Știrile săptămânii: Binom: Montaj + Sunet – Masterclass #5 cu Dana Bunescu; Din 14 decembrie, în cinematografe, Cold War, Dragoste în vremea Războiului Rece; “În pronunțare” – un debut regizoral curajos intră în cinematografe din 7 decembrie; A 8-a ediție a Festivalului de Film Evreiesc are loc între 13-16 decembrie la București; Festivalul de scurtmetraje portugheze din New York la Cinema Elvire Popesco, 10 decembrie 2018, ora 19; Ioana Uricaru, primul regizor român nominalizat la Independent Spirit Awards, categoria „Someone to Watch”; Sfârșit de 2018 cu One World Romania; Filmul Belgian GIRL, nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film străin, va deschide Oscar Weekend; Focus Portugalia la NexT 2018: 10 scurtmetraje portugheze de impact; luna.doc#5: Noutăți!
Binom: Montaj + Sunet – Masterclass #5 cu Dana Bunescu
Dacă ați avut vreodată curiozități cu privire la meseria de editor, vă așteptăm la cel de-al cincilea masterclass din cadrul Student Hub, dedicat studenților de film și arte.
Pe 11 decembrie, de la ora 19:00, la CINETic, Dana Bunescu, unul dintre cei mai apreciați monteuri de imagine și designeri de sunet atât în România, cât și la nivel internațional, aduce în lumină importanța departamentelor în care activează și analizează modul în care alegerile tehnice și opțiunile artistice din timpul etapei de editare materializează povestea filmului, și totodată viziunea regizorului. Dana Bunescu va împărtăși din experiența sa profesională, ne va ghida spre o mai bună înțelegere a relației editorului de film cu restul echipei, a editării filmului de ficțiune, a documentarului și a filmului de montaj, dar și a lucrului cu materialul de arhivă. Prezentarea va fi urmată de o sesiune Q&A în care participanții sunt încurajați să-și exprime curiozitățile în dialog direct cu invitata noastră.
Dana Bunescu are o carieră artistică remarcabilă, de aproape 18 ani, ce cuprinde o filmografie impresionantă, colaborarea cu regizori autohtoni renumiți și recunoaștere internațională pentru aportul său artistic. Printre filmele cele mai cunoscute, se numără „Moartea domnului Lăzărescu” (r. Cristi Puiu, premiul Un certain regard, Cannes 2005), „California dreamin’” ( r. Cătălin Nemescu, premiul Un certain regard, Cannes 2007), „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” (r. Cristian Mungiu, Palme D’or Cannes 2007, Premiul Gopo pentru sunet, Premiul UCIN pentru montaj), „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” (r. Andrei Ujica, Premiul Gopo pentru montaj 2011), „Poziția copilului” (r. Calin Peter Netzer, Ursul de Aur Berlin 2013), „Aferim!” (r. Radu Jude, Premiul Gopo pentru sunet 2016), „Ana, mon amour” (r. Călin Peter Netzer, Ursul de Argint – Contribuție artistică excepțională Berlin 2017).
Student Hub este o platformă dedicată studenților de film și arte, demarată de Asociația de Dezvoltare a Filmului Românesc, care își propune să organizeze evenimente de dezvoltare profesională în cadrul cărora studenții au șansa să cunoască profesioniști ai industriei de film și, totodată, să descopere secretele meseriei prin prisma experienței acumulate a acestora. În ultimii doi ani, membrii Student Hub i-au întâlnit pe Bogdan Mirică, Ivana Mladenovic, Adrian Schiop, Mihai Chirilov, și Anamaria Antoci.
Participarea la Masterclass #5 este liberă. Pentru înscriere, vă rugăm să trimiteți un e-mail cu subiectul “Înscriere Masterclass #5” care să conțină numele, prenumele și universitatea la care studiați, la adresa events@romfilmdevelopment.org
În limita locurilor disponibile, masterclass-ul este deschis și pentru cei care activează în industria filmului sau cinefilii care vor să descopere lumea din spatele ecranului.
Din 14 decembrie, în cinematografe, Cold War, Dragoste în vremea Războiului Rece
În timpul Războiului Rece, undeva între Polonia stalinistă, ruinată de cel de-al doilea război mondial, și Parisul boem al anilor ’50, un muzician înnebunit după libertate și o tânără cântăreață pătimașă trăiesc o iubire imposibilă, într-o perioadă istorică imposibilă. Îi desparte totul: trecutul lor, temperamentul, caracterul, ideile lor politice, imperfecțiunile fiecăruia și inevitabilele lovituri ale sorții. Cu toate acestea, sunt în mod fatal condamnați să fie împreună. Cold War, în regia lui Paweł Pawlikowski, este o poveste de dragoste improbabilă și totuși neobișnuit de puternică, între Polonia, Berlin, Iugoslavia și Paris, de o parte și de alta a Cortinei de fier.
Filmul i-a adus lui Paweł Pawlikowski al doilea premiu de anvergură mondială, după Oscarul pentru cel mai bun film străin, în 2013 pentru Ida: la ediția de anul acesta a Festivalului de Film de la Cannes, cineastul polonez a primit distincția pentru Cel mai bun regizor. Totodată, Cold War este propunerea Poloniei la Premiile Oscar de anul viitor, pentru o nominalizare la categoria Cel mai bun film într-o limbă străină, alta decât limba engleză. O co-producție Polonia – Marea Britanie – Franța, Cold War va fi lansat în cinematografele din România în 14 decembrie, distribuit de Independența Film.
O poveste de dragoste care reușește să spulbere obstacole imposibile timp de 15 ani
Seducător și captivant, Cold War spune, într-o manieră stilizată pe ritmuri de jazz și muzică populară poloneză, o poveste de dragoste care reușește să spulbere obstacole dintre cele mai imposibile pe parcursul unui interval de 15 ani, între 1949 și 1964.
Zula, interpretată fascinant de Joanna Kulig, este o tânără cu un trecut deja tumultuos, care execută o pedeapsă cu suspendare și care se preface a fi o țărancă din munți, pentru a fi cooptată în ansamblul folcloric în care Wiktor, un muzician talentat și intelectual, cu clare orientări occidentale, este compozitor și dirijor – interpretat de Borys Szyc, unul ditre cei mai iubiți actori polonezi ai momentului.
Cei doi se îndrăgostesc, dar între ei totul stă împotrivă: caractere și orientări politice diferite, aspirații diferite, mai târziu Cortina de Fier și fatalitatea crudă a sorții. Niciunul dintre aceste obstacole, însă, nici măcar moartea, nu îi poate despărți cu adevărat.
Povestea adevărată
Regizorul Paweł Pawlikowski a dedicat filmul părinților săi, care au constituit principala sursă de inspirație pentru alcătuirea celor doi protagoniști ai filmului. „Părinții meu au fost oameni minunați și foarte puternici, însă, ca și cuplu, au fost o catastrofă absolută“. Adevărații Wiktor și Zula, un medic și o balerină burgheză, născuți amândoi în Polonia, au murit în 1989, cu puțin înainte de căderea zidului Berlinului, după 40 de ani de căsnicie, interval în care s-au despărțit și s-au reunit de mai multe ori, căutându-se și apoi pedepsindu-se prin distanță, de o parte și de alta a Cortinei de Fier, întocmai ca cei doi protagoniști ai filmului realizat de fiul lor.
Cold War a fost filmat într-un alb-negru stilizat, într-un format 1:33 aproape pătrat, de către directorul de imagine Lukacs Zal (Ida, 2013; Dovlatov, 2018), toate mărci ale stilului deja inconfundabil al lui Pawlikowski.
Muzica din film, de la cântec de dragoste rusesc, la jazz-ul Parisului boem al anilor ’50
De asemenea, în cea mai recentă peliculă a sa, realizatorul polonez folosește o muzică absolut seducătoare, atât pentru a crea atmosfera, cât și ca vector narativ – de la cântecul de dragoste cântat de Zula la proba de selecție în ansamblul muzical, pe care, în mod sugestiv, Zula îl știe dintr-un film rusesc, până la jazz-ul cool cântat de Wiktor în Parisul boem al anilor ’50.
Muzica, genial orchestrată pentru film de compozitorul polonez Marcin Masecki, pe care de altfel Pawlikowski l-a avut în vedere ca interpret al rolului principal masculin, spune întotdeauna o poveste, sau o sugerează, ca atunci când, înnebunit de durere după plecarea Zulei, Wiktor delirează muzical pe scena pariziană, transformând piesa de jazz pe care o interpreta într-o Internațională isterică.
Distribuția de excepție și presa internațională
Distribuția filmului reunește câteva dintre cele mai sonore nume și talentate chipuri ale cinematografiei și teatrului polonez: Tomasz Kot, în rolul lui Wiktor (interpret a peste treizeci de roluri în filme și seriale de televiziune, precum și pe scena teatrului polonez); Agata Kulesza, în rolul Irenei, directoarea artistică a ansamblului folcloric (una dintre cele mai mari actrițe poloneze, alături de care Pawlikowski a lucrat până acum la Ida), și mai ales, Joanna Kulig, interpreta rolului principal feminin, despre care publicația Collider a afirmat că, prin jocul ei, „incendiază această spendidă poveste romantică“.
De altfel, presa internațională a etichetat filmul aproape exclusiv cu cinci stele: „Glorios, din punct de vedere muzical, și vizual seducător“, a scris The Guardian. „Regizorul filmului Ida ne-a servit una dintre cele mai întunecate povești de dragoste spuse vreodată“, a afirmat Indiewire după proiecția de la Cannes. „O odisee amețitoare prin sufletul uman“, consideră Time Out. „Un poem romantic fără cusur“, a spus The Economist.
Cold War (2018 | 84 minute), noua nominalizare a Poloniei pentru Oscarul pentru cel mai bun film străin, va fi distribuit în România de Independența Film și va avea premiera în 14 decembrie. Un film plăcut de Magic FM, Cinemagia și Cărturești.
