Filme Filme americane

Lui Lenny i-ar fi plăcut „Maestro” (Netflix, 2023)

„Maestro” (2023)
Regia: Bradley Cooper
Distribuția: Carey Mulligan, Bradley Cooper, Matt Bomer, Vincenzo Amato

Cred că lui Lenny Bernstein i-ar fi plăcut ‘Maestro’ (2023) și mai ales controversele stârnite de acest film. Imensul său orgoliu ar fi fost desigur flatat de faptul că filmul care îi este dedicat este produs de Martin Scorsese și Steven Spielberg. Reacțiile publicului le-ar fi înțeles de asemenea. Bernstein nu a fugit de scandaluri și, deși epoca era alta, a decis să-și trăiască viața în felul său. Judecățile moralizatoare l-ar fi lăsat rece. În schimb cred că l-ar fi amuzat la culme analizele experților în muzică despre felul în care actorul care îl intepreteaza dirijează Orchestra Simfonică din Londra în scena de 6 minute și 23 de secunde cu ‘Resurecția’ lui Mahler. La fel cum muzicianul a avut un număr mare de admiratori care l-au iubit, dar și destui care l-au contestat până la ură, și ‘Maestro’ pare să atragă reacții extreme. Cred că i-ar fi plăcut și faptul că regizorul, co-scenaristul și actorul care interpretează rolul sau, Bradley Cooper, a decis să concentreze acest film asupra poveștii de dragoste dintre el și soția sa Felicia. În fapt, ‘Maestro’ este nu atât biografia muzicianului Bernstein, cât radiografia acestei unice povești de iubire, o poveste presărată cu multe momente dureroase și cu imense sacrificii din partea femeii care l-a însoțit în cea mai mare parte a vieții.

Prima scenă istorică evocată în ‘Maestro’ este scena cu care ar putea începe orice film biografic despre Bernstein, dar felul în care este filmată anunță spectatorii că nu va fi un film biografic obișnuit. Este vorba despre momentul în care, în noiembrie 1943, Bernstein află că va avea ocazia, în aceeași seară, să dirijeze Filarmonica din New York în locul lui Bruno Walter care se îmbolnăvise. Unde îl găsește însă în ‘Maestro’ apelul telefonic care îi schimbă cursul vieții? În pat cu un bărbat. Câteva scene mai târziu tânăra actriță Felicia Montealegre se îndreaptă spre vila unde se desfășoară o petrecere. Acolo îl va întâlni pe Lenny, și legătura dintre cei doi este axa principală a acțiunii filmului. O poveste de dragoste între doi oameni, unul artist, celălalt mare artist. O poveste de dragoste asimetrică, în care Felicia este cea care renunță la o parte din cariera de actriță pentru a-l sprijini pe Lenny, pentru a crește copiii și pentru a păstra coeziunea familiei. Infidelitățile lui Bernstein, în special relațiile sale cu alți bărbați, devin subiectul zvonurilor și bârfelor. Cei doi își acorda reciproc spațiul de libertate personala, dar – cel puțin în film – doar bărbatul este cel care beneficiază de el, în timp ce soția continua să-și protejeze copiii și reputația familiala și sociala. Boala Feliciei îl vă readuce pe Lenny acasă, sugerând că relația dintre cei doi a fost singura iubire adevărată a vieții sale.

Ca actor, Bradley Cooper creează un rol remarcabil, ajutat de un machiaj excepțional, care nu doar că reconstituie fizionomia lui Bernstein, dar o și însoțește perfect pe măsură ce avansează în vârstă. Ca regizor, Bradley Cooper face câteva lucruri foarte interesante. Mie schimbarea formatului de ecran și alternanța dintre color și alb-negru mi-au plăcut. Ele urmăresc logic stilul filmelor celor mai populare ale perioadelor respective. Două scene, de câteva minute fiecare, mi-au atras atenția în mod special. Una este cea a concertului filmat cu LSO în catedrala milenară de la Ely. Filmare ‘one shot’ cu aparat de filmat mobil. A doua este scena explicației între Felicia și Lenny, cea în care Lenny încearcă să se justifice pentru infidelitățile sale. Aici, spre deosebire de scena menționată precedent aparatul de filmat este fix și este plasat destul de depărtat subliniind distanța dintre cele două personaje, cu două ferestre mari în fundal, prin care în final îl vom vedea trecând pe … Snoopy. Asemenea scene sunt dovada că avem de-a face cu un regizor remarcabil. Dar, de fapt, incredibil, ‘Maestro’ este doar al doilea film al său ca regizor. Iar primul era ‘A Star is Born’! Nu mă alătur nici criticilor severi și nici admiratorilor fără rezerve ai acestui film. În fapt, în pofida reacțiilor extreme, eu i-am dat o notă pe la mijloc.

În opinia mea, ‘Maestro’ este un film foarte interesant făcut, dar inegal și superficial în tratarea anumitor aspecte ale carierei și personalității lui Bernstein. O biografie mai amplă ar fi putut să spună mai mult despre aspecte ca evreitatea lui Bernstein sau implicarea socială și politică a Feliciei. Și desigur, mult mai mult despre muzică. ‘Maestro’ este însă un film care își propune să spună mai mult despre dragoste și despre sacrificiu în dragoste decât despre muzică. Carrey Mulligan face un rol formidabil și este favorita mea la Oscarul pentru interpretare feminină din ceea ce am văzut până acum în acest an. Am intrat la film ca un fan al lui Leonid Bernstein și nimic în film nu m-a făcut să-mi schimb opinia. Am ieșit însă îndrăgostit de Felicia Montealegre.

Disponibil pe Netflix.

Nota: 7/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, https://theplaylist.net/maestro-the-original-soundtrack-album-exclusive-20231026/)

Articole similare

Pe urmele lui Ozu: Aruitemo aruitemo (2008)

Dan Romascanu

Prin blogosfera literară (7 – 13 decembrie 2015)

Dan Romascanu

Senzații tari și distracție peste graniță: Gringo (2018)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult