Știrile săptămânii: ”Cap și Pajură”, de Nicolae Constantin Tănase, premiera mondială la Prague IFF; Voci Netacute: 7 victime ale violenței domestice rup tacerea și își spun povestea; Situația cinematografelor de stat – interpelare Dan Lungu; Evenimente speciale la One World Romania 12; Actorul Constantin Dinulescu și maestrul de lumini Ion Nica, omagiați la Gala Premiilor Gopo 2019; „McQueen“, documentarul despre revoluționarul designer Alexander McQueen, în selecția celei de-a treia ediții a Bucharest Fashion Film Festival; În libertate, o comedie de Pierre Salvadori – din 29 martie 2019 în cinematografe; Cum ajung filmele la public – Masterclass #6 cu Cătălin Anchidin; KINOdiseea ALTFEL în aprilie, la Bucureşti; S-au incheiat filmarile pentru lungmetrajul Înauntru; Zece zile de înscrieri pentru Bursa „Alex. Leo Șerban”, acordată de Conceptual Lab în cadrul TIFF; Scrie un scenariu pentru / Write a screenplay for Sebastian Stan – Înscrieri pentru concursul de scenarii până pe 26 martie 2019.
”Cap și Pajură”, de Nicolae Constantin Tănase, premiera mondială la Prague IFF
Lungmetrajul „Cap și Pajură”, de Nicolae Constantin Tănase, va avea premiera mondială pe 27 martie, la Prague International Film Festival – Febio Fest, și va fi lansat în cinematografele românești pe 10 mai, distribuit de Domestic Film.
Cea de-a 26-a ediție a Febio Fest va avea loc între 21 și 29 martie, iar filmul „Cap și Pajură” va fi proiectat în zilele de 27, 28 și 29 martie.
Festivalul din Cehia se concentrează pe cinematografia contemporană și aduce în fața publicului cele mai interesante filme realizate în ultimul an în lume. Evenimentul cuprinde și retrospective dedicate cineaștilor invitați și încearcă să descopere noi teritorii și trenduri. Între invitații speciali din ultimii ani s-au numărat regizori și actori precum Wim Wenders, Roman Polanski, Alan Rickman, Claudia Cardinale, Geraldine Chaplin, Gaspar Noé, Bruno Dumont, Abel Ferrara și Catherine Deneuve.
Inspirat din fapte reale, filmul „Cap și pajură” îi are în distribuție pe Alex Călin, Iulia Ciochină și Florin Salam.
În urma unui accident într-un bar, Laurențiu se lovește grav la cap, dar refuză tratamentul pentru că așteaptă întoarcerea fratelui său din Germania, căruia trebuie să îi mărturisească ceva foarte important. Filmul reprezintă o perspectivă intimă asupra ultimei zile din viața lui Laurențiu, încercând să recompună piesele de puzzle privind temerile și deciziile care au dus la acest final.
„«Cap și Pajură» este o încercare de a genera empatie pentru povestea lui Laurențiu, care era de vârsta mea când a avut o moarte agonizantă. Este o privire în spatele știrii TV, care se concentrează doar pe faptul că el a cerut să asculte același cântec de zece ori la rând, și că în mod natural asta a dus la a fi lovit cu o sticlă în cap. Consider că înțelegerea lui Laurențiu, printr-o explorare cinematică bogată a ultimei sale zile de viață, va contrabalansa stigmatizarea socială pe care o are – alegerea melodiei, o «manea», care a dus la moartea lui. Prin acest film mi-am propus să vorbesc despre prejudecăți și nepăsare în România de astăzi”, declară regizorul Nicolae Constantin Tănase.
Nicolae Constantin Tănase și-a început studiile de film la FAMU (Cehia) și a absolvit cursurile de regie film în cadrul Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, în 2009. Filmul său de licență, „Outrageously Disco”, a câștigat numeroase premii, iar primul său scurtmetraj independent, „BLU”, i-a adus premiul „cel mai bun scurtmetraj românesc” la TIFF 2012 (Cluj-Napoca), precum și alte trei premii la festivaluri internaționale. În 2013, regizorul a primit premiul categoriei „tânără speranță” la gala premiilor Gopo. Scurtmetrajul lui „12 minute” a făcut parte, între altele, din selecțiile Namur IFF, Thessaloniki IFF și TIFF.
Primul său lungmetraj, „Lumea e a mea”, a avut premiera la Festivalul Internațional de Film Transilvania 2015, unde a obținut premiul pentru „cel mai bun debut românesc”. Filmul a avut premiera internațională la Karlovy Vary IFF, în secțiunea East of the West, unde a primit o mențiune specială a juriului. „Lumea e a mea” a mai obținut Trofeul Anonimul și Discovery Award, la Cottbus.
Drama „Cap și Pajură”, o producție România-Cehia, este scrisă de Nicolae Constantin Tănase și Raluca Mănescu, imaginea este semnată de Daniel Kosuth, muzica, de Tomáš Procházka, montajul a fost realizat de Ion Tănase și de sunet s-a ocupat Alexandru Dumitru. Scenografia și costumele au fost create de Adeline Andreea Bădescu, iar machiajul, coafura și efectele speciale, de Claudia Mușat.
Lungmetrajul este o producție 4 Proof Film, în coproducție cu Xova Film, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Czech Film Fund și Zenith Media. Anamaria Antoci este producător, iar coproducător este Marek Novák. Proiectul a fost selectat în cadrul Works in Progress – Karlovy Vary International Film Festival 2016.
Voci Netacute: 7 victime ale violenței domestice rup tacerea și își spun povestea
La fiecare 30 de secunde o româncă este victima violenței domestice. Aceasta e cruda statistică națională. Mai îngrijorător este faptul că, de frică, prea puține femei vorbesc și mai puține cer ajutor, pentru că agresorii le domină la nivel psihologic și de cele mai multe ori le izolează, îndepărtându-le de familie, de prieteni și de toți cei care le-ar putea ajuta.
Așa cum foarte multe femei, victime ale violenței domestice, aleg să tacă, așa a rămas și violența din anumite filme mute, în tăcere, timp de aproximativ 100 de ani.
Scene de violență domestică se pot vedea în filme mute faimoase realizate de Charlie Chaplin, Rupert Hughes și mulți alți regizori ai anilor ’20. Și pentru că se împlinesc aproximativ 100 de ani de la realizarea lor, aceste filme mute pot fi utilizate de către public în scopuri non-comerciale începând cu 1 ianuarie 2019.
ANAIS, o asociație nonprofit care sprijină victimele violenței domestice și care susține că “nu trece dacă taci”, s-a folosit de scenele din aceste filme mute pentru a lansa campania “Voci Netăcute”. „Voci Netăcute” este mai mult decât o campanie, este un proiect cinematografic în care 7 victime ale violenței domestice rup tăcerea și dublează filmele mute, dând voce personajelor, pentru prima dată după atâta timp.
Poveștile spuse în film prezintă diferite tipuri de abuz, de la cel psihologic, la cel economic, la cel sexual și chiar tentative de omor. Femei agresate fizic și lăsate fără respirație pe jos, soți sau concubini care au ajuns la pușcarie sau care se plimbă liberi prin oraș, familii destrămate, copii martori la tragedii. Victimele care și-au găsit curajul să vorbească redau întocmai propriile povești de viață pentru a inspira și alte femei, care trec prin astfel de situații, să ceară ajutor.
Proiecția filmului a avut loc în cinematograful Elvire Popesco pe 6 martie, în prezența presei și a Monicăi Bârlădeanu, ambasadoarea campaniei “Voci Netăcute”.
Monica Bârlădeanu, actriță: “Deseori mamele victime ale abuzului domestic rămân în această situație crezând că nu au dreptul să-și priveze copiii de prezența a doi părinți în viața lor. Eu sunt copilul care a preferat și votat, să aibă doi părinți separați, dar mai fericiți departe unul de celălalt . Copilul care asistă la astfel de acte de violență fizică sau verbală, în lipsa unei consilieri psihologice timpurii, are șanse reale să devină un viitor adult abuzator la rândul lui, sau o victimă care își trăiește viața în genunchi. Am făcut un pas în față să vorbesc despre partea aceea a vieții nostre pe care preferăm să o ținem la sertar, pentru că nu contează cât de înaltă ți-e funcția, cât de mare ți-e notorietatea, sau cât de admirată ești de oameni care nu te cunosc…violența domestică, cu toate formele ei, nu discriminează. ”
Filmul “Voci Netăcute” are aproximativ 40 de minute și este împărțit în 7 capitole. Imaginile din fiecare capitol sunt luate din 7 filme mute diferite.
“A Woman of Paris,” directed by Charlie Chaplin – 1923
“Our Hospitality,” directed by Buster Keaton and John G. Blystone – 1923
“Flaming Youth,” directed by John Francis Dillon- 1923
„Safety Last!,” directed by Fred C. Newmeyer and Sam Taylor- 1923
“Souls for Sale,” directed by Rupert Hughes- 1923
“Where the North Begins,” directed by Chester M. Franklin- 1923
“Scaramouche,” directed by Rex Ingram- 1923
Ioana Mischie, Regizor – “Pentru mine, proiectul “Voci Netăcute” este despre curaj – curajul unor femei de a-și mărturisi povestea, în pofida traumelor suferite, curajul lor de a înceta să tolereze abuzuri, curajul lor de a se reinventa, după momente cumplite. Ne dorim ca proiectul să devină un manifest educațional, social și cinematografic care poate schimba atitudinile celor din jur și care poate ajunge, în cele din urmă, să anuleze cazurile de violență domestică pe termen lung.”
“Voci Netăcute” este o campanie realizată de Asociația ANAIS, în parteneriat cu agenția de publicitate Centrade Cheil.
Ioana Zamfir, Director de creație, Cheil Centrade – “Liniștea e, de multe ori, un lucru bun, dar cu siguranță nu în acest caz. Ce am reușit e un conținut reinterpretat care, dublat prin voce, ne face să vedem unele lucruri. Ca să nu mai petrecem alți 100 de ani în liniște, când vine vorba de abuzul domestic”.
Campania are obiective care merg în două direcții: încurajarea mai multor femei, victime ale abuzului domestic, să rupă tăcerea și să contacteze Asociația ANAIS pentru ajutor și strângerea de fonduri pentru primul și singurul adăpost de urgență din București, cu program non stop, deschis de Asociația ANAIS pentru victimele violenței domestice. În momentul ăsta, adăpostul de urgență este pe cale de a fi închis în două luni, din cauza lipsei de fonduri.
Carmen Nemeș, Președinte, Asociația Anais: “Dorim ca prin campania “Voci Netăcute”, să dăm încredere femeilor abuzate, să le asigurăm că cineva este aici ca să le asculte și să le sprijine. Asociația ANAIS are specialiști care pun suflet în activitatea lor. Însă Centrul de găzduire a victimelor violenței domestice are nevoie de finanțare. În Centru victimele femei și copii primesc: găzduire, hrană, consult și tratament medical, consiliere psihologică, consiliere juridică, consiliere și îndrumare socială și consiliere vocațională, dar cel mai important primesc încredere din partea celor care încearcă să găsească o soluție pentru fiecare.”
Filmul integral, cu ale lui 7 povești, poate fi vizionat pe www.vocinetacute.ro, acolo unde se pot găsi și toate detaliile despre cauză și donații.
Campania a fost realizată cu sprijinul studioului de producție StudioSet, a partenerilor digitali Atelieru de Internet și cu ajutorul Bad Unicorn.
Senatorul Dan Lungu: Situația cinematografelor de stat este în continuare o nebuloasă
Senatorul USR de Iași, Dan Lungu, a adresat o interpelare ministrului Culturii și Identității Naționale, Valer-Daniel Breaz, referitoare la situația cinematografelor de stat și a modului în care acestea sunt administrate de către RADEF România Film.
“Mă preocupă situația cinematografelor de stat, pentru că infrastructura culturală este esențială în stimularea consumului de cultură. Aceste săli sunt în administrația RADEF România Film, atâtea câte au mai rămas. Între timp, cele mai multe au dispărut, s-au transformat în baruri sau magazine. Este destul de straniu și obscur ceea ce s-a întâmplat, ca într-un SF, pe care l-aș numi Stăpânii ecranelor. De pe site-ul oficial RADEF aflăm că mai există doar 13 cinematografe în România, care sunt în administrația acestui organism, care se află sub coordonarea și supravegherea Ministerului Culturii și aș vrea să știu, măcar în cazul acestora, ce planuri există, care este viața lor”, precizează senatorul Dan Lungu.
Având în vedere că la înființarea RADEF existau 600 de unități cinematografice sub administrare, senatorul consideră că ceea ce avem astăzi este rezultatul unei politici dezastruoase și a unei aiureli legislative. În București și în alte orașe din țară, există săli de cinema prețioase, care ori zac în paragină, ori sunt vândute pe nimic.
În cadrul întrebării adresate Ministrului Culturii, senatorul USR amintește de cazul fericit de la Iași, unde majoritatea cinematografelor au fost preluate ori recuperate ulterior de către administrația locală și au fost predate spre coordonare Ateneului din Iași, care a înființat un departament special pentru aceasta. Aici s-a înființat și primul cinematograf de stat de după 1990, cu dotări tehnice la zi.
Ministrul Culturii și Identității Naționale este solicitat să răspundă și să aducă informații referitoare la rolul Ministerului Culturii în coordonarea spațiilor cinematografelor administrate de RADEF și la soarta spațiilor ex-cinematografe de stat, care au fost vândute de RADEF.
Întrebarea adresată de Senatorul Dan Lungu Ministrului Culturii poate fi citită integral aici.
Evenimente speciale la One World Romania 12
Între 15 și 24 martie are loc cea de-a 12-a ediție a Festivalului One World Romania, în șase locații din centrul Bucureștiului. Ca în fiecare an, pe lângă proiecțiile de filme pregătim și alte evenimente speciale – o expoziție de fotografie, dezbateri diverse, o seară de poeziededicată Ninei Cassian și ateliere de montaj și regie.
Duminică, 17 martie ne bucurăm de prezența lui Ian Buruma, unul dintre invitații speciali ai One World Romania 12, la două evenimente speciale, primul fiind o întâlnire cu Cătălin Ștefănescu și cu cititorii la Librăria Humanitas de la Cișmigiu, de la ora 17:00. De la ora 20:30, în Atrium-ul Institutului Francez, după proiecția documentarului „Durerea și mila”, în regia lui Marcel Ophüls, Ian Buruma va dialoga cu cineastul Radu Jude și cu istoricul Adrian Cioflâncă despre reprezentarea istoriei în filmul documentar. Biletele la proiecția filmului sunt disponibile aici.
De asemenea, joi, 21 martie, de la ora 20.30, la POINT, ulterior proiecției filmului „Terminus”, în regia lui John Schlesinger, vă invităm la o discuție informală cu Ian Buruma despre viața și cariera sa. Biletele sunt disponibile aici.
Pentru cei mai dedicați fani ai filmului documentar am pregătit un atelier de montaj, susținut de realizatorii filmului „Libertate”, Guillaume Massart și Alexandra Mélot și o întâlnire mai aplicată cu Avi Mograbi, care va prezenta 4 filme în festival.
Atelierul de montaj are loc sâmbătă 23 martie, de la ora 13:00 la POINT, și este primul eveniment dintr-o inițiativă pe care o dorim de lungă durată, organizată în colaborare cu Périphérie, un institut destinat realizării de filme documentare din Franța. Ne propunem ca de mai multe ori pe an, la București, să analizăm alături de realizatori câte un film în diferite stadii ale montajului. Sesiunile vor fi deschise publicului larg, indiferent dacă activează sau nu în industria cinematografică. Sperăm ca astfel să punem la îndemâna oricărui cinefil instrumentele necesare pentru a putea analiza imaginile cu care se confruntă în viețile de zi cu zi, pentru a-i putea ajuta, poate, să devină mai conștienți de ceea ce-i înconjoară, mai activi – și în calitate de cetățeni. Biletele sunt disponibile aici.
Cu Avi Mograbi vom discuta în detaliu despre toate cele patru filme proiectate la One World Romania 12, după proiecția documentarului „Răzbună-mi unul dintre ochi” – duminică, 24 martie, ora 13:00la ARCUB. Este o ocazie excelentă de a afla cu ce se confruntă realizatorul de film documentar în tot procesul de producție – atât pentru profesioniști sau studenți la film, cât și pentru publicul larg. Biletele sunt disponibile aici.
Duminică, 17 martie de la ora 12:00 la POINT invităm cineaștii și distribuitorii de film români la o întâlnire cu câțiva membri ai ACID – o asociație franceză formată din regizori de film care se ocupă cu distribuția filmelor independente în sălile de cinema. Principiul care stă la baza asociației este sprijinul pe care cineaștii și-l oferă reciproc, iar filmele au astfel acces la peste 400 de spații de proiecție și la peste 100 de festivaluri de film din întreaga lume. Vom încerca să aflăm de la ACID care ar fi modelele potrivite de urmat pentru o mai bună distribuție a documentarului românesc. Mai multe detalii aici.
A doua zi, luni, pe 18 martie de la ora 17:00 vorbim tot despre distribuția de film, în cadrul Forumului KineDok. Vom analiza modele de distribuție cu ajutorul invitaților noștri din Republica Cehă, Norvegia, Suedia și Croația. Mai multe detalii aici.