“În pronunțare” – un debut regizoral curajos intră în cinematografe din 7 decembrie
Debutul în lungmetraj al Mihaelei Popescu îi aduce în fața publicului pe Dorotheea Petre și Cuzin Toma într-un singur personaj. Filmul va fi difuzat în București și în țară începând cu luna decembrie.
„În pronunțare” este o dramă suprarealistă despre un judecător care se confruntă cu cazuri penale comune, un tată muribund și o căsnicie nefericită, ducând permanent o luptă interioară între latura sa animalică și cea rațională.
Filmul a fost selecționat la Berlin Critics’ Week în februarie 2018, iar din distribuția sa fac parte și Olimpia Melinte, Liliana Mocanu, Teodor Corban, Alexandrina Halic, Ion Arcudeanu, Crenguța Hariton, Cosmin Pană, Constantin Cojocaru, Ion Grosu, Mădălin Mandin, Francesca Leonte și Laurette Atindehou.
O experiență vizuală intensă, „În pronunțare” îi va purta pe spectatori prin culoarele întunecate ale legii interioare care îl forțează pe personaj să-și confrunte episoadele violente din viața personală.
Scenariu, regia și montajul sunt realizate de Mihaela Popescu. Ea este autoarea scurtmetrajului „Plimbare”, prezent în 2015 la festivalurile de la Locarno, Brussels, Thessaloniki, Namur, dar și a documentarului scurt „On Another Corner” care a avut premiera la Festivalul de film documentar Leipzig.
Filmul este produs de Saga Film, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, în coproducție cu Motion Picture Management și Raza Studio, cu susținerea Societatății Române de Televiziune și este distribuit în România de Bomb Film Production.
Urmărește pagina de Facebook pentru programul de difuzare în cinematografele din București și din țară.
Regie, Scenariu și Montaj: Mihaela Popescu
Cast: Dorotheea Petre, Cuzin Toma, Olimpia Melinte, Liliana Mocanu, Teodor Corban, Alexandrina Halic, Ion Arcudeanu, Crenguța Hariton, Laurette Atindehou, Cosmin Pană, Constantin Cojocaru, Ion Grosu, Mădălin Mandin; Francesca Leonte
Pagina de facebook a filmului: https://www.facebook.com/in.pronuntare.film/
A 8-a ediție a Festivalului de Film Evreiesc are loc între 13-16 decembrie la București
Aflat la cea de a 8-a ediție, Festivalul de Film Evreiesc revine la București pe 13 decembrie, cu o selecție impresionantă de opere cinematografice semnate de regizori evrei de renume.
În perioada 13-16 decembrie, cinefilii bucureșteni vor avea ocazia să descopere o serie de opere cinematografice inedite, realizate de regizori evrei sau cu participarea unor mari actori evrei, opere ce doresc să aducă în fața publicului românesc crâmpeie ale spiritului și culturii evreiești din România și din lume.
Prima seară – 13 decembrie
Festivalul își va deschide porțile pe 13 decembrie, în Studioul ”Horia Bernea” din cadrul Muzeului Țăranului Român, cu inaugurarea expoziției “Fusion Israel 70” a pictorului Daniel Zlota.
Vernisajul va fi urmat de spectacolul Formației de Dansuri Israeliene „HORA” și de un recital al formației „Bucharest Klezmer Band”.
Prima seară a festivalului se va încheia cu proiecția filmului „Ben Gurion Epilogue” (2016, Israel; 61’), în prezența regizorului Yariv Mozer. Absolvent cu distincții al Universității de Film și Televiziune din Tel-Aviv, filmele lui Yariv Mozer au fost prezentate și premiate în cadrul celor mai mari festivaluri de film din lume.
A doua seară – 14 decembrie
În seara de 14 decembrie spectatorii sunt așteptați la Cinemateca UNION, unde se vor putea bucura de proiecțiile:
- „A Dispatch from Reuters” (1940, SUA; 90’), având în rol principal actorul de origine română Edward G. Robinson, la aniversarea a 125 de ani de la nașterea acestuia.
- „The Museum” (2017, Israel; 74’), în regia lui Ran Tal, regizor independent laureat al Premiului Ophir, în cadrul Jerusalem Film Festival Volgin Award, ale cărui documentare redau cu mare acuratețe realitatea israeliană printr-o perspectivă social-istorică. În data de 14 decembrie, regizorul Ran Tal va fi prezent la proiecția filmului din cadrul Festivalului de Film Evreiesc din București.
- „Laces” (2018, Israel; 98’), în regia lui Jacob Goldwasser. România este prima țară în care filmul va fi prezentat în afara Israelului.
A treia seară – 15 decembrie
Festivalul de Film Evreiesc continuă pe 15 decembrie la Cinemateca UNION, cu prezentarea filmelor „A Language Fading, A Fading Cuisine” (2017, Turcia; 60’) și „Back to Berlin” (2018, Marea Britanie; 79’).
La finalul peliculei „Back to Berlin”, publicul va avea ocazia de a-l cunoaște pe Maximilian Marco Katz, unul dintre protagoniștii filmului, într-o sesiune inedită de Q&A.
Ultima seară – 16 decembrie
Festivalul de Film Evreiesc București se încheie pe 16 decembrie la Cinemateca EFORIE. Seara de gală, prezentată cu sprijinul Ambasadei Canadei, se deschide cu spectacolul ansamblului de dansuri israeliene ”HORA”, urmată de proiecția filmului „CHEWDAISM: A Taste of Jewish Montreal” (2018, Canada; 61’); regizat de Jamie Elman și Eli Batalion.
Cei doi regizori ale căror traiectorii profesionale se împletesc într-o evoluție impresionantă, constituie duetul creativ YidLife Crisis, sub umbrela căruia au câștigat în 2017 premiul IAWTV pentru cel mai bun web-serial ce tratează teme evreiești, au fost nominalizați la 4 Canadian Screen Awards (Premiile Oscar și Emmy Canadiene, combinate), și au fost selectați de două ori în cadrul prestigiosului ghid Slingshot Guide for Most Innovative Jewish Organizations.
A 8-a ediție a Festivalului de Film Evreiesc va avea loc pe 13-16 decembrie în București, în prezența oamenilor din film implicați în producțiile prezentate anul acesta.
Festivalului de Film Evreiesc (Bucharest Jewish Film Festivalul) se înscrie într-o reţea care include peste 160 de evenimente organizate în întreaga lume sub brand-ul Jewish Film Festival. Ediția de anul acesta a Festivalului este susținută de Ambasada Israelului la București și Ambasada Canadei la București.
Festivalul de scurtmetraje portugheze din New York la Cinema Elvire Popesco, 10 decembrie 2018, ora 19
NY Portuguese Short Film Festival, primul festival de scurtmetraje portugheze din Statele Unite, revine în România, în luna decembrie! În fiecare an, festivalul reunește cele mai bune scurtmetraje care poartă semnătura tinerilor regizori portughezi și promovează noile voci ale cinematografiei portugheze în lumea întreagă. Festivalul va fi prezent la Cluj-Napoca și la Timișoara pe 4 decembrie, și la București pe 10 decembrie.
Cele 13 scurtmetraje care alcătuiesc ediția de anul acesta mizează pe identitate, în toate formele sale. „Vhils – Debris, Macau”, scurtmetrajul scris și regizat de José Pando Lucas în colaborare cu renumitul artist vizual Vhils, care a vizitat România în 2016, pune sub semnul întrebării condiția umană contemporană. „Grind” de multi-premiatul Yuri Alves urmărește povestea lui Robert Wilmote, un refugiat din Liberia care, odată ajuns în Statele Unite, găsește forța interioară să depășească toate obstacolele imaginabile și să devină un model pentru comunitatea din care face parte. Simpaticul film de animație „The Hat”(„Pălăria”), în regia Alexandrei Alves, urmărește modul în care ziua unui măturător de străzi se schimbă atunci când dă peste o pălărie fermecată.
New York Portuguese Short Film Festival, ediția 2018, va fi prezent în România în toate orașele care găzduiesc lectorate de limbă portugheză, respectiv:
· București, 10 decembrie, ora 19:00, Cinema Elvire Popesco; (bilete pe www.eventbook.ro)
Proiecțiile vor fi subtitrate în limba română și în limba engleză.
Subtitrările în limba română au fost realizate de studenții secției de limbă portugheză din cadrul Facultății de Limbi și Literaturi Străine, Universitatea din București, cu sprijinul Catedrei Fernando Pessoa, al Corinei Nuțu și al Claudiei Vlad, în cadrul Atelierului de subtitrări, inițiat de traducătoarea Simina Popa.
Organizatori: Asociația Fala Português!, Arte Institute
Parteneri instituționali: Institutul Francez din România, Camões – Instituto da Língua e da Cooperação, Ambasada Portugaliei la București, Catedra Fernando Pessoa, Centrul de Limbă Portugheză Camões din București, Cluj-Napoca și Timișoara, Cinema Victoria, Universitatea de Vest, Biblioteca Centrală Universitară „Eugen Todoran” din Timișoara.
Ioana Uricaru, primul regizor român nominalizat la Independent Spirit Awards, categoria „Someone to Watch”
Ioana Uricaru, regizoarea filmului Lemonade este primul regizor român nominalizat în categoria „Someone to Watch” la Independent Spirit Awards, cele mai importante premii pentru filme independente în Statele Unite, pentru regia filmului său de debut, Lemonade, turnat integral în America de Nord.
„Independent Spirit Awards sunt cele mai importante premii americane dedicate filmului independent și e extraordinar de important pentru Lemonade să fie remarcat într-un peisaj foarte aglomerat, printre sute de producții care au premieră în fiecare an. Una dintre temele filmului este puterea și responsabilitatea S.U.A. în lume, prin povestea unei românce, și îmi doream foarte mult ca această poveste să fie văzută în țara despre care vorbește. Știam însă că Lemonade nu e eligibil decât pentru o singură categorie a ISA, așa că nu aveam prea mari speranțe – dar iată că a reușit cumva să impresioneze. Sper să fie doar începutul unei prezențe mai solide pe ecranele americane.” declară Ioana Uricaru.
Înființat în 1994, premiul „Someone to Watch” se acordă unui cineast cu o viziune deosebită, care nu a primit încă o recunoaștere adecvată. Ioana Uricaru se alătură unor regizori precum Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu și Cristian Mungiu (producătorul filmului Lemonade), care au fost nominalizați la Independent Spirit Awards pentru Cel mai bun film internațional cu Moartea domnului Lăzărescu, A fost sau n-a fost și respectiv 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile.
Premiile vor fi anunțate pe 23 februarie 2019, cu o zi înaintea decernării premiilor Oscar. De-a lungul timpului, premiile au devenit un prevestitor al Oscarurilor, patru din filmele câștigătoare în ultimi cinci ani fiind premiate și pentru Cel mai bun film la Oscar.
De la lansare și până în prezent, Lemonade a făcut senzație în circuitul festivalier, ajungând la mai mult de 40 de selecții, cele mai recente fiind AFI Fest în Los Angeles, Festivalul European de Film de la Sevilia și Festivalul Internațional de Film de la Stockholm. Un film care a atras și atenția distribuitorilor încă de la premiera sa mondială la Berlinală în februarie, „thriller-ul captivant” despre visul american a fost vândut spre distribuție în 12 țări și a primit deja opt premii în festivaluri internaționale, printre care premiul pentru regie la Sarajevo Film Festival și, mai recent, premiul Golden Scale pentru Cel mai bun film de la Festivalul de Film International Crime & Punishment din Turcia.
Filmul va rula la Cinemateca Eforie pe 9 și 11 decembrie. Alte proiecții vor fi anunțate în curând pe pagina de Facebook Voodoo Films, Lemonade cât și pe www.voodoofilms.ro
Filmul este inspirat de un articol de presă şi spune povestea câtorva zile tensionate din viaţa Marei, o asistentă medicală plecată din România, care se vede nevoită să se confrunte cu nepotrivirea dintre visul american şi realitatea de pe teren. Lemonade, care a fost descris după premiera de la Berlin drept unul dramatic, cu accente de thriller, a atras mulţi distribuitori din toată lumea, fiind achiziţionat în Franţa, Canada, China, Germania, Grecia, ţări din fosta Iugoslavie şi Israel, printre altele.
Rolul Marei, protagonista din film, este jucat de Mălina Manovici („Bacalaureat”, regia Cristian Mungiu). Distribuţia este completată de actori canadieni şi români: Steve Bacic („The 6th Day”, „X-Men 2”, „Andromeda”), Dylan Scott Smith („The Mummy”, „Star Wars: Battlefront II”, „300”), Milan Hurduc şi Ruxandra Maniu – câştigătoarea marelui premiu al Galei Tânărului Actor HOP „Ştefan Iordache”.
Ioana Uricaru a absolvit cursurile Academiei de Teatru şi Film din Bucureşti şi deține un doctorat in studii critice la Universitatea din South California, Los Angeles. Din 2015, locuiește în Statele Unite, unde are o carieră didactică universitară. Înaintea debutului în lungmetraj cu Lemonade a co-regizat filmul colectiv episodic Amintiri din Epoca de Aur şi a realizat filme de scurt metraj.
Filmul Lemonade este o coproducţie internaţională România (Mobra Films)/ Canada (Peripheria)/ Germania (42film)/ Suedia (Filmgate Films, Film i Väst).
LEMONADE, 2018, 88 min., România-Canada-Germania-Suedia. Regia: Ioana Uricaru. Scenariul: Ioana Uricaru, Tatiana Ionascu. Producător Executiv: Tudor Reu. Scenografia: Sylvain Lemaitre. Montaj: Mircea Olteanu. Muzică: Olivier Alary. Costume: Jenn Pocobene și Dana Paparuz. Asistent regie: Michel Marrec. Script supervisor: Silvia Popescu. Production manager: Patricia Bergeron. Producător: Cristian Mungiu. Co-producători: Yanick Létourneau, Eike Goreczka, Christoph Kukula, Sean Wheelan, Tomas Eskilsson. Cu: Mălina Manovici, Dylan Scott Smith, Steve Bacic, Milan Hurduc, Ruxandra Maniu. Produs de Mobra Film, Peripheria, 42film, FilmGate, Film i Väst. Distribuit în România de Voodoo Films.
Sfârșit de 2018 cu One World Romania
În decembrie 2018 Asociația One World Romania a programat o nouă serie de evenimente, în cadrul proiectelor KineDok, One World Romania la Școală și Sahia Vintage. KineDok încheie sezonul cu 16 proiecții în 12 orașe, OWR la Școală continuă proiecțiile din cadrul luna.doc, iar pe 13 decembrie lansăm cel de-al cincilea DVD din colecția Sahia VINTAGE.
Joi, 13 decembrie, de la ora 18:00 vă invităm la evenimentul de lansare a celui de-al cincilea DVD din colecția SAHIA VINTAGE. Lansarea va avea loc la Modul Cărturești, aflat pe strada Academiei, nr. 20. Joi seară vom proiecta unul dintre filmele recent descoperite la Arhiva Națională de Filme: Cum circulăm? (Slavomir Popovici, 1963, 16’). Scurtmetrajul este un exercițiu ludic de virtuozitate regizorală dezvoltat pe baza unei comenzi a Direcției Generale a Miliției Capitalei – un film care vorbește simultan despre Bucureștiul anilor ‘60 și despre afinitatea regizorului pentru avangarda cinematografică.
După patru DVD-uri organizate în jurul unor teme semnificative pentru înțelegerea vieții cotidiene în România socialistă (și a reprezentării acesteia în filmul documentar), continuăm cu un al cincilea DVD, care survolează segmentul cel mai puțin cunoscut al producției Sahia, filmele efemere.
Numitorul comun al celor 11 scurtmetraje incluse pe noul DVD este că ele au fost comandateStudioului Alexandru Sahia de varii instituții ale statului, de la Oficiul Național de Turism, la Miliția Capitalei și la varii ministere, fabrici, uzine, între 1963 și 1983. Regăsim, printre altele, un film despre circulația pietonală din Bucuresti, un altul despre pericolul buteliilor improvizate în gospodăriile României rurale, un al treilea, despre nunta a doi americani dintr-un sat românesc, sau un altul, despre vacanța, în România anilor ’70, a unei familii de evrei români emigrați cu câteva decenii mai devreme.
La evenimentul de lansare, vom conversa împreună cu Adina Brădeanu, curatoarea colecției și cu echipa SAHIA VINTAGE despre efemere ca „periferie” a istoriei de cinema naționale și despre beneficiile inclusivității (și) în ceea ce privește istoria filmului: anume, despre modul în care integrarea acestei periferii în teritoriul istoriei de cinema naționale ne permite înțelegerea mai nuanțată a culturii de producție a studioului Sahia și accesul privilegiat la imaginarul epocii.
Proiectul luna.doc, inițiat de One World Romania la Școală, continuă și în luna decembrie. Cea de-a cincea ediție luna.doc include 4 lungmetrajeși o selecție de scurtmetraje produse la Studioul „Alexandru Sahia” care vorbesc despre drepturile femeilor. Cu aceste filme echipa OWR la Școală a călătorit până acum la Turnu Magurele, Călărași, Satu Mare, Cluj, Sibiu,Iași, Buzău, Reșita, Bocșa, București,Petroșani, Lupeni, Târgu Jiu, Tulcea, și mai urmează: Pitești, Alexandria, Drobeta Turnu Severin, Constanța, Alexandria, Slatina, Ploiești, și altele.
Ne bucurăm că putem ajunge în multe licee din toată țara, iar reacțiile adolescenților spectatori ne fac să ne dorim să ajungem în și mai multe.
„Am fost impresionat de ultimul film pentru că am văzut cât de capabile și bune erau femeile care lucrau pe tractor pe timpul comunismului, chiar dacă nu le plăcea atât de mult meseria asta. Nu m-am prea gândit înainte că femeile ar putea face asta.”
„Această activitate a fost foarte folositoare pentru cultura mea generala. Abia aștept să ajung acasă, ca să-i pot povesti și mamei mele!”
KineDok începe luna decembrie în vizită la Satu Mare pentru proiecția filmului „Daliborek și lumea lui albă”, care va fi urmată de o discuție despre ce înseamnă prejudecata în psihologie și cum este ea legată de naționalism. La Miercurea Ciuc mai puteți viziona „Campionul din Balcani” și „Dum Spiro Spero”, Meru Iașiîncheie sezonul cu „Bestia e încă vie”, iar Craft & Light din Ploiești ne aduce aminte că și iarna putem visa la mare optând pentru documentarul nostru cel mai optimist – „Funne: Visând la mare”. De asemenea, la Fabrica de Pensule înCluj mai puteți viziona pentru ultima oară filmul„Prima Împărtășanie”, care a câștigat premiul Academiei Europene de Film pentru cel mai bun documentar.
Cele 16 documentare KineDok au călătorit anul acesta în 24 de locații din 18 orașe din țară. Cafenele, terase, saline, muzee, biblioteci, galerii, curți, mansarde – toate s-au transformat în mod miraculos, preț de câteva ore pe lună în săli de cinema. Pe perioada iernii KineDok intră în hibernare, însă una activă, pentru că pregătim de zor ediția 2019. Pe lângă toate lucrurile cu care deja v-am obișnuit, vom avea câteva adiții surpriză la programul de anul următor, așa că fiți cu ochii pe noi.
One World Romania 2019 va avea loc între 15 și 24 martie 2019, iar procesul de selecție a filmelor este aproape de final. Și cum decembrie e pentru mulți „luna cadourilor” – vă dăm și noi o idee de cadou pentru apropiații iubitori de film documentar! Oricine poate deveni de acum „Prieten OWR” și, implicit, deținătorul primelor abonamente pentru cea de-a 12-a ediție a festivalului și a altor bunătăți marca OWR.. Aflați mai multe despre ce conțin pachetele „Cinefil” și „Suporter” de aici.
Rămâneți conectați în continuare la pagina oficială de facebook și pe blog-ul OWR, pentru a afla cele mai noi vești din familia One World Romania!
Filmul Belgian GIRL, nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film străin, va deschide Oscar Weekend
Primul lungmetraj al tânărului regizor belgian Lukas Dhont, „Girl”, se află pe lista celor cinci filme nominalizate la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film într-o limbă străină. „Girl” a avut premiera mondială la Festivalul de la Cannes, în secțiunea Un Certain Regard, unde a câștigat patru premii, printre care Caméra d’Or, acordat celui mai bun film de debut din festival și premiul FIPRESCI.
Filmul va fi lansat pe ecranele din România în februarie 2019, fiind distribuit de Voodoo Films și va putea fi văzut în avanpremieră în cadrul evenimentului Oscar Weekend, între 18 și 20 ianuarie 2019, la Cinema Elvire Popesco din București.
Pe 6 decembrie, au fost anunțate nominalizările pentru cea de-a 76-a ediție a Premiilor Globul de Aur, premii acordate anual de Asociația Presei Străine de la Hollywood și considerate predicții ale Premiilor Oscar ale Academiei Americane de Film. Ca și în cazul Oscarurilor, Globurile de Aur includ o categorie dedicată filmelor într-o limbă străină iar alături de „Girl”, sunt nominalizate „Roma”, în regia lui Alfonso Cuarón, marele câștigător al Festivalului de la Veneția, „Shoplifters”, al japonezului Kore-eda și „Capharnaüm”, filmul regizoarei libaneze Nadine Labaki, ambele premiate la Cannes cu Palme d’Or și, respectiv, Premiul juriului, și „Never Look Away”, al lui Florian Henckel von Donnersmarck – propunerea Germaniei la Oscar. Câștigătorul va fi anunțat în cadrul ceremoniei de pe 6 ianuarie 2019.
„Girl” spune povestea Larei care visează să devină balerină profesionistă. „Girl arată fabulos, nu se teme să pună pe masă o serie de subiecte dificile și are în centru interpretarea spectaculoasă a tânărului actor și dansator Victor Polster”, scria Hollywood Reporter. Victor Polster, actorul din rolul principal, avea 15 ani la momentul filmării și a fost ales la finalul unui casting de jumătate de an, din peste 500 de candidați fiind recompensat, tot la Cannes, cu premiul pentru cea mai bună interpretare în secțiunea Un Certain Regard.
„Girl” va putea fi văzut în avanpremieră în cadrul Oscar Weekend, eveniment care prezintă în fiecare an, în București, o selecție de filme propuse sau aflate în cursa pentru premiul Oscar la categoria ‚Cel mai bun film într-o limbă străină’. Ediția a 5-a va avea loc între 18 și 20 ianuarie 2019, la Cinema Elvire Popesco, iar programul va fi anunțat în curând. Evenimentul are loc înaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 91-a ediție a premiilor Oscar (22 ianuarie), trofeele Oscar 2019 urmând să fie acordate în cadrul Galei din 24 februarie 2019. Oscar Weekend este organizat de Asociația Cinemascop și Voodoo Films, având ca parteneri Ambasada Franței și Institutul Francez din Bucureşti.
Focus Portugalia la NexT 2018: 10 scurtmetraje portugheze de impact
Cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT pune reflectoarele pe Portugalia, cu două programe a câte cinci scurtmetraje reunite sub titlul Focus Portugalia. Primul program, The Heart and the Body, va fi proiectat sâmbătă, 15 decembrie, iar cel de-al doilea, On Politics, va putea fi văzut duminică, 16 decembrie, ambele la ora 16.30, la Cinema Muzeul Țăranului.
Selecționerul celor două programe este Miguel Valverde – membru fondator și unul dintre selecționerii Festivalului de Film IndieLisboa, teoretician și producător de film. „Un program de scurtmetraje portugheze ar trebui să țină seama de două aspecte foarte importante: să reflecteze asupra trecutului (să aducă un omagiu marilor maeștri portughezi) și să propună viitorul (să privească către noile generații și să le surprindă libertatea)”, spune Valverde despre selecția scurtmetrajelor. Deși majoritatea criticilor de film încearcă să reunească un grup de regizori sub emblema unui „val” sau a unei „generații”, Valverde spune că în Portugalia lucrurile stau altfel pentru că în fiecare an apar voci noi. „Regizorii portughezi consacrați și-au menținut vie curiozitatea de a face scurtmetraje, alături de lungmetraje. Și ceva nou continuă să se dezvolte, datorită acestei posibilități de experimentare.”
Programul curatoriat special pentru NexT urmărește aceste două direcții în mod deliberat: în The Heart and the Body se regăsesc voci tinere, pe cale de afirmare, precum Leonor Teles (Leul de Aur la Berlin în 2016 cu Batrachian’s Ballad) sau Jorge Jácome cu Flores (Marele Premiu la Hamburg Short Film Festival), iar în On Politics sunt incluși “regizori consacrați ale căror cariere se dezvoltă în continuare, precum maestra Teresa Villaverde sau Gabriel Abrantes”, a continuat selecționerul.
Miguel Valverde va fi la prezent la București în timpul festivalului în calitate de curator al celor două programe de scurtmetraje portugheze, dar şi ca membru al juriului pentru cele două competiții NexT. El va prezenta cele două proiecții din cadrul Focus Portugalia și va răspunde întrebărilor publicului despre cinematografia portugheză care a devenit tot mai prezentă în ultimii ani în cadrul festivalurilor. De altfel, la ediția din 2017 a Festivalului Internațional de Film NexT, Premiul “Cristian Nemescu” pentru cea mai bună regie a mers chiar la un portughez, regizorul Ico Costa, pentru filmul Nyo Vweta Nafta.
Festivalul Internațional de Film NexT se desfășoară anul acesta în perioada 14-17 decembrie la Cinema Muzeul Țăranului din București.
Biletele pot fi cumpărate de pe Eventbook, accesând https://eventbook.ro/program/next-film-festival
luna.doc#5: Noutăți!
One World Romania la Școală se află la jumătatea proiectului luna.doc, aflat la cea de-a cincea ediție – prin care aducem în școli documentare care discută despre drepturile femeilor, încurajând elevii să dezbată subiecte legate de această temă, atât în ceea ce privește situația la nivelul României, dar și pe plan internațional.
În cele trei săptămâni care s-au desfășurat până acum, echipa One World Romania la Școală a străbătut toată țara pentru a prezenta filmele din selecția ediției cu numărul 5, în colaborare cu profesorii de liceu care s-au înscris pentru a participa în proiect. Printre orașele în care am proiectat filmele din cadrul lunii.doc#5 se numără București, Turnu Măgurele, Călărași, Buzău, Petroșani, Reșița, Bocșa, Târgu Jiu, Sibiu, Tulcea și Iași.
„Am fost impresionat de ultimul film pentru că am văzut cât de capabile și bune erau femeile care lucrau pe tractor pe timpul comunismului, chiar dacă nu le plăcea atât de mult meseria asta. Nu m-am prea gândit înainte că femeile ar putea face asta,” mărturisește unul dintre elevii care a vizionat filmul Pe malul Ozanei.
„Mi-a plăcut mult că a fost o discuție deschisă [la finalul proiecției] și că am aflat mai multe despre cum erau lucrurile pe vremea părinților și bunicilor, cum era la școală, ce meserii învățau.”
Totodată, ediția a cincea a lunii.doc a inclus și câteva premiere pentru One World Romania la Școală în cea de-a treia săptămână – printre care și primele proiecții din istoria programului desfășurate la Cluj-Napoca (Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică) și la Satu Mare (Liceul German Johann Ettinger), unde a avut loc și un atelier de formare a profesorilor dornici să incorporeze filmul documentar în activitatea lor didactică.
Nu în ultimul rând, proiecțiile One World Romania sunt concepute astfel încât să acomodeze și clasele de elevi cu nevoi speciale – precum în cazul evenimentului organizat la Liceul Special pentru Deficienți de Vedere Buzău, unde am proiectat scurt-metrajul Pe malul Ozanei. Nu în ultimul rând, Colegiul Național Aurel Vlaicu din București (a găzduit premiera națională a documentarul Menstrual Man, de Amit Virmani. Proiecțiile din cadrul luna.doc#5 vor continua în toată luna decembrie, până la începutul vacanței de iarnă.
Concepută drept o lună de filme documentare care se petrece în licee din toată țara, luna.doc#5 este o ocazie de a vorbi despre victoriile câștigate în zona drepturilor femeilor în ultimele decenii, dar și de a ne întreba ce ne dorim de la viitor. Documentarele incluse în proiect sunt exemple de oameni și comunități care au schimbat percepții legate de drepturile și libertățile femeilor de-a lungul timpului. Prin vizionarea și discutarea acestor filme, statutul femeilor apare nu ca un dat, ci ca un proces în plină desfășurare. Lista tuturor filmelor incluse în luna.doc#5 poate fi consultată aici.
Pentru mai multe detalii despre luna.doc și despre One World Romania la Școala, ne puteți contacta la adresa e-mail scoala@oneworld.ro sau la numărul de telefon 0746672385. Informații adiționale pot fi accesate și pe pagina noastră web: scoala.oneworld.ro, în secțiunea Noutăți.