Știrile săptămânii: „Țara moartă”, de Radu Jude, în selecția Viennale și IDFA; O selecție plină de diversitate la Zilele filmului german; fARAD 4: Maraton irezistibil de filme documentare la Arad; Call for participants: Atelierul Trecutul Prezent; Octav, cel mai mare număr de spectatori pentru un film românesc în 2017, după primul weekend de la lansarea în cinematografe; Un nou film romanesc din noiembrie-Hawaii; Adrian Titieni joacă alături de fiul său Marc în “Capace”, din 27 octombrie în cinematografe; Programul Festivalului de film Evreiesc Bucuresti 2017; „Soldaţii. Poveste din Ferentari”, recompensat cu Prix Découverte la Festivalul Internațional de Film Francofon de la Namur; Nicio țară nu are monopol asupra poveștilor bune – Filminute 2017; Goethe-Institut aduce la București Zilele Filmului German.
„Țara moartă”, de Radu Jude, în selecția Viennale și IDFA
Eseul-documentar „Țara moartă”, realizat de Radu Jude, face parte din selecția oficială a Vienna Internațional Film Festival și a International Documentary Film Festival Amsterdam.
La cea de-a 17-a ediție a Vienna Internațional Film Festival, care va avea loc în perioada 19 octombrie – 2 noiembrie, filmul va beneficia de două proiecții, pe 20 și 21 octombrie.
Documentarul concurează pentru Vienna Film Award, în valoare de 11.000 de euro, acordat de un juriu format din personalități ale industriei austriece de film.
La cea de-a 30-a ediție a International Documentary Film Festival Amsterdam, care va avea loc între 15 și 26 noiembrie, „Țara moartă” a fost selectat în secțiunea „Masters”, alături de alte 26 de producții de gen.
Documentarul a fost lansat în cinematografele româneşti pe 25 august, după ce a avut premiera internațională în secţiunea „Signs of Life” a Festivalului de Film de la Locarno 2017.
Filmul este un eseu documentar compus din mai mult de 500 de fotografii dintre cele peste 8.500 ale colecţiei Costică Acsinte, texte de Emil Dorian şi fragmente din coloana sonoră a filmelor de propagandă din anii ’30 – ’40.
Montajul documentarului este semnat de Cătălin Cristuţiu, sound design-ul de Dana Bunescu, iar consilierea tehnică a fost asigurată de Marius Panduru. Filmul este realizat cu sprijinul lui Cezar Mario Popescu, cel care a descoperit fotografiile lui Costică Acsinte.
Pelicula participă în competiţia de documentare a celei de-a 61-a ediţii a BFI London Film Festival, care are loc în perioada 4 – 15 octombrie, și în selecția „Between Jewish and Israeli Identity” a Haifa Film Festival, care se va încheia pe 14 octombrie.
„Ţara moartă” este o producţie Hi Film şi Fast Film, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi Orange România. Producător este Ada Solomon.
O selecție plină de diversitate la ZILELE FILMULUI GERMAN #ZFG12
Anul acesta selecția de titluri de la ZILELE FILMULUI GERMAN, organizate de Goethe-Institut, se remarcă prin diversitate. De la filmele cu iz istoric până la cele care se apropie de zona experimentalului, filme pentru adolescenți, comedii sau drame, până la documentar și cineconcertul pe filmele lui Ernst Lubitsch (Die Puppe și Die Austernprinzessin) și muzica Simona Strungaru Symphonics.
Primul film din programul de anul acesta este In Zeiten des abnehmenden Lichts, care surprinde un final de toamnă, prin 1989, în munții Urali, în timpul când se dezgroapă cartofii, când utopiile se sting, când ritmurile se încetinesc înainte de un alt final, cel al Republicii Democrate Germane.
În cea de-a doua zi de festival facem încă un pas înapoi în timp, “ne întoarcem în anii 60-70 și privim un documentar compus din materiale de arhivă despre o încercare de revoluționare a cinemaului german propusă de Grupul de la München. Filmul ca pasiune, ca experiment, ca oglindă a lucrurilor care ne plac, simplu, lejer – ‘Zeigen was man liebt’. Urmează unul dintre cele mai recente exemple de astfel de cinema practicat încă, cu același șocant non-conformism ca și acum jumătate de secol, de cowboy-ul, rocker-ul, neo-anarhistul, hipster-ul, improvizatorul Klaus Lemke: ‘Unterwäschelügen’” explică Ozana Oancea – selecționerul celei de-a 12-a ediții a ZILELOR FILMULUI GERMAN.
Inspirați de noul val de filme franțuzești și de inovațiile cinematografice ale Hollywood-ului din anii ’70, câțiva regizori germani s-au adunat sub numele de Grupul de la München care avea ca scop revoluționarea filmului german printr-un exces de creativitate dus până la capăt cu pasiune și, de cele mai multe ori, inventivitatea la care te obligă un buget mic.
Klaus Lemke este singurul regizor din grup care încă mai face filme, exact în spiritul declarat, care acum ar fi un soi de coolness, dar unul asumat, conținut. Lemke produce în regim independent uneori și câte două filme pe an. Unterwäschelügen este despre acest coolness pe care regizorul îl dezvoltă, fără scenariu fix, cu un charm nerușinat, alături de actorii lui neprofesioniști, pe care îi racolează de pe stradă.
Filmele care urmează au fost grupate de către Ozana, două câte două, în jurul câte unei teme: Artist-Căutare (Selbstkritik eines bürgerlichen Hundes și Casting), Țăran-Azi (Die letzte Sau și Die Einsiedler), Bărbat-Femeie (Der traumhafte Weg și Gleissendes Glück), Călătorii-Lumi (Als Paul über das Meer kam și Der geilste Tag), Adolescență-Descoperire (Die Mitte der Welt și Offline – Das Leben ist kein Bonuslevel).
Duminică suntem introduși în lumea din spatele aparatelor de filmat, în culisele platourilor de filmare, în fazele incipiente de lucru ale actorilor și regizorului, în momentele de maximă expunere – castingul, sau cele extrem de intime, de lucru la rol, când personajul prinde contur uneori impotriva crezurilor personale ale actorului.
“Actori care joacă actori: audițiile pentru un rol, un șir de actrițe mature încercând să smulgă regizoarei o partitură generoasă, o șansă de (re)afirmare. O colecție de scene improvizate, adevărate provocări nu doar emoționale, ci și intelectuale, surse de amuzament pentru toți cei implicați, dar și pentru spectatorii cărora li se oferă șansa acestei priviri în procesul de coagulare al unui proiect cinematografic, prezentat cu maximă, mișcătoare autenticitate în Casting.” (Ozana Oancea)
Ambele filme ale zilei de luni spun povești despre țăranul contemporan. Prezentat în premieră la festivalul de film de la Veneția, Die Einsiedler, filmul de debut al lui Ronny Trocker e încărcat de lirism, de tristețe și este extrem de impresionant vizual. O mică fermă, pe munte, izolată în aerul rece, va dispărea odată cu moartea bătrânilor proprietari. Singurul urmaș al familiei își croiește drumul spre o viață mai bună tăind blocuri de piatră la cariera din vale, scormonind cu utilaje puternice și golind de miez chiar muntele natal.
În Die letzte Sau totul se năruie pentru fermierul Huber care, fără vreo alternativă posibilă, se aliază cu alți refuzați ai societății de consum, și pornește o tragi-comică, uneori muzicală, cruciadă împotriva nedreptăților lumii industrializate.
Inefabilul, ineditul, inexplicabilul posibilelor întâmplări dintre un bărbat și o femeie, chinuitoarea dialectică între nevoia de a crea legături și forțele invizibile care se opun împlinirii ei sunt temele serii de marți, 7 noiembrie, la #ZFG12.
Senzualitatea capătă valențe diferite în viziunea celor doi cineaști:
Regizoarea Angela Schanelec citează, în interviurile ei, o frază din Claude Lévi-Strauss “(…) omul este o ființă vie și deci, înainte de a fi o ființă gânditoare este o ființă suferindă“ și spune că, atunci când lucrurile sunt cu adevărat frumoase, ele capătă brusc o lumină. Der traumhafte Weg este un film scăldat în cea mai pură lumină.
Sven Taddicken descrie în tonuri mai închise, mai grele, mai nocturne lumile interioare ale personajelor lui, pe care, însă, în mod inteligent și rezervat, refuză să le judece. Și în Gleissendes Glück, ambivalența și ambiguitatea se construiesc pe jocul impecabil al actorilor, un dublu recital Martina Gedeck și Ulrich Tukur.
Legătura dintre filmele zilei de miercuri este oarecum geografică și funcționează cu dublu sens. În documentarul Als Paul über das Meer kam, Paul, străbate pe jos, cu barca, apoi cu trenul, mașina, autobuzul și bicicleta drumul din satul său din Camerun spre Germania, spre un nou început, încercând să-și construiască o viață demnă, însoțit, observat și uneori sprijinit de Jakob, realizatorul filmului, care nu își impune să rămână doar în spatele camerei; în timp ce în comedia Der geilste Tag ce se clasează pe locul doi în topul încasărilor din Germania în 2016, Andi și Benno fug din Germania în Kenya în căutarea unei dezlănțuiri finale, înaintea morților lor iminente. Pentru ei, călătoria în Africa, cu avionul, apoi cu un motorhome, înseamnă peisaje superbe, adrenalină, regăsirea (sau măcar limpezirea) unei foste iubiri și, cel puțin pentru unul dintre ei, salvarea.
Pe lângă selecția anunțată mai sus, în weekendul de festival (4-5 noiembrie), prima proiecție a zilei este dedicată adolescenților în cadrul programului ZFG YOUNG: Die Mitte der Welt și Offline – Das Leben ist kein Bonuslevel, un exercițiu alert (și cu morală!) de tranziție din viața virtuală în cea reală.
ZILELE FILMULUI GERMAN se vor desfășura la Cinemateca Eforie din București între 3 și 9 noiembrie, fiind organizate de Goethe-Institut. Biletele sunt disponibile la casele de bilete de la Eforie și Union. Mai multe detalii găsiți pe: https://www.facebook.com/Zilele-Filmului-German
fARAD 4: Maraton irezistibil de filme documentare la Arad
Cea de-a patra ediţie a Festivalului de film documentar fARAD s-a încheiat duminică, 8 octombrie, în aplauzele spectatorilor care voiau să continue încă pe atât. Bucurându-se de un teren din ce în ce mai fertil de la o ediție la alta, festivalul fARAD s-a extins, oferindu-le celor peste 1500 de spectatori, arădeni și nu numai, o zi de festival în plus, un nou spațiu de proiecție (Cinema Grădiște), precum și o serie de evenimente speciale.
Din fARAD nu au lipsit filme premiate la festivaluri precum Cannes, Sundance, Toronto, Berlin sau câteva dintre cele aflate în cursa pentru Oscar. Peste jumătate din aceste filme au fost prezentate în premieră în România.
Deschiderea oficială a fARAD a fost prezidată de Corina Şuteu, preşedinta festivalului, Oana Radu, producătoare fARAD și de Ramona Crețu, directoare adjunctă a Centrului Municipal de Cultură Arad, cărora li s-a alăturat Erin Casper, monteurul documentarului Risc, lansat anul trecut la Festivalul de la Cannes. Filmul despre fondatorul WikiLeaks, Julian Assange, a declanșat seria peliculelor fARAD despre celebritate, tema acestei ediții, într-o programare inspirat realizată de Mona Nicoară, directoare artistică a fARAD încă de la prima ediție.
Interesant și intens s-a dovedit a fi şi Winnie, vizionat în a doua zi a festivalului, în prezenţa regizoarei Pascale Lamche. Filmul prezintă povestea fostei soţii a lui Nelson Mandela şi lupta anti-apartheid a acesteia pe durata prizonieratului lui Mandela. Pascale Lamche a povestit despre provocările întâlnite de documentariştii care încearcă să filmeze, dar mai ales să cunoască un personaj controversat, cu impact enorm asupra vieţilor atâtor oameni.
Magnus Gertten, regizorul suedez invitat pentru a doua oară la fARAD cu documentarul Ascensiunea lui Zlatan, film care a adus în sala de cinema fotbalişti arădeni din mai multe generaţii, a oferit o altă perspectivă a încercării de a te apropria de o figură notorie, într-un dialog cu Mihai Chirilov. Tinerii şi foarte tinerii jucători ai echipei UTA au fost și ei prezenţi atât la proiecţia de vineri de la Cinema Arta, cât şi sâmbătă la Cinema Grădişte.
Printre filmele care au stârnit cele mai puternice reacţii şi au emoţionat cel mai profund publicul fARAD se numără documentarul inspirat din opera autorului american James Baldwin, Nu sunt negrul vostru.
Luciditatea ageră şi forţa cuvintelor lui Baldwin a fost secondată în acest documentar hibrid de imagini de arhivă, înfăţişând tribulaţiile tensiunilor rasiale din S.U.A, din anii ‘60 până în prezent.
fARAD-ul s-a încheiat cu un dialog între Corina Șuteu și Dana Bunescu, monteur și trainer al Laboratorului fARAD, câștigătoare a Ursului de Argint în acest an. Dana Bunescu a revăzut alături de spectatorii de la Cinema Arta filmul Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu, pentru care a realizat montajul şi designul de sunet. Un periplu cinematografic solicitant, filmul a dovedit că reuşeşte încă să ridice întrebări consistente în rândul publicului.
“Nu îmi vine să cred că am petrecut 7 ore într-un cinematograf, aproape fără pauză, urmărind filme documentare. O selecţie foarte bună de filme, conectate prin perioade istorice, concepte şi perspective culturale. Felicitări!”, spune unul dintre spectatorii încântaţi de această ediţie pe pagina de Facebook a festivalului.
Despre rolul unui festival de film documentar într-un oraş precum Aradul s-a discutat în cadrul conferinţei “Excepţia culturală sau de ce nu vrem ca Pinocchio să se înece”, susținută de Corina Șuteu la Teatrul Clasic „Ioan Slavici.” Conferința a tratat rolul pe care îl au industriile creative pentru protejarea valorilor europene într-o lume globalizată.
De efervescenţa festivalului şi de prezenţa invitaţilor speciali au profitat din plin cei 12 participanţi ai Laboratorului fARAD, program destinat tinerilor cineaşti, demarat la ediţia din 2016 a festivalului, care abordează practic relația dintre componenta tehnică și cea artistică a documentarului creativ de cinema. Laboratorul fARAD s-a extins în 2017, proiectele înscrise anul acesta fiind semnificativ mai ample decât cele înscrise la prima ediţie. Participanţii celei de-a doua ediţii a Laboratorului fARAD au venit anul acesta nu doar din România, ci şi din Italia sau Olanda.
Call for participants: Atelierul TRECUTUL PREZENT
One World Romania vă învită să vă înscrieți la a doua ediție a atelierului Trecutul Prezent, dedicat imaginii documentare de arhivă. Atelierul se adresează cineaștilor, artiștilor vizuali, curatorilor și cercetătorilor din domeniile umaniste și va avea loc pe 4 și 5 noiembrie 2017, la Galeria Tranzit din București (Str. Gazelei nr. 44). Programul este 10:00-18:00 (sâmbătă) și 10:00-14:00 (duminică).
Atelierul este parte a unei serii de inițiative ce are ca scop revitalizarea arhivei studioului „Alexandru Sahia” (studioul de film documentar al României național-comuniste) prin catalizarea unor proiecte individuale sau colaborative, inter-disciplinare, care să aibă la bază imaginea documentară.
Programul atelierului din acest an va include:
- sesiuni teoretice legate de tipurile de factual politic produse la studioul Sahia, formele contemporane de circulație și consum ale acestora, precum și cadre teoretice de înțelegere a procesului memorial angajat la intersecția cu producțiile Sahia.
- sesiuni de vizionare ale unor producții Sahia realizate în perioada 1950-1990 și o dezbatere colectivă pe marginea acestora.
- studii de caz cu realizatori care folosesc în practica lor materialul de arhivă.
Tutorii atelierului sunt cercetătoarea Adina Brădeanu și documentaristul Alexandru Solomon, cărora li se vor alătura și alți invitați speciali din domeniul filmului documentar.
Pentru înscriere, vă rugăm să ne trimiteți până miercuri, 25 octombrie 2017, un CV și o scurtă motivație la adresa atelier@oneworld.ro
Lista participanților va fi anunțată luni, 30 octombrie 2017.
Numărul maxim de participanți: 20.
Participarea la atelierul Trecutul Prezent este gratuită.
Atelierul se va desfășura în limba română.
OCTAV, cel mai mare număr de spectatori pentru un film românesc în 2017, după primul weekend de la lansarea în cinematografe
Filmul românesc OCTAV, în regia lui Serge Ioan Celebidachi, a adus în cinematografe, după primul weekend de la lansare, 27.221 de spectatori și încasări totale de 338.707 lei, devenind astfel singurul film românesc care a adunat atât de mulți spectatori în sălile de cinema, în 2017, doar după primul weekend.
Filmul a intrat în cinematografele din toată țara vineri, 6 octombrie 2017.
Povestea lui Octav (interpretat magistral de Marcel Iureș), care își retrăiește momentele cheie din trecutul său (de la jocurile copilăriei sau prima dragoste, până la amintirile dureroase legate de familia sa), prin prisma conștiinței unui om în vârstă de 84 de ani odată cu reîntoarcerea la casa părintească, a declanșat o serie de emoții și nostalgii în sufletul spectatorilor:
„Nu mai știu când m-a mai emoționat atât de tare un film! Am ieșit din sală mută, alături de alți spectatori muți de emoție, de bucurie, de frumusețe! Vă mulțumim!” Alina Budica
„Unul din cele mai frumoase filme văzute de noi, la cinema.” Roxana Florea
„Un film care îți răscolește toate simțurile! Muzica un regal!” Grosanu Sanda Elena Maria
„Actori excepționali și cea mai bună imagine pe care am văzut-o vreodată la un film românesc! Plus o coloană sonoră de vis…” Mădălin Guruianu
„Vă mulțumesc în numele milioanelor de români pentru care țara asta nu înseamnă numai corupție și prostituție. Mărturisesc că mă simt rușinată când aflu că am mai câștigat un premiu internațional și subiectele sunt aceleași de mizerie. Nu neg talentul acelor regizori, dar mă gândesc că nu cumva au ieșit în fața Occidentului și datorită acestor subiecte de mizerie? Avem și noi românii preocupări înalte, trăiri interioare profunde, chiar și mândrie națională, care e rănită prin premierea unor filme cu borfași, hoți, prostituate… Vă mulțumesc, încă o dată, domnule regizor Celebidachi, pentru Octav.” Silvia Smaranda
„Un film care merită revăzut pentru imaginile și pentru muzica lui, pentru arta actorilor, dar, mai ales, pentru ecoul pe care îl creează în fiecare suflet. Cine n-a dat uitării copilul din sufletul său, va simți povestea ca pe una personală.” Corina Diana
Pentru că așa cum spunea și Marcel Iureș: ”Octav e o poveste cu oameni, cu un om în care se recunosc toți oamenii de pe pământ. Este o poveste profund umană, acesta fiind și motivul principal pentru care am fost atras să joc în acest film. Avem nevoie de astfel de povești”.
Un nou film romanesc in noiembrie | HAWAII
Jesús del Cerro ne prezintă HAWAII, o poveste despre cum să ajungi la o moștenire de 3 milioane de dolari într-o vreme când un singur dolar deținut în casă era motiv să-ți pierzi libertatea pe viață.
HAWAII este un film de acțiune, despre dragoste, dar și despre bani cu care îți poți cumpăra dacă nu fericirea, măcar libertatea de a alege să fii nefericit.
Personajul-cheie feminin este interpretat de Cristina Flutur, câștigătoare în 2013 a premiului de interpretare feminină la Festivalul Internațional de Film de la Cannes pentru rolul din filmul După dealuri. Distribuția este întregită de Constantin Cojocaru, Rodica Lazăr și Gheorghe Ifrim.
HAWAII este regizat de Jesús del Cerro și este o producție Actoriedefilm.ro, în colaborare cu Indie Studio, realizată cu sprijinul CNC.
Filmul este distribuit de Ro Image 2000 și se va lansa în cinematografele din România pe 17 noiembrie 2017.
Adrian Titieni joacă alături de fiul său Marc în “Capace”, din 27 octombrie în cinematografe
Adrian Titieni, alături de Vlad Ivanov, este unul dintre personajele principale ale noului film “Capace”, scris și regizat de Sorin Marin. Filmul va rula începând cu 27 octombrie în cinematografele din România.
Din distribuția filmului “Capace” face parte și Marc Titieni, fiul actorului, care interpretează chiar personajul tatălui său, în copilărie. ”Prima dată am aflat că fiul meu joacă într-un film regizat de Sorin Marin și m-am bucurat foarte mult pentru el, ca orice părinte. Ulterior am aflat că sunt și eu distribuit. am citit scenariul, mi s-a părut interesant cu atât mai mult cu cât legătura de filiație era feciorul – eu tânăr, în ciuda faptului că nu semănăm foarte mult, dar omul se schimbă odată cu trecerea timpului. Cu alte cuvinte, am fost amândoi prinși în această ecuație, a filmului de debut a domnului Sorin Marin, o premiză foarte interesantă, cum dealtfel a fost și parcursul”, spune Adrian Titieni.
”Capace” este povestea unui bărbat bogat și puternic, dar singur (interpretat de Vlad Ivanov), care își conduce afacerile cu autoritate și fără scrupule. Concurența îl atacă pe Bursă și bărbatul își amintește de un joc din copilărie. Un joc cu capace de bere. O criză de inimă și vestea că e posibil să aibă nevoie de un transplant îl determină să plece într-un loc îndepărtat, unde Dunărea întâlnește marea, cu oameni simpli și obiceiuri străvechi – în Delta Dunării.
Toma, personajul interpretat de Adrian Titieni, este prietenul din copilărie a lui Radu (Vlad Ivanov). În timp ce restul băieților “din gașcă” au devenit oameni de afacere de success, Toma a ales o viață simplă, în Delta Dunării: ”Pentru noi, ceilalți, Delta pare a fi un loc izolat, dar din perspectiva lui cred că poate să fie centrul lumii și polul vieții însăși. Nu cred că Toma a ales izolarea, cred că a ales Delta pentru că pulsul vieții aici era, nu în urbanul care aparent crează tumult de viață. E o viață zgomotoasă, artificială, creată artificial, convențional cultural; ori aici, cred că în natură și în dimensiunea conținuturilor esențiale ale ființei, nu era izolare.”, spune Adrian Titieni.
Trailer: https://youtu.be/QoMH5pIKQGM
“Capace” a fost filmat atât la București, cât și în Delta Dunării, la Sfântul Gheorghe. Filmările au avut loc în peste 20 de locații și au durat 25 de zile. Alături de Vlad Ivanov și Adrian Titieni îi veți putea vedea pe marile ecrane pe Nicholas Bohor, Eugenia Bosînceanu, Adrian Păduraru, Oliver Toderiță, Claudiu Istodor, Gavril Pătru, Liviu Cheloiu, Diana Cavallioti, Adina Galupa și Andrei Aradits.
FB Page: facebook.com/capacefilmul/
Produs de Saga Film și Fundația Anonimul, cu sprijinul CNC, cu participarea Tudori Properties și Cinelab România, “Capace” va fi distribuit în cinematografele din România începând cu data de 27 octombrie, de Bomb Film Production.
Programul Festivalului de film Evreiesc Bucuresti 2017
„Soldaţii. Poveste din Ferentari”, recompensat cu Prix Découverte la Festivalul Internațional de Film Francofon de la Namur
„Soldații. Poveste din Ferentari”, regizat de Ivana Mladenovic, a primit, vineri seară, Prix Découverte la cea de-a 32-a ediție a Festivalului Internațional de Film Francofon de la Namur, unde a fost selectat în competiția lungmetrajelor de debut.
UniversCiné din Belgia a oferit 2.500 de euro ca minimă garanție pentru distribuirea filmului în format VOD (Video on Demand) și DVD în această țară.
În urmă cu o săptămână, lungmetrajul Ivanei Mladenovic a fost recompensat cu o mențiune specială din partea juriului celei de 18-a ediții a Premios Sebastiane, secțiune a Festivalului de Film de la San Sebastián, care este dedicată filmelor LGBTI.
Filmul va fi lansat în cinematografele din România pe 2 februarie 2018.
„Soldaţii. Poveste din Ferentari” spune povestea lui Adi, un antropolog în vârstă de 40 de ani, părăsit de curând de iubita lui, care se mută în Ferentari pentru a documenta un doctorat despre manele. Acolo, îl întâlneşte pe Alberto, un rom sărac, fost puşcăriaş, care promite să îl ajute să cunoască cântăreţi. Destul de repede, cei doi încep o relaţie. Când banii se termină, amândoi se trezesc captivi într-un apartament în care se iubesc sincer şi se folosesc unul de altul.
Pelicula, o adaptare liberă după romanul cu acelaşi titlu scris de Adrian Schiop şi publicat la editura Polirom în 2013, îi are în rolurile principale pe Adrian Schiop şi Vasile Pavel Digudai.
Scenariul este semnat de Ivana Mladenovic şi Adrian Schiop, imaginea – de Luchian Ciobanu, montajul a fost realizat de Cătălin Cristuţiu, costumele – de Maria Pitea, de scenografie a fost responsabil Adrian Cristea, iar de machiaj – Maria Andreescu. Producători sunt Ada Solomon, Jelena Mitrovic (Serbia), Cassandre Warnauts şi Jean Yves Roubin (Belgia).
„Soldaţii. Poveste din Ferentari” este o producţie Hi Film Productions (România) în coproducţie cu Film House Bas Celik (Serbia) şi Frakas Productions (Belgia), cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Film Center Serbia, Ministerul Culturii şi Informaţiei Serbia, Tax Shelter of Belgian Federal Government, Casa Kafka Pictures prin Belfius şi Eurimages. A fost finanţat de Proximus Belgia şi Living Pictures Serbia, dezvoltat în cadrul Transilvania Pitch Stop, Cinelink Sarajevo şi cu sprijinul Mobra Film.
„Soldaţii. Poveste din Ferentari” este distribuit la nivel internaţional de Beta Cinema, iar în România, de microFILM.
Nicio țară nu are monopol asupra poveștilor bune – Filminute 2017
25 de filme din 17 țări au intrat în competiția Filminute 2017, inclusiv două din România. Fiecare film de un minut din shortlist livrează creativitatea filmului independent, profunzime și o puternică diversitate din punct de vedere narativ.
Cea de-a 12-a ediție a FILMINUTE, festivalul internațional de filme de un minut, a început în această săptămână cu o colecție a celor mai bune filme ultrascurte din lume, fiecare livrând o poveste completă în nici mai mult nici mai putin de un minut: http://www.filminute.com
”E întotdeauna fascinant să vedem cât de concis, concret și profund reflectă filmele de un minut lumea în care trăim. De la diferitele crize și amenințări umanitare, la căutarea omului modern îndreptată spre adevăr și înțelegere în relații, boală și chiar viața de după – vedem atât de multe aspecte curente ale vieții noastre reflectate în film, de cele mai multe ori în moduri neașteptate” a spus John Ketchum, co-fondatorul și directorul executiv al festivalului. ”Publicul va putea urmări drame, precum și o doză sănătoasă de comedie printre picături”.
Cele 17 țări reprezentate în competiție în acest an sunt: Austria, Canada (2), Chile, China, Columbia, Danemarca, Franța (2), Iran (3), Mexic, Filipine, România (2), Rusia, Singapore, Spania (3), Turcia (3), UK și SUA (3).
”Numărul impresionant al înscrierilor pe care le-am primit în ultimii ani din Iran, Columbia, Chile, Turcia, Spania și Franța a dus la creșterea audienței online”, spune co-fondatorul Filminute Sabaa Quao. ”Aceste filme ne susțin de asemenea ipoteza că nicio țară nu are monopol asupra poveștilor bune.”
România, o prezență puternică la Filminute încă de la început, revine în acest an cu două filme care ilustrează apetitul cinematografic al țării pentru risc și inovație, dar și inovație narativă. Razvan Dü, care a câștigat mențiunea juriului în 2016, se întoarce cu ”Her Birthday Present”, o privire amuzată asupra părții întunecate a relațiilor. ”Crooked” al veteranului Tudor Botezatu este o poveste ludică și înduioșătoare despre viața la țară și minunile cotidianului.
În acest an juriul internațional este format din regizoarea ghaneza Priscilla Anany, câștigătoare la festivalul de film de la Tribeca în 2016, co-fondatoarea și președinta Santa Maddalena, Beatrice Monti della Corte, critic de film membru al FIPRESCI, scriitoare și profesor al UNATC Dana Duma, Executive Creative Director la J. Walter Thompson – Vietnam, Steve Clay; câștigătorul Best Filminute 2016, Rohin Raveendran; co-fondatorul Filminute, Sabaa Quao; co-fondatorul Filminute, directorul Filminute și președintele juriului, John Ketchum.
Premiul “BEST FILMINUTE” și cele 5 mențiuni vor fi oferite de juriul Filminute. Publicul este invitat sa vizioneze, să împărtășească, să comenteze și să dea note celor 25 de filme. Fiecare spectator are de asemenea un vot, pentru filmul care consideră că merită Alegerea Publicului. De asemenea, partnerii Filminute CineCoup și Cineuropa vor oferi premiile anuale.
Votul este deschis până pe 25 octombrie. Câștigătorii FILMINUTE și premiile vor fi anunțate pe 28 octombrie.
Goethe-Institut aduce la București Zilele Filmului German
Pentru cel de-al 12-lea an consecutiv, Goethe-Intitut aduce la București ZILELE FILMULUI GERMAN care, anul acesta, se vor desfășura între 3 și 9 noiembrie la Cinemateca Eforie. Timp de șapte zile, spectatorii, vorbitori sau nu de limbă germană, pot vedea 15 dintre cele mai noi producții germane.
Ediția de anul acesta vine cu multe surprize ce vor fi anunțate în perioada următoare, printre ele se află filme în premieră națională, filme pentru tineri și un cineconcert.
Selecția filmelor a fost realizată de actrița Ozana Oancea care ne mărturisește: „pentru mine, calitatea de – mă tem să scriu cuvântul – curator e o experiență cu totul nouă, pe care aș repeta-o oricând, cu tot cu sentimentul răspunderii pe care îl implică.
Nu pot decât să sper că filmele care m-au interesat pe mine vor fi și pentru dumneavoastră, spectatori ai ZILELOR FILMULUI GERMAN, prilejuri de a cădea pe gânduri, de a vă lăsa cuprinși de nostalgii, de a surâde (chiar de a râde uneori) sau, de ce nu, de a trece la acțiune. Filmele sunt, așa cum se cuvine, diverse, fără însă a atinge ‘extremele’ dure. Vor fi filme cu personaje puternic conturate, complicate sau volatile, greu de prins, agile, dezinvolte sau visătoare, măcinate, cu artiști, cu comuniști, cu țărani, cu aventurieri, cu perverși, cu revoltați, cu disperați, cu tineri confuzi, cu maturi rătăcitori, cu bătrâni desprinși de realitate.”
Cea de-a 12-a ediție a ZILELOR FILMULUI GERMAN va fi deschisă de In Zeiten des abnehmenden Lichts | In Times of Fading Light regizat de Matti Geschonneck după un scenariu de Wolfgang Kohlhaase bazat pe romanul omonim al lui Eugen Ruge. Filmul este present în selecția de lungmetraje pentru cea de-a 30-a ediție a Premiilor Academiei Europene de Film.
Unul dintre invitații speciali de anul acesta este Wolfgang Kohlhaase, regizor de film și scenarist, cunoscut publicului pentru: Sommer vorm Balkon | Summer in Berlin (2005), Die Stille nach dem Schuß | The Legend of Rita (2000) sau Der schweigende Stern | First Spaceship on Venus (1960). Născut în 1931 și distins cu numeroase premii de-a lungul carierei sale de peste 50 de ani (dintre care amintim Ursul de Aur pentru întreaga activitate primit în 2010 la Berlinale), Kohlhaase va fi present la București și va răspunde întrebărilor spectatorilor prezenți la proiecția filmului.
Acțiunea din In Times of Fading Light se întâmplă în Berlinul de Est, în toamna anului 1989 când Wilhelm Powileit (Bruno Ganz) împlineşte 90 de ani, aniversare pe care o întâmpină cu un calm plin de stoicism. Comunist convins de mai bine de 75 de ani, pe vremuri a fugit din Germania nazistă, exilându-se în Mexic, Wilhelm continuă să se autoamăgească cu încăpăţânare, nerecunoscând că idealul său de lume mai bună nu a fost decât o himeră, iar marile speranţe de odinioară au sfârşit înăbuşite de birocraţie şi frică.
În timp ce pionerii vin să-i aducă omagii și să-l decoreze, generația tânără pleacă din țară, totul în jur pare să se năruiască anunțând, de fapt, căderea Republicii Democrate Germane și a Marelui Bloc Comunist.
“Având puternice ecouri Cehoviene, filmul tratează cu echilibru și umanitate destrămarea Blocului Estic, inserând povestea personajului principal într-un melanj aproape fără de cusur.” consemna The Hollywood Reporter după premiera de la Berlinale.
Cea de-a 12-a ediție a ZILELOR FILMULUI GERMAN este organizată de Goethe-Institut și se va desfășura la Cinemateca Eforie din București între 3 și 9 noiembrie. Biletele s-au pus deja în vânzare și pot fi achiziționate de la casele de bilete ale Cinematecii Eforie sau de la Union.
Mai multe detalii găsiți pe: https://www.facebook.com/Zilele-Filmului-German
Goethe-Institut este o instituţie culturală care promovează cultura Republicii Federale Germania pe plan mondial. Prin informaţii despre viaţa culturală, socială şi politică prezintă un tablou vast al realităţii germane. ZILELE FILMULUI GERMAN este unul dintre programele culturale pe care le desfășoară în România.