Știrile săptămânii: OSCAR WEEKEND prezintă „Paradise” de Andrei Koncealovski și alte 10 titluri propuse la Oscarul pentru cel mai bun film străin; Statele unite ale iubirii, reacții în presa internațională; Cea mai bună comedie a anului, new entry la OSCAR WEEKEND; Din 27 ianuarie, în cinematografe: Odiseea. Povestea lui Jacques-Yves Cousteau.
OSCAR WEEKEND prezintă „Paradise” de Andrei Koncealovski și alte 10 titluri propuse la Oscarul pentru cel mai bun film străin
De joi, 5 ianuarie, s-a deschis prima sesiune de votare la premiile Oscar. În 24 ianuarie se vor anunța nominalizările iar în 26 februarie va avea loc ceremonia de decernare a premiilor. Ca în fiecare din ultimii trei ani, OSCAR WEEKEND vă invită să vă faceți propriul palmares urmărind o parte din filmele străine care și-au reprezentat țările în competiția pentru premiul Oscar pentru cel mai bun film străin. Proiecțiile au loc la cinematograful Elvire Popesco, în perioada 13-15 ianuarie 2017.
OSCAR WEEKEND vă dă ocazia să asistați la proiecțiile unor filme aflate pe lista scurtă a celor nouă preselectate în cursa pentru Oscar, prezentând și o selecție de titluri propuse la această categorie și foarte apreciate de critica internațională.
Programul include Paradise (Ray) de Andrei Koncealovski, premiat cu Leul de Argint pentru cea mai bună regie la Festivalul de la Veneția de anul acesta, propunerea Rusiei la această categorie; canadianul Juste la fin du monde în regia lui Xavier Dolan, recompensat cu Marele Premiu la Cannes (2016) sau The Salesman (Forushande) în regia lui Asghar Farhadi (Iran) câștigător al premiilor pentru Cel mai bun actor și Cel mai bun scenariu la Cannes 2016.
Tot în cadrul festivalului vor putea fi vizionate și propunerile Australiei, Germaniei, Danemarcei sau Elveției. Tanna (Australia), este o poveste de dragoste filmată în Vanuatu, în insula Tanna din Pacificul de Sud și recompensată la Veneția (2015) cu premiul publicului și premiul pentru Cea mai bună imagine, în cadrul secțiunii Settimana Internazionale della Critica. Comedia Toni Erdmann regizată de Maren Aden, reprezintă Germania în cursa pentru Oscar. Filmat aproape integral în România, Toni Erdmann a fost desemnat Cel mai bun film al anului de către Federația Internațională a Criticilor de Film (FIPRESCI) și Cel mai bun film european de către Academia Europeană de Film (EFA). Danemarca propune Land of Mine (Under Sundet) în regia lui Martin Zandvliet, câștigătorul premiului publicului de la Rotterdam iar filmul elvețian de animație Ma vie de courgette (Viața mea de dovlecel), de Claude Barras, se află pe lista celor nouă titluri cu șanse la Oscar.
Propunerea României, Sieranevada, în regia lui Cristi Puiu, va deschide OSCAR WEEKEND, vineri, 13 ianuarie, iar Franța, Italia și Finlanda completează programul festivalului cu proiecțiile filmelor Elle, de Paul Verhoeven, Fire at Sea (Fuocoammare) în regia lui Gianfranco Rosi, documentar premiat cu Ursul de Aur la Berlin și The Happiest Day in the Life of Olli Mäki al regizorului finlandez Juho Kuosmanen, marele câștigător al secțiunii Un Certain Regard la Cannes.
Biletele pot fi achiziționate pe Eventbook.ro și din rețeaua Eventbook precum și de la casieria cinematografului Elvire Popesco.
Statele unite ale iubirii, reacții în presa internațională
Drama Statele unite ale iubirii, scrisă și regizată de polonezul Tomasz Wasilewski, ajunge în 20 ianuarie în cinematografe din București, Bârlad, Botoșani, Brașov, Cluj, Constanța, Deva, Gura Humorului, Focșani, Iași, Odobești, Pitești, Târgu Mureș, Timișoara, distribuit de Transilvania Film.
“Iubirea este un joc pierzător pentru cele patru femei din centrul acestei austere drame poloneze, un duș rece de bleak-chic european (…). Statele unite ale iubirii este parțial inspirat din amintirile din copilărie ale regizorului-scenarist Tomasz Wasilewski.” Hollywood Reporter
Polonia, 1990. Vântul schimbării bate desupra Poloniei. Se simte primul an euforic de libertate, dar şi nesiguranţa viitorului. Patru femei aparent fericite decid că a venit vremea să-şi reinventeze vieţile, să lupte pentru fericire şi să-şi împlinească dorinţele. Agata este o mamă tânără captivă într-un mariaj nefericit. Ea va căuta refugiu într-o altă relaţie, o relaţie imposibilă. Renata este o profesoară mai în vârstă fascinată de vecina ei Marzena. Sora Marzenei este o directoare de şcoală îndrăgostită de tatăl unuia dintre elevi.
“Statele unite ale iubirii nu este aici să te facă să te simți bine, dar povestea, adictivă ca un serial, te va ține cu siguranță în scaun”, spune Peter Bradshaw, pe The Guardian.
Filmul a avut premiera la Berlin, unde criticii s-au împărțit în două tabere – cei care l-au văzut ca pe o mărturie a efectelor vieții sub un regim autoritar, și cei care l-au perceput ca pe o poveste universală despre necomunicare și angoase. Cele două păreri nu se exclud, iar cunoașterea contextului istoric nu face decât să potențeze experiența vizionării.
“Stilul lui Wasilewski amintește de Kieslowski, Michael Haneke, sau Asghar Farhadi, observând viețile personajelor cu răceală, de la distanță, permițând astfel spectatorului să-și formeze propriile interpretări. “(Film Ireland Magazine)
Polonia aproape a fost ștearsă de pe suprafața pământului în 1939. După război, țara a rămas sub hegemonie rusă, ca stat satelit, revoluția din 1989 aducând într-un final o nouă constituție și prea-mult așteptata libertate. Statele unite ale iubirii pare să pună întrebarea: Cum înțelegi și asimilezi libertatea după o viață trăită în reguli de conformism și tăcere?
Consensul de critică apare când vine vorba despre imaginea, semnată de cineastul român Oleg Mutu (4 luni, 3 săptămâni și 2 zile, După dealuri): “Efectul este sufocant. O realizare splendidă.” (Irish Times) și jocul celor patru actrițe poloneze (Julia Kijowska, Marta Nieradkiewicz, Magdalena Cielecka și Dorota Kolak): “Filmul datorează imens celor patru actrițe, în special personajului sfâșietor de singur interpretat de Julia Kijowska.” (The Film Stage)
Statele unite ale iubirii a fost văzut în premieră în România anul trecut, în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania, unde regizorul, deja un festival-darling, a fost prezent pentru a treia oară. Tomasz Wasilewski a ajuns prima oară în România în 2013, la TIFF, împreună cu filmul său de debut, In a Bedroom. În 2014, el a revenit la festival cu Floating Skyscrapers, și a plecat acasă cu premiul pentru regie. Statele unite ale iubirii a luat premiul pentru cel mai bun scenariu la Berlinale, și este unul dintre marii câștigători ai Polish Film Festival, cu premii pentru regie, montaj, costume, actor și actrița în roluri secundare.
“Având în vedere extraordinara maturitate a filmului, e clar că Wasilewski este un regizor care trebuie urmărit.” (Cinevue)
Statele unite ale iubirii, o co-producție Polonia – Suedia, distribuit în România de Transilvania Film, va intra pe 20 ianuarie în cinematografe.
Cea mai bună comedie a anului, new entry la OSCAR WEEKEND
Pentru prima oară, OSCAR WEEKEND aduce la București opt din cele nouă filme aflate în cursa pentru Oscar la categoria Cel mai bun film străin. „A Man Called Ove” în regia lui Hannes Holm, Cea mai bună comedie a anului (Premiile Academiei Europene de Film 2016) este propunerea Suediei la Oscar și last entry în programul OSCAR WEEKEND. Filmul va putea fi vizionat în premieră în România, sâmbătă, 14 ianuarie, de la ora 23.15, la Cinema Elvire Popesco. Proiecția este realizată cu sprijinul Institutului Suedez de Film și al Ambasadei Suediei în România iar intrarea este liberă pentru toți cei care și-au achiziționat bilet la oricare dintre filmele de la Oscar Weekend.
„A Man Called Ove” este o poveste universală contruită în jurlui personajului principal, Ove, un bătrân țâfnos care se împrietenește pe neașteptate cu noii lui vecini, Parvaneh, soțul ei și cei doi copii. Rolul i-a adus lui Rolf Lassgård (Ove) premiul pentru cel mai bun actor la Seattle IFF și o nominalizare la premiile Academiei Europene de Film, la aceeași categorie. Titlul suedez este inclus pe lista scurtă la Oscar alături de propunerile din Australia, Canada, Danemarca, Germania, Iran, Norvegia, Rusia și Elveția. Cu excepția propunerii Norvegiei, „The King’s Choice” în regia lui Erik Poppe, a cărui lansare internațională urmează să aibă loc, toate filmele din competiție pot fi văzute la OSCAR WEEKEND alături de o serie de titluri propuse la această categorie și foarte apreciate de critica internațională.
Programul proiecțiilor:
Sâmbătă, 14 ianuarie
13:30 – MA VIE DE COURGETTE, de Claude Barras (2016, 70′, Elveția-Franța) – Elveția
16:00 – ELLE, de Paul Verhoeven (2016, 130′, Franța) – Franța
18:40 – THE HAPPIEST DAY IN THE LIFE OF OLLI MÄKI, de Juho Kuosmanen (2016, 92′, Finlanda) – Finlanda
20:45 – PARADISE, de Andrei Konchalovsky (2016, 131′, Rusia-Germania) – Rusia
23:15 – A MAN CALLED OVE, de Hannes Holm (2015, 116′, Suedia-Norvegia) – Suedia
Duminică, 15 ianuarie
12:30 – TONI ERDMANN, de Maren Ade (2016, 162′, Germania) – Germania
15:45 – FIRE AT SEA, de Gianfranco Rosi (2016, 114′, Italia) – Italia
18.30 – JUSTE LA FIN DU MONDE, de Xavier Dolan (2016, 95′, Canada-Franța) – Canada
20:45 – TANNA, de Bentley Dean, Martin Butler (2015, 95′, Australia-Vanuatu) – Australia
Biletele pot fi achiziționate pe Eventbook.ro și din rețeaua Eventbook precum și de la casieria cinematografului Elvire Popesco.
Detalii: www.filmedefestival.ro/2016/oscar-weekend/
Din 27 ianuarie, în cinematografe: Odiseea. Povestea lui Jacques-Yves Cousteau
Odiseea (2016), povestea celebrului explorator francez Jacques-Yves Cousteau, va avea premiera în cinematografele românești în 27 ianuarie. Distribuit de Independența Film. În rolul lui Cousteau îl veți recunoaște pe actorul Lambert Wilson (Matrix Reloaded, Flawless, Babylon A.D., Of Gods and Men, Catwoman). Audrey Tautou (Amelie, The Da Vinci Code) va interpreta rolul lui Simone Cousteau, cea de-a doua soție a exploratorului.
Filmul prezintă 30 de ani (perioada 1949 – 1979) din viața căpitanului Jacques-Yves Cousteau, faimosul om de știință, explorator, inventator și cineast. Personaj extrem de carismatic și un bun lider de opinie, Cousteau nu a fost lipsit de defecte, în special în ceea ce privește viața de familie.
Filmul este scris și regizat de Jérôme Salle (scenaristul The Tourist) și este o ecranizare a cărții Capitaine de La Calypso, scris de Albert Falco și Yves Paccalet.
Durata: 2h 2min.
Filmările pentru Odiseea / L’Odyssée au avut loc în locații de pe întreg cuprinsul Globului: Croația (insula Hvar), Africa de Sud, Antarctica, Ushuaia (Argentina), Brazilia, Bahamas și, evident, Franța.
Inventatorul Cousteau, nava Calypso și finanțatorul Guinness
Jacques-Yves Cousteau s-a născut pe 11 iunie 1910, în Franța. A fost ofițer în marina franceză, explorator al vieții subacvatice în domeniul oceanografiei, fotograf, producător de filme și inventator de aparate submarine. A fost căsătorit de două ori și a avut câte doi copii din fiecare căsătorie. A murit în data de 25 iunie 1997, la Paris.
În 1943, la turnarea filmului Epave, Cousteau inventează, împreună cu un inginer, scafandrul autonom modern, prin modernizarea unei invenții din secolul XIX. Brevetul pentru această invenție îl va pune la adăpost din punct de vedere financiar pentru tot restul vieții.
În 1949, Cousteau înființează „Campaniile Oceanografice Franceze”, iar milionarul irlandez Loel Guinness, descendentul fondatorului berăriei omonime, îi pune la dispoziție un vechi dragor de mine, botezat Calypso. Exploratorul pleacă în călătorii avându-i la bord, printre membrii echipajului, și pe soția sa, Simone, și pe fiul mai mic, Philippe.
Cousteau, gura de aer de la tv din perioada comunistă
Printre filmele realizate de Jacques-Yves Cousteau se numără și serialul Odiseea submarină a echipei Cousteau, realizat între anii 1967 și 1996, 120 de documentare, fiecare de câte 50 de minute. Un serial de mare succes transmis în anii `80 inclusiv de televiziunile din țările socialiste, printre care și România.
Odiseea / L’odyssée / The Odyssey (2016) este adus în România de Independenţa Film, casă de distribuţie care promovează filme independente de referință, de nișă sau câștigătoare ale unor premii internaționale prestigioase.