Știrile săptămânii: Mandarina de Răzvan Petrescu – aleasă cea mai bună proză scurtă în cadrul primei ediții a Premiului Iocan; Concursul George Enescu în turneu la liceu – “Ce auzim când ascultăm muzică?”; Orașele viitorului sunt cele în care un mediu curat înseamnă o viaţă sănătoasă pentru generaţiile viitoare; Întâlnire Richard Ford cu cititorii, la lansarea volumului „Femei cu bărbați”; Despre ‘Oamenii epocii fanariote’ de Tudor Dinu, lansare de carte la Humanitas Cișmigiu; ‘Pădurea întunecată’, National Bestseller în SUA și cel mai bun roman al lui Nicole Krauss, lansare de carte Humanitas Fiction; Cultura și tehnologia țin capul de afiș la FITS 2018 în Hospoturile Culturale BRD: În premieră la FITS, Laboratorul de Imaginar și peste 500 de opere de artă în muzeul digital Micro-Folie.
Mandarina de Răzvan Petrescu – aleasă cea mai bună proză scurtă în cadrul primei ediții a Premiului Iocan
Cartea „Mandarina” de Răzvan Petrescu este câștigătoarea primei ediții a Premiului Iocan pentru proză scurtă
Joi, 30 mai, la Apollo111 Teatrul s-a desfășurat prima ediție a Premiului Iocan pentru proză scurtă. Dintre cele cinci cărți nominalizate, juriul compus din Ana Ularu, Marius Chivu, Dan Pleșa, Florin Iaru și Cristian Teodorescu, a decis că cea mai bună carte de proză scurtă apărută anul trecut este „Mandarina” de Răzvan Petrescu, apărută la Editura Curtea Veche.
Anunţarea câştigătorului premiului Iocan a avut o mare încărcătură emoţională pentru mine, pentru că proza scurtă e zona-n care m-am stabilit definitiv de peste 30 de ani, „Iocan” este prima distincţie acordată numai pentru o carte de povestiri, pe trei dintre membrii juriului nu doar că îi cunosc, dar sunt şi prieten cu ei de mulţi ani, or, tocmai acesta a fost motivul trepidaţiei: erau în stare să nu mi-l dea. – a declarat Răzvan Petrescu, primul laureat al premiului ce poartă numele singurei reviste de proză scurtă din România.
Pe lângă „Mandarina” au mai fost nominalizate: „Misterul maşinuţelor chinezeşti” de Florin Irimia, „Tot spaţiul dintre gândurile mele” de Bogdan Răileanu, „Copilăria lui Kaspar Hauser” de Bogdan-Alexandru Stănescu, „Pereți subțiri” de Ana Maria Sandu, toate apărute la Editura Polirom.
„Mandarina”, comeback-ul lui Răzvan Petrescu (n. 1956) după exact douăzeci de ani este o lucrare deopotrivă rafinată şi dură, de o inventivitate extremă, cu accente auto-referenţiale, dar şi nenumărate tuşe clinice, în aceeaşi dimensiune plină de excese a tragismului şi a comicului, unde graniţele fine dintre satiră şi parodic, dintre farsă şi absurd, dintre elegie şi parabolă ajung deseori să şocheze., motivează Marius Chivu, alegerea juriului.
Volumul a primit deja Premiul pentru Proză al revistei Observator cultural şi Premiul Național „Ziarul de Iași”, dar Premiul Iocan este pentru autor „cel mai drag”, iar trofeul este „cel mai simpatic”, în opinia scriitorului. Conceput de Daniel Bălănescu și realizat de Cătălin Tzetze Rădulescu, trofeul Iocan are la bază o bucată de travertin din recent dărâmatele fântâni din fața Casei Poporului și reprezintă Alergătorul (Running Man) realizat din metal și nituri. Câștigătorul a primit și un premiu în valoare de 1000 euro de la McCann PR Romania.
Iocan îmi va rămîne-n minte şi datorită tunetelor de aplauze şi exclamaţiilor de bucurie venite dinspre public după ce am terminat de vorbit: abia aşteptau., a adăugat Răzvan Petrescu.
Nominalizații și câștigătorul au primit „cutia inspirației” (conținând un espresor și capsule) de la Julius Meinl România și un pachet de cărți de la Editura Vellant. Evenimentul a avut loc la Apollo 111 Teatrul, a început și s-a încheiat cu un concert Adam’s Nest.
Gala Premiul Iocan pentru proză scurtă este organizată de Editura Vellant cu sprijinul media al Radio România Cultural, Scena9 și Ziarul Metropolis.
Fotografii eveniment Ema Cojocaru: https://www.facebook.com/pg/vellant/photos/?tab=album&album_id=1709671875780920
Concursul George Enescu în turneu la liceu – “Ce auzim când ascultăm muzică?”
Concursul internațional “George Enescu” lansează astăzi proiectul “Ce auzim când ascultăm muzică?”. Acesta își propune să descifreze într-un format destins, actual și interactiv câteva elemente din arta interpretării muzicii, în pregătirea întâlnirii cu cei 270 de tineri muzicieni, din 39 țări, care au trecut de etapa de preselecție în cadrul Concursului „George Enescu” 2018 și care își vor demonstra talentul pe scenă, la București, în perioada 1-23 septembrie a acestui an.
Programul implică ateliere-spectacol dedicate tinerilor și o serie de 18 video-episoade despre interpretarea muzicală și impactul acesteia asupra ascultătorului. Se va dezvolta, totodată, și o aplicație care va permite melomanilor interesați de evoluția artiștilor înscriși în Concursul George Enescu să își verifice opiniile în comparație cu cele ale juriului, la finalul etapelor concursului, în luna septembrie.
„Sunt două motive importante pentru care am demarat acest proiect: primul, lansarea unui dialog despre arta interpretativă, pentru a susține și crește apetența pentru muzica clasică și, al doilea, crearea unei culturi a încurajării artistului aflat în formare. Am plecat de la observația că ne interesează un artist numai după ce cucerește scenele lumii, după ce a fost recunoscut de alții. Nu urmărim o evoluție, nu o încurajăm. Descifrarea elementelor care fac o interpretare să fie apreciată credem că va contribui la mai buna înțelegere a întregului complex care formează un artist și la o apropiere a publicului de acest proces. De asemenea, prin proiectul de ucenicie în ale jurizării vom premia, pe lângă aprecierea elementelor artistice și de tehnică ale concurenților, constanța publicului în a urmări artiștii, pe întreaga perioadă de desfășurare a Concursului, nu doar în finală”, spune Mihai Constantinescu, directorul Concursului și Festivalului „George Enescu”.
Atelierele-spectacol „Ce auzim când ascultăm muzică?” sunt un dialog deschis despre muzică și despre arta interpretativă, în general și în muzica clasică, în particular. Doi artiști: Paul Ilea, un muzician polivalent, cu formație clasică și cu proiecte în multe stiluri muzicale și Marius Manole, unul dintre cei mai apreciați actori de astăzi, vor iniția un dialog practic, demonstrativ și interactiv despre cum auzim muzica și ce anume apreciem atunci când ascultăm un artist sau altul. Concepute în special pentru tinerii ascultători, atelierele vor avea loc în București, în perioada 4-8 iunie, la Colegiile Naționale Mihai Viteazul, Gheorghe Lazăr, Gheorghe Șincai, Sfântul Sava și la Liceul de Arte plastice Nicolae Tonitza. Aceste cinci ateliere organizate în licee din București reprezintă o etapă-pilot, urmând ca, în toamnă, la începutul noului an școlar să fie luate în calcul ateliere similare la licee din orașe din țară.
”Atelierul a fost conceput ca o călătorie muzicală în timp. Muzica clasică este într-o continuă transformare și joacă un rol important în spatele fiecărui gen în parte, de la pop music la underground metal. O introspecție relaxată, interactivă și “fun” în muzica cultă, împachetată pentru tinerii din 2018 , fără canoane plictisitoare, complet “out of the box”. Scopul proiectului este acela de a-i apropia pe tineri de muzica cultă, de a-i face să înțeleagă mai mult din tainele ei și să o îndrăgească la fel ca pe orice alt gen muzical, să fie mai deschiși la complexitate și rafinament și, totodată, să recunoască diferența între calitate și kitsch”- spune Paul Ilea, muzicianul care a pus la punct structura atelierelor-spectacol.
“Un muzician în fața partiturii este ca un actor care citește scenariul unei piese. Sunt tehnici care se pot compara și toate au ca scop expresia, transmiterea unui mesaj și a unei emoții aparte. Paralela dintre cele două lumi poate face mai transparentă tehnica, explică mai ușor intenția artistului și poate ajuta la asimilarea mai rapidă a unor noțiuni” – explică Marius Manole, actorul care va modera atelierele, va propune similitudini între tehnicile de interpretare și va conduce dialogul cu publicul.
Ulterior, ca urmare a acestor dialoguri, vor fi realizate 18 filme scurte care tratează tema interpretării muzicale, în episoade de 5-7 minute, în care vor fi implicate mai multe personalități din lumea artistică. Seria de filme va fi distribuită pe mai multe canale succesiv: aplicația Culturesc 100, parte din platforma culturală Samsung dedicată Centenarului Marii Uniri, pe EduPedia™, aplicația pentru Smart TV dezvoltată de Samsung și, ulterior, pe canalul YouTube al Concursului și Festivalului George Enescu și, pe parcursul lunii septembrie, pe canale ale partenerilor media.
Filmele pot constitui un material didactic util și atractiv pentru profesorii de muzică și un ghid orientativ pentru melomani. Aceștia vor avea ocazia de a pune în practică noțiunile prezentate în filme, în timpul Concursului George Enescu, în perioada 1-23 septembrie 2018.
Aplicația JuratEnescu va fi lansată la începutul concursului și va da posibilitatea celor care urmăresc, fie online, fie din sală tinerii artiști aflați în competiție să facă propriile notări. În final, 10 dintre cei mai activi și mai constanți jurați amatori, care vor fi cel mai aproape în aprecierile lor de ceea ce juriul a decis vor fi premiați cu diploma de Jurat Ucenic, vor primi bilete pentru ediția din 2019 a Festivalului George Enescu și vor fi invitați la o serată cu membrii ai juriului Concursului.
„Proiectul “Ce auzim când ascultăm muzică?” pune în lumină muzica clasică și o aduce mai aproape de tânăra generație, printr-o serie de activări, adaptate limbajului acestora. Este un demers de educare a publicului tânăr, de încurajare a acestuia să vină în sala de spectacol pentru a descoperi bogăția și frumusețea muzicii și, în special, a muzicii clasice. Pentru noi, educația, sub orice formă a ei, este o prioritate și, în același timp, o oportunitate de a contribui la o societate mai bună, mai deschisă”, consideră Corina Vasile, Director de Comunicare și Relații Publice al Raiffeisen Bank România, principalul susținător al proiectului.
“Fiind o companie de tehnologie suntem facilitatori ai contactului oamenilor cu interesele lor. Ideea proiectului „Ce auzim când ascultăm muzică?” de a împărtăși secvențe din secretele artiștilor cu un public larg și divers ni s-a părut interesantă și în linie cu misiunea noastră”- spune Roxana Mihalache, Corporate Social Responsability Manager la Samsung România, sponsor al proiectului.
„Din 2014, Fundația Wilo promovează tineri talentați oferindu-le oportunitatea de a fi recunoscuți de un public internațional mai larg. Concursul George Enescu adaugă în acest an o nouă dimensiune, lansează un dialog ghidat de muzicieni pentru a realiza un acces mai facil către muzica pentru un public mai tânăr și mai divers”- spune, Hans-Jörg Bullinger, Președintele Fundației Wilo, partener cultural al Concursului și Festivalului “George Enescu”.
Ajuns la cea de-a XVI-a ediție, Concursul Internațional George Enescu se desfășoară în perioada 1-23 septembrie 2018, la București. Este cea mai amplă competiție internațională de muzică clasică din România și atrage tineri muzicieni și compozitori din întreaga lume pentru a-și demonstra talentul în cadrul celor patru secțiuni ale concursului: pian, vioară, violoncel și compoziție. Prestația și compozițiile concurenților sunt evaluate de un juriu internațional din care fac parte personalități importante ale muzicii clasice internaționale, precum: Philippe Entremont, Pierre Amoyal, SalvatoreAccardo, Jean Jacques Kantorow, Viktor Tretiakov, Peter Jablonski, David Geringas, ZygmuntKrauze, ArtoNoras, Myung-WhunChung, Raphael Wallfisch, Jian Wang, Marin Cazacu, Remus Azoiței, Dan Dediu, Silvia Marcovici și alții.
Toate etapele Concursului Enescu 2018 – Etapa I, Etapa a II-a și Etapa a III-a, Semifinală, pentru cele trei secțiuni de concurs (Secțiunea Violoncel, Secțiunea Vioară și Secțiunea Pian) – sunt deschise pentru public, la fel și Galele Finale cu orchestră (Finala la Violoncel – 11 septembrie 2018, Finala la Vioară – 17 septembrie 2018 și Finala la Pian – 23 septembrie 2018) și au loc la Ateneul Român.
Ediția din 2018 a Concursului Internațional George Enescu a atras un număr record de tineri artiști. S-au înscris 400 de tineri muzicieni, din 46 de țări de pe cinci continente, în creștere cu 26% față de ediția anterioară, consemnându-se și cea mai ridicată participare românească din istoria Concursului.
Crezul sub care se va derula Concursul Internațional George Enescu 2018 este „Descoperă talentul. Aplaudă efortul. Captează emoția”. Pornind de la considerațiile marelui compozitor român George Enescu, care spunea că în muzică este nevoie de 30% talent și de 70% muncă, Concursul Internațional George Enescu 2018 își propune să fie o sărbătoare a darului unui artist și a muncii depuse, încununate în bucuria participativă a publicului: o invitație la a trăi împreună emoția.
Orașele viitorului sunt cele în care un mediu curat înseamnă o viaţă sănătoasă pentru generaţiile viitoare
Caravana Guerilla Verde a închis ediția dedicată Orașelor Viitorului, derulată în perioada martie – iunie 2018, cu un eveniment special desfăşurat la Tulcea în prezenţa a 300 elevi şi profesori, la Centrul Cultural Jean Bart. Evenimentul de la Tulcea marchează aniversarea a 45 de ani de la înființarea Alum Tulcea care organizează în această lună o serie de acțiuni de conștientizare a grijei față de mediu prin campania ”Un mediu curat – o viaţă sănătoasă pentru generaţiile viitoare”.
„Cu peste 45 de ani de experiență, producătorul nostru de alumină Alum reprezintă un reper pentru economia județului Tulcea, fiind unul din cei mai importanți angajatori la nivel local”, a declarat Gheorghe Dobra, CEO ALUM. „Alum este singurul producător de alumină calcinată din România, iar unitatea sa de producție a fost modernizată temeinic în anul 2007 în scopul creșterii eficienței și performanței competitive globale. 10 milioane de dolari au fost investiți în 2007 în acest proces de modernizare complexă, urmat constant de alte investiții care vizează creșterea sustenabilității de mediu”, a adăugat Gheorghe Dobra.
În programul evenimentului organizatorii au inclus atât discuţii despre ce înseamnă un oraş inteligent şi sustenabil, cât şi o reprezentaţie a piesei de teatru HOPE, scrisă şi jucată de tineri pentru tineri. Piesa de teatru HOPE a fost scrisă de şapte elevi de la Colegiul Naţional de Arte Dinu Lipatti din Bucureşti, şi interpretată sub coordonarea actriţei Monica Davidescu. Mesajul transmis prin piesa de teatru a fost în aceeaşi direcţie cu tema evenimentului oganizat la Tulcea, acela că prin reciclare putem contribui la păstrarea unui mediu curat şi implicit la o viaţă sănătoasă, aspecte esenţiale într-un oraş inteligent.
Activităţi similare au avut loc în perioada martie – iunie 2018 şi în alte oraşe incluse în traseul caravanei Guerilla Verde – Bucureşti, Iaşi, Cluj-Napoca, Braşov, oraşe care, alături de Tulcea, fac parte din lista celor care au în desfăşurare proiecte de tip Smart City.
Caravana Guerilla Verde a fost şi în acest an aliniată altor evenimente de mediu organizate la nivelul Uniunii Europene, din 2015 fiind partener Green Week, cel mai mare eveniment european dedicat mediului, organizat la iniţiativa Comisiei Europene. Tema ediţiei Green Week din acest an a fost „Green Cities for a Greener Future” (www.eugreenweek.eu), în cadrul căreia au fost explora modalitățile prin care UE ajută orașele să devină locuri mai bune de a trăi și de a lucra.
Caravana educaţională Guerilla Verde este un concept Media Image Factory, organizat împreună Asociaţia Alucro și alți parteneri. Mai multe detalii despre Guerilla Verde sunt disponibile pe www.guerillaverde.ro şi pe www.facebook.com/GuerillaVerde.
Întâlnire Richard Ford cu cititorii, la lansarea volumului „Femei cu bărbați”
Editura Vellant vă invită la o întâlnire cu celebrul autor american, laureat al premiului Pulitzer – Richard Ford, prilejuită de lansarea volumului de povestiri Femei cu bărbați. Autor de proză scurtă prin excelență, Richard Ford va intra (via Skype) în legătură cu cititorii din România, într-un dialog moderat de Marius Chivu și alimentat de scriitorul Bogdan Alexandru Stănescu, în prezența traducătoarei Vali Florescu. Întâlnirea are loc miercuri, 13 iunie, de la ora 18:30, la Cărturești Verona și se continuă cu un concert unplugged al misterioasei trupe Double Trouble.
Într-un joc de roluri și o discuție pe marginea lor, evenimentul pornește de la cele 3 proze scurte din Femei cu bărbați, cel mai recent volum din colecția Endorfiction.
Richard Ford (n.1944) este unul dintre marii maeștri ai prozei americane, creator al curentului literar ,,realism murdar” (dirty realism). În 1995, cariera lui Ford își atinge punctul culminant cu Independence Day (urmarea romanului Cronicarul sportiv), câștigător al Premiului PEN/Faulkner și al Premiului Pulitzer pentru Ficțiune, urmat, în 2001, de PEN / Malamud Award pentru excelență în proza scurtă.Cu ecouri din Mark Twain, F. Scott Fitzgerald și Ernest Hemingway, proza lui Ford ține pariul de a confirma și a submina tradiția, dându-i sens în lumea de astăzi.
Cele trei povestiri „lungi” se învârt în jurul iubirii romantice și al formelor ei incomplet digerate, punând reflectorul pe triunghiuri amoroase, căsătorii ratate, tați și fii, idealizări și bruște căderi în realitate.
„Superb… Printre scriitorii de astăzi, Ford are statura unui clasic american.”
– The New York Times
„Trei povestiri lungi perfecte, atât de sinuos întrețesute și atât de subtil comunicante, încât întregul dobândește coerența unui mare roman.”
– Mail on Sunday
„O anatomie curajoasă a minciunilor pe care oamenii și le spun lor înșiși. Ford este cel mai bun observator al bărbatului modern dintre scriitorii contemporani.”
– The Observer
Accesul la eveniment este liber pe baza rezervării prin email la adresa raluca.bogdan@vellant.ro.
Despre ‘Oamenii epocii fanariote’ de Tudor Dinu
Un eveniment realizat în parteneriat cu Fundația Calea Victoriei.
‘Pădurea întunecată’, National Bestseller în SUA și cel mai bun roman al lui Nicole Krauss
La dialogul moderat de Denisa Comănescu, director al Editurii Humanitas Fiction, vor lua parte criticii literari Tania Radu și Cosmin Ciotloș și jurnalistul Andrei Crăciun.
Cultura și tehnologia țin capul de afiș la FITS 2018 în Hospoturile Culturale BRD: În premieră la FITS, Laboratorul de Imaginar și peste 500 de opere de artă în muzeul digital Micro-Folie
În perioada 8 – 17 iunie, trei hotspoturi culturale BRD își vor pune amprenta asupra Sibiului, la cea de-a 25-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru Sibiu. Pe toată durata Festivalului, Casa Artelor din Piața Mică devine Micro-Folie Hotspot Cultural BRD, un proiect adus în premieră în România, la Sibiu, de către FITS și BRD, iar Sala BRD Scena9 (Str. Sebastian Bach, nr. 4) va găzdui numeroase spectacole din programul festivalului. Între 14 și 17 iunie, în Piața Mare din Sibiu, participanții la FITS vor putea descoperi Laboratorul de Imaginar – prima instalație interactivă care interpretează grafic emoțiile spectatorilor de teatru.
Proiectul Micro-Folie reprezintă o ofertă culturală unică, realizată de Ministerul Culturii Francez și coordonată de La Villette, în parteneriat cu 12 dintre cele mai mari muzee din Franța: Louvre, Château de Versailles, Centre Pompidou, La Villette, Musée Picasso, Musée du Quai Branly, Philharmonie de Paris, RMN Grand Palais, Cité des sciences et de l’industrie, Arab World Institute, Opera din Paris, Musée d’Orsay și Festivalul de la Avignon.
Aducând laolaltă peste 500 de opere de artă, acest muzeu inedit este o călătorie digitală dedicată oamenilor de toate vârstele, parcurgând o istorie ce se întinde din Antichitate și până la explorarea spațială. În strânsă legătură cu muzeul digital, spectatorii vor putea experimenta un spațiu al realității virtuale și un atelier pentru proiecte de bricolaj, deschise tuturor celor care vor să își dezvolte creativitatea.
„Proiectul Micro-folie este un program care încurajează accesul la cultură prin folosirea tehnologiei. Este o cheie de acces la opere de artă importante din marile muzee și instituții culturale ale lumii, dar mai mult, creează trasee culturale care ghidează, animă comunitatea și formează mediatori culturali. Este un program în care vizitatorii sunt invitați să devină creatori la rândul lor. Este un prim pas dintr-un proiect pe termen lung pe care-l începem sub umbrela FITS și care debutează național odată cu prima zi de Festival.
Prin politica noastră de hotspoturi culturale BRD vrem să oferim publicului experiențe culturale originale, dedicate tinerei generații de creatori, dar și de spectatori. Iar Micro-folie este un pilon important al acestei strategii. Sperăm ca răspunsul publicului să fie unul pozitiv” a declarat Cosmina Frîncu, Brand Communication Manager BRD – Groupe Société Générale.
Imaginația este un spectacol în sine în Laboratorul de Imaginar
În programul FITS de anul acesta, imaginația joacă propriul spectacol în spațiul Laboratorului de Imaginar – prima instalație interactivă care interpretează grafic emoțiile spectatorilor de teatru. Între 14 și 17 iunie, în Piața Mare din Sibiu, participanții la festival vor observa în timp real ce efect asupra atenției și imaginației au lectura de teatru sau fragmentele interpretate de actorii Teatrului Radu Stanca din Sibiu. Toate acestea vor fi experimentate prin intermediul instalației interactive semnate de scenograful Adrian Damian și BRD – Groupe Société Générale în parteneriat cu CINETic, Aural Eye și The Pole Society. Printre cele 10 texte de teatru care vor asista experiența participanților la Laborator, se regăsesc fragmente din Omul Pernă de Martin Mcdonagh, Cui i-e frică de Virginia Woolf? de Edward Albee sau O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții de Mark Haddon.
Cel de-al treilea hotspot cultural BRD din Sibiu, Sala BRD Scena9 (Str. Sebastian Bach, nr. 4) va găzdui în cadrul FITS spectacolele: Trei surori de A.P. Cehov, spectacol prezentat în limbajul semnelor, cu traducere în limbile română şi engleză (8 iunie, ora 18.00), Dovada! de Sichiro Fukazawa (10 iunie, ora 22.00), Trei cuvinte de P.Gonzalez, B.Leese, H.Schüler, M.Vogel (12 iunie, ora 16.00), A fi sau a nu fi…Hamlet în regia lui Grzegorz Bral (15 iunie, ora 20.00), Mulțimea de Nick Yu Rongjun, spectacol prezentat în limba chineză, cu traducere în limba română și limba engleză (17 iunie, ora 16.00).
***
BRD este partenerul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu FITS pentru al 5-lea an consecutiv, ca parte a seriei de inițiative ale companiei pentru susținerea proiectelor culturale și a creatorilor de conținut din domeniu. Printre acestea se numără Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, Festivalul Național de Teatru de la București, dar și turneele “Manifest pentru dialog” (Teatrul Radu Stanca – Sibiu, 2015, 2016 și 2017) și Vanilla Skype (Teatrul Act, 2016). În domeniul muzical, BRD susține proiectele SoNoRo Conac și Turneul Stradivarius, iar din 2016 este partener al Apollo 111, spațiu de teatru independent din București, fondat de actorul Bogdan Dumitrache.