Stiri

Dacă e mai, e Festivalul Filmului European! Cea de-a 27-a ediție a Festivalului Filmului European începe la București pe 15 mai

Festivalul Filmului European începe la București, ediția 27, începe astăzi la București. Evenimentul se desfășoară, până pe 23 mai, la Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României, Cinemateca Union și Cinema Elvire Popesco. Filmul care va inaugura ediția bucureșteană a FFE pe 15 mai, la sala Auditorium – MNAR, este The Pod Generation, al regizoarei Sophie Barthes, recompensat cu premiul Alfred P. Sloane la Sundance 2023.

27.FFE se va încheia, în oglindă, tot cu distopie, de data aceasta comică – Brian și Charles (Brian and Charles), în regia lui Jim Archer, premiat cu Premiul Publicului la Sundance Film Festival în 2022.

Mai multe informații despre program și lista filmelor în documentul anexat – precum și în acest folder, unde veți regăsi afișe și stills din filmele prezentate.

***

Ca în fiecare an, festivalul e o mărturie a diversității filmului european. De la comedii feelgood și SFuri, adică film de gen, la cinema experimental și căutări atât de personale, încât ar putea fi încadrate într-un gen numai al lor, pe toate le regăsim în programul din acest an. Li se alătură producții dedicate noțiunii însăși de diversitate, în toate accepțiunile ei.

La ediția 2023, vedetele și filmele-vedetă coexistă, după cum precizează Cătălin Olaru, directorul artistic al Festivalului Filmului European. 

„În The Pod Generation, recompensat cu premiul Alfred P. Sloane la Sundance 2023, personajul celebrei Emilia Clarke se pregătește să devină mamă, dar nu de dragoni. Începând cu natura concepției, descoperim că nu e un copil ca oricare altul. Nu-i vorbă, nici protagonistul interpretat de starul Timothée Chalamet în Bones and All (premiul pentru regie la Veneția) nu e tânărul îndrăgostit tipic, semn că patimile cărnii sunt multe și mistuitoare, iar iubirea e doar una dintre ele.

Împreună, avem bucuria să descoperim multele, ermeticele, tăcutele mistere presărate în Music al Angelei Schanelec (cel mai bun scenariu la Berlin în 2023). Să intrăm, din fericire, pentru scurt timp, în pielea unui polițist de provincie, mulțumită neverosimilului documentar Gigi la legge (premiul special al juriului la Locarno). În sfârșit, Samsara, adică încă unul din filmele-eveniment ale ediției din acest an a Berlinalei (premiul special al juriului secțiunii Encounters), ne îndeamnă să închidem ochii și să ne bucurăm de lume așa cum e ea, plină de nedeslușite zgomote și de spectacol.”

Ediția cu numărul 27 a FFE propune un program generos, cu 33 de lungmetraje, dintre care 27 vor fi proiectate în premieră națională și un film în premieră mondială: Cum să fiu mort, dacă-s viu / A Cautionary Tale, noul documentar al Ilincăi Călugăreanu, autoarea foarte popularului Chuck Norris vs. Communism. Filmul spune povestea bârlădeanului Constantin Reliu, declarat decedat de către autorități în timp ce se afla la muncă în Turcia și a încercărilor lui de a-și recăpăta identitatea.

Influența în creștere a inteligenței artificiale în toate domeniile artistice, inclusiv în lumea filmului, este una dintre temele evenimentelor conexe din sfera ediției din acest an a Festivalului Filmului European.

„În sfârșit, nu puteam să nu ținem cont de o realitate din ce în ce mai greu de ignorat: motoarele, tot mai multe și mai performante, de inteligență artificială. Așa l-am descoperit pe Jan Bot, probabil cel mai prolific cineast din lume. La București, îl primim cu brațele deschise pe Pablo Nuñez, unul din părinții acestui bot cu ambiții regizorale, care ne va desluși o parte din intențiile din spatele proiectului și traseul fascinant de la concepție până la moarte simbolică a lui Jan Bot, care a trecut în neființa Internetului în luna martie a acestui an. Împreună, ne întrebăm ce va mai rămâne din film, așa cum îl cunoaștem, când primul cineast din lume va reuși să răzbată prin hățișurile acelui uncanny valley care desparte virtualul de verosimil. Contează procesul de producție sau e mai important produsul final? Poate un robot să transmită emoție așa cum ar face-o un cineast de modă veche, adică în carne și oase? Nu promitem răspunsuri, dar e cert că, la ediția 27 a Festivalului Filmului European, ne punem mai multe întrebări ca oricând.”, a explicat Cătălin Olaru.

Rolul de ambasador al Festivalului îi revine anul acesta regizoarei Teodora Ana Mihai, al cărei documentar Waiting for August a fost câștigător la Karlovy Vary și Hot Docs în 2014, și al cărei prim lungmetraj, La Civil, a fost premiat la Cannes în 2021, în secțiunea Un Certain Regard cu Prix de l’Audace.
Teodora Ana Mihai semnează spotul festivalului: https://youtu.be/J2yscxPMEeQ   

„Câteodată, un film se aseamănă unui copil. Și ca proaspăt părinte, și ca regizor, decizia de a-l concepe nu e una care se ia ușor, numeri fiecare zi până când va vedea lumina zilei și nimeni n-o să-l iubească mai mult decât tine. Iar când vine vorba de filmul european, lista similarităților continuă. Cum ar fi dacă timpul ar trece mai repede, iar rezultatul ar putea fi controlat? Spotul ediției 27 a Festivalului Filmului European explorează acest scenariu distopic, în care filmele nu se mai vizionează, ci se implantează, iar cinemaul devine o experiență în întregime senzorială”, a declarat Teodora Ana Mihai, regizoarea spotului ediției 27.FFE.

Programul complet este disponibil pe site-ul festivalului (https://ffe.ro/2023/filme-program/) iar biletele pot fi achiziționate online, pe platforma Eventbook și direct din cinematografe.

Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Român, cu sprijinul Reprezentanței Comisiei Europene în România și EUNIC România, în parteneriat cu UCIN, ambasadele, centrele și institutele culturale europene.

Parteneri media: Zile și nopți, Cinemap, AaRC – All About Romanian Cinema, Adevărul de weekend, Agerpres, Aivi media.hub, BookBlog, BookHub, B365, Cărturești, Cinefan, Cinefilia, Cinemil, CineGhid, Daily Magazine, Din filme, IQads, Filme-carti.ro, Film Menu, Films in Frame, La Două Bufnițe, Liternet, Metropotam, Modernism, MovieNews, Munteanu, News.ro, Observator cultural, Radio România Actualități, Radio România Cultural, Radio România Timișoara, Răsfoiala, Spotmedia, The Institute, 4Arte.

Partener media principal: Radio Guerrilla

Articole similare

Dincolo de timp: Lazzaro Felice (2018)

Carmen Florea

“Pentru că suntem oameni. Pentru Ştefan”. Patru zile de rock alternativ-indie, hip-hop şi teatru

Delia Marc

Octombrie pe unde scurte: Timishort a ajuns la ediția cu numărul 10

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult