Știrile săptămânii: Trofeul Transilvania merge către ,,Familia mea fericită’’; 24 de scurtmetraje intră anul acesta în
Competiția Internațională NexT și 10 în cea Națională; 2017, anul recordurilor la TIFF; Producătoarea Anamaria Antoci, actorul Alexandru Potocean şi criticul Cătălin Olaru, în juriul Ceau, Cinema!; Peste vară, One World Romania la Școală se mută la curte; L’Effet aquatique a primit Premiul TV5MONDE, RFI România, Institut français de Roumanie al Juriului tinerilor francofoni la #TIFF2017; Ger Duizjings, Vintilă Mihăilescu și Ionuț Pițurescu, tutori la Academia de Film CINEIMPACT; Câștigător al Premiului Publicului la TIFF, PLANETA PETRILA, va fi proiectat în avanpremieră la Iași; Lasă-te fermecat de Sânziene la NexT Fantasia; CINETic Hackathon : The cave – experiment și experiență.
Trofeul Transilvania merge către ,,Familia mea fericită’’
Cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF) și-a desemnat câștigătorii, sâmbătă seară, pe 10 iunie, la Teatrul Național Cluj. Trofeul Transilvania, în valoare de 15.000 de euro, oferit de Staropramen, i-a fost acordat lungmetrajului Familia mea fericită/ My Happy Family, povestea georgiană regizată de Nana Ekvtimishvili și Simon Gross. Imaginea filmului este semnată de Tudor Panduru, prezent la eveniment. Gala de închidere, la care marele invitat a fost actorul Alain Delon, va fi difuzată duminică, 11 iunie, de la ora 21.10, pe TVR 1.
Juriul competiției TIFF, compus din actrița Clotilde Courau (Prințesă de Veneția și Piemont), producătoarea Elizabeth Karlsen, criticul de film Geoff Andrew (Sight & Sound) și regizorul Marian Crișan a acordat și Premiul pentru cea mai bună regie, în valoare de 5.000 de euro, care i-a revenit lui Guðmundur Arnar Guðmundsson, pentru filmul Piatră pe inimă/ Heartstone. Povestea a cucerit și audiența, fiind recompensată cu Premiul Publicului.
Actrița Ia Shugliashvili, aflată la primul ei rol într-un film, a fost distinsă cu Premiul pentru Cea mai bună interpretare, în valoare de 1.500 de euro, oferit de Conceptual Lab, pentru ,,o interpretare de o subtilitate aparte, puternică, grațioasă și demnă’’ în filmul premiat cu Trofeul Transilvania, Familia mea fericită. O Mențiune specială a juriului a fost acordată lungmetrajului Gloria/ Glory, regizat de cuplul bulgar Kristina Grozeva și Petar Valchanov.
Premiul special al juriului, în valoare de 1.500 de euro, oferit de HBO, i-a revenit filmului Tărâmul binecuvântat/ God’s Own Country, regizat de Francis Lee și avându-l pe actorul Alec Secăreanu în distribuție. Actorii Haris Fragoulis și Iro Bezou, protagoniștii din Dezîndrăgostire/ Afterlov, au urcat pe scena Teatrului Național, unde juriul Federației Naționale a Criticilor de Film le-a înmânat Premiul FIPRESCI.
Nu mai puțin de 800 invitați, spectatori și jurnaliști au urmărit ceremonia prezentată de președintele festivalului, Tudor Giurgiu, iar câteva zeci de mii de oameni au admirat aparițiile pe covorul roșu, prin intermediul transmisiunilor live de pe Facebook și YouTube, ale lui Alain Delon, Ulrich Seid, Radu Mihăileanu, Nae Caranfil, S.S. Rajamouli, Gheorghe Visu, Ion Dichiseanu, Andi Vasluianu, Olimpia Melinte, Crina Semciuc, Maria Obretin și prezentatorii TV Amalia Enache și Cătălin Ștefănescu.
Marele invitat al acestei ediții, Alain Delon, și-a făcut intrarea în aplauzele îndelungi ale invitaților prezenți la gală. Premiul pentru întreaga carieră i-a fost înmânat legendarului actor francez de către Oana Pellea. Actorul s-a declarat emoționat de primirea extrem de entuziastă de la Cluj și a declarat pe scenă că a avut norocul să aibă „cea mai frumoasă meserie din lume”. Memorabil a fost momentul în care actorul a îngenuncheat în fața unei fetițe care i-a dăruit un buchet de flori, îmbrățișând-o și sfătuind-o ca, atunci când va crește, să aleagă actoria.
La rândul ei, una dintre frumusețile marelui ecran de dinainte de 1989 a fost celebrată la TIFF. Prezentă pentru prima dată la festival, Violeta Andrei a fost distinsă cu Premiul pentru întreaga carieră și a promis, pe scena Teatrului Național, că își va publica memoriile într-o carte dedicată publicului care a adorat-o. Prezentată de Cătălin Ștefănescu ca ,,un actor de foarte mare forță, care se recunoaște de la foarte mică distanță’’, Tora Vasilescu, a strălucit pe scenă și a fost onorată cu Premiul de Excelență. După ce a împărtășit câteva dintre numele marilor actori cu care a lucrat, actrița a recunoscut că a fost uimită să afle că va fi premiată anul acesta la TIFF.
Tudor Giurgiu a anunțat și un premiu simbolic pentru Adela Stan, profesoara de la Colegiul Național „Mihai Viteazu” din Turda care a fost mustrată recent, după ce le-a recomandat elevilor să urmărească filmul Eclipsă totală (r. Agnieszka Holland). Acesta a promis că o va invita special la următoarea ediție și că o va onora pentru curajul cu care a înfruntat această nedreptate.
Amintind de filme, retrospective, concerte, personajele extrem de diferite din festival și subiectele filmelor, directorul artistic al TIFF, Mihai Chirilov, s-a declarat încântat de diversitatea care caracterizează ediția. ,,TFF-ul are o pălărie foarte mare și sub ea încap toți. Și cred că cel mai greșit lucru care s-ar putea intâmpla ar fi să privilegiem dictatura culturii înalte în detrimentul culturii pop’’.
Premiul Zilele Filmului Românesc pentru secțiunea Lungmetraj, în valoare de 6.000 de euro (servicii de post-producție), oferit de Cinelabs România, i-a fost acordat filmului Inimi cicatrizate, în regia lui Radu Jude. Distinși cu Premiul Zilele Filmului Românesc pentru Debut, în valoare de 1.000 de euro, oferit de Raiffeisen Bank, Cosmin Bumbuț și Elena Stancu au mărturisit că nu se așteptau să câștige vreodată un premiu când au realizat Ultimul căldărar.
Premiul Zilele Filmului Românesc pentru secțiunea Scurtmetraj, în valoare de 1.500 de euro, oferit de Jameson, și servicii echipament cameră & electrică & grip, oferite de R3 Film Rental, în au mers către Scris/Nescris, de Adrian Silișteanu. În discursul său din timpul galei, regizorul s-a adresat ministrului culturii, Ionuț Vulpescu, cerându-i să se implice în procesul de îmbunătățire a legii cinematografiei. Prezentă la eveniment în calitate de membră a juriului, Corina Șuteu i-a amintit demnitarului ,,ca de la un fost ministru, la un actual ministru’’ de cele 450 de semnături care adresează o cerere de reîntoarcere în Parlament a OUG 91/2016 privind cinematografia. Alături de Jonathan Romney (critic de film) și Marcin Pienkowski (directorul artistic al T-Mobile New Horizons IFF din Wroclaw), Corina Șuteu a făcut parte din Juriul Zilele Filmului Românesc, care a oferit și o Mențiune specială scurtmetrajului Offstage, în regia lui Andrei Huțuleac.
Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj din secțiunea Umbre, în valoare de 500 de euro, oferit de Shorts TV, a fost acordat filmului Panta/ Curve, în regia lui Tim Egan, iar două Mențiuni speciale în secțiunea Umbre-scurtmetraj au fost oferite filmelor Eu sunt ieșirea/ I Am The Doorway, în regia lui Robin Kasparik, și În spatele tău/ Behind, de Ángel Gómez Hernández.
Oferit pentru prima dată la TIFF, Premiul Publicului Cinepub, pentru filmul cel mai popular din secțiunea Zilele Filmului Românesc, în valoare de 1500 euro, a fost adjudecat de Planeta Petrila, de Andrei Dăscălescu. Acesta a urcat pe scenă alături de Cătălin Cenușă, un miner din Valea Jiului, și le-a dedicat premiul celor care rezistă în fața nedreptăților și minerilor din zona documentată de el.
Printre premiile din programul Transilvania Pitch Stop s-a numărat Eurimages Co-production Development Award, în valoare de 20.000 de euro, acordat proiectului The Empty House, de Rati Tsiteladze. Serviciile de post-producție oferite de Chainsaw Europe, în valoare de 30.000 de euro, au fost oferite proiectului The Man Who Surprised Everyone, de Natalya Merkulova și Alexey Chupov. Premiul oferit de Centrul Național al Cinematografiei și DACIN SARA, în valoare de 5.000 de euro, a ajuns la proiectul de film La Civil, de Teodora Ana Mihai
În cadrul Transilvania Pitch Stop Workshop, premiul CoCo Award i-a revenit lui Dumitru Grosei, pentru The Island. Proiectul câștigător va fi invitat să susțină un pitch în fața profesioniștilor prezenți la Connecting Cottbus (Germania). Villa kult Cultural Residency Award – rezidența de 5 zile în Berlin în scopul dezvoltării scenariului, a fost adjudecată de La Civil, de Teodora Ana Mihai.
Premiul concursului The Pitch, oferit de Shorts TV (5.000 euro) a fost câștigat de Santa Claus, de Bogdan Andrei Ilieșiu, iar Premiul Competiției Locale, în valoare de 1.500 de euro, oferit de Banca Transilvania, însoțit de un premiu special din partea Leonidas. a ajuns la Cutia albă, în regia lui Mihai Păcurar. O Mențiune Specială în cadrul Competiției Locale, în valoare de 300 de euro, a fost oferită de Fabrica de Pensule filmului Catlady, în regia Hedda Bednarszky
Premiul Let’s Go Digital!, pentru cel mai bun film realizat în cadrul atelierului de film pentru adolescenți, oferit de UPC a fost acordat filmului Și planetele filozofează, de Patricia Suciu, Ștefan Iordache și Sara Pongeac.
Premiul Juriului Tinerilor Francofoni a fost oferit de TV5 Monde, RFI România și Institutul Francez lungmetrajului Efectul acvatic/ L’Effet aquatique, regizat de Sólveig Anspach, care a surprins prin scenariul său original.
24 de scurtmetraje intră anul acesta în Competiția Internațională NexT și 10 în cea Națională
Ediția de anul acesta a Festivalului Internațional de Film NexT (22-26 iunie), cea de-a 11-a, reunește 34 din cele mai bune scurtmetraje recente în cadrul celor două secțiuni competiționale: Competiția Internațională și Competiția Națională. Mai mult, ca în fiecare an, programul Festival Friends revine cu o serie de filme scurte inedite, realizate de prieteni ai festivalului.
Pentru a alcătui programele, selecționerii și criticii de film Oana Ghera și Massimiliano Nardulli au văzut peste 2000 de scurtmetraje, din care au ales 24 pentru Competitia Internațională și 10 pentru cea Natională: “În selecția celor două competiții am încercat să cuprindem filme cât mai diverse, atât stilistic, cât și tematic, astfel încât un spectator care ar intra la oricare dintre proiecții să aibă ocazia în cele aproape două ore pe care le petrece în sala de cinema să treacă prin cât mai multe stări și convenții formale, să călătorească din fotoliul lui către colțuri îndepartate ale lumii și poate chiar mai departe. Astfel, în Competiția Internațională se regăsesc laolaltă musicaluri, comedii, filme-eseu, dar și experimente formale inedite, venind din țări ca Bulgaria, Croația, Portugalia sau Spania, dar și din țări precum Singapore, Mozambic, India sau Vietnam. În Competiția Națională, ne-am dorit să păstrăm același principiu al diversității – o animație experimentală, comedii, povești de familie sau povești de dragoste, spuse în maniera realistă, în cadre secvență lungi sau mai degrabă jucăușe.”
Filmele selecționate în cadrul Competiției Internaționale concurează pentru Trofeul NexT, un premiu care valorează 2000 de euro și este oferit de Institutul Cultural Român, Premiul ‘Cristian Nemescu’ pentru cea mai bună regie și Premiul ‘Andrei Toncu’ pentru cel mai bun sunet, ambele în valoare de 1000 de euro iar cele din Competiția Națională, ajunsă anul acesta la a 4-a ediție, pentru Cel mai bun film românesc, premiu în valoare de 1000 de euro, oferit și el de ICR. Premiile vor fi decise de juriul format din Dina Iordanova (critic de film, Bulgaria/Marea Britanie), Cristi Iftime (regizor de film al cărui debut în lungmetraj va avea premiera în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Karlovy Vary), Codrin Lazăr (muzician, compozitor, câștigător al Premiului Gopo 2017 pentru cea mai bună muzică originală, alături de Sorin Romanescu, pentru filmul Câini), John Canciani (director al Winterthur Film Festival) și Nick Pinkerton (critic de film, membru al New York Film Critics Circle și colaborator al unor publicații precum Sight&Sound, ArtForum sau Village Voice).
NexT și-a făcut de-a lungul timpului o mulțime de prieteni. Oameni care au fost alături de noi încă de la începuturile festivalului, colaboratori vechi și noi și foști concurenți. Cu toții iubesc filmele, iar unii dintre ei trăiesc pentru a le face. Iar noi ne dorim să le fim alături. Festival Friends s-a născut odată cu NexT, din dragoste pentru filme și din bucuria de a le da mai departe publicului, iar anul acesta secțiunea revine cu 8 scurtmetraje inedite semnate de: Adrian Silișteanu, Raluca Ungureanu, Luiza Pârvu și Toma Peiu, Patrick Brăila, Andreea Borțun, Sergiu Lupșe, Alexandru Mavrodineanu, Octav Chelaru.
Competiția Internațională va putea fi văzută la Cinema Muzeul Țăranului sâmbătă, 24 iunie, începând cu ora 17:00, respectiv 20:00 și duminică, de la ora 17:00, respectiv 20:00. Cele două programe ale Competiției Naționale vor putea fi urmărite vineri, 23 iunie, începând cu ora 17:00, respectiv 20:00, tot la Cinema Muzeul Țăranului. La proiecțiile filmelor din competiție vor fi prezenți regizorii și/ori sound-designerii acestora care vor răspunde la final întrebărilor celor din sală.
Secțiunea Festival Friends va fi proiectată duminică, 25 iunie, ora 14:30, la Cinema Elvira Popescu.
Biletele sunt deja disponibile pe Eventbook.ro.
2017, anul recordurilor la TIFF
Început și încheiat cu proiecții sold out, Festivalul Internațional de Film Transilvania a bifat noi recorduri în istoria sa de 16 ediții. Pentru a urmări cele 225 de filme din 53 de ţări, spectatorii au achiziționat peste 90.000 de bilete, cu aproape 14% mai multe decât la ediția anterioară. De o creștere importantă au avut parte și vânzările online, 38.9% din totalul de bilete fiind cumpărate astfel, cu 13.72% mai mult decât în 2016. Numărul total de participanți – incluzându-i pe cei prezenți la proiecțiile gratuite în aer liber, workshop-uri, lansări, expoziții, dezbateri – se ridică la 130.000. Peste 1200 de invitați români și străini au sosit la Cluj în cele zece zile de festival.
Recordul absolut pentru o singură proiecție, în toată istoria festivalului, e deținut de Afacerea Pigot, proiectat în Piața Unirii în prezența lui Alain Delon, pentru care s-au vândut 3.312 bilete. Deschiderea festivalului, cu Regele Belgiei, a fost și ea marcată de un număr record de participanți, peste 3000. De asemenea, Castelul Banffy de la Bonțida a găzduit peste 2000 de spectatori la Cine-concertul Metropolis, un record pentru evenimentul Week-end la Castel. În topul celor mai vizionate filme se află și Povestea iubirii (3000 de bilete), Nebune de fericire și Dumnezeu să ne ierte, filmul de închidere, ambele cu mai mult de 2000 de spectatori în Piața Unirii.
Numărul de evenimente sold out a înregistrat un nou record: pentru 27 de proiecții și evenimente speciale, biletele s-au epuizat rapid. Printre acestea, sesiunile din Doom Room – instalația din cadrul InfiniTIFF, cine-concertele din biserici, evenimentele gastronomice din Film Food, câștigătorul Ursului de Aur, Despre trup și suflet, și Regii manelelor. Filmele românești au umplut și ele sălile: premiera mondială Breaking News (r. Iulia Rugină), documentarul Planeta Petrila (r. Andrei Dăscălescu) și Inimi cicatrizate (r. Radu Jude), câștigătorul Premiului Zilele Filmului Românesc pentru Lungmetraj. În ultima zi de festival, „bătălia” s-a dat pe filmele câștigătoare, pentru care locurile s-au epuizat imediat: Familia mea fericită (Trofeul Transilvania), Piatră pe inimă (Premiul pentru regie, Premiul Publicului) și Tărâmul binecuvântat (Premiul special al juriului).
O selecție de filme, inclusiv dintre cele premiate, poate fi văzută între 15 și 18 iunie la Cinema Elvire Popesco, la TIFF București. Programul complet: http://tiff.ro/tiff-bucuresti/program
TIFF 2017 a avut succes și în online. Aplicația mobile TIFF2017 a avut peste 12.000 de utilizatori activi, o creștere de 180% față de anul anterior. Site-ul www.tiff.ro, actualizat în permanență înainte și în timpul festivalului, a fost vizitat de 82.889 de utilizatori, aproape dublu față de 2016, înregistrând 1.012.158 de afișări. Blogul oficial blog.tiff.ro a avut peste 22.699 de afișări în perioada festivalului, 74,4% dintre cei care l-au accesat fiind utilizatori noi. Pagina de Facebook TransilvaniaIFF a transmis live imagini de la sosirea invitaților la Gala de închidere, 54.634 de oameni urmărind momentele de pe covorul roșu, reach-ul organic atingând cifra de 381.744. Clipurile postate pentru această ediție au depășit 1,8 milioane de vizualizări pe Facebook, albumul foto de la deschiderea TIFF a fost văzut de 116.227 de ori, iar imaginile de la întâlnirea lui Alain Delon cu fanii din Piața Unirii au generat cele mai multe reacții, comentarii și share-uri.
De buna desfășurare a evenimentelor s-au asigurat anul acesta circa 400 de voluntari cu vârste cuprinse între 15 și 43 de ani. Unii dintre ei au venit chiar de peste hotare pentru a face parte din echipă. Alături de românii sosiți de la mulți kilometri distanță, s-au implicat în festival voluntari din Franța, Italia, Lituania, Marea Britanie, Moldova și Spania. 50 dintre aceștia au fost nominalizați la titlul de Voluntarul Anului, iar 9 dintre ei vor avea șansa de a lucra la festivaluri partenere.
Celebrul Alain Delon, distins cu Premiul pentru întreaga carieră, a fost impresionat de primire fanilor săi, în Piața Unirii: ,,Am văzut 3.500 de oameni într-o piaţă. Nu sunt generalul de Gaulle, nu sunt preşedintele Republicii. Este impresionant. Mi-a făcut plăcere’’. Și Armand Assante s-a declarat încântat de atmosferă. „Clujul a crescut grozav de mult. La fel şi TIFF-ul. Când am fost prima dată, festivalul era foarte mic, dar acum s-a transformat într-unul de mare amploare. Cât despre oraş, se vede că cineva a investit serios. S-a extins mult. Nu ştiu detalii, dar văd cu ochii mei această schimbare şi cred că va continua să crească”, a subliniat actorul, prezent la premiera mondială The Wanderers (r. Dragoș Buliga).
Un mare admirator al cinema-ului românesc, criticul de film Geoff Andrew, membru al juriului Competiției, încântat și de selecția din acest an, a precizat că „Cinema-ul românesc este unul dintre cele mai interesante din lume. Uneori țările trec printr-o perioadă bună însă, în ultimul deceniu sau poate şi mai bine, România a făcut filme extraordinare cu resurse puţine’’. O altă prezență importantă în juriu, actrița Clotildea Courau a fost la fel de impresionată: „TIFF este foarte bun pentru oraș prin faptul că deschide multe oportunități pentru cineaști. Festivalurile se organizează și în acest scop. Mi-ar plăcea să vin în Cluj, să stau șase-șapte săptămâni, să stau la discuții cu regizori, cu studenți de la cinematografie și să facem planuri. Cu siguranță ar da roade toate aceste întâlniri”.
O altă premieră în istoria TIFF este faptul că Eurimages, Fondul Consiliului Europei pentru co-producții, a acordat Eurimages Co-production Development Award, în valoare de 20.000 de euro, în cadrul programului Transilvania Pitch Stop.
Producătoarea Anamaria Antoci, actorul Alexandru Potocean şi criticul Cătălin Olaru, în juriul Ceau, Cinema!
Producătoarea Anamaria Antoci, actorul Alexandru Potocean şi criticul de film Cătălin Olaru vor face parte din juriul Competiţiei la cea de-a patra ediţie a festivalului de film Ceau, Cinema!, care va avea loc în perioada 20-23 iulie la Timişoara şi Gottlob.
Cei trei membri ai juriului Competiţiei Ceau, Cinema! vor decerna Marele Premiu, în valoare de 1.500 de euro.
Anamaria Antoci este una dintre cele mai cunoscute tinere producătoare din România, activând în cadrul casei de producţie 4 Proof Film. Primul lungmetraj pe care l-a produs a fost „Ilegitim”, în regia lui Adrian Sitaru. Pentru acest film, ea a fost recompensată cu trofeul Tânără Speranţă la ediţia din 2017 a Premiilor Gopo.
În 2016, Anamaria Antoci a produs lungmetrajul de ficţiune „Fixeur”, tot în regia lui Adrian Sitaru, precum şi primul ei documentar, „Planeta Petrila”, în regia lui Andrei Dăscălescu. Tot de anul trecut, Anamaria Antoci a devenit membru al Academiei Europene de Film.
Născut în 1984 la Timişoara, Alexandru Potocean este unul dintre cei mai apreciaţi tineri actori de teatru şi film din România. A absolvit în 2007 Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC) „I.L. Caragiale” din Bucureşti.
A debutat în cinema în 2005, când încă era student, cu un rol în „Moartea domnului Lăzărescu” (r. Cristi Puiu). La începutul carierei, a jucat în două dintre cele mai importante filme ale Noului Val: „Hârtia va fi albastră” (2006, r. Radu Muntean) şi „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” (2007, r. Cristian Mungiu), premiat cu Palme d`Or la Festivalul de la Cannes.
A mai jucat în filme precum „Nunta mută”, „Amintiri din Epoca de Aur”, „Portretul luptătorului la tinereţe”, „The Way Back”, „03.ByPass”, „Dincolo de calea ferată” sau „Mariţa”. În 2017 a fost selectat pentru prestigiosul program Berlinale Talents al Festivalului de Film de la Berlin.
Cătălin Olaru este critic de film şi director artistic al Divan Film Festival şi HipTrip Travel Film Festival. Din 2009, publică în revistele Cultura, FILM şi Kamikaze, precum şi pe platforma Blogurile Adevărul, postmodern.ro şi catalinolaru.ro. În 2012 a devenit primul câştigător al bursei „Alex Leo Şerban” pentru critică de film, acordată în cadrul Transilvania International Film Festival (TIFF) de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc.
Din decembrie 2013, este membru UCIN (Asociaţia Criticilor de Film) şi FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique). Este autor al studiului critic „Mircea Daneliuc – Proba de microfon”, apărut în 2016 în cadrul programului Éducation à l’image al Societăţii Culturale NexT. A publicat în volumul colectiv „Politicile filmului. Contribuţii la interpretarea cinemaului românesc contemporan” (Editura Tact, 2014), precum şi în „Politicile filmului II” (în curs de apariţie).
În afara trofeului Ceau, Cinema! stabilit de juriu, spectatorii vor vota, tot dintre filmele din Competiţie, Premiul Publicului, în valoare de 500 euro, acordat cu sprijinul Kathrein România.
La fel ca la ediţia din 2016, va fi acordat şi un Trofeu Vitas România pentru film independent sau pentru primul sau al doilea film, în valoare de 1.000 de euro. Filmele din toate secţiunile festivalului sunt eligibile pentru acest premiu, care va fi decis de echipa Ceau, Cinema! şi Vitas România.
Competiţia Ceau, Cinema!, care va avea şase filme, a fost concepută să ofere un cadru de exprimare cineaştilor din ţările cu minorităţi tradiţionale în regiunea Banatului (Armenia, Austria, Bulgaria, Cehia, Croaţia, Germania, Israel, Italia, Polonia, Republica Moldova, România, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Turcia, Ucraina, Ungaria). Selecţionerul Competiţiei este criticul de film Ionuţ Mareş.
Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală.
Peste vară, One World Romania la Școală se mută la curte
Duminică, 18 iunie la lăsarea serii, la ora 20:30, într-o curte din București (strada General Candiano Popescu nr. 69), deschidem un nou sezon de filme documentare la firul ierbii. Pe tot parcursul verii vom plănui proiecții de film în aer liber, în curți ale adolescenților, prietenilor și colaboratorilor, dar și în cadrul unor evenimente culturale partenere.
Seria de proiecții la curte va continua până la finalul verii, cu filme documentare care aduc mai aproape de elevi și tineri povești ale unor artiști și personalități culturale care au mers împotriva curentului, rezistând prin artă unor sisteme și măsuri opresive. Lista completă a filmelor va fi publicată în curând.
Prin filmele documentare la curte, One World Romania la Școală adresează deopotrivă nevoia de a desfășura activități educaționale în timpul vacanței de vară, cât și de a organiza evenimente culturale în spații alternative, pentru a atrage un nou public pentru filmul documentar. Totodată, acest demers reprezintă și un semnal de alarmă în ceea ce privește lipsa infrastructurii culturale și a spațiilor destinate organizării unor astfel de evenimente.
Primul film documentar prezentat în curte vara aceasta este ”Raving Iran”, unul din cele mai apreciate filme din cea de-a zecea ediție a festivalului One World Romania, mai ales de către tânăra generație. Aflat în secțiunea ”Contra curentului”, filmul prezintă doi tineri iranieni care luptă pentru dreptul de a se bucura de muzică.
RAVING IRAN | Regia: Sussane Regina Meuers | Elveția | 2016 | 84 min
Anoosh și Arash sunt doi DJ din Iran. Îşi spun „Lamă şi Barbă“ şi împreună se află în centrul scenei underground techno din Teheran. Într-o ţară condusă de un sistem care interzice aproape orice formă de expresie muzicală – în special dacă e asociată cu Occidentul și prin urmare „satanică“ – cei doi fac eforturi să găsească un printer unde să-și poată tipări coperta CD-ului neaprobat oficial şi să convingă o angajată a Ministerului Culturii şi Identităţii Islamice că nu e nici o problemă că solista are piercing-uri. În încercarea de a evita raidurile şi aresturile poliţiei moralităţii, cei doi organizează petreceri techno rave în deşert – cu mare success, dar în condiţii extrem de periculoase. Când primesc o invitaţie la cel mai mare festival techno din lume, Anoosh şi Arash au în sfârşit ocazia să ia o decizie majoră cu privire la destinul lor de muzicieni.
Așadar, duminică, 18 iunie, începând cu ora 20:30 vă așteptăm la prima proiecție One World Romania la Școală în curte din vara 2017. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.
Event Facebook
L’Effet aquatique a primit Premiul TV5MONDE, RFI România, Institut français de Roumanie al Juriului tinerilor francofoni la #TIFF2017
Juriul tinerilor francofoni TV5MONDE / TIFF 2017 a oferit filmului L’Effet aquatique, în regia lui Sólveig Anspach, Premiul TV5MONDE, RFI România, Institut français de Roumanie al Juriului tinerilor francofoni / Prix TV5MONDE, RFI România, Institut français de Roumanie du Jeune jury francophone, sâmbătă seara, în cadrul Galei de închidere a Festivalului Internațional de Film Transilvania. Valoarea premiului este de 2000 de euro și va ajunge la casa de distribuție care va lansa filmul în cinematografele din România.
Anul acesta, Juriul tinerilor francofoni a fost format din cinci tineri care fac parte din bogata comunitate a studenților francezi la Medicină sau Medicină Veterinară din Cluj – Camille de Pasquale, Charles Coussolle, Régis Ojeil, Mathias Nicoud și Roman Perraut -, coordonați de artista franceză Christine Ott, compozitoare, pianistă, cântăreață și „ondistă”, specializată în unde Martenot.
Motivația Juriului, spusă pe scena Galei TIFF2017, este următoarea:
„L’Effet aquatique, acest film foarte uman, ne-a sedus mai întâi prin scenariul său original. Între piscina municipală din Montreuil şi izvoarele poetice din Islanda, Sólveig Anspach ne plonjează într-un univers plin de gingăşie şi fantezie. Sublimat de muzica lui Martin Wheeler, jocul subtil şi emoţionant al actorului încarnează perfect îndoielile, defectele, tot ceea ce face frumuseţea relaţiilor umane.”
Filmele văzute de Juriul tinerilor francofoni la TIFF 2017 au fost: La loi de la jungle (r: Antonin Peretjatko), Une vie (r: Stephane Brize), Cigarettes et chocolat chaud (r: Sophie Reine), Dalida (r: Lisa Azuelos), Paris pieds nus (r: Fiona Gordon, Dominique Abel) și L’Effet aquatique (r: Sólveig Anspach).
Pe parcursul festivalului, jurații au avut, de asemenea, întâlniri cu personalități din lumea cinematografică și literară: actrița franceză Clotilde Courau (membră a Juriului TIFF) și scriitoarea franco-maghiară Nina Yargekov (Prix de Flore 2016).
2017 este al cincelea an consecutiv în care Juriul tinerilor francofoni acordă Premiul TV5MONDE, RFI România, Institut français de Roumanie la TIFF.
Membrii Juriului tinerilor francofoni despre experiența de zilele acestea:
Roman Perrault: „A fost o mare onoare să fac parte din juriul francofon de anul acesta şi să acord premiul nostru acestui film frumos care este L’Effet aquatique, de Sólveig Anspach, un film emoţionant şi captivant a cărui poveste ne-a făcut să călătorim din Montreuil până în Islanda, cu poezie şi fantezie. Chiar dacă calitatea fimelor din competiţie nu a făcut alegerea uşoară!”
