Știrile săptămânale: Premiile ediției a 9-a Les Films de Cannes à Bucarest; Pelicula românească Timebox premiată la Jihlava cu Premiul pentru cel mai bun film documentar; „Singură la nunta mea”, de Marta Bergman, va rula de vineri în cinematografele românești; Centenarul Filmului Românesc ajunge la Galați; Operas Primeras. Filme spaniole de debut: femei cineaste, la Instituto Cervantes din Bucuresti; Vederi din RSR și Balkani în noiembrie la One World Romania.
Premiile ediției a 9-a Les Films de Cannes à Bucarest
Timp de 10 zile, Les Films de Cannes à Bucarest a adus pe marile ecrane, la Cinema PRO, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului, Cinemateca Union, CINETic și Grand Cinema&More din Băneasa Shopping City, în proiecții cu săli pline, filme premiate la Cannes, avanpremiere românești, retrospective de autor, Focus Mexic și proiecții speciale.
În seara aceasta a avut loc gala de închidere a ediției bucureștene a festivalului. Fondatorul festivalului, regizorul Cristian Mungiu, a anunțat pe scenă premiile ediției cu numărul 9 a Les Films de Cannes à Bucarest. Acestea au fost:
Câștigătorul competiției Filminute, din cele 25 de filme selectate, este Roman Sinitsyn din Rusia, pentru filmul ONE.
Câștigătorii secțiunii Une minute de vie, une minute de cinema – filme de un minut realizate de liceeni din trei licee bucureștene: Liceul Bilingv „Miguel de Cervantes”, Colegiul Național „Spiru Haret” și Colegiul Național Bilingv „George Coșbuc” – sunt: Șnițel, Parizer – echipa formată din Matei Reu, David Mitran, Matei Cotimanis, Rutina / Break Free – echipa formată din: Arina Ciocan, Vlad Cojocaru, Iris Păun și Yala – Matei Bumbuț.
Juriul Une minute de vie, une minute de cinema și Filminute a fost format din: Olivier Dô Hùu, sound designer și mixeur francez cu experiență de peste 25 de ani în cinema, Ludmila Cvikova, curator de film independent și consultant de scenariu, de finanțare și de strategii festivaliere, Mina Dos Santos, ofițer de presă al FILAF – Festival International du Livre d’Art et du Film din Perpignan (Franța).
Câștigătorul celei de-a treia ediții a secțiunii Work in Progress organizată de festival este Marius Olteanu, cu filmul Monsters. Premiul în valoare de 5000 de euro a fost oferit de Orange România și înmânat pe scenă de dl Yves Martin – Chief Marketing Officer al Orange România.
Filmul câștigător al premiului publicului din secțiunea Aide à la distribution este 3 Faces, de regizorul iranian Jafar Panahi. Filmul va avea parte de un sprijin de distribuție în valoare de 2500 de euro, oferit de Asociația Cinemascop. Premiul a fost anunțat de dna Hélène Roos –Director al Institutului Francez din România și de Ioana Dragomirescu – Responsabil program Cinema Elvire Popesco.
Filmul câștigător al premiului publicului din secțiunea Avanpremiere românești ale toamnei este Distanța dintre mine și mine, de Mona Nicoară și Dana Bunescu. Dl Bogdan Ficeac, Directorul General Dacin Sara, a prezentat premiul în valoare de 5000 de euro, oferit de Societatea de Gestiune Colectivă Dacin Sara, Asociația Cinemascop și Agenția PiArt Vision. Premiul a fost ridicat de distribuitorii Cătălin Anchidin și Ilinca Belciu (Rollercoaster PR).
În cadrul programului Managing Talents, cinci actori români au fost selecționați să participe în programul festivalului Kilkenny Subtitle Film Festival, unde vor întâlni peste 80 de agenți de casting din întreaga lume. Este vorba despre: Bogdan Iancu, Alina Șerban, Adrian Titieni, Cristina Flutur și Vlad Ivanov.
Les Films de Cannes à Bucarest a primit un premiu de la Fundația 9 pentru organizarea Omagiului Lucian Pintilie. Premiul a fost înmânat pe scenă de dna Corina Șuteu, membră a consiliului director al Fundației 9 și de dna Anca Drăgoi, director executiv al Fundației 9.
