Știrile săptămânii: Final de One World Romania 12; Filme de Radu Jude, Mona Nicoară, Adina Pintilie și invitați speciali la Zilele Filmului Românesc din Suceava; Barbie împlinește 60 de ani. Minimax aniversează celebrul personaj cu o mulțime de premiere și concursuri; Cum ajung filmele la public – Masterclass #6 cu Cătălin Anchidin; Câștigătorul Civil Society Pitch 3. Lost and Found; Bucharest Fashion Film Festival 2019: filme cult, documentare premiate și o expoziție multimedia, toate în programul complet al ediției; Natalie Portman și Jude Law pe muzică de Sia și Scott Walker în Vox Lux, proiecții în premieră la American Independent Film Festival; Cinepolitica se întoarce – 4 zile de film politic în București; Premieră: Don Quijote ajunge cinematografele din țară.
Final de One World Romania 12
Duminică, 24 martie s-a încheiat cea de-a 12-a ediție a Festivalului de Documentar și Drepturile Omului One World Romania. Au fost 10 zile pline în care ne-am bucurat de proiecțiile unor filme extraordinare și de dezbateri extrem de interesante, care ne-au dat ocazia să vorbim cu publicul despre evoluția noastră ca societate în ultimii 30 de ani .
Deși ediția de anul acesta a festivalului s-a terminat, misiunea Asociației One World Romania continuă. Începând cu 1 aprilie, prin parteneriatul cu platforma DocAlliance, 5 dintre filmele OWR12 vor fi disponibile online, pentru o perioadă de două săptămâni. Cele cinci documentare sunt: „Coby”, „Divizarea”, „Neconfesiuni”, „Patru părți ale unui ecran pliabil” și „Una sau două întrebări”.
Toate proiectele asociației continuă pe tot parcursul anului. Programul de distribuție alternativă KineDok își va relua proiecțiile în locațiile partenere din toată țara. Programul educațional One World Romania la Școală continuă coordonarea Cluburilor de film din liceele din București și din țară, organizarea de ateliere pentru profesori și liceeni și multe altele despre care puteți afla detalii de aici.
Continuăm și proiecțiile Cineclubului One World Romania, și programul de redescoperire a arhivelor Studioului Alexandru Sahia, iar începând cu a doua jumătate a anului plănuim să organizăm replici ale festivalului în mai multe orașe din România. Mai mult, până la finalul anului vom organiza ateliere pentru profesioniști din cinematografie, organizații non-guvernamentale, studenți sau public larg și vom lansa „Caietele One World Romania” – o publicație despre film documentar, în care vom invita critici, cineaști și alți specialiști să publice eseuri pe diverse teme relevante pentru dezvoltarea culturii documentare în România.
Puteți susține misiunea Asociației One World Romania și dezvoltarea proiectelor asociației, devenind „Prieten OWR”. Aflați mai multe despre ce înseamnă să fiți alături de noi ca „Cinefil”sau ca „Suporter” de aici. Astfel, te poți număra printre primii posesori ai unui abonament pentru următoarea ediție a festivalului.
De asemenea, până la 31 iulie puteți depune către ANAF Declarația 230 prin care puteți redirecționa un procent din impozitul anual pe venit către Asociația One World Romania. Declarația completată cu datele asociației se poate descărca de aici.
Filme de Radu Jude, Mona Nicoară, Adina Pintilie și invitați speciali la Zilele Filmului Românesc din Suceava
Cea de-a VIII-a ediție a caravanei Zilele Filmului Românesc își începe călătoria prin țară la Suceava. Cele mai recente filme autohtone ajung pe ecranul de la Cinema Modern în weekend-ul 6-7 aprilie pentru ca cinefilii suceveni să se poată bucura de filme care în mod obișnuit nu se văd pe ecranele cinematografelor din oraș.
Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari, în regia lui Radu Jude (Aferim, Inimi cicatrizate) a câștigat în 2018 Globul de Cristal și Premiul Label Europa Cinemas la Festivalul Internațional de Film de la Karlovy Vary și va deschide proiecțiile de sâmbătă, 6 aprilie, de la Cinema Modern. Filmul prezintă povestea realizării unei reconstituiri istorice pentru un spectacol de stradă și a fost propunerea de anul acesta la Oscar a României.
Distanța dintre mine și mine, primul lungmetraj semnat de Mona Nicoară alături de Dana Bunescu și care a câștigat Premiul publicului în secțiunea Avanpremierele Toamnei la Les Films de Cannes a Bucarest, o are în centru pe Nina Cassian, poetă avangardistă, compozitoare și graficiană, a cărei viață a fost o luptă între estetică și etică. Prin cruntele realități ale fascismului, comunismului și exilului în capitalism, cea mai fascinantă femeie din literatura română și-a păstrat libertatea interioară și credința copilărească într-un basm utopic. Dana Bunescu este primul invitat special al caravanei la Suceava și va răspunde întrebărilor publicului după proiecția de sâmbătă seara, de la 19:00 a filmului.
Duminică, 7 aprilie, cinefilii sunt așteptați de la ora 14:00 să urmărească filmul lui Florin Șerban, Dragoste 1. Câine, cu Valeriu Andriuță și Cosmina Stratan în rolurile principale, urmat de Pororoca, în regia lui Constantin Popescu. Actorul Bogdan Dumitrache a primit Premiul pentru Cel mai bun actor la festivalul de la San Sebastian pentru rolul din Pororoca, un film care spune povestea dispariției unui copil într-un moment de neatenție a tatălui și a modificării geografiei de familie în contextul acestui eveniment devastator.
Zilele Filmului Românesc la Suceava se încheie cu o sesiune de întrebări și răspunsuri alături de producătorul Bianca Oana după proiecția filmului Touch Me Not, în regia Adinei Pintilie, câștigătoarea Leului de Aur la Berlin, în 2018. Touch Me Not vorbește despre nevoia de contact uman și teama de intimitate, despre cum putem iubi fără să ne pierdem pe noi înșine.
Programul Zilele Filmului Românesc la Suceava:
Sâmbătă, 6 aprilie:
16:00 Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari (r. Radu Jude, 140 min)
19:00 Distanța dintre mine și mine (r. Mona Nicoara și Dana Bunescu, 129 min) + Q&A Dana Bunescu (regizor, editor)
Duminică, 7 aprilie:
14:00 Dragoste 1. Câine (r. Florin Șerban, 103 min)
16:00 Pororoca (r. Constantin Popescu, 152 min)
19:00 Touch Me Not (r. Adina Pintilie, 121 min) + Q&A cu Bianca Oana (producător)
Biletele vor putea fi achiziționate de la casieria Cinema Modern. Prețul unui bilet: 12 lei.
Detalii pe http://filmedefestival.ro/zfr/
Eveniment Facebook: https://goo.gl/bJA1MQ
Caravana Zilele Filmului Românesc aduce în fiecare an proiecții de filme autohtone în orașele rămase fără săli de cinema sau în orașele în care filmele românești nu sunt promovate suficient. Itinerarul caravei va fi disponibil în curând.
Proiect organizat de Voodoo Films și Asociația Cinemascop, finanțat de Centrul Național al Cinematografiei. Parteneri: Radio AS Suceava, Primăria Municipiului Suceava, Hotel Mandachi. Parteneri media: Crai Nou, Monitorul de Suceava, iMedia, BucovinaTV, News Bucovina.
Barbie împlinește 60 de ani. Minimax aniversează celebrul personaj cu o mulțime de premiere și concursuri
Minimax, primul canal educativ pentru copii din România, dedică luna aprilie faimoasei Barbie, care împlinește anul acesta 60 de ani de existență.
Creată de Ruth Handler, co-fondatoarea companiei de jucării Mattel, păpușa Barbie avea să schimbe concepții în societatea americană. La data lansării, umplea un gol într-o piaţă de păpuşi-bebeluşi, ce puneau fetele doar în roluri de mame. Ruth a reinventat imaginea păpuşii, permițând fetițelor să se imagineze în diferite roluri sociale.
Celebra Barbie a avut peste 200 de profesii din 1959 încoace, pe măsură ce Ruth Handler încuraja, cu ajutorul păpușii, ca fetițele să urmeze o carieră pe măsura viselor personale. Astfel, Barbie a devenit astronaut în 1965, cu patru ani înainte ca Neil Armstrong să pună piciorul pe Lună. În anii 1990 Barbie „candida” pentru preşedinţia Statelor Unite – înainte ca o femeie să candideze în viaţa reală pentru această funcţie. În 2010, a învăţat să programeze şi a devenit inginer de computere. În 2018 a devenit inginer de roboţi. Ultima ei evoluţie profesională, în 2019, a fost explorarea lumii.
Barbie a apărut pentru prima oară la un târg de jucării de la New York, după cum e consemnat de către Barbie History Foundation, însă mulţi cumpărători nu vedeau niciun viitor pentru acest nou lansat model. Îmbrăcată într-un costum de baie alb-negru şi cu părul prins în coadă, Barbie era total diferită de păpuşile-bebeluş atât de populare la momentul respectiv. Ea a devenit însă un simbol, cu 350.000 de bucăți vândute numai în primul an, în pofida predicțiilor inițiale că va fi un eșec.
Frumoasa Barbie este vedeta lunii aprilie la Minimax și invită copiii și părinții deopotrivă, să ia parte la aventuri magice și să intre în lumea sa de vis!
Televiziunea Minimax programează pe post începând cu luna aprilie, șase lungmetraje de animație cu celebrul personaj, plus două seriale – Barbie Dreamhouse Adventures și Barbie Dreamtopia.
Filmele ce se vor difuza pe post sunt: Barbie Mariposa (2007), Barbie Mariposa şi Zâna Prinţesă (2013), Barbie în secretul zânei (2011), Barbie în Lacul lebedelor (2003), Barbie și surorile ei în goana după cățeluși (2016), Barbie și surorile ei în Povestea unui ponei (2013). Aceste lungmetraje de animație se vor difuza lunea, de la 13:05, marțea, de la 13:05 și 20:30, miercurea – de la 20:30 și în weekend (sâmbăta și duminica de la 8:05 și 9:30).
În paralel cu desenele animate de la TV, copiii sunt invitați la un concurs pe pagina de Facebook Minimax (www.facebook.com/minimaxromania), în perioada 1-25 aprilie. Sunt puse în joc o mulțime de premii care îi vor purta pe cei mici în lumea plină de fantezie a lui Barbie.
Cum ajung filmele la public – Masterclass #6 cu Cătălin Anchidin
Cel de-al șaselea masterclass din cadrul Student Hub a avut loc săptămâna aceasta, la POINT, oferindu-ne din nou contextul de a învăța din experiența profesioniștilor din industria cinematografică.
Și de data aceasta, toate locurile au fost ocupate de studenți și tineri pasionați de cinematografie, doritori să afle mai multe despre cum ajung filmele la public. POINT, noua casă a masterclass-urilor organizate de ADFR prin platforma Student Hub, a găzduit unul dintre cele mai de succes evenimente de până acum, la care au participant peste 70 de studenți și pasionați ai filmului. Cătălin Anchidin, unul dintre cei mai apreciați oameni de comunicare din industria de film locală, a împărtășit cu cei prezenți din experiența sa profesională descifrând ce înseamnă PR și marketing în distribuția de film, cum comunici ieșind din bulă, cum îți lărgești target-ul, dar și cum faci față eșecului.
Într-o atmosferă relaxată, participanții au fost încurajați să-și exprime curiozitățile în dialog direct cu invitatul noastru. Am avut o mulțime de întrebări provocatoare pe care Cătălin le-a întâmpinat cu studii de caz din experiența lui anterioară. Masterclass-ul de luna aceasta s-a încheiat cu o serie de sfaturi practice și utile pentru primii pași în cariera cinematografică.
Student Hub este o platformă dedicată studenților de film și arte, demarată de Asociația de Dezvoltare a Filmului Românesc, care își propune să organizeze evenimente de dezvoltare profesională în cadrul cărora studenții au șansa să cunoască profesioniști ai industriei de film și, totodată, să descopere secretele meseriei prin prisma experienței acumulate a acestora. În ultimii doi ani, membrii Student Hub i-au întâlnit pe Bogdan Mirică, Ivana Mladenovic, Adrian Schiop, Mihai Chirilov, Anamaria Antoci și Dana Bunescu.
POINT este un hub cultural independent, al cărui program explorează creații artistice performative cu caracter interdisciplinar, artă participativă, emergentă, inițiative educaționale și de cercetare a unor problematici de interes general. Misiunea este de a dezvolta un teren artistic propice tuturor artelor care au forța de a schimba treptat lumea din jurul nostru.
Câștigătorul Civil Society Pitch 3. Lost and Found
Cea de-a treia ediție a Civil Society Pitch s-a încheiat în martie 2019 cu etapa de prezentare a celor 5 echipe finaliste și anunțarea câștigătorilor. Juriul, format din cineaștii Mona Nicoară și Alexandru Solomon, a decis că proiectul câștigător este „Lost and Found”, dezvoltat de Laurențiu Garofeanu și Centrul de Resurse Juridice.
„Lost and Found” spune povestea lui Jessi Froud – o poveste despre două spații antitetice pe care o tânără – de origine română, adoptată și crescută în Canada – încearcă să le reconcilieze, pornind la vârsta de 27 de ani într-o călătorie pentru a-și descoperi rădăcinile.
În 1991, în România, Afize Mustafa, o fată de numai 15 ani, a născut o fetiță. Săracă și căsătorită cu un bărbat bețiv și violent, din dorința de a oferi pruncului său o viață mai bună decât a ei, semnează actele pentru adopție. Documentarul prezintă urmele și apăsarea acestei despărțiri.
Proiectul analizează problematica adopțiilor internaționale din mai multe puncte de vedere, arătând trăirile copiilor care au scăpat dintr-un sistem de protecție ce le-a cauzat traume imense și care acum încearcă să-și înțeleagă originea și identitatea.
O altă latură abordată în documentar este cea a părințiilor români care erau obișnuiți cu asuprirea din timpul regimului comunist și nu au reacționat în fața sistemul corupt de la începutul aniilor 90 – sistem care a facilitat “vânzarea” copiilor orfelinatului cu prețul cel mai mare. Povestea reflectă și visul occidentalilor care au văzut în România o cale de a cuprinde acei copii în brațele lor drept părinți adoptivi.
Laurențiu Garofeanu și Centrul de Resurse Juridice vor continua să dezvolte proiectul „Lost and Found” cu ajutorul premiului Civil Society Pitch, în valoare de 4000 euro, oferit cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național.
Trăim în aceeași regiune, ne confruntăm cu aceleași dileme, scriem și vorbim despre aceleași provocări dar uneori uităm să comunicăm direct. Civil Society Pitch așază față în față cineaști (regizori sau producători de film documentar) și activiști/organizații care luptă pentru apărarea drepturilor omului. Unii o numesc facilitare, alții îi spun pețit. Indiferent de numele dat, ne interesează un singur lucru: încurajăm apariția de noi filme documentare în regiune. Civil Society Pitch oferă cadrul perfect pentru lucru: tutori străini cu vastă experiență în domeniu, un program dens pe parcursul a trei zile, mentorat pentru dezvoltare preț de șase luni și un premiu de 4.000 de euro celui mai bun proiect.
Bucharest Fashion Film Festival 2019: filme cult, documentare premiate și o expoziție multimedia, toate în programul complet al ediției
Daisies (1966), filmul cult al regizoarei cehe Věra Chytilová, interzis în anii ’60, documentarele Love, Cecil (2017) și Celebration (2018) și docu-ficțiunea Obscuro Barroco (2018), premiată la Festivalul de Film de la Berlin, completează programul celei de-a treia ediții a Bucharest Fashion Film Festival, ce va avea loc între 11 și 14 aprilie, la Cinema Elvire Popesco, Teatrul Odeon, Promenada și Fix | Botanical Bar.
Primul eveniment din România plasat la intersecţia dintre fashion, film și advertising, Bucharest Fashion Film Festival 2019 debutează joi, 11 aprilie, la Teatrul Odeon cu vernisajul expoziției multimedia A Fashion Film Lexicon. Aceasta își propune un demers de identificare și exemplificare a conceptului de fashion film, un gen emergent, aflat la interferența dintre video art, scurtmetraj și spot publicitar, care explorează tensiunea dintre artistic și comercial. Este exact această tensiune cea care dă naștere unei abundențe de expresii creative. Pornind de la această premiză, expoziția A Fashion Film Lexicon investighează rolul imaginii în mișcare în promovarea modei contemporane, printr-o serie de producții, de la filme scurte cu o structură narativă bine definită la video-uri experimentale care se bazează pe efecte speciale sau pe abstractizarea imaginii. Selecția de filme este curatoriată de echipa creativă a festivalului cu intenția de a arăta cele mai reprezentative exemple ale genului.
Dacă filmele incluse în expoziția multimedia A Fashion Film Lexicon sunt producții în afara competiției, trebuie să amintim că, și anul acesta, o serie de fashion films vor intra în competiţie pentru cele trei premii ale festivalului: Cel mai bun film, Cea mai bună producţie locală și un premiu special pentru inovaţie în proiecte cu bugete mici, Fresh Perspectives. Din juriu fac parte: Nick Rees-Roberts (profesor la Sorbonne Nouvelle University din Paris și autor al volumului Fashion Film: Art and Advertising in the Digital Age), Katie Metcalfe (video commissioner al platformei NOWNESS și programator al Festivalului de Film Sundance), Marketa Uhlirova (istoric de artă și directorul festivalului Fashion in Film din Londra), Lil Bulgac (fashion director Harper’s Bazaar România), Andrei Iovu (redactor-șef Harper’s Bazaar România) și Alina Gavrilă-Borțun (creative director Gavrilă&Asociații).
Filmele din competiție vor putea fi vizionate în două calupuri, sâmbătă și duminică, 13 și 14 aprilie, alături de o excelentă selecție de filme cult și documentare în premieră. Alături de documentarul McQueen (2018), un portret fascinant al vizionarului designer Alexander McQueen și cineconcertul The Inferno Unseen, care îmbină spectaculos muzica electronică cu imagini până acum nevăzute din arhiva celebrului film neterminat al lui Henri-Georges Clouzot, Inferno (1964), iată ce mai regăsim în program:
Film ce a consacrat-o pe Chytilova drept una dintre vocile avangardiste ale cinemaului european, Daisies (1966) a fost interzis de autoritățile cehe după lansare, fiind descris de acestea drept un „vehicul al nihilismului” al unei regizoare cinice și neangajate politic și o expresie a lascivității. Numit mai târziu „un documentar filosofic sub forma unei farse”, acest film capricios și remarcabil din punct de vedere vizual este, după cum aprecia Nicolas Rapold în The New York Times, plin de experimente cromatice și efecte de colaj impresionante, punctat de un umor suprarealist.
În Love, Cecil (2017), regizoarea Lisa Immordino Vreeland (Diana Vreeland: The Eye Has To Travel, Peggy Guggenheim: Art Addict) îmbină imagini de arhivă cu fotografii și fragmente de jurnal, conturând astfel un portret sensibil al uneia dintre personalitățile marcante ale secolului trecut: Cecil Beaton, designer de costume și decoruri laureat cu Oscar, fotograf de modă, dar și fotograf oficial al casei regale britanice, scriitor și pictor.
Documentarul Celebration (2018) prezintă scene din culisele casei YSL, filmate timp de doi ani și jumătate, în apropiere de retragerea lui Yves Saint Laurent, o perioadă punctată de numeroase celebrări organizate de Pierre Bergé în onoarea partenerului său. Filmul a fost inițial lansat în secțiunea Panorama la a 57-a ediție a Festivalului de Film de la Berlin în 2007, dar Pierre Bergé, co-fondator al casei couture Yves Saint Laurent, a interzis distribuția documentarului în timpul vieții sale. Filmul lansat în 2018, la 10 ani de la moartea lui Yves Saint Laurent, este o versiune reeditată de același regizor, Olivier Meyrou.
Obscuro Barroco (2018), proiectat și premiat anul trecut la Berlinală, este o docu-ficțiune despre gen și metamorfoză și un omagiu cinematografic adus unui tărâm al extremelor: Rio de Janeiro. Filmul urmărește traseul unei figuri emblematice pentru comunitatea transgender, Luana Muniz (1961-2017), și explorează căutarea sinelui pe fondul carnavalului și a luptelor politice, punând în discuție tema dorinței de transformare a corpului, atât la nivel intim, cât și social.
Cu fiecare nouă ediție, Bucharest Fashion Film Festival își dorește să pună bazele unui forum de discuţii despre relaţia dintre film și modă printr-o serie de mese rotunde, la care participă profesioniști internaționali și locali din lumea filmului, a modei și a publicității. Subiectele ediției ating un spectru larg de teme, de la problemele cu care se confruntă tinerii designeri în drumul de la prototip la afacere (Scurt ghid pentru antreprenoriat în modă, RO), la rolul costumului în cinema (Fashion in Film: Costume as Visual Language, EN) și până la viitorul fashion film-ului și noi forme de brand narration (On Branded Content and New Storytelling Devices, EN).
Biletele pentru proiecții și pentru cine-concertul The Inferno Unseen s-au pus deja în vânzare în rețeaua Eventbook.
Natalie Portman și Jude Law pe muzică de Sia și Scott Walker în Vox Lux, proiecții în premieră la American Independent Film Festival
American Independent Film Festival anunță un spectacol cinematografic vizual și muzical, în titluri noi semnate de trei dintre cei mai interesanți și originali regizori americani actuali. Vox Lux, în regia lui Brady Corbet cu Natalie Portman și Jude Law, Mandy, în regia lui Panos Cosmatos cu Nicolas Cage și Andrea Riseborough și The Mountain, de Rick Alverson, cu Jeff Goldblum si Tye Sheridan vor putea fi văzute în premieră în România, între 12 și 18 aprilie, în cadrul ediției a treia a festivalului. Biletele vor fi disponibile în curând pe eventbook.ro și în rețeaua Eventbook.
„S-a născut o stea a apocalipsei” afirmă The New York Times despre Natalie Portman în rolul Celestei din Vox Lux, cel de-al doilea film regizat de Brady Corbet, după The Childhood of a Leader care i-a adus la Veneția premiile pentru regie și cel mai bun debut, în 2015. Explorând spectacolul lumii contemporane, regizorul de numai 30 de ani spune povestea fascinantă a ascensiunii unei adolecente americane obișnuite, care devine un pop-star celebru după ce este rănită la liceu, într-un atac terorist. Ghidată de managerul ei bine intenționat (Jude Law), Celeste devine un simbol al cultului celebrității și al mașinăriei media, într-un film despre forțele care ne modelează ca indivizi, ca națiuni, ca zei, impregnat de o coloană sonoră cu piese originale semnate de Sia și muzică originală scrisă de Scott Walker.
Pentru Scott Walker, unul dintre cei mai inovatori și legendari compozitori ai secolului XXI, Vox Lux este a doua colaborare cu Brady Corbet, din păcate fiind și ultimul material compus de Walker. Artistul a murit pe 22 martie 2019, la vârsta de 76 de ani, lăsând în urmă o moștenire pop experimentală imensă. Cântecele Make it Easy on Yourself și The Sun Ain’t Gonna Shine sunt hit-urile care au consacrat trioul The Walker Brothers despre care Variety scrie că “avea un fanclub care îl depășea ca număr pe cel al Beatleșilor, la un moment dat”. Albumele solo ale lui Walker duc stilul său poetic într-un spațiu muzical de avant-gardă iar în Vox Lux, compozițiile sunt impregnate de forță muzicală în sincron cu puterea lăuntrică a Celestei și amploarea globală a notorietății ei.
Păstrând tonul muzical experimental și trecând de la pop la rock, Jóhann Jóhannsson compune împreună cu chitaristul Stephen O’Malley de la Sunn o))), coloana sonoră a filmului Mandy, regizat de Panos Cosmatos. Muzica islandezului Jóhannsson, alături de interpretarea lui Nicolas Cage, sunt considerate de Indiewire ca fiind „centrul unei experiențe cinematografice hipnotice, o poveste despre răzbunare și un studiu abstract asupra doliului, în același timp”. Jóhannsson a creat pentru horror-ul lui Cosmatos ultima muzică de film a carierei sale, finalizând înainte proiectul lui Denis Villeneuve, Arrival.
Povestea răzbunării lui Red Miller, care trăiește izolat în sălbăticie împreună cu soția sa Mandy, până când liderul unui cult, Jeremiah Sand (Linus Roache) îi distruge viața, se construiește prin „accentele de black metal, atmosfera amenințătoare și orchestrări pătrunzătoare de felul celor compuse de italianul Giacinto Scelsi” spune Pitckfork.
The Mountain, în regia lui Rick Alverson a debutat în 2018 la Festivalul Internațional de la Veneția, de unde a plecat peste ocean cu o mențiune specială. Acțiunea filmului se petrece în anii ‘50 și este povestea lui Andy, un tânăr solitar, care în urma decesului tatălui său (Udo Kier) se angajează ca fotograf pentru Wallace Fiennes (Jeff Goldblum), un doctor în lobotomie. Interpretat de Tye Sheridan într-un stil care aduce aminte de Tom Hardy si Barry Keoghan, Andy descoperă S.U.A anilor ’50 prin intermediul pacienților doctorului. Excentricitatea scenariului lui Rick Alverson clocotește până la climaxul revelator din titlu, pe măsură ce personajele se adâncesc într-o Americă ce aparține vizual lui Edward Hopper și lui David Lynch ca atmosferă.
Regizorul Rick Alverson este cunoscut pentru filme ca The Comedy (2012), New Jerusalem (2011) și The Builder (2010).
Programul proiecțiilor și noutățile despre filmele și evenimentele din festival vor fi actualizate pe siteul filmedefestival.ro, pe pagina de Facebook American Independent Film Festival și Instagram (@AmericanIndependentFilmFest). Biletele vor fi disponibile în curând pe Eventbook.ro și în rețeaua Eventbook.
Cinepolitica se întoarce – 4 zile de film politic în București
Festivalul Internațional de Film Cinepolitica, singurul festival din Europa Centrală și de Est dedicat filmului politic, revine între 18 și 22 aprilie, în București, la Cinema Elvire Popesco.
După un 2018 agitat politic pe plan mondial, dar și în România, cea de-a opta ediție a festivalului Cinepolitica aduce pentru spectatorii săi cele mai noi și puternice filme cu tematică predominant politică, lungmetraje, filme de ficțiune sau documentare, reunite sub sloganul „Not so politically correct”.
“Am ajuns la cea de a opta ediție a Cinepolitica păstrând nealterată aceeași dorință: să prezentăm filme din spații culturale și momente istorice cât mai variate dar care tratează probleme fundamentale, relevante pentru fiecare dintre noi. Încercăm în permanență să aducem în față publicului producții care pot avea un real impact, fără a face compromisuri. Dacă vorbim despre filmele de ficțiune, valoare artistică rămâne primordială, iar pentru documentare punem mereu în balanță și conținutul informativ, care trebuie să fie cât mai tranșant și proaspăt. Suntem în continuare la fel de convinși că, la final, doar spectatorul, prin propriul său sistem de analiză, va decide poziția și părerea să, în modul cel mai democtratic cu putință.”, spune Marius Copel, selecționerul festivalului.
„The Factory”- regizat de Yury Bykov, deschide ediția cu numărul 8 a festivalului Cinepolitica
The Factory, cel mai nou film al regizorului rus Yury Bykov, va deschide cea de-a opta ediție a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica, joi, 18 aprilie, la ora 20:30, în sala de cinema Elvire Popesco.
Filmul spune povestea unui oligarh local influent, Kalugin (Andrey Smolyakov), care decide să închidă fabrica pe care o deține. Motiv pentru care un grup de muncitori neplătiți, îl răpesc pentru a-și recupera salariile. Conduși de misteriosul Alexei (Denis Shvedov), ale cărui motive sunt departe de a fi clare, și încolțiți de poliție și de protejații lui Kalugin, răpirea devine un adevărat tur de forță de acțiune, dramă și suspans.
Yury Bykov este unul dintre cei mai importanți regizori ruși ai momentului. A studiat actoria la Institutul de Film Gerasimov (VGIK) și a jucat, după absolvirea din 2005, la mai multe teatre moscovite. A mai regizat: scurtmetrajul „The Boss” (2009), lungmetrajul „Live!” (2010) și lungmetrajul „The Major” (2013) selectat în Săptămâna Criticilor a Festivalului de la Cannes și care i-a adus recunoaștere internațională. Cel de-a patrulea lui film, și cel mai recent, The Factory, a avut premiera mondială la Festivalul Internațional de Film de la Toronto, în secțiunea Contemporary World Cinema.
***
Organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, Festivalul Internațional de Film Cinepolitica este patronat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) şi de Universitatea Naţională de Arte (UNArte). Evenimentul este finanțat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) și face parte din seria de proiecte a Sezonului România-Franța.
Mai multe detalii în curând pe www.cinepolitica.ro
Facebook: http://www.facebook.com/cinepolitica.filmfestival
Premieră: Don Quijote ajunge cinematografele din țară
Filmul la care Terry Gilliam a lucrat aproape 30 de ani, The Man Who Killed Don Quixote / Omul care l-a ucis pe Don Quijote, ajunge în peste 40 de cinematografe din România începând cu vineri, 29 martie.
Filmat în mai multe locuri exotice din Spania, Portugalia și Insulele Canare, lungmetrajul îl prezintă pe Toby (Adam Driver), un publicitar sarcastic, prins subit în fanteziile unui bătrân cizmar spaniol care se crede Don Quijote (Jonathan Pryce). De-a lungul aventurilor suprarealiste și deosebit de comice pe care ajung să le trăiască împreună, Toby începe să nu mai distingă între vis și realitate. Totuși, va fi nevoit să-și asume efectele tragice pe care un film regizat de el în tinerețe le-a avut asupra unui sătuc spaniol. Din distribuție mai fac parte Joana Ribeiro, Olga Kurylenko, Stellan Skarsgård.
Trailer: bit.ly/QuijoteRO.
În România, filmul va fi distribuit pe marile ecrane în următoarele orașe:
București: Băneasa Grand Cinema & More, Cinema City AFI Cotroceni, Hollywood Multiplex, Movieplex, Happy Cinema, Cinemateca Union, Cinema Muzeul Țăranului, Cinema Elvire Popesco, Cinema Europa
Alba Iulia: Inspire Cinema
Arad: Cinema Arta
Bistrița: Centrul Cultural Dacia
Botoșani: Cinema Unirea
Brașov: Cinema One
Brăila: Cinefeel
Caransebeș: Cinema 3D Luna
Cluj: Cinema Victoria, Cinema Florin Piersic
Constanța: Cityplex
Craiova: Inspire Cinema Mercur, Inspire Cinema VIP Electroputere, Colours Cinema, Cinema Modern
Focșani: Cinema Balada
Gura Humorului: Casa de Cultură
Iași: Cinema Ateneu
Lugoj: Cinema Bella Lugosi
Odobești: Casa de Cultură
Onești: Cinema Capitol
Petroșani: Cinema 3D Șerban Ionescu
Pitești: Cinema Trivale, Cinema Sebastian Papaiani, Cinema București
Râmnicu Vâlcea: Line Cinema
Reșița: Cinema Dacia
Satu Mare: Ankora Film
Sfântu Gheorghe: Cinema Arta by Cityplex
Târgoviște: Line Cinema
Târgu-Jiu: Cinema Sergiu Nicolaescu
Târgu-Mureș: Cinema Arta
Timișoara: Cinema City Timișoara Shopping City
Programul pentru prima săptămână arată astfel: bit.ly/DonQ-S1.
Omul care l-a ucis pe Don Quijote este considerat un proiect blestemat. Din cauza unor probleme financiare, tehnice și până la dispariția unor actori din rolurile principale, regizorul Terry Gilliam a ajuns să trăiască o adevărată odisee imp de aproape trei decenii.
„A durat atât de mult să ducem la capăt acest proiect, încât ideea că am terminat de turnat acest film clandestin pare de domeniul fantasticului”, afirmă Gilliam.
Terry Gilliam, considerat unul dintre cei mai îndrăzneți regizori ai timpurilor noastre, este apreciat la nivel internațional pentru producții ca Monty Python and The Holy Grail, Brazil, The Fisher King, Twelve Monkeys, Fear and Loathing in Las Vegas, The Imaginarium of Doctor Parnassus.
The Man Who Killed Don Quijote/ Omul care l-a ucis pe Don Quijote este distribuit în România de Transilvania Film.