Camille de Pasquale: „Participarea în calitate de jurat la TIFF a fost o experienţă extraordinară. Am avut impresia că redescoperim lumea cinematografică, și ni se pare în continuare la fel de misterioasă. Ne-am luat cu toţii rolul foarte în serios, având multe dezbateri după fiecare film şi primind numeroase sfaturi de la Christine Ott, tutorele nostru. Calitatea filmelor din competiţie a făcut ca alegerea noastră să fie dificilă; multă originalitate în scenarii şi multă justeţe în subiectele tratate. Mulţumim mult TIFF, Institutului Francez, pentru minunatele oportunităţi pe care le oferă studenţilor şi, bineînţeles, mulţumim TV5MONDE!”
Charles Coussolle: „Am avut marea plăcere să fac parte din juriul de anul acesta. De la o sală la alta, din film în film, am parcurs Clujul pentru a descoperi selecţia noastră. Filmele propuse au fost foarte heteroclite, ceea ce a făcut alegerea dificilă. A fost foarte interesant să dezbatem şi să schimbăm impresii despre fiecare film în parte. A fost o experienţă pe care nu o voi uita niciodată şi pe care sper să o retrăiesc!”
Régis Ojeil: „Rolul de jurat nu a fost unul simplu şi cred că această experienţă m-a învăţat multe lucruri despre cinematografie. Jurizarea la care am luat parte ne-a făcut să privim fiecare film în profunzime, pentru a ne putea pronunţa în legătură cu alegerile de punere în scenă, regie, muzică, etc. Am resimţit acest rol ca pe o trecere de la rolul de simplu spectator la cel de actor în lumea cinematografiei.”
Mathias Nicoud: „Alegerea filmului L’Effet aquatique s-a desfăşurat cu uşurinţă, de-a lungul festivalului am vizionat filme profund diferite: a fost greu de departajat o comedie burlescă de o dramă cu uşile închise din secolul al 19-lea. Filmul laureat a fost ultimul în programul nostru şi a venit să se impună natural drept câştigător, pe lângă indiscutabilele sale calităţi obiective, subiectivitatea mi-a permis această alegere fără echivoc: am fost extrem de pătruns de umanitatea scenariului şi de justeţea personajelor.”
Muziciana Christine Ott, despre experiența sa de tutore al juriului: „Am avut plăcerea de a-i întâlni pe studenții care au format Juriul tinerilor francofoni și am fost încântată să îi ghidez în alegerea lor, să evocăm împreună criterele de selecție ale acestor filme (rolul muzicii, jocul actorilor, scenariul, perenitatea filmului, aspecte tehnice, precum și artistice etc.) Am fost de asemenea impresionată de interesul lor pentru cinema, de sensibilitatea lor, precum și de frumoasa implicare de care au dat dovadă în această misiune deloc ușoară: alegerea unui film printre filme extrem de diferite.”
Ger Duizjings, Vintilă Mihăilescu și Ionuț Pițurescu, tutori la Academia de Film CINEIMPACT
Încă 6 zile de înscrieri pentru programul internațional de Art&Social Cinema dedicat documentarului creativ
Academia de Film CINEIMPACT te invită să îți alimentezi adrenalina creativă în cadrul unui program internațional de Art&Social Cinema dedicat documentarului creativ și inovarii în domeniile ficțiunii, non-ficțiunii, antropologiei vizuale și activismului social. Academia își deschide porțile în perioada 1 – 15 august în Câmpulung-Muscel, areal ales pentru patrimoniul său excepțional, suspendat magic între ruralul old-fashion și urbanul post-industrial.
Dacă ai experiență în regie de film, cinematografie, editare de film, antropologie vizuală, video-art sau activism vizual, atunci te numeri printre candidații eligibili pentru a câștiga premiul pentru cel mai bun film, oferit de CINEIMPACT în cadrul programului.
Cei mai buni 12 aplicanti studenți și profesioniști vor fi invitați să participe timp de 15 zile la aventura creativă CINEIMPACT. Aceștia vor fi ghidați în explorarea lor cine-productiva de 3 tutori:
- Ger Duizjings – antropolog și realizator de filme documentare experimentale, Prof. Universitatea din Regensburg, Director al Laboratorului Urban – University College of London;
- Vintilă Mihăilescu – antropolog și membru în juriul unor festivale de film prestigioase, Prof. SNSPA, Coordonator Școală Doctorală;
- Ionuț Pițurescu – cineast si antropolog, cîstigător al premiului Quinzaines des Realisateurs și al selectiei Cinefondation Atelier in cadrul Festivalului de la Cannes 2010/2015, Dr. in Sociologie si Antropologie Vizuală.
Pe parcursul etapelor de cercetare, dezvoltare, producție si post-producție, participanții vor fi inspirați de master-class-urile unor experți invitați. Echipele de filmare vor fi susținute de către asistenți de producție cu expertiză în zona investigată.
Toți cei 12 autori ai filmelor rezultate vor fi sprijiniți în construirea unor strategii optime de distribuție pentru proiectele lor de film. „Tipar sau nu/Pattern or not”, unul dintre filmele produse anterior in cadrul Academiei de Film, creat de echipa internațională formată din Dorottya Balczó (regizor și director de imagine) și Andra Nedelcu (regizor și artist vizual), a fost selectat si promovat cu succes în una dintre secțiunile dedicate filmelor de scurtmetraj (SFC) a Festivalului de Film de la Cannes 2016.
Cel mai bun proiect de film va fi premiat al Academiei de Vara CINEIMPACT va fi premiat cu 1,000 de euro.
Perioada de Desfășurare: 01 – 15 August 2017
Deadline: 22 Iunie
Informatii suplimentare: contact@cineimpact.org
Detalii si Înscriere: www.cineimpact.org
Câștigător al Premiului Publicului la TIFF, PLANETA PETRILA, va fi proiectat în avanpremieră la Iași
Filmul Planeta Petrila semnat de Andrei Dăscălescu, votat de curând cel mai popular film din secțiunea Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, vine în avanpremieră la la Iași.
Proiecția va avea loc sâmbătă, pe 17 iunie, de la ora 21:00, la Ateneul din Iași. La ambele proiecții va fi prezent Andrei Dăscălescu (regizorul filmului), care va răspunde întrebărilor publicului la final.
Evenimentele vor beneficia de prezența extraordinară a celor doi protagoniști din film: caricaturistul Ion Barbu și minerul-șef de brigadă Cătălin Cenușă, veniți special de la Petrila, precum și de prezența regizorului Andrei Dăscălescu. Toți trei vor introduce filmul și vor sta de vorbă cu publicul, după proiecție.
Pe lângă proiecția filmului, evenimentul include și o expoziție foto cu 23 de imagini surprinse de Andrei Dăscălescu între mai 2013 și ianuarie 2017 la Petrila, realizată cu sprijinul Epson.
Planeta Petrila vine în premieră în cinematografele din București și din țară pe 23 iunie.
Despre Planeta Petrila
“PETRILA, o lume ce nu seamănă cu nicio așezare posibilă, cu NIMIC și NIMENI de NICĂIERI…” este citatul ce stă scris pe un zid la intrarea în orașul minier, într-un moment în care principalul motor economic, mina de cărbune, se închide, aruncând comunitatea într-un declin ireversibil. Planeta Petrila urmărește, timp de trei ani, două lumi: cea a lui Ion Barbu, fost miner devenit artist și activist, și cea a minerului-brigadier Cătălin Cenușă.
Ambele personaje se luptă cu sistemul: artistul pentru a salva de la demolare clădirile istorice ale minei, pe care le visează transformate în centre culturale, iar minerul pentru a-și transfera brigada la o altă mină.
Documentarul realizează portretul unei lumi rămasă fără perspective, cu accente absurde, adesea amuzante, dar cu teme universale precum rezistența prin artă, păstrarea identității sau alternativa culturală a unui oraș în era post-industrială.
Cunoscut publicului pentru Constantin și Elena pentru care a luat Premiul ’First Appearance’ la IDFA, în 2008 și ’Premiul pentru Debut’ la TIFF în 2009, Andrei Dăscălescu semnează regia, scenariul și imaginea pentru Planeta Petrila, cel de-al doilea film documentar al său. Montajul este realizat de Mircea Olteanu, Ștefan Pârlog și Andrei Dăscălescu iar sunetul de Ioan Filip și Dan-Ștefan Rucăreanu. Producătorul filmului este Anamaria Antoci, iar coproducători: Hanka Kastelicová (HBO Europe), Alina David și Andra Radu (HBO România).
Planeta Petrila este o producție FILMLAB, în coproducție cu HBO Europe, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și al Institutului Cultural Român, dezvoltat cu sprijinul Ex Oriente Film 2015, workshop organizat de Institute of Documentary Film, Cehia și este distribuit în România de Transilvania Film.
Puteți găsi mai multe informații despre film accesând pagina: https://www.facebook.com/PlanetaPetrila.
Lasă-te fermecat de Sânziene la NexT Fantasia!
Festivalul Internațional de Film NexT anunță o dezlănțuire de forțe mistice în #OrasulNexT. Creaturi fantastice, zâne și câteva vrăjitoare vor lua cu asalt oaza de natură din jungla urbană a Bucureștiului cunoscută și sub numele de Grădina Botanică.
Inspirat de celebra animație a studiourilor Disney din 1940, titlul secțiunii NexT Fantasia nu se referă doar la conținutul scurtmetrajelor, ci și la felul în care dragostea pentru filme scurte se îmbină cu plăcerea de a ieși în natură, într-un loc, pe cât de frecventat, pe atât de atipic pentru un astfel de eveniment, transformat cu această ocazie într-o feerie urbană.
Imediat după Noaptea de Sânziene, sâmbătă, 24 iunie, începând cu ora 18.00, spectatorii sunt așteptați în Grădina Botanică din București unde vor putea petrece timp în natură și viziona scurtmetraje sub clar de lună.
Gândit ca o prelungire a nopții de Sânziene, programul NexT Fantasia, prezentat de Silva, cuprinde 5 scurtmetraje care tratează lumi fantastice, distopice sau cel puțin magice. În The Absence of Eddy Table un băiat este aruncat printr-un tub într-o lume cu vegetație fantasmagorică unde se îndrăgostește de o fată misterioasă care ascunde niște secrete întunecate. Tot despre dragoste este vorba și în animația suprarealistă Love, un sentiment copleșitor care dă peste cap o întreagă planetă. Pe o altă planetă ne duce și Amalimbo, pe urmele unei fetițe care încearcă să înțeleagă moartea prematură a tatălui ei. În Malesh trei femei care locuiesc la capătul unei păduri vrăjesc niște bărbați, iar în Leshy o altă pădure este luată în stăpânire de creaturi magice.
Întreaga atmosferă va fi completată de concertul live al trupei de rock alternativ, TRAVKA, formată din: George Gâdei (voce), Misha Gâlcă (chitară, bass), Alexei Țurcan (chitară, acordeon, keys) și Cristian Chirodea (tobe).
Spectatorii sunt liberi să-și întindă propriile pături de picnic pe pajiștea din Grădina Botanică pentru a putea urmări într-o manieră cât mai relaxată filmele sau pentru a savura diverse licori și mâncăruri magice. Cât despre muzica celor de Travka, promitem că îi va ridica în picioare.
Plin de fantezie este și programul Forever Young care aduce spectatorilor o serie de scurtmetraje ce surprind momente intense din viața unor personaje aflate la vârsta adolescenței, într-un continuu du-te vino între copilărie și maturitate sau spontaneitate și viață adultă. Nu atât de cinice precum un adult, însă nicidecum la fel de naive ca un copil, personajele acestui program fascinează prin imprevizibilitatea răzvrătirilor împotriva regulilor, candoarea și intensitatea poveștilor de dragoste pe care le trăiesc sau amploarea drumurilor inițiatice alambicate pe care sunt nevoite să le străbată.
Fie că vorbesc despre interiorizarea suferinței în urma pierderii unei persoane dragi (Rest in peace), despre descoperirea propriei persoane prin intermediul unor timide căutări sexuale (Retrosexe, Kosmos sau Mutans), despre relații de familie complicate, (Birds and the bees și The incapables) sau despre competitivitatea unui mediu în care a fi câștigător este totul (Crack), cele 7 scurtmetraje din secțiunea Forever Young reușesc să transforme în emoție incandescența iconică a unor momente cheie din viața unui adolescent.
Programul NexT Fantasia este prezentat de Silva, în parteneriat cu J&B si va putea fi văzut sâmbătă, 24 iunie, începând cu ora 18:00, la Grădina Botanică, iar Forever Young duminică, 25 iunie, la Cinema Elvira Popescu, începând cu ora 17:30.
Biletele sunt deja disponibile pe Eventbook.ro: NexT Fantasia: https://goo.gl/oMNf2F, Forever Young: https://goo.gl/WzsXbs.
CINETic Hackathon : The cave – experiment și experiență
CINETic – organizează un atelier unde sunt invitați să participe programatori și designeri care vor să intre într-un univers interdisciplinar al realității virtuale și tehnologiilor de frontieră. Împreună, aceștia vor avea șansa să experimenteze și să dezvolte un proiect inedit pentru un sistem de proiecție imersiv 3D de tip CAVE (Computer Assisted Virtual Environment) pornind de la teme propuse și stabilite împreună,sub coordonarea cercetătorilor din cadrul CINETic .
Descriere atelier
Agenda este una simplă: vom aduce la un loc oameni inspirați, inteligenți și cu viziune pentru a lucra în echipă. Noi vă oferim spațiul, tehnologia state of the art care se află în dotarea centrului nostru de cercetare și multă libertate. Veți avea posibilitatea să colaborați și să cunoașteți artiști, designeri, cercetători și programatori pentru a pune în aplicare cele mai îndrăznețe idei. Cercetătorii vor prezenta sistemul și modul de funcționare al echipamentelor, utilitatea si aplicațiile generale ale acestora și vor face o introducere în software-urile ce urmează a fi utilizate. Echipele formate vor avea la dispoziție toate resursele CINETic pentru a experimenta și implementa soluțiile în conformitate cu provocările apărute. Rezultatul final va fi prezentat unui public larg și propus la diverse festivaluri de gen din România și din străinătate.
Inspirația vine de peste tot, dintr-un context nou și prin ruperea barierelor!
De ce să participi:
1. Vei avea parte de distracție și vei intâlni posibili parteneri și prieteni. Vei cunoaște oameni noi și ambițiosi, pasionați de tehnologie și inovație, care împărtășesc aceleași pasiuni.
2. Înveți, descoperi ceva nou și împărtășești experiențele cu oameni din medii diferite.
3. Îți valorifici ideile și le îmbunătățești alături de alți experți.
4. Vei experimenta cu o tehnologie nouă, de ultimă generație.
6. Vei rupe rutina și vei găsi noi surse de inspirație.
Perioada și locul defasurarii
Atelierul se va desfășura în perioada1-10 iulie 2017 la sediul CINETic, adresa: Strada Tudor Arghezi 3B (în spatele Teatrului Național).
APLICAȚII :
Cine poate participa:
- programatori care vor să încerce ceva nou și să contribuie la dezvoltarea unor experiențe virtuale 3D;
- designeri 3D care vor să intre într-o lume imersivă creată de ei;
- scenografi, animatori, graficieni și arhitecți care doresc să dezvolte proiecte imersive de VR/AR.
- CV-ului;
- Portofoliului;
- Unei succinte prezentari a unei idei /concept/ propuneri pentru un proiect imersiv.
Aplicațiile se trimit la adresa: secretariat.cinetic@unatc.ro până la data de 25 iunie 2017, ora 23.00.
În funcție de aplicații și de idei vor fi aleși 6 programatori și 6 designeri.
CINETic
Centrul Internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ Creative (CINETic) este un institut de cercetare artistică înființat în anul 2016, in cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică “I.L.Caragiale” București (UNATC). Proiectul de înființare al Centrului CINETic a fost cofinanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională. Valoarea totală a proiectului este de aproximativ 8 milioane de euro.
Centrul Internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ – Creative – CINETic găzduiește 6 laboratoare dotate cu 10 linii complexe de echipamente de cercetare științifică și 10 tehnologii inovativ – creative de vârf în domeniul audiovizualului: Laboratorul de Tehnici Creative în Cinematografie, Laboratorul de Interacțiune Digitală Sunet-Lumină, Laboratorul pentru Design Decor Virtual și Realitate Augmentată, Laboratorul de Interacțiune Digitală, Laboratorul de Animație Digitală, Laboratorul pentru Dezvoltare Cognitivă si Psihologie;
Prin proiectul CINETic, UNATC și-a propus să devină un pol de expertiză în domeniul cercetării și producției de proiecte care implică tehnologii creative inovative la nivel național și internațional.
Laboratorul de interacțiune digitală și tehnologii imersive
Laboratorul de Interacțiune Digitală și tehnologii imersive al CINETic este primul laborator din România dedicat studiului interacțiunii între corpuri fizice și corpuri virtuale și implicit între corpul uman și computer.
Cubul este unul dintre cele mai performante sisteme de vizualizare tridimensională care necesită doar o pereche de ochelari 3D. Acesta îmbunătățește semnificativ modul în care utilizatorii pot vizualiza, naviga și interacționa în mediile virtuale. Sistemul oferă numeroase avantaje: o senzației de imersie avansată, obținerea unor imagini stereoscopice de înaltă definiție, câmp de vizualizare larg, posibilitatea de vizualizare individuală sau colectivă. Camera virtuală 3D este un mediu imersiv și interactiv în care participanții sunt înconjurați de imagini generate de calculator și sunet surround. Aceștia au posibilitatea de a manevra și de a atinge obiectele din mediul virtual creat, prin utilizarea echipamentelor de urmărire (tracking) a mișcării și a altor dispozitive precum: controllerul XBOX, sauflystick-ul. Software-ul utilizat, EON Studio, permite integrarea de obiecte dezvoltate în majoritatea programelor de grafică și modelare 3D iar rezultatul obținut (mediul virtual interactiv) poate fi exportat pentru a fi vizualizat pe o gamă variată de dispozitive ce permit experiențe VR/AR, inclusiv cele mobile.