„Benjamin Fondane“ : film documentar de Ana Simon si dezbatere la Clubul Țăranului, 22 aprilie 2012, ora 18
(Eveniment derulat in cadrul celei de-a doua editii a Festivalului de Film Evreiesc Bucuresti 2012)
Că cinematografia îi îngăduie omului să deslusească mai limpede taina lucrurilor, iată ceva ce sare-n ochi. Dar Dumnezeul-Cinema nu va fi în stare să-mi ghicească religia, nici vreun alt idol la care mă voi fi închinând. N-ar putea dărui mai mult decât dăruieste poezia, si cine stie dacă poezia, oricât de zelos si de pătimas ar fi iubită, este capabilă să deschidă chiar si numai o stridie fără ajutorul cutitului, să tragă semnalul de alarmă într-un moment de panică. Întocmai poeziei, nici cinematografia nu va putea să ne elibereze de năravuri, ea ne va lăsa pradă obisnuintelor noastre, pierderii timpului; menită cum este să actioneze (în vederea cărui scop?), ea va accepta să servească – tocmai ea, arta cea mai imorală dintre toate artele – ipocrizia celor mai stupide, mai americane moravuri. Dar ea măcar va fi izbutit – după ce toate sforăriile se vor fi uzat – să ne adune la un loc în fata unei neîntelegeri dintre cele mai noi si să sporească sansele a ceea ce îndeobste numim: „a trăi“.
(Benjamin Fondane, in „2 x 2“, 1928, Traducere din limba franceză de Luiza Palanciuc si Mihai Șora)
Duminică, 22 aprilie 2012, de la ora 18, la Clubul Țăranului (Muzeul Țăranului Român din Bucuresti), va avea loc proiectia documentarului „Benjamin Fondane“, realizat de Ana Simon. Evenimentul este prilejuit de Festivalul Filmului Evreiesc de la Bucuresti, aflat la cea de-a doua editie.
În prima parte a întâlnirii, Paul Ghitiu, Luiza Palanciuc, Mihai Șora si realizatoarea documentarului vor dezbate atât dimensiunea originală a operei cinematografice a lui Benjamin Fondane, cât si aspecte concrete ale receptării acesteia, natura experientei artistice în cultura valorizată de rationalitatea triumfantă a anilor ’30.
Filmul Anei Simon restituie deplasările lui B. Fundoianu/Benjamin Fondane, un om chinuit de mari întrebări existentiale. Documentarul mizează pe autenticitatea surselor si a locurilor decisive din biografia autorului de origine română. Se urmăreste drumul eroului pornit din Moldova natală, „paradis al neurasteniei“, cum o numeste Cioran, până în Parisul cu irezistibilele sale atractii culturale, de care a fost sedus poetul emigrant. Sunt redescoperite peisajele bucovinene descrise cu melancolie si ironie în poemele din Privelisti, dar si străzile pariziene care vor deveni decorul Cine-poemelor.
Fotografia lui Fondane cu o cameră de filmat în mână devine laitmotivul vizual care leagă secventele între ele. Fără să urmărească efecte spectaculoase în sine, filmul reuseste momente de bravură ca, de pildă, episodul argentinian unde este evocată realizarea lungmetrajului Tararira. Fotografiile de la filmare si din film sunt cadentate foarte inspirat în ritm de tango, sugerând culoarea locală, ca si atmosfera ludică a peliculei.
Realizatoarea elvetiană de origine română Ana Simon a regizat numeroase documentare inspirate din universul artelor, dintre care merită amintite Les Simon (despre dinastia actoricească întemeiată de Michel Simon), Portretul pictorului Venturelle, Evocarea poetului Herrera, Mica vânzătoare de lămpi, Geneva lui Borges (unde comentariul este rostit de buna ei prietenă Jeanne Moreau), Muzele adormite sau Triptic, o coproductie româno-elvetiană despre trei muzicieni români de exceptie – Constantin Brăiloiu, Clara Haskil si Dinu Lipatti.
Parteneri : Institutul Fondane, Institutul Cultural Român
DETALII DESPRE DOCUMENTARUL „BENJAMIN FONDANE“
Titlul original: Benjamin Fondane
Regia si scenariul: Ana Simon
Imaginea: Sorin Chivulescu, Leonid Berdicevsky, Thierry Le Nouvel, Dominique Bauguil
Sunetul: Denis Wallois
Muzica: Paco Ibañez
Producător: Maia Simon (Elvetia)
Anul: 1998
Durata: 30 minute
(sursa: Fondane.net)