Știrile săptămânii: Bursa Nemira – cărți pe viață pentru elevi, ediția 2018; Nadia Murad, autoarea volumului Eu voi fi ultima, laureată a Premiului Nobel pentru Pace 2018; A opta ediție a festivalului Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent și-a desemnat câștigătorii; Daniel Dăianu despre volumul Băncile centrale, criza și postcriza la Academia de Studii Economice din București; Noutăți la Editura Publica: Facfulness și Powered by Storytelling; Casa în care s-a născut scriitorul Marin Preda, ajunsă în ruină; O noua editie: Vietile Maestrilor – Invataturile maestrilor din Extremul Orient de Baird Spalding; „Romeo și Julieta” în variantă boliviană și poezii vizuale din Franța, la Festivalul Tânăr de la Sibiu 2018; A 50-a ediție a „Serilor italiene“ Humanitas, dedicată volumului Le più belle laude/Cele mai frumoase laude de Iacopone da Todi; Deschidere Expozitia Multimedia DISCO BTT la Cluj-Napoca; Eveniment: La Centenar. Recitind secolul României Mari de Ioan Stanomir, un nou volum în colecția „Istorie“ a Editurii Humanitas; VERSANT – brandul de carte non-fiction ridică cititorii cu balonul deasupra capitalei – Editura Vellant; Informare despre decizia Grupului Editorial Corint cu privire la Târgul Internațional Gaudeamus – Carte de învățătură 2018; Agenda Culturala Instituto Cervantes 15-24 octombrie; Seară japoneză dedicată volumului ‘Povestiri de ținut în palmă’ de Yasunari Kawabata, Editura Humanitas Fiction; Andreea Raicu a lansat cartea „Descoperă-te”, Curtea Veche Publishing, în cadrul unui eveniment plin de mister; Dilema omnivorului pentru tinerii cititori, Editura Publica; Premiera lunii Octombrie la Godot Cafe-Teatru – Natalie Ester este ,,Vecina de deasupra’’; Cătălin Dorian Florescu în turneu cu romanul ‘Bărbatul care aduce fericirea’; 153 de secunde, primul spectacol de teatru care pune în discuție momentul Colectiv din perspectiva unei generații; Cum spun românii că își păstrează mintea sănătoasă: cei mai mulți citesc cărți, în defavoarea filmelor și serialelor.
Bursa Nemira – cărți pe viață pentru elevi, ediția 2018
Un cititor trăiește o mie de vieți înainte de a muri.
Cel care nu citește niciodată trăiește doar una.
R.R. Martin
Editura Nemira anunță organizarea celei de-a doua ediții a Bursei de cititor Nemira, un proiect concurs, care răspunde nevoii sociale de a educa prin lectură, de a promova cultura scrisă și obișnuința de a citi de plăcere.
Proiectul se va desfășura în perioada 8 octombrie – 13 decembrie 2018, iar pentru înscrierea în concurs participanții trebuie să trimită un eseu pornind de la tema: Citim și călătorim prin imaginație. Regulamentul și calendarul de desfășurare sunt disponibile aici.
Editura Nemira va oferi, prin selecție, cinci burse de cititor elevilor cu vârsta între 12 și 18 ani, astfel: 2 burse copiilor între 12 și 14 ani și 3 burse copiilor între 15 și 18 ani.
Conform Regulamentului Oficial, statutul de bursier aduce fiecărui beneficiar cărți publicate de Editura Nemira pentru tot restul vieții. Secundar, în cadrul acestui proiect, vor fi organizate la cererea elevilor și a profesorilor evenimente în instituțiile de învățământ gimnazial și liceal. Prin implicarea mai multor lideri de opinie (scriitori, persoane publice, jurnaliști culturali) în proiect vom deschide un dialog informal între aceștia și elevi, care vor învăța direct de la ei ce înseamnă respectul pentru carte și importanța cititului de plăcere.
Prin Bursele de cititor Nemira ne dorim să sprijinim acei tineri care sunt pasionaţi de literatură şi, în acelaşi timp, să încurajăm cât mai mulţi adolescenţi să citească de plăcere. Pentru că noi credem că lectura şi educaţia sunt întotdeauna primii paşi către o lume mai bună. Ana Nicolau, Director general Nemira
Testimoniale de la bursieri Nemira 2017
Georgiana Matei, Liceul Teoretic ,,Grigore Moisil” Tulcea
Să spun că îmi place să citesc, cred că este de la sine înțeles, însă participarea la acest proiect m-a ajutat să privesc cu alți ochi această simplă preferință față de lectură.
Dacă până la lansarea concursului eram de părere că parcurgerea unei cărți este mai degrabă o acțiune solitară, axată pe propria persoană, am înțeles ulterior că aceasta poate însemna mai mult decât angajarea individuală într-o lume fictivă. Împărțind acest premiu cu prieteni și rude, am observat că lectura poate fi și o activitate socială, poate fi o punte ce conectează sensibilitatea și ideile oamenilor, poate fi semnalul care ne aduce împreună. Mă bucur că, prin inițierea mea în multi-universul literar Nemira, am putut descoperi o altă valență a cititului care, cel mai probabil, mi-ar fi rămas necunoscută chiar și astăzi.
Diana Vrabie, Liceul Teoretic „Ovidius”, Constanța
…În opinia mea, sunt absolut convinsă de faptul că acest proiect concurs își atinge scopul. Nimic nu poate încuraja mai eficient lectura de plăcere în rândul tinerilor decât un proiect competitiv precum acesta. Un avantaj enorm al proiectului Bursa de cititor Nemira este marea diversitate a cărților pe care câștigătorii le primesc. Pentru mine, cărțile science-fiction și fantasy erau cele mai importante, dar, cu timpul, am ajuns să citesc și cărți din alte domenii, din simplul motiv că le vedeam în fiecare zi în bibliotecă și îmi stârneau constant curiozitatea.
Nicoleta Corneanu, Colegiul Național „Gh. M. Murgoci”, Brăila
Participarea în proiectul Bursa de cititor Nemira a însemnat pentru mine o şansă unică la lectură, dar şi pentru a populariza ideea importanței de a citi, de a fi un cititor căruia pasiunea pentru cărți îi iese prin pori, fiind molipsitoare pentru cei de vârsta lui şi nu numai. Primirea unui număr impresionant de cărți mi-a cultivat dorința de a împărtăşi ceea ce citesc, de a citi alături de comunitate şi pentru comunitate, de a vorbi liber şi de a îndrăzni să punctez importanța lecturii în fiecare activitate a vieții mele. Bursa de cititor mi-a transmis faptul că, dacă vrei cu adevărat un lucru, nimic nu te poate opri din a-l duce la bun sfârșit.
Vladimir Țeca, Școala Centrală București
Acest concurs mi s-a părut că e unul potrivit pentru mine, pentru că întotdeauna mi-a plăcut să citesc, iar visul meu de când eram mic era să primesc multe cărți.
Cred că acest concurs își atinge scopul chiar dacă eu, personal, oricum citeam mult și până la momentul participării, iar, după ce vor avea loc și edițiile viitoare, cred, într-adevăr, că din ce în ce mai mulți copii vor începe sa citească de plăcere.
Aș recomanda și altora să participe la concurs, deoarece este o ocazie rară, aceea de a primi cărți pe viață și pentru că mulți ar putea descoperi că cititul este foarte plăcut.
Tudor Vlad Crăciun, Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” Oradea
Participarea la proiectul Bursa de cititor Nemira a reprezentat pentru mine o experiență remarcabilă și un vis împlinit. Acela de a citi cât mai mult și de a descoperi lumea în ipostaze inedite. De a mă identifica cu personajele pozitive, cu faptele lor, lucru care cu siguranță m-a făcut mai bun și mi-a oferit o altă perspectivă asupra Universului. Am conștientizat faptul că lectura este un dar iar cu fiecare filă parcursă dobândim înțelepciune și puterea de a fi mai buni. Pentru noi și cei din jurul nostru….
Consider că acest proiect este cea mai bună oportunitate ca un tânăr să își hrănească curiozitatea prin lectură. Astfel îi va fi foarte ușor să îi determine pe cei din jurul lui să se aplece asupra cărților.
Nadia Murad, autoarea volumului Eu voi fi ultima, laureată a Premiului Nobel pentru Pace 2018
Nadia Murad a mai primit Václav Havel Human Rights Prize şi Sakharov Prize şi este primul Ambasador ONU al Bunăvoinţei pentru demnitatea supravieţuitorilor traficului de fiinţe umane.
Nadia Murad, autoarea volumului Eu voi fi ultima. Povestea captivităţii mele şi lupta mea împotriva Statului Islamic (Polirom, 2018) – scris în colaborare cu jurnalista Jenna Krajeski, cuvînt-înainte de Amal Cooney – , este unul dintre cei doi laureați ai Premiului Nobel pentru Pace 2018. Cel de-al doilea laureat este medicul congolez Denis Mukwege. Mai multe detalii, aici.
Nadia Murad s-a născut şi a crescut în Kocho, un sat de fermieri şi păstori yazidiţi din nordul Irakului. Pe 15 august 2014, cînd Nadia avea doar 21 de ani, viaţa tihnită din satul natal a luat sfîrşit odată ce acesta a fost ocupat de ISIS. Bărbaţii care au refuzat să se convertească la islam au fost executaţi, trupurile lor fiind aruncate în gropi comune, iar Nadia, alături de celelalte tinere, a fost dusă la Mosul şi vîndută ca sclavă. A fost ţinută în captivitate, bătută şi violată în repetate rînduri, pînă cînd, ca printr-o minune, a reuşit să evadeze, găsind adăpost în casa unei familii de musulmani sunniţi.
Volumul Eu voi fi ultima. Povestea captivităţii mele şi lupta mea împotriva Statului Islamic, apărut la Editura Polirom (traducere de Irina-Marina Borţoi, disponibil și în ediție digitală), este un apel la acţiune împotriva brutalităţii Statului Islamic, povestea celui care îşi doreşte să supravieţuiască şi o scrisoare de dragoste către o ţară pierdută, o comunitate fragilă şi o familie destrămată de război.
„De cînd o cunosc, Nadia nu doar că s-a făcut auzită, ci a devenit glasul fiecărui yazidit căzut victimă genocidului, al fiecărei femei abuzate, al fiecărui refugiat abandonat. Cei care au crezut că prin cruzimea lor o pot reduce la tăcere s-au înşelat. Spiritul Nadiei Murad nu este frînt, iar vocea ei nu va fi înăbuşită. Dimpotrivă, în paginile de faţă glasul ei este mai puternic ca oricînd.” (Amal Clooney)
„Povestea curajoasă a Nadiei Murad este o lectură esenţială care dă fiori. Oricine vrea să înţeleagă aşa-zisul Stat Islamic ar trebui să citească Eu voi fi ultima.” (The Economist)
„Murad ne face să întrevedem atrocităţile care i-au distrus familia şi aproape au exterminat fragila ei comunitate. Memoriile ei curajoase sînt un pas important către tragerea la răspundere a celor care au comis aceste crime oribile.” (The Washington Post)
„Aceste memorii tulburătoare relatează experienţele prin care a trecut Nadia Murad şi ridică întrebări privind complicitatea martorilor care au acceptat tacit suferinţele celorlalţi.” (The New Yorker)
„Un volum devastator, dar care inspiră şi îndeamnă urgent la acţiune.” (Kirkus Reviews)
Nadia Murad (n. 1993) este activistă pentru drepturile omului. A primit Václav Havel Human Rights Prize şi Sakharov Prize şi este primul Ambasador ONU al Bunăvoinţei pentru demnitatea supravieţuitorilor traficului de fiinţe umane. În 2016 a fost nominalizată la Premiul Nobel pentru Pace. Împreună cu Yazda, o organizaţie pentru drepturile yazidiţilor, depune în prezent toate eforturile pentru a aduce Statul Islamic în faţa Curţii Penale Internaţionale sub acuzaţia de genocid şi crime împotriva umanităţii. Pentru mai multe detalii, vizitaţi nadiamurad.org.
Jenna Krajeski este jurnalistă, corespondentă din Istanbul. În 2010 şi 2011 a locuit la Cairo, unde a fost editor şi reporter pentru versiunea în engleză a ziarului egiptean Al-Masry Al-Youm (apoi Egypt Independent). În ultimii ani şi-a îndreptat atenţia către minorităţile kurde din Turcia şi Irak. A scris articole pentru The New Yorker, Slate, The Atlantic, The Nation, The New Republic.
Amal Clooney practică avocatura la Londra şi este specializată în drept internaţional şi în drepturile omului. De asemenea, este lector asociat la Columbia Law School. Este consilierul legal al Nadiei Murad şi al altor femei yazidite care au fost înrobite sexual de ISIS în Irak şi Siria şi lucrează pentru a se asigura că responsabilii pentru crimele comise de ISIS sînt aduşi în faţa tribunalelor naţionale şi internaţionale.
A opta ediție a festivalului Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent și-a desemnat câștigătorii
După cele nouă zile de festival în care am vizitat zece spații teatrale importante din București cu o medie de trei spectacole pe zi, a sosit timpul ca juriul nostru compus din Marinela Țepuș – Directorul Teatrului Nottara, Oana Stoica – critic de teatru, Pompilius Onofrei – jurnalist și Alec Secăreanu – actor, să hotărască câștigătorii acestei ediții.
Festivitatea de Premiere a avut loc la Unteatru iar nominalizările și câștigătorii sunt:
Premiul pentru Debut: echipei spectacolului „Fragile. Handle with care”.
Premiul pentru cea mai bună Scenografie: Alexandra Panaite pentru scenografia spectacolului „Tatăl meu, preotul” (Teatrul ”Apollo 111”). Nominalizări: Andreea Tecla și Maria Mădălina Niculae pentru scenografia și costumele din spctacolul „Crud” și Valentin Vârlan cu scenografia din spectacolul „Pescărușul”.
Premiul pentru Dramaturgia Spectacolului: Elena Vlădăreanu pentru textul spectacolului „În numele tatălui” (Asociația ”Art No More”). Nominalizări: Ozana Nicolau cu textul din piesa „Foreplay”, Gabriel Sandu pentru dramaturgia textului „Tatăl meu, preotul” și George Ștefan autorul textului din spectacolul „Poveste din Transilvania”.
Premiul pentru Originalitate: echipei spectacolului „Totul e foarte normal”(Centrul de Teatru Educațional ”Replika”). Nominalizări: asociația „Create.Act.Enjoy” pentru spectacolul „Eat me” și echipei Giuvlipen (Asociația Actorilor Romi) pentru spectacolul „Corp Urban”.
Premiul Special al Juriului, oferit de Teatrul Nottara: spectacolului „Țuhaus”(Asociația Reciproca).
Premiul pentru cea mai bună Actriță: Ozana Oancea pentru rolul din spectacolul „În numele tatălui” (Asociația ”Art No More”). Nominalizări: Isabela Neamțu din one woman show-ul „Grounded” și Mihaela Teleoacă pentru rolul din spectacolul „Tatăl meu, preotul„.
Premiul pentru cel mai bun Actor: Virgil Aioanei pentru rolurile din spectacolul „În numele tatălui” (Asociația ”Art No More”). Nominalizări: Richard Bovnoczki și Vitalie Bichir din spectacolul „Pescărușul”.
Premiul pentru cea mai bună Regie: Ozana Nicolau pentru regia spectacolului „Foreplay” (Art Revolution și Centrul de Teatru Educațional ”Replika”). Nominalizări: Robert Bălan pentru regia spectacolului „În numele tatălui” și Elena Morar pentru regia producției Teatrului Apollo 111, „Tatăl meu, preotul”.
Premiul pentru cel mai bun Spectacol (ex aequo) se acordă spectacolelor „În numele tatălui” și „Pescărușul”. Nominalizări: piesa de teatru documentar„Foreplay”.
Mulțumim juriului pentru răbdare, efort și străduință, teatrelor partenere „unteatru”, „Centrul de Teatru Educațional Replika”, „Teatrul Apolo 111”, „Teatrul Luni de la Green Hours”, „Teatrul Coquette”, „MACAZ Teatru Bar Coop”, „Teatrul de Artă”, „Teatrul Avangardia”, „Teatrul Național București” și „Teatrul Apropo” pentru găzduire și partenerilor media MyStage, LiterNet.ro, B-CRITIC, Yorik.ro, IQool, Observator Cultural, Tananana, Metropotam, J’ai Bistrot, Munteanu și Paul Duțu.
Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent este un proiect cultural al Asociației TEATRUL.RO, co-finanțat de către Administrația Fondului Cultural Național, Ministerul Culturii – prin programul „Centenar” și Ministerul Tineretului și Sportului, realizat în parteneriat cu UNITER.
Daniel Dăianu despre volumul Băncile centrale, criza și postcriza la Academia de Studii Economice din București
Luni, 15 octombrie, la ora 12.00, în Aula Academiei de Studii Economice (ASE) din București, va avea loc o dezbatere pornind de la volumul Băncile centrale, criza și postcriza. România și Uniunea Europeană încotro?, de Daniel Dăianu, apărut de curînd la Editura Polirom.
Vor vorbi, alături de autor:
Acad. Aurel Iancu
Prof. dr. Aura Socol
Prof. dr. Cristian Păun
Dr. Andrei Mocearov, profesor asociat la ASE București
Invitat special: prof. univ. dr. Nicolae Istudor, rectorul ASE București
Moderator: Monica Ghiurco, realizator TV
„Daniel Dăianu ne oferă o nouă carte scrisă într-un stil atrăgător şi eliberat de statistici greoaie. Preocupat de viitorul României şi al Uniunii Europene, de condiţiile aderării la zona euro, el subliniază necesitatea ca România să învingă piedici şi inerţii interne pentru restabilirea echilibrelor macroeconomice în mod durabil şi pentru o dezvoltare robustă şi competitivă. Autorul reliefează apele învolburate ale Uniunii Economice şi Monetare Europene, nevoia de reforme, dar şi pericolul ca proiectul european să fie prins în capcanele unor dispute şi curente eurosceptice, centrifuge. În opinia lui Daniel Dăianu, băncile centrale, alături de alte instituţii responsabile, pot şi trebuie să joace un rol activ în stingerea cauzelor care nasc asemenea curente şi acţiuni ameninţătoare.” (Academician Aurel Iancu)
„Volumul Băncile centrale, criza şi postcriza. România şi Uniunea Europeană încotro? ilustrează viziunea academicianului Daniel Dăianu asupra crizei financiare şi demersurile la nivel european, precum şi naţional în perioada post-criză. Profesorul Dăianu examinează rolul băncilor centrale în gestionarea crizei, nevoia reformării funcţionării zonei euro, erodarea multilateralismului în relaţiile internaţionale paralel cu ascensiunea iliberalismului şi, nu în cele din urmă, trăsături ale politicii macro-economice în România. Fin cunoscător al schimbărilor mari în lume, el oferă explicaţii şi face sugestii privind aşezarea economiei României în acest nou context global, respectiv european.” (Conf.univ.dr. Ágnes Nagy, membru în CA al BNR)
„Textele cuprinse în această carte oferă o înţelegere profundă a unor subiecte de mare actualitate. Scrise într-un limbaj accesibil şi cursiv, surprind într-un mod inteligent complexitatea relaţiilor dintre dimensiunea socială, politică şi economică. Este un volum care prinde imediat cititorul, aducând totodată o valoare adăugată ridicată în dezbaterea temelor economice curente.” (Laurian Lungu, doctor în Economie, Cardiff University)
Daniel Dăianu este profesor la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) din Bucureşti, membru al Academiei Române, iar din 2014, membru în Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a României. Membru al EU High Level Group on Own Resources condus de Mario Monti. Europarlamentar (2007-2009), fost ministru de Finanţe (1997-1998), economist-şef al Băncii Naţionale a României (1992-1997) şi ministru adjunct de Finanţe (1992). În iunie 2011 a devenit membru al Consiliului European pentru Relaţii Externe (ECFR), iar în 2014 a fost ales în Board of Trustees of Friends of Europe (Brussels). Este cercetător asociat al institutului CASE din Varşovia şi cercetător invitat, de-a lungul anilor, la Russian Research Center (Harvard University), Woodrow Wilson Center (Washington, DC), NATO Defense College (Roma), FMI, OCDE, Comisia Economică ONU pentru Europa. Între 1999 şi 2004 a fost profesor la ASE – Bucureşti, la universităţile Berkeley şi UCLA (SUA) şi la Universitatea din Bologna. Este membru în colegiul editorial al mai multor publicaţii din străinătate, preşedinte al Societăţii Române de Economie (SOREC) şi fost preşedinte al European Association for Comparative Economic Studies (EACES) în perioada 2002-2004. Domenii de interes ştiinţific: monedă şi finanţe publice, economia tranziţiei, analiza sistemelor economice, complexitatea sistemelor sociale, Uniunea Europeană etc.
Noutăți la Publica: Facfulness și Powered by Storytelling
Ne bucurăm să anunțăm apariția în limba română a două cărți excelente: Factfulness de Hans Roslingcu Ola Rosling și Anna Rosling Rönnlund & Powered by Storytelling de Murray Nossel. Pe rafturile librăriilor se vor găsi începând cu săptămâna viitoare.
Anna și Murray sunt invitați să vorbească în cadrul ediției din acest an a conferinței The Power of Storytelling. Pentru cei care vor ajunge la #Story18, e bine de știut că aceste cărți vor fi disponibile la standul nostru din cadrul evenimentului. Pentru cine nu va ajunge la eveniment, avem o ofertă cu ocazia lansării, pe site: dacă achiziționezi azi și mâine cele două cărți noi, primești cadou din partea noastră cartea Invizibilii.
Facfulness
„Una dintre cele mai importante cărți pe care le-am citit vreodată – un ghid indispensabil pentru a analiza corect lumea.”—Bill Gates
Entuziasmant apreciată, cartea Factfulness ne oferă o bogăție de date statistice cu privire la lumea în care trăim acum. Hans Rosling, fenomen internațional TED și specialist în domeniul sănătăţii globale, împreună cu doi dintre vechii săi colaboratori, Anna și Ola, prezintă zece instincte care ne distorsionează modul de a privi lucrurile – de la tendința de a împărți lumea în două tabere (de obicei noi și ei) până la felul în care percepem informațiile oferite de media (dominat de teamă) și la modul în care ne raportăm la progres (credem că majoritatea lucrurilor merg din rău în mai rău). Problema noastră este că nu știm ceea ce știm și că inclusiv presupunerile pe care le facem sunt determinate de biasuri inconștiente și predictibile.
Captivantă și revelatoare, plină de exemple interesante, Factfulness este o carte esențială pentru că ne ajută să ne revizuim gândirea și să luptăm împotriva instinctelor noastre de a ne focusa pe ce ni se pare că e „un dezastru”. Recomandată în special celor îngrijorați de viitorul omenirii, celor care sunt interesați de sănătatea publică, ecologiștilor și activiștilor de mediu.
Powered by Storytelling
„Nossel știe cum să aplice puterea poveștilor în marketing, producție, management și orice alt domeniu al unei afaceri.”—Daniel Pink
Anul trecut l-am cunoscut pe Murray Nossel la conferința la care ne revedem și anul acesta. Atunci a emoționat până la lacrimi o sală întreagă printr-o reprezentație despre importanța ascultării în comunicarea poveștii personale.
Dr. Murray Nossel este un apreciat psihiatru, profesor de Medicină Narativă de la Universitatea Columbia, scenarist și performer, documentarist nominalizat la Oscar, fondator Narativ—compania de consultanță în storytelling atât pentru companii din top Fortune 500, cât și pentru organizații nonprofit.
Cartea Powered by Storytelling ne învață metoda testată de Narativ de-a lungul timpului. Mai întâi, extragi amintirile și experiențele personale pentru a genera idei de povești ce răspund nevoilor personale. Apoi creezi și modelezi aceste elemente în structura clasică de poveste, care creează o adevărată conexiune cu publicul. La final, prezinți povestea în fața publicului folosind tehnici simple, pe care oricine le poate învăța. Un element fundamental al acestei metode este accentul pe ascultare: atât abilitatea de a te auzi singur, cât și feedbackul oferit de ascultători, deoarece ascultarea acestora va influența modul în care povestești.
Casa în care s-a născut scriitorul Marin Preda, ajunsă în ruină
În 1922, în comuna Siliștea Gumești, județul Teleorman, s-a născut Marin Preda, autorul multor opere valoroase ale literaturii române. Casa în care s-a născut, un locaș-simbol al României – o atracție turistică a zonei – se află astăzi într-o stare de degradare profundă și pare că stă să se dărâme într-un viitor apropiat. Starea clădirii a fost prezentată în numeroase articole din presă, în ultimii ani, și toate fotografiile în care figurează nu fac decât să arate cum un reper cultural major pentru poporul român se transformă, treptat, în ruină.
Atât comuna Siliștea Gumești cât și casa au devenit embleme ale literaturii române în momentul în care scriitorul Marin Preda le-a folosit drept surse reale de inspirație în deja celebrul său roman, „Moromeții”. O copie a universului rural transformată în subiect literar și cinematografic al vieții trăite la sat, romanul a marcat pe o hartă a României turistice acest loc, oameni din toată țara sau chiar de peste granițe, dorindu-și să-l viziteze. În prezent, casa aparține Asociației Mișcarea de Rezistență „Marius Tucă” și a fost vândută actualilor proprietari în anul 2014, chiar de către nepoata scriitorului, Tudora Stănculescu. Noii proprietari neglijează însă clădirea ale cărei ziduri sunt crăpate, ferestre stau să cadă și pereți par să nu aibă nevoie, ca să se prăbușească, decât de o ploaie mai puternică.
Senatorul USR Dan Lungu a adresat o interpelare Ministerului Culturii și Identității Naționale pe această temă și a trimis o scrisoare deschisă Consiliului Județean Teleorman solicitând autorităților responsabile de situația clădirii să se sesizeze și să remedieze situația. „Știu că există alte priorități când luăm în calcul restaurarea monumentelor aflate în asemenea stări de degradate însă nu putem fi indiferenți la pierderea unei astfel de valori. În timp ce casa în care s-a născut scriitorul Marin Preda aproape că se prăbușește, toate obiectele, documentele și fotografiile privind viața și activitatea sa stau expuse în fosta școală generală din localitate, într-un centru care îi poartă numele. Cred că ar trebui ca ele să-și recapete locul cuvenit și sper ca în urma acestui semnal, reprezentanții autorităților locale și naționale să ia măsuri și să auzim că lucrurile se schimbă”, a declarat Dan Lungu.
Casa din Siliștea Gumești care a aparținut lui Marin Preda figurează astăzi și pe Lista Monumentelor Istorice (LMI) din Teleorman, listă actualizată în anul 2015, drept monument istoric reprezentativ pentru patrimoniul cultural local, având codul LMI TR-IV-m-B-14522.
„Am încredere că veți lua act cât de repede posibil de această solicitare, să rezolvați problema și să identificați vinovații pentru această situație inadmisibilă, fiindcă nu putem rămâne simpli observatori la procesul de transformare în ruină a acestei clădiri valoroase. Nu putem tolera ca, din neglijență, lipsă de respect sau ignoranță, o casă cu o încărcătură simbolică atât de mare – o atracție turistică a zonei – să se prăbușească.”, a mai scris Dan Lungu în scrisoarea deschisă trimisă către Consiliul Județean.
Înregistrarea video a interpelării din Senatul României poate fi urmărită aici:
O noua editie: Vietile Maestrilor – Invataturile maestrilor din Extremul Orient de Baird Spalding
Vietile Maestrilor nu este altceva decat transcrierea unei calatorii intreprinse in Tibet de Baird Spalding, in fruntea unei expeditii americane. Datorita extraordinarelor intamplari relatate, autorul era intrebat adesea daca aceasta carte este fictiune sau rezultatul unei calatorii reale. Spalding raspundea intotdeauna: „Fiecare sa ia din cartea mea ceea ce este bun pentru el si sa creada ceea ce convine gradului sau de evolutie”.
Drumuri ce strabat tinuturi mirifice suspendate intre cer si pamant; intalniri cu Maestri detinatori ai unor puteri ce depasesc cu mult capacitatile omului obisnuit; prezentarea unor doctrine iluminatoare apartinand unui tezaur de intelepciune necunoscut oamenilor din Occident; fapte extraordinare ce pot fi socotite adevarate miracole – iata doar cateva aspecte prezentate in aceasta carte memorabila. Lucrarea a aparut in nenumarate editii in America si, dupa o prima traducere in franceza, a fost primita cu entuziasm de cititori din peste 40 de tari.
Oamenii vor afla ca Duhul Sfant, sau Spiritul Divin, le vorbeste acum ca in timpurile stravechi. Daca ii vor auzi glasul si nu li se vor impietri inimile, vor descoperi ca ei sunt lumina lumii si ca oricine urmeaza aceasta lumina nu umbla in intuneric. Ei vor fi poarta prin care toţi vor intra in lumina vieţii; vor afla pacea eterna si marea bucurie. Ei vor descoperi ca timpul potrivit pentru a porni pe aceasta cale este acum. Maestrii nu au facut decat sa deschida poarta marilor suflete. Alchimia interioara este cea care transforma si distruge toate bolile. Ea purifica viaţa muritoare de efectele pacatelor si o absolva de orice vinovatie. Ea ilumineaza sufletul cu lumina desavarsita a Inţelepciunii. Ea face sa dispara toate parţile intunecate ale vieţii umane, le elibereaza, le transforma in lumina de viaţa. Baird T. Spalding
Baird T. Spalding s-a nascut in Anglia, intr-o familie de negustori care, timp de trei secole, a facut comert cu India. A fost dus acolo la varsta de patru ani. Inca din tinerete a fost atras de probleme religioase. Dupa efectuarea studiilor, a devenit specialist in mine. La o varsta inaintata s-a hotarat sa publice Vietile Maestrilor, opera sa de capatai. A trecut in lumea umbrelor in 1953, la Tempe, Arizona, la varsta de nouazeci si cinci de ani.
Probabil ca Douglas K. Vorss, editorul sau, il cunostea pe Spalding mai bine ca oricine datorita prieteniei lor, care dura de ani de zile. Iata un extras din alocutiunea rostita de acesta la 22 martie 1953, la Tempe, cu ocazia slujbei religioase in memoria lui Spalding.
„Romeo și Julieta” în variantă boliviană și poezii vizuale din Franța, la Festivalul Tânăr de la Sibiu 2018
Spectacolele „Romeo și Julieta de Aramburo/ Romeo y Julieta de Aramburo” al companiei Kiknteatr din Bolivia și „CUBiX” al Théâtre Sans Toit din Franța vor fi prezentate la cea de-a patra ediție a Festivalului Tânăr de la Sibiu, ce va avea loc în perioada 2 – 11 noiembrie, la Teatrul Gong.
„Romeo și Julieta de Aramburo” va fi punctul central al zilei de miercuri, 7 noiembrie. În cadrul festivalului de la Sibiu vor avea loc două reprezentații – de la ora 19.00 și de la ora 21.00.
Adaptarea piesei lui William Shakespeare este o creație a lui Diego Aramburo, care semnează textul, regia și punerea în scenă.
Spre deosebire de versiunea originală, „Romeo și Julieta de Aramburo” nu este o operă ficțională, ci o piesă care surprinde intimitățile unui conflict între tineri îndrăgostiți din perspectiva modernă a relativismului și a nihilismului. Acțiunea spectacolului destinat adolescenților cu vârste de peste 14 ani este plasată într-un oraș bolivian.
Condus de Diego Aramburo, Kiknteatr este un colectiv artistic ce dezvoltă o propunere scenică modernă, dramaturgie proprie, limbaj și abordări transdisciplinare care îi permit să pună în scenă opere și subiecte poetice în acord cu actualitatea legată de rădăcinile profunde și specifice culturii boliviene.
Spectacolele companiei sunt unele dintre cele mai importante din țară, iar Kiknteatr este colectivul artistic bolivian care a participat la cele mai multe evenimente internaționale de gen.
Diego Aramburo este performer, regizor de teatru și film, și scenograf bolivian. Încă de la începutul carierei sale, din 1989, a fost remarcat în lumea artistică, obținând numeroase burse și rezidențe de specialitate, și ajungând astfel să studieze în Brazilia, Spania, Polonia sau Franța. În 1997 înființează compania de teatru independent „Kinkteatr”, alături de care câștigă pentru prima oară, în 1998, Premiul Național de Teatru „Peter Travesí”, pentru spectacolul „Tres Fases de la Luna” /„Trei faze ale lunii”. Treptat, în presa locală și națională Diego Aramburo este privit ca fiind unul dintre cei mai importanți tineri regizori ai Boliviei, iar acest lucru se dovedește în timp, prin activitatea sa extrem de bogată în mediul artelor scenice și cinematografice.
Printre distincțiile importante amintim și Marele Premiu pentru Cel mai bun spectacol străin obținut în 2014 în Argentina, pentru spectacolul „Hamlet de Los Andes”, Premiul pentru Carieră, obținut în cadrul Festivalului Național de Teatru „Bertolt Brecht” în 2013, sau Premiul Criticii, obținut în Canada în anul 2012 pentru spectacolul „Medea de Euripides” / „Medea lui Euripide”.
Din Franța va ajunge la Sibiu spectacolul „CUBiX”, care va fi prezentat sâmbătă, 3 noiembrie, de la ora 18.00. Spectacolul, potrivit pentru copii cu vârste de peste 6 ani, durează 45 de minute.
Sub forma unor poezii vizuale pentru copii și jocuri de mâini, conceptul și punerea în scenă sunt semnate de Mathieu Enderlin.
Totul pornește de la un set de cuburi, care, prin intermediul „CUBiX”, pune sub semnul întrebării și deconstruiește relația noastră cu imaginea. Mathieu Enderlin explorează potențialul dramatic al marionetelor.
Biletele pentru ediția din acest an a Festivalului Tânăr de la Sibiu pot fi achiziționate atât de la Agenția de Bilete a Teatrului Gong (miercuri – vineri, de la ora 11:00 la 18:00, sâmbăta, între orele 10:00 și 18:00, și duminica, de la ora 10:00 la 14:00), cât și online, de pe platformele entertix.ro și myticket.ro.
Prețul unui bilet variază între 9 și 14 lei, în funcție de spectacol și locul în sală. Pentru biletele achiziționate online NU este perceput comision!
Festivalul Tânăr de la Sibiu este finanțat de Primăria Municipiului Sibiu și susținut de UNITER prin Fondul Timbrului Teatral.
Site-ul festivalului: www.festivalultanar.ro
Pagina oficiala de facebook: https://www.facebook.com/festivalultanar/
A 50-a ediție a „Serilor italiene“ Humanitas, dedicată volumului Le più belle laude/Cele mai frumoase laude de Iacopone da Todi
Vă invităm miercuri, 17 octombrie, ora 19, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu, la cea de 50-a ediție a „Serilor italiene“ Humanitas, dedicată apariției volumului bilingv Le più belle laude/Cele mai frumoase laude de Iacopone da Todi.
„Această primă traducere în româneşte a laudelor iacoponice, făcută de Oana Sălişteanu în cadrul colecţiei bilingve a clasicilor italieni „Biblioteca italiană“, coordonată de Smaranda Bratu Elian şi Nuccio Ordine, este o întreprindere curajoasă şi meritorie, ce se înscrie într-o veche şi glorioasă tradiţie. Actul de a-l traduce pe Iacopone a avut întotdeauna o fascinaţie aparte: nu numai pentru că răspunde necesităţii practice de a transpune versurile acestuia în limba celor care nu cunosc umbriana medievală, ci şi pentru că, în mod ideal, prin acest act îl face pe traducător să devină complicele şi părtaşul aceleiaşi mize mistico-lingvistice pe care şi-a asumat-o Iacopone.“ – din prefața volumului, semnată de Matteo Leonardi
La eveniment vor vorbi Excelența Sa Monseniorul Miguel Maury Buendía, Nunțiul Apostolic în România și Republica Moldova, Oana Sălișteanu, Matteo Leonardi, Teodor Baconschi, Bogdan Tătaru-Cazaban și Smaranda Bratu Elian.
Accesul este gratuit pe baza unei rezervări prin Eventbook.
„Laudele mistice ale lui Iacopone au ştiut să înfăţişeze cu o remarcabilă vioiciune acea veche rană a sufletului uman care mai sângerează încă: dorul după Altceva, pe care Iacopone îl găseşte în Dumnezeu, acea nevoie atât de umană de a se întrece încontinuu pe sine pentru a privi dincolo de sine, către Infinit. O fugă de sine însuşi al cărei motiv nu e ura de sine, ci, dimpotrivă, iubirea de sine: întrucât omul este el însuşi doar dacă îşi întoarce fiinţa către exteriorul său, iar mersul său către un altul se umple de sens. Iacopone ne arată că a înţeles, ca şi Blaise Pascal patru sute de ani mai târziu, că doar depăşindu-se omul devine pe deplin el însuşi.
De aceea omul nu poate înceta să dorească, să tânjească, să caute: este în chip fericit osândit să trăiască acea contradicţie de a-şi căuta sinele în afara sa, pentru că identitatea lui nu este altceva decât «tensiune, ţâşnire» către o Iubire îndepărtată.“ – Matteo Leonardi
Deschidere Expozitia Multimedia DISCO BTT la Cluj-Napoca
Cel mai bun mod de a lansa o expoziție dedicată discotecilor comuniste e o seară specială cu muzica de atunci. Expoziția multimedia DISCO BTT – Discotecile Perioadei Comuniste își deschide ușile către publicul din Cluj-Napoca pe 27 octombrie, în cadrul unui eveniment special: o petrecere la granița dintre “înainte” și “înapoi”, cu muzică, dans și Azuga Nepasteurizată.
În ultima sală a expoziției, o discotecă a anilor ’80, recreată în mărime naturală, vizitatorii îi pot întâlni pe cei din colectivul Discotecă, urmați de DJ Sorin Lupașcu, într-un interval orar „ca pe vremuri”. Expoziția își va deschide porțile la orele 16,00, programul muzical va începe la orele 18,00 și va dura până la orele 22,00.
Discotecă este un colectiv de arheologie popsonică, fondat de Batiscaf Radio, Coughy și Sillyconductor, al cărui scop este acela de a aduce la suprafață artefacte ale muzicii pop fabricate în România, cu focus pe intervalul anilor ’60-’90. Discotecă reconectează cluburile de astăzi cu o istorie muzicală fascinantă și recompune contextele în care sound-urile RomPop au interacționat cu publicul, prin intermediul recitalurilor unor staruri locale ale epocilor respective, al unor DJ set-uri dedicate RomPop-ului și al reeditărilor de discuri din arhiva Electrecord.
DJ Sorin Lupașcu, cel ce a fost și consultant al expoziției DISCO BTT, face parte din prima generatie de DJ a României, având în spate o carieră de 42 de ani, extrem de cunoscut pentru activitatea sa între 1974 și 1996. Pe Sorin Lupașcu vizitatorii expoziției îl pot întâlni zilnic în Cluj-Napoca, în expoziția Disco BTT – Discotecile Perioadei Comuniste.
Evenimentul de lansare a expoziției DISCO BTT e prezentat de Azuga Nepasteurizată și se adresează celor ce au peste 18 ani. Intrarea este liberă, pe baza unui act de identitate.
Expoziția Multimedia DISCO BTT – Discotecile Perioadei Comuniste este o creație artistică originală, inspirată din elementele acelor vremuri, ce își propune să poarte vizitatorul prin diverse spații neconvenționale. Expoziția conține atât exponate reale din perioada respectivă, cât și fragmente din atmosfera care le însoțea – proiecție foto-video, muzică, instalații. Recrearea unei discoteci din anii ’80 sub cât mai multe aspecte se face prin imaginarea unui traseu senzorial prin mai multe camere, concepute, fiecare, pe baza unei realități din acele vremuri.
Expoziția a fost organizată pentru prima dată la București, în Octombrie 2017, a primit Premiul AFCN 2018 pentru activarea patrimoniului cultural național, iar anul acesta e prezentată și publicului din Cluj-Napoca.
Expoziția Multimedia Disco BTT – Discotecile Perioadei Comuniste este un proiect organizat de Asociația Culturală Control N, co-finanțat de AFCN*, susținut de Azuga Nepasteurizată și Five’s International și realizat în parteneriat cu Centrul pentru Educație Vizuală și Antropologică (CEVA), Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, proiectul Discotecă, Wearebasca, 111 Film și Apart Productions. O parte dintre exponate fac parte din colectia „Electronum”, proprietatea Alex Stoian – „Suntem Romania!’.
Eveniment: La Centenar. Recitind secolul României Mari de Ioan Stanomir, un nou volum în colecția „Istorie“ a Editurii Humanitas
Vă invităm la Librăria Humanitas de la Cișmigiu marți, 16 octombrie, ora 19, la lansarea volumului La Centenar. Recitind secolul României Mari de Ioan Stanomir, publicat recent în colecția „Istorie“ a Editurii Humanitas. La eveniment vor vorbi, alături de autor, Cristian Vasile, Angelo Mitchievici și Radu Vancu.
Accesul este gratuit pe baza unei rezervări prin Eventbook.
„«Luciditatea patriotică» e, cred, sintagma care se repetă cel mai frecvent în această recitire sintetică pe care Ioan Stanomir o face secolului României Mari. Începând cu Declarația de la Alba Iulia din 1918 și încheind cu rezistența anilor 2017, Ioan Stanomir construiește, cu junimistă pasiune a moderației, id est exact cu luciditatea patriotică pe care și-o asumă ca imperativ, o narațiune de o extraordinară claritate istorică și morală a României din ultimul secol, cu bunele și relele ei. E cea mai credibilă narațiune a României ca stat pe care o cunosc; iar dintre foarte puținii noștri intelectuali publici, Ioan Stanomir, prin calitățile lui superlative (deopotrivă academice și morale), era și chemat, și dator să o pună în operă.“ – Radu Vancu
„Cu ocazia Centenarului, Ioan Stanomir oferă cititorilor un inventar al patologiilor din politica şi societatea românească actuală. Cu luciditate, autorul creionează drama spaţiului public autohton, o lume bombardată cu discursuri şi apeluri patriotarde care deturnează atenţia opiniei publice de la chestiunile presante. Teze ale istoriografiei naţional-staliniste din timpurile lui N. Ceauşescu sunt reciclate şi adaptate zilelor noastre, iar teme precum tradiţia şi identitatea sunt instrumentalizate politic de către o castă guvernantă nedemnă. Rezultă de aici imaginea unui Centenar ratat, mânjit de o crasă lipsă de adecvare, de ipocrizie şi populism etnocratic. Cartea lui Ioan Stanomir este un strigăt de durere al unui intelectual public şi spectator angajat, căruia îi pasă de problemele cetăţii şi care nu admite să tacă atunci când adevărul şi bunul-simţ sunt strivite. Pentru a contracara maladiile cultural-politice de azi, autorul a ales să schiţeze istoria ultimului secol, selectând luminile şi umbrele, cu speranţa că lecţiile trecutului ar putea servi acelora care sunt dispuşi să le asculte.“ – Cristian Vasile
IOAN STANOMIR este profesor la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti. Printre volumele publicate se numără Conştiinţa conservatoare. Preliminarii la un profil intelectual (2004), O lume dispărută. Patru istorii personale urmate de un dialog cu H.-R. Patapievici (coautor, alături de Paul Cernat, Angelo Mitchievici şi Ion Manolescu, 2004), Explorări în comunismul românesc (coautor, alături de Paul Cernat, Angelo Mitchievici şi Ion Manolescu, vol. I, II, III, 2004, 2005, 2008), Spiritul conservator. De la Barbu Catargiu la Nicolae Iorga (2008), Despre sunete şi memorie. Fragmente de istoria ideilor(2009), Apărarea libertăţii (1938–1947) (2010), Teodoreanu reloaded (alături de Angelo Mitchievici, 2011), Umbre pe pânza vremii. Secvenţe de istorie intelectuală (Humanitas, 2011), Junimismul şi pasiunea moderaţiei (Humanitas, 2013), Sfinxul rus. Idei, identităţi şi obsesii (2015), Comunism inc. (alături de Angelo Mitchievici, Humanitas, 2016), Rusia, 1917. Soarele însângerat. Autocrație, revoluție și autoritarism (Humanitas, 2017). În 2018, a publicat la Editura Humanitas eseul Umbra Rusiei, în volumul colectiv Vin rușii! 5 perspective asupra unei vecinătăți primejdioase.
VERSANT – brandul de carte non-fiction ridică cititorii cu balonul deasupra capitalei
VERSANT invită cititorii să-și schimbe perspectiva; atât asupra literaturii științifice și a modului în care ea se scrie, cât și asupra realităților din jurul lor. Joi, 25 octombrie 2018, se lansează oficial Versant – brandul de carte care promite non-fiction revelator și incitant. Cu această ocazie, editura Vellant urcă 50 de cititori în balonul cu aer cald și le oferă o altă imagine asupra capitalei.
Sunt invitați în balon:
- cititorul riguros, avid de cunoaștere
- fanii noutăților non-fiction
- oricine se întreabă către ce se îndreaptă cultura și cunoașterea
Doritorii sunt invitați să aleagă două cărți Versant și să le comande pe site-ul www.vellant.ro
Împreună cu comanda, vor primi un bilet de acces pe care este menționat intervalul dedicat de zbor. Călătoria cu balonul Versant are loc doar joi, 25 octombrie, între orele 18 și 20, în Parcul Izvor din București. și oferă o perspectivă panoramică, prin ridicare la ancoră la 10-30 metri deasupra solului, în funcție de vânt. Locurile sunt limitate și se ocupă în ordinea inscrierii (se consideră „înscriere”, comanda finalizată pe site).
Misiunea colecției Versant
Noi credem că, dacă urci pe raftul cărților citite, ai o perspectivă din ce în ce mai largă asupra lumii în care trăim. Pentru Versant am ales cu pasiune, responsabilitate și discernământ acele cărți care ne inspiră și ne dezvăluie universuri nebănuite. Versant înseamnă nonfiction revelator și incitant. Vă invităm ca, împreună, să descoperim cât de sus ne poate duce.
Notă: Dacă vremea este nepotrivită pentru zbor în data de 25 octombrie, călătoria cu balonul se va reprogama, biletele rămân valabile.
Informare despre decizia Grupului Editorial Corint cu privire la Târgul Internațional Gaudeamus – Carte de învățătură 2018
Grupul Editorial Corint vă informează că nu va participa la ediția din acest an a Târgului Internațional Gaudeamus – Carte de învățătură, ce se va desfășura între 14-18 noiembrie 2018, în Pavilionul Central Romexpo, București.
Această decizie vine în urma alocării unui spațiu insuficient pentru standul Grupului Editorial Corint, spațiu în care nu am fi reușit să expunem noutățile acestei toamne, dar nici producția din acest an a grupului nostru editorial. În plus, acest aspect ne împiedică să ne prezentăm la nivelul cu care i-am obișnuit pe cititorii noștri.
În acest sfârșit de an, ne vom concentra mai mult atenția asupra promovării titlurilor nou apărute în portofoliul editurii, prin organizarea de evenimente în București și în provincie, dar și prin participarea la târgurile naționale de carte, în deplin acord cu exigențele publicului Corint.
Menționăm că această decizie nu va împiedica participările Grupului Editorial Corint la edițiile viitoare ale Târgului Internațional Gaudeamus.
Ne dorim ca publicul să se bucure în continuare de autorii de renume și bestsellerurile apărute în colecțiile Editurii Corint. De aceea, în luna noiembrie, noutățile editoriale vor beneficia de promoții substanțiale, prin intermediul site-ului: www.edituracorint.ro, dar și al librăriilor on-line partenere.
Grupul Editorial Corint continuă să fie de 25 de ani un reper pe piața de carte românească, oferind publicului cele mai de încredere auxiliare didactice și lucrări științifice, lucrări clasice pe teme de istorie și literatura universală și cele mai pasionante romane și cărți pentru copii și adolescenți.
În cele peste două decenii de activitate și participare la târgurile de profil naționale și internaționale, echipa noastră a depus un efort continuu pentru a se prezenta impecabil în fața cititorilor. Lansările de carte au avut în vedere nu doar calitatea titlurilor selectate, ci și contribuția unor personalități de marcă din domeniile cultural, politic și artistic din spațiul românesc și internațional. Grupul Editorial Corint va continua să organizeze evenimente la standarde ridicate, așa cum a procedat și până acum.
Agenda Culturala Instituto Cervantes 15-24 octombrie
Luni, 15 octombrie 2018, ora 19:00
Rezidenţa BRD Scena 9 (strada Ion Luca Caragiale, nr. 32):
Masa rotundă: Tendinţe ale prozei contemporane: între biografie şi ficţiune
Participă scriitorii: Eduardo Berti, Magda Cârneci, Valeria Correa Fiz, Menchu Gutiérrez, Ana Maria Sandu, Bogdan Alexandru Stănescu.
Moderator: Simona Sora
Traducere simultana disponibila.
Intrarea libera in limita locurilor disponibile. Rezervari: cultbuc@cervantes.es
Marţi, 16 octombrie, ora 19:00 – Institutul Cervantes din Bucureşti (Bd. Regina Elisabeta 38, Sala Auditorium)
Masa rotundă: Proză scurtă sau roman? Genuri şi pieţe literare la început de secol XXI
Participă: editorii Enrique Redel (Editura Impedimenta, Spania), Dan Pleşa (Editura Vellant, România) şi scriitorii Eduardo Berti, Magda Cârneci, Valerria Correa Fiz, Menchu Gutiérrez, Ana Maria Sandu, Bogdan Alexandru Stănescu.
Moderator: Simona Sora
Traducere simultana disponibila.
Intrarea libera in limita locurilor disponibile. Rezervari: cultbuc@cervantes.es
Miercuri, 17 octombrie, 19:00 h.
Sala Auditorium Instituto Cervantes (Bd. Regina Elisabeta, 38)
Proiectie de film: “Los exiliados románticos”, regia Jonás Trueba, 2015, film de fictiune, versiune originala spaniola cu subtitrare in limba engleza
Loc: Sala Auditorium a Instituto Cervantes
Intrarea libera in limita locurilor disponibile. Rezervari: cultbuc@cervantes.es
Luni, 22 octombrie, ora 19:00, Rezidenta BRD Scena 9 (strada Ion Luca Caragiale, nr. 32):
Lectura de poezie: Când vocile poeţilor se intersectează – cu participarea poeţilor Ana Blandiana, Jordi Doce, Ioana Nicolaie, Ana Rossetti, Teresa Soto, Radu Vancu.
Moderator: Svetlana Cârstean
Traducere simultana disponibila.
Intrarea libera in limita locurilor disponibile. Rezervari: cultbuc@cervantes.es
Marţi, 23 octombrie, ora 19:00, Institutul Cervantes din Bucureşti (Bd. Regina Elisabeta 38, Sala Auditorium)
Masa rotundă: Cum se publică, cum se vinde, cum se citeşte poezia? Două lumi poetice faţă în faţă: Spania si România.
Participă: editorii Manuel Ramírez (Editura Pre-Textos, Spania) şi Claudiu Komartin (Casa de Editură Max Blecher) şi poeţii Ana Blandiana, Jordi Doce, Ioana Nicolaie, Ana Rossetti, Teresa Soto, Radu Vancu.
Moderator: Svetlana Cârstean
Traducere simultana disponibila.
Intrarea libera in limita locurilor disponibile. Rezervari: cultbuc@cervantes.es
Miercuri, 24 octombrie, 19:00 h.
Sala Auditorium Instituto Cervantes (Bd. Regina Elisabeta, 38)
Proiectie de film: “Sicixia”, regia Ignacio Villar, 2012, film de fictiune, versiune originala spaniola cu subtitrare in limba engleza
Loc: Sala Auditorium a Instituto Cervantes
Intrarea libera in limita locurilor disponibile. Rezervari: cultbuc@cervantes.es
Seară japoneză dedicată volumului ‘Povestiri de ținut în palmă’ de Yasunari Kawabata
Editura Humanitas Fiction vă invită joi, 18 octombrie, ora 19, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu, la o seară japoneză dedicată volumui Povestiri de ținut în palmă de Yasunari Kawabata, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“, coordonată de Denisa Comănescu, traducerea fiind semnată de Flavius Florea.
La eveniment vor participa Cristina Bazavan, jurnalist cultural, Sandra Ecobescu, președinte al Fundației Calea Victoriei și Șerban Georgescu, directorul Departamentului de Studii Asiatice din cadrul Universității Româno-Americane. Denisa Comănescu, director general Humanitas Fiction, va fi moderatorul întâlnirii.
În partea a doua a evenimentului, în cadrul „atelierului japonez“, vom discuta despre un fenomen extrem de popular în Japonia, observarea impresionantului frunziș al toamnei, koyo, un spectacol al naturii ce rivalizează cu înflorirea cireșilor primăvara, și despre tehnica picturii în sumi-e, un exercițiu de virtuozitate al artei peisagistice japoneze.
Accesul este gratuit pe baza unei rezervări prin Eventbook.
„Kawabata mai degrabă pictează decât scrie. Publicate inițial în reviste, aceste povestiri sunt adevărate petale risipite dintr-un buchet, alcătuind o simfonie de parfumuri și culori ce ne permite să reconstituim toată paleta primului scriitor japonez care a primit Premiul Nobel, în 1968. Maestru al stilului auster, adept al fragmentarului, Kawabata își farmecă încă o dată cititorii.“ – Le Temps
„Povestirile lui Kawabata oferă o viziune sublimată asupra vieții, și ele mai mult sugerează decât afirmă. Patru dintre ele, „Japoneza Anna“, „Mulțumesc“, „Bărbatul care nu râde“ și „Imortalitate“, au fost ecranizate chiar sub titlul acestui volum selectiv și prezentate la Festivalul Internaţional de Film de la Tokyo în 2010.
Pentru ediția în limba română a volumului Povestiri de ținut în palmă au fost alese o sută trei proze din cele o sută douăzeci și două din selecția considerată standard. Multe sunt traduse pentru prima dată într-o limbă europeană. Povestirile, scrise între 1916 și 1964, acoperă un registru larg – amintiri din copilărie și adolescență, mici tablouri erotice aflate între vis și realitate, anecdote, istorii insolite, uneori alegorice ori fantastice – și reflectă in nuce toate temele majore ale lui Yasunari Kawabata: dragostea, singurătatea, relația omului cu natura, moartea, ritualurile Japoniei de altădată, calamitățile și conflagrația mondială.
YASUNARI KAWABATA s-a născut la Osaka, în 1899. În 1924 a absolvit Universitatea Imperială din Tokyo. A debutat în 1925 şi doi ani mai târziu a devenit cunoscut prin nuvela Dansatoarea din Izu (Izu no odoriko; Humanitas Fiction, 2008, 2012). În 1948 şi-a câştigat definitiv notorietatea cu romanul Ţara zăpezilor (Yukiguni; Humanitas, 2007; Humanitas Fiction, 2015, 2018). Este primul scriitor japonez care primeşte Premiul Nobel, în 1968, motivaţia juriului fiind „pentru măiestria lui literară, care exprimă cu mare sensibilitate esenţa spiritului japonez”. S-a sinucis în aprilie 1972, la mai puţin de doi ani după moartea prietenului său, scriitorul Yukio Mishima. Printre cele mai cunoscute cărți ale sale se numără Maestrul de go (Meijin, 1951; Humanitas Fiction, 2007, 2014), O mie de cocori (Sembazuru, 1952; Humanitas, 2000; Humanitas Fiction, 2015), Lacul (Mizuumi, 1954; Humanitas Fiction, 2012), Sunetul muntelui (Yama no oto, 1954; Humanitas, 2010; Humanitas Fiction, 2016), Frumoasele adormite(Nemureru bijo, 1960; Humanitas, 2006; Humanitas Fiction, 2014, 2018), Vechiul oraș imperial (Koto, 1962; Humanitas Fiction, 2009, 2015, 2017), Frumusețe și întristare (Utsukushisa to kanashimi to, 1964; Humanitas, 2000; Humanitas Fiction, 2013, 2018) și romanul apărut postum, Păpădiile (Tanpopo, 1972; Humanitas Fiction, 2015, 2018). O primă selecție din povestirile scrise de Yasunari Kawabata între 1936 și 1958 a fost publicată în colecția „Raftul Denisei” sub titlul Valsul florilor în 2013, iar volumul Povestiri de ținut în palmă (Tenohira no shosetsu), ce reunește povestiri scrise între 1916 și 1964, în 2018.
Andreea Raicu a lansat cartea „Descoperă-te”, Curtea Veche Publishing, în cadrul unui eveniment plin de mister
Lansarea noii cărți a Andreei Raicu, „Descoperă-te”, apărută la Curtea Veche Publishing, a trimis sutele de invitați în cele mai ascunse colțuri ale subconștientului. În cadrul unui eveniment unic, ținut secret până în ultimul moment, toți cei prezenți au avut ocazia de a parcurge un traseu inițiatic cu scopul descoperirii de sine și al înfruntării celor mai ascunse temeri. În cartea sa, Andreea Raicu vorbește despre călătoria spre echilibrul de sine, descoperind frumusețea autentică printr-un stil de viață sănătos și o continuă dezvoltare personală. Proiectul a fost susținut de Vichy și organizat cu sprijinul partenerilor Martini, Memorabilia, Interbelic și Linea Closer to the Moon.
Invitați unul și unul la evenimentul dedicat noii cărți a Andreei Raicu, „Descoperă-te”, desfășurat pe 10 octombrie la Linea Closer to the Moon: presă, vedete TV, precum și membri ai comunității online andreearaicu.ro, au fost de acord să participe la un eveniment misterios, fără a ști că este vorba despre o lansare de carte. Cu toții au avut parte de o surpriză de proporții când au aflat că, pentru a depăși tumultul interior și a ajunge la un stil de viață armonios, trebuie să ia parte la un proces inițiatic unic. Aceștia au stat față în față cu temerile și tentațiile pentru a se descoperi, într-un final, pe ei înșiși. Călătoria prin subconștient le-a făcut cunoștință invitaților cu Anorexica, Narcisistul și Culturistul.
Conceptul traseului prin subsolul clădirilor istorice din centrul Bucureștiului a fost gândit de regizorii Radu Pocovnicu și George Dușu și a culminat cu pătrunderea în spațiul luminos al unuia dintre localurile cele mai cochete din București, unde au fost întâmpinați de Andreea Raicu, care a oferit autografe și a vorbit despre carte alături de Miruna Meiroșu, PR Manager Curtea Veche Publishing. Printre invitați s-au numărat Virgil Ianțu, Laura Cosoi, Andreea Esca, Dana Războiu, Stephan Pelger, Dragoș Bucurenci, Andreea Berecleanu, Monica Bârlădeanu, Gaspar Gyorgy, Amalia Enache. Evenimentul a fost organizat și cu sprijinul agenției 2activePR.
Mesajul pe care Andreea Raicu și Curtea Veche Publishing îl transmit prin intermediul cății „Descoperă-te” este unul simplu de enunțat, însă de multe ori dificil de atins. Împlinirea nu stă în relația cu cântarul, frumusețea autentică nu își dă întâlnire cu bisturiul, iar micile lucruri pe care oamenii le consideră defecte fizice au mai mult farmec decât perfecțiunea construită ca un castel din farduri, fond de ten și pudră. Andreea Raicu a dat lupta încrâncenată pentru imaginea fără cusur de pe ecrane și din revistele glossy pe bucuria neprețuită de a fi ea însăși, în echilibru cu propriul corp și spirit. Cartea te invită să o iei de mână pe Andreea așa cum ai face cu o prietenă dragă și să răspunzi chemării ei de a savura cu nesaț călătoria către ceea ce vrei să devii, cu mult mai de preț decât goana cea de toate zilele spre închipuita fericire.
„E important să învățăm să ne găsim liniștea interioară, să ne oprim și să vedem ce este înăuntrul nostru, să ne întrebăm ce ne place, ce ne dorim, ce ne face fericiți.” – Andreea Raicu.
Andreea Raicu a intrat în lumina reflectoarelor în 1995, când a devenit prima româncă laureată a galei Elite Model Look de la Seul. Au urmat 20 de ani de carieră în televiziune, producții precum Big Brother sau Megastar și o activitate bogată în zona de fashion și frumusețe, care ne-au înfățișat-o ca pe o figură etalon în ceea ce ține de modă, stil și eleganță. De-a lungul anilor presărați cu căutări, încercări și multe experiențe, Andreea a descoperit că există o altă lumină, capabilă să o pună valoare și să o facă să se simtă mai bine și mai liberă, decât cea a reflectoarelor – o lumină pe care o poartă mereu cu ea. Numită în 2015 Ambasador al Solidarității Internaționale, mind&body coach, autoare, cu nenumărate discursuri TEDx la activ, are propria revistă online prin care inspiră milioane de femei să trăiască în echilibru cu ele și să capete curajul să aibă o viață conform dorințelor lor, și nu ale celor din jur. Andreea ține cursuri de mindfulness, facilitează meditații și vorbește mult despre feminitate împlinită nu atât prin perfecțiunea formelor, cât prin armonia interioară, grija și dragostea pentru propria persoană, prin bucurie, prietenie și recunoștință.
„Descoperă-te” se găsește pe curteaveche.ro și în librăriile din țară la prețul de 60 lei.
Dilema omnivorului pentru tinerii cititori
Dilema omnivorului este o carte revoluţionară care a schimbat modul în care privim alimentele pe care le consumăm zi de zi. De azi înainte tinerii cititori de peste 10 ani pot citi și în limba română această carte fundamentală adaptată special pentru ei.
De la fast-food şi mâncarea organică până la vânătoare, fermele mici și deja desueta recoltă, această carte în care Michael Pollan explorează lanțul trofic îi încurajează pe copii să ia în calcul consecințele pe care le au alegerile lor alimentare asupra sănătății personale și globale.
Cu ajutorul unui format inteligent și convingător, a informațiilor actualizate, a unui număr mare de fotografii, grafice și elemente vizuale, precum și postfeței și sfaturilor de la final, Dilema omnivorului Youngster servește drept mesaj îndrăzneț pentru generația care are cea mai mare nevoie de el: este timpul să preluăm controlul asupra obiceiurilor alimentare – și totul începe cu fiecare dintre noi.
Cărțile Youngster acoperă subiecte educative în texte captivante, pentru copii și adolescenți. Descoperă a doua carte Publica Youngster:
„Cu un impact la fel de puternic ca ediția pentru adulți, dar acordat perfect pentru o audiență tânără, acest titlu este o hrană vitală pentru minte.”—Booklist
Michael Pollan a scris mai multe cărți premiate, printre care cinci bestselleruri New York Times: Cooked(adaptat și pentru Netflix), Food Rules, In Defense of Food, Dilema omnivorului și The Botany of Desire. Cărțile sale despre mâncare și agricultură au câștigat numeroase premii, printre care Premiul Reuters/World Conservation Union Global pentru jurnalism de mediu, Premiul James Beard și Premiul Genesis al American Humane Association.
Colaborează cu New York Times Magazine şi este profesor de jurnalism la Universitatea Berkley din California. În 2010, revista Time l-a inclus pe lista celor mai influenți 100 de oameni din lume.
Premiera lunii Octombrie la Godot Cafe-Teatru – Natalie Ester este ,,Vecina de deasupra’’
Toamna, chiar și certurile cu vecinii devin un pic mai romantice-n Paris. Cu un pic de imaginație și-o porție generoasă de talent, asta se poate întâmpla și în Micul Paris. Vineri, pe 19 octombrie, de la ora 19:00, actorii Natalie Ester și Dragoș Stemate transformă un conflict pornit pe scara blocului într-o idilă cu parfum franțuzesc. ,,Vecina de deasupra’’ – adaptare după Pierre Chesnot, cucerește publicul începând din această toamnă, la Godot Cafe-Teatru.
Avanpremiera din 17 octombrie este deja sold out, dar biletele la premiera spectacolului au fost puse deja în vânzare și sunt disponibile pe: https://godotcafeteatru.ro/premiera-vecina-de-deasupra/
Sinopsis
Paris. Un imobil. Două apartamente învecinate și doi proprietari: Sophie Delassere, recent mutată la noua ei adresă, împlinește 41 de ani de singurătate; Bertrand Lauchaume, cercetător și profesor de istorie antică, la Universitate, are doi cârnați planificați pentru cină.
O inundație neprevăzută le dă planurile peste cap și îi obligă să se descopere. Bertrand se arată teribil de indignat din cauza pagubelor produse de noua lui vecină. Cea de dinainte era ideală, era paralizată.
Lucrurile se complică grav, atunci când imprevizibila Sophie își propune să îl seducă pe nesuferitul dispus să o reclame.
Pierre Chesnot este unul dintre dramaturgii care au întrecut standardele umorului. Textele lui, odată devenite spectacole, creează publicului dependență și urcă în topul comediilor pe care îți dorești să le revezi de nenumărate ori. Natalie Ester și Dragoș Stemate s-au aliat în demersul reconstituirii lumii lui Sophie Delassere și Bertrand Lachaume și abia așteaptă să deveniți martorii aventurii lor spectaculoase.
,,Este o poveste pe care o asemăn unei bomboane fine de ciocolată, pe care o savurezi fascinat, ca pe o plăcere vinovată. Sophie Delassere și Bertrand Lachaume sunt două personaje de care te vei îndrăgosti iremediabil, pentru că farmecul și umorul lor ating excelența’’, subliniază actrița Natalie Ester.
Vecina de deasupra este o producție LUDUS & LOGOS, iar muzica din spectacol este realizată de Bert Kaempfert.
Programul complet al teatrului este disponibil pe www.godotcafeteatru.ro.
Cătălin Dorian Florescu în turneu cu romanul ‘Bărbatul care aduce fericirea’
Cătălin Dorian Florescu, laureat al Premiului Literar Andreas Gryphius 2018 pentru întreaga operă, va fi în România în perioada 16–22 octombrie pentru turneul dedicat celui mai recent roman al său, Bărbatul care aduce fericirea, apărut la Humanitas, în traducerea Marianei Bărbulescu.
Foarte bine primit de critica literară și de cititorii din spațiul de limbă germană și din Romania, Bărbatul care aduce fericirea, bestseller Humanitas la Bookfest, este unul dintre cele mai îndrăgite romane ale verii 2018.
Iubitorii de literatură din Oradea, Cluj, Brașov, Sibiu și Timișoara sunt așteptați să participe la întâlniri cu Cătălin Dorian Florescu despre romanul Bărbatul care aduce fericirea – „un roman fulminant despre un secol de rătăciri, izgoniri, evadări, de căutare a norocului… Un roman în care abundă fantezia, frumusețea și imaginile fantastice. Florescu a dovedit și până acum că este un povestitor talentat. Aici ne oferă culmea creației sale.“ – Stern
„Această carte are o putere de-a dreptul magică de atracție, încât nu-ți dorești s-o lași din mână până la sfârșit… Povestirile sunt sumbre, dure, emoționante, dar găsim în ele și bucurie, tocmai datorită dorinței de supraviețuire. Iar până aproape de final, autorul ne surprinde prin transformări și detalii care lasă totul să apară într-o altă lumină. La urma urmei, iată ce impresionează atât de mult: aici e totul în joc, e vorba despre viața adevărată, autentică și la calea care duce la celălalt. Iar asta este povestit într-un mod dramatic și nemaipomenit de captivant până la marele și emoționantul final.“ – Dresdner Neueste Nachrichten
CĂTĂLIN DORIAN FLORESCU (n. 1967, Timişoara) trăiește în Elveția din 1982. A urmat studii de psihologie și psihopatologie la Zürich, specializându-se în terapia umanistă Gestalt. După absolvire a lucrat ca psiholog într-un centru de reabilitare pentru dependenţii de droguri. Din 2001 este scriitor liber-profesionist. A publicat romanele Wunderzeit (Vremea minunilor, 2001), Der kurze Weg nach Hause(Scurtul drum spre casă, 2002), Der blinde Masseur (Maseurul orb, 2006), Zaira (2008), Jacob beschließt zu lieben (Jacob se hotărăște să iubească, 2011) și Der Mann, der das Glück Bringt (Bărbatul care aduce fericirea, 2016), apariții care s-au bucurat de o primire entuziastă în Elveția, Austria și Germania. Cărțile sale au fost traduse în peste zece limbi. Semnează periodic articole și eseuri în presa de limbă germană.
Turneul de lansări și sesiuni de autografe este realizat cu sprijinul The Swiss Arts Council Pro Helvetia.
Programul evenimentelor
ORADEA – marți, 16 octombrie, ora 18.30
Librăria Humanitas, Bulevardul Republicii nr. 11
CLUJ – miercuri, 17 octombrie, ora 18.30
Librăria Humanitas, Str. Universităţii nr. 4
BRAȘOV – vineri, 19 octombrie, 17.00
Bookfest, Aula Universității Transilvania
SIBIU – sâmbătă, 20 octombrie, ora 17.00
Librăria Humanitas „Constantin Noica“, Str. Nicolae Balcescu nr. 16
TIMIȘOARA – luni, 22 octombrie, ora 18.30
Librăria „La Două Bufnițe“, Piața Unirii 11
153 de secunde, primul spectacol de teatru care pune în discuție momentul Colectiv din perspectiva unei generații
Spectacolul 153 de secunde pune în discuție, dintr-o perspectivă subiectivă, implicațiile politice, morale și afective ale unui moment care a ajuns în profunzimea texturii sociale, mobilizând o mișcare de solidarizare fără precedent, dar și un proces complex de reflecție asupra generației milenialilor. Spectacolul pornește de la povestea unei supraviețuitoare a incendiului din Colectiv și devine un eseu artistic despre o generație aflată în blocaj. Analizează condiția de tânăr adult în România, schimbarea și, mai ales, imaginarul schimbării.
153 de secunde, atât a durat incendiul din Clubul Colectiv, declanșat în noaptea de vineri, 30 octombrie 2015. Un pompier intrat într-un club în flăcări reține imaginea a zeci de telefoane mobile care sună, purtând, cam toate, aceleași nume pe ecran: tata sau mama. Un container industrial, construit ca să fie etanș, e vopsit în portocaliu și instalat la intrarea în club. El blochează ieșirea. Apoi, timpul diluează totul. Furia, discursul, intențiile.
Spectacolul 153 de secunde este realizat de o echipă de peste 20 de artiști și profesioniști care și-a asumat, în ultimii ani, misiunea de a discuta – prin muzică, teatru, poezie, jurnalism sau dans – cultura milenialilor. Documentarea, realizată de regizoarea Ioana Păun, alături de jurnalista Laura Ștefănuț, actrița Smaranda Nicolau și poeta Svetlana Cârstean, a reunit principalele teme dezbătute în spațiul public, mărturiile unora dintre victime, aflate în diverse momente ale vindecării și ale procesării traumei, opinii ale unor psihologi sau ale reprezentanților instituțiilor și ONG-urilor care au oferit asistență victimelor. Munca pentru spectacol a început din 2017, iar fiecare element din construcția sa este creația originală a unora dintre cei mai avangardiști artiști români. Din echipă mai fac parte coregrafa Andreea David, artistul pop Cătălin Rulea sau compozitorul Sillyconductor.
”Este un performance-eseu despre blocajul unei generații care a fost hrănită de imaginația unor adulți care visau la libertate, în timp ce controlau până la asfixiere. Acum, copiii revoluției au 30 de ani, e timpul nostru, dar nu știm cum să imaginăm schimbarea. După întâlnirile cu unii dintre cei a căror viață a fost transformată definitiv după noaptea incendiului din Colectiv, am decis că 153 de secunde va fi nu despre corupție, nici despre sfârșit, ci despre dezvățare. Dezvățarea de frică, de rușine, de obediență, de resemnare și de neîncredere. De toate condiționările cu care am crescut”, spune Ioana Păun, inițioatoarea și coordonatoarea proiectului.
153 de secunde va fi prezentatpe 27 și 28 octombrie, de la ora 19.30, la Centrul Național al Dansului din București. Biletele costă 35 de lei – preț întreg, respectiv 20 de lei – preț redus. Biletele se găsesc online, pe site-ul Centrului Național al Dansului din București. Proiectul este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național și ARCUB și co-produs de CNDB.
ECHIPA
Proiectele regizoarei Ioana Păun (n. 1984) au fost susținute de prestigioase instituții europene și internaționale, de la Theatre Royal Stratford East, la Teatro Luna Chicago, Kunstraum Lakeside Austria, Live Art Development Agency UK, Schauspielhaus Viena sau Onassio Centre din Atena. Spectacolele ei au fost prezentate în Palestina, Statele Unite, Marea Britanie, Franța, Germania, Grecia sau Suedia și urmăresc cu predilecție teme sociale, vizând subiecte complexe, de la condiția muncitorilor dintr-o fabrică la viața lucrătoarelor filipineze. Nominalizată la Premiul pentru Incluziune Socială în cadrul Galei AFCN, Ioana Păun și-a centrat munca pe înțelegerea comportamentului uman, în special în situații feroce și condiții extreme, economice, politice sau de sănătate. Anul viitor va lucra în Franța, la Le Phenix Scene Nationalle, alături de un dramaturg incisiv, Amine Adjina, pentru un spectacol cu un subiect actual: violența născută ideologic. Cu educație în teatru și arte performative la UNATC București și la Universitatea Goldsmiths din Londra, Ioana Păun este coordonatoarea Programului de Arte Performative al Muzeului Național de Artă Contemporană din București.
Svetlana Cârstean (născută în 1969) este poetă și traducătoare. A debutat în 1994, în cadrul volumului colectiv Tablou de familie, alături de T.O. Bobe, Răzvan Rădulescu, Mihai Ignat, Sorin Ghergut și Cezar Paul-Bădescu. Volumul de debut individual, Floarea de menghină, a apărut în 2008, iar în 2013 a fost publicat în Suedia, la Editura Rámus, în traducerea poetei suedeze Athena Farrokhzad. Poemele sale au fost traduse în numeroase limbi. A lansat, în 2015, volumul Gravitație, la Editura Trei. În aprilie 2016, volumul Trado, scris împreună cu Athena Farrokhzad, a fost lansat în Suedia, de Editura Albert Bonnier, în colaborare cu Editura Rámus. Svetlana Cârstean este gazdă a Intersecțiilor de miercuri.
Regia: Ioana Păun
Scenografia: Cătălin Rulea
Documentare: Laura Ștefănuț, Smaranda Nicolau
Scenariu: Svetlana Cârstean
Coloanasonoră: Sillyconductor
Mișcare: Andreea David
Performeri: Irina Artenii, Andrei Cătălin, Claudia Chiraș, Sorin Dobrin, Lorena Luchian, Alice Mihalache, Denisse Moise, Cristina Negucioiu, Ana Maria Pop, Ingrid Robu, Adina Răducan, Amelia Stuparu, Teodora Tudose, Octavian Voina
Producătoare: Biatrice Cozmolici
Razvan Leucea – imagine, video
Comunicare: Evantia Barca
Artistă asociată: Nicoleta Lefter
Cum spun românii că își păstrează mintea sănătoasă: cei mai mulți citesc cărți, în defavoarea filmelor și serialelor
Cu o majoritate zdrobitoare, de 90%, românii consideră că sănătatea mentală este la fel de importantă ca și cea fizică, potrivit unui unui studiu derulat de MedLife România pe platforma online ivox.ro. Cei mai mulți dintre concetățenii noștri (39%) afirmă că cititul cărților este principalul mod prin care au grijă de sănătatea lor psihică, la mică distanță (36%) urmând practicarea sportului și odihna prin somn (15%). Surprinzător, vizionarea filmelor și serialelor a fost una dintre opțiunile cel mai puțin menționate – doar 1% dintre respondenți au declarat că acestea îi ajută să își îngrijească sănătatea mentală!
Cercetarea a fost inițiată de MedLife pentru a identifica modurile în care românii se raportează în mod curent la sănătatea lor mentală. Rezultatele confirmă constatările deja relevate de alte studii, cum ar fi faptul că românii nu acordă o atenție specială cultivării stării de sănătate. Aproape jumătate (47%) dintre respondenți sunt mai degrabă pasivi în acest sens: aceștia afirmă că principalul mod în care au grijă de propria sănătate este să se supravegheze pentru a observa semnalele care ar trebui să îi trimită la medic. 36% dintre respondenți mănâncă sănătos, 30% își supraveghează greutatea corporală și doar unul din cinci români ia măsuri proactive pentru a-și menține starea de sănătate – cum ar fi controale medicale de rutină, analize realizate periodic sau practicarea sportului, răspunsuri care au înregistrat aproximativ același scor, de circa 20% din totalul respondenților.
Aceeași abordare pasivă poate fi observată și în ceea ce privește îngrijirea sănătății mentale. Astfel, 61% dintre români încearcă să profite de orice ocazie pentru a se relaxa și 44% caută să evite situațiile stresante. Pe de altă parte, ponderea celor care se preocupă activ de starea lor de sănătate mentală este ceva mai ridicată: 48% caută un echilibru între viața profesională și cea personală și 43% își rezervă timp pentru cultivarea propriilor pasiuni. Doar 28% încearcă să doarmă mai mult, în timp ce aproape unul din zece conaționali nu face nimic pentru a-și proteja sănătatea psihică.
În ceea ce privește modurile practice în care românii se preocupă de îngrijirea stării de sănătate mentală, cititul ocupă, oarecum surprinzător, primul loc, fiind urmat de practicarea sportului (36%). Pe de altă parte, cercetarea a relevat cu claritate o altă surpriză majoră: faptul că vizionarea filmelor și a serialelor nu se numără printre modalitățile în care oamenii se îngrijesc să aibă o minte sănătoasă. ca o concluzie preliminară, este posibil ca efortul implicat de actul lecturii să îi determine pe oameni să considere cititul drept un fel de „antrenament” mental, cu rol de suport în menținerea sănătății psihice.
În altă ordine de idei, datele obținute confirmă tiparele deja știute ale consumului de carte din România. Conaționalii noștri citesc moderat – un român din trei citește cel mult o carte pe lună, în vreme ce doar 18% citesc mai mult, deși majoritatea consideră că lectura le dezvoltă memoria și imaginația (65%), îi ajută să-și mențină mintea în formă (60%), să se relaxeze (68%) sau să evadeze din cotidian (52%).
7 din 10 români uită de griji când citesc o carte de plăcere, iar 56% dintre respondenți simt că gândesc mai limpede. Momentele zilei pe care românii le dedică cititului sunt variate: majoritatea (27%) citesc în weekenduri și 18% seara, în timp ce doar 18% citesc în vacanțe și chiar mai puțini, în jur de 8%, pe drum spre birou, conform aceluiași studiu. În plus, românii preferă cărțile tipărite în locul celor electronice, citite pe dispozitive digitale de tip e-reader sau pe telefon (65% vs. 27%).
Deși sunt conștienți de beneficiile cititului și consideră că lectura le menține mintea în formă, 3 din 10 români nu mai știu când au intrat ultima dată într-o bibliotecă, în timp ce 2 din 10 români au vizitat o bibliotecă acum mai bine de 10 ani.
Pornind de la statisticile descurajante referitoare la cât de puțin citesc românii și cât de rar vizitează biblioteci, o clinică medicală din București a amenajat biblioteci la intrarea în cabinetele medicale, pentru a atrage atenția asupra importanței cititului pentru echilibrul nostru mental.
„Sănătatea fizică și cea psihică sunt un tot unitar și trebuie să funcționeze bine împreună, iar dacă de cea fizică ne ocupam deja, credem că a venit momentul să le spunem pacienților noștri să fie un pic mai atenți și la sănătatea lor psihică. Și pentru că bibliotecile rămân goale tot mai des, în timp ce clinicile noastre sunt vizitate frecvent de cei care au grijă de sănătatea lor am decis să dotăm sălile de intrare în cabinetele medicale cu biblioteci, pentru a le aduce aminte pacienților noștri cât este de importantă lectura pentru binele lor”, a declarat Sorina Diaconu, Marketing Director Grup MedLife.
Conform studiilor realizate la nivel european, România se află pe ultimul loc din UE în ceea ce privește lectura, iar inițiativa dotării cabinetelor medicale cu cărți a venit ca răspuns la nevoia de a le aduce aminte românilor că lectura este benefică și necesară.
Studiul ivox.ro a fost realizat pe un eșantion de 654 de persoane cu vârsta de peste 18 ani, dintre care 89% rezidenți în mediul urban.
Mai multe detalii despre Bibliotecile MedLife sunt disponibile aici: https://www.medlife.ro/bibliotecile-medlife-spitalul-medlife-titan