Maurizio Cattelan: Be Right Back (2016)
Regia: Maura Axelrod
Arta sfidează logica. Forțele pieței sfidează logica. Combinația dintre artă și piață care este piața artei nu poate decât să sfideze logica. Acesta poate fi unul dintre motivele pentru care opere de artă controversate, cum ar fi cele create de artiști contemporani precum Damian Hirst, Jeff Koons sau Maurizio Cattelan, ating prețurile care ar putea acoperi bugetele culturale a jumătate din țările din Națiunile Unite, în timp ce calitatea sau bunul lor gust sunt subiecte de discuții pentru mulți alți artiști și experți și refuză să rezoneze cu zeci de amatori de artă, mai mult sau mai puțin cunoscători. Acest film este despre Maurizio Cattelan, unul dintre cei mai mari provocatori din istoria artei. Îmi plac personal multe dintre lucrurile pe care le-a făcut, dar am o grămadă de prieteni ale căror opinii le respect și care îl consideră un impostor, și înțeleg de ce alte persoane pot fi jignite de imagini ale papei lovit de un meteorit, sau a lui Hitler îngenuncheat în pocăință. Ceea ce nu poate fi negat este că Cattelan este un maestru al construirii imaginii și chiar dacă arta conceptuală nu este favorita mea, nu pot nega succesul, măsurat în faima și dolarii pe care lucrările lui îi câștigă în licitatiile de artă publice.
Trebuie să fim precauti cu un documentar precum „Maurizio Cattelan: Be Right Back” regizat de Maura Axelrod. Se pare că este un documentar bio-artistic, genul acelora proiectate în muzee ca material de susținere pentru o retrospectivă majoră a unui artist. Filmul descrie biografia artistului, folosind o combinație de mărturii și desene animate în stilul clasic Disney. Lista capetelor vorbitoare include pe sora artistului, prietenele sale – fostă și actuală, colecționarii de artă și criticii care (cel puțin unii dintre ei) se întâmplă să fie prietenii săi, proprietari de galerii și experți care lucrează pentru Arhivele Cattelan. Filmul descrie ascensiunea spre glorie a unui tânăr artist de origine umilă, provocările în construirea carierei sale și a imaginii publice, se vorbește despre operele sale, prețul lor pe piață, se discută dacă valoarea lor se apropie sau are legătură cu prețul. Artistul însuși vorbește – uneori enigmatic – despre arta sa. Sunt menționate controversele care au jalonat fiecare etapă a carierei sale, deși niciunuia dintre criticii lui acerbi, ca să nu vorbim despre detractori, nu îi este oferit timp de ecran. Filmul se încheie cu anunțarea „sfârșitului carierei” care s-a produs în 2011.
Dar, totuși, să acordăm mai multă atenție la ceea ce vedem. Unii dintre prietenii săi și experții în artă par să citească textele pregătite în avans și să-și joace propriul rol. Cattelan însuși în film nu este … Maurizio Cattelan, ci prietenul său, Massimiliano Gioni, care joacă (foarte credibil) rolul artistului. „Sfârșitul carierei” în 2011, după retrospectiva de la Guggenheim, nu pare a fi definitiv. Așa cum se spune în film, scopul activității lui Cattelan nu este să facă artă, ci să reușească în artă. Deci, acest film, „Maurizio Cattelan: Be Right Back”, poate fi o alta dintre lucrările sale de artă conceptuală, o altă treaptă in piramida pe care o construieste cu propria sa viață si carieră artistica. Artă sau „artă”? Sau poate doar o critică ascuțită a întregului sistem de artă. Ca și în multe dintre lucrările create de Maurizio Cattelan, nu sunteți siguri niciodată când vizionați acest film despre ceea ce vedeți exact.