Money Monster (2016) – Mașina de bani
Regia: Jodie Foster
Distribuția: George Clooney, Julia Roberts, Jack O’Connell
Prezența în distribuție a Juliei Roberts și a lui George Clooney a fost un motiv suficient de bun pentru a alege să văd ‘Money Monster’ (realizat în 2016) ,iar numele lui Jodie Foster ca regizoare era încă un motiv suplimentar. Foster se afla deja la al patrulea sau film de lungmetraj și dovedește aici că stăpânește bine uneltele meseriei. ‘Money Monster’ este un thriller al cărui acțiune se petrece în lumile marilor studiouri de televiziune și a afacerilor la bursă, ambele localizate în centrul Manhattan-ului, realizat profesionist, care îi va satisface pe amatorii genului. Sentimentul de ușoară dezamăgire este cauzat de faptul că de la o colecție de talente cum adună pe generic acest film spectatorii au, cred, dreptul să se aștepte la ceva mai special. Nu este cazul, dar nici cu mâinile goale nu se iese de la vizionarea filmului.
Acțiunea. Lee Gates (George Clooney) și Patty Fenn (Julia Roberts) sunt prezentatorul, respectiv producătoarea unei emisiuni de televiziune dintre acelea pe care ne place să le detestăm – sfaturi pentru investiții la bursă într-un stil de circ mediatic, divertisment însă pe banii telespectatorilor. În studio se înfiltrează un tânăr (Jack O’Connell) deghizat în băiat de livrări de pizza, care îl ia ostatec în transmisie directă pe prezentator și cere explicații și despăgubiri (de zeci de milioane de dolari!) pentru pierderile datorate unei căderi spectaculoase a acțiunilor unei companii recomandate de emisiune. Explicația oficială este că ar fi fost o problemă de software financiar, dar vom afla repede că este vorba despre cu totul altceva – escrocherii și fraude la nivel înalt, cei păgubiți fiind micii investitori, creduli intre altele în recomandările emisiunilor de televiziune.
Ca thriller de acțiune aruncând săgeți critice și satirice televiziunilor comerciale și lumii finanțelor computerizate ‘Money Monster’ funcționează destul de bine. Senzația pe care am avut-o vizionând filmul a fost că urmăresc un episod dublu (din cauza timpului de proiecție) dintr-un serial bun de televiziune. Actorii își fac bine treaba, dar întrebarea este daca era nevoie de supra-vedete de nivelul (salariilor) lui Clooney și Roberts pentru aceste roluri. Ei nu reușesc să le adauge nimic special, și senzația de ‘overcasting’ nu poate fi evitată. Răpirea și situația de ostateci care se petrece în studiourile de televiziune și apoi pe străzile Manhattan-ului sunt redate în mod veridic. Probabil că noi, spectatorii, suntem de vină, daca așteptam mai mult decât nivelul de ‘film OK’ de la o producție cu asemenea nume pe afiș. Jodie Foster, actriță care a adăugat dramatism și vibrație rolurilor interpretate de ea în filme ca ‘Taxi Driver’, ‘The Accused’, ‘The Silence of the Lambs’ sau ‘Panic Room’ este prea ‘cuminte’ ca regizoare. Mai multa îndrăzneală precum și evitarea și depășirea șabloanelor ar fi adăugat mult acestui film. Nu este prea târziu pentru filmele viitoare.
Nota: 6/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, Comingsoon.net)