Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (23 – 29 aprilie 2018)

Știrile săptămânii: Bogdan-Alexandru Stănescu, laureat al Festivalului primului roman de la Chambéry, Franța pentru Copilăria lui Kaspar Hauser, Editura Polirom; 45.000 de pahare din cafenelele 5 To Go promovează plăcerea lecturii de Ziua Cărții, cu Editura Nemira; Rezervă cu autograf cea mai nouă carte din seria Poveștile Cristinei: „Țup. Imposibil e doar un cuvânt” de Alex Donovici, Curtea Veche Publishing; „Până hăt de carte!”: am donat 455 de cărți bibliotecii din comuna Deleni; Cea mai citită carte de design din toate timpurile, la Editura Publica; Scriitoarea Simona Antonescu în turneu de promovare a seriei Istoria povestită copiilor, Editura Nemi; Ana Maria Sandu și Dan Lungu, la Festivalul Internațional al Cărții de la Budapesta, ediția 2018; Romanul Zogru, de Doina Ruști, publicat în Chile; Un spectacol de teatru documentar despre modul în care mediul religios interferează cu viața intimă, profesională și socială-În numele Tatălui; Libris.ro lanseaza #RespectYourself, o campanie despre lectura ca forma de respect personal; Concursul Internațional George Enescu în plină creștere la 60 de ani de la lansare:400 de tineri muzicieni, din 46 de țări, de pe cinci continente își testează talentul în România; Teribila poveste a vieţii şi activităţii agentului secret Silviu Crăciunaş Agentul nostru Victor, de Stejărel Olaru; Program spectacole stagiunea UNATC – mai; Aurora Liiceanu despre Putere și sînge. O aventură indiană la București.

Bogdan-Alexandru Stănescu, laureat al Festivalului primului roman de la Chambéry, Franța pentru Copilăria lui Kaspar Hauser

Bogdan-Alexandru Stănescu se numără printre laureații ediției cu nr. 31 a prestigiosului Festival al primului roman de la Chambéry, Franța, pentru Copilăria lui Kaspar Hauser, apărut în colecția „Ego. Proză” a Editurii Polirom, și în ediție digitală.

Autorul va participa în perioada 25-27 mai 2018 mai la mai multe ateliere de traducere și mese rotunde dedicate cărții.

Festival du Premier Roman este un eveniment literar care descoperă şi promovează autori debutanţi, europeni şi francofoni. În fiecare an, 3000 de cititori aleg şi invită la festival – după lecturi şi dezbateri – 15 autori debutanţi francofoni şi alţi opt care scriu în italiană, spaniolă, germană, română, engleză şi portugheză, alături de scriitori celebri. Stéphane Audeguy, Muriel Barbery, Michel Houellebecq, Philippe Claudel, David Foenkinos, Amélie Nothomb sau Martin Winckler s-au numărat, de-a lungul anilor, printre cei peste 300 de autori care au fost oaspeţii festivalului. Dintre scriitorii români laureați ai edițiile anterioare ale festiuvalului: Marta Petreu, Camelia Cavadia, Corina Sabău, Florin Irimia. Mai multe detalii despre festival, aici.

Ceilalți laureați ai ediției din acest an: http://www.festivalpremierroman.com/ED30/fr/liste-des-auteurs/1

Bogdan-Alexandru Stănescu a mai primit pentru Copilăria lui Kaspar Hauser Premiul Radio România Cultural pentru proză, ediția 2018 și Premiul „Nepotu lui Thoreau”, ediția 2018, și este nominalizat la Premiile revistei Iocan, ediția 2018.

Roman de maturizare, roman al deformării, 12 povestiri cu acelaşi narator, toate aceste variante sînt corecte şi, în acelaşi timp, departe de a descrie cu exactitate Copilăria lui Kaspar Hauser, o reinterpretare a motivului literar al copilului crescut de lupi. Romanul lui Bobiţă, pasager al tramvaielor ceauşiste, explorator al vechilor crematorii şi al şantierelor din Berceni, este şi unul dedicat Bucureştiului, surprins în perioada sa de trecere de la socialismul luminos la democraţia originală. Dar cea mai importantă rămîne explorarea memoriei într-o proză ce se hrăneşte din materia vîscoasă a melancoliei.

Bogdan-Alexandru Stănescu (n. 1979) este scriitor, eseist, traducător, editor, preşedintele Festivalului Internaţional de Literatură de la Bucureşti (FILB). A debutat cu cronică literară în revista Luceafărul (1999), pe cînd era junior editor al Ziarului de Duminică. A publicat proză scurtă în majoritatea antologiilor „Prima mea…” de la Editura ART. În 2010 a publicat împreună cu Vasile Ernu volumul Ceea ce ne desparte. Epistolarul de la Hanul lui Manuc (Polirom), iar în 2012 a debutat ca poet, cu volumul Apoi, după bătălie, ne-am tras sufletul (Cartea Românească), nominalizat la premiile revistei Observator cultural şi la premiile Radio România Cultural pe anul 2012. În 2013 a publicat la Editura ART volumul Enter Ghost. Scrisori imaginare către Osip Mandelştam, iar în 2014, cel de-al doilea volum de poeme, anaBASis (Cartea Românească), nominalizat la premiile Radio România Cultural. Din 2012 este doctor în literatură, cu teza Emil Botta: Ars moriendi. A tradus din Alberto Manguel, James Joyce, Tennessee Williams, William Faulkner, Sandra Newman, Edward Hirsch şi Paul Auster.


45.000 de pahare din cafenelele 5 To Go promovează plăcerea lecturii de Ziua Cărții

Editura Nemira și lanțul de cafenele 5 To Go sărbătoresc Ziua Internațională a Cărții printr-o campanie inedită de încurajare a cititului, parte integrantă a parteneriatului Nemira – 5 TO GO pentru promovarea plăcerii lecturii în rândul tinerilor.

Campania Books and Coffeese desfășoară offline și înseamnă branduirea a 45.000 de pahare cu trei mesaje diferite, prin care le facem cunoștință cititorilor cu viitoarea lor carte preferată:

– Books not dead: cu recomandare de lectură romanul Cum să oprești timpul, de Matt Haig

– Make books great again: cu recomandare de lectură romanul Ready player one, de Ernest Cline, ecranizat de Steven Spielberg anul acesta.

– Dacă îți place să scrii, sigur îți place să citești: cu recomandare de lectură Scrisori din insula Guernsey, de Mary Ann Shafer și Annie Barrows.

Paharele vor fi distribuite în lanțul de cafenele 5 to go în perioada 24 aprilie – 8 mai.

#BooksAndCoffee #Nemira #5togo #ZiuaCartii #CitescDePlacere #HaiCitește

Totodată, în urma unui concurs, ce urmează să fie anunțat pe paginile oficiale de Facebook 5 To Go și Editura Nemira, primii 100 de participanți vor primi romanul Scrisori din insula Guernsey, de Mary Ann Shafer și Annie Barrows.

5 to go este cel mai mare lanț de cafenele din România și Europa de Est și totodată unul dintre cele mai puternice branduri românești din zona business-urilor HoReCa, având în momentul de față peste 70 de cafenele și puncte de vânzare în întreaga țară.

Editura Nemira, una dintre primele edituri particulare din România, se află de  peste 25 de ani în topul preferințelor cititorilor, prin prestigiul autorilor și rafinamentul cărților.


Rezervă cu autograf cea mai nouă carte din seria Poveștile Cristinei: „Țup. Imposibil e doar un cuvânt” de Alex Donovici

Cea de-a doua carte din colecția Poveștile Cristinei este acum disponibilă pentru precomandă pe www.curteaveche.ro. „Țup. Imposibil e doar un cuvânt” de Alex Donovici, este una dintre cele mai frumoase cărți despre curaj, prietenie și acceptare, ilustrată de Stela Damaschin-Popa. Aceasta va apărea curând la Curtea Veche Publishing și poate fi rezervată cu autograful autorului până pe 4 mai.

Curajul nu depinde de cât de mare ți-e trupul, ci de cât de mare ți-e sufletul. De acest lucru s-au convins toate animalele pădurii, atunci când, spre marea lor surpriză, lumea lor a fost salvată de micuța ciocârlie Țup, cea cu piciorușele scurte și fără de aripi. Micuța pasăre a aflat astfel că limitele nu sunt date de trup, ci de minte. Și are norocul să fie ajutată de un personaj neașteptat: o bufniță de care toate viețuitoarele pădurii se temeau, crezând că mănâncă puișorii. „Buhu Pădurii” este de fapt o pasăre vegetariană care adoptă mica ciocârlie și o învață cum să supraviețuiască în pădure, și îi arată mai ales că „IMPOSIBIL e doar un cuvânt” și nimic mai mult.

Cartea este ilustrată de către Stela Damaschin-Popa, nominalizată în ultimii doi ani la premiul Astrid Lindgren Memorial Award. Una dintre cele mai versatile și longevive ilustratoare (peste 50 de cărți ilustrate în România, Republica Moldova, SUA, Rusia), a primit Diploma de Onoare IBBY (International Board on Books for Young People), premiu supranumit „Micul Nobel”, patronat de regina Margareta a II-a a Danemarcei.

Autorul cărții, Alex Donovici, este unul dintre creatorii fenomenului online PovestileCristinei.ro, care a pornit din dorința sa și a Cristinei Donovici de a-i dărui povești fetiței lor. Și apoi a crescut în dorința de a făuri povești pentru vremurile noastre, adaptate atât pentru nevoile părinților cât și cele ale celor mici.

Proiectul a prins aripi destul de repede, pentru că din ce în ce mai mulți părinți și-au exprimat dorința de a le citi copiilor altfel de povești. Dar fiindcă foarte mulți dintre aceștia nu găsesc timpul necesar să stea cu cei mici în fiecare seară, s-au născut variantele audio, care au fost posibile cu sprijinul unor personalități precum: Andreea Esca, Amalia Enache, Florin Busuioc, George Buhnici, Liana Stanciu, Pavel Bartoș, Oana Andoni, Flaviu Crișan, Daniel Nițoiu, Oana Cuzino, Monica Dascălu, Alex Dima și mulți alții.

Cartea se va lansa sâmbătă, 5 mai, la Grand Cinema & More din Băneasa Shopping City, cele câteva sute de locuri fiind ocupate în mai puțin de 24 de ore. Alături de autor în cadrul evenimentului va vorbi îndrăgita personalitate-media Andreea Esca, iar realizatorii emisiunii „România, te iubesc”, Paula Herlo și Cristian Leonte vor citi un fragment în avanpremieră din cea de-a doua parte a poveștii. Nu în ultimul rând, vor vorbi Stela Damaschin-Popa (ilustratoarea volumului) și Cristina Donovici (autoarea primei cărți a seriei Poveștile Cristinei). Evenimentul va fi moderat de Miruna Meiroșu (PR Manager Curtea Veche Publishing). În cea de-a doua parte, talentații actori ai trupei Teatropolis vor pune în scenă povestea „O girafă în spațiu” de Cristina Donovici (din prima carte a seriei Poveștile Cristinei). Din distribuție vor face parte: Elena Vasilică, Gabriela Mușat, Maria Varsami și Sebastian Paul. Scenariu & regie: Sebastian Paul. Spectacolul va fi acompaniat de muzică live originală, compusă de Elena Vasilică. La chitară vor interpreta Alexandru Nucă și Elie J. Haddad.

„Țup. Imposibil e doar un cuvânt” de Alex Donovici este disponibil pentru precomandă cu autograful autorului la prețul de 45 lei pe site-ul Curtea Veche Publishing: http://bit.ly/2HQvDYc


„Până hăt de carte!”: am donat 455 de cărți bibliotecii din comuna Deleni

Sâmbătă, 21 aprilie 2018, prin campania „Până hăt de carte!”, 455 cărți au fost donate bibliotecii din comuna Deleni, județul Iași. Comuna Deleni se află la aproximativ 80 de km depărtare de mun. Iași și are în jur de 9.969 de locuitori, după datele ultimului recensământ din 2011.

Biblioteca din Deleni este plină de lumină, generozitate și frumusețea lucrurilor simple. Bibliotecara Maria Sava inspiră elevii și are grijă ca biblioteca să aibă activități dintre cele mai diverse, care să pună în dialog cititorii și să atragă alții noi.

DESPRE COMUNA DELENI

Comuna Deleni poate fi localitate atractivă pentru vizitatori, pentru că acolo se găsește ansamblul conacului Cantacuzino-Deleanu, datând din secolele XVII–XX.

  Ansamblul-monument istoric de arhitectură este format din conacul propriu-zis (construit în 1730), biserica „Adormirea Maicii Domnului” (1669), spitalul (secolul al XX-lea) și zidul de incintă (secolul al XVIII-lea); precum și schitul Lacuri din codrul Delenilor (1724), care au dobândit, de-a lungul timpului, statutul de monument de arhitectură de interes național.

„PÂNĂ HĂT DE CARTE” A DONAT PESTE 3.500 DE CĂRȚI CĂTRE 11 BIBLIOTECI DIN MEDIUL RURAL IEȘEAN

Din martie 2017 și până în prezent, prin inițiativa „Până hăt de carte!”, am reușit să punem pe rafturile a cinci comune ieșene un număr de 3.500 de cărți, care au fost strânse în urma apelului public lansat în luna martie 2017, de către Biroul parlamentar al senatorului USR Dan Lungu. Acesta, alături de parteneri şi voluntari, a demarat, pe 23 martie 2017, o campanie publică de strângere de carte pentru bibliotecile din mediul rural.

Din luna martie anului trecut și până în prezent, 410 cărți au ajuns la biblioteca din comuna Probota, 250 la cea din Erbiceni, 240 la Andrieșeni, 237 la Ciortești, 270 la Gorban, 223 la Moșna, 320 la Cotnari, 400 la Răducăneni, 400 la Sinești, 417 la Popești. La acestea se adaugă donația de sâmbătă, 21 aprilie 2018, când biblioteca din Deleni a primit donația de 417 volume. Până acum, prin Biroul Senatorului USR Dan Lungu, au fost donate 3.622 de cărți.

„Am ajuns din nou într-o localitate din județul Iași, la bibliotecă, unde am fost primiți cu bucurie. Simțim că orice gest frumos pentru mediul rural este o investiție sănătoasă, cu efecte pe termen lung. Poți inspira, poți ajuta, poți da un exemplu, ceea ce, cred eu, nu este puțin lucru. Cu 500 de volume nu rezolvi problema culturii în mediul rural, nici cu 1000, nici cu 10.000, dar măcar faci ceva, nu stai cu mâinile în sân și te lamentezi. Printre donații se regăsesc cărți importante de autori români și străini, fără de care copilăria ar fi mult mai săracă și mai tristă”, spune Dan Lungu, Senator USR Iași, inițiatorul campaniei.

Menționăm că proiectul „Până hăt de carte!” s-a născut în urma depistării problemelor cu care ne confruntăm în ceea ce privește consumul de cultură și educația din țară, în special cele care privesc mediul rural. De cele mai multe ori, problemele mediului rural sunt puse pe modul „așteptare” și mai apoi uitate cu desărvârșire. 

CITITORI și BIBLIOTECI LA SATE?

Județul Iași înregistra 180.000 de cititori activi în 2012, însă, în 2016 cifra totală a coborât la 161.011 cititori activi. Majoritatea comunelor înregistrează între 300 și 600 de cititori anual, dar nu puține sunt comunele unde în bibliotecă intră un cititor la trei zile, luând în calcul și populația școlară. La nivelul județului Iași, majoritatea cărților intrate în bibliotecile rurale nu provin din achiziții, cum ar fi normal, ci din donații.

Campania USR Iași vine în întâmpinarea problemelor culturale de acest gen, cu care mediul rural românesc se confruntă, și încearcă să contribuie la formarea noii generații și a unui public de cititori, de consumatori de cultură.

Cărțile care au ajuns astăzi în rafturile bibliotecii din comuna Popești au fost strânse cu ajutorul donatorilor și cu cel al partenerilor. În continuare, rămâne deschis apelul către cei care vor să doneze cărți sau să fie voluntari ai proiectului.

UNDE ȘI CUM POȚI DONA PENTRU „Până hăt de carte!”

Potențialii donatori de carte vor putea aduce cărțile la punctele de colectare amenajate cu sprijinul partenerilor.

Locații partenere:

  •     Biroul Parlamentar: Str. Grigore Ureche, nr. 3, bloc Walter Mărăcineanu, mezanin;
  •     Retro Cafe: Str. Lascăr Catargi, nr. 50;
  •     Meru: Bld. Carol I, nr. 3;
  •     Teatru Fix: Strada Bucium nr. 34;
  •     Acaju: Str. Sf. Sava, nr. 15;
  •     Cafeneaua Noastră: Str. Sf. Lazăr, nr. 30;
  •     Harmony Café: Str. Păstorului, nr. 6 (lângă Hotel T23, Campus Tudor Vladimirescu).

Totodată, cei care vor să doneze şi se află în imposibilitatea de a ajunge la punctele de colectare mai sus menționate ne pot contacta (0725. 321 313) și o echipă de voluntari se va deplasa la domiciliu pentru a le prelua.

Pagină de facebook: http://bit.ly/2DCFqgO  

Instagram: https://www.instagram.com/panahatde/


Cea mai citită carte de design din toate timpurile

În era producţiei de masă designul a devenit cel mai puternic instrument prin care omul modifică uneltele, mediile și, prin extensie, societatea. Asta presupune o mare responsabilitate socială și morală din partea designerului, dar și un grad mai mare de înţelegere a oamenilor și de acces al publicului în procesul de design.

La peste 40 de ani de la prima publicare, Design pentru lumea reală continuă să emită idei extrem de actuale. Un text obligatoriu în universitățile de arhitectură și design, cea mai citită carte de design din lume a divizat inițial comunitatea designerilor; acum instituții celebre de design organizează retrospective în jurul muncii și ideilor emise de autorul ei, Victor Papanek.

Victor Papanek: „Dacă este realizat cu simț de responsabilitate, ținând cont de parametrii ecologici și sociali, designul trebuie să fie revoluționar și radical în cel mai profund sens. Trebuie să respecte principiul efortului minim – să consume mai puțin, să folosească lucrurile pe o perioadă mai lungă și să fie chibzuit când vine vorba despre reciclarea materialelor.”

Victor Papanek (1923–1998) a fost un cunoscut designer, profesor și autor care și-a axat cercetările pe designul de produs, dar a studiat, printre altele, și arhitectura și antropologia. A predat la celebre universități din Canada, Statele Unite, Danemarca, Suedia și Anglia.

Papanek a aplicat principii de design social responsabil în mai multe proiecte UNESCO și ale Organizației Mondiale a Sănătății. Ca o recunoaștere a eforturilor sale de a genera o mai bună înțelegere a diferențelor dintre ruinata Lume a Treia și țările avansate din punct de vedere tehnologic, a fost nominalizat la Premiul Nobel Alternativ. În 1981 a primit Premiul Kyoto Honours din partea International Centre for Settlement of Investment Disputes pentru dezvoltarea unui dispozitiv de comunicare pentru Guvernele Tanzaniei și Nigeriei. A fost consultant de specialitate pe probleme de design pentru Volvo Suedia, pentru guvernul din Papua Noua Guinee și pentru o firmă de sisteme medicale de iluminat din Australia. Din 1981 a fost J.L. Constant Distinguished Professor la Școala de Arhitectură și Design Urban a Universității Kansas.


Scriitoarea Simona Antonescu în turneu de promovare a seriei Istoria povestită copiilor

Scriitoarea Simona Antonescu, autoarea seriei „Istoria povestită copiilor”, apărută la editura Nemi, va susţine un turneu de promovare și se va întâlni cu copiii din București, Cluj, Timișoara, Braşov, Iași şi Galaţi.

„Istoria povestită copiilor” este o serie de romane pentru copii menite să-i familiarizeze cu istoria României.

Cărțile din serie prezintă istoria României prin ochii a doi frați gemeni, Ilinca și Călin, care găsesc într-un cufăr vechi din podul casei un manuscris magic. Copiii se întorc în timp în diferite perioade (cea mai îndepărtată este vremea lui Decebal, cea mai recentă e Marea Unire din 1918) și cunosc astfel viața oamenilor din acele timpuri, istoria și legendele românilor.

Cred că undeva în inima fiecăruia dintre noi există un ochi pentru trecut. Dacă îl găseşti şi îl deschizi, atunci toate cele care au fost ţi se arată altfel, mai apropiat, mai familiar. Înţelegi miezul de adevăr al lucrurilor şi ajungi să simţi că realmente te înrudeşti cu cei despre care scrie prin cărţile de istorie.

Asta îmi propun să le transmit copiilor: aveţi în voi un ochi special, cu care vă puteţi vedea strămoşii. Va fi magic, ca un film de aventuri, cu mistere şi poveşti fabuloase. Trebuie doar să căutaţi în voi ochiul acesta şi apoi să priviţi filmele dintre paginile cărţilor. Simona Antonescu

Un scurt interviu cu Simona Antonescu puteți urmări aici.

Programul complet al evenimentelor:

5 mai, ora 11.30 –  Librăria Humanitas de la Cișmigiu

11 mai, ora 18.00 – Librăria Humanitas Cluj

18 mai, ora 18.00 – Librăria La Două Bufnițe, Timișoara

24 mai, ora 17.00 – Librăria Șt.O.Iosif Brașov

26 mai, ora 11.00 – Muzeul Național al Literaturii Rromâne, București

30 mai, ora 17.30 – Librăria Donaris Galați

31 mai, ora 18.00 – Librăria Humanitas Iași

Accesul la eveniment este gratuit.

Categoria de vârstă 6+


Ana Maria Sandu și Dan Lungu, la Festivalul Internațional al Cărții de la Budapesta, ediția 2018

Ana Maria Sandu și Dan Lungu s-au numărat printre invitații ediției din acest an a Festivalului Internațional al Cărții de la Budapesta (19-22 aprilie 2018).

  • Astfel, sîmbătă, 21 aprilie, Institutul Cultural Român Budapesta a organizat, în parteneriat cu Editura Vince, din Budapesta, la Standul României din cadrul Complexului Millenáris, lansarea romanului Omoară-mă! (Polirom, 2010), de Ana Maria Sandu, în traducerea Gabriellei Koszta, și un dialog între autoare și criticul literar Alexandru Goldiș. Translator: Lajos Nagy.

De asemenea, Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale din România, în parteneriat cu Institutul Cultural Român de la Budapesta, a organizat la Standul României din cadrul Complexului Millenáris dezbaterea cu tema „Intimitate şi Spaţiu public în romanul românesc contemporan”, un dialog al autorilor Ana Maria Sandu și Dan Lungu cu criticul literar Alexandru Goldiş. Moderator: Alexandru Goldiş. Translator: Lajos Nagy

De asemenea, Ministerul Culturii și Identității Naționale din România, în parteneriat cu editura Noran Libro, din Budapesta, a organizat în Sala de Conferințe Votisky Zsuzsa (etaj 1) din cadrul Complexului Millenáris lansarea volumului „Fetiţa care se juca de-a Dumnezeu”, de Dan Lungu. Cartea a fost prezentată de scriitorul Dragomán György, invitaţi speciali Gabriella Koszta şi Judit Cosma, iar din partea editurii a fost prezent József P. Körössy. Moderator: Alexandru Goldiş. Translator: Lajos Nagy

Omoară-mă!, de Ana Maria Sandu, a mai apărut în limba italiană, la Editura Aìsara, traducere semnată de Ileana M. Pop. Omoară-mă! este o poveste despre puterea perversă a naraţiunii şi despre modul în care ficţiunea poate deveni mai „reală” decît realitatea, alterînd-o pînă la epuizare.

Ana Maria Sandu a absolvit Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti şi cursurile de masterat în literatură română contemporană ale aceleiaşi facultăţi. A debutat în 2003 cu volumul Din amintirile unui Chelbasan (Paralela 45), tradusă în limba franceză în 2010 cu titlul L’écorchure. Au urmat romanele Fata din casa vagon (Polirom, 2006), Omoară-mă! (Polirom, 2010), Aleargă (Polirom, 2013), Pereți subțiri (Polirom, 2017). A fost invitată la numeroase tîrguri internaţionale de carte şi a avut lecturi publice la Budapesta, Viena, Paris, Berlin, Leipzig, New York. A mai publicat texte în antologiile Cartea cu BuniciBookătăria de texte & imaginiIubire13, Prima datăNouvelles de RoumanieRumänien heute. Este redactor la revista Dilema veche.

Romanul Fetiţa care se juca de-a Dumnezeu (trei ediții la Polirom) a mai apărut în bulgară (Colibri Publishers) și a fost distins cu Premiul Naţional de Proză al Ziarului de Iaşi, ediţia 2015. Un roman surprinzător, emoţionant şi plin de umor care explorează, prin ochii inocenţi ai Rădiţei şi cei ai mamei sale, un fenomen ce a marcat profund România postcomunistă: emigraţia temporară.

Dan Lungu (n. 1969) este unul dintre cei mai apreciaţi şi mai traduşi scriitori români, cărţi ale sale fiind publicate în limbile franceză, engleză, germană, italiană, spaniolă, poloneză, slovenă, maghiară, croată, bulgară, greacă, macedoneană şi turcă.  La Editura Polirom a mai publicat volumele de proză scurtă Băieţi de gaşcă (ed. I, 2005; ed. a II-a, 2013) şi Proză cu amănuntul (ed. a II-a, 2008), precum şi romanele Raiul găinilor (ed. I, 2004; ed. a II-a, 2007; ed. a III-a, 2010; ed. a IV-a, 2012), Sînt o babă comunistă! (ed. I, 2007; ed. a II-a, 2011; ed. a III-a, 2013; ecranizat în 2013, în regia lui Stere Gulea; ed. a IV-a, 2017), Cum să uiţi o femeie (ed. I, 2009; ed. a II-a, 2010; ed. a III-a, 2011), În iad toate becurile sînt arse (ed. I, 2011; ed. a II-a, 2014) şi Fetiţa care se juca de-a Dumnezeu (ed. I, 2014; ed. a II-a, 2016). Tot la Editura Polirom a coordonat volumele colective Tovarăşe de drum. Experienţa feminină în comunism (2008, în colaborare), Str. Revoluţiei nr. 89 (2009, în colaborare), Cărţi, filme, muzici şi alte distracţii din comunism (2014, în colaborare) şi Cartea copilăriilor (2016, în colaborare). În 2011, statul francez i-a acordat titlul de „Chevalier de lʼ Ordre des Arts et des Lettres” pentru contribuţii la îmbogăţirea patrimoniului cultural francez.


Romanul Zogru, de Doina Ruști, publicat în Chile

Romanul Zogru, de Doina Ruști, a apărut în limba spaniolă, la Descontextos Editores din Chile, în traducerea lui Sebastián Teillier.

Zogru, apărut la Editura Polirom în două ediții (2006; 2013), a mai fost tradus în maghiară, bulgară și italiană.

Nemuritorul Zogru, un personaj fabulos născut în „Săptămîna Mare a anului 1460” şi folosind ca vehicule de înaintare prin istorie (pînă în prezent) trupuri umane, este, la rîndu-i, vehiculul prin care Doina Ruşti ne atrage într-o lume fascinantă a evenimentelor mici din istoria mare, a poveştilor savuroase, a fantasmelor. Prin încrengătura poveştii însă, extrem de atrăgătoare, vie, se dezvoltă mesajul. Căutarea de sine a celui venit în alte lumi ne poartă prin sentimente profund omeneşti, sentimentul iubirii sau cel al unei singurătăţi acute, ba chiar, surprinzător poate, îşi face loc în roman ataşamentul faţă de istoria şi locurile româneşti – iar asta se întîmplă printr-un moralism ascuns, închis între rînduri, subînţeles. Ironia fină şi umorul debordant, personajele fantastice, de la spiriduşi la fantome, viaţa de după moarte a unor personalităţi istorice, toate acestea vin să contureze rama unui tablou în care regăsim probleme şi mize mereu actuale.

Zogru este un roman care se citeşte repede, cu plăcere şi lasă în urmă gustul complicat al meditaţiei. Este o carte frumoasă, bine scrisă, care aduce în actualitate lectura voluptoasă, grija faţă de poveste şi o memorabilă invenţie stilistică.” (Ioan Groşan)

Doina RUŞTI este una dintre cele mai apreciate voci feminine ale literaturii contemporane. Tradusă în numeroase limbi, invitată la evenimente internaţionale, s-a impus în special prin romanele cu tematică diversă şi construcţie solidă. Dintre romanele sale, unele reeditate în colecția „Top 10+”  a Editurii Polirom, amintim Fantoma din moară (2008), roman amplu despre comunismul românesc, distins cu Premiul pentru Proză al USR,  Zogru (2006) și  Lizoanca (2009) – recompensat cu Premiul „Ion Creangă“ al Academiei Române.

Manuscrisul fanariot (2015) și Mâța Vinerii (2017), două bestselleruri, au deschis seria ficțiunii istorice.

La Polirom a mai publicat romanul Logodnica (2017).

Doina Ruşti trăieşte în Bucureşti, este profesor universitar şi scenarist.

Pagină web: http://doinarusti.ro


Un spectacol de teatru documentar despre modul în care mediul religios interferează cu viața intimă, profesională și socială

După Identic natural, Asociația Art No More revine în primăvara aceasta cu un nou spectacol de teatru documentar. Este vorba despre În numele Tatălui, un spectacol despre oameni și istorii personale, despre modul în care mediul religios interferează cu viața intimă, profesională și socială, despre schimbări, acceptări și suferință, despre formare și „zestre culturală”.

Cele trei reprezentații sunt programate să aibă loc în datele de 3, 4 și 5 mai, începând cu ora 19.00, la la Tranzit.ro (str. Gazelei 44, București – zona Rond Coșbuc). Intrare liberă, doar pe bază de rezervare, spectacolul nefiind recomandat celor sub 16 ani.

În numele Tatălui este un proiect de teatru documentar şi se bazează pe o cercetare derulată pe parcursul a aproape patru ani.

Fie că îți iei libertatea de a refuza o religie, fie, dimpotrivă, ești practicant, la un moment dat se va vorbi și decide în numele tău, va trebui să dai socoteală. A vorbi despre religie și identitate religioasă într-un moment în care a fi religios echivalează cu a susține public o agendă politică cel puțin controversată este un act de curaj. A împacheta confesiunile și opiniile și amintirile unei vieți religioase intense și active, cu bune și cu rele, într-un spectacol de teatru este atât un prilej de asumare a religiei ca dimensiune esențială a vieții private, cât și un start al dialogului.

„În această perioadă în care toată lumea urăște pe toată lumea, în care intoleranța pare să fie sentimentul care ne domină atât în planul vieții private, cât și în zona social-politică, eu am simțit nevoia unui spectacol în care să pun dialogul pe primul plan”, a declarant regizorul Robert Bălan.

„Întotdeauna am fost uimită de capacitatea artei de a se întoarce le tine într-un mod neaşteptat, miraculos aproape. În urmă cu deja vreo patru ani, am primit un mesaj de la o fată care-mi citise europa. Zece cântece funerare, cartea mea din 2005, şi, aşa cum nimeni nu o făcuse până atunci, a rezonat cu anumite referinţe la o moştenire spirituală de care eu nici măcar nu mai eram conştientă. Scrisoarea ei era foarte personală, flatant de personală de la cineva care nu te cunoaşte decât din cărţi. M-a obligat cumva să intru în acest joc al confesiunii, creând o naraţiune special pentru ea. Dar din neatenţie am pierdut tot acel dialog al poveştilor noastre şi asta m-a ambiţionat să o iau de la zero. Aşadar aici o să descoperiţi poveşti personale, foarte personale, despre ceva despre care nu se vorbeşte aproape niciodată pe bune”, a mărturisit scriitoarea Elena Vlădăreanu.

În numele Tatălui
Documentare și text: Elena Vlădăreanu

Cu: Virgil Aioanei, Carmen Florescu, Ozana Oancea

Scenografia: Elisabeta Gëdo

PR: Oana Boca Stănescu

Regia: Robert Bălan

Producător: Asociația Art No More                

Parteneri: Tranzit.ro, Casa de pariuri literare

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

3, 4, 5 mai, ora 19.00, la Tranzit.ro (Str. Gazelei Nr. 44, București – zona Rond Coșbuc)

Intrare liberă doar pe bază de rezervare. Spectacol nerecomandat sub 16 ani.

Pentru fiecare reprezentație sunt disponibile 30 de locuri. Organizatorii nu garantează accesul celor fără rezervare. Locurile pot fi rezervate la adresele:

Rezervări joi 3 mai, ora 19.00:

https://www.eventbrite.com/e/in-numele-tatalui-registration-45169994670

Rezervări vineri, 4 mai, ora 19.00:

https://www.eventbrite.com/e/in-numele-tatalui-tickets-45171686731

Rezervări sâmbătă, 5 mai, ora 19.00:

https://www.eventbrite.com/e/in-numele-tatalui-tickets-45171695758

În numele Tatălui face parte din proiectul de cercetare „Teatru intim”, inițiat de Robert Bălan și Elena Vlădăreanu prin Asociația Art No More. În 2018, în cadrul acestui demers, vor fi realizate trei spectacole, iar acesta este primul dintre ele. Proiectul „teatru intim” dorește să propună o formă de experienţe performative pentru un public restrâns în spaţii neaşteptate.

„Teatru intim” este un proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.  


Libris.ro lanseaza #RespectYourself, o campanie despre lectura ca forma de respect personal

Libris.ro, cea mai mare librarie online din Romania, lanseaza #RespectYourself, o campanie –manifest pentru constientizarea faptului ca a-ti oferi timp pentru lectura este o forma de respect fata de propria persoana.

#RespectYourself isi propune sa prezinte publicului lectura dintr-o perspectiva noua, drept o activitate prin care iti arati respect –respect fata de mintea ta, pe care o dezvolti prin acumulare de cunostinte, dezvoltarea imaginatiei si creativitati, dar si respect fata de corpul tau, pe care il ajuti sa se relaxeze.

“Prin excelenta, lectura este o activitate personala, care se intampla in intimitate, dar care are efecte vizibile in tot ceea ce facem. Credem in puterea lecturii de a deschide lumi, suflete, minti. Consumul de carte inseamna educare, inseamna o preocupare sanatoasa, generatoare de valori si de oameni care pot duce societatea, frumos, mai departe. Este firesc sa sustii cauze in care crezi, iar noi stim ca o lume plina de cultura este o lume frumoasa in care ne place, tuturor, sa traim. Cat despre respect, credem ca lectura este una dintre cele mai puternice forme de a te respecta prin alocarea timpului pentru tine, pentru dezvoltarea ta, pentru relaxare si dialog cu tine insuti” declara Laura Teposu, CEO Libris.ro.

In cadrul campaniei #RespectYourself, Libris.ro provoaca publicul, clientii, dar si liderii de opinie din domenii variate, sa vorbeasca despre perceptia lor asupra lecturii din perspectiva respectului de sine, despre timpul pe care si-l dedica pentru lectura, precum si despre cartile pe care le citesc.

Campania se dezvolta in doua directii complementare: componenta de informare, prin care se vorbeste despre lectura si se pozitioneaza cititul ca o preocupare ce denota respect fata de propria persoana, si componenta de activare, prin care publicul este incurajat sa isi exprime parerile despre respect si impactul lecturii asupra respectului fata de ei insisi.

“Vrem sa descoperim cat mai multe perspective despre perceptia asupra lecturii, de la public si cititori cu varste si profiluri diferite. Cartile sunt un bun prilej de a te intalni cu tine insuti, de a te cunoaste, de a te descoperi si redescoperi. Cartile sunt un foarte bun suport, indiferent ce cauti. Vrei relaxare, o poti avea prin lecturarea unor carti. Vrei cunoastere, vrei sa iti raspunzi la intrebari legate de istorie, de medicina, de cresterea copiilor, de religie, spiritualitate sau diferite hobby-uri, ai atatea si atatea carti la indemana. Important este sa stii sa alegi si sa discerni informatia; iar cu cat citesti mai mult, capacitatea de a discerne este mai mare. Iar dezvoltarea capacitatatii de a lua decizii pentru tine si de a selecta informatia pe care o lasi sa te influenteze, in special in era informatiei in care traim, este cea mai pura forma prin care iti arati respect.” –adauga Laura Teposu.

Campania #RespectYourself se desfasoara in 2018 si cuprinde o serie de activitati si concursuri dezvoltate de Libris.ro pe pagina de Facebook si pagina campaniei https://www.libris.ro/respectyourself. Anul 2018 este astfel dedicat acestei campanii de incurajare si constientizare a importantei cititului in viata noastra. Una dintre componentele esentiale ale campaniei o reprezinta un proiect pilot desfasurat alaturi de 2 scoli generale din Brasov, in cadrul caruia vor fi dotate bibliotecile cu carti alese de copii, parinti si profesori.

“Am pornit de la dorinta de a-i incuraja pe cei mici sa isi ofere timp pentru lectura, in ideea ca deprinderea de a citi se dezvolta din copilarie si mai ales in familie. De aceea vom invita si parintii sa aleaga cartile pe care le-ar citi, dascalii sa propuna carti interesante, iar copiii sa aleaga cartile pe care le-ar citi cu placere, cele populare, dincolo de lectura asa zis obligatorie, care nu este intotdeauna cea mai potrivita pentru a-i atrage catre lectura. Astfel, bilblioteca va fi un spatiu pentru “lectura in trei”” –adauga Laura Teposu.

Despre Libris.ro

Fondat in 2009, Libris.ro este o afacere 100% romaneasca si cea mai mare librarie online din Romania. Peste 120.000 de titluri de carte stau la dispozitia cititorilor pe Libris.ro, alaturi de jocuri pentru copii, board games, muzica, filme si cadouri.

Din decembrie 2014 Libris.ro s-a alaturat Organizatiei „Salvati Copiii” in proiectul de reducere a mortalitatii infantile in Romania.


Concursul Internațional George Enescu în plină creștere la 60 de ani de la lansare:400 de tineri muzicieni, din 46 de țări, de pe cinci continente își testează talentul în România

Concursul Internațional George Enescu are loc între 1 și 23 septembrie la București, este deschis publicului și va aduce pe scenele românești și în fața juriului internațional un număr record de tineri muzicieni. Biletele se vor pune în vânzare la începutul lunii mai.

A XVI-a ediție a Concursului Internațional George Enescu (1-23 septembrie 2018, București) înregistrează un număr record de tineri înscriși în competiție: 400 de tineri muzicieni, din 46 de țări de pe cinci continente. Cu o creștere a înscrierilor de 26% față de ediția din 2016, Concursul Enescu are la această edițieo prezență românească remarcabilă, cu 72% mai mare – în total, 36 de tineri români, înscriși cu precădere la Secțiunea Pian. Față de ediția din 2016, China și Marea Britanie și-au dublatreprezentarea în competiție, în timp ce Italia și-a triplat numărul de tineri muzicieni înscriși.

În total, pentru cele patru secțiuni ale Concursului Enescu 2018 s-au înscris: 126 de concurenți la Secțiunea Pian, 121 la Secțiunea Vioară, 126 la Secțiunea Violoncel și 27 la Secțiunea Compoziție. 212 concurenți provin din Europa și Orientul Apropiat, 148 din Asia, 29 din America de Nord, 9 din Australia și Noua Zeelandă, iar doi concurenți sunt din America de Sud. Statistic, cele mai numeroase prezențe le au Coreea de Sud – 70 de concurenți, România – 36, China – 33, Japonia – 26, Rusia – 22, Italia – 21 și Statele Unite ale Americii – 20 de concurenți. La Secțiunea Pian, participarea României este a doua cea mai numeroasă prezență după Coreea de Sud, reprezentată de 28 de concurenți. Franța are cea mai numeroasă participare la Secțiunea Violoncel, tot după Coreea de Sud care, cu excepția Secțiunii de Compoziție, are cei mai mulți concurenți pe secțiune. La Vioară, a doua cea mai numeroasă prezență aparține Japoniei.

„Pornind de la vorbele lui George Enescu, aș adăuga că muzica reprezintă 30% excelență și profesionalism, și 70 % mesaj. În lumea de astăzi, când contextul geopolitic este atât de complex, muzica clasică are puterea să ne unească, prin forța exemplului. Diferite naționalități se reunesc pentru a cânta într-o orchestră sau într-un cor  – și, prin aceasta, trebuie să suspende toate conflictele și problemele, pentru că dacă nu o fac, este imposibil să cânte împreună. Muzica nu te va abandona niciodată, nu te va trăda fiindcă muzica înseamnă armonie, și pace. Cred că artiștii, muzicienii pot purta acest mesaj al păcii, al coeziunii și acesta este ceea ce trebuie să transmitem către tinerii muzicieni. Există întotdeauna speranță, trebuie doar să investim în ea!, a declarat Directorul Artistic al Concursului Enescu și al Festivalului Enescu, dirijorul Vladimir Jurowski, într-o intervenție specială prin Skype de la Berlin, în cadrul conferinței de presă care a marcat deschiderea ediției 2018 a Concursului Enescu, pe 25 aprilie, la Ateneul Român.

„Îmi face o mare plăcere să fiu parte din această construcție care are și tradiție, și istorie. Am convingerea că prestigiul și amprenta Concursului Enescu și a Festivalului Enescu înseamnă foarte mult nu doar pentru viața culturală artistică a României, cât și, în general, pentru cei care cunosc parcursul acestui eveniment. Din punctul nostru de vedere, ca parteneri, vom avea grijă ca toate lucrurile să decurgă cât mai bine, așa cum este potrivit pentru un astfel de eveniment internațional”, a declarat Mădălin Voicu, secretar de stat în cadrul Ministerului Culturii și Identității Naționale.  

„Concursul Enescu aniversează  în 60 de ani de la înființare. Suntem foarte bucuroși că avem un record de participare: sunt 400 de concurenți înscriși pentru cele patru secțiuni ale Concursului și suntem siguri că nu numai numărul concurenților este hotărâtor la această ediție, ci și calitatea lor – sunt concurenți care au primit mari premii internaționale și pe care noi îi vom avea în cadrul Concursului Enescu. Vom deschide cu Gabriel Bebeșelea dirijând lucrarea vocal-simfonica ce a fost premiată la ediția trecută a Concursului.”, a punctat Mihai Constantinescu, Director Executiv al Concursului și Festivalului Enescu, în cadrul conferinței de presă.

„Pentru această ediție a Concursului Enescu, prin cele două posturi pe care le avem, Radio România Cultural și Radio România Muzical vom transmite live concertul de gală, precum și finalele cu orchestră, și de asemenea vom înregistra toate evoluțiile concurenților începând cu Etapa a II-a, și a  artiștilor invitați pentru a realiza o serie dedicată.”,  a declarat Liliana Staicu, director al Radio România Muzical.

„De bună seamnă, Concursul Enescu, alături de Festivalul Enescu, este unul dintre cele mai ample evenimente culturale pe care le producem și, ca televiziune națională de inters public, acest lucru face parte din direcția noastră strategică. Teleivizunea Română a fost alături de Concursul Enescu încă de la prima ediție, din 1958.”,  a punctat Mircea Neacșa, director al TVR 3.

„Descoperă talentul. Aplaudă efortul. Captează emoția”

La ediția 2018 și în anul sărbătoririi Centenarului, Concursul Internațional George Enescu celebrează 60 de ani de la prima ediție. Pornind de la considerațiile marelui compozitor român George Enescu, care spunea că în muzică este nevoie de 30% talent și de 70% muncă, Concursul Internațional George Enescu 2018 își propune să onoreze talentul și munca susținută a artiștilor, drumul anevoios către desăvârșirea tehnică și inspirația în a propune noi viziuni asupra operelor interpretate.

ConcursulEnescu2018 și-a propussălansezeun dialog cu publicultânărși cu publicullargdeopotrivă. Pornind de la esențacompetiției – modul de interpretarediferit al fiecărui artist, amprentapersonalăîn descifrarea și livrarea unei partituri șibogățiape care o oferăreceptareamuziciiclasice, ConcursulEnescu 2018 vaaducepubliculuișicâtevaevenimenteșiateliere de muzică – atâtoffline, câtși online – menitesă inspire șisădeslușească„Ce auzim când ascultăm muzică?”.Proiectele se vorderulaîncepând cu sfârșitul lunii mai și vor continua în timpul Concursului Enescu 2018. Detalii despre proiecte vor fi oferite pe parcurs.

Programul Concursului Enescu 2018

Programul ediției 2018 a Concursului Enescu aduce publicului o serie de recitaluri extraordinare și concerte unice. Concursul Enescu 2018 se va deschide pe 1 septembrie, la Ateneul Român, cu un concert de gală susținut de câștigătorii ediției 2014: Ștefan Tarara (vioară), Eun-Sun Hong (violoncel) și Josu de Solaun (pian), alături de Orchestra Filarmonicii George Enescu, dirijată de Gabriel Bebeșelea. Reputați muzicieni internaționali, membri ai juriului Concursului Enescu 2018, vor susține, de asemenea, o serie de recitaluri extraordinare: violoncelistul britanic Raphael Wallfishși pianistul John York(5 septembrie), violonistul italian SalvatoreAccardoși pianista Laura Manzini(14 septembrie) și pianistul suedez Peter Jablonski(22 septembrie). Acestora li se vor alăturalaureați ai Concursului Enescu 2016: violoncelistul american ZlatomirFung (8 septembrie), violonistul kazahErzhanKulibaev (16 septembrie) și pianista de origine bulgară Victoria Vassilenko (20 septembrie).

La toate etapele Concursului Enescu 2018 – Etapa I, Etapa a II-a și Etapa a III-a, Semifinală, pentru cele trei secțiuni de concurs (Secțiunea Violoncel, Secțiunea Vioară și Secțiunea Pian) participarea pentru public este deschisă, precum și la Finalele cu Orchestră, cu participarea Filarmonicii „George Enescu” – Finala de Violoncel, 11 septembrie,dirijată de Paul Watkins, Finala de Vioară, 17 septembrie, dirijată de Christoph Poppen și Finala de Pian, programată pentru 23 septembrie, dirijată de Vassily Sinaisky.

Cu excepția Etapei I din Concurs – eliminatorie – restul etapelor, precum și finalelese desfășoară la Ateneul Român.

Printre reprezentanții juriului se numără nume importante ale muzicii clasice internaționale, precum: Philippe Entremont, Pierre Amoyal, SalvatoreAccardo, Jean-Jacques Kantorow, Viktor Tretiakov, Peter Jablonski, David Geringas, ZygmuntKrauze, ArtoNoras, Myung-WhunChung, Raphael Wallfisch, Jian Wang, Marin Cazacu, Remus Azoiței, Dan Dediu, Silvia Marcovici și alții.

Pentru a duce mai departe muzica marelui compozitor român George Enescu, la Concursul Enescu 2018 vor fi interpretate mai multe lucrări de George Enescu, obligatorii în cadrul competiției – pentru Secțiunea Violoncel: Sonata nr. 2 în Do major op. 26 (Semifinală) și Simfonia concertantă Op. 8, la alegere, pentru Finală; Secțiunea Vioară:Ménétrier (Lăutarul) – episodul de deschidere al Suitei Impresii din Copilărie op. 28, pentru Etapa a II-a a Concursului, iar pentru Semifinală, o lucrare la alegere dintre Sonata nr. 2 pentru pian și vioară în fa minor Op. 6 și Sonata nr. 3 pentru pian și vioară în la minor Op. 25. Pentru Secțiunea Pian, tinerii concurenți pot prezenta la alegere o lucrare de George Enescu dintre următoarele: Suita Nr.2 în Re major Op. 10, Sonata Nr.1 în fa diez minor Op. 24 sau Sonata Nr.3 în Re Major Op. 24.

Începând cu ediția 2014, Concursul Internațional George Enescu este organizat ca eveniment de sine-stătător, cu participarea publicului. Având o remarcabilă reputație internațională, Concursul Enescu este membru al World Federation of International Music Competition și al Alink – Argerich Foundation – Piano CompetitionWorldwide. Valoarea totală a premiilor ediției 2018 este de 115.000 de euro, iar la acestea se adaugă master classes oferite de membri ai juriului, precum și premii speciale.


Teribila poveste a vieţii şi activităţii agentului secret Silviu Crăciunaş Agentul nostru Victor, de Stejărel Olaru

Silviu Crăciunaş, alias agentul Victor, considerat o legendă a rezistenţei anticomuniste, a fost unul dintre cei mai versatili colaboratori externi ai Securităţii. Însă, în ciuda talentului şi a disponibilităţii lui de a colabora, ofiţerii de informaţii de la Bucureşti au ratat prilejul de a-l transforma într-un agent dublu cu adevărat valoros. Stejărel Olaru face o incursiune în biografia acestui mare spion aspirant, o bună ocazie pentru a parcurge o perioadă semnificativă din istoria serviciilor de informaţii româneşti, dar şi pentru a cunoaşte o parte a exilului românesc în Occident. Volumul Agentul nostru Victor urmăreşte jocul agentului cu diferite versiuni ale realităţii, aşa cum apar în biografia sa, în dosarele Securităţii şi în relaţia cu alte persoane – îndeosebi cu protectorul său, Ion Raţiu –, evidenţiind totodată slăbiciunile şi chiar incompetenţa Securităţii.

Volumul Agentul nostru Victor, de Stejărel Olaru, a apărut la Editura Polirom, postfaţă de Marius Oprea, și va fi lansat la Tîrgul de carte Bookfest 2018.

„Autoritate în domeniul istoriei serviciilor de informaţii româneşti, Stejărel Olaru ne prezintă teribila poveste a vieţii şi activităţii unui agent secret.” (Ruta Sepetys, autoarea volumului Salt to the Sea)

„Cartea lui Stejărel Olaru, temeinic documentată, ilustrează perfect naivitatea din acei ani a spionajului politic al Securităţii în Occident.” (General Lt. (r) Ion Mihai Pacepa)

„Această carte scoate la lumină puţin ştiuta activitate a agentului Securităţii Silviu Crăciunaş, figură importantă a exilului şi autor de bestseller în Occident. Scriitorul Stejărel Olaru, neobosit cercetător al istoriei serviciilor de informaţii, relatează povestea agentului Victor cu admirabilă detaşare, reconstituind spectaculosul destin şi impresionanta activitate a unui informator abil şi înşelător în acelaşi timp. Sînt fapte reale, care s-au petrecut timp de mai bine de 25 de ani, devenite acum o filă a istoriei spionajului din timpul Războiului Rece.” (Mike Phillips, autorul volumului A Shadow of Myself)

„Cartea arată adevărata faţă a unui om a cărui minte a plăsmuit atîtea minciuni, planuri şi scenarii, încît s-a pierdut cu totul în ele şi însăşi viaţa sa, aşa cum cu o inegalabilă acribie şi precisă măiestrie o înfăţişează astăzi cititorilor Stejărel Olaru, a devenit o imensă minciună, pe care a încercat să o susţină până dincolo de moarte.” (Marius Oprea)

Stejărel Olaru (n. 1973) este istoric şi politolog. Expert în istoria serviciilor de informaţii şi analist politic, între 2006 şi 2008 a fost consilier de stat pe probleme de securitate naţională la Cancelaria

Prim-ministrului şi reprezentant al guvernului în Comunitatea Naţională de Informaţii. A fost director al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului în România (2006-2010) şi secretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe (2013-2014), în prezent fiind lector universitar. A publicat Securiştii partidului. Serviciul de cadre al P.C.R. ca poliţie politică (în colab., Polirom, 2002), Ziua care nu se uită. 15 noiembrie 1987, Braşov (în colab., Polirom, 2003; ed. a II-a, Polirom, 2017), Cei cinci care au speriat Estul. Atacul asupra legaţiei RPR de la Berna (februarie 1955) (Polirom, 2003), Vademekum Contemporary History Romania. A Guide through Archives, Research Institutions, Libraries, Societies, Museums and Memorial Places (în colab., Romanian Institute for Recent History, 2004), Stasi şi Securitatea (în colab., Humanitas, 2005) şi Rîmaru – Butcher of Bucharest (în colab., Profusion Book Publishing House, 2012). Este editorul Memoriilor lui Ion Raţiu.


Program spectacole stagiunea UNATC – mai

Vă invităm la spectacolele producție UNATC „I.L.Caragiale” (Licență și Master), din luna MAI.

Spectacole Licență:

–              spectacol „Îngrijitorul” de Harold Pinter – 1, 5, 6 mai, ora 20:00, Sala Cinema – UNATC

–              spectacol „Ani de pribegie” de Aleksei Arbuzov – 7 și 23 mai,  ora 19:00, Centrul European Cultural si deTineret pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” (Str. 11 Iunie, nr. 41, Sector 4, București)

–              spectacol „Aniversarea” de Jeroen van den Berg – 2 mai, ora 16:00,  Platoul Ion Sava – UNATC

–           spectacol „Aniversarea” de Jeroen van den Berg – 17 mai, ora 19:00, Platoul Ion Sava – UNATC

–              spectacol „Cerere în căsătorie” de A.P. Cehov – 5, 16 și 24 mai, ora 20:00, Pod A – UNATC

–              spectacol „A fi sau a nu fi Hamlet” după un text de Aldo Nicolaj – 14 mai, a 19:00, Centrul European Cultural si deTineret pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” (Str. 11 Iunie, nr. 41, Sector 4, București)

–           spectacol „A fi sau a nu fi Hamlet” după un text de Aldo Nicolaj – 15 și 16 mai, ora 19:00, Sala Cinema – UNATC

              spectacol păpuși-marionete „La Fantasia. Una storia dei zanni” – 10 și 11 mai, ora 19:00, Sala Cinema – UNATC

–              spectacol „Absinth” de Magda Fertacz – 6, 7 și 24 mai, ora 19:00, Platoul Ion Sava – UNATC

–              spectacol „Bădăranii” de Carlo Goldoni – 4, 7 și 8 mai, ora 20:00, Sala Cinema – UNATC

–              spectacol „Acești îngeri triști” de Dumitru Radu Popescu – 13 mai, ora 19:00, Platoul Ion Sava – UNATC

–              spectacol „Orchestra Titanic” de Hristo Boicev – 9 și 12 mai, ora 19:00, Platoul Ion Sava – UNATC

–           spectacol „Orchestra Titanic” de Hristo Boicev – 10 și 11 mai, ora 20:30, Platoul Ion Sava – UNATC

Spectacole Master:

–              spectacol „Lecția” de Eugène Ionesco – 6 mai, ora 19:00, Sala Ileana Berlogea – UNATC

–              spectacol commedia dell’arte „Slugă la 5 stăpâni” – 9 mai, ora 19:00, Sala Ileana Berlogea – UNATC

–              spectacol „Chicago” adaptare după Fred Ebb și Bob Fosse – 13 și 15 mai, ora 19:00, Sala Atelier – UNATC

–           spectacol „Respectfully yours…/…cu respect” după J-P Sartre, 4 și 11 mai, ora 20:00, Sala Ileana Berlogea – UNATC

–           spectacol „Respectfully yours…/…cu respect” după J-P Sartre, 12 mai, ora 19:00, Sala Ileana Berlogea – UNATC

Detalii despre spectacole, modalități de rezervare locuri și programul actualizat, aici: http://unatc.ro/evenimente/

La acest link, dând click pe numele spectacolului, găsiți și informațiile despre distribuție.

Programul poate fi modificat pe parcursul lunii, însă îl veți găsi mereu, actualizat, pe site-ul unatc.ro, la Calendar spectacole de teatru (link-ul de mai-sus).


Aurora Liiceanu despre Putere și sînge. O aventură indiană la București

Vineri, 4 mai, la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bdul Regina Elisabeta nr. 38), va avea loc o întîlnire cu Aurora Liiceanu, prilejuită de lansarea volumului Putere şi sînge. O aventură indiană, apărut de curînd la Editura Polirom, şi în ediţie digitală.

Vor vorbi, alături de autoare: Sabina Fati și Alina Purcaru

Va modera: George Onofrei

Ce au în comun Anne şi Mary Boleyn cu două prinţese indiene din epoca de glorie a Imperiului Mogul? Cu siguranţă, dorinţa de putere – atît de puternică, încît le face să nu mai ţină cont de nimic, nici măcar de legăturile de sînge. Sînt surori rivale. În Anglia, Anne a făcut tot ce a putut ca să devină soţia regelui Henric al VIII-lea, fără să ţină cont că acesta era amantul surorii ei Mary. În India, Roshanara şi-a sprijinit fratele mai mic să ajungă pe tron şi a uneltit ca s-o îndepărteze de la putere pe sora lor, Jahanara. Interesată de relaţia dintre surori în general şi cu precădere de cea dintre prinţesele indiene, Aurora Liiceanu face o incursiune în istoria Imperiului Mogul, în care conducători luminaţi, prinţi însetaţi de faimă şi femei seducătoare sînt protagoniştii unor fascinante poveşti de iubire şi ură, loialitate şi trădare.

Din cuprins: Jahanara şi Roshanara: surori duşmance Povestea lui Akbar Prinţesa cu trup de trandafir: Gulbadan Anarkali: o iubită care poate a existat, poate nu Marele jaf al averii mogule şi aventura unui diamant Iubire nepermisă şi sînge amestecat O prinţesă şterge praful istoriei

Aurora LIICEANU, doctor în psihologie, a lucrat în cercetare şi a predat psihologie la diferite universităţi din Bucureşti, dar şi la UQAM (Canada) sau EHESS (Franţa). În prezent, este cercetător senior la Institutul de Filosofie şi Psihologie „Constantin Rădulescu-Motru” din cadrul Academiei Române. De aceeaşi autoare, la Editura Polirom au mai apărut: Rănile memoriei. Nucşoara şi rezistenţa din munţi (2003, 2012), Prin perdea (2009, 2012), Rendez-vous cu lumea (2010, 2012), Patru femei, patru poveşti (2010, 2011), La taifas (2010, 2012, 2016), Viaţa nu-i croită după calapod (2011), Cuvinte încrucişate (2012, 2017), Supuse sau rebele. Două versiuni ale feminităţii (2013), Legături de sînge. Povestea Ioanei (2013), Soacre şi nurori. La cine este cheia? (2014), Valurile, smintelile, păcatele. Psihologiile românilor (2015), Nici alb, nici negru. Radiografia unui sat românesc (1948-1998) (2015), Dragostea cea veche îţi şopteşte la ureche. Primele iubiri (2015, 2016), Ea şi El. Biografia unei relaţii (2016) şi Madlena (2017).

Articole similare

Filme de la Berlin, Sundance și San Sebastian, la #TIFF2018 distributed by #BadUnicorn

Jovi Ene

Festivalul de Film Istoric Râşnov 2011

Jovi Ene

Romanul lui Michel Houellebecq recompensat cu Premiul Goncourt 2010

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult