Știrile săptămânii: 10 ani de NexT și Festival Friends la NexT 2016; Statul contra Fritz Bauer/ People vs. Fritz Bauer, un film despre condamnarea celui de-al treilea Reich, în deschiderea Cinepolitica 2016; Directorul Venice Days al Festivalului de Film de la Venetia, director artistic al BIFF; Descoperirea anului la TIFF: regizorul japonez Sion Sono; Copilăria unui lider, cu Bérénice Bejo și Robert Pattinson, închide Cinepolitica 2016; Concurs de identitate vizuală pentru ediția din 2016 a Astra Film Festival.
10 ani de NexT și Festival Friends la NexT 2016
Anul acesta, Festivalul Internațional de Film NexT (7-11 aprilie 2016) împlinește 10 ani. 10 ani de filme scurte care, adunate unul câte unul, înseamnă peste o mie. Dar cum nu avem un festival de o mie și una de nopți și nici nu ne prea place să socotim, am ales să adunăm într-un program special acele scurtmetraje care au rămas cu noi de la o ediție la alta și care, credem noi, surprind cel mai bine ce înseamnă NexT. Cinci filme ambițioase, ale unor voci originale și curajoase. Programul 10 ani de NexT va fi proiectat joi, 7 aprilie, la Muzeul Țăranului, imediat după gala de deschidere, începând cu ora 20.00.
Printre highlighturile 10 ani de NexT sunt incluse și scurtmetrajele unor cineaști care au căpătat recunoaștere internațională în urma participării la NexT, doi dintre ei regăsindu-se pe lista nominalizaților la Premiile Academiei Americane de Film din 2016.
Câștigătorul Oscarului pentru film străin de anul acesta pentru foarte apreciatul Son of Saul, Laszlo Nemes, este și câștigătorul din 2010 al premiului „Cristian Nemescu” pentru regie, pentru filmul Cu puțină răbdare/ Türelem, inclus în selecția programului 10 ani de NexT.
De asemenea, cineasta de origine turcă Deniz Gamze Ergüven, nominalizată în 2016 la Oscarul pentru cel mai bun film străin, cu Mustang, este prezentă în program cu scurtmetrajul O picătură de apă/ Bir damla su, pentru care a câștigat premiul „Cristian Nemescu” pentru regie la prima ediție NexT, în 2007.
După zece ani de NexT, filme, invitați și evenimente, festivalul și-a făcut o mulțime de prieteni. Oameni care au fost alături de noi încă de la început, colaboratori vechi și noi și foști concurenți. O mulțime de oameni care iubesc filmele și, mai ales, iubesc să le facă. Din dorința de a face ca filmelor lor să ajungă la public, s-a născut secțiunea Festival Friends.
Anul acesta ne bucurăm că programul secțiunii include și două dintre proiectele participante la cele două ediții anterioare The Pitch din 2014, respectiv 2015 – 4 1/2 senses, regia Raluca Răcean Gorgos și Ion Aramă, și Azi nu, în regia Cristinei Iliescu.
Dar și scurtmetrajul Ennemis Intérieurs, debutul ca regizor al sound-designerului și sound-editorului Selim Azzazi, invitat special al ediției de anul acesta și membru în juriul Competiției Internaționale.
Cele 10 scurtmetraje ale prietenilor festivalului vor fi proiectate în două calupuri duminică, 10 aprilie, de la ora 15.00, respectiv 18.00, la Cinema ELvire Popesco.
Statul contra Fritz Bauer/ People vs. Fritz Bauer, un film despre condamnarea celui de-al treilea Reich, în deschiderea Cinepolitica 2016
Statul contra Fritz Bauer/ People vs. Fritz Bauer (r. Lars Kraume), un thriller istoric de impact, care dramatizează obstacolele pe care le traversează un procuror în procesul de condamnare al unuia dintre marii responsabili ai Holocaustului, va deschide cea de-a cincea ediție a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica (13 – 17 aprilie, Cinema Elvira Popescu).
Fritz Bauer este, fară îndoială, unul din eroii uitați ai secolului XX. Într-o perioadă în care efectele atrocităților Războiului Mondial se simțeau în toate aspectele existenței, un avocat german de origine evreiască pornește o vânătoare pe cont propriu pentru a face drepatate milioanelor de victime ale Holocaustului. Obiectivul său principal, acela de a-l aduce în fața justiției pe unul dintre arhitecții “soluției finale”, sinistrul Adolf Eichmann, este blocat de un sistem încă infestat de foști naziști. Aceștia, deghizați în reformatori ai statului, îl hărțuiesc pe Bauer, prevalându-se de propriile sale secrete. O dramă puternică și serioasă, un joc actoricesc impecabil și o linie narativă încărcată de nume, titluri și personaje de mare rezonanță: CIA, Mossad, Serviciul Federal de Informații German, Konrad Adenauer sau Mercedes-Benz. Pentru idealurile sale, Fritz Bauer trăiește într-o imensă presiune, iar viața îi este amenințată în permanență. Premiul Criticilor Germani de Film și Premiul Publicului la Festivalul de la Locarno arată interesul încă viu și proaspăt pentru un subiect istoric de magnitudine planetară.
Cinepolitica va aduce, în premieră, filme noi, pe teme politice, și va puncta, în cadrul unei dezbateri, unul dintre subiectele fierbinți ale momentului: terorismul. Un astfel de film este Made in France: În interiorul celulei, care prezintă povestea unui franco-algerian ce se infiltrează într-o celulă teroristă jihadistă pentru a strânge informaţii esenţiale direct de la sursă. Cel mai nou film al lui Amos Gitai – Yitzhak Rabin, ultima zi – câștigător a două premii la Veneția 2015, face, de asemenea parte din competiţia Cinepolitica. Războaiele Iugoslave, un subiect revenit în actualitate, cu ocazia condamnării recente a lui Radovan Karadzic la 40 de ani de închisoare pentru genocidul de la Srebrenica, este punctat în cadrul festivalului prin intermediul filmului regizat de Bakur Bakuradze, Fratele Dejan/ Brat Deyan.
Directorul Venice Days al Festivalului de Film de la Venetia, director artistic al BIFF
Această a XII-a ediție a BIFF vine, pe lîngă filmele importante și foarte bune, și cu o premieră organizatorică. Domnul Sylvain Auzou, directorul secțiunii Venice Days, din cadrul Mostrei Venețiene, este noul director artistic al festivalului nostru. Insa, nu este primul său contact cu BIFF, la ediția din 2010 fiind membru al juriului și, credem noi, ceea ce a văzut atunci a fost suficient de convingător încât să accepte invitația noastră de a fi parte a echipei BIFF 2016.
Orice festival important, iar BIFF așa este, are, pe lîngă filmele pe care le prezintă, și nume la fel de importante care jurizează selecția oferită.
Anul acesta, juriul secțiunii principale este condus de doamna Marie Pierre Duhamel Muller. Cu o experiență îndelungată și variată în diferite ”departamente” ale producției cinematografice, acum este producător la prestigioasa companie ”Pathe”, după ce, până în 2014 a fost membru al comitetelor de selecție pentru Venezia Mostra del Cinema și pentru Roma IFF (2005-2014).
Doamna Elena Cristodoulidou este un nume cu rezonanță în spațiul cinematografic european. Din 1994 lucrează în și organizează diferite structuri responsabile cu buna desfășurare a industriei cinematografice atît în țara natală, Cipru, cît și la nivel comunitar european. Între 1996-1999 a prezentat o emisiune de cultură cinematografică la televiziunea de stat din Cipru.
Enrico Vannucci este consultant, pentru scurt metraje, la Festivalul de Film de la Veneția și este membru al comitetului de organizare al ViaEmili@DocFest. Din 2009 a acoperit, în calitate de critic de film, festivalurile de gen din lume. Între 2010-2014 a fost directorul ”Ozu Film Festival”.
Gabriel Dettre este regizor, scenarist și producător care, după ce a trăit și a lucrat muți ani în New York, a hotărît să revină în Budapesta. Are în ”portofoliu” filme care au fost nominalizate la Oscar, precum și producții care au fost remarcate la prestigioase festivaluri din toată lumea. Este producător executiv al filmului ”6,9 pe scare Richter”, cea mai nouă producție a regizorului Nae Caranfil. Pe lîngă impresionanta carieră de regizor și producător, domnul Gabriel Dettre este și un foarte apreciat profesor, fiind invitat să-și împărtășească experiența și cineaștilor în devenire.
Cristian Tudor Popescu, sau ”CTPu”, pentru cinefilimea autohtonă, este cincimea neaoșă a juriului BIFF 2016. Orice am spune despre dumnealui este insuficient ca să-l descriem precis. Este profesor la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică, a publicat cărți despre evoluția artei a șaptea în România, a avut o longevivă emisiune tv, în care prezenta filmele pe care le alegea și, fără dubii, este o voce foarte distinctă pe ”platoul” cinematografiei românești. Sperăm să-i placă, ca și celorlați patru colegi, filmele pe care noul nostru director artistic le-a selectat și, desigur, sîntem foarte onorați pentru că ne-a acceptat invitația.
Descoperirea anului la TIFF: regizorul japonez Sion Sono
Festivalul Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie) îi dedică anul acesta o amplă retrospectivă regizorului cult Sion Sono, copilul teribil al cinema-ului independent japonez, prezentând 10 dintre cele mai provocatoare filme ale sale. Cu o carieră care se întinde pe parcursul a trei decenii și 46 de filme, Sion Sono este unul dintre cei mai prolifici regizori contemporani. Cineastul a fost prezent în secțiunea Fără Limită la TIFF 2012, cu filmul Himizu.
„Sion Sono este eroul celei mai explozive retrospective din istoria TIFF-ului. Iconoclast, provocator și imposibil de inventiv, acest enfant terrible al filmului japonez contemporan trece cu o ușurință uluitoare de la un gen la altul și-ți trage covorul de sub picioare exact atunci când crezi că i-ai prins șpilul. Filmele lui nu seamănă unul cu altul, deși le face pe bandă rulantă, și respiră grație, groază, contradicție și exces prin toți porii. Puțini au vorbit însă despre dragoste așa cum a făcut-o el în capodopera Love Exposure. Spirit eminamente liber, Sion Sono este la TIFF 15 ca la el acasă”, explică directorul artistic TIFF, Mihai Chirilov.
Sion Sono (54 de ani) a debutat ca poet la 17 ani, iar ca cineast, în lungmetraj, la 28 de ani, cu Bicycle Sights (1990), un succes neașteptat în Japonia. Este recunoscut pentru faptul că preferă – cel mai adesea – să scrie, să regizeze, să producă și să creeze singur coloana sonoră pentru filmele sale. Abordează cu lejeritate genuri foarte diferite, sabotând ingenios convențiile fiecăreia dintre ele, iar firul roșu al temelor sale este alienarea individului în societatea modernă. Creațiile sale au fost proiectate în sute de festivaluri și premiate la Berlin, Karlovy Vary sau Sundance.
Love Exposure, cel mai premiat film al lui Sion Sono, recompensat printre altele cu Premiul FIPRESCI la Berlinale 2008, i-a conferit statutul de regizor cult. Călătoria epică de aproape patru ore este o satiră religioasă centrată în jurul fiului răzvrătit al unui preot fanatic, care hotărăște să comită cât mai multe păcate capitale. British Film Institute l-a plasat printre cele mai bune 10 filme din cinema-ul japonez.
Guilty of Romance a avut premiera la Cannes în 2011 și este o altă capodoperă grotescă, un film noir care explorează relația dintre dorință și vinovăție: o tânără soție care nu găsește satisfacție în căsnicie se refugiază în fanteziile sale masochiste, lucrând ca prostituată. Un titlu de referință pentru iubitorii genului grindhouse, Tag (2015) este o călătorie în cele mai adânci substraturi ale imaginației, un fantasy pentru adulți în care eleve de liceu sunt urmărite și măcelărite de forțe supranaturale.
Suicide Club (2001), filmul care a dovedit abilitatea lui Sono de a jongla cu genurile horror, polițist, thriller psihologic și comedie neagră, vorbește despre valul de sinucideri din Japonia și duce la extrem ideea societății moderne eșuate. Scena introductivă, în care 54 de fete se sinucid în masă producând o baie de sânge, a devenit celebră. Noriko’s Dinner Table (2005), un alt film reper al genului horror japonez, selectat în 12 festivaluri și premiat la Karlovy Vary, explorează probleme actuale ale Japoniei, cum ar fi conflictul dintre generații, alienarea socială, suicidul și volatilitatea identității în era internetului.
Shinjuku Swan (2015), filmul său cu cel mai mare succes de box office, inspirat de o serie manga, urmărește transformarea unui tânăr ajuns traficant de prostituate în cel mai mare district „roșu” din Tokyo. The Virgin Psychics (2015), o adaptare după benzi desenate manga, este o comedie trăsnită care abundă în aluzii sexuale și în care adolescenții dețin puteri telepatice.
O excepție în filmografia sa, Love & Peace (2015) este o înduioșătoare comedie muzicală suprarealistă care parodiază filmele clasice de familie, aducând un omagiu genului kaiju, cu monștri. The Land of Hope (2012), inspirat de urmările exploziei de la Fukushima, este o dramă emoționantă despre două familii separate de un dezastru nuclear. Be Sure to Share (2009), o altă excepție de la genul J-horror (japanese horror), abordează tema relației fragile dintre un fiu și tatăl său, umbrită de descoperirea unei boli terminale.
Copilăria unui lider, cu Bérénice Bejo și Robert Pattinson, închide Cinepolitica 2016
Copilăria unui lider/ The Childhood of a Leader, filmul de debut al actorului Brady Corbet, o coproducție Marea Britanie-Ungaria-Franța, dublu premiată în cadrul Festivalul de Film de la Veneția în 2015, va închide cea de-a cincea ediție a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica (13 – 17 aprilie, București, Cinema Elvira Popescu).
“Debutul regizoral al lui Brady Corbet este extrem de ambițios și înnebunitor, dar este o nebunie de bun augur” – Variety
Cu mult curaj creativ, regizorul american Brady Corbet țese într-o manieră unică, pe fundalul Tratatului de Pace de la Versailles, o poveste ce își propune să fie o adevarată psihanaliză a personajului principal, un băiețel chinuit de demonii vremurilor care îl vor transforma într-un viitor dictator. Filmul a stârnit multe controverse prin abordarea sa nemaîntâlnită, iar privitorul are nevoie de curaj. Vedete precum Robert Pattinson (Water for Elephants, Maps to the Stars), Bérénice Bejo (The Artist) și Stacy Martin (Nymphomaniac) fac parte din distribuția filmului laureat la festivalul de la Veneția cu două premii foarte importante: premiul pentru Debut și premiul Orizzonti pentru regie, secțiunea de avangardă a celebrului festival.
Inspirat de copilăria multor dictatori ai secolului XX, filmul este un portret amenințător al Răului în devenire. Scenariul este inspirat de o nuvelă a lui Jean-Paul Sarte, “L’Enfance d’un chef”, publicată în 1939.
Copilăria unui lider este o lucrare cu multe elemente experimentale și cu o coloană sonoră puternică și disonantă a legendarului și controversatului muzician Scott Walker, cunoscut și pentru colaborările sale cu Pulp, Sunn O))) și Bat for Lashes.
Trailer disponibil aici: http://bit.ly/1UJ7PIC
Statul contra Fritz Bauer/ People vs. Fritz Bauer (r. Lars Kraume), un film despre condamnarea celui de-al treilea Reich, va deschide cea de-a cincea ediție a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica.
În competiția festivalului au fost selectate 7 filme noi, cu mesaje puternice, pe teme politice actuale: Prostul/ Durak (r. Yuriy Bykov, Rusia), Fratele Dejan/ Brat Deyan (r. Bakur Bakuradze, Rusia – Serbia), Yitzhak Rabin, ultima zi/ Rabin, The Last Day (r. Amos Gitai, Israel-Franța), Made in France: În interiorul celulei/ Made in France: Inside the Cell (r. Nicolas Boukhrief, Franța), Cavalerii Albi/ Les Chevaliers Blancs (r. Joachim Lafosse, Belgia, Franța, 2015), Noapte de miere/ Medena nok (r. Ivo Trajkov, Macedonia) și Memoria vântului/ Memories of the Wind (r.Özcan Alper, Turcia-Germania-Franța-Georgia).
Competiția Cinepolitica aici: http://cinepolitica.ro/ro/2016/competitie
Concurs de identitate vizuală pentru ediția din 2016 a Astra Film Festival
Astra Film Festival te provoacă la o probă de creativitate! Afișul AFF 2016 va fi rezultatul unui concurs la care te invităm să participi dacă ai idei și priceperea de a le pune în practică sub forma unui concept grafic relevant.
Astra Film Festival a început ca un pionierat în domeniul filmului documentar și s-a dezvoltat organic de-a lungul celor 22 de ediții, fiind cel mai longeviv eveniment cinematografic internațional din România. Ingredientele care au făcut din fiecare ediție a festivalului din Sibiu ”un flow aproape magic” sunt programarea originală, diversitatea și calitatea programului, inovația, deschiderea către valori universale și încurajarea comunicării libere. Toate acestea se regăsesc în afișele create în ultimii ani de artiști precum Dan Perjovschi, Carmen Lidia Vidu sau Coralie de Conzaga.
Astra Film Festival a știut dintotdeauna să își fidelizeze publicul și să atragă public nou prin deschiderea către nevoile culturale ale comunității și tot către publicul larg se întoarce și în 2016 căutând să implice persoane talentate și interesate în dezvoltarea unui nou concept vizual. La fel ca filmele din selecția festivalului și conceptul vizual care va ajuta la promovarea acestora se dorește a avea un limbaj universal, original, creativ și de impact care să transmită spiritul și esența Astra Film Festival.
Poți retrăi atmosfera magică de la ediițiile anterioare ale festivalul vizionând materialele video încărcate pe contul oficial de youtube – www.youtube.com/user/AstraFilm/playlists
Câștigătorul va primi un premiu în valoare de 1.000 de euro și va ceda drepturile de autor pentru conceptul vizual al ediției din 2016 a Astra Film Festival, care se va desfășura între 17 și 23 octombrie. Vizualul câștigător are șanse să apară și pe tricoul oficial AFF 2016.
Toți cei care se vor afla pe shortlist-ul din care va fi ales câștigătorul vor primi câte un full pass pentru două persoane la festival, iar posterele lor vor apărea pe site-ul www.astrafilm.ro, pe conturile social media aferente festivalului sau în mass-media.
Termeni de participare:
Perioada de desfășurare a concursului este 8 aprilie, ora 08:00 – 8 mai 2016, ora 24:00. Câștigătorul va fi anunțat în data de 16 mai 2016.
Toate propunerile vor fi trimise pe adresa aff@astrafilm.ro, iar în subiectul mail-ului va fi specificat ”Concurs vizual AFF 2016” și se va atașa posterul în format .jpg sau .png.
Posterele trebuie să fie trimise în versiune finală, nu sunt acceptate schițe sau drafturi.
Posterul final va trebui să conțină aceleași elemente / informații prezente și pe afișele anterioare: logo, date, oraș, site etc.
Câștigătorul trebuie să pună la dispoziția Astra Film fișierul original într-un format vectorial editabil care să permită declinarea în formatele: afiș festival, pliante, panouri publicitare outdoor, catalog festival, steaguri stradale, programe printate, bannere online etc.
Câștigătorul cedează organizatorilor Astra Film Festival dreptul de a expune / tipări / distribui / reproduce grafica în scopul promovării evenimentului pe o perioadă nedeterminată.
Câștigătorul va intra în posesia premiului doar după ce va preda conceptul în formatul digital amintit mai sus. Premiul se acordă în lei la cursul BNR din ziua plății. Câștigătorul este responsabil pentru achitarea taxelor sau a altor obligații către bugetul de stat aferente valorii premiului.