Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (7 – 13 martie 2016)

Belladonna, by Dubravka TuricȘtirile săptămânii: Marile trofee pentru scurtmetraj de la Cannes, Berlinale și Veneția, în premieră la BIEFF; Participanții atelierului „Civil Society Pitch”; De la Cannes la București – filmul celui mai proeminent regizor lituanian, Sharunas Bartas, vine la BIEFF; Ce mai vedem la One World Romania 2016; BUZZ CEE – Festival internațional de film dedicat cinematografiei din Europa Centrală și de Sud-Est, la Buzău; BIFF începe în aprilie; 27 de scurtmetraje în Competiția Internațională la NexT 2016. 10 scurtmetraje românești în Competiția Națională; Concursul The Pitch revine la NexT: 5.000 de euro pentru un scurtmetraj.

Marile trofee pentru scurtmetraj de la Cannes, Berlinale și Veneția, în premieră la BIEFF

Conectat la pulsul marilor evenimente europene de film, BIEFF prezintă un program de excepție, dedicat scurtmetrajelor premiate cu Ursul de Aur la Berlinale 2016, Palme d’Or la Cannes 2015 și Premiul Orizzonti la Veneția 2015, printre altele. Filmele din programul Golden Shorts vor fi difuzate în premieră în România, sâmbătă, pe 19 martie, de la ora 20:00, în Studioul de Operă și Multimedia al Universității de Muzică București.

Biletele pentru Golden Shorts sunt disponibile în avans prin eventbook.ro. De astăzi, se pot achiziționa bilete la toate proiecțiile BIEFF pe eventbook.ro

Alături de această proiecție-eveniment, programul de competiție Danger Is My Business îi va purta pe spectatori într-o experiență filmică plină de adrenalină, despre om ca unică specie capabilă de a se pune deliberat în situații limită și de a le transforma în salturi existențiale. La capătul confruntarii cu pericolul, mecanismul fricii este metamorfozat din instinct de auto-conservare în instrument de auto-cunoaștere.

Golden Shorts: Best Films in Major Festivals

La doar trei saptămâni de la decernarea premiilor Festivalului de la Berlin 2016, Batrachian’s Ballad, filmul laureat cu Ursul de Aur, va putea fi văzut pe ecranele din București. Regizoarea Leonor Teles, născută în comunitatea Romani din Portugalia, este cea mai tânără regizoare care a primit vreodată Ursul de Aur. Filmul a pornit de la o poveste foarte personală despre tradiția portughezilor de a așeza broaște din ceramică la intrarea în restaurente pentru a îndepărta țiganii.

Câștigătorul Palme d’Or pentru scurtmetraj la Cannes 2015 a fost Waves ‘98, realizat de regizorul libanez Ely Dagher un eseu vizual personal dedicat orașului său natal, Beirut, și o explorare artistică a relației lui Dagher cu Liban, țara sa natală, proiectată prin povestea unui tânăr deziluzionat de viața sa în Beirutul segregat.

Kung Fury, de David Sandberg, a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film 2015. Deopotrivă omagiu și parodie a filmelor de acțiune cu polițiști din anii ‘80, este scurtmetrajul care a spart toate recordurile pe Kickstarter, primind o finanțare de 630.019$ de la fani.

Originalitatea lui Rate Me i-a adus lui Fyzal Boulifa, pentru a doua oară, Premiul Illy pentru scurtmetraj la Cannes. Ficțiunea spune povestea lui Coco, o escortă adolescentă care este prezentată prin prisma evaluărilor oferite de utilizatorili site-ului de date-uri (care există și în realitate), adevărata ei identitate fiind incertă.

To Be and to Come Back, primul scurtmetraj de non-ficțiune realizat de Xacio Baño, a obținut Premiul Canal+ la Clermont-Ferrand Film Festival, și este un tur de forță minimalist în care autorul, folosind metaficțiunea drept metaforă, încearcă să le explice bunicilor săi ce înseamnă să fii realizator de filme.

Belladonna, regizat de Dubravka Turic, a obținut Premiul Orizzonti pentru scurtmetraj la Festivalul Internațional de Film de la Veneția 2015 și pornește de la motivul renascentist al Belladonnei, femeia care se intoxica pentru a-și mări pupilele, care aveau să o facă mai atractivă și frumoasă.

Programul de competiție Danger Is My Business – un roller-coaster cinematografic

The Breath, al lui Fabian Kaiser, oferă o privire încântătoare și originală asupra tăriei de caracter a eroului anonim al societății moderne: pompierul. Înlocuind dialogul cu un expresiv peisaj de ambianțe sonore, documentarul hibrid al lui Kaiser observă un grup de pompieri în timpul antrenamentului zilnic. Repetarea exercitiilor fizice nu generează însa rutină, ci scoate la lumină acel filon interior atât de rar întâlnit, care îi face capabili de perpetua confruntarea cu focul.

The Breath, de Fabian Kaiser

Prezentat în cadrul Festivalului de la Locarno, Nothing Human ne prezintă un suprinzător paradox al definirii noastre ca ființe umane. Regizorul Tom Rosenberg conturează povestea lui Louis Akin, investigator judiciar cu o experiență de peste 30 de ani și responsabil de ancheta atacului în masă din 2009, de la o bază militară americană. Ajuns la finalul carierei, Akin constată că violența suspecților săi provine, de fapt, dintr-o exacerbată (și întunecată) creativitate.

Uncanny Valley, al lui Paul Wenninger, dezvăluie povestea traumei de război, înfățișând camaraderia dintre doi soldați care încearcă să răzbată prin tranșeele Primului Război Mondial. Folosind animația stop-motion, protagoniștii lui Wenninger se mișcă precum marionete într-un teatru al războiului, care licărește, la fiecare pas, frică și pericol. Într-un neașteptat cadru final, regizorul ne amintește că existența într-un prezent ultra-sigur, ferit de orice amenințare, ne face să clasăm confruntarea cu moartea drept un exponat de muzeu.

Biroul de Cercetări Melodramatice prezintă ultima parte a trilogiei Alien Passions, video-performance-ul intitulat Above the Weather. Artistele Alina Popa și Irina Gheorghe interpretează două femei cochete din înalta societate, care calătoresc într-o decapotabilă de epocă prin peisajul câmpurilor de petrol ale României. Rulând pe fundal fictive anunțuri radio care prognozează fenomene naturale cu efecte dezastruoase, filmul este un comentariu incisiv la adresa dependenței noastre catastrofale față de combustibilii fosili.

I Remember Nothing, de Zia Anger, se structurează în jurul celor cinci stadii ale epilepsiei în timp ce observă o zi din viața adolescentei Joan. Un personaj reprezentativ pentru angoasa adolescentină, o forță a vieții în devenire, dar oprită din dezvoltare.

Participanții atelierului „Civil Society Pitch”

După o săptămână grea în care au fost întoarse pe toate părțile zeci de candidaturi, tutorii noștri au realizat selecția finală a participanților la atelierul „Civil Society Pitch”. Selecția cuprinde 13 subiecte din domeniul drepturilor omului propuse de societatea civilă pentru a fi transformate în filme documentare, iar 17 cineaști cu experiență și extrem de motivați vor lucra cu activiștii în cadrul atelierului.

În perioada următoare tutorii noștri Ioana Avădani, director Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Mona Nicoară, regizor și producător vor lucra cu activiștii pentru drepturile omului la realizarea pitch-urilor. Matching-ul final cu cineaștii va avea loc într-un eveniment de două zile, în perioada 26-27 martie, la Centrul Ceh din București, în cadrul celei de-a 9-a ediții One World Romania.

One World Romania

       Selecție societatea civilă:

  1. Adi Dohotaru / “Dreptul la oraș”
  2. Asociația ACCEPT / “Povești din comunitatea LGBT din România”
  3. Asociația Expert Forum / “Alegerile și frauda electorală în România”
  4. Asociația Heima / “Centrul pentru imigranți din Ardud, Satu Mare”
  5. Centrul FILIA & Funky Citizens / “Persoane fără identitate”
  6. Centrul Parteneriat pentru Egalitate-CPE / “Brutăria socială MamaPan”
  7. Florin Bădiță / “Spirit de voluntar”
  8. Fundația Cartea Călătoare / “Situația copiilor nevăzători neșcolarizați”
  9. Grupul Informal de Acțiune Vulturilor / “Evacuările din Vulturilor 50”
  10. Letea în UNESCO / “Satul Letea”
  11. Miliția Spirituală / “Identități uitate: Romii musulmani din Dobrogea”
  12. Samusocial din România / “Poveștile persoanelor adulte fără adăpost din București”
  13. Societatea pentru Analize Feministe AnA / “Povești urbane despre (ne)reprezentare”

       Selecție cineaști:

  1. Alexandra Carastoian
  2. Alina Manolache
  3. Camelia Popa
  4. Dorin Moldoveanu
  5. Eugeniu Bocancea
  6. Flavia Dima
  7. Ileana Gabriela Szasz
  8. Ira Merzlichin
  9. Irina Malcea
  10. Iulia Stoian
  11. Mihai Bauman
  12. Mihai Nanu
  13. Mirona Radu
  14. Ozana Nicolau
  15. Pataki Farkas
  16. Sabin Dorohoi
  17. Tedy Necula

Invitatul special al atelierului One World Romania 2016 este Maciej Nowicki, director al Festivalului Internațional de Film Watch Docs, Polonia.

Mai multe detalii despre proiectele selectate puteți găsi aici: http://oneworld.ro/2016/l/ro/stiri/205/am-selectat-participantii-la-civil-society-pitch/.

greenaway-posterDe la Cannes la București – filmul celui mai proeminent regizor lituanian, Sharunas Bartas, vine la BIEFF

În cadrul colaborarării cu Quinzaine des Réalisateurs Cannes, unul dintre parteneriatele de tradiție ale BIEFF, va fi prezentat în premieră în România noul lungmetraj al regizorului lituanian Sharunas Bartas, Peace to Us in Our Dreams. Filmul a beneficiat de premieră internațională la Cannes 2015, iar în București va fi difuzat pe 16 martie, ora 19.30, la Cinema Elvire Popesco, cu sprijinul Dacia. Biletele sunt deja disponibile pe eventbook.ro.

Încă o premieră românească va avea loc în cadrul Galei de închidere, cu proiecția eroticului și provocatorului Einsenstein in Guanajuato, cel mai recent lungmetraj al lui Peter Greenaway, film participant în competiția pentru Ursul de Aur la Berlin 2015 și proiectat în capitală duminică, 20 martie, ora 20.00, la Cinema Muzeul Țăranului, cu sprijinul British Council. Bilete în avans prin eventbook.ro.

Programul BIEFF este completat de evenimente conexe: selecționeri de la Berlin, Veneția și Clermont-Ferrand, membri ai juriului BIEFF, se vor întâlni cu publicul și cu tinerii cineaști în cadrul unui seminar. În parteneriat cu Săptămâna Sunetului și Festivalul LIKE CNDB, BIEFF propune publicului noi moduri de a experimenta filmul, iar cea de-a patra ediție a workshop-ului de film experimental NISI MASA va lua startul luni, odată cu festivalul.

Acțiunea celui mai recent film al regizorului lituanian Sharunas Bartas, Peace to Us in Our Dreams, care a beneficiat de premieră internațională la Cannes, gravitează în jurul unui intelectual, citadin prin excelență (rol jucat de Bartas însuși), care pornește într-o scurtă escapadă estivală la casa lui de la țară, însoțit de fiica lui (rol interpretat de Ina Marija Martaite, fiica lui Bartas în viața reală) și de partenera lui, o violonistă (interpretată de violonista Lora Kmielliauskaite). Învăluit în imaginea feerică a naturii aflate într-o stare de liniște deplină, pe care doar prezența omului o tulbură, filmul e o reflexie dureroasă, meditativă și tristă asupra momentului în care viața ajunge într-un punct fără întoarcere, la fel ca cea a personajului pe care Bartas a ales să-l joace. (Dan Făinaru, Screen Daily)

Trailer Peace To Us in Our Dreams https://youtu.be/HBrgsbBw4ww

peace to us in our dreams

Încărcat erotic și conceput cu măestrie, Eisenstein in Guanajuato este primul dintre cele două titluri dedicate unor momente din viața cineastului sovietic Sergei Eisenstein, cel mai mare regizor de film mut al Rusiei. Îndrăzneț portret filmic al unei legende ruse, lungmetrajul analizează fără menajamente orientarea sexuală a acestuia într-un fel care nu ar fi fost vreodată posibil în țara sa natală. Participant în competiția pentru Ursul de Aur la Berlin, filmul dovedește că Peter Greenaway nu și-a piedut abilitatea de a uimi și de provoca plăceri vinovate publicului la vizionarea filmelor sale. Un experimentalist din ce în ce mai provocator, Greenaway aparține unei categorii rare, cea a regizorilor care reușesc să încânte și să zăpăcească, să provoace și să șocheze, trăsătură prezentă din plin și în ultima sa perioadă de creație.

Trailer Eisenstein in Guanajuatohttps://youtu.be/WXyrdYzI9m4

Seminar cu juriul BIEFF: selecționeri de la Veneția, Berlin și Clermont-Ferrand

Seminarul The Lifespan of Cinematic Experimentation – Festival Strategies and Beyond va fi o întâlnire de neratat în cadrul căreia participanții vor învăța din experiența unor profesioniști de renume ai industriei, selecționeri pentru Festivalurile de la VenețiaBerlin și Clermont-Ferrand, și de la doi artiști recunoscuți: Paolo Bertolin — Membru al comitetului de selecție, Festivalul Internațional de Film de la Veneția, Ulrich Ziemons — Coordonator de program, Festivalul Internațional de Film de la Berlin – Forum Expanded, Ludovic Chavarot — Membru al comitetului de selecție, Festivalul Internațional de Scurtmetraj de la Clermont-Ferrand – Competiția LABO, Roee Rosen — Artist vizual și regizor, câștigătorul Marelui Premiu BIEFF 2011 și 2014, Xandra Popescu — Artistă și co-curatoare a spațiului de proiecte Atelier 35, București. Întâlnirea are loc sâmbătă, 19 martie, de la ora 15:30, în foaierul Institutului Francez din București (Bd. Dacia, nr. 77). Intrarea este liberă, iar înscrierile se fac la pr@bieff.ro.

Ce mai vedem la One World Romania 2016

Cea de-a noua ediție a Festivalului de Documentar și Drepturile Omului One World Romania vă promite un tratament cu filme documentare pentru diverse afecțiuni colective ale societății în care trăim. Știți deja că o parte din filmele noii ediții atacă subiecte precum criza refugiaților și valorile europene puse la încercare – teme extrem de actuale și prezente în viețile noastre.

cd5a9439-91b6-4b23-9a55-e98c791b7b37

Alte subiecte care au fost recent aduse și în atenția mass-media din România sunt cel al violenței domestice și cel al violului. În secțiunea „Ochiul vânăt al dragostei noastre” reunim 3 lungmetraje și 2 scurtmetraje cu povești din India, Tanzania, Statele Unite ale Americii, Belgia și Austria. „India’ Daughter” este poate cel mai impresionant film al acestei secțiuni, iar la proiecțiile din datele de 23 și 24 martie veți avea ocazia să o cunoașteți pe regizoarea Leslee Udwin. Leslee prezintă cazul lui Jyoti Singh – o studentă la Medicină din Delhi, care a fost ucisă în urma unui viol în grup, totodată investigând și cultura patriarhală a Indiei și toate prejudecățile care au dus la tragicul eveniment.

Din aceeași categorie a subiectelor ce trebuie neapărat aduse în discuție mai des sunt și filmele secțiunii „Dincolo de cămașa de forță”. Documentarele incluse aici ne poartă în lumea din spatele zidurilor unor instituții de boli mintale din Germania, Austria, Italia și Croația. Cunoaștem oameni care poate ne sperie, dar care ne pot și semăna în anumite privințe. Unul dintre filmele acestei secțiuni, intitulat „Only Barberry Remains”, urmărește încercarea unui psiholog austriac și a doi pacienți evadați din aripa de maximă siguranță al unui spital psihiatric din Germania de a deschide un centru de terapie alternativă. Regizoarea Lia Sudermann va fi prezentă la proiecțiile documentarului de joi 24 martie și vineri 25 martie.

O altă secțiune din cadrul noii ediții One World Romania poartă numele „Trăim ca să muncim?” și prezintă 3 documentare europene, dar și o selecție de 8 scurtmetraje realizate la Studioul Alexandru Sahia în perioada 1949-1896. Filmele acestei secțiuni explorează din mai multe puncte de vedere teribila piață a muncii din zilele noastre – un grup de tineri defavorizați din Norvegia refuză să danseze cum le cântă „piața”, câțiva greci ajunși în situații dramatice încearcă să ducă lucrurile pe un făgaș normal, iar un tânăr sârb se zbate să iasă din orașul minier unde s-a născut și care nu-i oferă nicio perspectivă.

Pentru mai multe informații despre festival, ne puteți scrie pe adresa info@oneworld.ro. Vă așteptăm pe site, facebook și youtube cu mai multe știri despre ce veți vedea la One World Romania 2016! Nu uitați că biletele pentru festival sunt disponibile pe site-ul Eventbook. Festivalul are loc în perioada 21-27 martie la Cinema Eforie, Cinema Union, Cinema Elvire Popesco, Hollywood Multiplex și Centrul Ceh.

* Secțiunea „Dincolo de cămașa de forță” este organizată în parteneriat cu Centrul de Resurse Juridice, în cadrul campaniei „Lagărele de lângă tine”, proiect finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Pentru informaţii oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesaţi www.eeagrants.org.   

Afis BUZZ CEEBUZZ CEE – Festival internațional de film dedicat cinematografiei din Europa Centrală și de Sud-Est, la Buzău

În perioada 4 – 8 mai, la Buzău, va avea loc prima ediție a Festivalului Internațional de Film Buzău, BUZZ CEE.

Iubitorii de film din Buzău și din țară sunt așteptați să se bucure de peste 30 de filme europene din regiune, dar și de câteva surprize cinematografice din România și să participe la evenimente organizate special pentru ei.

BUZZ CEE este un festival internațional de film dedicat regiunii Europa Centrală și de Sud-Est, inclusiv Grecia și Turcia. Festivalul își propune să promoveze producții de calitate din țările din regiune și să aducă la Buzău filme care ajung rareori pe marile ecrane din România, oferind publicului posibilitatea să intre în contact cu cinematografia central și sud-est europeană.

„Facem BUZZ-CEE pentru că ne plac filmele și pentru că ne place partea asta de lume, căreia îi aparținem și pe care o dorim din ce în ce mai atractivă. De câțiva ani buni, România este bine definită pe harta cinematografică a lumii, un bun motiv pentru care noi vrem să punem Buzăul pe harta cinematografică a României și a Europei Centrale și de Sud-Est. Eu, unul, abia aștept să văd sălile pline în acest oraș primitor și cu oameni entuziaști”, declară Florin Barbu, critic de film și selecționer BUZZ CEE.

La prima ediție, BUZZ CEE invită producătorii și realizatorii de film din România și din regiune să își înscrie proiectele în trei secțiuni competiționale: lung-metraj, scurt-metraj și documentar. Filmele câștigătoare vor fi premiate cu trofeele Long BUZZ, Short BUZZ și Real BUZZ.

Înscrierea proiectelor se poate face online, pe www.buzzcee.ro sau prin intermediul portalului Film Freeway, până la 1 aprilie 2016, ora 17.00 (ora României).

Selecția filmelor care vor intra în competiție este realizată de criticii de film Florin Barbu și Cristi Mărculescu.

Proiectele câștigătoare vor fi alese de jurii alcătuite din profesioniști ai industriei cinematografice din România și din țările regiunii, iar publicul va fi invitat să își voteze filmul preferat, care va fi premiat cu trofeul Pop BUZZ.

Festivalul va fi prezentat de actorii Andreea Vasile și Dan Bordeianu.

Proiecțiile vor avea loc timp de cinci zile în trei locații centrale din orașul Buzău: Cinema Dacia 3D, sala Teatrului George Ciprian și Sala Consiliului Județean Buzău. Intrarea la toate filmele din cadrul festivalului va fi liberă.

Liceenii din Buzău care doresc să ia parte la realizarea evenimentului pot să devină voluntari BUZZ CEE. Tot ce trebuie să facă este să trimită un e-mail la adresa voluntar@buzzcee.ro în care să se prezinte pe scurt și să menționeze de ce ar vrea să facă parte din echipa BUZZ CEE.

„Ne bucură faptul că prima ediție a Festivalul Internațional de Film Buzz CEE se va desfășura la Buzău și dorim că acest eveniment să plaseze atât municipiul, cât și întregul județ, pe harta cinefililor. Consiliul Județean, alături de Teatrul George Ciprian, sprijină organizarea acestui eveniment care va atrage iubitorii de film. În același timp, este un prilej foarte bun să arătăm tuturor oaspeților, și nu numai, că județul Buzău merită vizitat pentru că avem locuri unice în Europa, de o frumusețe aparte”, a declarat Petre Emanoil Neagu, președintele Consiliului Județean Buzău.

„Este o mare bucurie pentru întreaga comunitate locală că se poate organiza un festival de film de o asemenea anvergură, cu invitați de marcă, nume mari ale cinematografiei românești și din spațiul sud-est-european. Întotdeauna am considerat că nu trebuie uitat faptul că la baza civilizației și educației noastre, a omenirii,  stă cultura prin diversele ei forme. De data aceasta, în centrul antenției noastre va fi filmul, mai bine spus filmul de calitate ridicat la rang de artă. Ne dorim ca aceast festival să fie de bun augur, să fie deschizător de drumuri, iar publicul buzoian și nu numai, să fie recompensat cu proiecţii cinematografice de excepţie” , a declarat și Adrian Neagu, director general TVSat 2002.

BUZZ CEE, Festivalul Internațional de Film Buzău, este organizat de Asociația CulturALL, în parteneriat cu Consiliul Județean Buzău, Primăria Buzău și Consiliul Local Buzău și susținut de TVSat 2000, Teatrul George Ciprian Buzău și Cinelab România.

BIFFBIFF începe în aprilie

Festivalul Internațional de Film București, cel mai longeviv festival competițional de lungmetraj din Capitală, se va desfășura anul acesta, între 18 și 24 aprilie.
În doar șapte zile de festival, la Institutul Francez (Sala “Elvire Popesco”), Muzeul Tăranului Roman și Clubul Tăranului vor avea loc evenimente speciale dedicate copiilor și adulților: proiecții în premierã în România, gale,  “workshop-uri”, “master-classes” etc.
Direct de la Berlin la BIFF, vin anul acesta, două lung-metraje care au făcut parte din Competiția Oficială: filmul “SOY NERO” (Germania / Franța / Mexic, S.U.A. 2016), regizat de Rafi Pitts care îl are co-scenarist pe Răzvan Rădulescu și “A DRAGON ARRIVES!”, în regia iranianului Mani Haghighi, (Iran 2016). “SOY NERO”
Un film la fel de ursuz și incomod precum subiectul pe care-l abordează, SOY NERO se manifestă degajat sub emblematica semnătură a lui Rafi Pitts, originile iraniano-britanice ale regizorului lăsându-și amprenta asupra încărcăturii culturale a acestei producții cinematografice.
“A DRAGON ARRIVES!” 
Realizat în maniera jucăușă și absurdă cu care ne-a obișnuit Mani Haghighi, acest “film d’auteur” cu pretentii “arthouse” este intrigant și halucinant; o poveste ruptă din Iranul anilor 60,  într-un context atemporal.
Cea de-a XII-a ediție completează conceptul Festivalului Internațional de Film București la care, pe lângă secțiunile tradiționale (Competiție, BEST 4 Kids), se adaugă două secțiuni noi: Le Film francophone și Veneţia, cea din urmă dedicată Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia.
Filmele, cele mai multe fără distribuitor în România și invitații speciali din cinematografia românească și internațională, garantează o săptămână magică pentru iubitorii de artă și cultură. 
Festivalul Internațional de Film București este organizat de Fundația Charta și se desfășoară cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei (CNC), al Uniununii Cineaștilor din România și al Institutului Cultural Român, sub Înaltul Patronaj al Alteței Sale Regale Principele Radu al României.

27 de scurtmetraje în Competiția Internațională la NexT 2016. 10 scurtmetraje românești în Competiția Națională

27 de scurtmetraje concurează anul acesta pentru trofeul Festivalului Internațional de Film NexT (7-11 aprilie), în Competiția internațională. Selecționerii Irina Trocan, Massimiliano Nardulli și Oana Ghera au ales din cele peste 2.000 de filme înscrise în festival câteva dintre cele mai provocatoare scurtmetraje recente. Spectatorii NexT se vor delecta cu viziuni inedite și povești venite de prin toată lumea, din Muntenegru, până în Chile și Filipine.

Selecția își propune să ofere publicului român o privire cât mai largă asupra producției de scurtmetraj la nivel internațional, trecând prin genuri, stiluri și influențe cinematografice diverse.

“Ce au avut în comun competițiile NexT din toți acești ani a fost o dorință de a găsi, din multele filme primite, cele pe care spectatorii (și noi, de altfel) o să le ținem minte – filme care pot avea uneori stângăcii de începător și de multe ori sunt solicitante, dar întotdeauna au multe de oferit. Cei aproximativ douăzeci şi cinci participanţi prezenţi în fiecare an în competiția NexT sunt regizori de urmărit, iar cei din generaţiile trecute deja au început să fie cunoscuţi într-un cerc mult mai larg”, spune criticul de film Irina Trocan.

Spectatorii vor vedea, printre altele, o distopie animată despre un bărbat care participă la o ședință de terapie prin țipăt în încercarea de a-și recupera masculinitatea, într-o mare de bărbați amuțiți – MANOMAN (film nominalizat la Premiile BAFTA 2016),  un pseudo road movie în care un el și-o ea pleacă într-o călătorie fără vreo țintă anume, la capătul căreia povestea lor s-ar putea destrăma – Sobre El Cielo, un thriller bulgăresc în cheie realistă despre un bărbat care ajunge să facă un gest disperat în încercarea de a face rost de  banipentru înmormântarea tatălui lui – Zeus sau o poveste de dragoste din Bosnia-Herțegovina – Kalo – în care un paznic de supermarket care se bâlbâie când vorbește desenează pe geamurile magazinului de peste drum în care lucrează fata de care e îndrăgostit, pentru a-i da de înțeles ce simte. Tot o declarație de dragoste, de data aceasta sub forma unui experiment vizual candid, este și Four Postcards to Marta, unul dintre filmele cele mai ambițioase de anul acesta, alături de scurtmetraje precum We make couples sau Six Cents in the Pocket, care duc competiția încă și mai departe în zona experimentului și a inovației formale.

(Int Comp) Zeus_Still_04În competiție intră și două filme românești Te mai uiți și la om, de Ana-Maria Comănescu, și Dispozitiv 0068, de Radu Bărbulescu.

Scurtmetrajele selecționate în cadrul Competiției Internaționale concurează pentru Trofeul NexT, un premiu care valorează 2.000 de euro, Premiul „Cristian Nemescu” pentru cea mai bună regie și Premiul „Andrei Toncu” pentru cel mai bun sunet, ambele în valoare de 1.000 de euro. Toate premiile sunt oferite de Institutul Cultural Român.

Juriul care va decide premianții din Competiția Internațională este format din americanul Kevin B. Lee, contributor la The New York Times, Sight & Sound, Slate și Indiewire, autor a peste 250 de video-essays, francezul Selim Azzazi, sound editor și sound designer, care a lucrat cu Jean-Pierre Jeunet, Radu Mihăileanu, Jean-Jacques Annaud, Oliver Stone, Michel Hazanavicius și Luc Besson, finlandezul Jukka-Pekka Laakso, directorul artistic al Festivalului International de Film de la Tampere și românul Tudor Jurgiu, regizorul lungmetrajului „Câinele japonez”.

Competiția națională, ajunsă la cea de-a treia ediție, reunește anul acesta 10   scurtmetraje, care concurează pentru Premiul pentru Cel mai Bun Film Românesc, premiu în valoare de 1.000 de euro, oferit de Institutul Cultural Român.

