Știrile săptămânii: „Câini” – din 23 septembrie în cinematografele din România; Aristoteles Workshop se mută în Bucovina; „Francofonia” – filmări într-unul dintre cel mai bine păzite muzee din lume; SECONDO ME, un documentar de Pavel Cuzuioc, în selecția Semaine de la Critique a Festivalului Internațional de Film de la Locarno; Amara: staţiune primitoare pentru Caravana filmului românesc; Caravana TIFF, gata de start. Traseul filmelor prin țară.
„Câini” – din 23 septembrie în cinematografele din România
După un debut spectaculos, cu premii la Cannes și la TIFF, Câini, în regia lui Bogdan Mirică, va rula în cinematografele din România începând din 23 septembrie, distribuit de Transilvania Film. Unul dintre cele mai așteptate filme românești ale anului, Câini va intra pe ecrane însoțit de cronicile laudative din presa locală și cea internațională, dar și de două trofee importante: Premiul criticii – FIPRESCI pentru secțiunea Un Certain Regard, la Festivalul de la Cannes, și Trofeul Transilvania la Festivalul Internațional de Film Transilvania.
La TIFF, filmul de debut al lui Bogdan Mirică a fost și un succes de public: toate proiecțiile au fost sold out, inclusiv cele suplimentare programate datorită cererii mari de bilete. Protagoniștii filmului sunt actorii Dragoș Bucur, Vlad Ivanov și Gheorghe Visu. Lor li se alătură, în roluri secundare, Teodor Corban, Raluca Aprodu, Costel Cașcaval și Constantin Cojocaru.
Comparat cu filmele fraților Joel și Ethan Coen, Câini a fost descris drept „western dobrogean”, „anti-western balcanic”, thriller cu elemente noir. „Răzbunare și mafia românească într-un film de o violență molipsitoare”, titrează Les Inrockuptibles. „Regizorul-scenarist Bogdan Mirică vine cu un debut foarte sigur, jonglând cu o mulțime de indicii sinistre și complicități mocnite”, apreciază publicația Screen Daily. „Într-un Cannes care ne-a prilejuit multe plăceri, dar foarte puține surprize și revelații adevărate, debutul lui Mirică iese în față deopotrivă ca o surpriză și o revelație – și contribuie cu siguranță la redesenarea hărții cinema-ului românesc, pe care credeam că-l știm atât de bine”, scrie renumitul critic american Jonathan Romney în Film Comment.
Acțiunea este plasată în apropierea graniței cu Ucraina. Roman, un tânăr de la oraș, ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde are de gând să vândă pământul moștenit de la bunicul său care a murit cu câteva luni în urmă. În timp ce face demersurile pentru vânzarea moșiei, Roman devine, treptat, martorul unor evenimente bizare. O senzație generală de amenințare plutește în aer.
Regizorul Bogdan Mirică este și autorul scenariului, imaginea este semnată de Andrei Butică, montajul – de Roxana Szel, iar scenografia îi aparține Augustinei Stanciu. Filmările au avut loc în vara anului trecut, în locații din Brăila, Galați, Teleorman și Giurgiu.
Bogdan Mirică este scenarist și co-regizor al serialului crime-thriller produs de HBO România – Umbre (2014) și a obținut numeroase premii pentru scurtmetrajul Bora Bora (2011). A studiat scenaristică la Universitatea Westminster și a semnat scenariul unor filme și seriale marca MediaPRO. În 2013, a fost selecționat la Berlinale Talent Campus, la Festivalul de la Berlin. Cu proiectul Câini, a participat la numeroase ateliere de dezvoltare precum Angers Workshops, Torino Film Lab sau Les Arcs (Franța) și a câștigat Premiul ARTE la CineLink (Sarajevo). Este autorul unei cărți numite „Bestseller” (colecția Râsul lumii, Humanitas 2005), a lucrat ca director de creație la Graffiti BBDO și a scris pentru diverse publicații.
***
Câini este produs de 42 Km Film (Marcela Ursu) și EZ Films (Elie Meirovitz), și co-produs de Argo Film (Stephan Komandarev). Co-producția Franța-România-Bulgaria-Qatar a fost realizată cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Centre national du cinéma et de l’image animée din Franța, CNC Bulgaria, Canal +, Eurimages și Fundația GAN, cu participarea HBO România.
Filmul va fi distribuit în România, din 23 septembrie, de Transilvania Film.
Aristoteles Workshop se mută în Bucovina
Ediţia a unsprezecea a atelierului de film documentar Aristoteles Workshop 2016 se va desfăşura în satul Șurdești din Maramureș, la doar 20 de kilometri de orașul Baia Mare, în perioada 23 august – 24 septembrie 2016. Perioada de înscrieri se încheie pe 20 iulie.
După patru ani petrecuți în Transilvania și cinci ani în Bucovina, Aristoteles Workshop se mută în Maramureș, în Șurdești, unde va fi centrul logistic al workshopului, loc devenit cunoscut datorită bisericii de lemn din secolul 18, aflată în patrimoniul UNESCO.
Aristoteles Workshop este dedicat tinerilor din întreaga Europă, cu experienţă în domeniul regie, imagine și montaj, fiind un atelier anual de film documentar în care profesioniști ai industriei filmului european îndrumă 12 tineri în crearea propriului documentar. Programul oferă participanţilor un triplu beneficiu: să înveţe, să producă un film şi să fie promovaţi ca cineaști. Grupaţi în patru echipe a câte trei participanți internaționali – un regizor, un operator și un monteur – ei au la dispoziţie 30 de zile pentru a finaliza un film documentar de maximum 30 de minute. Evaluarea proiectelor va fi realizată în fața unui juriu format din profesioniști internaționali la sfârșitul workshopului.
Editia a 11-a îl are ca principal expert care îi va îndruma pe participanți în perioada teoretică a atelierului pe documentaristul francez Thierry Garrel, care timp de peste 20 de ani a fost șef al departamentului de film documentar al canalului ARTE France, și șef al departamentului de Documentare și Arhivă la Institutul Național al Audiovizualului (INA).
Atelierul este produs de actorul Dan Nuțu, cel numit de criticul Tudor Caranfil, „durul vulnerabil al cinematografiei anilor ’60”, cu o filmografie de peste 30 de titluri, printre care se numără Duminică la ora 6, de Lucian Pintilie și Diminețile unui băiat cuminte, de Andrei Blaier. Dan Nuțu a prins gustul documentarelor în America, unde a montat documentare originale BBC pentru piața americană. Întors în România, în 2006 a înființat Aristoteles Workshop împreuna cu Cristina Hoffman.
Cristina Hoffman a fost consultant pentru postul de televiziune franco-german ARTE. A făcut parte din comitetul de selecţie şi a fost delegată la festivalurile de film de la Berlin şi de la Cannes, a organizat timp de 14 ani Festivalul Filmului German la Paris şi a colaborat cu posturile de televiziune ZDF, ARD, ORF, FRANCE 5. În perioada 2010 – 2016 a fost director al Institutului Cultural Român din Berlin.
De la prima ediție Aristoteles Workshop, în 2006, și până astăzi, peste 130 de participanți au produs 36 de filme dintre care mai mult de jumătate au fost selecționate și premiate la festivaluri de prestigiu: Cannes, Locarno, Leipzig, Nyon, IDFA Amsterdam, Namur, Montpellier, Sarajevo, Trieste, Chisinau, Varsovia, etc.
Program inițiat în parteneriat cu Canalul ARTE/France, anul acesta Aristoteles Workshop se desfășoară cu sprijinul Fundației Baia Mare 2021, oras candidat pentru titlul de Capitală Culturala Europeană 2021 si al Centrului Național al Cinematografiei.
Compania Farmexim, care acordă un premiu în valoare de 2000 de euro pentru echipa câștigătoare, este pentru al patrulea an alături de Aristoteles Workshop, după ce în perioada 2008-2011, premiul pentru cel mai bun film realizat în cadrul atelierului a fost oferit de Institutul Cultural Român (ICR).
Atât tutorii, experții, invitații de prestigiu din industria filmului pe care AW i-a avut până acum spun că modul în care este structurat acest atelier este pentru studenții care beneficiaza, un model unic in lumea atelierelor de film documentar.
––––––––––––––––
Despre Aristoteles Workshop
Pe parcusul celor noua ediţii precedente, training-ul a fost susținut de nume importante din cinematografia mondială:
– John Appel (regizor, director de imagine, lector universitar invitat la Academia Olandeză de Film şi Televiziune)
– Steven Ascher și Jeanne Jordan (documentariști nominalizați la Oscar, premiați la Sundance și câștigători ai premiului Peabody),
– Jeroen Berkvens (cineast, profesor de film documentar, producător și membru al Academiei Olandeze de Film și Televiziune, premiat internațional pentru filmele sale despre muzică, dragoste sau amândouă),
– Martichka Bozhilova (producător AGITPROP, Bulgaria) și commissioning editors de la canalul Arte/France.
– Michal Bregant (decanul universității FAMU din Praga),
– Simon Brook (producător, regizor, membru al Academiei Britanice de Film şi Televiziune),
– Jacques Deschamps (unul dintre cei mai importanți documentariști francezi, autor a peste 15 filme documentare, profesor la celebra școală de film Fémis)
– Jennifer Fox (una dintre cele mai controversate și premiate regizoare și producătoare de documentare),
– Thierry Garrel (fostul şef al Departamentului de Film Documentar al canalului TV ARTE/France),
– Dominique Gros (scriitoare franceză, regizor și producător a peste 60 de filme documentare, a primit the Silver Toucan la Rio și the Special Prize la Tokyo)
– Nino Kirtadze (regizoare de filme documentare, fostă consilieră a preşedintelui georgian şi jurnalist de război, nominalizata la Oscar)
– Rafi Pitts ( regizor iranien ale cărui filme au participat în competițiile festivalurilor de la Berlin, Veneția etc.),
– Tania Rakhmanova (regizoare de filme documentare pe teme isorice sau politice, unul dintre acestea nominalizat la Premiile Emmy)
– Marijke Rawie (preşedinte ExpertDocs).
„Francofonia” – filmări într-unul dintre cel mai bine păzite muzee din lume
Francofonia, o co-producție franco-germano-olandeză regizată de maestrul rus Alexander Sokurov, despre soarta operelor de artă din Muzeul Luvru în timpul celui ce-al Doilea Război Mondial, intră pe marile ecrane din România. Filmul va rula, din 22 iulie, în cinematografe din București, Cluj, Constanța, Timișoara, Brașov, Oradea, Târgu Mureș, Bârlad, Focșani, Odobești, Adjud și Gura Humorului.
Francofonia vorbește despre coaliția improbabilă dintre Franziskus Wolff-Metternich, ofițerul nazist însărcinat cu prezervarea operelor de artă, ceea ce de obicei însemna confiscarea lor pentru colecțiile private ale Führer-ului, și directorul Muzeului Luvru, Jacques Jaujard, unul dintre cei mai respectați muzeografi din Europa de Vest. Povestea celor doi inamici pe care iubirea pentru artă îi transformă în aliați este recreată de Alexander Sokurov, care mărturisea într-un interviu pentru canalul ARTE: „Dacă în momentul morții voi putea să păstrez doar două lucruri din viață, acestea ar fi lumina de dimineață și marea cultură europeană”.
Regizorul capodoperei Arca rusească (2002) a avut acces privilegiat la Luvru, unul dintre cel mai bine păzite muzee din lume, cu un sistem de securitate care valorează milioane de euro. Muzeul adăpostește peste 35.000 de obiecte de artă. „Sokurov, care a parcurs ca un vizionar Muzeul Ermitaj în filmul Arca rusească, s-a simțit ca la el acasă în Luvru”, aflăm din publicația Le Figaro. Pentru filmarea de la Luvru, se spune că a petrecut zi și noapte în muzeu, analizând minuțios fiecare cadru. A avut acces liber prin tot spațiul, mai puțin biroul în care lucra personajul său, Jacques Jaujard.
„Regizorul își compune cadrele ca o pictură, cu o permanentă grijă pentru cel mai mic detaliu, gest sau postură. Își reinventează filmul în fiecare moment”, relatează ArteTV. „Toată opera regizorului se hrănește din pictură, sculptură, muzică și literatură”, scrie Le Figaro, pentru care regizorul declară: „Nu mă consider un regizor consacrat, ci un simplu elev. Învăț de la pictori, compozitori, scriitori.”
Sokurov nu vorbește limba franceză și, pe tot parcursul celor patru săptămâni de filmare, petrecute în Luvru, în Germania și în portul Rotterdam (locație pe care se punea mai mult accent într-o primă variantă de montaj), a avut doi asistenți care i-au tradus toate indicațiile. La fiecare film al său, Alexander Sokurov obișnuiește să aleagă figurația dintre membrii echipei sau vizitatorii de pe platou. Așa se face că un istoric specialist în perioada ocupației, Catherine Limbert, s-a trezit în fața camerei, în costum de secretară a directorului Luvrului.
„Adevăratul moment de creație al unui film începe odată cu post-producția”, spune Sokurov într-un interviu pentru Groupement National de Cinemas de Recherche. Post-producția filmului Francofonia a fost mai lungă și incomparabil mai complicată decât filmarea propriu-zisă. “Acolo nu există nicio restricție. Poți schimba sensul, numele, personajele, dialogurile, chiar și dramaturgia. Un film e ca un copac, crește încontinuu. Nu e ca o construcție planificată, orice se poate modifica. Să faci un film e ca și cum te-ai căuta pe tine, riscând să nu te găsești.”
Francofonia a fost lansat în cadrul celei de-a 72-a ediții a Festivalului de la Veneția, unde a câștigat Premiul FEDEORA pentru Cel mai bun film european.
Alexander Sokurov este autorul unor filme precum Faust, premiat cu Leul de Aur la Veneția în 2011, Alexandra (2007), The Sun (2004), Father and Son (2003) sau Mother and Son (1997), toate selecționate și premiate în marile festivaluri.
SECONDO ME, un documentar de Pavel Cuzuioc, în selecția Semaine de la Critique a Festivalului Internațional de Film de la Locarno
Noul film documentar regizat de Pavel Cuzuioc , SECONDO ME, a fost recent finalizat și a fost deja selectat în secțiunea oficială Semaine de la Critique a celei de-a 69-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Locarno (3-13 august 2016). SECONDO ME se concentrează pe viețile unor omeni obișnuiți, pe emoțiile și grijile lor și modul în care trecerea timpului îi afectează. Filmul va fi proiectat în data de 10 August, ora11:00 AM în Cinema Teatro Kursaal și pe 11 August la ora 6:30 PM in L’altra Sala.Festivalul de Film de la Locarno este un festival de categoria A, alături de festivalurile de film de la Cannes, Berlin sau Veneția și este considerat unul dintre cele mai avangardiste din Europa. Lungmetrajul lui Radu Jude, Inimi Cicatrizate, este prezent la Locarno anul acesta în Competiția Internațională a Festivalului. Secțiunea Semaine de la Critique este o secțiune independentă, înființată în 1990 și organizată de asociația jurnaliștilor de film din Elveția în colaborare cu Președintele și organizatorii Festivalului Internațional de film de la Locarno. Anual sunt selectate 7 titluri care au premiera internaționala la Locarno. Alături de documentarul lui Pavel Cuzuioc, mai sunt selectate în aceeași secțiune 6 documentare din Olanda/Tunisia, Polonia, Elveția, Mexic, Kazahstan.
Sinopsis:
Filmul urmărește viețile de zi cu zi a 3 garderobieri care își desfășoară activitatea în 3 opere din Europa: Opera din Viena, Opera Scala din Milano și Opera din Odessa.
Documentarul lasă în plan secund Opera și toate acțiunile care se desfășoară pe scenele celebre și se concentrează pe oamenii din personal, aparent nesemnificativi, dar ale căror povești de viață sunt încărcate de esență.
„ Întotdeauna m-au fascinat meseriile neobișnuite sau oamenii care nu se văd și sunt undeva în umbră. De obicei ei trec neobservați și chiar dacă interacționăm cu ei, rar ne preocupă existența lor. Activitatea de zi cu zi a unui garderobier de la Operă e aparent simplă și monotonă, dar viețile lor sunt uneori mai pline de dramatism și de intensitate decât evenimentele care au loc pe scenă.“, a declarat Pavel Cuzuioc, regizorul filmului.
Teaser SECONDO ME: https://vimeo.com/172558273
Documentarul de 79 minute este o producție independentă (Austria) realizată cu sprijinul Departamentului de Film al Cancelariei de Stat din Austria și Departamentul de Cultură al Orasului Viena. Filmările pentru SECONDO ME s-au desfășurat între anii 2013-2105 în locații din Italia, Ucraina și Austria.
Post-producția filmului a fost realizată în Viena, Austria.
Despre regizor:
Pavel Cuzuioc s-a născut în 1978 în Republica Moldova. Studiază dreptul la București, iar în 2000 se mută la Viena, unde urmează cursurile Post-Universitare la Academia Diplomatică. În 2003 se reprofilează și studiază regia si producția de film la Academia de Film din Viena.
Din filmografia sa amintim documentarul Trois Femmes de Moldavie (2006) și Doina Groparilor/Digging for life, un proiect finalist al Concursului naţional de scenarii iniţiat de HBO România şi realizat în parteneriat cu Festivalul Internaţional de Film Transilvania, ediţia 2010, secţiunea documentar. Doina Groparilor a fost selecționat la numeroase festivaluri internaționale. În prezent, cel mai recent proiect al lui Pavel, scurtmetrajul RAISA, a fost selecționat la peste 20 de festivaluri internaționale, unde a obținut premii importante.
Pagina oficială de facebook a filmului: www.facebook.com/secondo.me.film
Pagina filmului: www.secondome-film.com
Amara: staţiune primitoare pentru Caravana filmului românesc
„Caravana filmului românesc – Capodopere ale cinematografiei naţionale” se va opri, anul acesta, şi într-una dintre localităţile cu rezonanţă de destinaţie de vacanţă: Amara.
Itinerând prin oraşele din ţară filme din cinematografia românească, atât cea clasică, cât şi cea contemporană, Asociaţia CineCultura, împreună cu MDV Audio Studio îşi propune, aşadar, să păstreze viu interesul pentru filmul românesc, pentru valoarea autentică şi pentru actul artistic făcut cu profesionalism.
Acest periplu pe timp de vară este un demers cultural care numără deja ani buni de desfăşurare, demers care şi-a câştigat un rol bine definit în rândul celor care militează pentru ca gestul cultural să nu fie privit ca un lux, ci ca pe o necesitate ce trebuie satisfăcută cu grijă şi dedicaţie.
Cele şapte filme din cele şapte seri care vor delecta spectatorii din Amara, în perioada 18 – 24 iulie 2016, reprezintă, la rândul lor, un vast periplu stilistic emoţional, prin subiectele abordate.
Astfel, de la interesanta adaptare cinematografică a romanului scris de Panait Istrati, KYRA KYRALINA, care surprinde povestea tinerei abandonată în mreaja iubirilor, într-un spaţiu intercultural, ce îmbină lasciva atmosferă arsă de soare cu agitaţia specifică portului cu iz balcanic al Brăilei, la poveşti contemporane, care vorbesc despre identitate (O POVESTE DE DRAGOSTE, LINDENFELD), asumare de destine (CARMEN), soluţii de viaţă (CEL ALES).
CONCERTUL spune povestea dirijorului Andrei Filipov, care reuşeşte să îşi reunească orchestra după mulţi ani de la desfiinţare, iar DOAR CU BULETINUL LA PARIS ne prezintă contextul tragi-comic în care un profesor, al cărui vis este să ajungă la Paris, ratează împlinirea acestei dorinţe.
Evident, serile de film românesc sunt, întotdeauna, un dublu prilej de bucurie, căci întâlnirea cu marii actori ai scenei româneşti, din generaţii diferite, nu poate fi decât un regal. Aşadar, spectatorii din Amara vor putea să-i vadă pe Mircea Diaconu, Dorel Vişan, Victor Rebengiuc, Victoria Cociaş, Răzvan Vasilescu, Ion Caramitru, Adrian Titieni, Mircea Rusu, Florin Zamfirescu, Rodica Lazăr etc. Înainte începerii proiecţiei filmelor, spectatorii vor putea asculta muzica ambientală compusă şi interpretată de Florian Nanu.
Accesul publicului care va dori să participe, în perioada 18 – 24 iulie 2016, ora 21.30, la proiecţiile Caravanei filmului românesc de la Grădina de Vară din Amara, este liber.
Caravana TIFF, gata de start. Traseul filmelor prin țară
Caravana Filmelor TIFF își reia drumul prin țară, în această vară, proiectând câteva dintre cele mai apreciate filme din ultimul an în circa 15 orașe. Un proiect cu tradiție, inițiat pentru a suplini lipsa cinematografelor, Caravana continuă cu succes pentru al șaptelea an, peste 33.000 de spectatori urmărind filmele în 2015. Din iulie până în septembrie, pe un ecran gonflabil uriaș, în aer liber, spectatorii se vor delecta cu povești premiate în festivaluri și succese de casă din România, Ungaria, Franța, Germania, Norvegia, Spania, Marea Britanie, SUA, Canada sau Brazilia.
Primul oraș de pe hartă este Carei – între 19 și 21 iulie, în Parcul Dendrologic vor rula trei filme din selecția Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF). Traseul Caravanei cuprinde și orașe precum Baia Mare (22 – 26 iulie), Satu Mare (29 – 31 iulie), Arad (1-3 august), Timişoara (4 – 9 august), Alexandria (11-13 august), Oradea (12 – 14 august), Sfântu Gheorghe (16 – 18 august), Făgăraș (19 – 21 august), Iași (30 august – 1 septembrie), Galaţi (31 august – 1 septembrie), Constanța (2 – 4 septembrie), Târgovişte (8 – 11 septembrie), Braşov, Piatra Neamţ, Fălticeni sau Suceava.
Comedii, thrillere, povești emoționante premiate la Cannes, Berlin, Veneția, Locarno sau nominalizate la Oscar și Globul de Aur vor încânta publicul. În programul Caravanei intră filme ca Son of Saul (r. László Nemes), nominalizat la Oscarul pentru Cel mai bun film străin și avându-l în distribuție pe actorul clujean Levente Molnár, multi-premiatul Carol (r. Todd Haynes), o poveste de dragoste dintre două femei, jucate de Cate Blanchett și Rooney Mara, revelația Room (r. Lenny Abrahamson), pentru care actrița Brie Larson a câștigat Oscar și Globul de Aur, sau Trois souvenirs de ma jeunesse, un film de dragoste emoționant regizat de renumitul cineast francez Arnaud Desplechin.
The Wave este un disaster movie norvegian spectaculos, parțial realizat în România, ca și Aventurile lui Nelly, un film de aventuri filmat lângă Sibiu despre o adolescentă din Germania care-și petrece aici vacanța plină de peripeții. Remainder (r. Omer Fast) aduce istoria bizară a unui bărbat care încearcă să-și recompună trecutul din fragmente de amintiri, după un accident, The Violin Teacher (r. Sérgio Machado), povestea unui profesor de muzică ce schimbă destine în favela braziliană, iar Pelé: Birth of a Legend recreează copilăria celebrului fotbalist. De neratat sunt și multi-premiatele Rams, Wild Tales sau La isla minima.
Caravana TIFF îi conectează pe spectatorii din țară, în special pe cei din orașele fără cinematografe, și la cele mai noi producții ale cineaștilor români: Ilegitim (r. Adrian Sitaru), Orizont (r. Marian Crișan), Lumea e a mea (r. Nicolae Constantin Tănase), Dincolo de calea ferată (r. Cătălin Mitulescu), București Nonstop (r. Dan Chișu), Cinema, mon amour (r. Alexandru Belc). Unul dintre cele mai așteptate filme ale toamnei, Câini (r. Bogdan Mirică), distins cu Trofeul Transilvania la TIFF și cu Premiul FIPRESCI la Festivalul de la Cannes, va avea parte de o proiecție la Alexandria.
Intrarea la proiecţii este liberă.