Din recentul nostru periplu bucurestean nu puteau sa lipseasca vizitele in muzee si salile de expozitii. Din pacate, am ratat la milimetru doua expozitii care s-au inchis exact in ziua sosirii noastre. Si totusi am reusit sa vedem cateva lucruri interesante chiar si in aceasta saptamana inainte de Paste, cand unele dintre spatiile de expunere se pregateau de vacanta sau de schimbarea expozitiilor.
Descoperirea numarul unu a acestei vizite a fost fara indoiala Muzeul National Cotroceni, institutie despre a carei existenta nu stiam mai nimic si cred ca ar trebui sa fiu cam rusinat din acest motiv. Spatiul de pe Dealul Cotrocenilor pe care in copilarie il cunosteam ca Palatul Pionierilor devenise inaccesibil majoritatii romanilor dupa cutremurul din 1977 cand Ceausescu a hotarit renovarea sa pentru a deveni rezidenta oficiala pentru oaspetii presedintelui. In cursul renovarii, au fost recuperate si renovate cea mai mare parte a incaperilor noului palat construit in 1895 pentru a servi ca resedinta a printului mostenitor si viitorului rege Ferdinand, dar au fost si distruse urme mai vechi ale cladirilor din zona si in special biserica Cotroceni cu hramul Adormirii Maicii Domnului (reconstruita dupa 1990). Arhitectura palatului completeaza si complementeaza seria de palate construite de casa regala a Romaniei din care fac parte si Pelesul si Pelisorul din Sinaia. Pentru a vedea o parte din incaperile palatului puteti sa alegeti ‘Tur Virtual’ la http://www.muzeulcotroceni.ro/.
In pretul de baza al biletului intra si vizitarea expozitiei istorice dedicata doamnei Elena Cuza, cea dintai Prima Doamna a Romaniei.
Expozitiile de arta (cu plata suplimentara) sunt cele care ne-au atras in mod deosebit atentia. Superba este retrospectiva Iosif Iser care, sub titlul modest ‘Univers cromatic Iosif Iser’, aduna creatii ale artistului din muzeele de arta centrale si regionale din tara. Expozitia acopera toate etapele importante ale creatiei artistului si temele principale ale picturii sale. Un catalog excelent insoteste expozitia care ar merita un spatiu mai central chiar si la Muzeul National de Arta, sau macar mai multa publicitate.
‘Theodor Aman pictor si gravor’ este o alta expozitie de pictura care merita sa fie vizitata. Cum muzeul Aman din spatele Bibliotecii Centrale Universitare este inchis de mai multi ani (renovarea pare terminata, cel putin la exterior, dar …) vizitarea acestei expozitii este probabil singura alternativa de a vedea reunite cele mai importante opere ale unuia dintre pictorii romani nationali impreuna cu lucrari mai putin cunoscute, care lumineaza perioade si aspecte mai putin cunoscute ale creatiei sale. Cunoastem cu totii tablourile aproape ‘oficiale’ ale lui Tudor Vladimirescu sau scena Unirii sau portrete cum este cel al lui Ioan Heliade-Radulescu. Ceea ce poate mai putini stiu este ca Aman a creat si multe peisaje si portrete de mici dimensiuni, a cunoscut si a fost influentat si de academismul francez, dar si de inceputurile impresionismului, si tocmai aceste lucrari mai putin cunoscute mie, dar radiind frumusete si expresivitate mi-au placut cel mai mult. Si aceasta expozitie are un catalog excelent. Expozitiile Iser si Aman sunt deschise pana la sfarsitul lui mai.
Tripticul expozitiilor de arta este completat de o expozitie a lucrarilor lui Theodor Pallady din colectia Muzeului de Arta din Craiova, cu glosse pe tema ‘boieriei’ sale – noblete de spita si de atitudine. Cu toate ca sunt in expozitie cateva lucrari remarcabile expozitia pare (poate si in comparatie cu celelalte doua) mai ‘subtire’.
La Muzeul National de Arta al Romaniei, singura expozitie care atrage atentia este cea intitulata ‘Marianne, muza a creatorilor’. Este o combinatie interesanta care porneste de la costumele create de creatorii de moda si costume Alfred Choubrac şi Minon pentru filmele franceze de la inceputul secolului trecut care aveau ca personaj principal pe Marianne – simbolul feminin al Frantei, al valorilor si al frumusetii galice. In completarea litografiilor de epoca sunt aduse creatii ale unui sir de designeri si creatori de moda francezi si romani care dezvolta si ei subiectul Marianne si creaza cate o rochie sau costum in interpretarea proprie a fiecaruia.
(va urma)
1 comment