„Mantra yoga și sunetul primordial. Secretele mantrelor-sămânță (bījā mantra)”, de Dr. David Frawley (Pandit Vamadeva Shastri)
Editura Paralela 45, Colecția Tradiții spirituale, Pitești, 2023
Traducere din limba engleză și note de Mihai Liță
Când deschizi o carte de non-ficțiune sau de specialitate, primele lucruri la care trebuie să fii atent(ă), pentru a afla dacă ai de-a face cu o lucrare de popularizare sau de una cu orientare ceva mai „savantă”, sunt autorul și modul în care sunt concepute bibliografia și cuprinsul, apoi verifici existența unui glosar. În cazul cărții lui dr. David Frawley, cunoscut și ca Vamadeva Shastri (scriitor, astrolog de origine americană, câștigător al Premiului Padma Bushan), regăsim o lucrare cvasi-savantă, sintagmă prin intermediul căreia fac referire la publicul căruia se adresează. Vorbim despre cei aflați la început de drum în ce ține de spiritualitatea bazată pe învățăturile din Vede (वेद), din mantre cu precădere, celor poate puțin mai curioși, dar și celor care știu foarte bine ce se propune.
Autorul ne inițiază în alfabetul Mantra Yoga, pe care îl explică prin intermediul prezentării câtorva sunete și invocații sacre folosite în cadrul meditației. Nu ne oferă „libertatea” de a fi într-o scurtă călătorie de recunoaștere în urma căreia să nu plecăm cu anumite noțiuni, suntem inițiați cu mult simț de răspundere. Ne solicită atenția și deschiderea către intuiția spiritualității de tip oriental, avem la dispoziție definiții și un ghid de pronunție în limba sanscrită. De asemenea, nu pot să nu apreciez că începe cu explicitarea conceptelor pe care le utilizează pe parcursul lucrării. Astfel, din prefața scrisă chiar de autor aflăm că mantra reprezintă un element cheie al nivelului cel mai profund din practica yoga. În sine cartea își propune să ne ofere o serie de practici care să ne fie de folos, cu menționarea faptului că mantra este o unealtă a „puterii, destinată puterii”.
După ce trecem de scurtele avertismente și trasări ale așteptărilor pe care ar trebui să le avem atât de la carte, cât și de la practicarea mantrei, ajungem la relația dintre mantra și sunetul primordial. La început aflăm că, indiferent de întreaga tradiție de yoga indiană care a elaborat cunoașterea sunetului sacru ca o formă de știință complexă a mantrei este importantă, dar nu anulează universalitatea „tradiției transformatoare a Cuvântului”. Sacralitatea cuvintelor sau sunetelor utilizate în cadrul altor religii, vin să prezinte, mai ales occidentalilor, semnficația adevărată a mantrelor yoga. Astfel, pune sunetul primordial în legătură cu sensibilitatea iudeo-creștină. Autorul amintește definiția biblică a cuvântului, citând versetele din Geneză (menționează că Dumnezeu a creat lumea prin intermediul cuvântului: „«Să fie lumină!» Și a fost lumină.”) și din Evanghelia după Ioan („La început a fost Cuvântul”). Înțelegem sacralitatea alfabetului sanscrit prin analogie cu silabele mistice din Cabala, apoi continuăm în aprofundarea înțelegerii puterii aflată în sunetul primordial, prin referire la spiritualitatea orientală. Suntem direcționați către Sufism, Taoism, Budism (unde descoperim tantrele) și Budismul tibetan. Toată această expunere fiind un argument pentru existența și universalitatea sunetului primordial, ca, în final, să ne conducă până în prezent, în era computerelor, unde informațiile sunt „transmise sub formă de date concentrate (biți)”.
Deducem puterea încapsulată în cuvânt, acesta devenind unealtă sau armă, în funcție de contextul în care este utilizat. Mantra Yoga reprezintă o trăire mistică dar și o știință pe care, dacă o studiem o putem practica astfel încât să ne influențeze în mod benefic sistemul nervos, mintea și inima (cu aceeași mențiune pe care o face și editorul cărții că practica mantrei nu poate înlocui un tratament sau o expertiză medicală adecvate tratării diferitelor boli de care putem suferi). Mantra trebuie înțeleasă, din punct de vedere yoghin, ca energie („se referă la energiile, ideile, principiile sau arhetipurile primordiale ale inteligenței cosmice care dirijează forțele naturii și mișcările propriei minți și inimi”), prin intermediul căreia ne putem conecta conștiința cu energia conștiinței ascunse din Univers.
Tradiția „Yoga Sunetului” (Sabda-brahman sau Nada brahman) este cea care ne oferă calea spre atingerea celei mai înalte Realități. Practica acestui tip de conexiune cu înțelepciunea vastă a cosmosului, ne poate influența în funcție de mantrele pe care le folosim în timpul meditațiilor. Există mantre care ne ajută la accesarea unor niveluri ceva mai înalte ale existenței noastre. În yoga modernă meditația diferă în funcție de nivelul de înțelegere a științei mantrelor, autorul atrăgând atenția asupra unei tendințe de abordare mai superficială a practicii yoga în sine. Grupurile de yoga practicând diferite formule mantrice fără să pătrundă semnificația profundă a acestora. Utilizarea frecventă a sunetului Om (sau Aum), aceasta fiind o shanti mantra (face parte din „mantrele păcii”), fiind una dintre cele mai importante părți ale ședințelor moderne de yoga.
Tot prin intermediul mantrelor ne putem gestiona și karma, dat fiind că ne ajută să obținem o stare bună în ce ține de aspectele spirituale, corporale și mentale ale ființei noastre, ne schimbă atât perspectiva asupra vieții, cât și atitudinea pe care o avem față de ceilalți. Prin intermediul mantrei ne putem optimiza karma, apelând la forțele binefăcătoare ale Universului, modificând tipurile de karma pe care le activăm. Practica acesteia trebuie să pornească dintr-un unghi pozitiv, intenția noastră trebuie să fie una corectă. Alegerea mantrelor nu trebuie făcută într-un mod aleatoriu, doar cel care se cunoaște pe sine și se află deja într-o stare spirituală potrivită, cumva deja în drum spre dobândirea unei înțelepciuni, va putea să folosească într-un mod adecvat mantrele. Trebuie să pornim de la dorința de a crește forța binelui atât în noi, cât și în lume, să avem sattvica sankalpa (intenția bună). De asemenea, stilul nostru de viață trebuie să fie unul sattvaic, se recomandă să asimilăm folosirea mantrelor unui stil de viață specific credincioșilor, care își dedică rugăciunile unei divinități. Puterea pe care o putem obține din ele este „condiționată” de ceea ce cultivăm în viața noastră, acțiunile noastre trebuie să fie conforme cuvintelor pe care le utilizăm.
Dr. David Frawley ne propune un ghid de practicare a Mantra Yoga printr-o explicitare comprehensibilă și celor neințiați în tainele practicării sale. Înțelegem treptat ce anume ar trebui să facem ca acest tip de meditație să ne ofere o stare spirituală benefică nouă și celor din jur. Rămân cu ideea că există o permanență a binelui pe care îl putem accesa dacă ne propunem. Apreciez modul subtil în care ne recomandă un alt stil de viață care trebuie să urmeze o cale „simplă”, din interior spre exterior. Schimbarea trebuie, într-adevăr, să pornească de la noi, atât timp cât vom prefera să vedem binele, să-l numim și practicăm, viața noastră poate să prospere, ne putem conecta diferit cu noi și cu ceilalți. Este o carte ce ne poate învăța multe lucruri despre cum să ne raportăm la noi înșine și despre sensul existenței, indiferent dacă ne propunem să practicăm Mantra Yoga sau nu.