Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (19 – 25 decembrie 2016)

Știrile săptămânii: Trei cărți pentru el, recomandările Grupului Editorial All; Noutate Editura Herald: Pentru binele tau, de Alice Miller; Trei familii și poveștile lor: noutățile Narator și Victoria Books de la Editura Publica; A apărut numărul pe noiembrie-decembrie 2016 a revistei Timpul; Tragicul punct de cotitură din istorie: Revoluţia Rusă (1891-1924). Tragedia unui popor de Orlando Figes, la Editura Polirom; Noutate Editura Herald: Mindfulness – 8 pasi catre fericire, de Bhante Henepola Gunaratana; Viaţa, patimile şi cîntecele lui Leonard Cohen, ediţie adăugită, de Mircea Mihăieş, în librării; Noutăţi Editura Vellant.

Trei cărți pentru el, recomandările Grupului Editorial ALL

De Sărbători, dăruiește-i o carte! Iată trei titluri pe care le poți oferi fără emoții. Îți garantăm, cadoul tău va fi apreciat!

1. SHANTARAM, de Gregory David Roberts

O poveste uriașă, copleșitoare și irezistibilă

În acest roman de inspirație autobiografică, Gregory David Roberts își poartă cititorii prin cartiere mizere și hotele de cinci stele, printre mafioți și sfinți, descriind o serie de experiențe care vor lua prin surprindere și cea mai excentrică imaginație. „Shantaram” a fost publicat în peste 40 de limbi și a fost vândut în peste 4 milioane de exemplare.

„Mi-a luat mult timp și am străbătut aproape întreaga lume până am aflat ceea ce știu acum despre dragoste, despre destin, despre alegerile pe care le facem, însă esența acestor lucruri m-a lovit într-o clipă, în timp ce eram înlănțuit de un zid și torturat.” Așa începe halucinanta poveste a lui Lin (prescurtarea de la Lindsay), un australian evadat din închisoare și stabilit într-un oraș supraaglomerat de pe alt continent. Bombay-ul i-a devenit complice, ajutându-l să își piardă urma. Nemaiavând casă, familie sau identitate, Lin a fost nevoit să caute iubire și sens în mahalalele sărace, făcându-și între timp ucenicia în afaceri murdare.

Însoțit de ghidul și de bunul său prieten Prabaker, a pătruns într-o lume formată din mafioți și cerșetori, prostituate și sfinți, soldați și actori, indieni și expați, din haosul căreia s-au desprins două figuri clare. Prima îi aparține lui Khader Khan, șeful bandei mafiote care i-a cumpărat libertatea de la autoritățile indiene, un infractor cu vocație de filosof care i-a devenit treptat mentor. A doua este frumoasa Karla, o femeie periculoasă ale cărei trăiri sunt alimentate de secretele care o chinuie, pe de o parte, și îi dau o putere incredibilă, pe de altă parte. Această descindere în societatea subterană a Bombay-ului l-a aruncat pe Lin într-o succesiune de întâmplări enigmatice și sângeroase. Totul se complică iremediabil atunci când acceptă să intre într-un război care nu îi aparține și din care nu știe dacă va scăpa cu viață…

„Tulburător… Romanul este străbătut de un sentiment sincer, cinemascopic. O lectură senzațională.“ – Publishers Weekly

„Cu totul unic, absolut îndrăzneț și minunat de sălbatic.” – ELLE

„Un roman amplu, inteligent, plin de personaje vibrante. Dar Bombay-ul în sine este cel mai puternic personaj din «Shantaram», iar dragostea lui Roberts pentru India și pentru oamenii ei este cât se poate de evidentă.” – The Washington Post

„«Shantaram» e o adevarată epopee. O poveste uriașă, copleșitoare și irezistibilă.” – The Seattle Times

„«Shantaram» te captivează încă de la prima frază. E palpitant, emoționant, înspăimântător… un roman extraordinar.” – Detroit Free Press

2. UMBRA MUNTELUI, de Gregory David Roberts

Este romanul anului și continua povestea deținutului australian care a reușit să evadeze din închisoare, începută în „Shantaram”.

„Umbra muntelui”, a cucerit peste 5 milioane de cititori din întreaga lume.

„Sursa tuturor lucrurilor, lumina, are mai multe forme decât sunt stele pe cer. Un singur gând frumos este suficient pentru a o face să strălucească. Însă o singură greșeală poate pârjoli o întreagă pădure în suflet, ascunzând toți aștrii de pe cer.” Așa deschide Gregory David Roberts un nou capitol din viața fostului deținut australian Lin, implicat apoi în afacerile mafiei locale din Bombay. Mai multe experiențe spirituale fac lumină în peisajul urban dominat de regi ai drogurilor, polițiști corupți și crime misterioase. De-a lungul firului narativ sinuos, schimburile de replici dure, între traficanții de droguri, se întrepătrund cu pasajele de înțelepciune hindusă, învăluită uneori în fum de canabis.

Acțiunea începe cu revenirea lui Lin dintr-o misiune de contrabandă într-un Bombay care s-a schimbat prea mult, în prea puțin timp. Mulți dintre prietenii lui au dispărut, iar noua conducere a mafiei se bazează exclusiv pe violență într-un joc care pare să fi scăpat de sub control. Întâlnirea cu un om sfânt, cu aură legendară, pune sub semnul întrebării tot ce învățase Lin până atunci despre viață și iubire. În prim-plan reapare și Karla, dragostea sa neîmplinită, alături de care Lin va experimenta o intensă căutare lăuntrică și o reînviere, refugiindu-se pe un munte al înțelepților hinduși, în timpul războiului dintre bandele mafiote. Cartea mustește de autenticitatea experienței povestite la prima mână. Autorul a fost cândva cel mai căutat infractor din Australia – la rândul lui, a reușit să evadeze din închisoare după ce a fost condamnat pentru jaf armat.

„O continuare care îi va încânta pe mulți dintre fanii «Shantaram».” – New York Times

„O serie de întâlniri neașteptate, morți misterioase și întorsături de situație vor arunca cititorul dintr-o scenă amețitoare într-alta.” – The Independent

„Adevărurile eterne și experiențele revelatoare constituie esența acestei cărți.” – Financial Times

„Aproape 900 de pagini de evadare pură.” – Sunday Times

„Prima carte a fost un mare succes, iar acest volum nu va face excepție.” – Library Journal

Gregory David Roberts este celebru pentru „Shantaram” și „Umbra muntelui”, dar are și o biografie ieșită din comun!

S-a născut în 1952 la Melbourne, Australia, şi o bună parte din viaţă a fost fugar. După destrămarea căsniciei şi pierderea custodiei fiicei sale, a devenit dependent de heroină şi a început să jefuiască diverse instituții pentru a se întreține. A fost supranumit „Banditul gentleman” pentru că intenționat a jefuit numai instituții ale căror contracte de asigurare acopereau pagubele, iar în timpul jafurilor purta costume impecabile și li se adresa oamenilor cu „te rog” și „mulțumesc”.

A fost prins şi încarcerat în închisoarea de maximă securitate Pentridge, din care a reuşit să evadeze în 1980 și să fugă la Bombay. În perioada 1982 – 1990 a trăit în India, iar această experienţă l-a inspirat să scrie primul său roman, „Shantaram”. A înfiinţat o clinică de prim ajutor într-una dintre mahalalele orașului, a lucrat în industria de la Bollywood și a ispășit o pedeapsă de patru luni de închisoare. Recrutat de mafia locală pentru diverse afaceri ilegale, a fost falsificator de pașapoarte, traficant de aur și arme, contrabandist și luptător de gherilă în Afganistan împotriva ocupanților sovietici.

În 1990, a fost prins în Germania pentru trafic de droguri şi extrădat în Australia, unde a fost încarcerat 6 ani. În această perioadă, a început să scrie „Shantaram” (2003; ALLFA, 2009), manuscrisul fiind distrus de două ori de autoritățile închisorii. După eliberare, Roberts a finalizat și a reușit să publice romanul. S-a bucurat de un succes uriaș, fiind tradus în peste 35 de limbi și vândut în aproximativ 4 milioane de exemplare în toată lumea. Titlul cărții înseamnă „Omul păcii” – așa îl numea pe el prietena cea mai bună a mamei sale.

A trăit în Melbourne, Germania, Franța și Bombay, desfășurând o bogată activitate caritabilă și civică. În cele din urmă, a reluat legătura cu fiica lui. S-a căsătorit cu Françoise Sturdza, presedinta Fundației Heart for India. A scris scenariul pentru ecranizarea romanului „Shantaram”.

În 2014, s-a retras din viața publică pentru a se dedica în exclusivitate literaturii, cinematografiei și muzicii: „Părăsesc viața publică cu inima ușoară, conștient că nu autorul, ci creația lui este cea care dăinuie. Dacă unii dintre voi știu cum să șteargă de pe internet poze, filmări sau informații despre mine, în mod legal și fără a compromite drepturile de autor ale nimănui, aș aprecia dacă ați face asta. Aș vrea să ștergeți în mod special pagina de Wikipedia, păstrând numai informațiile despre opera mea. Ar fi minunat să dispar din spațiul digital, pentru că accentul nu trebuie să cadă pe artist, ci pe artă.”

Cel de-al doilea roman al său, „Umbra muntelui” („The Mountain Shadow”), a apărut în 2015 și a fost publicat în limba română la Editura ALL în 2016. Într-un ultim interviu pe care l-a acordat în 2015, Roberts a spun care sunt sursele sale de inspirație: „Unele lucruri sunt descrise așa cum mi s-au întâmplat în realitate, iar altele sunt povești inventate, îmbogățite de experiențele mele. (…) Am scris romane, nu autobiografii, iar toate personajele și dialogurile sunt produsul imaginației. În fond, nu contează cât de multe spun despre mine, ci conteaza cât de mult reușesc să exprime despre noi toți, despre caracteristicile comune tuturor oamenilor”.

Detalii utile despre cele două cărți poți afla și de aici: www.shantaram.com și www.themountainshadowebook.com

3. ZULU, de Caryl Férey

O poveste impregnată de suspans, exotism și senzualitate

Incredibil de violent și provocator, „Zulu” a fost distins, printre altele, cu Marele premiu pentru literatură polițistă (2008) și Marele premiu al cititoarelor revistei ELLE (2009). A fost ecranizat în 2013 cu Forest Whitaker și Orlando Bloom în rolurile principale.

În copilărie, Ali Neuman a reușit să scape de cruzimea inimaginabilă a milițiilor Inkatha, care i-au torturat și ucis tatăl și fratele mai mare. Nici chiar mama lui nu știe prin ce a trecut… Devenit, între timp, șef al serviciului Omoruri al poliției din Cape Town, Neuman duce o luptă continuă împotriva violenței extreme, mizeriei, traficului de droguri și crimei organizate din suburbii. Însă atunci când în Grădina Botanică este găsit cadavrul fiicei unui rugbist afrikaander faimos, lucrurile scapă total de sub control. Un drog de sinteză necunoscut, o nouă tulpină de HIV, ritualuri tribale sinistre și un complot la cel mai înalt nivel îl vor readuce pe Neuman față în față cu ura și practicile sângeroase dinaintea abolirii apartheidului. Pentru că oficialii și adepții fostului regim încă pândesc în umbra acestei societăți divizate…

„«Zulu» nu își menajează cititorii în niciun fel, ai nevoie de un stomac de fier ca să îl parcurgi până la sfârșit. Însă aceia care vor reuși să o facă vor avea parte de o experiență extraordinară în compania unor polițiști gata de orice, chiar să își riște viața pentru a eradica răul din propria țară.“ – ELLE

„Caryl Férey a scris un thriller complex, impecabil din punct de vedere tehnic, a cărui critică socială incisivă amintește de John Le Carré; o poveste cumplită pentru cititori și pentru personaje în aceeași măsură.“ – Le Monde

„Magie neagră, droguri, politică, rasism: acest excelent roman noir este senzația anului.“- Le Nouvel Observateur

„Politic și social deopotrivă, «Zulu» este un roman polițist extraordinar, de un farmec diabolic.“ – Télérama

„Puternic și necruțător în reprezentarea răului absurd și bine calculat în același timp.“ – Publishers Weekly

„Un thriller cutremurător și șocant.“ – Kirkus Review

Toate aceste cărți sunt disponibile pe www.all.ro și în librăriile partenere.

Noutate editoriala: Pentru binele tau, de Alice Miller

Volumul de fata este totodata tulburator si revelator. Prezentand trei studii de caz, printre care si cel al lui Adolf Hitler, Miller demonstreaza ca abuzurile psihologice si fizice suferite in copilarie prin punerea in aplicare a „pedagogiei negre”, asociate cu interdictia exprimarii si trairii sentimentelor de manie, frustrare, tristete, reprezinta o combinatie extrem de nociva, care se repercuteaza la varsta adulta. Conform teoriilor sale, bolile mintale, comportamentele antisociale si cele autodistructive (toxicomania, alcoolismul, prostitutia) sunt consecinta furiei si a suferintei refulate – rezultatul unor traume emotionale inconstiente ramase nerezolvate.

Autoarea subliniaza ca indignarea si sentimentul de revolta in fata unor fapte precum genocidul sau alte manifestari de cruzime nu au niciun rezultat. La fel de inutila este si gasirea unui vinovat. Singurul lucru care poate rupe cercul vicios al violentei este (in cazul parintilor) recunoasterea vinei si a suferintelor provocate si – in cazul celor care au suferit abuzuri – trairea libera a suferintei, a starii de doliu, constientizarea traumelor din copilarie.

Cartea Pentru binele tau este un semnal de alarma pentru parinti, dar si pentru adulti in general: metodele rigide sau violente de educatie, reprimarea impulsurilor firesti ale micutilor nu sunt in niciun caz „pentru binele copilului”, asa cum se afirma de obicei. Asa cum atrage atentia autoarea, societatea noastra traieste intr-o stare de negare, idealizand rolul parintelui si al educatorului si minimalizand durerea copilului umilit, maltratat, redus la rolul de instrument al nevoilor parintesti. Rezultatele acestei atitudini sunt astazi mai vizibile decat oricand: crime in masa, razboaie, atentate, sinucideri. Iesirea din acest impas nu este usoara, dar va aduce cu sine o libertate emotionala salvatoare. (Ioana Socolescu)

ALICE MILLER (1923–2010), psiholog elvetian, a fost recunoscuta in mod special pentru lucrarile sale in domeniul abuzului parinte-copil, traduse in numeroase limbi. Cartea sa Drama copilului dotat a dat nastere unor dezbateri intense si a devenit un bestseller international. Opiniile sale asupra consecintelor abuzului fata de copil au devenit deosebit de influente. Miller a tinut sa clarifice ca termenul „abuz” nu se refera numai la violenta fizica si la abuzul sexual, ci si la o forma de abuz mai insidioasa: cel psihologic. Acesta este insidios deoarece e dificil de identificat si de oprit, caci persoana abuzata are adesea tendinta de a ascunde abuzul chiar si de sine, si s-ar putea sa nu devina constienta de el decat in urma unui eveniment dramatic sau a instalarii depresiei, ce se cere tratata.

Miller, care in discursul sau asociaza psihanaliza cu „pedagogia neagra”, pune abuzul psihologic parental la baza tuturor nevrozelor si psihozelor. Ea a sustinut ca toate formele de boala mintala, de dependenta, de crima, precum si aderarea oarba la o secta religioasa sunt cauzate in ultima instanta de furia si suferinta refulate ce rezulta din traumele inconstiente nerezolvate din copilarie. Ea a analizat din aceasta perspectiva viata unor figuri problematice ale istoriei, realizand intre altele psihobiografia lui Adolf Hitler si a lui Jürgen Bartsch, despre care afirma ca au suferit de abuzuri parentale repetate.

Trei familii și poveștile lor: noutățile Narator și Victoria Books

Creștem înțelegând lumea din perspectiva lucrurilor învățate de la părinți, apoi, pe baza experiențelor, unii ajung să-și înțeleagă părinții și să perpetueze viziunea acestora asupra vieții, alții din contră.

Azi vă propunem poveștile a trei familii și încercările autorilor de a se regăsi după un istoric tumultuos:

1. Pentru unii dintre noi, viața este în totalitate propria creație, dar nu și pentru James Rebanks, primul născut al unui păstor, membru al unei familii care a trăit 600 de ani în Lake District și împrejurimi.

Rebanks a absolvit Universitatea Oxford și este consilier UNESCO pe probleme de turism sustenabil, dar are un stil de viață dictat de anotimpuri: trimiterea oilor pe dealuri vara, pregătirea fânului, participarea la târgurile de toamnă unde se refac stocurile turmelor, truda epuizantă a iernii, când trebuie asigurată supraviețuirea oilor, și amețeala ușoară ce vine odată cu primăvara, când se nasc mieii, iar oile se pregătesc să se întoarcă pe dealuri.

Viața păstorului este o poveste frumos spusă despre continuitate, rădăcini și sentimentul apartenenței într-o epocă tot mai centrată pe mobilitate și inventare de sine. O mărturie despre importanța menținerii conexiunii cu pământul.

2. Cu câteva săptămâni înainte de sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, Contesa Margit Thyssen-Batthyany organizează un bal la castelul familiei din localitatea austriacă Rechnitz. La miezul nopţii, oaspeţii pleacă şi împuşcă 180 de evrei care aşteaptă într-o gară să fie transportaţi în lagăr.

Auzind povestea lui Tante Margit, scriitorul german Maxim Biller îl întreabă pe Batthyany: „Dar ce au toate acestea de-a face cu tine?”, lucru care îl determină pe autor să înceapă să caute răspunsuri.

Ce are asta de-a face cu mine? ne poartă prin vechea Ungarie, prin Austria postbelică, în Elveţia zilelor noastre și prin Gulagul siberian. Autorul ajunge de pe canapeaua unui psihanalist care fumează pipă, în sufrageria unei supravieţuitoare a Holocaustului de la Buenos Aires. Astfel, Batthyany descoperă un secret care îi schimbă cu totul perspectiva asupra familiei sale, dar şi asupra lui însuşi.

3. Anderson Cooper s-a considerat dintotdeauna foarte apropiat de mama sa. Cu toate acestea, din cauza carierei de jurnalist pentru CNN și CBS care îi ocupă mare parte din timp, nu a fost prea mult alături de ea. La un moment dat, cu câteva săptămâni înainte să împlinească 91 de ani, Gloria Vanderbilt s-a îmbolnăvit grav pentru prima dată în viață.

„Când suntem tineri, pierdem timp prețios fiind rezervați sau simțindu-ne jenați față de părinții noștri, detestându-i sau dorindu-ne să fi fost cu totul altfel. Acest lucru se schimbă când devenim adulți, dar tot ni se întâmplă des să nu valorificăm noile posibilități de a discuta și de a comunica cu părinții noștri și amânăm să discutăm cu ei despre subiectele tabu sau să le punem întrebări dificile. Ne gândim că o vom face într-o zi, dar viața merge înainte și, la un moment dat, devine prea târziu. Nu am vrut să rămână ceva nespus între mine și mama, astfel că, la aniversarea sa de 91 de ani, am luat hotărârea de a porni o nouă conversație cu ea, o conversație despre viața ei, care a ajuns să schimbe relația dintre noi și să ne aducă mai aproape unul de celălalt decât am fost vreodată.” — Anderson Cooper

În Curcubeul apare și dispare Anderson Cooper și Gloria Vanderbilt își împărtășesc, deseori amuzant și emoționant, cele mai intime gânduri și adevăruri despre lume, pe care le-au aflat de-a lungul vieții. Cuvintele celor doi autori reflectă personalitatea distinctă a fiecăruia dintre ei – viziunea jurnalistică a lui Anderson Cooper asupra lumii contrastează cu firea artistică, idealismul și optimismul fără rezerve al mamei sale.

A sosit Timpul pe noiembrie-decembrie 2016!

Revista de cultură contemporană TIMPUL vă aduce în atenție un număr special, dublu, în format caiet, ediție de lux. Nr. 212-213 (noiembrie-decembrie 2016) al revistei va fi disponibil în scurt timp în toată țara prin rețeaua de distribuție Inmedio, rețelele de librării Humanitas, Cărturești (București, Cluj, Timișoara, Iași, Brașov) și Librarium (Timișoara, Cluj și Iași) și în format digital pe elefant.ro. Online, pe www.revistatimpul.ro, se regăsesc articolele din arhivă, precum și articolele ediției curente. Pentru a fi la curent cu toate noutățile, vă recomandăm să accesați și pagina de facebook a revistei TIMPUL și să vă abonați.

În Editorialul din acest număr, Daniel Șandru, directorul onorific al publicației, scrie despre Campania „Oamenii Timpului”, gândită și implementată în jurul revistei de cultură contemporană Timpul, care „a ajuns, după doar două ediții, la formula maximală pe care o puteam realiza rămânând fideli misiunii și valorilor acesteia”.

În paginile următoare, George Bondor, redactor-șef al revistei, propune o retrospectivă a evenimentelor petrecute în anul 2016, care au avut în prim plan TIMPUL: împlinirea a 140 de ani de la înființarea ziarului, parteneriatele încheiate cu manifestări culturale de amploare, acordarea de către domnul Klaus Iohannis, a  Ordinului „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, categoria F „Promovarea culturii” revistei TIMPUL și altele.

În paginile de Actualitate, aflați mai multe despre evenimentele de final de an, atât din domeniul editorial, cât și din cel al cinematografiei.

Paginile Focus, coordonate de Radu Vancu propun o incursiune în universul poetic al lui Andrei Bodiu, un dosar al antologiei „Oameni obosiți. Poeme alese de Claudiu Komartin” (Editura Cartier, 2016). Semnează opinii: Andrei C. Șerban, Ioan Șerbu, Anastasia Gavrilovici, Robert G. Elekes și Cristina Vasilică.

Paginile de Filosofie, coordonate de George Bondor, au în atenție a VIII‑a ediție a Colocviului anual al Centrului de Hermeneutică, Fenomenologie și Filosofie practică, din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, care a avut o temă provocatoare și actuală: raportul dintre fenomenul traducerii și cel al interpretării. Semnează opinii: Florin Crîșmăreanu, Alexander Baumgarten, Lucian Cosma și Gelu Sabău.

Numărul special al revistei propune un  dosar despre o carte-eveniment: Adrian Tudurachi, „Fabrica de geniu. Nașterea unei mitologii a productivității literare în cultura română (1825‑1875)”, Iași, Editura Institutul European, 2016. În dosarul coordonat de Roxana Patraș semnează opinii Oana Fotache, Ovidiu Buruiană și Angelo Mitchievici.

În paginile TIMPUL puteți citi interviul realizat de Andrei Giurgia cu regizorul Igor Cobileanski, prezent la Iași la evenimentul de lansare a filmului „Afacerea Est”, precum și cel realizat de Simona Preda cu istoricul, scriitorul și publicistul Codruț Constantinescu.

În numărul special semnalăm prezența rubricii de teologie, semnată de Pr. Constantin Necula, „Pedagogia iubirii”. Vă recomandăm și paginile de cronică din domeniul artelor plastice, în care veți putea citi articole semnate de Maria Bilașevschi, Oana Maria Nicuță și Adina Scutelnicu.

În paginile de literatură semnează Dan Coman, Doris Duran și Liviu G. Stan.

Numărul 212-213 al revistei TIMPUL conține și alte articole, semnate de Mioara Anton, Dan Mihai Țălnaru, Dorin Stănescu, Simona Preda, Richard Constantinescu, Claudiu Komartin, Cosmin Ciotloș, Andi Mihalache, Aurel Codoban, Angelo Mitchievici, Dana Țabrea, Dragoș Dascălu, Roxana Patraș, Teodora Manea, Lucian Dîrdală, Bogdan Călinescu, Dan Pavel și  Lavinia Maria Pruteanu.

Tragicul punct de cotitură din istorie: Revoluţia Rusă (1891-1924). Tragedia unui popor de Orlando Figes

  • „O capodoperă modernă.” (Andrew Marr)
  • „Volumul lui Orlando Figes combină forţa dramatică, naraţiunea captivantă şi o erudiţie desăvîrşită – o realizare extraordinară.” (Sunday Telegraph)
  • Revoluţia Rusă (1891-1924). Tragedia unui popor (1997) a fost distinsă cu Wolfson Prize, NCR Book Award, W.H. Smith Literary Award, Longman/History Today Book Prize şi Los Angeles Times Book Prize.
  • Volum apărut în colecţia „Historia” (coordonator Mihai-Răzvan Ungureanu), traducere semnată de Cornelia Marinescu, în ediţie cartonată şi ilustrată, disponibil în curînd şi în ediţie digitală

Volum apărut cu sprijinul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc.

Scrisă într-un stil narativ care surprinde atît amploarea, cît şi numeroase detalii privind desfăşurarea imensului cataclism istoric care a fost Revoluţia Rusă, istoria lui Orlando Figes este unul dintre cele mai importante studii contemporane asupra Rusiei începutului de secol XX.

Decupajul cronologic ales de autor este relevant: începînd cu anii 1880, corespunzători abandonării de către regimul ţarist a tentativelor de reformă şi revenirii în forţă, odată cu Alexandru al III-lea, a unei politici autocrate, şi pînă la moartea lui Lenin, în 1924. Căutînd să reînvie o realitate complexă, Figes urmăreşte istoriile individuale a numeroase personaje din diverse categorii sociale – de la scriitorul Maxim Gorki, a cărui corespondenţă îi dezvăluie incredibila luciditate, trecînd prin frumoasa figură a ţăranului reformator Serghei Semionov, pînă la personaje ambivalente cum ar fi Dmitri Oskin, un simplu soldat pe care războiul civil îl va transforma într-un comisar bolşevic nemilos.

Încă de la primele ore, Revoluţia Rusă a fost o jacquerie de o violenţă incredibilă pe care numai bolşevicii au reuşit să o exploateze. Lenin, căruia Figes îi schiţează un portret fascinant, a înţeles avantajul pe care îl putea obţine. Violenţa – şi slăbiciunea adversarilor lor – le-a deschis calea bolşevicilor, apoi Terorii Roşii şi consolidării sistemului partidului-stat poliţienesc, birocratic, corupt şi ineficient care avea să dureze pînă la sfîrşitul anilor 1980.

Istoricul Orlando Figes despre Revoluţia Rusă, aici.

„De la Doctor Jivago, este cea mai emoţionantă descriere a Revoluţiei Ruse.” (Independent)

Tragedia unui popor va ajuta mai mult decît orice altă carte la înţelegerea Revoluţiei Ruse.” (London Review of Books)

„Tragedia revoluţionară a poporului rus a constat mai curînd în moştenirea lăsată de propria înapoiere culturală decît în influenţa malefică a unor bolşevici «venetici». Oamenii nu au fost victimele revoluţiei, ci protagonişti în tragedia ei. Se poate uşor crede că după şaptezeci de ani de opresiune comunistă poporul şi-a cîştigat dreptul de a se considera victimă. Dar perspectivele Rusiei ca naţiune democratică depind în mare măsură de capacitatea ruşilor de a privi în faţă istoria lor recentă; iar aceasta trebuie să atragă după sine recunoaşterea faptului că, indiferent cît de oprimaţi au fost oamenii de sistemul sovietic, el s-a dezvoltat pe pămînt rusesc. Slăbiciunea culturii democratice ruseşti a fost aceea care a permis bolşevismului să prindă rădăcini. Aceasta a fost moştenirea istoriei Rusiei, a secolelor de iobăgie şi de conducere autocratică, care i-au ţinut pe oamenii de rînd pasivi şi lipsiţi de putere. Fără îndoială, a fost tragedia unor oameni, dar a fost o tragedie care s-a înfăptuit cu ajutorul lor. Poporul rus a fost prins în capcana tiraniei propriei lui istorii.” (Orlando Figes)

Orlando Figes este profesor de istorie la Colegiul Birkbeck, Universitatea din Londra. Este autorul a numeroase cărţi despre istoria Rusiei, cum ar fi: Natasha’s Dance: A Cultural History of Russia (2002), The Whisperers: Private Life in Stalin’s Russia (2008), Crimea: The Last Crusade (2010) şi Just Send Me Word: A True Story of Love and Survival in the Gulag (2012).

Noutate editoriala: Mindfulness – 8 pasi catre fericire, de Bhante Henepola Gunaratana

In stilul sau clasic si captivant, Bhante Gunaratana analizeaza amanuntit Nobila Cale Octupla, cea mai profunda invatatura a lui Buddha referitoare la curmarea suferintei. Prin sfaturi punctuale si usor de inteles, Mindfulness: 8 pasi catre fericire pune la dispozitia cititorilor metode iscusite de a gestiona furia, de a trai in mod corect, de a cultiva prietenia plina de iubire si de a depasi obstacolele mintale care apar in calea adevaratei fericiri.

Indiferent daca sunteti experimentat in practica meditatiei sau incepator in domeniu, acest ghid realist si bland va va ajuta sa transpuneti esentialul invataturilor budiste in fiecare aspect al existentei dumneavoastra.

Venerabilul Bhante Henepola Gunaratana a fost hirotonit calugar budist la varsta de doisprezece ani in Malandeniya, Sri Lanka. In 1947, in Kandy, la varsta de douazeci de ani, i-a fost acordata o recunoastere si mai inalta. El si-a incheiat educatia si pregatirea scolara la Vidyasekhara Junior College din Gampaha, la Vidyalankara College din Kelaniya si la Buddhist Missionary College din Colombo. Ulterior, Bhante a calatorit in India, desfasurand timp de cinci ani o munca de misionariat pentru Mahabodhi Society, dedicandu-si activitatea oamenilor Harijana („de neatins” – clasa sociala Paria) din Sanchi, Delhi si Bombay. Mai tarziu, si-a petrecut zece ani ca misionar in Malaezia, in calitate de consilier pe teme religioase, la Sasana Abhivurdhiwardhana Society, Buddhist Missionary Society si Buddhist Youth Federation din Malaezia. A fost profesor la Kishon Dial School si la Temple Road Girls€™ School si decan al Institutului de Studii Budiste din Kuala Lumpur.

In 1968, la invitatia Societatii Sasana Sevaka, Venerabilul Gunaratana a venit in Statele Unite pentru a indeplini functia de Secretar General de Onoare al Societatii Budiste Vihara din Washington, D.C. In 1980 a fost numit presedinte al acestei Societati. In timpul anilor petrecuti la Vihara, a predat cursuri de budism, a condus retrageri de meditatie si a tinut prelegeri la scara larga in Statele Unite, Canada, Europa, Australia si Noua Zeelanda, Africa, si Asia. Pe langa acestea, intre 1973 si 1988, Venerabilul Gunaratana a fost reverend budist la Universitatea Americana.

Si-a continuat, de asemenea, interesele academice, obtinand licenta, masteratul si doctoratul in filozofie in cadrul Universitatii Americane. A predat cursuri despre budism la Universitatea Americana, la Universitatea din Georgetown si la Universitatea din Maryland. Cartile si articolele sale au fost publicate in Malaezia, India, Sri Lanka si Statele Unite ale Americii. Cartea sa Mindfulness pe intelesul tuturor a fost tradusa in mai multe limbi si publicata in intreaga lume. O traducere thailandeza prescurtata a fost selectata pentru a fi folosita in programa liceelor din Thailanda.

In anul 2000, Venerabilul Gunaratana a primit din partea institutiei Vidyalankara College (unde el insusi a studiat) un premiu pentru realizarile de exceptie pe care le-a avut de-a lungul vietii.

Viaţa, patimile şi cîntecele lui Leonard Cohen, ediţie adăugită, de Mircea Mihăieş, în librării

Scriitor de forţă, dar şi celebritate a muzicii, Leonard Cohen a stîrnit mereu controverse, de la primele versuri, considerate a fi la limita pornografiei, pînă la retragerea sa, la sfîrşitul secolului trecut, într-o mînăstire budistă (autoizolare întreruptă brusc pentru a reveni spectaculos, la început de mileniu, în lumea muzicii cu un nou album). Apreciat mai întîi ca scriitor şi abia spre bătrîneţe recunoscut ca un muzician de prim rang, Cohen s-a dovedit original şi în felul în care a decis să-şi trăiască viaţa.

Toate acestea, dar şi multe alte aspecte inedite ale vieţii şi carierei unuia dintre cei mai îndrăgiţi artişti ai lumii sînt surprinse de Mircea Mihăieş în volumul Viaţa, patimile şi cîntecele lui Leonard Cohen, apărut în ediţie adăugită la Polirom, disponibil şi în format digital.

„Vreo două decenii şi jumătate, între 1968, cînd hitul «Suzanne» l-a transformat,  pentru un sezon, în vedetă, şi 1992, cînd albumul The Future i-a adus faima planetară, Leonard Cohen a fost un cîntăreţ de penumbră: compunea, cînta, înregistra discuri, se bucura de excelente articole de presă – şi atît. Colegii îl admirau, producătorii continuau să-i editeze cîntecele, dar fanii stăteau departe de discurile sale. Ani în şir, numele i s-a rostit respectuos, dar oarecum în treacăt. Arareori, cîte o vedetă a zilei îi prelua o piesă. Era omagiul breslei norocoase adus bardului enigmatic, poetului, romancierului şi seducătorului cu vorbire lentă şi maniere parcă nepotrivite cu lumea în care se născuse. Un ins contradictoriu, de altfel: un rebel  conformist, care stingea întregul patos al fiinţei în chiştocul unei ţigări.” (Mircea Mihăieş)

„Lumina se schimbă, pagina se întoarce, mîngîierea se frînge, gheaţa se topeşte, umbra se stinge, sticla se sparge, vestea soseşte – iar lumea nu va mai arăta ca înainte, lumea nu va mai fi ce-a fost, ca atunci cînd vorbeai sau scriai sau cîntai cuvintele sortite s-o cuprindă şi să-i hotărască înţelesul o dată pentru totdeauna.” (Leon Wieseltier)

Mircea Mihăieş (n. 1 ianuarie 1954) este profesor de literatură engleză şi americană la Universitatea de Vest din Timişoara. Între 2005 şi 2012 a fost vicepreşedinte al Institutului Cultural Român. Redactor-şef al revistei Orizont. Volume publicate: De veghe în oglindă (1989), Cartea eşecurilor. Eseu despre rescriere (1990), Femeia în roşu (1990, în colaborare cu Adriana Babeţi şi Mircea Nedelciu), Cărţile crude. Jurnalul intim şi sinuciderea (1995), Victorian Fiction (1998), Masca de fiere (2000), Atlanticul imaginar (2002), Scutul lui Perseu (2003), Metafizica detectivului Marlowe (2008, tradus în Statele Unite în 2014), Despre doliu. Un an din viaţa lui Leon W. (2009), Ultimul Judt (2011), Ce rămîne. William Faulkner şi misterele ţinutului Yoknapatawpha (2012), Istoria lui Corto Maltese, pirat, anarhist şi visător (2014), Ulysses, 732. Romanul romanului (2016) (Premiul „Cartea Anului 2016”, acordat de revista România literară, Premiul „Scriitorul anului 2016”, Uniunea Scriitorilor din România, ediţia I). A primit de cinci ori Premiul Uniunii Scriitorilor din România. A publicat şase volume în colaborare cu Vladimir Tismăneanu. Lucrează la o biografie ficţională a personajului Molly Bloom.

Noutăţi ale Editurii Vellant

Ne-am pregătit pentru Crăciun cu trei titluri noi:

Azi a ieşit de la tipar Alice în Ţara Minunilor.

Alice, fetiţa cu imaginaţie nestăvilită, călătoreşte în lumea fantastică a viselor, unde totul este surprinzător. Se întâlneşte cu creaturi ciudate, care se comportă absurd şi care o determină să-şi folosească curiozitatea pentru a ajunge la capătul călătoriei. Spre deosebire de lumea reală, care e coordonată de norme şi de logică, Ţara Minunilor este o lume minunată, în care orice este posibil.

La 150 de ani de la apariţie, editura Vellant vă oferă ediţia originală şi completă a acestei poveşti clasice, ilustrată de Rébecca Dautremer, ale cărei desene dau o viaţă vibrantă personajelor lui Caroll. Rébecca Dautremer este celebra ilustratoare a volumului “Prinţese date uitării sau necunoscute”, de asemenea apărut la editura Vellant.

Antropologie şi o sută de alte povestiri este prima carte a lui Dan Rhodes, şi cuprinde 101 povestiri, 101 variaţiuni în jurul temei iubirii şi a neîmplinirilor în relaţii, scrise cu o putere formidabilă a imaginaţiei, ce fotografiază cuplul în momentele sale comice, dar şi atunci cînd unul din parteneri evocă, plin de durere, pierderea dragostei. Fiecare povestire este un roman condensat în aproximativ 100 de cuvinte, concentrându-se asupra unui moment, unui gest, unei conversaţii, dezvăluind structurile fragile şi inegalităţile deghizate dintre sexe.

Dacă povestirile individuale sunt bizare şi amuzante, în mod paradoxal, efectul marginal este acela de a dezvălui revelator şi profund instabilităţile tectonice din relaţiile noastre de dragoste. Rhodes evidenţiază absurdul esenţial al relaţiilor heterosexuale şi neînţelegerile care îi separă pe bărbaţi şi femei, şi lasă prin această antologie de povestiri, o semnătură proprie, suprarealistă, de multe ori plină de umor.

Dan Rhodes, născut în 1972, este un scriitor britanic atipic: după ce a urmat studii umaniste și un masterat de scriere creativă, a pătruns în medii diferite pregătirii sale, unele dintre ele regăsindu-se și în cartea de față, drept context al poveștilor de iubire. A fost barman şi poștaș, a lucrat la o fermă de legume și fructe, şi a fost profesor în Vietnam, în orașul Ho Și Min.

A publicat trei colecții de povestiri (urmând aceeași temă): Anthropology (2000), care a fost pe lista scurtă a premiului Macmillan Silver Pen, Don’t Tell Me the Truth About Love (2001), Marry Me (2013), și șase romane, care au fost super premiate : Timoleon Vieta Come Home (2003), The Little White Car, (2004), publicat sub pseudonimul Danuta de Rhodes, Gold (2007), Little Hands Clapping (2010), This Is Life (2012) și, cel mai recent, When the Professor Got Stuck in the Snow (2014).

Pentru că ni s-a spus că iocan dă dependență, ne-am grăbit să vă aducem numărul trei al revistei înaintea sărbătorilor de iarnă. Marca iocan înseamnă și de această dată o paletă de stiluri și de semnături, nume celebre (W. Faulkner), debutanți (Diana Bădică, Ana Alexandrescu, Iulian Popa, Simona Goșu, Flavia Cozma, Deea Avram, Alexandra Coliban), scriitori contemporani (Philip Ó Ceallaigh , Alex Tocilescu, Călin Torsan, Cosmin Manolache, Dan Stanciu, Daniel Timariu), dar și nume surpriză. Iar în final, așa cum v-am obișnuit, revista include o restituire, de data aceasta o proză semnată de Mircea Horia Simionescu.

Numărul trei, coordonat de Marius Chivu, vine cu subiecte din cele mai variate. O să vă țină în suspans împușcături, tentative de viol, o magie de reînviere a morților, o să aflați că astronauții sunt nevoiți uneori să doneze spermă, și o să simțiți tensiunea unui dialog dintre doi soți care se bănuiesc reciproc de infidelitate. Prospeţimea, diversitatea şi actualitatea textelor separă Iocan de toate colecţiile de acest gen.

„Să ne bucurăm, așadar, de varietatea subiectelor, a formulelor stilistice și a subgenurilor din acest număr care oferă o suită de surprize pentru toate gusturile. Mai ales că – detaliu important – începînd cu acest număr, autorii debutați de iocan revin și vor reveni cu proze noi. Începem, așadar, să vorbim de o nouă generație de prozatori!” (Marius Chivu).

Iocan, revista de proză scurtă, a pornit din capul unor scriitori. Au complotat la alcătuirea ei Cristian Teodorescu, Marius Chivu și Florin Iaru.

„Ce? Proză. Proză scurtă. Cum ai spune Bond. James Bond. Sînt atît de multe talente care nu au ieșire la mare, adică la publicare, și care sînt amenințate cu dispariția, că te năpădește melancolia. Editurile – reticente, publicul – indiferent. Dar paginile celor care semnează în acest prim număr, scriitori contemporani cunoscuți sau nu, vă vor oferi o vie, surprinzătoare și rapidă viziune a prezentului.”

Florin Iaru

Revista Iocan este o publicaţie trimestrială. Numărul trei apare cu sprijinul AFCN. Numărul 4 va fi publicat în luna martie 2017.

Săptămâna trecută a fost reeditată Problema Spinoza, de Irvin D. Yalom, un roman despre minţile a doi oameni care au intrat în istorie la trei secole distanţă unul de celălalt: filosoful olandez de secol XVII, Baruch Spinoza, şi Alfred Rosenberg, unul dintre ideologii nazismului şi un apropiat al lui Adolf Hitler. Imaginând o intersecţie neaşteptată între viaţa lui Spinoza şi destinul lui Rosenberg, Irvin Yalom construieşte o poveste de neuitat despre ură şi toleranţă, curaj şi laşitate, pedeapsă şi speranţă.

Încheiem anul oferind cititorilor noştri ocazia de a cumpăra serii de autor şi colecţii de proză scurtă şi de poveşti la preţ redus, prin comandă pe site-ul editurii Vellant: http://vellant.ro/raft/promotii-1181526.

Articole similare

Adrian Păunescu (1943-2010)

Jovi Ene

Retrospectiva Bookfest 2013: 15 ani de Curtea Veche Publishing

Jovi Ene

Câteva știri din lumea filmului românesc (11 – 17 martie 2019)

Carmen Florea

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult