Știrile săptămânii: Documentarul românesc Vasile, produs de atelierul de film Aristoteles Workshop, în Competiția Oficială a prestigiosului Festival de la Tampere; Arta ca politică: prestigiosul Festival Internațional de Film Rotterdam revine la BIEFF 2017; Documentarul „Varză, cartofi și alți demoni” va fi proiectat în cadrul One World Romania; Despre spiritualitate în era digitală. Ursul de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale în Competiția Internațională BIEFF 2017; Luni începe One World Romania.
Documentarul românesc Vasile, regizat de finlandezul Sakari Suuronen, în Competiția Oficială a prestigiosului Festival de la Tampere/Finlanda
Filmul documentar Vasile, realizat la cea de-a 11-a ediție Aristoteles Workshop de echipa formată din regizorul și directorul de imagine finlandez Sakari Suuronen, editorul Ruxandra Pintilie și de Diana Rusu (imagine și traduceri), va fi prezentat vineri, 10 martie, în cadrul competiției naționale de scurtmetraje a celei de-a 47-a ediții a Festivalului de Film de la Tampere, unul dintre cele mai vechi festivaluri de film de scurtmetraj din nordul Europei. Vasile a fost selectat alături de alte 27 documentare de scurtmetraj și 8 de lungmetraj.
Timpul se scurge molcom într-un sat din Maramureș. Însă Vasile Onea, un țăran din sat, reușeste să capteze frumosul în orice lucru banal sau mărunt, ajutat de aparatul de fotografiat. De la construirea căpițelor de fân, până la câinii leneși ce se ascund de arșiță. Vasile și-a transformat căsuța modestă din sat într-un monument viu și grăitor al momentelor trecătoare. Cine însă îl va imortaliza și pe el, când toată energia lui este dedicată celorlalți?
Regizorul Sakari Suuronen este extrem de onorat pentru selecționarea filmului său în cadrul acestui festival de film. “Sper ca filmul să emoționeze publicul la fel de mult pe cât ne-a emoționat și pe noi, creatorii. Îmi doresc ca Tampere să deschidă calea unui parcurs festivalier lung, pentru ca spectatori din toată lumea să poată viziona filmul și să-l cunoască pe Vasile”.
Despre Festivalul de Film de la Tampere, Finlanda
Festivalul de Film de la Tampere reunește anual peste 30.000 de cinefili, profesioniști și amatori, fiind clasat printre primele trei cele mai importante festivaluri de film de scurtmetraj și documentar din lume, selecția făcându-se din aproximativ 4.000 de filme înscrise. Competiția internațională de scurtmetraje este recunoscută în întreaga lume, drept urmare organizația poate propune filme pentru prestigioasele gale Oscar®, BAFTA și European Film Awards (EFA). Competiția națională reprezintă o rampă de lansare extrem de importantă pentru regizorii finlandezi.
Aristoteles Workshop, ediția a XII-a (2017)
Ediția a 12-a a Aristoteles Workshop se va desfășura între 3 iulie și 5 august 2017 în satul Șiria din județul Arad. Timp de cinci săptămâni, sub îndrumarea unui grup de experți si tutori de renume mondial, un grup de 12 participanți trec prin toate etapele realizării unui film documentar, de la idee, la filmare, montaj și prezentarea produsului finit în fața unui juriu de profesioniști internaționali.
Program inițiat în parteneriat cu Canalul ARTE/France, anul trecut Aristoteles Workshop s-a desfășurat cu sprijinul Fundației Baia Mare 2021 – oraș candidat pentru titlul de Capitală Culturală Europeană 2021 – și al Centrului Național al Cinematografiei.
Apelul la înscrieri este acum deschis pe situl www. aworkshop.org.
Arta ca politică: prestigiosul Festival Internațional de Film Rotterdam revine la BIEFF 2017
Continuând colaborarea de succes cu inovatorul Festival Internațional de Film de la Rotterdam, BIEFF oferă cinefililor din România ocazia rară de a vedea câteva dintre cele mai interesante filme din competiția Tiger Awards for Short Films. Concentrându-se asupra rolului cinema-ului în (re)prezentarea istoriei recente, cu complexele sale implicații socio-politice, programul tematic Painting With History relativizează noțiuni precum realitatea și ficțiunea, falsitatea și adevărul, analizând căile prin care subiectivitatea și obiectivitatea se întrepătrund în procesul de construire a memoriei și identității, atât personale cât și colective.
Un plin de energie și culoare (auto)portret-al-artistului, ce călătorește liber între trecut și viitor, între știință și vis, filmul thailandezului Korakrit Arunanondchai, Painting With History in a Room Filled With People With Funny Names 3, urmărește artistul aflat în căutarea propriei identități, în spațiul de întâlnire între Orient și Occident. Cantități bine dozate de budism, animism, tehnologie și cultură pop fuzionează la limita dintre videoclip hip-hop și reclamă religioasă, într-un film care analizează rolul spiritualității în era globalizării și digitalizării.
Focalizând pe conceptul de reprezentare națională, One.Two.Three, expus la cea de-a 56-a Bienală de la Veneția, este un demers de restituție a rolului aproape necunoscut jucat de intelectualitatea congoleză în cadrul mișcării Internaționala Situaționistă. Împreună cu autorul cântecului și cu câțiva tineri muzicieni din Kinshasa, artistul vizual Vincent Meessen reinterpretează un cântec de protest scris în mai 1968; iar legendarul club de rumba Un.Deux.Trois, cândva sediul modernității artistice congoleze, devine cutie de rezonanță pentru impasurile istoriei, în timp ce proteste populare izbucnesc chiar dincolo de zidurile sale.
Textele de prezentare complete, realizate de Ioana Florescu și Adina Marin, sunt disponibile aici.
Investigând cu inteligență și spirit ludic însuși actul privirii, programul de competiție The Alchemy of the Frame explorează nelimitatul și mereu suprinzătorul potențial creativ al limbajului cinematografic.
După premiera internațională la prestigiosul Festival de Film de la Locarno, etern provocatorul Gabriel Abrantes revine la BIEFF cu umorul subversiv specific, într-o ireverențioasă poveste falică despre sculptura lui Brâncuși numită Principesa X, simultan un omagiu emoționant și plin de respect adus fragilității umane ce se ascunde sub masca curajoasă a artei. A Brief History of Princess X face o cronică a celebrei lucrări de (infamă) notorietate a sculptorului, urmărind firele narative încărcate de erotism care fac legătura între conceperea lucrării, cea care i-a fost model (Principesa Marie Bonaparte), studiile ei revoluționare în materie de sexualitate feminină și, în fine, impactul sculpturii în spațiul muzeal.
Ce au în comun John Travolta, Olivia Newton-John, Karl Marx, Jean Baudrillard, American Apparel și Bob Dylan? Cu toții fac parte din căutarea unei narațiuni comune în contagiosul eseu cinematografic al lui Max Grau, «[…] craving for narrative». Izolând un motiv muzicalo-narativ din Grease, filmul din anii ‘70, pe care îl repetă obsesiv, regizorul deschide o discuție francă despre infiltrarea culturii pop în conștiința colectivă. Regizorul va fi prezent la proiecții cu sprijinul Goethe-Institut.
Cu Foyer, arta iese în stradă. Ismaïl Bahri se plimbă cu camera de filmat prin Tunis, înregistrând orașul și pe locuitorii săi. Elementul subversiv din acest travelogue artistic e generat de bucata de hârtie albă care obturează obiectivul camerei, creând ca efect o reprezentare neașteptată a realității, ce se schimbă ca nuanță și ton în funcție de capriciile vântului. Cortina-barieră a lui Bahri invită la un nou discurs despre moduri de a privi, propunând de fapt o reinterpretare a parabolei Peșterii lui Platon, în care ecranul devine agora pentru idei și opinii, iar totul, de la artă la economie și politică, devine subiect de dezbatere. Foyer s-a bucurat de un deosebit succes în circuitul festivalier internațional, fiind proiectat la festivaluri precum Toronto, Rotterdam, FIDMarseille, New York etc.
Textele de prezentare complete, realizate de Andrei Tănăsescu, sunt disponibile aici.
Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.
Documentarul „Varză, cartofi și alți demoni” va fi proiectat în cadrul One World Romania
Filmul documentar Varză, cartofi și alți demoni, în regia lui Șerban Georgescu, va fi proiectat pe 18 martie, în cadrul Festivalul Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World Romania. Proiecția va avea loc la cinema Eforie, de la ora 20:00, imediat după Gala de Premiere.
Festivalul One World Romania, ajuns la a 10-a ediție, se va desfășura anul acesta în perioada 13-19 martie, în cinematografele Elvire Popesco, Eforie, Union şi Cinema Muzeul Ţăranului. Programul complet cuprinde peste 50 de filme documentare, precum și numeroase evenimente conexe – dezbateri, ateliere, expoziţii.
Documentarul Varză, cartofi și alți demoni a fost ales din peste 1300 de producții înscrise în etapa de selecție. Secțiunea în care va fi prezentat este România în Mișcare. Filmul relatează din interior strădania satului de a ieşi dintr-un cerc vicios din care nimeni nu câștigă: 1 sat, 1.000 de tractoare, 100.000 de tone de varză. Profit? Zero. Mai mult, la finalul zilei sătenii au de a ales între a vinde pe aproape nimic sau a-și îngropa recolta.
Regizorul Șerban Georgescu a documentat personal subiectul timp de un an în care a lucrat pământul cot la cot cu sătenii. Întreaga lui experiență, precum și potențialele soluții identificate chiar în cadrul comunității sunt relatate în 60 de minute de satiră autentică. Pot depăși sătenii lipsa de încredere în orice decizie „colectivă” sau în orice lider? Publicul poate afla sâmbătă, 18 martie. Biletele pot fi cumpărate de pe Eventbook.
Documentarul Varză, cartofi și alți demoni a mai fost selectat și în alte două festivaluri internaționale din afară țării. Astfel, tot în luna martie, va fi accesibil și publicului din Ucraina (Docu Days UA, Kiev – 27 martie) și Belgia (Milenium Inernational Documentary Film Festival, Bruxelles – 28 martie). În cinematografele din țară va fi lansat în luna aprilie.
***
Varză, cartofi și alți demoni este produs de Elefant Film în co-producție cu Kolectiv Film si Ma.ja.de. Filmproduktion și este distribuit de Deckert Distribution și Ultraviolet Media. Din echipa de producție a filmului fac parte Bogdan Slăvescu – director de imagine, Ioan Iacoban, Alex Iosub – sunet.
Filmul a fost realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și al Creative Europe MEDIA Programme of the European Union, cu participarea MDR, ARTE și a Societății Române de Televiziune.
Sponsori: Romaqua Group, Vitrina Media și Mitsubishi Motors.
***
Puteți urmări trailer-ul filmului aici: http://vimeo.com/kolectiv/cabbage-teaser
Ne găsiți pe facebook la: https://www.facebook.com/CabbagePotatoesDemons/
Despre spiritualitate în era digitală. Ursul de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale în Competiția Internațională BIEFF 2017
Consecventă demersului său experimental, atât la nivel psiho-emoțional, cât și de limbaj cinematografic, Competiția Internațională BIEFF 2017 invită publicul la introspecție și dezbatere asupra unor dimensiuni profunde ale naturii umane, în cele două programe tematice Searching for Transcendence: Spirituality in the Digital Age și Cutting the Cord: Family Love and Its Discontents.
Venim pe lume legați de un cordon. Nu doar de cel ombilical, fizic palpabil, ci de un cordon metaforic – făcut din legături familiale și sociale cu rol decisiv în programarea a cine suntem și ce putem deveni. Explorând experiențe umane trăite de-a lungul acestui cordon ombilical simbolic, filmele din programul competitiv Cutting the Cord „investighează natura profund contradictorie a legăturilor noastre afective, care pe de o parte ne hrănesc, ne protejează și ne susțin în dezvoltarea noastră personală, în timp ce, pe de altă parte, ne pot limita libertatea și impulsul natural de a explora viața, prin modele de comportament și de gândire mai mult sau mai puțin conștiente, dar adânc imprimate în propriul psihic.” (Adina Pintilie, curatorul selecției BIEFF)
Câștigător al Ursului de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale 2017, Small Town de Diogo Costa Amarante ne atrage într-un seducător flux al conștiinței despre momentul acela înfricoșător în care avem revelația condiției noastre muritoare. La șase ani, Frederico învață la școală că oamenii mor atunci când li se oprește inima; reacția lui, refuzul de a mai merge la culcare, declanșează o călătorie emoțională ai cărei protagoniști sunt el împreună cu mama lui și cu regizorul însuși, care revizitează temeri ale propriei copilării.
Tot din competiția Berlinale revin la BIEFF artiștii Jonathan Vinel și Caroline Poggi, cu tulburătorul Our Legacy, o meditație despre sex, iubire și Internet, ce traversează în maniera lor unică linia de demarcație între jocul video și cinema-ul digital. În absența părinților, Lucas o invită la el pe Anäis. Nimic nu-i oprește să tatoneze, cu naivitate adolescentină, dragostea fizică. E limpede că, pentru Lucas, imagistica legată de sex nu e ceva nou. Tatăl lui, veșnic absent, este regizor notoriu de filme de categoria X și există în viața fiului său exclusiv prin video-producțiile pe care le face. Relația tată-fiu, violența pornografiei în stare brută, tandrețea primei iubiri și motive fantastice din basmele copilăriei se unesc într-o poveste a pierderii inocenței spusă în sens invers.
Atunci când familia nu reușește să satisfacă nevoi psihologice esențiale, jocurile pe calculator oferă un sentiment de libertate și posibilitatea de a relaționa cu indivizi care împărtășesc aceeași pasiune. Să evadezi din când în când într-o lume paralelă, sub înfățișarea unui erou puternic, curajos și sigur pe sine, poate fi reconfortant. Refuzul întoarcerii în realitate creează însă o dependență distructivă. Unul dintre favoriții festivalurilor internaționale de film în 2017 – fiind proiectat printre altele în prestigioasele competiții de la Clermont-Ferrand, Tribeca, Göteborg, Palm Springs, Uppsala – I Was a Winner, de Jonas Odell, urmărește istoriile personale ale câtorva dependenți de jocuri pe calculator. Înfățișate ca avataruri, personajele cutreieră prin peisajul virtual al jocului și spun povești incomfortabile despre dificultatea de a evada din virtual. Filmul este prezentat la BIEFF cu sprijinul Ambasadei Suediei în România.
În toate stadiile evoluției umanității, căutarea neobosită a sensului vieții rămâne unul dintre demersurile fundamentale ale condiției umane. Sufletul nostru aspiră să descopere ce se află dincolo de văl, să înfrunte necunoscutul din spatele realității noastre carteziene. Existând la granița ambiguă dintre real și virtual, în acel teritoriu liminal care ne conectează cu metafizicul, filmele din programul Searching for Transcendence poartă spectatorul, prin experiențe reamintite sau directe, către pragul transcendenței.
Transpunere în 3D a unei patrule sud-coreene de-a lungul zonei demilitarizate de la granița cu Coreea de Nord, 489 Years, de Hayoun Kwon – câștigător al Premiului Juriului Ecumenic la legendarul Festival Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen – pune problema (im)posibilității de a reprezenta și experimenta spațiul tranzițional al granițelor – văzute ca limite ce separă mai mult decât simple geografii. Prin acuratețea foto-realistă a CGI-ului și imageria vivantă a storytelling-ului, naratorul ne poartă pe traseul său obișnuit prin zona demilitarizată, sub amenințarea iminentă a inamicului nevăzut, până când un moment de teroare îl țintuiește locului, devenind o clipă magică, în care frumosul i se revelează într-unul dintre cele mai neașteptate locuri.
Cu alte două premii de la Oberhausen vine la BIEFF If It Was, o intervenție lo-fi a subconștientului ludic și copilăros al artistei Laure Prouvost în spațiul muzeal. Artista, câștigătoare a prestigiosului Turner Prize, reimaginează muzeul ca pe un teritoriu unde vizitatorul își poate da frâu liber impulsurilor și dorințelor. Această democratizare este redată cu asocieri libere și vizualuri tactile, unde inventivitatea ireverențioasă aduce ore de zumba în muzeu și încurajează atingerea exponatelor. Acest vârtej înșelător de simplu de artă naivă ne conduce în culisele creației artistice, lasând suficient spațiu pentru jocul senzorial. Filmul este prezentat cu sprijinul distribuitorului britanic LUX – Moving Image.
Subtil și sigur pe sine, multipremiatul Limbo, de Konstantina Kotzamani – prezentat în premieră internațională la Festivalul de Film de la Cannes, în secțiunea Semaine de la Critique – este o fabulă meditativă cu rezonanță biblică, ce operează în afara granițelor realității. Suntem introduși în universul camaraderiei dintre 12 băieți care trăiesc pe un ostrov, împărțindu-și timpul între hoinăreli zilnice și joaca de-a lupta. Crescuți sub ochiul omniscient al religiei și al aduților nevăzuți, imaginația fertilă a băieților se dezlănțuie odată cu apariția unui tânar misterios și a unor zvonuri despre o balenă eșuată. Alimentați de atmosfera încărcată de superstiție a mlaștinii, băieții pun la cale un plan care presupune sacrificarea nou-venitului ca ofrandă pentru mamiferul-zeitate. Ceea ce vor trăi în schimb îi va purta dincolo de pragul realității cunoscute de ei, oferindu-le un moment în care întrezăresc divinitatea.
Bine ați venit la Fiesta Forever a lui Jorge Jácome, o plimbare virtuală prin peisajul post-clubbing, bântuit de amintirile fantomatice ale experiențelor vieții de noapte. Vizitând ruinele generate pe computer ale câtorva cluburi, rătăcim printre ziduri care pot vorbi, amintindu-și declarații de iubire, emoții trecătoare și întâlniri predestinate între suflete pereche. Acest teritoriu sacru al party-ului devine un spațiu atât al refugiului solitar, cât și al socializării și contactului uman, marcat de experiențele celor care cândva l-au populat. La răsăritul soarelui, tot ceea ce rămâne e o amintire efemeră a unei umanități aflate în căutarea fericirii. Fiesta Forever este prezentat la BIEFF în parteneriat cu Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains.
Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.
Luni începe One World Romania
Luni 13 martie, începând cu ora 19:30 va avea loc la Cinema Pro evenimentul de deschidere a celei de-a 10-a ediții a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania. Vă invităm să fiți alături de noi pentru prima seară, în care vă așteptăm cu momente de dans, teatru și film, numai bune să învingem fricile ce ne înconjoară.
Tot luni vor avea loc primele proiecții, la Cinema Eforie, Union și Elvire Popesco. Începând de marți, 14 martie vă așteptăm în toate aceste trei săli de cinema și la Sala Horia Bernea a Muzeului Țăranului Român, dar și la Rezidența Scena9, unde vor avea loc evenimentele conexe din cadrul festivalului. În fiecare zi, de marți până duminică, puteți vedea la Rezidența Scena9 o expoziție de fotografie realizată de Laurențiu Garofeanu – parte a unui proiect mai amplu dezvoltat de organizația Samusocial din România, născut în timpul Civil Society Pitch 2016, intitulat „Oamenii străzii, povești din București”.
De marți până vineri vă așteptăm în fiecare zi, de la ora 17:00 la Rezidența Scena9, la câte o dezbatere organizată pe teme abordate de filmele din festival. Vom povesti despre ce s-a întâmplat în 10 ani de când există festivalul, care coincid cu cei 10 ani de la aderarea României în Uniunea Europeană, în cadrul dezbaterii „De 10 ani în Europa: pe val, la vale și înapoi”. Vom încerca să descoperim bolile sistemului național de sănătate și eventuale tratamente pentru acestea, miercuri la „Bolile sănătății”. Joi, vom vorbi „Fără frică despre violența domestică” – un fenomen atât de prezent și totuși invizibil în România. La finalul săptămânii vorbim despre cum și de ce anumite fenomene sociale perfect normale, precum căsătoria și familia, ajung să sperie oameni doar pentru că e vorba despre persoane de același sex – vineri, în cadrul evenimentului „Coaliția fricii”.
Sâmbătă și duminică, pe 18 și 19 martie, va avea loc cea de-a doua ediție a Civil Society Pitch, unde ne vom întâlni cu 25 de realizatori de film, activiști și reprezentanți din ONG-uri din România, Ungaria și Bulgaria, care vor pune la cale filmele documentare ale următorilor ani.
Sâmbătă, 18 martie, de la ora 20:00 vă așteptăm la Cinema Eforie pentru decernarea premiului festivalului, care este oferit și anul acesta de un juriu format din elevi de liceu. Mai multe detalii despre juriu și filmele din competiție găsiți aici. După decernarea premiului, vă invităm să urmăriți documentarul realizat de Șerban Georgescu, „Varză, cartofi și alți demoni”. În ultima zi a festivalului, de la ora 20:30 la Cinema Eforie veți putea viziona și filmul câștigător al celei de-a 10-a ediții a festivalului One World Romania.
Nu uitați, programul complet al festivalului este disponibil online, iar biletele se pot achiziționa de aici.