Seara s-a terminat cu proiecția în premieră a filmului Sunset, de László Nemes (Oscar pentru cel mai bun film străin pentru Son of Saul, 2016). Regizorul a intrat pe skype la începutul proiecției pentru un scurt dialog cu publicul.
Pelicula românească Timebox premiată la Jihlava cu Premiul pentru cel mai bun film documentar
Filmul documentar de lungmetraj ”Timebox”, realizat de Nora Agapi, a luat Premiul pentru cel mai bun film documentar în competiția “Between the Seas” a importantului Festival Internațional de Film Documentar de la Jihlava, care a avut loc în perioada 25-30 octombrie 2018.
Motivația juriului: “Am ales “Timebox” ca film câștigător pentru profunzimea cu care explorează puterea și greutatea memoriei, dar și datorită viziunii regizorale inovatoare și a puterii narative volatile. Filmul este profund personal, dar implicațiile filozofice și politice dezvoltate în film ridică întrebări care merg mai departe de povestea propriu zisă a filmului”.
Filmările făcute de Ioan Matei Agapi în orașul Iași, de-a lungul a 40 de ani, reprezintă acum cea mai mare arhivă personală din România filmată pe peliculă, care cuprinde imagini cu întâlnirile de partid și petrecerile interne, imagini necunoscute până acum cu Ceaușescu și Ion Iliescu, dar și multe imagini cu familia Agapi.
„Iniţial am intenţionat să fac un film-portret despre tata, folosindu-mă de arhiva lui, ca un eseu care susţine omagiul pe care i-l aduc prin poveste. Însă decizia bruscă a autorităţilor din cadrul Primăriei Iași de a-l scoate din casă şi de a-l muta cu tot cu considerabila lui arhivă de filme în spații nelocuibile, m-a forţat să văd realitatea altfel, iar filmul are o turnură neașteptată”, a mărturisit regizoarea Nora Agapi.
Filmul este regizat de Nora Agapi și produs de Monica Lăzurean-Gorgan și Nora Agapi, prin casa de producție Manifest Film.
“Timebox” poate fi vizionat pe 4 noiembrie, în București, în cadrul Festivalului “Culese din Balkani”, de la ora 20:30, la Cinema Muzeul Țăranului.
Link – premiu pt cel mai bun film documentar din cadrul Festivalului International de Film Documentar de la Jihlava: http://www.ji-hlava.com/novinky/ji-hlava-22-vitezove
Despre regizoare:
Nora Agapi este director de imagine și regizor de film documentar. Este coregizor al filmului “Low Cost” si director de imagine pentru “Leaving Transylvania”, “Forest of Crocodiles”, “Pe Cărări Nebătute”/”Off The Bitten Track”, “Decoding Dacia”, “The Hunt for Transylvanian Gold”, “A Young Mind: the Making of a Filmmaker”.
„Singură la nunta mea”, de Marta Bergman, va rula de vineri în cinematografele românești
Lungmetrajul de debut al regizoarei Marta Bergman, „Singură la nunta mea/ Seule à mon mariage”, va rula începând de vineri, 2 noiembrie 2018, în cinematografe din mai multe orașe românești, iar proiecții speciale, în prezența protagonistei Alina Șerban, vor avea loc la Brașov și Suceava.
„Singură la nunta mea” va rula la București (Cinema City AFI Cotroceni, Hollywood Multiplex, Grand Cinema & More Băneasa, Cinema „Elvire Popesco”, Cinemateca Union, Cinemateca Eforie, Cinema Europa), Arad (Cinema Arta), Baia Mare (Cinema Dacia), Bârlad (Cityplex Victoria), Botoșani (Cinema Unirea), Brașov (Cinemateca Patria), Brăila (Cinema Central), Cluj-Napoca (Cinema Victoria, Cinema City Iulius Mall), Constanța (Cityplex), Craiova (Cinema Modern), Gura Humorului (Centrul Cultural Gura Humorului), Iași (Cinema Ateneu), Pitești (Cinema Trivale, Cinema „Sebastian Papaiani”), Sfântu Gheorghe (Cityplex Arta), Slobozia (Casa de Cultură), Târgu Mureș (Cinema Arta), Timișoara (City Timișoara Shopping City) și Vaslui (Cityplex).
Actrița Alina Șerban va participa la proiecțiile din cadrul Les Films de Cannes à Brașov, joi, 1 noiembrie, de la ora 19:30, la Centrul Cultural Reduta, și Les Films de Cannes à Suceava, vineri, 9 noiembrie, de la ora 19:30, la Cinema Modern.
„Singură la nunta mea” va fi proiectat în închiderea Festivalului Internațional de Film Studențesc Hyperfest, duminică, 11 noiembrie, de la ora 20:00, la Cinema Europa din București.
Filmul a avut premiera mondială în programul ACID (Association pour le cinéma indépendant et sa diffusion), la Festivalul de Film de la Cannes 2018. Pelicula a mai făcut parte din selecția Festivalului Internațional de Film Francofon de la Namur 2018, a fost prezentat în secțiunea Discoveries a celei de-a 34-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Varșovia și a avut premiera românească la cea de-a noua ediție a festivalului Les Films de Cannes à Bucarest.
Coproducţia Belgia-România a fost filmată în România și Belgia și îi are în rolurile principale pe Alina Șerban și Tom Vermeir.
Pelicula spune povestea Pamelei (Alina Șerban), o tânără din comunitatea romă, o femeie spontană și amuzantă care trăiește împreună cu copilul ei în vârstă de doi ani și cu bunica într-o casă dărăpănată, unde împart același pat. Ea visează la libertate şi se îmbarcă spre necunoscut, renunţând la tradiţiile care o sufocă. Speră să se căsătorească pentru a-şi schimba destinul, dar şi pe al fiicei ei. Filmul vorbește despre curajul şi determinarea de a-ţi depăşi condiţia.
Marta Bergman, născută la Bucureşti, este autoarea unor documentare despre comunitatea romă şi rolul femeii în societatea contemporană. Producţiile ei au fost prezentate în festivaluri ca Visions du Réel şi Leipzig Film Festival.
Alina Şerban, născută într-o familie de romi din România, este actriţă şi regizoare. A urmat cursuri ale Royal Academy of Dramatic Art din Londra şi Tisch School of the Arts din New York. Angajată în a sprijini comunitatea romă, ea a devenit cunoscută prin one-woman show-ul „I Declare at My Own Risk”, ca autoare şi interpretă. Pamela din „Singură la nunta mea” este primul ei rol principal într-un lungmetraj.
Belgianul Tom Vermeir este actor de teatru şi de televiziune şi muzician. Ca actor, este cunoscut din producţia „Belgica” (2016), de Félix van Groeningen, care a avut premiera la festivalul Sundance.
Din distribuţie mai fac parte Rebeca Anghel, Marie Denarnaud, Marian Şamu, Viorica Tudor, Johan Leysen, Karin Tanghe şi Jonas Bloquet.
Scenariul filmului este semnat de Marta Bergman și Laurent Brandenbourger, în colaborare cu Boris Lojkine şi Katell Quillévéré, scriptul, de Andra Bărbuică, iar decorurile, de Marina Obradovic şi Igor Gabriel. Muzica a fost compusă de Vlaicu Golcea.
„Singură la nunta mea” este o producţie a companiei belgiene Frakas Productions, în asociere cu Hi Film (Ada Solomon) din România, în coproducţie cu Avenue B Productions şi Zélila Films (Caroline Bonmarchand şi Sophie Leclercq), cu susţinerea Rouge International (Julie Gayet şi Nadia Turincev) din Franţa.
Filmul este susţinut de Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel de la Fédération Wallonie Bruxelles, RTBF (Televiziunea Belgiană), Proximus, Wallimage (Wallonie), Screen.Brussels, Casa Kafka Pictures, Provinci Liège şi Centre National du Cinéma et de l’Image Animée.
„Singură la nunta mea” este cea de-a treia colaborare dintre Frakas Productions şi Hi Film Productions, după lungmetrajele „Felicia, înainte de toate” şi „Soldaţii. Poveste din Ferentari”.
Centenarul Filmului Românesc ajunge la Galați
Centenarul Filmului Românesc include municipiul Galați pe harta celor 100 de evenimente dedicate filmului românesc. În zilele de 10 și 11 noiembrie 2018, caravana ajunge la Teatrul Dramatic “Fani Tardini” din Galați, cu trei proiecții speciale și invitați din cinematografia românească:
- sâmbătă, 10 noiembrie, ora 17.00: documentarul AGERPRES: Marea Unire: România, la 100 de ani;
- sâmbătă, 10 noiembrie, ora 19.00: Singurătatea florilor, regia: Mihai Constantinescu, invitată specială: actrița Micaela Caracaș;
- duminică, 11 noiembrie, ora 18.00: De ce eu?, regia: Tudor Giurgiu.
De asemenea, evenimentele aduc la Galați Expoziția Fotografică AGERPRES România: Evoluție. Vernisajul expoziției va avea loc sâmbătă, 10 noiembrie 2018, de la ora 16.30.
Evenimentele sunt prezentate de Irina-Margareta Nistor (Ambasadorul Cinematografic al Centenarului Filmului Românesc).
Centenarul Filmului Românesc la Galați este susținut de Primăria Municipiului Galați. Partener de organizare: Teatrul Dramatic “Fani Tardini” din Galați.
DESPRE INVITAT
Micaela Caracaș
Actriță de teatru și film, Micaela Caracaș evită să fie văzută mai mult decât pe scenă, fiind una dintre cele mai discrete apariții. Născută la mijloc de august, în anul 1953, actrița și-a dedicat viața scenei, filmului și unei căsnicii frumoase și ferite de ochii lumii.
Cunoscută ca soția lui Socrate din Liceenii, Micaela Caracaș a închegat, de-a lungul carierei sale, o filmografie în care apare și transpare indiscutabilul talent actoricesc, care a făcut-o cu adevărat cunoscută. Printre filmele cele mai apreciate ale actriței trebuie să fie menționate Singurătatea florilor, Din nou împreună, Audiența și alte pelicule cinematografice importante.
Actrița susține cultura și identitatea națională, sprijină promovarea filmului românesc.
DESPRE FILME
Singurătatea Florilor (1975)
Regizor: Mihai Constantinescu
Durată: 80 minute
Gen: Dramă
Rating: Audiență generală
Distribuție: Radu Beligan, Toma Caragiu, Micaela Caracaș, Valeria Gagialov, Gheorghe Visu, George Constantin, Colea Răutu, Adina Popescu, Coca Andronescu, Constantin Florescu.
Un film psihologic foarte bun despre relaţiile interumane, despre egoism, însingurare şi orgoliu. Astfel, un medic vanitos ce se izolase de toată lumea prin comportamentul său egoist, primeşte într-o zi un buchet de flori. Neştiind ce să facă cu florile, medicul simte nevoia să se debaraseze de cadoul nedorit şi îşi vizitează toate cunoştinţele, dar toţi îi reproşează lipsa bucuriei de a trăi printre oameni şi refuză să primească cadoul oferit fără nicio plăcere.
Călătoria doctorului cu buchetul de flori primit de la o necunoscută se transformă în cursul filmului într-o analiză a propriei vieţi ratate şi a necesităţii de a deveni un alt om.
De ce eu? (2015)
Regizor: Tudor Giurgiu
Durată: 125 minute
Gen: Crimă, Dramă, Thriller
Rating: Acordul părinților pentru copii sub 12 ani
Distribuție: Emilian Oprea, Sore Mihalache, Andi Văsluianu, Mihai Constantin, Andreea Vasile, Dan Condurache, Olga Delia Mateescu, Virgil Ogășanu, George Remes.
De ce eu? este un film de ficțiune inspirat de fapte reale. Filmul spune povestea unui tânăr procuror care anchetează un caz de corupție, dar după o scurtă perioadă, vestea sinuciderii lui bulversează toată țara. Această tragedie a fost pusă pe seama presiunilor politice, survenite în urma anchetelor pe care le coordona, dar adevărul a fost dezvăluit doar în mici unități de măsură.
Un film complex și cutremurător, care scoate la lumină partea întunecată a lucrurilor. O poveste care trezește niște revelații dureroase și neașteptate.
Premii
- 9 nominalizări la Gopo 2015
DOCUMENTARUL AGERPRES „Marea Unire: ROMÂNIA, LA 100 DE ANI” VA FI PROIECTAT la Galați
Co-organizator al evenimentului – AGERPRES – va prezenta în deschiderea evenimentelor, documentarul dedicat Centenarului României, Marea Unire: România la 100 de ani. Redacţia Video din cadrul Agenţiei Naţionale de presă AGERPRES prezintă în documentarul realizat cu ocazia Centenarului Marii Uniri de la 1918 cum a fost realizat acest deziderat al românilor. Povestea pleacă de la contextul istoric internaţional, ajungând la trăirile oamenilor de rând, care şi-au dorit un singur lucru: o ţară în care există acelaşi grai, acelaşi port, aceeaşi simţire, fără graniţe.
Filmările au fost realizate pe teritoriul României, dar şi în Bucovina de Nord şi în Basarabia. Filonul istoric, cu date precise, este păstrat în documentar prin intervenţiile mai multor istorici, care preiau rolul naratorilor, iar latura dramatică, emoţională este pusă în scenă prin intermediul oamenilor care, prin mărturiile lor, evocă momentele trăite de străbunii lor sau chiar de ei. Documentarul Marea Unire – România, la 100 de ani este realizat de Mihuţ Năstăsache, Marilena Stănescu şi Sergiu Olteanu. Imaginea este semnată de Alfred Schupler, Sergiu Olteanu şi Andrei Cârlan. Reporteri au fost Marilena Stănescu, Mihuţ Năstăsache şi Camelia Moise. Grafica, sunetul şi montajul sunt semnate de Andrei Cârlan, asistent tehnic fiind Alex Vintilescu.
Intrarea la proiecții este gratuită, în limita locurilor disponibile.
Operas Primeras. Filme spaniole de debut: femei cineaste
Institutul Cervantes din Bucureşti, în colaborare cu Fundaţia SGAE („Societatea Generală a Autorilor şi Editorilor“) organizează la sediul Institutului Cervantes (Bd. Regina Elisabeta, 38) desfăşurarea programului „Operas primeras“ („Opere prime“), care, în acest an, este marcat de tendința de aducere în prim-plan a agendei feminine actuale.
Intrarea libera, numar limitat de locuri. Va rugam rezervati loc printr-un mesaj pe adresa cultbuc@cervantes.es
Proiecția primului film va fi precedată de o discuție și o sesiune Q&A între regizoarea spaniolă Marta Verheyen și regizoarea Ozana Nicolau (România).
Programul „Opere prime“, subintitulat în 2018 „Femei cineaste“, are ca scop promovarea operelor acelor cineaste spaniole aflate la primele etape ale carierei lor artistice sau a unor cineaste consacrate puse în legătură cu diverse debuturi. În general, „Operas primeras“ este un program ambiţios care pune în valoare operele artistice ale cineaştilor emergenţi, un program care îi încurajează pe tinerii artişti şi care pune în valoare particularităţile tematice şi formale ale noii cinematografii spaniole contemporane. În anul mișcării Rezist, care a pornit de la denunțarea unor abuzuri sexuale, mișcarea cinematografică spaniolă a adus o serie de noi modalitați de expresie, dar și reaccentuarea rupturii cu ideea că ar exista meserii exclusiv masculine.
Cele patru filme alese pentru această ocazie – două filme artistice și două scurtmetraje – vor rula, la sediul Institutului Cervantes (Bd. Regina Elisabeta, 38), după cum urmează:
5 noiembrie 2017, ora 19.00
Discuție între regizoarea Marta Verheyen și Ozana Nicolau, urmată de o sesiune Q&A
Les amigues de l’Àgata / Prietenii Agatei – regia: Laia Alabart, Alba Cros, Laura Rius și Marta Verheyen (2016). Durată: 72 min. (versiune originală în catalană, cu subtitrare în limba româna)
Este lungmetrajul cu care au încheiat masterul în studii cinematografice cele patru regizoare: Laia Alabart, Alba Cros, Laura Rius și Marta Verheyen. Povestea unui rit de trecere de la liceu spre universitate a patru tinere: Elena Martín, Carla Linares, Marta Cañas și Victòria Serra. E un film bine susținut de scenarii, în care timpii morți ai adolescenței, conversațiile neîncheiate, dorința de a fi împreună conturează o nouă etapă de viață.
12 noiembrie 2017, ora 19.00
La higuera de los bastardos / Smochinul – regia: Ana Murugarren, 2016. Durată: 111 min, (film în limba spaniola cu subtitrare în engleza)
Lungmetrajul este o recuperare a memoriei istorice, a Răzvoiului Civil Spaniol, făcută de către o tînără regizoare, lucru puțin obișnuit. Filmul îmbină, cu măiestrie, mai multe genuri cinematografice pentru a povesti o istorie în care se întîlnesc mai multe posibilități de a explica trauma și împărțirea lumii în învingători și învinși. A fost considerat a fi o comedie neagră cu accente fantastice. Scenariul se bazează pe romanul La higuera (Smochinul) al scriitorului spaniol Ramiro Pinilla.