Între 16 și 24 martie, la Pavilion 32 – Goethe-Institut București, găzduim expoziția de fotografie „Portretele migrației”. Realizată de Organizația Internațională pentru Migrație (OIM), în parteneriat cu Ambasada Suediei la București, expoziția aduce în prim-plan migranții care numesc acum România acasă. Expoziția, care cuprinde 41 de portrete, este alcătuită din două părți: migranții din România, portretizați de fotografa și jurnalista Alina Băisan, și migranții din Suedia, fotografiați de Alexander Mahmoud. Autorii doresc ca această expoziție foto să fie prilejul unor dezbateri și conștientizări a provocărilor pe care le aduce fenomenul migrației și a integrării migranților.
Despre fenomenul migrației vorbim și sâmbătă 23 martie, de la ora 17:30 la ARCUB, Sala Arcelor în cadrul evenimentului Migranții: experiențe, teorii, reprezentări. Bursieri ai Colegiului Noua Europă – Institut de Studii Avansate din București, au ca punct de plecare filmul „Mallé en son exil” (2017, Denis Gheerbrant), pentru o discuție ce va atinge subiecte legate de migrație, cum ar fi viața diasporică, relațiile de putere, (post)colonialismul, intersecțiile dintre exil și migrație, piața muncii și precaritatea migranților, pozițiile multiple de clasă, precum și varii aspecte legate de timp, familie și identitate. Mai multe detalii despre această discuție găsiți aici. Biletele la proiecția filmului sunt disponibile aici.
În ultima zi a festivalului, duminică, 24 martie, de la ora 13:30 la Apollo111 în cadrul Zilelor Superscrieri, are loc dezbaterea intitulată „Rolul oamenilor în jurnalismul de interes public”, după proiecția filmului „Chaco”. Vorbim cu Diana Oncioiu (dela0.ro), Paula Căbescu (Centrul de Investigații Media), Victor Ilie (Inclusiv), Andrei Leonte (Info Sud Est) și Andreea Pocotilă (Vice România) despre procesul de a realiza un reportaj sau o investigație, despre interacțiunea cu cei de la care trebuie să obții povestea și pe care trebuie să îi convingi că ce declară ei poate ajuta pe mulți alții. Zilele Superscrieri este un eveniment organizat de Fundația Friends for Friends. Biletele la proiecția filmului sunt disponibile aici.
În final, vă reamintim că vă invităm și la o serie de evenimente speciale legate de prezența românească în cadrul festivalului. Joi, 21 martie, cu ocazia Zilei Internaționale a Poeziei, după proiecția filmului „Distanța dintre mine și mine” (regia Mona Nicoară, Dana Bunescu), Svetlana Cârstean, Angela Marinescu și Teona Galgoțiu vor recita poeziile Ninei Cassian, vor vorbi despre destinul ei, despre exil, dictatură și poezie, despre asumarea sexualității și independența gândirii. Biletele sunt disponibile aici.
De asemenea, vă invităm să vă numărați printre primii spectatori ai unor fragmente din noile filme realizate de Andrei Ujică, „Things We Said Today” (bilete aici), și de Răzvan Rădulescu și Dana Bunescu, „Evropa” (bilete aici). În plus, vă invităm să vă înscrieți pentru ultimele locuri rămase la cele două ateliere susținute de protagoniștii filmului „Touch Me Not”, câștigătorul din 2018 al Ursului de Aur la Berlin. Detalii găsiți aici.
Abonamentele generale și cele de 5 intrări sunt disponibile pe platforma partenerilor de la Eventbook. Rămâneți conectați la canalele oficiale One World Romania – pe site-ul noii ediții și pe facebook , pentru a afla ultimele noutăți despre ce pregătim pentru cea de-a 12-a ediție a festivalului și pentru toate proiectele asociației!
Actorul Constantin Dinulescu și maestrul de lumini Ion Nica, omagiați la Gala Premiilor Gopo 2019
În cadrul celei de-a 13-a ediții a Galei Premiilor Gopo, actorul Constantin Dinulescu va fi omagiat cu Premiul pentru Întreaga Activitate, iar maestrul de lumini Ion Nica cu Premiul Special. Evenimentul va avea loc marți, 19 martie, de la ora 20.00, la Teatrul Național din București și va fi transmis în direct pe Film Now, începând cu ora 19.00, online pe premiilegopo.ro și înregistrat pe Digi 24, în 20 martie, ora 24.00.
Actor de teatru și film, Constantin Dinulescu s-a născut în 1933 în Alexandria și a absolvit
Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București, în 1955, la clasa profesorului Alexandru Finți. Copilăria și-a petrecut-o la Călărași, unde a devenit pasionat de ceasuri și aeromodelism, câștigând chiar și un premiu național. Înainte de a se înscrie la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică, Constatin Dinulescu și-a încercat norocul la Arhitectură, unde a fost respins din cauza originii familiei sale, fiind considerată una de chiaburi de către regimul comunist.
În timpul studenției face figurație alături de Ștefan Bănică, iar la finalul facultății este repartizat la Teatrului National „Vasile Alecsandri” din Iași, unde își aduce contribuția alături de alți mari actori ai vremii la strălucirea teatrului românesc. La invitația lui Radu Beligan, director al Teatrului Național, Constantin Dinulescu se mută la București, unde va juca în zeci de spectacole memorabile și unde va începe o carieră de succes în cinematografie.
Printre cele mai importante roluri ale sale în teatru se regăsesc cele din “Anton Pann”, “Despot Vodă”, “Regele Lear”, “Hagi Tudose”, “Platonov”, “Eduard al III-lea” sau “Înșir’te mărgărite”.
Din bogata sa activitate cinematografică amintim: “Străzile au amintiri” (r. Manole Marcus, 1962), “Conspirația” (r. Manole Marcus, 1973), “Un comisar acuză” (r. Sergiu Nicolaescu, 1974), “Actorul și sălbaticii” (r. Manole Marcus, 1975), “Pe aici nu se trece” (r. Doru Năstase, 1975), “Drumul oaselor” (r. Doru Năstase, 1980), “Glissando” (r. Mircea Daneliuc, 1985), “A unsprezecea poruncă” (r. Mircea Daneliuc,1991), “Trenul vieții” / “Train de vie” (r. Radu Mihăileanu, 1998), “Maria” (Călin Peter Netzer, 2003), “Italiencele” (r. Nap Toader, 2004), “Calea Dunării” (r. Sabin Dorohoi, 2013), “Miracolul din Tekir” (r. Ruxandra Zenide, 2015) și “Ana, mon amour” (r. Călin Peter Netzer, 2017).
Constantin Dinulescu a activat ca profesor la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București în anii 1973-1977 și este căsătorit cu actrița Carmen Ionescu.
Premiul special va fi acordat la ediția 2019 a Galei Premiilor Gopo apreciatului maestru de lumini Ion Nica, un profesionist cu o experiență de peste 45 de ani pe platourile de filmare. A colaborat de-a lungul timpului cu directori de imagine renumiți, cum sunt Călin Ghibu, Nicolae Mărgineanu, Marius Panduru și Vivi Drăgan Vasile, numele său regăsindu-se pe genericele a peste 70 de producții românești și străine, din care amintim: “Lumină de iulie” (r. Gheorghe Naghi, 1963), “Dincolo de pod” (r. Mircea Veroiu, 1976), “Râdeți ca-n viață” (r. Andrei Blaier, 1983), “Patul conjugal” (r. Mircea Daneliuc, 1993), “Senatorul melcilor” (r. Mircea Daneliuc, 1995), “Stare de fapt” (r. Stere Gulea, 1996), “Ryna” (r. Ruxandra Zenide, 2005), “Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii” (r. Cătălin Mitulescu, 2006), “A fost sau n-a fost?” (r. Corneliu Porumboiu, 2006) sau “Lampa cu căciulă” (r. Radu Jude, 2007).
„McQueen“, documentarul despre revoluționarul designer Alexander McQueen, în selecția celei de-a treia ediții a Bucharest Fashion Film Festival
Documentarul McQueen, un portret fascinant al vizionarului designer britanic, și cineconcertul The Inferno Unseen, care îmbină spectaculos muzica electronică cu imagini până acum nevăzute din arhiva celebrului film neterminat al lui Henri-Georges Clouzot, Inferno (1964), sunt primele titluri anunţate în selecţia Bucharest Fashion Film Festival, ce va avea loc între 11 și 14 aprilie, la Cinema Elvire Popesco, Teatrul Odeon, Promenada și Fix | Botanical Bar.
Aflat la a treia ediţie, Bucharest Fashion Film Festival este primul eveniment din România plasat la intersecţia dintre fashion, film și advertising. Festivalul pune bazele unui forum de discuţie despre relaţia dintre film și modă prin proiecţii de scurt și lungmetraje, dezbateri și workshopuri. Programul include secţiunea competiţională, în cadrul căreia sunt premiate cele mai bune filme de modă locale și internaţionale, proiecţii de filme cult cu scenografie și costume spectaculoase și documentare despre personaje marcante din istoria modei. Lor li se adaugă o expoziţie multimedia, ce cuprinde o selecţie curatoriată de fashion films, cine-concertul The Inferno Unseen, precum și o serie de mese rotunde.
Proiectat în premieră în România la Bucharest Fashion Film Festival, documentarul McQueen (2018) oferă o privire personală asupra vieţii și carierei regretatului designer Alexander McQueen. Regizorii Ian Bonhote și Peter Ettedgui îmbină interviuri exclusive cu prietenii apropiaţi și cu familia lui McQueen cu imagini de arhivă (și o coloana sonoră semnată de celebrul Michael Nyman), alcătuind astfel un portret palpitant al unui designer deopotrivă genial și torturat de propriii demoni. „Show-urile mele vorbesc despre sex, droguri și rock’n’roll. Vreau să provoace entuziasm și piele de găină. Vreau atacuri de inimă. Vreau ambulanţe”, spunea Alexander McQueen, iar dovadă stau zecile de prezentări avangardiste pe care le-a orchestrat. În scurta sa carieră, McQueen a colaborat cu Tim Burton și Lady Gaga, a creat costume de scenă pentru David Bowie și a regizat videoclipuri pentru Björk. Documentarul McQueen (2018) este distribuit în România de Atelier de Film în parteneriat cu Argo Art Consulting.
„Documentarul despre regretatul designer Alexander McQueen este fermecător, bântuitor, un must-see“ Rolling Stone
Cine-concertul ediţiei, The Inferno Unseen (2017), pornește de la unul dintre cele mai intrigante proiecte din istoria cinematografiei: The Inferno (1964), filmul neterminat al lui Henri-Georges Clouzot, considerat un maestru al suspansului și rival al lui Hitchcock. Având-o drept protagonistă pe Romy Schneider, filmul urma să spună povestea unei obsesii și a unei gelozii extreme care iau forma unor halucinaţii în care Marcel (Serge Reggiani) o vede pe tânăra sa soţie, Odette (Schneider) în ipostaze seducătoare.
Filmat cu nu mai puţin de 12 camere, atât alb-negru cât și color, The Inferno a constituit pe atunci un proces extravagant, alimentat de ambiţia regizorului de a ridica cinema-ul acelei perioade la rang de artă avangardistă și de a identifica noi modalităţi de exprimare. Așa se explică faptul că materialul original conţine o mare varietate de experimente vizuale, dar și experimente inspirate de arta kinetică și Op Art sau teste de garderobă.
The Inferno Unseen (2017) este o variantă reconstruită de Marketa Uhlirova, cercetătoare și fondatoare a Festivalului Fashion in Film din Londra și de compozitorul de muzică electronică Rollo Smallcombe, alături de colaboratori de la British Film Institute și Monocle. Smallcombe performează live la fiecare proiecţie, în cadrul show-ului Inferno Unseen, care a mai fost prezentat până acum la Barbican Center în Londra, Museum of the Moving Image în New York și Pallazzo Grassi din Veneţia.
Cea de-a treia ediţie a Bucharest Fashion Film Festival continuă tradiţia începută anul trecut, aceea de a organiza o competiţie internaţională de fashion films. Peste 200 de filme de pe piaţa locală și internaţională s-au înscris în 2018, iar 50 dintre ele au intrat în competiţie pentru cele două premii: Cel mai Bun Film și Cea mai bună Producţie Locală. Lor li se adaugă anul acesta și un premiu special pentru inovaţie: Fresh Perspectives.
Filme cult, documentare în premieră și un cine-concert spectaculos, surprizele BFFF 2019 nu se opresc aici. Tot la ediţia din 2019 publicul va putea descoperi și un colţ de Virtual Reality, găzduit de Promenada Mall, un pretext excelent pentru iniţierea unei discuţii despre folosirea noilor media și tehnologii în film și în procesul creativ, dar și o expoziţie multimedia curajoasă, ce cuprinde o selecţie a celor mai interesante fashion films ale momentului.
În libertate, o comedie de Pierre Salvadori – din 29 martie 2019 în cinematografe
Independența Film anunță lansarea în cinematografele din România a comediei franțuzești În libertate / En liberté în data de 28 martie 2019. Filmul a avut premiera internațională la Festivalul de la Cannes, în secțiunea Quinzaine des Realizateurs.
Într-un oraș de pe Riviera Franceză locuiește Yvonne, tânăra văduvă a lui Santi, comisar de poliție și erou local. Când realizează că soțul ei nu este deloc un exemplu pentru fiul lor și că un un bărbat inocent, Antoine, a făcut 8 ani de închisoare pentru faptele lui Santi, Yvonne vrea să facă tot ce poate pentru a-l ajuta pe fermecătorul Antoine să se întoarcă la viața și la soția sa. Totul, mai puțin să spună adevărul.
De îndată ce e eliberat din închisoare, Antoine e ca o grenadă gata oricând să explodeze: vorbește singur, crede că poate face orice, ca și cum ar avea puteri supranaturale, iar toate acestea duc la pierderea lucidității și a propriei identități, ceea ce va duce la o succesiune impresionantă de evenimente extrem de amuzante.
Regia: Pierre Salvadori
Distribuție: ADÈLE HAENEL (Yvonne), PIO MARMAÏ (Antoine), VINCENT ELBAZ (Santi), AUDREY TAUTOU (Agnès), DAMIEN BONNARD (Louis).
<<O conversație întâmplătoare cu mama a revitalizat proiectul. Aceasta mi-a spus „Știi, mamele sunt cele care construiesc imaginea taților. Mereu l-am descris pe tatăl tău puțin mai grozav, puțin mai blând, un pic mai puternic, un pic mai mult din orice era el de fapt.„, iar aceste cuvinte mi-au rămas în minte. Ele au dus la ideea de a combina cele două subiecte: inocentul care iese din închisoare și această femeie care încearcă să îi spună fiului adevărul despre tatăl lui în timpul poveștilor de seară.>> – Pierre Salvadori, regizorul filmului.
Cum ajung filmele la public – Masterclass #6 cu Cătălin Anchidin
Dacă v-ați întrebat vreodată ce presupune comunicarea și marketingul în domeniul cinematografiei, vă așteptăm luni, 25 martie, ora 19:00, la hub-ul cultural independent POINT – noua casă a masterclass-urilor Student Hub.
Cătălin Anchidin este unul dintre cei mai apreciați oameni de comunicare din industria de film locală, membru al Academiei Europene de Film, și o prezență activă în media când vine vorba de industria cinematografică. Pentru a înțelege și a descoperi secretele promovării unui film, vom trece pas cu pas, sub îndrumarea lui, prin subiectele principale ale cursului: ce înseamnă PR și marketing în distribuția de film, cum comunici ieșind din bulă și cum îți lărgești target-ul, în ce etapă de dezvoltare a filmului începe munca unui om de comunicare și care este relația sa cu restul echipei filmului. Pe lângă punctele de discuție, cei prezenți sunt încurajați să-și exprime curiozitățile în dialog direct cu invitatul.
De numele lui Cătălin Anchidin se leagă proiecte de succes ale cinematografiei românești precum „Poziția Copilului” („Ursul de Aur”- Berlinale 2013), „Aferim!” („Ursul de Argint” pentru cea mai bună regie – Berlinale 2015), „Toni Erdmann” (Premiul Fipresci la Cannes 2016, Nominalizat în 2017 la Oscar pentru cel mai bun film străin), „Sieranevada” (Propunerea României la Oscar 2017), „Un pas în urma serafimilor” (unul dintre cele mai de succes debuturi ale anului 2017). A lansat peste 50 de producții cinematografice și seriale de televiziune, iar din 2017, alături de Ilinca Belciu, deține ROLLERCOASTER PR, o agenție de relații publice nișată pe industrii creative.
Participarea este liberă și se adresează în principal studenților.
Numărul de locuri este limitat.
Pentru înscriere, completează și trimite formularul din acest link: https://adfr-masterclass.typeform.com/to/zjA3NE
În limita locurilor disponibile, masterclass-ul este deschis și persoanelor care activează deja în industria filmului, pentru care tema cursului este de interes și utilă în practica lor, sau cinefililor care vor să descopere lumea din spatele ecranului și să-și îmbogățească cultura cinematografică.
Student Hub este o platformă dedicată studenților de film și arte, demarată de Asociația de Dezvoltare a Filmului Românesc, care își propune să organizeze evenimente de dezvoltare profesională în cadrul cărora studenții au șansa să cunoască profesioniști ai industriei de film și, totodată, să descopere secretele meseriei prin prisma experienței acumulate a acestora. În ultimii doi ani, membrii Student Hub i-au întâlnit pe Bogdan Mirică, Ivana Mladenovic, Adrian Schiop, Mihai Chirilov, Anamaria Antoci și Dana Bunescu.
POINT este un hub cultural independent, al cărui program explorează creații artistice performative cu caracter interdisciplinar, artă participativă, emergentă, inițiative educaționale și de cercetare a unor problematici de interes general. Misiunea este de a dezvolta un teren artistic propice tuturor artelor care au forța de a schimba treptat lumea din jurul nostru.
Eveniment organizat de: Asociația de Dezvoltare a Filmului Românesc în parteneriat cu POINT.
KINOdiseea ALTFEL în aprilie, la Bucureşti
KINOdiseea, cel mai mare festival internațional de film pentru publicul tânăr (copii și adolescenți) din Europa de Sud-Est revine cu o nouă ediţie ALTFEL, între 4 și 7 aprilie, la Cinema Elvire Popesco
În prioada 4-7 aprilie, la Bucureşti, publicul se va putea întâlni cu o selecţie a celor mai bune filme de la ediţia aniversară din noiembrie, 2018, la Cinema Elvire Popesco.
Printre producţiile care cu siguranţă vor încânta publicul tânăr în această primăvară, se numără îndrăgita animație franceză „Colț Alb”, în regia lui Alexandre Espigares, care a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la Sundance iar pe cea națională la ediția X din 2018 a KINOdiseea, co-producția Elveția-Germania „Micuța Vrăjitoare”, în regia lui Michael Schaerer și filmul mongolez „Copiii lui Genghis”, regizat de Zolbayar Dorj. În total, la KINOdiseea Altfel sunt programate 6 proiecții, dintre care 5 sunt dublate live în cinematograf de către actori profesioniști.
COLȚ ALB (animație dublată live – 5 aprilie, ora 10:00 & 7 aprilie, ora 11:00) Sinopsis: Cea mai fidelă adaptare a cărții lui Jack London. Colț alb și prietenii lui canini numesc acasă splendida întindere a teritoriului Yukon, însă odată cu goana după aur a anilor 1980, viața devine foarte grea, din pricina căutătorilor de aur care vor să se îmbogățească. Va reuși oare Colț Alb să își schimbe destinul?
MICUȚA VRĂJITOARE (film dublat live – 4 aprilie, ora 10:00 & 6 aprilie, ora 13:00) Sinopsis: Micuța vrăjitoare are doar 127 de ani – mult prea tânără pentru congresul anual al vrăjitoarelor. Nu este încă suficient de mare pentru a fi o vrăjitoare adevărată, însă își dorește să devină una foarte pricepută. Această ambiție provoacă peripeții în lumea ei magică.
COPIII LUI GENGHIS va putea fi urmărit pe 7 aprilie, la ora 13:00. Sinopsis: În Mongolia, unde cel mai adesea oamenii învață să călărească înainte să învețe să meargă, cursele de cai reprezintă o tradiție importantă transmisă din generație în generație. Frații Dorj (12 ani) și Byambaa (8) speră că tatăl lor va depăși reticența de a-i învăța această faimoasă deprindere. Acest film emoționant despre curaj și familie ne oferă un portret intim al moștenirii culturale mongole Naadam Festival, o imagine rare pe marile ecrane.
Pe lângă cele 3 lungmetraje, la KINOdiseea Altfel, pe 6 aprilie, de la ora 11:00, va putea fi urmărit un calup de scurtmetraje dublate în limba română, dedicate publicului foarte tânăr (3-6 ani). Selecția de filme scurte se intitulează DORINȚE și cuprinde 10 animații și live-action, dintre cele mai apreciate ale anului trecut.
Biletele pentru proiecțiile din cadrul KINOdiseea Altfel se găsesc pe Eventbook: https://eventbook.ro/program/kinodiseea-altfel
Copii sub 14 ani: 7 lei
Adulți: 15 lei
Tarif acces copil + părinte: 20 lei
KINOdiseea este organizat de Asociația Culturală Metropolis. Proiect cultural finanțat de Centrul Național al Cinematografiei.
S-au incheiat filmarile pentru lungmetrajul Înauntru
ICON production a încheiat de curând filmările pentru lungmetrajul ÎNĂUNTRU (working title). Filmul reprezintă un dublu debut, cel al regizorului Eugen Jebeleanu, aflat la primul său film și al scenaristei Ioana Moraru care semnează primul său scenariu de lungmetraj.
ÎNĂUNTRU surpinde o zi din viața lui Cristi, un jandarm din București în vârstă de 29 de ani. În timpul unei vizite scurte a lui Hadi, bărbatul cu care are o relație la distanță, Cristi și colegii lui participă la o intervenție într-un cinematograf din centru, unde o serie de protestatari sabotează proiecția unui film queer. În mijlocul scandalului din cinema, o relație pasageră din trecut cu un alt bărbat revine în prezent, amenințându-i stabilitatea profesională și personală.
„Dorința de a realiza acest film a venit în primul rând dintr-o necesitate de a da voce unor indivizi încă prea puțin văzuți în cinematografia românească, a marginalilor din societatea în care trăim, cu scopul de a surpinde niște secvențe din viața unui astfel de om, într-un moment decisiv din parcursul său, și de a explora dezechilibrul emoțional provocat de presiunea indusă de sine sau de factorii exteriori care-l constrâng la tăcere și autocenzură.” spune Eugen Jebeleanu – regizorul filmului și continuă: „Acest caz particular e revelator al unui fel de a trăi în România pentru o mare parte din persoanele aflate în minoritate. Îmi doresc ca acest film să fie un manifest despre iubire și despre decizii. Expunerea unor povești de genul acesta ca ficțiune cinematografică reprezintă pentru mine un gest artistic important în propunerea și promovarea diversității în artă.”
Din distribuția filmului fac parte actorii: Conrad Mericoffer, Radouan Leflahi, Alexandru Potocean, Alexandru Călin, Rolando Matsangos, Ionuț Niculae, George Piștereanu, Florin Caracala, Cendana Trifan, Denis Hanganu, Valentina Zaharia, Ruxandra Maniu, Gheorghe Ifrim, Mihaela Sîrbu, Gabriel Răuță iar imaginea este semnată de Marius Panduru.
Filmările au avut loc exclusiv în București și au durat 16 zile. „Este un proiect foarte special pentru mine. Am reușit să adunăm o echipă de oameni tineri, extrem de creativi. Am toată încrederea că povestea noastră va emoționa și va intriga și, cu puțin noroc, va ajuta pe o parte din spectatorii săi să se întrebe și, poate, să devină mai deschiși. O altă bucurie a acestui proiect este că am reușit să-l filmăm integral pe peliculă.” mărturisește Velvet Moraru, producătorul filmului.
În momentul de față proiectul întră în faza de post producție, montajul urmând să fie realizat de Cătălin Cristuțiu. Filmul este estimat să se lanseze în cinematografe în 2020.
ÎNĂUNTRU beneficiază de sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, cu suportul Publicis Groupe Media Bucharest, Media Investment Communication și Cinema City și cofinanțat prin Programul Europa Creativă al Uniunii Europene.
Zece zile de înscrieri pentru Bursa „Alex. Leo Șerban”, acordată de Conceptual Lab în cadrul TIFF
Au mai rămas zece zile pentru înscrierile la Bursa „Alex. Leo Șerban”, acordată de Conceptual Lab, platformă care oferă și premiul pentru interpretare în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania.
Criticii de film, regizorii și scenariștii trebuie să trimită CV-urile, scrisorile de motivație și descrierile unor proiecte aflate în lucru până pe 25 martie. Condiția principală pentru înscrierea la cea de-a cincea ediție a Bursei este ca ei să aibă vârsta maximă de 35 de ani.
Cineaștii se pot înscrie prin completarea formularului disponibil pe https://bit.ly/2GrU2lS
Câștigătorul va fi premiat în cadrul celei de-a 18-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
„M-am format în convingerea că trebuie să întorci societății o parte din ceea ce ai primit. Ca antreprenor sau businessman, nu poți trăi doar în scopul de a reuși profesional, ci ai și datoria de a te pune în serviciul cetății. Asta a fost ceea ce m-a făcut să creez Conceptual Lab, această platformă care își propune să sprijine inițiativele artistice și care anul acesta împlinește patru ani”, declară Theo Nissim, fondatorul Conceptual Lab.
Acesta este și cel de-al patrulea an de parteneriat al Conceptual Lab cu Festivalul de Film Transilvania. „Suntem nu doar onorați de asocierea cu această uriașă desfășurare de forțe artistice, ci și bucuroși că putem participa direct, oferind pentru cel de-al treilea an consecutiv premiul de interpretare în cadrul competiției. 2019 reprezintă și cel de-al doilea an în care Conceptual Lab susține acordarea Bursei «Alex Leo Șerban» în cadrul galei TIFF”, a adăugat el.
Inițiată în 2012, de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Romanian Film Initiative, bursa însumează un sprijin de 2.500 de euro, dedicat deopotrivă tinerilor regizori, scenariști, jurnaliști și critici de film.
În 2018, bursa a fost acordată regizoarei Eliza Zdru pentru proiectul „Lecția”, aflat acum în plin proces de producție și planificat a fi finalizat până la începutul anului viitor.
Cea de-a 18-a ediție a TIFF va avea loc la Cluj-Napoca, în perioada 31 mai – 9 iunie 2019.
Scrie un scenariu pentru / Write a screenplay for Sebastian Stan – Înscrieri pentru concursul de scenarii până pe 26 martie 2019
Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe organizează cu ocazia ediției a treia a American Independent Film Festival, care va avea loc în București, în perioada 12-18 aprilie 2019, concursul de scenarii intitulat: WRITE A SCREENPLAY FOR.
Până pe 26 martie 2019, scenariști de limbă română, experimentați sau începători, sunt așteptați să-și trimită propunerile la adresa: info@cinemascop.eu
Concursul de scenarii presupune scrierea unui outline pentru actorul american de origine română, Sebastian Stan.
Outline-urile pot fi scrise fie pentru filme de lungmetraj ficțiune, fie pentru o miniserie TV de 6 episoade.
Un juriu format din specialiști va analiza toate aplicațiile și va alege proiectele finaliste, pe 8 Aprilie 2019.
Autorii proiectelor finaliste sunt invitați să participe la un workshop de dezvoltare în perioada 10 – 17 aprilie 2019, la București, în timpul căruia proiectele lor vor fi dezvoltate cu consilierea unor script doctors.
Proiectele finaliștilor vor fi analizate de un panel de specialiși împreună cu Sebastian Stan, iar aceștia vor alege proiectele pe care le-ar vedea dezvoltate ca scenarii. Pe data de 18 aprilie 2019, vor fi anunțate public proiectele câștigătoare.
HBO Europe și Asociația Cinemascop vor susține dezvoltarea proiectelor alese până la faza de scenariu.
Regulamentul concursului și detalii pe: http://filmedefestival.ro/wsf/
Inițiat în 2017, American Independent Film Festival revine în 2019 cu cea de-a treia ediție și prezintă o selecție de producții independente americane recente, lansate în circuitul marilor festivaluri din lume precum Sundance, Cannes, New York, Tribeca, Telluride, Toronto, Veneția, alături de secțiuni retrospective, proiecții și evenimente speciale.