Dorian Boguță, își va prezenta cel mai nou scurtmetraj, Vera, povestea unui tânăr ghinionist în dragoste, respins pe rând de iubită și de o prostituată înainte să o cunoască întâmplător pe Vera. Roxana Bențu aduce singura animație a competiției, Paper Bag, iar Sebastian Mihăilescu revine la NexT cu cel mai recent scurtmetraj al său, Apartament interbelic în zonă superbă, ultracentrală, ai cărui protagoniști sunt Maria Popistașu și Iulian Postelnicu.

“Alese din peste 100 de filme înscrise, scurtmetrajele selecționate oferă o privire de ansamblu asupra direcțiilor estetice ale producției cinematografice românești, scoțând totodată în față cineaști tineri promițători”, spun cei trei selecționeri.

Scurtmetrajele românești vor fi jurizate de trei câștigători din istoria NexT: Andrea Jublin (câștigător al Trofeului NexT în 2007, cu Il Supplente), Elad Keidan (câștigător al Trofeului NexT în 2009, cu Hymnon) și Nicolae Constantin Tănase (câștigător al premiului Villa Kult în 2010, cu Outrageously Disco).

Paul Muresan, castigator 2015 The PitchConcursul The Pitch revine la NexT: 5.000 de euro pentru un scurtmetraj

Concursul The Pitch revine la Festivalul Internațional de Film NexT (7-11 aprilie). Cineaștii aflați la început de drum se pot înscrie, pentru al treilea an consecutiv, în cursa pentru un premiu de 5.000 de euro, bani acordați pentru producția unui scurtmetraj. Competiția este organizată de ShortsTV, canalul dedicat scurtmetrajelor, și are loc în cadrul mai multor festivaluri, inclusiv cel de la Cannes.

În 2015, juriul și producătorii străini au fost impresionați de calitatea proiectelor selectate la The Pitch și cea a prezentărilor echipelor. Câştigătorul concursului a fost Paul Mureșan (Mom, Dad, I Have to Tell You Something…).

Festivalul organizează și NexT Short Film Market, în completarea concursului The Pitch. Cei 10 cineaști selecționați pentru The Pitch vor avea, în plus, posibilitatea de a discuta aplicat pe scenariile lor cu un script doctor, scriitorul si scenaristul Florin Lăzărescu, și de a-și prezenta proiectele în fața producătorilor români și străini. Candidații trebuie să fi regizat sau produs cel puțin un film scurt. Proiectul de scurtmetraj depus trebuie să aibă un buget mai mic de 10.000 de euro și o durată maximă de 12 minute. Iar filmul trebuie să fie produs într-un an sau finanțarea va fi retrasă.

Anul acesta, regulile jocului se schimbă! Cei 10 cineaști selecționați vor participa la o finală live, cu două runde și cu public, care va avea loc luni, 11 aprilie. În prima rundă, vor avea la dispoziție 1 minut pentru a-și expune ideea, în limba engleză, în fața juriului, care va lua în considerare și showreel-urile concurenților. Apoi membrii juriului vor alege cele 5 idei despre care vor să afle mai multe. Cei 5 cineaști rămași în competiție se vor întoarce pe scenă și vor răspunde la întrebările juriului. Cea mai bună idee va primi 5.000 de euro.

Înscrierile încep astăzi, 11 martie, și se vor încheia pe 27 martie, la ora 23.59, ora României. Candidaturile vor conține un sinopsis al filmului, concepția regizorală, bio-filmografia regizorului și un showreel de 30-60 de secunde, toate în limba engleză. Selecția celor 10 concurenți va fi făcută de către ShortsTV.

Candidații admiși vor fi anunțați pe 1 aprilie (fără păcăleală!) și vor primi ultimele instrucțiuni pentru finală.

Detalii despre înscrierea la concursul The Pitch și participarea la NexT Short Film Market pot fi consultate pe nextfilmfestival.ro. Regulamentul complet al concursului The Pitch poate fi consultat pe site-ul www.shorts.tv.

Articole similare

Sâmbătă, Festivalul Internațional de Film NexT anunță câștigătorii celei de-a cincea ediții!

Jovi Ene

Câteva știri din lumea culturală românească (27 mai – 2 iunie 2019)

Jovi Ene

Festivalul Filmului European revine la Timișoara în perioada 9-12 mai

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult