Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (29 mai – 4 iunie 2017)

Știrile săptămânii: Atelier Smartkid gratuit de Ziua Învățătorului și Miniconferință de parenting; Teatrul Național Iași – Premieră Seceta Roșie, regia Petru Hadârcă; East European Music Conference – Festivaluri într-o Europă în criză; Suedia, țara invitată de onoare, a adus la Bookfest 200 de copii instituționalizați; Noutate Editura Herald: „Piatra filosofala”, de Israel Regardie.

Atelier Smartkid gratuit de Ziua Învățătorului și Miniconferință de parenting

Vino să vorbim despre şcoală şi despre copiii noştri speciali duminică, 4 iunie, de la ora 18.00, la KALEIDOSCOPE (Bvd. Mărăşti nr. 35, punct de reper: Biserica Caşin).

Vom marca „Ziua Învăţătorului”, serbată luni, 5 iunie, printr-un eveniment special: mini-conferinţă pentru părinţi şi atelier smARTkid adresat copiilor, un eveniment marca 7 ARTE.

Speakerii evenimentului:

  • Adele Chirica, preşedinte Asociaţia pentru Dravet şi alte epilepsii rare
  • Ioana Marinescu, blogger, www.pisicapesarma.ro
  • Neacsu Teodora, învăţător, ciclul primar, Colegiul Naţional de Muzică Geroge Enescu
  • Iulia Stoian, psihoterapeut, consultant Analiza Aplicată a Comportamentului, preşedinte Asociaţia ON Institute.

Vom discuta despre provocările pe care le aduce în viaţa copiilor nostri şi a noastră mediul şcolar.

–          Cum pot să-mi ajut copilul să dezvolte relaţii frumoase de colegialitate la şcoală

–          Cum învăţăm un copil tipic să interacţioneze cu un copil special?

–          Cum să colaborăm, părinții de copii tipici și părinții de copii speciali, pentru ca și cei mici să ne urmeze exemplul?

–          Cum ajut copilul să nu fie victima bullyingului şi ce pot să fac pentru copilul meu dacă s-a transformat într-un bully (agresor)?

–          Ce putem cere școlii și ce putem face noi înșine pentru a nu încălca drepturi și libertăți fundamentale, pentru a nu răni și a nu discrimina?

–          Ce exemple din alte sisteme de învăţământ ne-ar putea fi un model?

Atelierul smARTkid pentru copii va avea loc în paralel cu mini-conferinţa adresată părinţilor. De ceea, vă invităm să veniţi împreună cu cei mici.

Evenimentul este cu intrare liberă şi se adresează părinţilor care au copii în ciclul primar, clasele I-IV. Pentru că locurile sunt limitate, iar materialele destinate atelierului pentru copii trebuie adaptate la numărul de participanţi, vă rugam să vă înscrieţi folosind adresa de email liviarosca@gmail.com şi să precizaţi numărul de adulţi şi de copii participanţi.

Evenimentul poate fi accesat pe facebook la aceasta adresa: https://www.facebook.com/events/132794610605886

Ziua Învățătorului este serbată în România în data de 5 iunie și semnifică ziua de naștere a dascălului Gheorghe Lazăr, întemeietorul învățământului modern românesc.

Asociaţia 7 ARTE este o organizaţie non-profit infiinţată în august 2015 care promovează educaţia şi cultura. SmArtkid este un proiect de educaţie experienţială care constă în ateliere creative, educative şi recreative pentru copii şi tineri.

Pentru mai multe detalii despre ateliere și echipa de implementare accesaţi www.7arte.org.


Teatrul Național Iași – Premieră Seceta Roșie, regia Petru Hadârcă

Teatrul Național ieșean anunță premiera spectacolului Seceta roșie care va avea loc pe 6 și 7 iunie, de la 19.00, la Teatru³.

O cronică neagră a foametei dintre anii 1946-1947 din Basarabia, un spectacol despre dezumanizare, bazat pe mărturiile supraviețuitorilor.

Un spectacol-document, care aduce pe scenă Cubului muzica celebrului artist Vali Boghean și coregrafia lui Dumitru Tanmoșan, coregraf al Teatrului Național Satiricus I.L. Caragiale din Chișinău.

după Cartea foametei de Larisa Turea

scenariul și regia: Petru Hadârcă

scenografia: Rodica Arghir

muzica originală: Vali Boghean

coregrafia: Dumitru Tanmoșan

distribuția: Adi Carauleanu, Daniel Busuioc, Puşa Darie, Petronela Grigorescu, Doina Deleanu, Haruna Condurache, Ada Lupu, Andreea Boboc, Doru Aftanasiu, Radu Homiceanu, Andrei Sava, Gelu Zaharia 

 Despre spectacolul montat la Teatrul Național Iași, regizorul Petru Hadârcă scrie:

„ A muri de foame nu este o figură de stil. A muri prin înfometare, în chinuri infernale este realitatea monstruoasă pe care au trăit-o basarabenii din toamna lui 1946 până în toamna lui 1947. Au fost peste douăsprezece luni de foamete, zile lungi de suferințe și de coșmar, zile  în care oamenii mureau ca muștele – copii, femei, bărbați, bătrâni, pentru că nu mai aveau ce mânca, pentru că regimul sovietic le confiscase toate resursele de hrană.  Această suferință colectivă  aproape că nu este cunoscută de români și nu este asimilată de memoria noastră istorică. Port în mine de mult timp povara datoriei de a aduce acest subiect în scenă. De această dată, am optat pentru un spectacol bazat pe documente, pe  memoriile supraviețuitorilor din acea perioadă adunate și arhivate în Cartea foametei de cercetătoarea și criticul de teatru, Larisa Turea. Este un material tulburător, care de multe ori face să-ți înghețe sângele în vene și care, prin cazurile și ororile descrise, e dificil a fi reprezentat scenic și perceput într-o sală de teatru. La realizarea acestei misiuni i-am avut alături pe scenografa Rodica Arghir, care a configurat detaliile istorice,  coregraful Dumitru Tanmoșan, pentru expresia plastică a corpului uman ruinat de foamete, compozitorul și interpretul Vali Boghean, împătimit de muzica autentică și un virtuoz al improvizației. Țin să-mi exprim recunoștința actorilor, pentru resursele sufletești arse în acest spectacol. Parafrazând o expresie celebră, insist asupra ideii că somnul conștiinței istorice naște monștri politici și suferințe umane irecuperabile, de aceea cred că este necesar să facem periodic aceste exerciții de memorie.”       

Larisa Turea, autor (Cartea foametei, București, Ed. Curtea Veche, ediția 2008):

 „Nu seceta – care a mai avut loc în Moldova, fără însă a duce la canibalism generalizat! – a provocat dezastrul, ci metodele de guvernare staliniste, dorința de a construi viitorul luminos fără a ține cont de prețul plătit în acest scop. Țăranii basarabeni au fost condamnați cu bună știință la înfometare din două considerente: ca dușmani de clasă, dar și ca etnici români, trădători și aliați ai Germaniei naziste.”  

 „Mi-am dat seama cât e de umilitoare foametea și cât e de ușor să conduci un popor pe care îl ții la bucățica de pâine. Nici nu trebuie să te ostenești să-l conduci, fiindcă el singur se supune. Măcar mirosul de pâine să-l simtă, mai mult n-are nevoie…nu-i arde nici de politică, nici de drepturi, nici de distracții – de nimica-n lume. Poate din cauza asta poporul nostru este atât de speriat: pâine și pace, pâine și pace, îi bucuros că le are și nu-i trimite mai mult…” (Copilul foametei, rol interpretat de Adi Carauleanu, fragment din Seceta roșie)


East European Music Conference – Festivaluri într-o Europă în criză

Prima întâlnire a elitei industriei muzicale europene în România, East European Music Conference, un eveniment organizat de ARTmania cu sprijinul Consiliului Local și al Primăriei Municipiului Sibiu, reunește, în perioada 27-29 iulie, directori ai celor mai mari festivaluri, organizatori de spectacole, specialiști internaționali în securitate, avocați sau experți în sistemul internațional de taxe. Seria conferințelor, găzduite, pe durata a două zile, de Sala Thalia din Sibiu, începe vineri, 28 iulie, de la ora 10.00, cu o dezbatere pe o temă actuală: “Festivaluri într-o Europă în criză”.

Ceremonia de deschidere a reuniunii East European Music Conference este programată joi, 27 iulie, în Piața Mare din Sibiu, și include două concerte cu artiști internaționali de anvergură: olandezii My Baby și britanicul Alex Clare. Laureați ai unuia dintre cele mai prestigioase premii muzicale din Olanda, Edison, care se atribuie pentru compoziții muzicale de calitate excepțională, trupa olandeză My Baby cântă pentru prima dată în România. My Baby vor deschide concertul britanicului Alex Clare, favoritul topurilor britanice și germane, al cărui single “Too Close”, cu peste 100 de milioane de vizualizări numai pe youtube, i-a adus vânzări record, o colaborare cu Microsoft și o foarte prețioasă nominalizare la Brit Awards. Pentru cele două concerte programate în cadrul galei de deschidere East European Music Conference intrarea este liberă.

  • East European Music Conference se desfășoară în aceeași perioadă cu Festivalul ARTmania, transformând încă o dată orașul Sibiu într-o veritabilă Capitală a Culturii. Pe afișul celei de-a 12-a ediții a Festivalului ARTmania au fost anunțate până acum șapte trupe importante: Tarja, Lacuna Coil, Riverside, Beyond the Black, Walkways, You Me At Six și Devin Townsend Project. Abonamentele pentru festivalul ARTmania costă 190 de lei în perioada de pre-sale.
  • Biletele pentru cele două zile de întâlniri din cadrul East European Music Conference costă 190, 210 sau 240 de lei, în funcție de momentul achiziției. Biletele permit accesul la ambele zile de eveniment și sunt valabile pentru întreaga serie de seminarii și conferințe incluse în program.

Festivaluri într-o Europă în criză

Cum se cântă pe un continent care încearcă să-și păstreze echilibrul în fața provocărilor actuale, de la polarizarea economică și divizarea societăților naționale, până la idei naționaliste, xenofobie, amenințări teroriste și, dincolo de acestea, prea multe tipuri de probleme de natură culturală? Conferința de deschidere a reuniunii EEMC, “Festivaluri într-o Europă în criză”, programată la Sala Thalia din Sibiu, vineri, 28 iulie, de la ora 10.00, este organizată sub egida Take a Stand, o campanie de încurajare a implicării civice și a coeziunii sociale și o declarație pentru apărarea valorilor europene. Campania Take a Stand este o inițiativă a Yourope, asociație la care Festivalul ARTmania este afiliat, alături de 90 dintre principalele festivaluri din Europa.

Confruntată cu crize identitare, inegalitate socială, valuri de migrație, terorism sau fascism, Europa își cultivă noile generații de vizionari, oamenii care pot înțelege și analiza schimbările, pentru a asigura calitatea și continuitatea evenimentelor care celebrează viața. Sub titlul generic “Festivaluri într-o Europă în criză”, vor problematiza și ne vor împărtăși din experiența lor trei organizatori cu zeci de ani de experiență în industria internațională de spectacol, directori ai unora dintre cele mai importante dintre festivalurile europene: Fruzsina Szep – directorul Festivalului Lollapalooza din Berlin, Christof Huber – președintele Yourope și directorul OpenAir St.Gallen – cel mai mare festival din Elveția, Guido Janssens – directorul Emagic – organizatorul de concerte și festivaluri care a revoluționat industria de evenimente live din România. Conferința va fi moderată de jurnalistul Lucian Mândruță care, după 20 de ani de experiență în presă, gestionează acum spațiul social “Interactiv”, la DigiFM, o zonă publică în care sunt puse în dezbatere cele mai importante teme ale momentului, cele despre care oamenii vorbesc în online, în media sau pe platformele sociale.

“Mesajul meu este despre oameni, despre un mod pozitiv și pașnic de a trăi împreună, despre un dialog deschis și constructiv. Poate să pară utopic, însă, noi, organizatorii de festivaluri, cu o gândire creativă, împătimiți de muzică, suntem visători, luptători și apărători ai bunei credințe, și nu avem altă cale. Nu am mai putea face ceea ce facem dacă am gândi și am simți altfel. Europa are nevoie de ambasadori ai bunăvoinței curajoși, deschiși, activi și pozitivi, oameni inteligenți ale cărori inimi stau în locul potrivit, oameni cărora nu le este teamă să-și arate emoțiile, nu le este teamă să acționeze, să arate ce înseamnă să nu pleci capul. Să aibă atitudine! Festivalurile noastre sunt adunări ale păcii, unde oamenii vin să se bucure de muzică, de artă, de cultură, să se bucure de prietenie și de viață. Aceasta este Europa mea. Poate că este un univers utopic această lume temporară a bucuriei, lumea pe care organizatorii de festivaluri au posibilitatea să o creeze pentru vizitatorii lor. Facem asta în fiecare an, aceasta este forța care ne călăuzește, forța din care ne tragem puterile. Aceste festivaluri sunt ambasadori ai democrației și ai solidarității și niciun guvern nu le poate reduce la tăcere. Se vor ridica și vor vorbi despre arta libertății și despre dialogul liber. Muzica poate exprima ceea ce cuvintelor le scapă, lucruri pe care nu le putem trece sub tăcere. Dragostea și muzica sunt mai puternice decât ura, decât bombele și decât teroarea.  Este timpul pentru o schimbare a generației politice și a mentalității viitorilor lideri ai Europei. Nu trebuie să contemplăm felul în care Europa și Uniunea Europeană se destramă. Este cel mai mare proiect de pace al timpurilor noastre! Trebuie să facem tot ce ne stă în puteri pentru a o sprijini și pentru a-i da putere”

Fruzsina Szep, Directorul Festivalului Lollapalooza din Berlin

Cele mai recente vești care au zguduit scena muzicală a Europei sunt doar ultimele evenimente dintr-o serie care a adus tristețe și îngrijorare la nivel internațional. Oricum, era deja primul an în care au fost folosite opritoare de tancuri pentru a proteja anumite festivaluri europene – în seria măsurilor luate pentru a face față noilor realități. Acestea sunt tot atâtea teme de la care ar putea porni dezbaterea cu privire la viitorul marilor festivaluri într-o Europă a schimbărilor. Noile reguli de securitate, noile filosofii și concepte privind organizarea de evenimente, noile trenduri și curente artistice, alături de viziuni politice adaptate cu privire la respectul social și egalitatea de șansă sunt noi linii directoare pentru sutele de festivaluri mari găzduite anual de Bătrânul Continent. Recunoscând schimbările evidente survenite în aproape toate domeniile esențiale ale vieții, în special în cele care influențează coeziunea societății civile în Europa, Yourope, Asociația Festivalurilor de Muzică din Europa, a inițiat campania Take A Stand, a cărei principală misiune este sensibilizarea societății și încurajarea implicării civile. „Este timpul să luăm poziție pentru Europa și pentru întreaga lume, în încercarea de a crea o mișcare care să încurajeze coeziunea socială. Prin campanii de informare și conștientizare, promovăm toleranța pentru toate culturile, genurile, rasele, religiile, orientările sexuale, culorile și originile. A motiva oamenii să participe la activități politice și sociale, a milita pentru un dialog pașnic, pentru umanism, toleranță și pentru înțelegere reciprocă, este cea mai bună cale de a face lumea un loc mai bun pentru fiecare individ și pentru noi toți la un loc” – se arată în declarația care definește scopul și misiunea Take a Stand.

“În vremuri tensionate de schimbări politice, pe fondul crizei refugiaților și al amenințărilor teroriste, este esential ca festivalurile lumii să-și unească vocile într-o declarație comună, pentru a apăra valorile coeziunii sociale, ale diversității culturale și ale păcii. Dorim să ne motivăm publicul să participle la activități politice și sociale, luând poziție pentru un dialog pașnic, umanism, toleranță și înțelegere reciprocă. Este vremea să luăm poziție!»

Christof Huber, Directorul OpenAir St.Gallen, Elveția

Yourope îi salută pe toți profesioniștii din domeniul muzicii live și îi încurajează să se alăture ca parteneri acestei campanii! Festivaluri, promotori, cluburi, asociații, companii de producție și alte persoane implicate în industria de eveniment sunt invitate să devină ambasadori ai Campaniei Take a Stand, pentru o Europă Unită. (https://www.take-a-stand.eu/)

DESPRE TRUPA MY BABY

My Baby. Blues, country și funk cu olandezii My Baby, un trio șamanic psihedelic format în 2012, laureați ai unuia dintre cele mai prestigioase premii muzicale din Olanda, Edison, care se atribuie pentru compoziții muzicale de calitate excepțională. Au fost aplaudați în turnee în țările nordice și Marea Britanie, dar și în Africa de Sud sau Noua Zeelandă, și au devenit favoriți ai marilor festivaluri, în special faimosul Glastonbury, unde au fost invitați de șapte ori. Cu patru albume în palmares, dintre care cel mai recent, Preistoric Ritm, a fost lansat chiar anul acesta, My Baby mizează pe beaturi hipnotice, voci educate și ritmuri psihedelice pentru un show care evocă tradiții străvechi, urmărite mii de ani în urmă prin muzică. Aceasta este, de altfel, viziunea estetică unică a trupei, care explorează felul în care ritualurile străvechi influențează cultura contemporană. Cu o abordare teatrală mito-poetică, o muzică pe care se poate dansa și un mesaj care se adresează conștiinței colective, My Baby oferă o alternativă spiritual arhaică furtunilor și neajunsurilor vieții cotidiene.


Suedia, țara invitată de onoare, a adus la Bookfest 200 de copii instituționalizați

La recent-încheiata ediție a Salonului Internațional de Carte Bookfest, Suedia – țara invitată de onoare – a reușit să aducă la activitățile dedicate copiilor de la Romexpo 200 de copii instituționalizați.

Timp de cinci zile, aceștia au sosit în grupuri organizate în spațiul Bookfest Junior al Salonului Internațional de Carte, pentru a participa la cele peste 20 de ateliere organizate de Ambasada Suediei, în parteneriat cu eematico, o organizație românească care realizează programe dedicate copiilor, ce au la bază învățarea experiențială, bazată pe joacă.

Prezența copiilor instituționalizați la Bookfest face parte din strategia Ambasadei Suediei legată de participarea la Bookfest, declarată încă din momentul debutului pregătirilor: aceea de a profita de poveștile din lumea literaturii pentru copii, pentru a reflecta asupra unor subiecte precum stimularea lecturii, educația, egalitatea de gen, integrarea minorităților și promovarea diversității.

În plus, în afară de programul consistent de evenimente creat special pentru cei mai mici dintre cititori, Suedia a adus la Bookfest și o expoziție dedicată literaturii pentru copii – „Unde cresc copiii” –, un proiect cu ajutorul căruia Institutul Suedez în colaborare cu Institutul Suedez al Literaturii pentru Copii și-au propus să lanseze un dialog pe tema rolului şi distribuției internaționale a literaturii pentru copii și a accesului tuturor categoriilor sociale la cărțile pentru copii și tineret.

Suedia este cea de a opta țară invitată de onoare a Salonului Internațional de Carte Bookfest. Cu această ocazie, pe durata desfășurării celei de a XII-a ediții a Bookfest (24-28 mai 2017), 9 oaspeți de onoare din Suedia au sosit la București, pentru a participa la lecturi publice, lansări de carte, dezbateri sau mese rotunde. Lista oaspeților de onoare a inclus atât scriitori, deopotrivă prozatori (Aris Fioretos, Majgull Axelsson) și poeți (Athena Farrokhzad, Cecilia Hansson), cât și artiști (Johannes Klenell), autori de carte pentru copii și ilustratori (Mårten Sandén, Stina Wirsén, Arina Stoenescu) sau editori (Jakob Dalborg). O selecție generoasă de invitați, care și-a propus să ilustreze arhitectura pieței de carte suedeze contemporane, una dintre cele mai importante din lume.

Cea de a XII-a ediție a Salonului Internațional de Carte Bookfest a avut loc în perioada 24-28 mai 2017 la Romexpo, reunind peste 200 de expozanți și peste un million de volume de evenimente.

Vizitatorii au putut participa la peste 350 de evenimente diverse: de la lansări, dezbateri și colocvii până la proiecții cinematografice și evenimente interactive.


Noutate editoriala: „Piatra filosofala” de Israel Regardie

Piatra filosofala cuprinde o analiza textuala inedita a trei opere alchimice importante: Tratatul de Aur al lui Hermes Trismegistus, Cele sase chei ale lui Eudoxus si Coelum Terrae de Thomas Vaughan. Facand apel la o interpretare simbolica bazata pe perspective magice si psihologie, Israel Regardie rezuma obiectivul practicii alchimiei astfel: „La fel ca metodele psihologice moderne, formulele alchimice aveau drept obiectiv crearea unui om deplin, a întregului. […] Alchimia nu se multumeste sa conceapa un individ ai carui constituenti ai constiintei sunt unificati, ci, cu nevoia de desavarsire specifica tuturor metodelor oculte sau magice, merge cu un pas mai departe. Ea aspira la dezvoltarea unui om liber si unificat, care este si iluminat. Acesta este punctul in care alchimia se separa de psihologia ortodoxa. Tehnica sa cuprinde si un scop spiritual sau religios”.

Cartea lui Regardie reprezinta astfel unul dintre cele mai importante tratate hermeneutice ale secolului al XX-lea, in care investigaţia simbolica, cea magica si cea psihologica se imbina armonios pentru a arunca o lumina unica si profunda asupra artei alchimice.

Francis Israel Regardie (1907-1985) a fost un ocultist de renume si fost secretar al legendarului Aleister Crowley. Ca adept al ordinului secret cunoscut sub numele de Ordinul Hermetic al Zorilor Aurii, Regardie a creat valva in epoca pentru ca si-a incalcat juramantul de tacere si a publicat ritualurile ordinului in cartea sa The Golden Dawn (1937-40). Printre alte opera ale lui Regardie se numara: The Tree of Life, 1932; The Art of True Healing, 1937; The Middle Pillar, 1938; The Art and Meaning of Magic, 1964; Be Yourself, the Art of Relaxation, 1965; Twelve Steps to Spiritual Enlightenment, 1969; The Eye in the Triangle, 1970.

Articole similare

Noutățile editurii Nemi pentru copii la Gaudeamus 2017

Jovi Ene

„Piața de carte românească e una paradoxală, o piață eroică, deoarece este ținută în viață de producători, și nu de cititori” (Bogdan Ghiu)

Jovi Ene

Câştigătorii volumului „Noul cinema românesc”, oferit de Editura Polirom

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult