Știrile săptămânii: Filmul văzut din interior: documentare cu și despre cinema la TIFF 2016; Mercy Street (Strada Speranţei) s-a lansat pe 15 aprilie în cinematografele din Bucureşti şi din ţară; “Cei vii au nevoie de lumină, cei morţi, de muzică” câștigă Trofeul NexT 2016; Start pentru înscrierile la Let’s Go Digital!, atelierul pentru liceeni de la TIFF; ”Soy Nero”, regizat de Rafi Pitts, va rula, în prezența regizorului, la Gala de deschidere a celei de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Film București (BIFF); Platforma online CinEd a fost dezvăluită public la evenimentul de lansare; Școala Altfel cu filme documentare One World Romania; Șase lungmetraje se întrec pentru trofeul Long BUZZ al BUZZ CEE; Încep înscrierile pentru Arkadia ShortFest 2016; Filmul regizat de Cristian Mungiu va avea premiera în România concomitent cu cea de la Cannes.
Filmul văzut din interior: documentare cu și despre cinema la TIFF 2016
O serie de documentare remarcabile, care explorează viziuni diferite ale regizorilor asupra propriei meserii și aduc un omagiu artei cinematografice, vor fi reunite într-o secțiune specială intitulată Cinema, Mon Amour, la Festivalul Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie).
Cele peste zece filme din program vorbesc despre cinema din multiple perspective, unele de-a dreptul neașteptate: de la filme cult sau curente cinematografice la regizori sau actori celebri; de la figuranți la fanii în stare de orice pentru eroul favorit; de la mecanismele turnajului și jocurile de putere de pe platoul de filmare, la sălile și arhivele de cinema. Și, nu în ultimul rând, despre felul în care uneori filmul afectează viața reală.
Impactul filmului asupra vieților oamenilor de rând este studiat în Once Upon a Dream: A Journey to the Last Spaghetti Western (r. Tonislav Hristov, prezent la TIFF în 2014 cu Soul Food Stories), un basm modern despre speranțele hrănite de visul hollywoodian ale locuitorilor orășelului Tabernas din deșertul Spaniei unde s-a turnat Lawrence al Arabiei. The Wolfpack, debutul regizoarei Crystal Moselle (Marele Premiu al Juriului la Sundance 2015), spune povestea incredibilă a șase frați care au trăit 14 ani izolați de societate într-un apartament din Manhattan și a căror singură realitate este colecția de filme pe care o reproduc cu fidelitate între patru pereți.
Hitchcock / Truffaut (r. Kent Jones), prezentat în premieră la Cannes 2015, are la bază înregistrarea originală a întâlnirii marcante dintre François Truffaut și Alfred Hitchcock din 1962 și cartea de conversații despre arta regizorală ce a rezultat, o veritabilă Biblie cinematografică. Mărturiile unor regizori cinefili precum Martin Scorsese, David Fincher sau Wes Anderson vin să susțină impactul cărții lui Truffaut și influența lui Hitchcock asupra regizorilor actuali. I Don’t Belong Anywhere: The Cinema of Chantal Akerman (r. Marianne Lambert) analizează cele peste 40 de filme din cariera renumitei regizoare belgiene recent dispărute dintre noi și originile limbajului său cinematografic.
Construit din înregistrări filmate de actrița însăși cu o cameră de 16 mm, fragmente de jurnal, scrisori și imagini de arhivă, și narat în suedeză de Alicia Vikander, documentarul Ingrid Bergman: In Her Own Words (r. Stig Björkman) explorează personalitatea complexă din spatele imaginii actriței suedeze. Fascinantul Helmut Berger, Actor (r. Andreas Horvath) e un portret deranjant de intim al personalității dificile a actorului Helmut Berger (71 de ani), fostă muză și iubit al regizorului Luchino Visconti. Incredibilul Doomed Beauty (r. Helena Třeštíková) urmărește povestea tragică a actriței cehe Lida Baarová, cunoscută pentru frumusețea ei și relația amoroasă cu Joseph Goebbels.
For the Love of a Man, regizat de Rinku Kalsy și prezentat la Veneția în 2015, are ca subiect fanatismul din jurul personalității lui Rajinikanth, un actor indian de 64 de ani idolatrizat de pătura cea mai săracă a societății. A Flickering Truth, în regia lui Pietra Brettkelly, este un documentar tulburător despre cinefili împătimiți care au restaurat mii de ore de material din trecutul cinematografic al Afganistanului, după trauma regimului taliban. Fury of The Demon este o anchetă captivantă care pornește pe urmele filmului omonim din 1897 al lui Georges Méliès, supranumit „cel mai mortal film făcut vreodată”. Legenda spune că vizionarea lui îi face pe spectatori violenți.
50 Days in The Desert (r. Fabrizio Maltese) documentează turnajul de 7 săptămâni în deșertul Sahara al filmului The White Nights (r. Joachim Lafosse, cel mai bun regizor la Festivalul de la San Sebastian în 2015) și examinează dinamica relațiilor interpersonale care se creează pe platoul de filmare și rolul de manipulator al regizorului. În cel mai recent documentar al său, epicul și emoționantul It All Started at the End, regizorul-cult Luis Ospina îndreaptă camera în trecut, înspre rădăcinile sale în grupul Cali, colectivul de artiști columbieni care a revoluționat arta, cinematografia și literatura, în timp ce țara era acaparată de narcoterorism și război de gherilă în anii ‘70 și ‘80.
Filmul care dă și titlul secțiunii, Cinema, Mon Amour (r. Alexandru Belc), reunește poveștile din spatele cinematografelor de stat abandonate din România, prin intermediul protagonistului Victor Purice, un adevărat Don Quijote care a luptat zilnic pentru salvarea sălii Dacia Panoramic din Piatra Neamț.
***
Festivalul Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie 2016) este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația pentru Festivalul de Film Transilvania, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Ministerului Culturii și Primăriei Municipiului Cluj-Napoca.
Mercy Street (Strada Speranţei) s-a lansat pe 15 aprilie în cinematografele din Bucureşti şi din ţară
Vineri, 15 aprilie, s-a lansat filmul Mercy Street (Strada Speranţei), primul lungmetraj de animaţie 3D stereoscopică realizat în România.
Mercy Street (Strada Speranţei) este realizat cu o tehnică de animaţie stereoscopică 100% autohtonă, concepută de Ştefan şi Alexandru (Ducu) Buzea, regizorul, respectiv creatorul şi animatorul personajelor filmului. Animaţia de lungmetraj, cu o durată de 74 de minute, va fi lansată simultan în toate cinematografele din ţară.
Povestea lui Lorenz, băieţelul care vrea să salveze muzica lumii
Mercy Street (Strada Speranţei) aduce pe ecrane povestea unui băiat de 10 ani, Lorenz, care descoperă un pasaj secret spre o lume neştiută de sub lumea noastră, care îl va duce într-o mare aventură cu scopul de a salva muzica lumii.
Alături de 3 prieteni muzicieni, părintele Abbey și cele două pisici ale lui, Lorenz trăieşte întâmplări incredibile în lumea secretă Havala. Acolo descoperă planul malefic al lui Marcus, un geniu care încearcă să transforme muzica lumii într-o sursă uriaşă de energie pe care vrea s-o folosească ca să devină nemuritor. Lorenz şi prietenii lui primesc ajutor neașteptat din partea unei fetițe pe nume Hava, singurul supravieţuitor al lumii subterane, care le devine prietenă.
Scenariul Mercy Street (Stada Speranţei) a câştigat în 2010 primul loc la concursul Consiliului Naţional al Cinematografiei, iar autorul lui, Alexandru Bordeanu, este şi vocea lui Marcus, personajul negativ principal, care în prezent scrie cartea Mercy Street (Strada Speranţei).
„De-a lungul călătoriei iniţiatice, micuţul şi curiosul Lorenz este însoţit de veşnic nemulţumitul Singi, altruistul Banna şi nehotărâtul Bumbe. Cu toţii sunt vegheaţi părinteşte de blândul părinte Abbey. Pisicile micuţului Lorenz întregesc coloristica întregului grup, care luptă până la final cu nebunia lui Marcus, muzician şi om de ştiinţă genial ce-şi doreşte nemurirea.
Ştiu că, în general, cartea precede filmul, dar acum scriu şi cartea Mercy Street. Să spunem că suntem într-o situaţie atipică. Am început să scriu această carte fiindcă aici, pe hârtie, nu mai sunt constrâns de cheltuieile de producţie şi alte bugete… Aici pot spune povestea pe larg, aşa cum mi-am imaginat-o acum aproape 6 ani”, declară scenaristul Alexandru Bordeanu.
Ionuţ Grama, Cristi Iacob şi Marius Stănescu dau voce personajelor filmului
Cunoscutul actor de teatru şi film Cristian Iacob este vocea tatălui lui Lorenz, care este inginer în compania de exploatare minieră deţinută de Marcus. Tatăl lui Lorenz este arestat de soldații lui Marcus și forțat să se alăture fiului său în această lume secretă, când Lorenz și prietenii săi se îndreaptă spre Havala.
Multipremiatul actor Marius Stănescu împrumută vocea părintelui Abbey, confidentul şi mentorul lui Lorenz, cel ce însoţeşte şi veghează copiii în călătoria lor fantastică în Havala.
Ionuţ Grama pune la bătaie vasta lui experienţă de peste 20 de filme în dublajul personajelor de animaţie şi este vocea a nu mai puţin de trei personaje din Mercy Street (Strada Speranţei), Bana, Winny şi Coccolino.
Celelalte voci date personajelor aparţin actorilor Şerban Duţă (Lorenz), Andrei Stanciu (Singi), Laurenţiu Munteanu (Bumbe), Dorina Dumitrescu (Burricone), Raluca Iuraşcu (Hava) şi Vlad Rădescu (Şoferul). Coloana sonoră a filmului este compusă de Valeriu Iuraşcu, Mircea Kiraly şi Andrei Tatu.
Până în prezent, Opal Production a încheiat contracte de distribuţie a filmului Mercy Street (Strada Speranţei) cu companii din Marea Britanie, Italia, Grecia şi Cipru.
Mercy Street (Strada Speranţei) va fi proiectat în cinematografele din:
Alba, Arad, Bârlad, Bacău, Baia Mare, Bistriţa Năsăud, Botoşani, Brăila, Braşov, Buzău, Călăraşi, Cluj Napoca, Constanţa, Craiova, Deva, Galaţi, Iaşi, Oradea, Oraviţa, Piatra-Neamţ, Piteşti, Ploieşti, Râmnicu Vâlcea, Reşiţa, Sibiu, Satu Mare, Slatina, Suceava, Târgu Jiu, Târgu Mureş, Timişoara, Tulcea, Vulcan.
“Cei vii au nevoie de lumină, cei morţi, de muzică” câștigă Trofeul NexT 2016
Luni seară, la Cinema Muzeul Țăranului, a avut loc gala de decernare a premiilor celei de-a zecea ediții a Festivalului Internațional de Film NexT.
Trofeul NexT 2016 a revenit producției Cei vii au nevoie de lumină, cei morţi, de muzică/ The Living Need Light, The Dead Need Music, regizat de The Propeller Group din Vietnam. “Un film al cărui ritm este dat de schimbările de culoare şi de fluiditatea sunetului, care menţine o senzaţie continuă de transpoziţie suprarealistă într-un prezent necunoscut şi totuşi existent. Un film viu, liric, poetic şi profund”, potrivit juriului. Gala a fost prezentată de Ada Solomon, directoarea Festivalului Internațional de Film NexT și Yvonne Irimescu, coordonatoarea NexT.
Trofeul NexT constă în 2000 de euro oferiți de Institutul Cultural Român și 2000 de Euro în servicii digitale şi de laborator (post-producţie) oferiţi de CineLab România.
Cei vii au nevoie de lumină, cei morţi, de muzică/ The Living Need Light, The Dead Need Music este o călătorie vizuală și muzicală în tradițiile și ritualurile funerare din sudul Vietnamului.
Premiul „Cristian Nemescu” pentru Cea mai bună regie, în valoare de 1000 de euro, bani oferiți de Institutul Cultural Român, a fost obținut de She Stoops to Conquer, de Zack Russell, pentru „un simţ admirabil al bizarului şi o interpretare foarte specială, lucrând una în completarea celeilalte pentru a ne oferi o viziune subtilă a ciudăţeniei ce se ascunde în jurul nostru.”
Premiul „Andrei Toncu” pentru Cea mai bună coloană sonoră, constând în 1000 de euro oferiţi de Institutul Cultural Român, i-a fost acordat Katarzynei Szczerba, pentru Figure. „Premiul pentru sound design este oferit unui film care foloseşte sunetul pentru a comenta, a contrazice şi a amuza. Demonstrează cum sunetul poate fi o parte independentă a filmului. Este nevoie, desigur, şi de imagini deosebite care să însoţească o asemenea coloană sonoră formidabilă”, a fost de părere juriul.
Juriul a acordat două mențiuni speciale pentru animația MANOMAN, de Simon Cartwright, și pentru scurtmetrajul autohton Dispozitiv 0068, de Radu Bărbulescu.
Prăjitorul de pâine, în regia lui Cristian Pop, a fost desemnat Cel mai bun scurtmetraj românesc. Potrivit juriului, „pentru un scurtmetraj foarte impresionant, care a reuşit să emoționeze publicul. Cele două personaje sunt jucate realist, aducând intensitate şi umor pe ecran. Emoţiile diferite cu care se confruntă personajele sunt neprevăzute şi interesante în fiecare minut. Regizorul s-a folosit de un aparat de bucătărie ca un catalizator şi ca o metaforă pentru o poveste mai mare decât filmul, şi nu numai. Astfel filmul a dobândit o intrigă foarte puternică, iar nouă ne-a fost foarte uşor să ne identificăm cu personajele. După finalul la fel de puternic, am rămas cu senzaţia că am vrea să aflăm mai multe despre cele două personaje”. Premiul valorează 1000 de euro şi este oferit de Institutul Cultural Român.
Premiul Luno, în valoare de 2000 de euro, a fost acordat scurtmetrajului românesc Vacanță la țară, regizat de Andrei Tănase. „Pentru că e filmul pe care l-am fi facut şi noi, şi am vrea să vedem pe marele ecran astfel de producţii mai des. Nu e uşoară alegerea, pentru că fiecărui film i-am fi dat un premiu pentru ceva anume ‒ mai greu de ales a fost criteriul câştigător”, a declarat Anca Floroiu, reprezentata colectivului creativ Luno.
Premiul Publicului pentru film românesc, acordat unei pelicule din Competiția națională și constând în suma de 500 de euro, oferită de Pizza Hut, a fost câștigat tot de Dispozitiv 0068.
Premiul Publicului pentru film străin a revenit scurtmetrajului Tinerețea monștrilor îndrăgostiți/ Jeunesse de Loups-Garous. Premiul, acordat de Pizza Hut, valorează 500 de euro.
Câştigătorul concursului The Pitch și al unui cec de 5.000 de euro din partea ShortsTV este proiectul Private Party, de Octav Chelaru. „ Toate proiectele au fost foarte bune: subiecte diferite, viziuni diferite, diferite stadii de dezvoltare şi experienţă. Ideea a fost realistă şi poate fi realizată astfel încât să se respecte bugetul şi în intervalul de timp necesar. Povestea ni s-a păruit una puternică, a avut o perspectivă unică, cu care am putut relaţiona, a fost de impact şi ne-a făcut să ne punem întrebări. Este important să sprijinim tinerii realizatori de film, poate mai puţin experimentaţi, dar cu foarte mult potenţial.” Același proiect a câștigat și Premiul Villa Kult, care constă într-o rezidență artistică în Berlin, pe perioada Berlinalei, cu transportul asigurat.
De asemenea, în cadrul NexT Short Film Market a fost premiat și proiectul Exit, al lui Bogdan Benea, cu 1000 de Euro în servicii de post-producţie DI, premiu oferit de Abis Studio.
Cele patru trofee principale NexT au fost modelate de artistul Titi Ciocan și pictate de modelate de Titi Ciocan și pictate de Nicu Duță aka KITRA, Andy Sinboy, Loreta Isac, Paul Dersidan și Sorina Vazelina.
Start pentru înscrierile la Let’s Go Digital!, atelierul pentru liceeni de la TIFF
Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) lansează înscrierile pentru cea de-a 14-a ediție a atelierului de film Let’s Go Digital!. Lansat în 2005 în cadrul TIFF, Let’s Go Digital! este un atelier cu tradiție, de inițiere în tehnici digitale de filmare și montaj, și se adresează tinerilor cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani din toată țara, pasionați de film, fotografie, editare video.
Prin Let’s Go Digital!, în fiecare an, TIFF le oferă tinerilor șansa de a-și descoperi și dezvolta aptitudinile pentru o viitoare carieră în cinematografie, aceștia parcurgând timp de 10 zile toate etapele realizării unui film: scrierea scenariului, filmare cu o camera digitală, montaj și prezentarea scurtmetrajului realizat. Li se va pune la dispoziție aparatură profesională, fiind îndrumaţi de profesionişti din cinematografia românească. De asemenea, au acces la evenimentele festivalului. Mulți dintre foștii participanți ai LGD au devenit de-a lungul anilor profesioniști în domeniu – au absolvit facultăți de profil și sunt activi ca cineaști.
În urma unei preselecţii făcute de echipa de traineri care va susţine atelierul la Cluj, cei 15 participanţi aleși vor lucra în echipe de câte 3, pornind de la o temă dată. Lor li se vor alătura 3 seniori, foşti participanţi Let’s Go Digital!, care vor avea rolul de a-i îndruma pe începători şi de a realiza un film de making of al atelierului. Cele 5 filme rezultate vor fi proiectate în ultima seară în faţa publicului festivalier, care va avea sarcina de a desemna cel mai bun film realizat în cadrul Let’s Go Digital! 2016. Scurtmetrajul câştigător va fi premiat în cadrul unei gale de închidere, în penultima zi de TIFF.
Înscrierile au loc până în data de 10 mai 2016. Regulamentul şi detaliile necesare înscrierii pot fi găsite pe site-ul http://tiff.ro/content/regulament-0.
Ediţia cu numărul 14 a Let’s Go Digital! este organizată de Festivalul Internațional de Film Transilvania și va avea loc la Cluj-Napoca între 27 mai și 4 iunie 2016.
”Soy Nero”, regizat de Rafi Pitts, va rula, în prezența regizorului, la Gala de deschidere a celei de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Film București (BIFF)
”So I am in exile-so what?”, spunea regizorul iranian Rafi Pitts la începutul acestui an, referindu-se la condiția pe care a fost forțat să o aleagă din 2009.
Despre această condiție și despre suferința pe care o generează această, de fapt, ne-apartență la un teritoriu și la o limbă (ne) vorbește și (în) ultimul său film,”Soy Nero”, care va deschide a 12-a ediție a BIFF, luni 18 aprilie, la Cinema Elvira Popescu, de la ora 20.00. Proiecția va fi urmată de un dialog al domnului Rafi Pitts cu spectatorii care, pe lîngă alte curiozități cinefile, vor avea prilejul să afle cum a fost colaborarea cu Răzvan Rădulescu la scrierea scenariului pentru ”Soy Nero”. Dealtfel, domnul Rafi Pitts nu este la prima întîlnire cu România și cu filmul românesc, pentru că anii din urmă a fost lector în cadrul programului Aristoteles, dedicat tinerilor regizori români, de documentare.
Tot despre despărtirea de patrie și despre trecutul care nu ne părăsește niciodată este vorba în ”Brooklin”,unul dintre filmele multiplu nominalizate la premiile Academiei Americane de Film, de anul acesta. Și cum tema migrației este foarte apropiată americanilor și cum de ceva vreme a devenit foarte apropiată, la modul cel mai direct, și europenilor, avem datele unui film care nu ne va lăsa indiferenți.
Întîlnirea și reîntîlnirea cu Monica Bellucci este, de fiecare dată, ca un vis îndeplinit, pentru oricare cinefil. Regizorul canadian Guy Edoin o distribuie pe splendida italiancă în rolul unei actrițe europene, care merge să filmeze în Montreal, unde trăiește și fiul ei, gay, pe care-l nu-l mai văzuse de 3 ani.”Ville-Marie” , al doilea film al lui Guy Edoin, are un aer a la Almodovar (”Todo sobre mi madre”), dar trece de aparenta frivolitate stilistică a spaniolului, pentru a dezvolta o încrengătură de situații care, parcă, abia aștepta să explodeze odată cu un accident neașteptat.
”Strangerland” este drama unei familii care locuiește într-un…deșert. De ce a ales farmacistul Matthew (Joseph Finnes) să-și ducă familia acolo, adică pe Catherine (Nicole Kidman) și pe cei doi copii, aflăm după ce aceștia din urmă dispar. Hugo Weaving, în rolul detectivului Rae, completează distribuția acestui film regizat de Kim Farrant, aflat la debutul său în lung metraj.
Schimbăm registrul și ne găsim timp pentru ”Spy Time”,o comedie spaniolă despre un pierde vară, care la 30 și ceva de ani, după ce este părăsit de iuibită, devine ținta unui criminal. Aparent, fără nici o vină? Sau, poate, tatăl său știe cîte ceva despre acest fapt…O comedie la BIFF 2016, pe care v-o recomandăm fără dubii.
Din line-up-ul BIFF 2016 nu putea lipsi un film belgian.”D Ardennen” este tot un debut în lung metraj, al lui Robin Pront. Drama a doi frați, răufăcători mărunți, a căror viață se schimbă în urma unui ”banal” jaf și din care încearcă să scape cu fața curată.
Desigur că pe lîngă acestea, pe care le-am amintit mai înainte, vă dăm întîlnire și cu alte producții remarcabile, așa cum v-am obișnuit de-a lungul anilor.
Platforma online CinEd a fost dezvăluită public la evenimentul de lansare
Vineri, 8 aprilie, a avut loc lansarea oficială a programului CinEd în România. Profesorii și jurnaliștii prezenți au văzut în premieră o demonstrație a modului în care funcționează platforma online și au aflat mai multe detalii despre obiectivele și planurile de viitor ale programului CinEd chiar de la Léna Rouxel (Coordonatoare a proiectului CinEd din partea Institutului Francez din Paris) și Agnès Nordmann (Coordonatoare a departamentului de cinema din cadrul Institutului Francez din Paris).
Printre punctele subliniate în cadrul conferinței de presă s-a regăsit și faptul că CinEd, inițiativa europeană de educație cinematografică pentru tineri, are la bază o colaborare strânsă între instituțiile europene și cele ale fiecărui stat partener, astfel încât strategia de implementare să se poate adapta specificului cultural și educațional al fiecărei țări.
Platforma online a fost gândită pentru a fi ușor de accesat și folosit de către toți dascălii care își doresc să participe la inițiativă și să organizeze proiecții pentru elevi. Platforma va fi disponibilă în limba fiecărei țări partenere și accesul va fi gratuit, atât pentru descărcarea filmelor cât și pentru materialele pedagogice. Fișierele video se vor descărca pe laptop sau PC și vor fi valabile timp de o lună. Varietatea de formate în care filmele sunt disponibile va permite proiectarea în spații diverse – de la cinematografe cu standarde profesioniste, la locuri cu echipament minimal sau în sala de clasă.
Modul în care programul CinEd este gândit va asigura, în fiecare an, un catalog de filme dinamic, care va răspunde nevoilor fiecărui segment de vârstă pentru elevi (primar – gimnaziu – liceu). Vârsta pentru care filmul este recomandat este afișată în mod vizibil, în pagina fiecărui film.
Conferința de presă a fost urmată de o dezbatere, moderată de criticul de film Ileana Bîrsan, pe tema educației cinematografice în școlile din România. La dezbatere a participat și Corina Șuteu, Secretar de Stat la Ministerul Culturii. Ea a subliniat nevoia unor astfel de programe, care permit îmbinarea educației formale cu cea care stimulează creativitatea, precum și dorința Ministerului Culturii de a încuraja colaborarea dintre instituțiile statului și organizațiile independente, care implementează programe menite să susțină industriile creative. Corina Șuteu și-a exprimat speranța unei colaborări viitoare cu Ministerul Educației și a reamintit de importanța pe care o are, în astfel de programe, implicarea activă a autorităților locale, numindu-le pe acestea ”un pol de influență”.
Cu prilejul lansării CinEd, Corina Șuteu a ținut să menționeze că printre proiectele viitoare ale Ministerului Culturii se află și înființarea Institutul Filmului, care va avea ca prim obiectiv dezvoltarea direcțiilor de educație prin imagine.
La dezbatere au mai participat Christophe Gigaudaut (Director al Institutului Francez din România), Tudor Jurgiu (regizor de film), Alex Trăilă (membru al consiliului de administrație al CNC), Cecilia Popescu (profesoară de limba franceză la Școala Centrală) și un elev de la Școala Centrală, participant la alte programe de educație cinematografică.
Proiectul CinEd a fost lansat în 7 țări partenere, Franța, Portugalia, Spania, Italia, Bulgaria, Republica Cehă şi România, mai multe urmând să se alăture începând cu 2017. În România se vor organiza anul acesta formări sau proiecții în 10 orașe. Primele astfel de sesiuni de formare au avut deja loc în București, pe 9 aprilie și Buzău, pe 10 aprilie. Următoarele sesiuni de formare programate vor avea loc în Galați (14 aprilie), Craiova (15 aprilie), București (16 aprilie), Alexandria (21 aprilie) și Timișoara (23 mai).
Școala Altfel cu filme documentare One World Romania
În săptămâna Școala Altfel, 19 – 22 aprilie 2016, elevii din opt licee bucureștene se vor întâlni în sala de festivități a Colegiului Național „Matei Basarab” pentru a viziona filme documentare în cadrul evenimentului One World Romania – Altfel de Festival.
Festivalul este organizat de elevii coordonatori ai cluburilor de film One World Romania la Școală și este dedicat tuturor elevilor și profesorilor din liceele colaboratoare. Tot ei au selectat cele șase filme documentare pe diferite teme, prezentând realități cotidiene și povești cu și despre tineri din toată lumea. Filmele fac parte din selecția celei de-a 9-a ediții a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania 2016. Este vorba de cele mai noi documentare, care acoperă subiecte de actualitate, oferind o perspectivă diversă asupra problematicii drepturilor omului și a istoriei recente.
„Am râs, am fost înduioșată, am plâns. Până la urmă, am rămas cu șase povești incredibile despre oameni curajoși, care dau dovadă de o resursă inepuizabilă de speranță și înverșunare. Fie că vorbim de Liberi, Fair Play sau Orice chip poartă un nume, privim niște povești organice și sincere despre viață și despre cum omul își face singur destinul,” spune Roxana Caia, eleva care a coordonat selecția filmelor din festival.
Proiecțiile sunt deschise tuturor elevilor și profesorilor din liceele colaboratoare, iubitori sau amatori de filme documentare, curioși sau dornici să cunoască lucruri noi, la un altfel de festival în săptămâna Școala Altfel. Înscrierile pentru participarea la proiecții se fac prin intermediul elevilor coordonatori de cluburi de film din fiecare liceu.
Mai multe informații despre One World Romania la Şcoală: scoala.oneworld.ro
Persoana de contact: Ioana Brăilescu, email: scoala@oneworld.ro, nr. de telefon: 0728 069 428
Programul proiecțiilor din cadrul OWR – Altfel de Festival
19 aprilie | 10:00 | Orice chip poartă un nume | Magnus Gertten | Suedia | 2015 | 75`
20 aprilie | 10:00 | Rebeli | Kari Anne Moe | Norvegia | 2015 | 91`
20 aprilie | 14:30 | Liberi | Tomislav Žaja | Croatia | 2015 | 73`
21 aprilie | 10:00 | Roboțelul de aur | Mihai Dragolea,Radu Mocanu | Romania | 2015 | 77`
21 aprilie | 14:30 | Fair Play | Tommi Rajala | Finland | 2015 | 29`
22 aprilie | 10:00 | Jenica și Perla | Rozálie Kohoutová |Cehia | Franța | 2014 | 72`
Șase lungmetraje se întrec pentru trofeul Long BUZZ al BUZZ CEE
Șase producții din Austria, Rusia, Bulgaria, Germania, Polonia și România se luptă pentru trofeul Long BUZZ al primei ediții BUZZ CEE, festivalul internațional de film dedicat cinematografiei din Europa Centrală și de Sud-Est, care va avea loc în perioada 4 – 8 mai la Buzău.
Blockbuster – A Life in Moving Pictures (r. Vlado Priborsky, Austria, 2015), un film proaspăt și plin de candoare, o imersiunea în procesul, nu întotdeauna plăcut, al conceperii unui film, este chiar o ficțiune inspirată din viața regizorului.
Celestial Camel (r. Yury Feting, Rusia, 2016), este un film simplu și cu atât mai frumos, despre trecerea la adolescență, când nici un obstacol nu e prea mare dacă ai ca animal de companie un pui de cămilă, care mai are și puteri miraculoase.
În Snow (2015, Bulgaria), o dramă despre familie, trădare, alegeri și iertare, regizorul bulgar Ventsislav Vasilev prezintă relația tată – fiu, văzută prin ochii tânărului delicvent Bobby, care-și amintește momentele importante ale vieții sale alături de tatăl său, în timp ce trebuie să găsească o geantă cu bani.
Sin & Illy Still Alive (r. Maria Hengge, Germania, 2014) prezintă cercul vicios de droguri, alcool și desfrâu din care două tinere, Sin și Illy, fac parte. Cu cât încearcă mai mult să se smulgă din acest ciclu, planificând o vacanță în însorita Grecie, cu atât soarta li se pune de-a curmezișul.
The Story of a Woman (r. Michal Wegrzyn, Polonia, 2015) este o dramă psihologică despre decizii personale care afectează, la fel ca-n viață, și destinele celorlalți. În acest caz, este vorba despre o viitoare mamă, care decide să își părăsească familia.
03.ByPass (r. Nap Toader, România, 2016), singurul film românesc din competiția de lungmetraj a BUZZ CEE, este o dramă cu conotații sociale. Acțiunea se desfășoară pe parcursul unei ture de noapte a unui echipaj de salvare: o doctoriţă, asistentul-amant şi șoferul-ambulanțier. Cei trei aduc la spital un bătrân singur, muribund, dar care are ascunse sub saltea zeci de teancuri de bani.
Juriul competiției de lungmetraj a BUZZ CEE este compus din: Dan Chișu, regizor și producător, România (București NonStop, Ursul, Youtube Bazaar), Igor Cobileanski, regizor, Republica Moldova (La limita de jos a cerului, Când se stinge lumina, Șașa, Grișa și Ion) și Maya Vitkova, regizor, producător și scenarist, Bulgaria (Viktoria).
BUZZ CEE este un festival internațional de film dedicat regiunii Europa Centrală și de Sud-Est, inclusiv Grecia și Turcia. Festivalul își propune să promoveze producții de calitate din țările din regiune și să aducă la Buzău filme care ajung rareori pe marile ecrane din România, oferind publicului posibilitatea să intre în contact cu cinematografia central și sud-est europeană.
Proiecțiile vor avea loc timp de cinci zile în trei locații centrale din orașul Buzău: Cinema Dacia 3D, sala Teatrului George Ciprian și Sala Consiliului Județean Buzău.
Intrarea la toate filmele din cadrul festivalului va fi liberă.
BUZZ CEE, Festivalul Internațional de Film Buzău, este organizat de Asociația CulturALL, în parteneriat cu Consiliul Județean Buzău, Primăria Buzău și Consiliul Local Buzău și susținut de TVSat 2002, Teatrul George Ciprian Buzău, SCDVV Pietroasa și Cinelab România.
Încep înscrierile pentru Arkadia ShortFest 2016
Cineaștii își pot înscrie filmele pentru cea de-a 3-a ediție a Festivalului Internațional de Film Arkadia ShortFest. Festivalul se va desfășura anul acesta în perioada 2-4 septembrie, în deja binecunoscutul spațiu neconvențional al Uzinelor Camexip (Băicoi, Prahova).
Ediția din 2016 a festivalului va aduce iubitorilor de cultură, 3 zile de proiecții de film, workshop-uri și expoziții de artă. Arkadia ShortFest propune pentru anul acesta două secțiuni de festival, ambele cu deschidere internațională – una competițională (scurtmetraj studențesc de ficțiune) și una necompetițională (scurtmetraj profesionist de ficțiune, documentar sau animație).
Regulamentul și formularul online pot fi găsite aici: http://www.arkadiashortfest.ro/ro/inscriere/
Termenul limită pentru trimiterea filmelor este 1 iulie 2016. Toate filme propuse pentru înscriere trebuie să fie produse după 1 ianuarie 2014. Filmele trimise spre selecție la edițiile precedente nu sunt eligibile.
La ediția din 2015 a Arkadia ShortFest au fost proiectate 36 de scurtmetraje internaționale, din care 12 au intrat în competiția pentru trofeul Arkadia – o lucrare special creată pentru eveniment de către un artist român contemporan. Publicul a desemnat câștigător scurtmetrajul ”Acordajul Profesorului Octav”, în regia lui Germain Kanda.
***
Detalii: www.arkadiashortfest.ro.
Filmul regizat de Cristian Mungiu va avea premiera în România concomitent cu cea de la Cannes
Bacalaureat, cel mai recent lung metraj al regizorului Cristian Mungiu a fost selecționat în competiția oficială a Festivalului de film de la Cannes și va intra în competiția pentru trofeul Palme D’Or, cea mai importantă recunoaștere pentru autorii de film de artă.
Este a treia participare a lui Cristian Mungiu în competiția oficială, la precedentele două, filmele sale fiind recompensate cu trofeul Palme d’Or, în 2007, pentru 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile și premiile pentru scenariu și interpretare feminină, în 2012, pentru După Dealuri.
Cristian Mungiu: Mă bucură foarte mult selecția în competiția oficială la Cannes și îmi doresc să ofer spectatorilor din România posibilitatea de a vedea filmul pe cât posibil în același timp cu premiera mondială. Nu știm încă data precisă a proiecției noastre la Cannes, însă în România „Bacalaureat” va putea fi văzut începând cu 20 mai în toate orașele din țară în care mai există săli și unde cinematografele doresc să includă filmul în programul lor de proiecții.
Bacalaureat, cunoscut în perioada de pregătire sub numele de Fotografii de familie, spune povestea unui doctor dintr-un mic oraș de provincie care trebuie să decidă care e cea mai bună cale de urmat pentru copilul lui în contextul societății românești de astăzi.
Filmul îi are în rolurile principale pe Adrian Titieni și pe Maria Drăguș. Adrian Titieni a interpretat peste 50 de roluri în filme românești, debutând în 1986 în filmul Pas în doi, regizat de Dan Pița. Maria Drăguș, actrița germană de origine română, a debutat în Panglica albă, filmul lui Michael Haneke recompensat cu Palme d’Or în 2009.
Festivalul de film de la Cannes selectează în competiția oficială circa 20 dintre cele mai bune filme ale anului, alese din 1800 de filme înscrise în competiție și se desfășoară în acest an între 11 și 22 mai.
BACALAUREAT, 2016, 128’, Scenariul și regia: Cristian Mungiu; Imaginea: Tudor Vladimir Panduru; Scenografia: Simona Pădurețu; Montaj imagine și sunet: Mircea Olteanu; Director de film: Adrian Moroca; Producător executiv: Tudor Reu. Cu: Adrian Titieni, Maria Drăguș, Lia Bugnar, Mălina Manovici, Vlad Ivanov, Rareș Andrici. O producție Mobra Films cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și Eurimages, cu participarea Canal+, France Télévisions, Ciné+, Wild Bunch, cu contribuția Orange România, Catena, Carlsberg, Groupama Asigurări. Co-producători: Why Not Productions, Les Films du Fleuve, France 3 Cinéma. O co-producție România-Franța-Belgia.
Filmul este distribuit în Romania de către Voodoo Films