăvârşire: Moebius, drama psiho-sexuală a lui Kim Ki-duk, proiectată la TIFF 2014, şi The Tribe, provocatorul debut ucrainean din selecţia TIFF 2015, a cărui acţiune e plasată în lumea surdo-muţilor. Titlul, inspirat de versurile piesei Depeche Mode, Enjoy the Silence, s-a impus de la sine, dar asta nu înseamnă că cele 11 filme sunt mute. M-au interesat – şi a fost o provocare să le găsesc – acele filme în care vorbele sunt de prisos şi care mizează totul pe forţa şi fluxul narativ al imaginilor”, declară Mihai Chirilov, directorul artistic TIFF. Teaser: http://youtu.be/CO3YUX6S0sg

După cum explică Mihai Chirilov, în unele filme nu se rostește absolut nici un cuvânt: Days of Gray, SF post-apocaliptic în decor islandez, desprins parcă din catalogul videoclipurilor celor de la Sigur Rós; Test, povestea primului experiment nuclear din stepa sovietică; Nude Area, explorare de-o senzorialitate incendiară a etapelor parcurse de un cuplu îndrăgostit din Amsterdam; Brazilian Dream, un visceral documentar dadaist cu imagini de-un suprarealism amuțitor.

Days of GrayÎn altele, se aud doar câteva replici din afara cadrului: Labour of Love, film de debut premiat pentru regie la Veneția, 24 de ore din viața unui cuplu indian care lucrează în schimburi și nu ajunge să se încrucișeze; Ruined Love, deliranta operă punk filipineză în care se cântă foarte mult, dar în care protagoniștii poveștii de dragoste – un criminal și o prostituată – nu recurg la dialoguri. Cuvintele sunt reduse la un minimum în: georgianul Corn Island, povestea unei insule plutitoare și a destinelor care reproduc ciclul vieții în natură; grecescul Forever, un soi de Scurtă întâlnire între două suflete însingurate care merg zi de zi cu același tren, argentinianul Dog Lady, în care o femeie a ales să trăiască la marginea societății, înconjurată de câini; Short Plays, omnibus – regizat, printre alții, de Gaspar Noé, Apichatpong Weerasethakul, Carlos Reygadas și Vincent Gallo – dedicat campionatului mondial de fotbal din Brazilia; Parabellum, o fabulă postmodernă despre sfârșitul lumii, în care un grup de argentinieni învață tehnici de supraviețuire într-un cantonament și-n care eroul nu scoate o vorbă.

Cinci dintre foștii concurenți la Trofeul Transilvania revin la Cluj într-o secțiune doar a lor, Suspecți de serviciu/ The Usual Suspects, aflată la a doua ediție. Cum competiția este dedicată regizorilor aflați la primul sau al doilea lungmetraj, TIFF își propune să urmărească traiectoria celor pe care i-a descoperit.

Unul dintre ei este islandezul Dagur Kári, care a obținut Trofeul Transilvania 2003 pentru Nói albinói și Premiul Cinemagia 2005 pentru Dark Horse. Virgin Mountain, recent premiat la Tribeca Film Festival pentru Cel mai bun film, scenariu și actor, spune povestea unui bărbat care descoperă ce înseamnă să fii adult, la 43 de ani, atunci când se îndrăgostește pentru prima dată.

Nasty Baby_Suspecti de serviciuChilianul Sebastián Silva, aflat la cel de-al șaselea lungmetraj, revine la TIFF cu Nasty Baby, câștigătorul Premiului Teddy la Berlinale, un film care provoacă granițele a ceea ce înseamnă să fii părinte. De la Cannes, din secțiunea Un Certain Regard, vine Amour fou, regizat de Jessica Hausner, în competiție la TIFF 2002 cu Lovely Rita, iar în 2005 cu Hotel. Acțiunea este plasată în 1810, în Berlin, și e inspirată de povestea adevărată a unui scriitor care decide să se sinucidă, dar nu singur. Miguel Cohan, câștigătorul Trofeului Transilvania și al premiului pentru scenariu în 2011, cu Sin Retorno, aduce Betibú, un thriller din Argentina în care o scriitoare de romane polițiste noir este rugată de un ziar să scrie despre „cazul anului”, pentru a acoperi de fapt dedesubturile întunecate ale crimei. Michael Noer – Cea mai bună interpretare la TIFF 2013, cu Nordvest; Cea mai bună imagine în 2010, pentru R – revine cu Key House Mirror, o dramă de familie în care o căsnicie de peste 50 de ani este pusă la încercare.

zalau 2015.cdr„Caravana filmului românesc” prezintă filme clasice româneşti la Zalău

În perioada 12 – 14 mai a.c., „Caravana filmului românesc – Cartea şi filmul” revine la Zalău cu proiecţii speciale de filme clasice româneşti, ce vor avea loc la Amfiteatrul din Parcul Central Municipal şi la Sala de spectacole din Clădirea Transilvania. Programul este unul complex şi se adresează atât copiilor, cât şi adulţilor iubitori de film.

Şi anul acesta, vor fi prezentate capodopere ale cinematografiei româneşti, ale căror scenarii au ca sursă de inspiraţie romane celebre, nuvele şi povestiri. Prin acest demers cultural, „Caravana filmului românesc – Cartea şi filmul” vizează şi aspectul educaţional – nu doar de divertisment – al vizionării filmelor, intenţionând ca, prin intermediul acestor creaţii cinematografice, să stimuleze interesul tinerilor pentru lectură.

Cei mai mici dintre spectatori vor fi purtaţi în lumea magică a povestirilor din „Amintiri din copilărie”, „Dumbrava minunată” sau „De-aş fi Harap Alb”. Adolescenţii şi cinefilii de toate vârstele sunt invitaţi la filme cu subiecte variate, de la povestea de dragoste din „Liceenii”, la investigaţia crimei din „Baltagul”, pana la „Ştefan cel Mare – Vaslui 1475” sau „Cel mai iubit dintre pământeni”.

„Caravana filmului românesc” este un proiect iniţiat şi derulat de Asociaţia CineCultura şi MDV Audio Studio şi este realizat, la Zalău, în parteneriat cu Consiliul Local Zalău şi Casa Municipală de Cultură.

La toate filmele prezentate în cadrul „Caravanei filmului românesc – Cartea şi filmul”, publicul are acces gratuit.

PROGRAM

„Caravana filmului românesc – Cartea şi filmul”

Zalău, 12 – 14 mai 2015

Amfiteatrul din Parcul Central Municipal

Marţi, 12 mai 2015, ora 20.30: LICEENII

Miercuri, 13 mai 2015, ora 20.30: Cel mai iubit dintre pământeni

Joi, 14 mai 2015: ora 20.30: O NOAPTE FURTUNOASĂ

Sala de spectacole din Clădirea Transilvania

Marţi, 12 mai 2015:

ora 09.30: DUMBRAVA MINUNATĂ

ora 11.30: AMINTIRI DIN COPILĂRIE

ora 18.00: ŞTEFAN CEL MARE – VASLUI 1475

Miercuri, 13 mai 2015: ora 09.30: DUMBRAVA MINUNATĂora 11.30: AMINTIRI DIN COPILĂRIE

ora 18.00: HAIDUCIIJoi, 14 mai 2015:

ora 09.30: DUMBRAVA MINUNATĂ

ora 11.30: DE-AŞ FI HARAP – ALB
ora 18.00: BALTAGUL

Intrarea este liberă, la toate proiecţiile.

Filmul „De ce eu?” poate fi vizionat online, prin video-on-demand

De ce eu?, în regia lui Tudor Giurgiu, filmul inspirat de povestea procurorului Cristian Panait, poate fi vizionat online, prin video-on-demand, pe site-ul oficial deceeu.ro. Filmul este disponibil pentru publicul internaţional, mai puţin România şi Republica Moldova, unde va putea fi accesat în curând de pe o platformă similară. După crearea unui cont gratuit, De ce eu? poate fi închiriat pentru de 24 de ore la preţul de 8 euro sau 8,5 dolari. Plata se poate face online, prin intermediul unui card sau cu ajutorul unui cont de PayPal.

De ce eu_video-on-demandLansat pe 27 februarie, De ce eu? a fost văzut până în prezent de peste 53.000 de spectatori, în cinematografele din România. A avut premiera mondială la Festivalul de la Berlin și a câștigat Premiul Uniunii Criticilor de Film din Bulgaria pentru cel mai bun film din Balkan Competition, la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Sofia. Thriller-ul politic este inspirat de cazul real al procurorului Cristian Panait, care s-a sinucis pe 10 aprilie 2002, la doar 29 de ani, în contextul anchetei asupra unui alt procuror și a presiunilor exercitate asupra sa.

Carmen Lidia Vidu își joacă propriul rol în „ARAD. Jurnalul meu virtual”

„ARAD. Jurnalul meu virtual”, al doilea film de scurt metraj semnat de Carmen Lidia Vidu, în care regizoarea îsi face și debutul ca actriță, jucându-și propriul rol, va avea premiera sâmbătă, 9 mai, în cadrul „Open Doors Day – Ziua porților deschise la instituțiile europene”, eveniment organizat anual la Bruxelles. La o lună după câștigarea Premiului Gopo pentru scurtmetraj documentar cu filmul ei de debut – „O scurtă istorie Astra Film” – Carmen Lidia Vidu revine cu „ARAD. Jurnalul meu virtual”, un scurtmetraj un pic real, un pic fantastic despre Arad și despre copilăria regizoarei. „În teatru, sunt ca o prințesă în palatul ei. De film m-am apropiat fără să știu, e o poveste nouă în viața mea”, mărturisește Carmen Lidia Vidu, cunoscută, înaintea debutului în film, ca cel mai important și spectaculos regizor de teatru multimedia din România.

ARAD. Jurnalul meu virtual 1„Mă numesc Carmen Lidia Vidu și am copilărit în Arad. Prietenii mei trăiesc cu un picior în realitate și cu unul în fantezie. În Arad mănânc întotdeauna langoși și îmi cumpăr haine din talcioc. (…) În Arad m-am îndrăgostit de teatru. Astăzi sunt regizor de teatru. Încă îmi doresc să fac un spectacol în Arad.” Așa începe povestea de o zi a eroinei filmului, care trăiește în timp real o poveste din trecut: ne poartă prin cele mai reprezentative locuri din Arad – locurile copilăriei sale. Printre plimbările cu tramvaiul, bicicleta sau barca, cumpărături, înot, biserica preferată și casa eroinei, în film apar și oamenii dragi și părinții regizoarei din viața reală.

„M-am dus exact în locurile pe care le frecventez de fiecare dată când revin în Arad. A fost totul sincer, nimic contrafăcut. Am trăit în timp real o poveste din trecut. Dedic acest film documentar parinților mei, Floarea & Gheorghe Vidu. Scurtmetrajul are starea mea de acum; în copilărie, simțeam altfel Aradul, nu ca acum. Când eram mică, voiam să fiu prima la școală, la înot, la olimpiade, în modă, în extravaganță, în lecturi… Era o foame în mine de a acumula totul. Nu cred că mă bucuram de timpul petrecut în Arad, ci mai mult de cantitatea informațiilor acumulate. Acum, sunt mult mai relaxată în privința Aradului. Trăiesc în București și mi-am transferat ambițiile aici. Revin în Arad pentru părinții mei și îmi retrăiesc copilăria, dar fără stres și competiții. Înotul, lectura, hainele, biserica, plimbările sunt calme și plăcute. Aradul are o atmosferă molcomă. Se ascultă muzică italienească de prin anii ’70 si ’80, ștrandul e superb, ai mei au o casă pe o insulă facută pe râul Mureș, am învățat să merg cu bicicleta, îmi place să stau în biserică și să mă spovedesc, mănânc de fiecare dată langoși. Când ajung în Arad, mă răsfăț ca un copil alintat. Mă simt bătrână și copil în același timp. Cam despre asta e vorba în scurtmetrajul „, povestește Carmen Lidia Vidu.

ARAD. Jurnalul meu virtual IDespre experiența de a juca, în premieră, un rol într-un proiect în care este și regizor, Carmen Lidia Vidu spune că „Filmările au decurs foarte plăcut fiindcă era totul foarte firesc, nimic contrafăcut. Nu m-am gândit nicio secundă la regie și nici la actorie. Am lăsat echipa să improvizeze filmarea, fotografia, muzica. M-am ghidat după stare, a fost ceva foarte natural și neprofesionist. M-am trezit la realitate abia la montaj, până atunci m-am comportat ca un copil. Am actat și am regizat fără nicio normă. La montaj m-am trezit din „firesc” și a trebuit să aplic reguli pe care nu le știu, dar pe care le învăț la fiecare filmare în parte. Sunt regizor de teatru multimedia. Întotdeauna am avut film în teatru. Nu e un stres, e o plăcere și foarte multă muncă. Cel mai important aspect e echipa. Cand ai o echipa bună, totul pare un succes; și dacă nu e un succes, rămâne bucuria.”

Conceptul, scenariul, regia și producția executivă a filmului „ARAD. Jurnalul meu virtual” îi aparțin lui Carmen Lidia Vidu. Filmul a fost realizat de o echipă de profesioniști, cărora li s-au adaugat și mulți voluntari.

Scurtmetrajul documentar „ARAD. Jurnalul meu virtual” va reprezenta municipiul Arad la „Open Doors Day – Ziua porților deschise la instituțiile europene” (http://cor.europa.eu/en/events/Pages/jpoi-2015.aspx), eveniment care va avea loc pe data de 9 mai, în cladirea „Jacques Delors” a Comitetului Regiunilor din Bruxelles.

Emoție și suspans în Competiția TIFF 2015

Emoție, tensiune dusă la extrem și încercări surprinzătoare ale unor cineaști tineri de a revigora filmul de gen se vor regăsi anul acesta în Competiția Festivalului Internațional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie). Cele 12 filme care concurează pentru Trofeul Transilvania – cinci realizate de regizori debutanți și șapte de cineaști aflați la al doilea lungmetraj – vin din 13 țări: Argentina, Belgia, Bulgaria, Danemarca, Franța, Germania, Grecia, Iran, Islanda, Marea Britanie, Mexic, Spania și SUA.

„Am privilegiat, în acest an, producțiile intimiste și cele care recurg inteligent, ba chiar surprinzător, la convențiile filmului de gen. Emoția, pe de-o parte, tensiunea – de cealaltă. M-a interesat felul în care cineaștii aflați la primul sau al doilea film reușesc să maximizeze – prin decupaj precis, interpretări excelente și fler regizoral – impactul unor povești care pleacă de la un set-up, buget sau număr de personaje minimale. E remarcabil cum toate acestea se transformă, pe parcurs, în veritabile tornade emoționale sau de suspans. Există filme cu doar două sau trei personaje, filme a căror acțiune rareori părăsește pereții unei încăperi sau scene încordate de acțiune mai eficiente ca într-un blockbuster hollywoodian”, declară Mihai Chirilov.

Despre oameni și oi (r. Grímur Hákonarson) va veni la TIFF direct din competiția Un Certain Regard de la Cannes cu povestea emoționantă a doi frați care nu şi-au spus o vorbă timp de patru decenii, dar pentru care totul se schimbă când trebuie să salveze ce au mai scump pe lume: oile. Sfâșietor este și Radiator (r. Tom Browne), un debut comparat cu Amour, despre cum, la bătrânețe, părinții devin, la rândul lor, copii. În rolurile principale apar Richard Johnson, care are o istorie personală cu filmul românesc, interpretând rolul comandantului Tiberius în Columna lui Mircea Drăgan, și Gemma Jones, cunoscută din Jurnalul lui Bridget Jones sau Rațiune și simțire.

Summer NightsDe la Veneția vine un film fără prejudecăți, Nopți de vară (r. Mario Fanfani), în care jumătatea unui cuplu aparent perfect are un secret întunecat: în fiecare weekend, Michel se retrage într-o casă din pădure, unde devine Mylène. În competiția Karlovy Vary 2014 s-a remarcat Parisul nordului (r. Hafsteinn Gunnar Sigurðsson), o dramedie despre relația tată-fiu, în care un profesor decide să-și revadă tatăl după câteva sesiuni la Alcoolicii Anonimi. Sigurðsson a mai fost în competiția TIFF cu primul său film, Either Way.

Suspans și acțiune se regăsesc în Plan pe șase ani (r. Santiago Cendejas), o combinație de thriller și film noir à la David Lynch, la limita dintre voyeurism și invaziune, și în Regii capitulează (r. Philipp Leinemann), în care doi polițiști mor în timpul unei confruntări violente, iar colegii lor nu mai au decât un scop: răzbunarea. Scene încordate de suspans se regăsesc în Lecția (r. Kristina Grozeva și Petar Valchanov), o dramă cu accente realiste à la frații Dardenne despre o profesoară care ia decizii extreme din cauza datoriilor, și Melbourne (r. Nima Javidi), premiat pentru scenariu la Stockholm și proiectat la Veneția, despre un cuplu confruntat cu o dificilă dilemă morală după un tragic accident.

MelbourneÎn alertul 600 de mile (r. Gabriel Ripstein), distins cu premiul pentru Cel mai bun debut la Berlin 2015, actorul american Tim Roth joacă rolul unui agent american a cărui soartă se leagă iremediabil de tânărul contrabandist pe care-l urmărește. Tot pentru debut a fost recompensat, la Premiile Goya 2015, și 10.000 de kilometri (r. Carlos Marques-Marcet), o pasionantă istorie de dragoste la depărtare, reconfigurată prin Skype. În acest film, dar și în tulburătoarele Incendiul (r. Juan Schnitman) și Melody (r. Bernard Bellefroid), povestea gravitează exclusiv în jurul a două personaje. În Incendiul ies scântei într-un cuplu pe cale să se destrame, iar Melody aduce în prim-plan un subiect actual delicat, însoțit de emoții extreme, acela al mamelor-surogat.

Teaser Competiția TIFF 2015: http://youtu.be/cHwG7wxNPuY

15 studenţi au şansa de a câştiga un loc la Şcoala de Vară din cadrul Festivalului de Film Istoric Râşnov

Între 31 iulie şi 9 august 2015, în cadrul celei de-a şaptea ediţii a Festivalului de Film Istoric Râşnov, 15 studenţi şi masteranzi pasionaţi de istorie vor putea participa gratuit la Şcoala de Vară ASTRA. Cei care vor trimite un material pe tema situaţiei actuale din România sau din lume văzută prin ochii lui Nicolae Ceaușescu vor avea şansa să asiste la toate evenimentele festivalului şi vor beneficia de acoperirea costurilor de cazare şi masă.

Festivalul de Film Istoric Râşnov a ajuns la cea de-a şaptea ediţie, fiind organizat în Cetatea Râşnov şi Cinematograful Amza Pellea. Pe toată perioada acestui eveniment, iniţiatorii festivalului, Primăria Râşnov şi Asociaţia Mioritics, vor organiza Şcoala de Vară Astra pentru tinerii interesaţi de istorie şi discuţii cu istoricii momentului.

Festivalul de Film Istoric (1)Tema principala abordată în cadrul Şcolii de Vară şi în timpul ediției din 2015 a Festivalului de Film Istoric Râșnov va fi “Secesiune vs. Uniune”. Prin intermediul dezbaterilor şi a proiecţiilor de film vor fi analizate cauzele şi consecinţele mişcărilor de secesiune şi de uniune de-a lungul istoriei la nivel internaţional. Partenerii Şcolii de Vară sunt Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc, Institutul Român de Istorie Recentă şi Fundaţia Calea Victoriei.

Pentru a câştiga un loc la Şcoala de Vară ASTRA, aplicanţii trebuie să trimită, până la data de 30 iunie 2015, pe adresa mihai@mioritics.ro, CV-ul şi un material (maximum 1 pagina A4, Times New Roman, 11) pe tema: „Un articol de pe blog-ul cetăţeanului Nicolae Ceauşescu în anul 2015”. Mai mult, participanţii trebuie să aibă vârsta cuprinsă între 18 (împliniţi cel mai târziu la data de 31 iulie 2015) şi 26 de ani şi să cunoască limba engleză, la nivel mediu sau avansat. Organizatorii îşi rezervă dreptul de face selecţia aplicanţilor înscrişi, în limita celor 15 locuri disponibile.

Programul final al prelegerilor va fi publicat la finalul lunii mai. Mai multe detalii despre temele şi lectorii prezenţi în 2014 sunt disponibile la Şcoala de Vară ASTRA 2014. O prezentare a ediţiei de anul trecut poate fi urmărită aici.

NORWAVE la TIFF: Norvegia cucerește Clujul cu filme, concerte și invitați speciali

Norvegia va fi în centrul atenției anul acesta, la Festivalul Internațional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie), în cadrul unui focus unic – NORWAVE, un program ce aduce producții noi, o retrospectivă Bent Hamer, muzică, seminarii și invitați de renume. NORWAVE promovează dialogul cultural între Norvegia și România, propunând un schimb menit să elimine disparitățile sociale și barierele culturale și prin care industria autohtonă de film ia contact cu un potențial model de succes.

În secțiunea-tribut 3X3 își va face loc umorul norvegian atipic din filmele unui cineast cu o semnătură aparte: Bent Hamer, renumit pentru ecranizarea Factotum, după Charles Bukowski. În prezența sa, la Cluj va fi proiectat cel mai recent film al său, 1001 Grams, propunerea Norvegiei la Oscar pe 2014, o comedie fermecătoare despre o cercetătoare care studiază „greutatea perfectă a unui kilogram” și își re-cântărește propria viață. 3X3 se va întoarce și la începuturile carierei sale, la debutul Eggs, care a avut premiera în 1995, în Quinzaine des Réalisateurs la Cannes, apoi va trece la Water Easy Reach (1998), o meditație asupra diferențelor culturale, centrată pe un tânăr marinar care are parte de o serie de aventuri în timp ce așteaptă într-un port din Spania.

1001 Grams

Muzica norvegiană contemporană, fie că e vorba de jazz sau de abordări post-rock, va răsuna în concerte live la TIFF. Duminică, pe 31 mai, la 20.00, la Casa de Cultură a Studenţilor din Cluj (CCS), celebrul pianist de jazz Tord Gustavsen cântă alături de artista afgano-germană Simin Tander, una dintre vocile remarcabile ale jazz-ului actual. Marți, pe 2 iunie, la CCS va fi Seara norvegiană. După proiecția cu filmul Beatles, adaptare fermecătoare a unui best-seller despre beatlemania din anii ’60, va cânta Einar Stray Orchestra, o mini-orchestră formată din cinci tineri norvegieni, una dintre cele mai interesante apariții pe scena muzicală din ultimii ani, cu peste 30 de concerte în Europa anul trecut.

Un moment special va fi proiecția filmului Nine Lives, o biografie de război din 1957, nominalizată la Oscarul pentru Cel mai bun film străin, votată drept cel mai bun film norvegian al tuturor timpurilor de publicul din țara sa. Tot la TIFF se vor vedea, în prezența scenaristului Stig Frode Henriksen, parodiile horror îndrăznețe Dead Snow 1 & 2 (2009 / 2014), în care un grup de adolescenţi se confruntă cu zombi nazişti. Miss Julie, cel mai recent film regizat de Liv Ullman, muza și partenera lui Ingmar Bergman, lansat recent în România de Independența Film, va avea o proiecție specială la TIFF. Pe afiș: Jessica Chastain și Colin Farrell, alături de Samantha Morton. După Sundance, noul film al lui Anne Sewitsky (Happy, Happy), tulburătorul Homesick, despre o relație incestuoasă, va fi proiectat în premieră la TIFF.

Letter to the King vine cu premiul pentru Cel mai bun film nordic, obținut la Göteborg în 2014, și cu cinci povești interconectate despre refugiați kurzi cărora li se permite să viziteze Oslo pentru o zi. Câștigător al premiului Label Europa Cinemas la Berlinala 2015, Out of Nature este „un autoportret pătrunzător al artistului ca bărbat măcinat de îndoieli la criza vârstei mijlocii”, potrivit „The Hollywood Reporter”. Regizoarea Gunhild Magnor își va prezenta la TIFF The Optimists, un documentar despre o echipă de volei neobișnuită din Norvegia, formată din femei cu vârste între 66 și 98 de ani, care, după 30 de ani de antrenament, joacă în sfârșit primul lor meci. Comedia irezistibilă Chasing Berlusconi și relația cu întorsături neașteptate din Must Have Been Love completează panorama de filme recente.

Două producții din NORWAVE vor fi prezentate în cadrul EducaTIFF – programul de educație cinematografică pentru elevi al TIFF: Operation Arctic, o lecție despre supraviețuire, în care trei tineri ajung pe o insulă unde sunt amenințați de furtuni și urși polari, și One Night in Oslo, o poveste despre prieteniile între adolescenți.

One Night in OsloProiectul este finanțat de granturile SEE și norvegiene prin Fondul Bilateral Național, gestionat de Ministerul Fondurilor Europene și derulat în parteneriat cu Norwegian Film Institute.

Articole similare

„Bună! Ce faci?” se vede la Washington D.C.

Jovi Ene

Noutăţile editurilor Polirom şi Cartea Românească la Bookfest 2012

Jovi Ene

Șase seri de filme de neuitat, în închiderea sezonului de Cinema în aer liber de la București

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult