Ce este succesul? Cum se măsoară? Ce definește un om ca fiind „de succes” sau nu? Aceste întrebări retorice sunt importante, mai ales dacă ne conducem de așa-zisa teorie a modelelor, un element important în psihologie, fiind asociată adesea cu teoria învățării sociale dezvoltată de Albert Bandura, teorie care explică modul în care oamenii învață și își organizează cunoștințele și comportamentele prin observarea și imitarea altora. Aceasta implică procese cognitive esențiale precum atenția, retenția, reproducerea motorie și motivația. Persoana observată, numită model, poate fi un părinte, profesor, coleg sau un personaj media. Învățarea este influențată de recompensele și pedepsele aplicate comportamentelor modelului, iar încrederea individului în capacitatea sa de a imita cu succes comportamentul observat, denumită eficacitate personală, joacă un rol crucial. Teoria modelelor are aplicații vaste în educație, terapie comportamentală, dezvoltare personală și marketing, subliniind importanța influențelor sociale și contextuale în procesul de învățare.
Evident, aceste modele pot fi întâlnite și în literatură, un spațiu de dezbateri și de analiză foarte important. În acest top, am inclus trei cărți cu și despre oameni de succes, cărți care poate că nu au menirea de „a ilumina” brusc mințile, ci mai degrabă de a le oferi tinerilor posibilitatea să descopere idei și opinii care au făcut diferența la un moment anume din istorie.
1. „Coco Chanel. Viața intimă”, de Lisa Chaney, Editura Litera
Primul volum pe listă este „Coco Chanel. Viața intimă”, care oferă cititorilor posibilitatea de a înțelege „fenomenul Chanel”. Da, am luat în ghilimele sintagma pentru că există acea controversă legată de figura lui Coco Chanel și interconexiunea cu naziștii din Franța ocupată. Dincolo de această sensibilitatea, cartea ne poartă prin dedesubturile existenței sale, de la copilăria marcată de sărăcie și până la relația cu faimosul iubit care a ajutat-o să-și deschidă prima prăvălie de pălării. Foarte bine scrisă, concludentă și de actualitate – iată cum aș putea să descriu acest volum. De adăugat pe listă!
2. „Omul care a rezolvat piața”, de Gregory Zuckerman, Editura Publica
Al doilea volum este „Omul care a rezolvat piața”, o carte care spune povestea lui Jim Simons. Pentru cine nu știe, Jim Simons a fost un matematician și manager de fonduri de investiții american, renumit pentru fondarea Renaissance Technologies, unul dintre cele mai de succes fonduri de investiții cantitative. Cu un doctorat în matematică de la UC Berkeley, Simons a făcut contribuții semnificative în geometrie și topologie înainte de a trece la finanțe. Fondul său de investiții, cunoscut pentru Medallion Fund, a obținut randamente remarcabile folosind modele matematice avansate. Dincolo de succesul său financiar, Simons a fost un filantrop dedicat, sprijinind cercetarea științifică prin Fundația Simons. Moștenirea sa se extinde atât în mediul academic, cât și pe Wall Street, având un impact profund asupra matematicii și finanțelor. Cartea lui Zuckerman ne spune istoria matematicianului și ne poartă prin periplul care a venit la pachet cu succesul. Excelentă monografie. Aș spune chiar perfectă pentru tinerii aflați la începutul carierei.
3. „Steve Jobs”, de Walter Isaacson, Editura Publica
Ultimul volum din listă este cartea „Steve Jobs” de Walter Isaacson, o biografie autorizată și detaliată a co-fondatorului Apple, Steve Jobs. Cartea explorează viața și cariera lui Jobs, de la începuturile sale modeste până la devenirea unui inovator și antreprenor iconic. Este plină de lecții despre inovație, leadership, perseverență și viziune, fiind o lectură inspirată pentru oricine dorește să înțeleagă cum se construiește succesul în domeniul tehnologiei și al afacerilor. Nota 9 din 10!
Voi ce cărți ați mai adăuga pe listă?