Știrile săptămânii: Noutate editoriala la Editura Herald: Oceanul sufletului, de Rumi; O noua aparitie la Editura Compania: Lucia Ferescu sau Steaua dimineții, de Petru Vintilă jr.; EUROPAfest 2017 lansează „Internship în organizare de evenimente”; Ștefania Mihalache – Premiul pentru Literatură la Gala Premiilor Matei Brâncoveanu; Noutate editoriala Editura Herald: Politica locului de joaca, de Stanley I. Greenspan; „EU nu contez” – spectacol de teatru în prima zi dupa alegeri; Program spectacole UNATC – luna decembrie; Cartea anului 2016: Ulysses, 732. Romanul romanului, de Mircea Mihăieș; Romanul Fetița care se juca de-a Dumnezeu, de Dan Lungu, publicat în Bulgaria; poeM60: Seară de poezie cu Ștefania Mihalache & Florin Dumitrescu; Invitaţie — lansarea albumului de artă Viaţa tăcută a naturii, autor Doina Păuleanu; Noutate editoriala Editura Herald: Misterele Artei Regale, de Oswald Wirth; Eveniment caritabil: CRUXmas Fair & Party; Aristotel omagiat de UNATC „I.L.Caragiale” București în cadrul evenimentului Aristotel 2400 – Teatru și Pedagogie. Abordare interdisciplinară.
Noutate editoriala: Oceanul sufletului de Rumi
Oceanul sufletului intretese fabule, scene desprinse din viata de zi cu zi, revelatii si exegeza coranice, precum si consideratii metafizice intr-o tapiserie vasta si complexa. Rumi era convins ca folosirea muzicii, a poeziei si a dansului este o cale de a-l atinge pe Dumnezeu. In conceptia sa, muzica ii ajuta pe credinciosi sa isi concentreze intreaga fiinta asupra divinitatii atat de intens, incat sufletul este totodata nimicit si inviat. Practicile dervisilor rotitori au devenit un ritual pornind de la aceste idei.
Maiestria lui Djalal ud Din Rumi a fost puternic resimtita de oameni avand diferite credinte. El a fost recunoscut in Occident, asa cum a fost timp de opt secole in Orientul Mijlociu si in Asia, ca unul dintre cei mai mari literati si figuri spirituale ale tuturor timpurilor.
Diferitele calitati ale lui Rumi au fost puse in evidenta odata cu traducerile care au aparut in veacul al XIX-lea. El a fost prezentat deopotriva ca un senzual si ca un cerebral, un sobru si un extatic, profund serios si extrem de amuzant, impenetrabil si accesibil. Faptul ca el poate spune atat de multe lucruri unor oameni atat de diferiti este semnul profundei sale universalitati.
Eforturile intreprinse in ultima perioada pentru cercetarea si publicarea operei lui Rumi au reusit in parte sa autentifice, din numarul imens de lucrari ce i se pun in seama, urmatoarele scrieri:
– Diwan e Shams e Tabrizi; reuneste o mare parte din opera sa lirica (gazeluri) inchinata prietenului si maestrului sau spiritual. A fost redactata timp de treizeci de ani, de la sosirea lui Shams la Konya si pana la moartea lui Rumi. Contine aproape 40.000 de versuri. O editie completa a fost publicata la Teheran; traduceri partiale au aparut in mai multe limbi europene.
– Rubayat, o opera poetica alcatuita din catrene compuse in perioada tineretii, a fost publicata pentru prima oara in 1894 de Veled Chelebi, un descendent al lui Rumi, dupa care au urmat traduceri in turca si in cateva limbi europene.
– Mathnawi, un vast poem de 25.000 de versuri, impartit in sase carti sau daftar. Numele ii vine de la forma prozodica folosita, adica distihuri care rimeaza intre ele. Pe buna dreptate poate fi considerata una din marile capodopere spirituale al umanitatii. Ea trateaza o extraordinara varietate de subiecte si cuprinde istorisiri, fabule, parabole, legende si texte coranice, toate imbibate de spiritul invataturilor sufite. Este o carte ce prezinta viata in intregul ei, de la dimensiunea ei mundana si cosmica pana la nivelurile trezirii metafizice. A fost inceputa pe la 1260 si a continuat pana la moartea lui Rumi. In ciuda dimensiunilor ei impresionante, lucrarea a fost tradusa in Occident incepand cu secolul al XIX lea.
– Fihi ma fihi, principala opera in proza a lui Rumi, este o culegere de povestiri, anecdote, intrebari si raspunsuri pe marginea textelor coranice sau a intamplarilor de fiecare zi. A fost publicata in 1950 de Foruzanfar la Universitatea din Teheran.
O noua aparitie la Editura Compania: Lucia Ferescu sau Steaua dimineții, de Petru Vintilă jr.
Poveste despre sufletul vesnic calator
Nu v-ati întrebat niciodata de ce v-ati nascut ? Imposibil ! Daca vi se pare ca nu sunteti deloc genul care-si adreseaza întrebari existentiale, precis ati uitat ca ati facut-o. Cel mai probabil, v-ati pus si parintii în încurcatura, poate i-ati provocat si pe bunicii cu totul dedati la cele sfinte.
E în firea lucrurilor ca oamenii de pe tot Pamântul, deci si românii, sa se întrebe cine sunt si care e rostul lor. Povestile neobisnuite sau inexplicabile înca pe care le traiesc sau le afla despre lume sunt oare « fantastice » sau apartin unui altfel de « real » ? Ce real este acela în care « la început era Cuvântul », un Cuvânt care « s-a facut trup » ? Si e oare posibil ca într-un infinit de universuri eterne sufletul sa fie limitat si muritor ? Pe savanti si pe curiosi, ca si pe credinciosi meditatia îi duce departe – prin atom si prin milenii, spre sunete si stele. Aceleasi din care n-ar fi imposibil sa fi venit cândva aici, ca pentru un popas.
Petru Vintila jr., artist plastic si om de condei, fiul stralucitului pictor naiv si scriitor cu acelasi nume si nepotul mitologului Victor Kernbach, care i-a luminat înca din copilarie drumul printre urmele civilizatiilor vechi, s-a oprit într-o zi din desenat arhitecturi stranii si creaturi improbabile si a hotarât sa scrie fresca unei ipoteze care i se cladise pe îndelete în minte de-a lungul câtorva decenii. Pe îndelete a si purces la treaba, iar în vreo sapte ani a dat la iveala falsul roman intitulat Lucia Ferescu sau Steaua diminetii. De ce « fals » ? Pentru ca volumul are date de roman, dar are si caractere de eseu, de jurnal, de dialog si de opera de mediatizare a stiintei, toate fiind structurate într-o marturie despre fiinta care se întreaba cine e, de unde vine si unde se duce. Si nu doar ca nu ia în serios celebrul îndemn « crede si nu cerceta », ci chiar face aproape contrariul, continuând sa « creada » în felul sau. Interesant si cuceritor e sa vezi pentru prima oara în româneste un periplu epic prin istoria cautarilor spirituale din toata lumea integrând si spatiul nostru, acele descoperiri, fenomene si personalitati care intra în rezonanta cu cele cunoscute de pe glob, de la semne înca tulburi din preistorie abia scoase la iveala pâna la calcule de la marginea materiei întreprinse ieri.
Personajul-pretext al pseudoromanului, Lucia Ferescu, este o domnita nascuta în Valahia înainte de mijlocul secolului al XIX-lea, pe care o regasim în 2060, proaspata si intacta, la fel de apriga luptatoare pentru libertatea de a exista prin sine a omului în ciuda numeroaselor predestinari pe care ea a învatat în lunga-i viata sa le descifreze în amanunt. Îi putem urmari serpuirea gândului curios prin texte sacre, revelate sau compuse din fragmente scriptice, prin opusuri puse la index sau circulate în vremuri clasice si moderne, însotite de exegeza pe marginea credintelor si practicilor religioase, oculte si esoterice. Acelasi gând, flexibil si deschis, construieste cu încredere punti neconventionale între traditii confesionale diverse si ipoteze ale fizicii cuantice, legate în retea de miile de rapoarte recente despre întâlniri ale pamântenilor cu extraterestri si experiente ale lor la limita mortii, calatorii aparent neverosimile, decorporalizate, în spatiu si timp.
Cei care s-au deprins sa citeasca Scripturile doar în spirit si în simbol pot fi surprinsi de sugestiile de lectura literala pe care le propune Lucia Ferescu. Iar amatorii de literatura SF ar putea gasi, la rândul lor, ca unele pretinse « fantezii » brodate despre lumi cu aer supranatural din cartile lor preferate figureaza deja ca atare în scrieri foarte vechi, în resturi de mituri sau legende de pe alte continente. E greu sa ramâi indiferent la un tablou atât de bogat al umanitatii în care marile spirite nu doar ca se întâlnesc, cum spune adagiul, dar mai si consuna la mii de kilometri si secole distanta. Ca si cum realitatile laboratoarelor de azi, preocupate de particule subatomice, vibratii, ADN si forme abstruse de energie, n-ar fi decât traducerea în idiom contemporan a unor tablite de lut si suluri de papirus…
La ultima pagina a acestei carti fabuloase, aproape la fel de misterioasa ca si prima, mi-a venit în minte o scena traita acum câtiva ani în parc. Pe banca, bunicul, citind un ziar – în picioare, în fata lui, nepotul care ucide dusmani intergalactici într-un joc de pe smartphone. Nepotul întreaba : Auzi, de ce vin extraterestrii aici la noi ? Si bunicul, fara sa ridice ochii din ziar, raspunde : Pentru ca pot. (Adina Keneres)
EUROPAfest 2017 lansează „Internship în organizare de evenimente”
jmEvents, organizator al festivalului internațional EUROPAfest și al altor evenimente de prestigiu, lansează Internship în organizare de evenimente, program bazat pe principiul „înveți făcând”, organizat pentru al 5-lea an consecutiv în România.
Dacă ești student/masterand/absolvent, plin de entuziasm și pasionat de domeniul organizării de evenimente, dacă ai vrut vreodată să știi secretele organizării marilor festivaluri internaționale ai posibilitatea ca visul tău să devină realitate.
Tot ce trebuie să faci este să trimiți CV-ul (format Europass) împreună cu o scrisoare de intenție (max. o pagină) la europafest.internship@gmail.com până la data de 15 decembrie 2016. Persoanele selectate vor participa la un interviu și la o probă practică. Mai multe detalii despre internship se găsesc pe site-ul organizatorilor http://jmevents.ro/evenimente/proiecte-tineret și pe pagina de facebook a festivalului.
Se caută 4-5 tineri care își doresc cu adevărat să înțeleagă domeniul organizării de evenimente, să se specializeze, să își îmbogățească nivelul profesional. Aceștia vor fi incluși în echipa EUROPAfest 2017 pentru a se familiariza cu întregul proces al planificării și implementării festivalului. Ei vor fi implicați activ în activitățile organizației, vor putea aduce valoare adăugată.
În funcție de abilități tinerii selectați vor fi implicați în unul sau mai multe sectoare de activitate și vor învăța: comunicare online, web-surfing, research, promovare, jurnalism, tactici social-media, marketing online, management cultural, management de proiect, managementul timpului, lucrul individual și în echipă, relații publice, relaționare cu artiștii, logistică, secretariat, administrativ, set-up scenă, prezentare scenică, organizare concerte etc.
Despre EUROPAfest
Festivalul EUROPAfest – jazz | blues | pop | clasic prezintă anual peste 40 de concerte de excepție cu artiști din Europa, dar și invitați speciali din SUA, Australia, China sau Japonia. În 2017 peste 300 de muzicieni din 45 de țări vor evolua pe cele mai importante scene din București și Sibiu, săli de concert tradiționale, dar și spații neconvenționale, oferind publicului bucuria de a se conecta la muzica unei întregi lumi.
Ștefania Mihalache – Premiul pentru Literatură la Gala Premiilor Matei Brâncoveanu
Miercuri, 7 decembrie, în cadrul celei de-a doua ediții a Premiilor Matei Brâncoveanu pentru tineri artiști, gală susținută de Fundația Alexandrion, poeta Ștefania Mihalache a primit Premiul pentru Literatură pentru volumul Sisteme de fixare și prindere, apărut în această toamnă la editura Nemira, în colecția VORPAL.
Juriul a fost format din: Ion Bogdan Lefter (preşedinte), Victor Ioan Frunză, Irina Cios, Dan Dediu, Bogdan Murgescu, Bogdan O. Popescu și Daniel Apostol.
Ștefania Mihalache (născută în 1978, la Brașov) este absolventă a Facultății de Litere din Brașov, secția Română-Engleză. A debutat literar cu poezie în revista studențească Erata. A continuat să publice poezie în reviste literare și de cultură ca: Interval, Paralela 45, Vatra. A colaborat cu proză, eseuri și cronică literară în Observator cultural, Dilemateca, Noua Literatură, Tiuk!, Pana mea, Cuvântul, TimeOut București. A debutat cu proză în cadrul volumului colectiv Junii 03, Antologia tinerilor scriitori brașoveni, editat cu sprijinul revistei Interval (2003). Debutul individual l-a reprezentat romanul Est-falia, apărut la Editura Paralela 45 (2004). Romanul a fost nominalizat la Marile Premii Prometheus, ediția a IV-a, categoria Opera Prima. În 2010 a publicat romanul Poemele secretarei, la Editura Cartea Românească. A participat la diferite festivaluri și evenimente literare europene: Scritture Giovanni (Mantova, Italia), Hay Festival of Literature & Arts (Marea Britanie), Salonul de Carte de la Torino (Italia). În 2012 a obținut titlul de doctor în filologie al Facultății de Litere, Universitatea București, cu o teză despre tema copilăriei în proza românească de după 1989.
Noutate editoriala: Politica locului de joaca, de Stanley I. Greenspan
Metodele si ideile lui Stanley Greenspan raman in continuare foarte actuale, dupa cum demonstreaza excelenta carte Politica locului de joaca: cum sa intelegi viata emotionala a copilului tau. Cand copiii incep scoala, in mod ideal, ei ar trebui sa aiba deja cateva capacitati absolut necesare pentru debutul vietii in societate (sa isi poata controla impulsurile, sa faca distinctia dintre realitate si fantezie, sa fie capabili sa asculte si sa se concentreze, sa fie capabili sa exprime nevoi, dorinte, neplaceri, sa poata stabili relatii agreabile cu ceilalti). In schimb, foarte multi copii au un comportament agresiv, disfunctional si par incapabili sa se concentreze in clasa. Din pacate, aceste „dizabilitati” ajung sa fie etichetate deseori drept tulburari de atentie sau de invatare, rezultatul fiind ca cei mici ajung treptat sa isi insuseasca aceste etichete si sa isi piarda increderea in sine si in propriile abilitati.
In acest volum scris intr-un limbaj accesibil, Stanley Greenspan ofera nu doar explicatii clare, ci si solutii valoroase parintilor ai caror copii au fost diagnosticati cu probleme de atentie sau de invatare. De fapt, multi copii nu au nevoie de tratament medicamentos ori de severitate, ci de atentie suplimentara din partea parintilor. Prin intermediul unei metode structurate in cinci pasi (floortime, timp pentru rezolvarea problemelor, identificarea cu punctul de vedere al copilului, impartirea provocarilor in etape mai mici, stabilirea limitelor), parintii invata sa ofere copilului timp si sprijin neconditionat, ajutandu-l sa isi transpuna emotiile in planul ideilor si sa invete sa se integreze in diverse grupuri.
Stanley I. Greenspan, M.D. (1941–2010) este cea mai mare autoritate in domeniul clinic al dezvoltarii nou-nascutului si copilului mic si profesor de clinica psihiatrica si pediatrica la George Washington University Medical School. A scris numeroase articole de specialitate si carti, traduse in peste douasprezece limbi: Infancy and Early Childhood (1992); The Challenging Child with Special Needs (1995); The Growth of the Mind (1997); Building Healthy Minds (1997); Developmentally-Based Psychotherapy si The Irreducible Needs of Children (1997); Engaging Autism: Using the Floortime Approach to Helping Children Relate, Communicate, and Think (2003); The First Idea: How Symbols, Language, and Intelligence Evolved in Early Primates and Humans (2004). Documentarul intitulat Life’s First Feelings, difuzat de PBS NOVA, are in atentie si cercetarile Dr. Greenspan.
„EU nu contez” – spectacol de teatru în prima zi dupa alegeri
Pe 12 Decembrie, nu întâmplător în prima zi după alegeri, cultura românească reprezentată prin: Marian Râlea, Vlad Rădescu, Adrian Petrescu, propune românilor spectacolul „EU nu contez!” care arată adevărata față a politicienilor şi a problemelor cu care se confruntă satul românesc. Soluția fiind una singură: reîntoarcerea la decență, emoție şi fundamente.
ARTfel acf, producătorul spectacolului, pune astfel în scenă o piesă de teatru inedită scrisă de un dramaturg tânăr, Florin Coman, încercând să aducă un suflu nou în peisajul cultural românesc. În urma premierelor din 15 si 28 noiembrie, publicul prezent în număr mare la spectacole cât şi criticii de teatru au apreciat acest demers, dând astfel o șansă proiectului să continue.
În distribuție:
Marian Râlea, deținătorul premiului UNITER pentru cel mai bun actor, va juca rolul principal „Iuda” , alternativ cu marele actor de film si teatru Vlad Radescu. Distribuția este completată de actori cu roluri importante pe scene ca TNB, Odeon, Teatrul Masca, etc. Actori consacrați precum Anamaria Pîslaru, Sorin Dinculescu şi Relu Poalelungi. Actori tineri: Antonio Tadeusz Mincă, Beatrice Rubică, Altan Safta Zecheria, Georgiana Vratiu şi Ştefan Opreanu. Şi vine cu o surpriză: coloana sonoră live (Narcisa Băleanu, nai – muzică populară) cu implicarea extraordinară a unui reprezentant marcant al Filarmonicii „George Enescu”: Adrian Petrescu, având calitatea de regizor muzical.
Biletele, atât pentru spectacolul din 12 decembrie dar si pentru cel din 19 decembrie, se găsesc pe www.bilet.ro / www.TeatrulElisabeta.ro, dar și la Casa de bilete a Teatrului Elisabeta.
Piesa, a doua producție importantă din cadrul Turneul național ARTfel după apreciatul concert simfonic de la Ateneul din Bacău din 21 septembrie, este organizat de „ARTfel acf”, o companie tânără care promovează cultura ALTfel și susține generația tânără de artiști talentați.
Acest turneu se va desfășura în principalele orașe din țară, iar marele public va asista la spectacole de teatru, concerte simfonice și lansări de carte.
Pentru mai multe detalii vizitați pagina de facebook: ARTfel acf, https://web.facebook.com/Clubul.ARTfel/ , sau descărcați gratuit de pe „Appstore şi Google play” aplicația: Clubul ARTfel
Program spectacole UNATC – luna decembrie
Vă invităm la spectacolele producții UNATC, Licență și Master, din luna decembrie.
10 decembrie
19:00 – 21:00 la Platoul Ion Sava – Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale”
spectacol „Anișoara și ispita” de Alexandru Kirițescu
15 decembrie
19:00 – 21:30 la Palatul Național al Copiilor, Sala O. Cotescu
spectacol „Și caii se împușcă, nu-i asa ?” de Horace McCoy
15 decembrie
19:00 – 21:00 la Platoul Ion Sava – Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale”
spectacol „Anișoara și ispita” de Alexandru Kirițescu
16 decembrie
19:00 – 21:30 la Palatul Național al Copiilor, Sala O. Cotescu
spectacol „Idiotul” după F.M. Dostoievski
16 decembrie
19:00 – 21:00 la Platoul Ion Sava – Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale”
spectacol „Anișoara și ispita” de Alexandru Kirițescu
19 decembrie
19:00 – 21:30 la Palatul Național al Copiilor, Sala O. Cotescu
spectacol „Și caii se împușcă, nu-i asa ?” de Horace McCoy
Cartea anului 2016: Ulysses, 732. Romanul romanului, de Mircea Mihăieș
Revista România literară a desemnat ieri drept „Cartea anului 2016” cel mai recent volum al lui Mircea Mihăieş, Ulysses, 732. Romanul romanului, apărut la Polirom, bestsellerul editurii la Gaudeamus 2016. Din juriu au făcut parte Nicolae Manolescu, Gabriel Chifu, Răzvan Voncu, Daniel-Cristea Enache, Gabriel Dimisianu, Angelo Mitchievici, Sorin Lavric şi Simona Vasilache.
Premiul „Cartea anului” – acordat de revista România literară, cu sprijinul Ministerului Culturii – ajunge la Timişoara pentru a doua oară, în ultimii ani. În 2013, acesta i-a fost decernat Adrianei Babeţi, pentru volumul Amazoanele. O poveste, apărut tot la Polirom. În anul 2015, Premiul „Cartea Anului” i-a revenit lui Horia-Roman Patapievici, pentru volumul Partea nevăzută decide totul.
Lista nominalizaților din acest an: George Bălăiță, Ana Blandiana, Livius Ciocârlie, Radu Cosașu, Ion Horea, Irina Horea, Ioan T. Morar, Ioan Es. Pop, Alex. Ștefănescu, Mihai Zamfir.
Pentru același volum, Mircea Mihăieș a fost desemnat „Scriitorul anului 2016” , în cadrul Galei Uniunii Scriitorilor din România, ediția I.
Conceput sub forma unui triptic, Ulysses, 732. Romanul Romanului e prima încercare în România de a face atît o istorie exhaustivă a celei mai celebre cărţi de proză scrisă în limba engleză în secolul XX, cît şi de a expune pentru publicul larg temele, tehnicile şi mizele existenţiale ale acesteia.
Istoria romanului urmăreşte etapele cristalizării ideii şi ale execuţiei proiectului, precum şi complicata poveste ce a urmat după tipărirea semilegală a romanului în Franţa, avatarurile în justiţia americană şi consecinţele pentru destinul cărţii. Ea arată cum Ulysses a devenit un punct de răscruce în evoluţia literaturii secolului XX şi a celui actual, indiferent că a fost vorba de formulele experimentaliste radicale ori de modalităţi de exprimare a culturii populare.
Mircea Mihăieş (n. 1 ianuarie 1954) este profesor de literatură engleză şi americană la Universitatea de Vest din Timişoara. Între 2005 şi 2012 a fost vicepreşedinte al Institutului Cultural Român. Redactor-şef al revistei Orizont. Volume publicate: De veghe în oglindă (1989), Cartea eşecurilor. Eseu despre rescriere (1990), Femeia în roşu (1990, în colaborare cu Adriana Babeţi şi Mircea Nedelciu), Cărţile crude. Jurnalul intim şi sinuciderea (1995), Victorian Fiction (1998), Masca de fiere (2000), Atlanticul imaginar (2002), Scutul lui Perseu (2003), Viaţa, patimile şi cîntecele lui Leonard Cohen (2005), Metafizica detectivului Marlowe (2008, tradus în Statele Unite în 2014), Despre doliu. Un an din viaţa lui Leon W. (2009), Ultimul Judt (2011), Ce rămîne. William Faulkner şi misterele ţinutului Yoknapatawpha (2012), Istoria lui Corto Maltese, pirat, anarhist şi visător (2014). A primit de patru ori Premiul Uniunii Scriitorilor din România. A publicat şase volume în colaborare cu Vladimir Tismăneanu. Lucrează la o biografie ficţională a personajului Molly Bloom.
Romanul Fetița care se juca de-a Dumnezeu, de Dan Lungu, publicat în Bulgaria
Romanul Fetița care se juca de-a Dumnezeu, de Dan Lungu, unul dintre cei mai apreciaţi şi mai traduşi scriitori români, a fost publicat recent în limba bulgară, la Colibri Publishers, în traducerea Lorei Nenkovska.
Romanul va apărea anul viitor şi în limba polonă, la Editura Amaltea, în traducerea Radosławei Janowska-Lascar.
Fetița care se juca de-a Dumnezeu a apărut în colecția „Fiction Ltd.” a Editurii Polirom, și în ediție digitală, și se află pe lista de bestselleruri a editurii. În anul 2015, a obținut Premiul Național de Proză al Ziarului de Iași.
Fetiţa care se juca de-a Dumnezeu – un roman surprinzător, emoţionant şi plin de umor, care explorează, prin ochii inocenţi ai Rădiţei şi cei ai mamei sale, un fenomen ce a marcat profund România postcomunistă: emigraţia temporară. Pentru a-şi scoate familia din impas financiar, Letiţia hotărăşte să plece la muncă în străinătate pentru cîteva luni. Prin intermediul unei cunoştinţe ajunge la Roma, în Italia, unde face menaj şi îngrijeşte de bătrîna familiei Bosse, Nona. Întîmplător, întîlneşte o fostă colegă de liceu, Laura, o veterană a locurilor de muncă precare, fire puternică, spontană şi onestă, care îi deapănă povestea ei de emigrantă. Acasă, au rămas cele două fetiţe: Rădiţa – sensibilă, introvertită – în grija bunicilor şi Mălina în cea a soţului Letiţiei, Vali. Aflată la început de şcoală şi puternic ataşată de mama sa, Rădiţa suferă în urma despărţirii aşa cum numai copiii pot să o facă, cu tot corpul şi toată imaginaţia. Cele cîteva luni preconizate se tot lungesc, planurile de viitor suferă mereu schimbări, iar efectele secundare ale plecării se dovedesc imprevizibile. Ne aflăm în faţa unui roman tulburător, în care sînt îmbinate subtil o varietate de teme: copilăria, inocenţa, înstrăinarea, confruntarea mentalităţilor, relaţiile de cuplu sau reconfigurarea identităţii. Totul într-o construcţie plină de tensiune şi cu un limbaj proaspăt, efervescent.
Dan Lungu (n. 1969), director al Muzeului Literaturii Române din Iaşi, unul dintre cei mai apreciaţi şi mai traduşi scriitori români, membru al Uniunii Scriitorilor din România. La Polirom a publicat romanele Raiul găinilor (fals roman de zvonuri şi mistere) (2004, 2007, 2010, 2012), Sînt o babă comunistă! (2007, 2010, 2011, 2013; ecranizat în regia lui Stere Gulea; în 2010, premiera piesei de teatru Baba comunistă pe scena Teatrului Bouwkunde din Deventer, Olanda; în 2013, premiera maghiară la Teatrul „Katona József” din Budapesta, iar la Ateneul Tătăraşi din Iaşi premiera naţională a piesei; versiunea franceză a cărţii dublu nominalizată la Premiile Europene Jean Monnet, Franţa, 2008; versiunea poloneză nominalizată la Premiul pentru literatură central-europeană „Angelus”, 2011), Cum să uiţi o femeie (2009, 2010, 2011) şi În iad toate becurile sînt arse (2011, 2014), volumele de proză scurtă Băieţi de gaşcă (2005, 2013) şi Proză cu amănuntul (2008) şi a coordonat, în colaborare, volumele Tovarăşe de drum. Experienţa feminină în comunism (2008), Str. Revoluţiei nr. 89 (2009), Cărţi, filme, muzici şi alte distracţii din comunism (2014) şi Cartea copilăriilor (2016). Cărţi ale sale au fost traduse în franceză, germană, italiană, spaniolă, poloneză, slovenă, maghiară, bulgară, greacă, norvegiană şi turcă.
poeM60: Seară de poezie cu Ștefania Mihalache & Florin Dumitrescu
Marți, 13 decembrie, de la ora 18.30 Ștefania Mihalache și Florin Dumitrescu vă dau întâlnire la M60 (strada Mendeleev, nr. 2) pentru o seară de poezie, cu lecturi din volumele apărute în colecția Vorpal: „Sisteme de fixare și prindere” și „Dodii”. Prezintă Svetlana Cârstean, coordonatoarea colecției.
Vorpal este arma care apare în poemul Jabberwocky, un poem nonsens, plin de cuvinte-valiză aproape intraductibile, marca Lewis Caroll. Dacă Vorpalul e o armă în mâna cuiva, autor sau cititor, e doar pentru că poezia însăsi e un nonsens tranșant, tăios ca o lamă perfect ascuțită, adesea frumos, adesea incomod, care retează sensuri vechi și reconstruiește sensuri noi ce așteaptă și ele să fie cândva retezate.
Invitaţie — lansarea albumului de artă Viaţa tăcută a naturii, autor Doina Păuleanu
Noutate editoriala: Misterele Artei Regale, de Oswald Wirth
In secolul al XVIII-lea, Arta Regala a devenit sinonima cu francmasoneria. Francmasonii moderni se ambitionau sa ridice Templul virtual al Omenirii viitoare, instruita pe plan intelectual si inteleapta in marea ei majoritate.
O astfel de lucrare depaseste cu mult tehnicile de arhitectura obisnuite. Ea cuprinde mistere de ordin religios, care sunt cele ale adevaratei Arte Regale. Creand Initiati, aceasta Arta formeaza Regi, adica oameni situati mai presus de orice constrangere, deci liberi, stapani suverani asupra propriei persoane. Pentru a se ridica la un nivel initiatic atât de inalt, respectivii trebuiau sa invete a gandi in mod independent.
Invitam cititorul paginilor care urmeaza sa lucreze in mod initiatic. Materialele pe care i le oferim provin din santierul Initierii occidentale, in care exista blocuri de piatra sculptate acum mai bine de cinci mii de ani, pe malurile raului Eufrat. Geniul grec a lasat, de asemenea, modele nepieritoare, iar atat de putin cunoscutul nostru Ev Mediu se dezvaluie aici in intreaga lui splendoare. (Oswald Wirth)
Joseph Paul Oswald Wirth (1860-1943) a fost un ocultist elvetian, artist si autor. El a studiat ezoterismul si simbolismul cu Stanislas de Guaita si, in 1889, a creat sub indrumarea lui de Guaita un Tarot cartomantic care consta in doar 22 de arcane majore. Cunoscut sub numele „Arcanes du Tarot kabbalistique”, urma indeaproape planul Tarotului de Marsilia, dar a introdus mai multe modificari, incorporand in imaginile cartilor elemente de simbolism ocult. Pachetul Wirth/de Guaita este important in istoria Tarotului ocult, reprezentand primul dintr-un lung sir de pachete oculte, cartomantice si initiatice.
Printre interesele sale se mai numarau francmasoneria si astrologia. El a scris mai multe carti in limba franceza cu privire la francmasonerie. Wirth fost initiat in francmasonerie in 28 ianuarie 1884, in loja La Bienfaisance Chalonnaise a Marelui Orient al Frantei. La intoarcerea sa in Paris, a devenit secretar al lui Stanislas de Guaita si s-a afiliat lojii Les Amis Triomphants. Nesatisfacut, in 1889 a devenit membru al lojii Le Travail et les Vrais Amis Fidèles, ce facea parte din „Grande Loge symbolique écossaise”, unde va fi de mai multe ori venerabil maestru. Aceasta loja se va alatura Marii Loji a Frantei, probabil la sfarsitul anului 1898.
Eveniment caritabil: CRUXmas Fair & Party
Editura Crux Publishing rămâne fidelă misiunii sale de a investi în comunitatea din care face parte și de a îi sprijini pe cei mai puțini norocoși dintre noi. Nu putem să stăm deoparte și să ne bucurăm de sărbători știind că există copii care și le petrec pe ale lor țintuiți pe patul vreunui spital, fără o șansă reală de a se bucura cum se cuvine de spiritul Crăciunului. De aceea, în pragul sărbătorii nașterii Domnului, editura Crux Publishing în parteneriat cu Epic Bar organizează pe data de 17 decembrie 2016, la Epic Bar din București, (Str. Colței nr. 50, București) între orele 12.00 și 20.00 evenimentul caritabil CRUXmas Fair & Party – târg de cadouri completat de activități interactive din sfera literară și artistică.
Un procent de 10% din fondurile obținute de Crux Publishing în cadrul târgului va fi donat Asociației Taxiul cu Bomboane în vederea derulării de către aceasta din urmă a proiectului „Ciorăpelul cu bomboane” – acțiune caritabilă ce vizează peste 1000 de copii cu probleme medicale severe internați în secțiile de pediatrie generală, oncologie, boli cardiovasculare, boli locomotorii, chirurgie reparatorie și ortopedie din Centrul de Recuperare pentru Copii dr. Nicolae Robănescu, Spitalul Clinic de Urgență pentru copii Marie Curie, Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii Grigore Alexandrescu, Institutul Național Pentru Sănătatea Mamei și Copilului.
În cadrul CRUXmas Fair & Party veți găsi cadouri de Crăciun la prețuri promoționale oferite de:
- Editura Crux Publishing: cărți semnate de autori români consacrați și autori străini clasici, bookbags croșetate, sacoșe pânză personalizate și tricouri inscripționate, semne de carte pictate, bijuterii hand-made, figurine, felicitări personalizate
- Epi’s Parlour: bijuterii handmade victoriene / rock / goth
- Librăria Books Express: cărți și cadouri pentru toate vârstele
- GameArt: tricouri pictate manual pentru copii și adulți, tablouri, cadouri haioase
- Pancake Planet: clătite proaspete și dulciuri artizanale
- Vlady Un Vampir Simpatic: benzi desenate, stickere, postere
- Aventurile lui Sărăcel: benzi desenate
- Maria Bumbar: sculpturi lut
- Braidy: coafuri împletite (rezervări la 0752 705 810 – 20/30 lei)
În paralel cu târgul de Crăciun, editura Crux Publishing îi invită pe toți cei prezenți și la o serie de evenimente culturale oferite de scriitori și artiști români consacrați:
- 13:00 – 14:00 – Vlady Comics – atelier de desen pentru copii (de toate vârstele)
- 14:00 – 14:30 – Scriitorul Florin Corneliu Pîtea – „Steampunk – istorii alternative și revoluții industriale imaginare”
- 15:00 – 15:30 – Scriitorii Oliviu Crâznic & Alexandra Medaru – „Fantasticul de impact: de la Gilgameș la Urzeala Tronurilor”
- 16:00 – 16:30 – Scriitorii Șerban Andrei Mazilu & Ana-Maria Negrilă – Dialoguri despre Fantasy și Science Fiction
- 17:00 – 20:00 – Scriitorul Dan Rădoiu – Atelier de confecționat povești fantastice „Moș Crăciun pentru o zi”.
De la orele 21:00 până la închiderea localului: CruXmas Party!
În cadrul târgului vor fi organizate și tombole cu premii oferite de Crux Publishing, Books Express și alții.
Peste 1000 de copii se vor bucura de dulciuri și cadouri oferite de Asociația Taxiul cu Bomboane și sperăm ca prin acest eveniment cultural caritabil să contribuim și noi pentru ca cei mici să aibă parte cu adevărat de sărbători mai luminate și mai vesele.
Așadar, vă invităm pe toți, cu mic, cu mare, la Târgul de Crăciun CruxMas Fair & Party pentru a vă bucura de lectură, artă, cultură, dar și distracție și cadouri inedite pentru cei dragi, sprijinindu-i în același timp și pe micuții care nu își vor putea petrece sărbătorile în sânul cald al familiei. Intrarea este liberă!
Pentru mai multe informații despre eveniment puteți accesa www.cruxed.ro.