19 noiembrie 2017, ora 19.00
Esquece Monelos – regia Ángeles Huerta. Durată: 76 min. Film documentar (în limba spaniola cu subtitrare în engleza.)
Un film documentar la persoana întâi despre râul Monelos din La Coruña îngropat de diverse reforme urbanistice. Autoarea încearcă să refacă o hartă emoțională persoanlă în momentul în care tatăl ei se îmbolnăvește de Alzheimer, pornind de la viața îngropată a râului care traversează, totuși, historia și memoria orașului. Secolul XX apare astfel ca un corp care străbate orașul, ascunzând trecutul sau reinventându-l.
26 noiembrie 2017, ora 19.00
Dancing Beethoven – regia Arantxa Aguirre. Durată: 80 min (film în limba spaniola cu subtitrare în engleza.)
Film documentar realizat de o cineasta consacrată în care protagonistul este dansul, locul de expresie și de căutare a esenței procesului creativ. Elaborând o nouă versiune a a coregrafiei lui Maurice Béjart la Simfonia a Noua de Beethoven, o tânără dansatoare, fiica celor doi responsabili ai Fundației Béjart Ballet din Lausanne, devine firul conductor, prin intermediul propriei corporalități, al descoperirii propriei sensibilități și al realei umanități.
Marta Verheyen (n. Girona, 1991) este regizoare, scenaristă și fotografă. A studiat comunicare vizuală la Universitatea Pompeu Fabra din Barcelona. A regizat împreună cu regizoarele Laia Alabart, Alba Cros, Laura Rius filmul Prietenii Agatei, ca lucrare de final de studii. Alte filme realizate: La chica del trampoline (2012) și Dama de noche (2017). A primit mai multe premii: Premiul Publicului la Festivalul Cinema de Autor (2015) ; Premiul Juriului la Festivalul Internațional de Cinema de la Tarragona (2015); Premiul Abycine Indie al Festivalului Internațional de Cinema de la Albacete (2014).
Ozana Nicolau este regizoare, absolventă a secției Regie de film la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică București și a programelor Berlinale Talent Campus și Locarno Summer Academy. Între prieteni, filmul ei de absolvire, este selectat și premiat în 15 festivaluri internaționale de film: Tampere IFF, ISFF in Drama Greece, Clermont-Ferrand ISFF, Karlovy Vary ISFF. Lucrează ca asistent de regie la filmele unor regizori români ai Noului Val, precum Călin Peter Netzer (Poziția copilului) și Radu Jude (Aferim). Cel mai recent scurtmetraj de fictiune al său, The Island (aka Boat Trip) a avut premiera internațională la Festivalul de Film de la Cottbus 2015. In 2018 Ozana a scris si regizat „Foreplay” – spectacol de teatru-documentar despre situatia mamelor adolescente din Romania. Foreplay a primit Premiul pentru cea mai Buna Regie in cadrul Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent 2018 si a fost prezentat intr-un truneu national la Cluj, Targu-Mures, Iasi si Sfantu Gheorghe.
Vederi din RSR și Balkani în noiembrie la OWR
În prima jumătate a lunii noiembrie, Asociația One World Romania a pregătit programe extrem de variate pentru iubitorii de film documentar din București, dar și din țară. Între 1 și 4 noiembrie, la festivalul „Culese din Balkani” avem un Focus KineDok, între 5 și 11 noiembrie prezentăm o nouă selecție de documentare aleStudioului „Alexandru Sahia” și facem ultimele pregătiri pentru a cincea ediție a festivalului luna.doc, organizat de One World Romania la Școală.
Între 5 și 11 noiembrie, One World Romania v-a pregătit o săptămână plină de proiecții și evenimente speciale marca SAHIA VINTAGE. Proiectăm în această toamnă documentare realizate între anii 1950 și 1989 de Studioul „Alexandru Sahia” în 5 cartiere, 6 licee și o facultate din București. Încheiem săptămâna Sahia cu o colectă de cărți poștale, fotografii și povești din vacanțele în România Socialistă – pe 10 și 11 noiembriela Colivia Funky Citizens.
Prin filmele selectate, conversăm anul acesta despre muncă, viață cotidiană și vacanțe în comunism, despre cum au rămas acestea înregistrate pe pelicula documentară, și despre modul în care astăzi – la aproape trei decenii de la căderea regimului comunist – amintirile noastre întâlnesc, confirmă, sau contrazic aceste filme.
Cele 5 cartiere bucureștene în care vor putea fi vizionate anul acesta scurtmetrajele de la Studioul Sahia sunt: Cotroceni, Floreasca, Tineretului, Bucureștii Noi și Drumul Taberei, între 5 și 9 noiembrie. Tot în această săptămână, selecția noastră ajunge și în 6 licee din oraș: Liceul Teoretic „Dante Aligheri”, Colegiul Național „Sfântul Sava”, Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza”, Colegiul Național „Ion Creangă”, Colegiul Economic „Virgil Madgearu”, Colegiul Național „Matei Basarab”. La Universitatea din București, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială va găzdui o proiecție marți, 6 noiembrie la ora 16:00, în Sala de Consiliu.
Sâmbătă, 10 noiembrie, și duminică, 11 noiembrie, între orele 11:00 și 19:00, ne întâlnim la Colivia prietenilor de la Funky Citizens, unde vom colecta de la voi, publicul One World Romania, vederi, fotografii și povești de vacanță din perioada României socialiste. Cu permisiunea dumneavoastră, noi vom scana imaginile și înregistra poveștile pentru o viitoare expoziție online despre vacanțe în socialism. Originalele rămân la dumneavoastră, imaginile scanate și poveștile rămân la noi pentru a le face cunoscute, pe viitor, unui public interesat de practicile timpului liber în perioada 1950-1980. Detalii complete despre evenimentele Sahia Vintage: Vederi din RSR sunt disponibile aici.
Luna aceasta KineDok găzduiește 45 de proiecții de film documentar în toată țara, un record al acestui an!
Începem în forță la Festivalul internațional de film documentar antropologic „Culese din Balkani”, care anul acesta organizează Focus KineDok. Între 1 și 4 noiembrie laCinema Muzeul Țăranului în București veți putea viziona două producții autohtone:„Campionul din Balcani” și „Varză, cartofi și alți demoni”, dar și două documentare internaționale „Dum Spiro Spero” și „Bestia e încă vie”.
Între 22 și 24 noiembrie la Fabrica de Pensule din Cluj se va desfășura un mini-maraton KineDok dedicat adolescenților, unde vom proiecta cele mai provocatoare documentare pe teme educaționale. În restul țării programul de proiecții va reîncepe la J’ai Bistrot Târgu Mureș și la Centrul Multicultural al Universităţii Transilvania din Braşov. De asemenea ne bucurăm să ne extindem harta KineDok și la Ploiești, unde vom organiza proiecții de film în cadrulCraft & Light, un studio de fotografie cochet și intim, care de acum încolo va oferi găzduire cinefililor din oraș.
Găsiți mai multe detalii și programul complet al KineDok în luna noiembrie aici.
One World Romania la Școală organizează în lunile noiembrie și decembrie a cincea ediție a luna.doc, festivalul de film documentar în licee. Documentarele incluse în proiect sunt exemple de oameni și comunități care au schimbat percepții legate de drepturile și liberățile femeilor de-a lungul timpului. Prin vizionarea și discutarea acestor filme, statutul femeilor apare nu ca un dat, ci ca un proces în plină desfășurare. luna.doc este așadar o ocazie de a vorbi despre victoriile câștigate în zona drepturilor femeilor în ultimile decenii, dar și de a ne întreba ce ne dorim de la viitor.
Participarea la proiecțiile din luna.doc#5 este deschisă tuturor liceelor interesate. Înscrierile se pot face până la data de 11 noiembrie 2018 prin e-mail la scoala@oneworld.ro. Mai multe detalii sunt disponibile aici.
OWR la Școală pregătește luna aceasta și trei broșuri educaționale noi realizate pe baza filmelor:„Europa cea săracă”, „Eu te-am făcut, eu te omor” și „Fair Play”. Continuă și proiecțiile cluburilor de film și atelierele pentru profesori la București, Buzău, Drobeta Turnu Severin șiCraiova.
Rămâneți conectați la pagina oficială de facebook și pe blog-ul OWR pentru ultimele noutăți ale Asociației One World Romania..
Dacă doriți să susțineți misiunea și proiectele noastre devenind oficial Prieteni ai OWR, citiți mai multe detalii aici.