Aristotel omagiat de UNATC „I.L.Caragiale” București în cadrul evenimentului Aristotel 2400 – Teatru și Pedagogie. Abordare interdisciplinară
Facultatea de Teatru a UNATC „I.L.Caragiale” București, omagiază, asemenea instituțiilor de educație și cultură din întreaga lume, figura emblematică a unuia dintre cei mai mari gânditori ai istoriei omenirii: Aristotel. De aceea, cu ocazia împlinirii a 2400 ani de la nașterea Stagiritului, UNATC organizează în perioada 15-16 decembrie 2016, Seminarul Exploratoriu cu tema Aristotel 2400 – Teatru și Pedagogie. Abordare interdisciplinară.
Proiect al Masterului de Pedagogie Teatrală în colaborare cu Departamentul de Studii Doctorale, evenimentul se dorește a fi o inițiativă de dezvoltare a studiilor de poetică și retorică din perspectivă pedagogică, în spiritul interdisciplinar al întemeietorului Lyceum-ului.
În cadrul Seminarului vor avea loc diverse activități, precum: lecții deschise publicului, coordonate de către profesori ai facultății; alocuțiuni ale profesorilor invitați, ce se vor încadra în tema propusă, precum și un atelier susținut de o echipă de profesori de la Central School of Speech and Drama University of London, care îmbină în metoda de lucru, idei de sorginte aristoteliană și tehnici de teatru-dans ce aparțin lui Rudolf Laban. Echipa de cercetare din Anglia este formată din: dr. Kiki Selioni, împreună cu asistenții Alexandros Psychramis și Panagiotis Pantazis. Lor li se adaugă profesorul dr. Tilemachos Moudatsakis, de la Universitatea din Creta, care va susține un workshop de Educația Vorbirii Scenice, bazată pe pasaje din Poetica lui Aristotel. Prezența profesorilor din străinătate este inițiată și finanțată prin proiectul UNATC Junior (manager proiect: lector univ.dr. Bogdana Darie; asistenți: drd. Romina Sehlanec, master Andreea Jicman) și cofinanțată de ICR.
Pe 15 decembrie, vor susține prezentări din partea UNATC: conf.univ.dr. Nicolae Mandea, Rector, conf.univ.dr. Carmen Stanciu și conf.univ.dr. Liviu Lucaci. De asemenea, vor participa profesori invitați de la alte universități: prof.univ.dr. Mihaela Pop, conf.univ.dr. Sebastian Grama și drd. Oana Șerban de la Universitatea București și lector univ.dr. Alexandru Ștefănescu de la Universitatea Dimitrie Cantemir. Susțin apoi atelier Dr. Kiki Selioni, alături de cei doi asistenți, Alexandros Psychramis și Panagiotis Pantazis, pe tema „Laban – Aristotle: Zoon în Practicile Teatrale. Metodologie pentru antrenamentul fizic al actorului”, și Dr. Tilemachos Moudatsakis, despre.
Pe 16 decembrie, prof. dr. invitat Tilemachos Moudatsakis va susține atelierul „Fonetică – Educarea vorbirii pentru actor prin intermediul Poeticii lui Aristotel”, urmat de continuarea atelierului din ziua anterioară condus de echipa de profesori greci invitați. Seminarul se încheie cu performing lecture „arisTOTacum” coordonat de prof.univ.dr. Dan Vasiliu: un eveniment interactiv, multimedia, rod al activității unor doctoranzi de perspectivă (inclusiv pedagogică), reprezentând o producție multidisciplinară-model a Școlii Doctorale UNATC.
„Proiectul urmărește definirea unor noi zone de cercetare teoretică, artistică și pedagogică din dorința de a continua, în viitor, procesul de cercetare avansată în domeniile teatrului, educației și comunicării sociale, în concordanță cu evoluțiile și tendințele internaționale”, menționează conf.univ.dr. Nicolae Mandea, Rector UNATC.
Studenții aflați în ciclul de licență sau master la specializarea de Arta Actorului, Pedagogie Teatrală, Regie, profesorii universitari din facultățile de teatru și profesioniștii din domeniul teatral pasionați de studiul universului aristotelian, sunt așteptați la Seminarul Aristotel 2400 – Teatru și Pedagogie. Abordare interdisciplinară, în zilele de 15-16 decembrie 2016, de la ora 09.00, la Sala Ileana Berlogea, din cadrul UNATC „I.L.Caragiale” București.
***
Facultatea de Teatru își asumă misiunea de a pregăti, la un înalt nivel profesional, artiști din domeniul teatrului, capabili de perfecționare nelimitată. Programele de pregătire reflectă interesul pentru valorile clasice ale teatrului și pentru interdisciplinaritatea specifică artei contemporane. Studenții sunt stimulați să cerceteze în echipă, să experimenteze formule de lucru diferite, să înțeleagă spectacolul de teatru ca pe un fenomen social cu rol de schimbare în lumea contemporană. Laboratorul de creaţie are un loc central în cadrul Facultății de Teatru, oferind cadrul necesar pentru formarea unei gândiri libere, critice, dinamice. Puteți accesa linkul departamentului de Teatru a UNATC „I.L.Caragiale”: http://unatc.ro/teatru/index.php
Adresa U.N.A.T.C. „I.L. Caragiale”: Strada Matei Voievod, nr. 75-77, sector 2, Bucureşti.