Știrile săptămânii: Lansare de carte: „Iată-mă“ de Jonathan Safran Foer, Editura Humanitas Fiction; Politologul Vladimir Tismăneanu lansează o nouă carte, „Teze si antiteze la Washington“, la Curtea Veche Publishing; Epoca inocenței – lansare de carte la Brașov și discuție despre următorii 30 de ani; ASR Principele Radu al României lansează, pe 13 iunie, la Ateneul Român „Povestea Castelului Peleş”; Augusto Boal, Michael Chekhov, N.M. Gorceakov și George Banu – noutățile Yorick la FITS 2017; 9 ilustratori români reinventează afișul de teatru într-o campanie-experiment; SANDROS, ultima premieră a stagiunii Teatrului Național Iași; Noutate Editura Herald: Lumea interioara a traumei, de Donald Kalsched; Noutate editoriala: Memorii (Autobiografia) de William Butler Yeats; ASR Principele Radu al României lansează luni, 12 iunie, la Timișoara, “Povestea Castelului Peleș”.
Lansare de carte: „Iată-mă“ de Jonathan Safran Foer
Vă aşteptăm miercuri, 14 iunie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Iată-mă de Jonathan Safran Foer, una dintre cele mai aşteptate cărţi Humanitas Fiction din această vară şi bestseller al editurii la Bookfest 2017. Romanul a apărut după o pauză de unsprezece ani de la publicarea bestsellerurilor Totul este iluminat şi Extrem de tare şi incredibil de aproape care l-au consacrat pe Jonathan Safran Foer ca unul dintre cei mai importanţi scriitori din generaţia sa. Iată-mă s-a bucurat, de asemenea, de apreciere internaţională atât din partea publicului, cât şi din partea criticii, devenind în scurt timp de la apariţie bestseller New York Times, fiind declarată cea mai bună carte a anului 2016 de Times Literary Suplement şi situându-se în topul cărţilor apărute anul trecut în unele dintre cele mai prestigioase publicaţii literare internaţionale.
La eveniment vor vorbi Ioana Bâldea Constantinescu, scriitoare, Cosmin Ciotloş, critic literar şi Andra Matzal, jurnalist cultural şi unul dintre cei doi traducători ai romanului. Actorul Adrian Ciobanu ne va citi un fragment din roman. Denisa Comănescu, director general Humanitas Fiction, va fi moderatorul întâlnirii.
Iată-mă e radiografia dureros de sinceră şi cât se poate de amuzantă a unei despărţiri. E epopeea unei familii evreieşti din Washingtonul zilelor noastre, cu toată istoria pe care o duce-n spate şi prezentul care îi scapă printre degete. E cronica lumii în care bâjbâim într-un echilibru fragil. E cartea în care te uiţi ca într-o oglindă, cu teamă şi fascinaţie.
Cu mult umor, dar şi cu adâncă melancolie, Foer construieşte o poveste multistratificată. Focalizează lentilele camerei sale imaginare asupra unei familii evreieşti din Washingtonul actual în interval de patru săptămâni şi demolează, nivel după nivel, construcţia existenţei ei intime şi sociale, până ajunge la sâmburele care-i alimentează viaţa şi care se dovedeşte a fi mai fragil şi mai vulnerabil decât şi-ar fi imaginat. Julia, o arhitectă „care n-a construit niciodată nimic“, după propria caracterizare, şi Jacob, soţul ei, scenarist de succes al postului HBO, dar neîmplinit profesional, trăiesc împreună cu fiii lor, Sam, Max şi Benjy —trei copii cu personalităţi complexe şi sofisticate —, în confortul metropolei americane, ducând o viaţa tihnită, îmbogăţită de mici ritualuri laice, care-i definesc ca familie. Când, cu puţin timp înainte de ceremonia de bar mitzvah a lui Sam, Julia descoperă în telefonul soţului ei mai multe mesaje cu un conţinut sexual explicit, totul sare în aer, scoţând la iveală o adevărată spirală a crizelor identitare.
Cu aceeaşi inventivitate plină de energie, ireverenţă hilară şi impetuozitate emoţională din Totul e iluminat şi Extrem de tare şi incredibil de aproape, romanul Iată-mă e cea mai lucrată, mai dură, dar şi cea mai amuzantă carte a lui Jonathan Safran Foer.
„Jonathan Safran Foer a reinventat romanul experienţei evreilor americani, devenind, pe drept cuvânt, strălucitul moştenitor literar al lui Bernard Malamud, Saul Bellow şi Philip Roth.“ (Counterpunch)
Jonathan Safran Foer s-a născut în 1977, la Washington, D.C. Studiază literatura şi filozofia la Princeton University, unde ia mai multe premii de creative writing şi este remarcat de scriitoarea Joyce Carol Oates, iar în 2000 i se acordă premiul Zoetrope. Publică povestiri în reviste prestigioase ca Paris Review, Conjunctions, The New York Times şi The New Yorker. Este editorul antologiei de succes A Convergence of Birds: Original Fiction and Poetry Inspired by the Works of Joseph Cornell, un bestseller pe lista Boston Globe. În 1999 pleacă în Ucraina pentru a face cercetări asupra biografiei bunicului său, călătorie care îi inspiră romanul de debut, Totul e iluminat(Everything Is Illuminated, 2002; Humanitas Fiction, 2008, 2012), care a fost recompensat cu două premii prestigioase, Guardian First Book Prize şi National Jewish Book Award, şi ecranizat în 2005, în regia lui Liev Schreiber, cu Elijah Wood în rolul principal. Al doilea roman al său, Extrem de tare şi incredibil de aproape (Extremely Loud and Incredibly Close, 2005; Humanitas Fiction, 2007, 2012), se bucură de acelaşi succes, fiind ecranizat în 2011, în regia lui Stephen Daldry, cu Thomas Horn, Tom Hanks, Sandra Bullock şi Max von Sydow. Filmul a fost nominalizat la două premii Oscar şi a primit Premiul pentru regie la Festivalul Internaţional de Film de la Palm Springs. În 2009 Jonathan Safran Foer publică o nouă carte, de non-fiction, Eating Animals, despre semnificaţiile culturale ale mâncării şi noul curent vegan. În 2010 îi apare volumul Tree of Codes, carte şi obiect de artă totodată, realizat prin tăierea şi reîmbinarea unor cuvinte din povestirea Strada Crocodililor (versiunea engleză) de Bruno Schulz. Romanul Iată-mă (Here I Am; Humanitas Fiction, 2017) vede lumina tiparului în 2016, devenind imediat bestseller New York Times. Romanele lui Jonathan Safran Foer sunt traduse în peste 35 de limbi.
„Iată-mă“ de Jonathan Safran Foer a apărut în colecţia „Raftul Denisei“, traducerea fiind semnată de Andra Matzal şi Cosmin Postolache. Această carte vă este recomandată de Scena9 şi Radio Guerilla.
Accestul la eveniment este gratuit în baza unei rezervări prealabile prin eventbook.
Politologul Vladimir Tismăneanu lansează o nouă carte, „Teze si antiteze la Washington“
Curtea Veche Publishing anunţă lansarea unei noi cărţi a reputatului politolog Vladimir Tismăneanu, „Teze si antiteze la Washington“. În vremuri tot mai tulburi, cum sunt chiar cele de astăzi, Vladimir Tismăneanu continuă tradiția implicării civice a intelectualilor, militând pentru necesara limpezire a vieții publice româneşti, pentru moralitate, pentru adevăr, pentru renunțarea la permanenta confuzie a valorilor, la permanentul compromis.
„Teze si antiteze la Washington“ va fi lansată luni, 3 iulie 2017, la Banca Naţională a României, în prezenţa autorului Vladimir Tismăneanu şi a guvernatorului BNR, Mugur Isărescu.
O discuţie pe marginea acestui volum va avea loc marţi, 13 iunie, ora 19.30, la Centrul Multicultural al Universităţii Transilvania din Braşov, în cadrul unei întâlniri cu Vladimir Tismăneanu şi Marius Stan.
Vladimir Tismăneanu a discutat deja despre noua sa carte în cadrul unei dezbateri mai ample cu titlul Costurile Utopismului Radical – de la Vladimir Lenin la Vladimir Putin în dialog cu Cătălin Avramescu. Întâlnirea a avut loc marţi, 6 iunie, la ora 17.00 în cadrul Facultăţii de Sociologie şi de Asistenţă Socială a Universităţii Bucureşti.
Noul volum ilustrează evoluţia politică a societăţii româneşti, autorul arătând, cu tenacitatea din care și-a făcut un modus operandi ca intelectual, că învăţăturile pe care le tragem din trecutul recent al României sunt esențiale, fiindcă numai așa putem dobândi o reprezentare clară și lucidă a ceea ce a însemnat eșecul utopiei comuniste. „Teze si antiteze la Washington“ demonstrează că democraţia, mai ales în țările în care a fost multă vreme absentă, are o nevoie absolută de adevăr, acesta putând fi dobândit prin rememorarea trecutului și prin reflecția continuă asupra lecţiilor sale. Vladimir Tismăneanu menţine astfel vie flacăra libertăţii şi avertizează împotriva răului totalitar.
„Orice carte a lui Vladimir Tismăneanu deschide noi răspântii ale cunoașterii și confirmă o vocație: aceea a binelui, a frumosului și a adevărului. Volumul de față este ilustrarea strălucită a unui pariu existențial, moral și profesional, susținut de autor pe parcursul câtorva decenii de luptă neobosită cu scleroza politică, socială și ideologică. Caracterul polemic a multe dintre studii e dublat de o unică vocație a dialogului și a comunicării. Iată doar câteva dintre elementele ce conferă scriiturii elegante și profunde a lui Vladimir Tismăneanu caracterul de sărbătoare a spiritului și a intelectului.“ (MIRCEA MIHĂIEȘ)
Cartea „Teze si antiteze la Washington“ este disponibilă pe www.curteaveche.ro și în librăriile din toată țara la prețul de 42 de lei.
Epoca inocenței – lansare de carte la Brașov și discuție despre următorii 30 de ani
Cum vor fi următorii 30 de ani ca tehnologie și schimbări socio-politice? Un răspuns posibil se află în romanul Epoca inocenței, de Adrian Mihălțianu, apărut în colecția Nautilus SF, care se lansează la Brașov în prezența autorului, marți, 13 iunie, de la ora 18.30, la Librăria Humanitas.
În Epoca inocenței, Europa e răvășită de naționalism, Statele Unite se cufundă într-un neofascism high-tech, iar China devine tot mai autoritară. În lupta lor pentru putere sunt prinse destine, speranțe, vieți. Omenirea pornește spre Marte și privește chiar mai departe, atrasă de semnalele venite dinspre stele. Dar nimic nu e ceea ce pare. Oamenii se transformă treptat în cyborgi. Orașele, în stupuri. Planeta, într-o fierbinte tablă de șah a unei imense conspirații.
„Din pagini țâșnește vie viața secolului în care trăim, dilatată până spre veacul următor, pe foile de hârtie se desenează personaje care pot schimba mersul lumii, se povestesc întâmplări pe care mintea mea bolnavă de Viitor chiar și le dorea.“ Alexandru Mironov
Cu participarea clubului Sci-Fi&Fantasy Antares.
ADRIAN MIHĂLȚIANU s-a născut în București pe 9 mai 1975 și a copilărit în ultimii ani ai comunismului, hrănindu-se cu literatură SF și filme cu supereroi care arătau că răul poate fi, totuși, învins. Deși e licențiat în Drept Diplomatic, alege să urmeze o carieră în mai multe multinaționale de IT până în 2006, când inițiază pe cont propriu două proiecte editoriale online: un site de jurnale de călătorie, Xplorio, și un altul cu teste de mașini. Publică rticole pe teme de business și tehnologie și editoriale în România Liberă, Ziarul Financiar, Gândul. Devine redactor-șef al revistei ProMotor în 2012, iar apoi gestionează un proiect internațional, Drivemag.com, împreună cu o echipă alcătuită numai din români. Pasionat de istorie și fascinat de literatura de anticipație, își scrie primul volum de literatură SF în 2010 și îl publică în 2011, în limbă engleză, pe Amazon. El reprezintă baza acestui roman de debut, prima parte a unei saga ce se va întinde pe mai multe secole.
ASR Principele Radu al României lansează, pe 13 iunie, la Ateneul Român „Povestea Castelului Peleş”
Curtea Veche Publishing și Filarmonica „George Enescu“ vă invită marți, 13 iunie 2017, începând cu ora 17.30, la evenimentul de lansare a cărții-album „Povestea Castelului Peleş”, scrisă de Alteța Sa Regală Principele Radu al României. Evenimentul va fi găzduit de Ateneul Român și va avea loc în foaier (str. Benjamin Franklin, nr. 1-3).
Evenimentul va avea loc în prezența Altețelor Lor Regale Principesa Moștenitoare Margareta a României și Principele Radu al României. În cadrul lansării vor lua cuvântul domnul Andrei Dimitriu (director general al Filarmonicii „George Enescu“), doamna Georgeta Filitti (istoric), arh. Augustin Ioan și doamna Irén Arsene Máté (director general Curtea Veche Publishing). Prezentarea cărţii va fi urmată de o sesiune de autografe.
Castelul Peleş este o capodoperă a arhitecturii secolului al XIX-lea. O adevărată galerie, în care se reunesc mari curente și tendinţe din pictură, sculptură și artele decorative. Un loc încărcat de istorie, care a găzduit capete încoronate și artiști vizionari. Reședinţă a creatorului României moderne, Regele Carol I, Castelul Peleș este expresia ultimă a dorinţei de afirmare și legitimare a poporului român între naţiunile moderne ale Europei. Cum orice castel are o poveste, se cuvenea să aibă și Peleșul una, iar aceasta este dezvăluită chiar de unul dintre membrii Familiei Regale. Erudită, minuţioasă, adeseori inedită, superb ilustrată, Povestea Castelului Peleș este cea mai izbutită monografie de până acum a acestui fascinant și glorios simbol al României.
Cartea-album „Povestea castelului Peleş” este disponibilă pe site-ul editurii www.curteaveche.ro la prețul de 80 de lei.
Augusto Boal, Michael Chekhov, N.M. Gorceakov și George Banu – noutățile Yorick la FITS 2017
Colecția Yorick a editurii Nemira lansează în cadrul Festivalului de Teatru Internațional de la Sibiu, ediția 2017, 4 cărți fundamentale pentru cultura teatrală.
Sâmbătă, 10 iunie, ora 14.00 – Lecțiile de regie ale lui Vahtangov, de Nikolai Mihailovici Gorceakov, traducere de Raluca Rădulescu (lansarea de carte are loc în cadrul conferintei George Banu – Rimas Tuminas). Vorbesc despre carte Raluca Rădulescu, Dana Ionescu.
Moștenirea lui Vahtangov este clar exprimată în îndrăzneala și curajul cu care discipolii lui săi își apără drumul în artă, în adevărul sentimentelor și profunzimea gândirii, în claritatea și eleganța formei, în acea imaginație creatoare care scot în evidență cele mai bune spectacole ale discipolilor lui Vahtangov.
Luni, 12 iunie, ora 11.00 – Cehov, aproapele nostru, de George Banu, traducere de Vlad Russo (lansarea are loc în cadrul conferinței cu Cristophe Sermet). Lansarea va fi sub forma unui dialog autor-traducător.
George Banu se constituie în ghid sedus, ce dezvăluie atent secretele unui teatru care și azi ne rămâne „aproape“. Eseu-mărturie, concluzie a unei biografii plasate sub semnul iubirii de Cehov. Dacă Shakespeare a fost multă vreme „contemporanul nostru“, George Banu îl consideră pe Cehov „aproapele nostru“ şi îi explorează atent teatrul aflat la înălțimea omului fără aventuri extreme. Putem urmări drumul lui Cehov, prozator inspirat, spre teatrul asimilat la început unui divertisment inteligent, pentru a descoperi apoi o capodoperă uitată, La drumul mare, și a vizita textele inaugurale. Voiaj într-o lume ce se descoperă progresiv.
Joi, 15 iunie, ora 13.00 – Dublă lansare de carte: Teatrul oprimatilor și alte poetici politice, de Augusto Boal, traducere de Georgiana Bărbulescu și Gânduri pentru actor. Despre tehnica actoriei, de Michael Chekhov, traducere de Oana Bogzaru și Crista Bilciu. Vorbesc despre cărți Constantin Chiriac, președintele FITS, Monica Andronescu și Ana Nicolau.
Teatru social, teatru documentar, teatru comunitar, teatru de propagandă sunt forme care generează întrebări și cer răspunsuri. În căutarea unor forme care pot (re)face legătura dintre teatru și politică, Augusto Boal pledează pentru rolul activ al spectatorului, potențial agent al schimbării într-o societate ce se poate schimba numai prin acțiune. Publicat în premieră în limba română, volumul său Teatrul oprimaților este acum, mai mult decât oricând, o invitație la reflecție. „Boal face un teatru sceptic, comic, investigativ și în definitiv optimist, implicând spectatorii și actorii în căutarea comunității și a integrității. Teatrul oprimaților este o carte pe care trebuie s-o folosim, nu doar s-o citim.“ Richard Schechner
Cum apare emoția? Cum i se transmite ea spectatorului? Cum se dezvoltă un personaj? Iată câteva dintre problemele discutate în cunoscutul manual de actorie elaborat de „cel mai strălucit elev“ al lui K.S. Stanislavski. Gânduri pentru actor, celebra carte a lui Michael Chekhov, explică tehnicile esențiale ale actorului, oferind răspunsuri clare la întrebări. Metoda lui simplă și practică, folosită cu succes de profesioniști din toată lumea, propune antrenamente și pentru minte, și pentru corp într-un adevărat manual pentru actori și regizori.
9 ilustratori români reinventează afișul de teatru într-o campanie-experiment
“Doar nu ți-e frică de Virginia Woolf” și “Așteaptă-l pe Godot. În sală” sunt două dintre temele cu care nouă ilustratori români pornesc la drum cu misiunea de a reinventa cel mai vechi mijloc de promovare a spectacolelor – afișul, în campania-experiment “Din dragoste pentru teatru”. Proiectul are ca obiectiv încurajarea consumului de artă teatrală și susține ediția din acest an a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), ce are ca temă “dragostea”.
„Uneori e nevoie să ne fie reamintit de ce merită să iubim teatrul și să ne reîndrăgostim de lumea misterioasă pe care ne-o oferă un spectacol. Și pentru că elementul central al comunicării dintre spectatori și intituțiile de teatru este afișul, ne-am adunat forțele și am adus alături de noi tineri ilustratori talentați în inițiativa de a revigora, la nivel vizual, prezența acestei arte în viețile noastre. Afișul este mai mult decât mijlocul prin care se comunică numele unui spectacol și distribuția, este un act artistic în sine și ar trebui să atragă, să intrige, să te uimească și să te facă să cumperi un bilet”, a spus Cosmina Frîncu, Brand Communication Manager, BRD – Groupe Société Générale.
„Rolul asumat de BRD anul acesta este acela de a oferi #UnPicDeAjutor. Am început cu proiectele din zona de dezvoltare tehnologică și continuăm cu cele din sfera culturală. Din dragoste pentru teatru este o campanie-experiment. Dacă oamenii vor cupla cu aceasta, poate le va crește interesul atât pentru ce se întamplă pe scenă, cât și pentru munca din culise. Așadar, orice mic gest de a populariza aceste afișe de autor este o mare declaraţie de dragoste pentru teatru”, a declarat Luiza Vrînceanu, Brand Communication Manager, BRD – Groupe Société Générale.
Campania-experiment se desfășoară la initiațiva Scena9 și BRD – Groupe Société Générale, iar grupul de ilustratori este format din Andreea Chirică, Marina Plantuș, Matei Branea, Raluca Băraru, Georgiana Chitac, Sinboy, Kitra, Paul Derșidan și Alexandru Lazăr.
Fiecare artist a pornit în demersul creativ de la temele unor piese de teatru celebre, atât clasice, cât și contemporane, traduse în 9 titluri: Ai fost sau n-ai fost la Hamlet?, Dr. Faustus te primește acum, Ia-o pe lungul drum al zilei către noapte, Viziteaz-o pe bătrâna doamnă, Doar nu ți-e frică de Virginia Woolf, Așteaptă-l pe Godot. În sală, Lasă pisica pe acoperișul fierbinte, Nu fi rinocer, Invită-l și pe unchiul tău Vania.
Creațiile ilustratorilor vor fi expuse la FITS, între 9 și 18 iunie, precum și în sucursalele BRD din toată țara. Afișele vor fi disponibile și online, pe platforma Scena9.ro, de unde vor putea fi descărcate și distribuite de utilizatori până la finalul lunii iunie.
În acelaşi context, banca organizează, de pe 1 şi până pe 30 iunie, o promoţie adresată tuturor celor care achiziţionează un card de credit BRD cu rate la cumpărături. Cele 3 premii acordate în cadrul promoţiei „Din dragoste pentru teatru”, fiecare în valoare de câte 1.000 de lei, constau în vouchere pentru bilete la spectacole şi experienţe culturale. Câștigătorii își pot alege biletele la spectacole ce au loc oricând în perioada 1 august 2017 – 1 iulie 2018, pe platforma iabilet.ro.
BRD este partenerul tinerei generaţii de artiști atât la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (www.sibfest.ro), precum și la Festivalul Naţional de Teatru de la Bucureşti (www.fnt.ro) și Festivalul Naţional de Teatru Tânăr de la Alexandria (www.ideoideis.ro). S-a implicat şi în proiecte de producţie cum sunt musicalul “West Side Story” (produs pentru FNT în 2015) sau piesa de teatru “Apa de Mina” (Teatrul Act, 2016), dar şi turnee de teatru cum au fost “Manifest pentru dialog” (Teatrul Radu Stanca – Sibiu, 2015 şi 2016) şi Vanilla Skype (Teatrul Act, 2016). Anul trecut, BRD a decis să susţină Apollo 111 (www.apollo111.ro), cel mai nou spațiu de teatru independent din București, fondat de actorul Bogdan Dumitrache.
SANDROS, ultima premieră a stagiunii Teatrului Național Iași
SANDROS de Katalin Thuróczy
Un spectacol actual, o reinterpretare modernă a Troienelor lui Euripide.
regia: Cristi Avram
scenografia: Bianca Boroș
distribuția: Georgeta Burdujan, Catinca Tudose, Livia Iorga, Alexandra Bandac, Irena Boclincă, Diana Chirilă, Remus Stănescu
Cristi Avram este absolvent al Facultății de Regie a Universității de Arte George Enescu Iași (2015) și masterand al aceleiași facultăți (în prezent).Semnează regia spectacolelor: Păuni într-un cabinet medical (text propriu), Neînțelegerea de Albert Camus, Teatru Fix, Gaițele de Alexandru Kirițescu, Casa de cultură Gura Humorului, Asparagus de Gianina Cărbunariu (spectacol-lectură în FITPT 2015), Noaptea dinaintea pădurilor de Bernard Marie Koltès , Teatru Fix (spectacol selectat în Festivalul Valentin Silvestru Bacău, aprilie 2016), Over the Rainbow după Jonas Gardell, Teatru Fix, Festivalul de Artă și Zbor Hangariada, Maratonul de Teatru Independent București, Ceas de seară într-o toamnă târzie de Fr. Durrenmatt (spectacol lectură în FITPT Iași, 2016).A făcut asistență de regie la producțiile Teatrului Național Iași și Operei Naționale Române Iași semnate de Andrei Șerban, Radu Afrim, Marco Spada, Ion Tugearu.
Cristi Avram, despre provocarea oferită de textului lui Katalin Thuróczy:
„Sandros, textul lui Katalin Thuróczy, reinterpretează din perspectivă modernă Troienele lui Euripide. Plasată în actualitate, tema războiului este redată din perspectiva femeilor care, văduvite rând pe rând, resimt ororile unei stări permanente de alertă. Într-un microcosmos al femeilor, singurele prezențe masculine sunt Sandros, un băiețel orfan de 16 ani, și Astyanax, fiul Andromacăi și al lui Hector. Povestea noilor troiene este însă alta, cea a unor femei aflate în subsolul propriei lumi, în beciul în care le-a înfundat orgoliul și ura lor și a celor asemenea lor. Sandros privește războiul ca pe o normalitate, își duce existența prin tranșee și aduce cu el, în hruba în care stă alături de femei, pulsul conflictului armat, al evenimentelor tragice de afară.
Spectacolul vorbește despre agresiune și despre formele pe care le îmbracă acesta. Extrem de actual, angrenat în contemporaneitate, universul propus de Katalin Thuroczy este o personificare a imaginii omului acestui secol, imaginea omului lipsit de verticalitate, fără puterea de a face sacrificii, bicisnic în fața nevoilor celorlalți și îmbibat de ignoranță. Covârșitoare sunt dialogurile aproape lirice în care se remarcă totuși agresivitatea limbajului, neputința de a empatiza și, mai ales, singurătatea deplină a omului, perfidia care îl transformă în cadavru. Cu inserții de teatru antic, de teatru absurd, realist, naturalist și chiar postmodern, textul oferă un univers extrem de confuz, dar în același timp foarte bine definit. Este aidoma timpul nostru, asemănat extrem de just cu cel al miturilor antice, la fel de neînțeles. Situațiile politice sunt la limite extreme, iar conflcitele armate se iscă din motive îndoielnice, din vanități care transformă viața omenirii. Cei mici se scaldă în ape tulburi, ori se îngemănează cu nepăsarea, în timp ce alții…”
Noutate editoriala: Lumea interioara a traumei de Donald Kalsched
Trauma, stiuta sau nestiuta, dar mai ales cea nestiuta – trauma „uitata”, din cele mai fragede momente ale copilariei –, ne defineste viața, ne limiteaza si ne constrange, ne condamna la suferinta si la pierderea „viului” din noi. Si toate acestea fara a avea la dispozitie o explicatie. Suntem impinsi la compulsii, la adictii, la depresii, izolare, paranoia, autosuficienta si accese de furie, la suferinte psihice si fizice, care nu par sa aiba nimic de-a face cu noi si cu viata noastra constienta, ca si cum altcineva in noi ar suferi, undeva in adancul tenebros al fiintei, ceva cumplit. Insa acel ceva nu ni se arata decat in vise si fantasme, in cosmaruri care ne lasa perplecsi. In afara lor, noi traim viata anesteziati emotional, lipsiti de vointa si sens. Donald Kalsched exploreaza lumea ascunsa a acestor vise si fantasme, deschizand ferestre catre o copilarie de mult uitata si ajungand sa inteleaga, pentru el si pacientii sai – care au trait suferinte de neconceput si de nesuportat inainte ca eul lor constient sa se fi format – modul in care psihicul lor se apara de trauma, retraumatizand – in mod paradoxal – eul fragil al acestora, prizonier al unei figuri daimonice (reprezentarea onirica a mecanismelor psihice defensive arhaice si primitive ale fiintei).
Pacientii care au suferit traume destructurante in primii ani ai vietii sunt cei care ridica cele mai multe rezistente in psihoterapie, iar terapeutii tind de cele mai multe ori sa reactioneze, in contratransfer, negativ la rezistentele lor, ajungandu-se chiar si la ruperea aliantei terapeutice. Atitudinea empatica si hranitoare adoptata de Kalsched este singura care poate ajuta acesti oameni sa-si redescopere dimensiunile pierdute ale fiintei, sechestrate in ei de trauma, si sa inceapa lupta pas cu pas cu demonii interiori arhetipali. Insa lupta cere multa vointa, abilitati de autoanaliza si foarte mult curaj.
Donald Kalsched, Ph.D., este psiholog clinician si terapeut, formator jungian, o autoritate in domeniu, care sustine cursuri si prelegeri, peste tot in lume, pe tema abordarii interdisciplinare a traumei timpurii si a teoriei disociatiei. A scris numeroase articole in publicatii de specialitate si, in afara de acest titlu de succes, o alta carte: Trauma and the Soul: A Psycho-Spiritual Approach to Human Development and its Interruption (2013).
Noutate editoriala: Memorii (Autobiografia) de William Butler Yeats
Memoriile lui W.B. Yeats ofera un lung sir de relatari personale captivante cu privire la numeroase figuri culturale ale Irlandei si Angliei secolului XX. Il cunoastem pe poetul si dramaturgul Yeats, fondatorul celebrului Teatru Abbey din Dublin, si asistam la dezvoltarea imaginatiei sale poetice. Poetul scrie cu sinceritate despre viata sa amoroasa, precum si despre conexiunea care considera ca exista între viata si opera lui. Astfel, volumul descrie o viziune personala asupra artei, putând fi considerat un material auxiliar foarte util pentru întelegerea poemelor si pieselor de teatru ale lui W.B. Yeats.
„Cautam pasiunea, mai presus de toate pasiunea religioasa, ca pe cel mai de pret bun al vietii si nutream in permanenta speranta secreta a unei initieri misterioase.”
„Intr-o dupa-amiaza, treceam peste un mic paraias si, cand am sarit, am avut un sentiment foarte strain mie – caci toate gandurile mele erau pagane –, sentimentul absolutei dependente de vointa divina. A trecut intr-o clipita si mi-am spus: «Asta este ceea ce simt crestinii».”
„Am fost intotdeauna constient de faptul ca sunt oarecum neajutorat sau poate chiar nedemn de incredere; nu-mi puteam pastra opiniile printre cei care le considerau neserioase, daca simteam oarece simpatie pentru acei oameni. Ma acuzam intotdeauna de lipsa de loialitate fata de un prieten absent. Se pare ca eram incredibil de timid. Uneori, aceasta timiditate devenea inexplicabila, imi este si astazi inexplicabila si a ramas ca o amintire dureroasa in memoria mea.” W.B. Yeats, Memorii
Poetul William Butler Yeats (1865-1939) s-a nascut in Irlanda si a fost una dintre cele mai proeminente personalitati ale literaturii europene din secolul XX. A studiat poezia de la o varsta frageda, cand a devenit fascinat de legendele irlandeze si de stiintele oculte. Este considerat un maestru al formelor lirice traditionale, iar stilul sau de a scrie a fost puternic influentat de simbolism. Toata viata a manifestat un viu interes fata de spiritism si paranormal. In 1923 a primit Premiul Nobel pentru literatura.
ASR Principele Radu al României lansează luni, 12 iunie, la Timișoara, “Povestea Castelului Peleș”
Curtea Veche Publishing vă invită luni, 12 iunie 2017, începând cu ora 17.00, la evenimentul de lansare a cărții-album “Povestea Castelului Peleş”, scrisă de Alteța Sa Regală Principele Radu al României. Evenimentul va fi găzduit de Librăria La Două Bufnițe (Piața Unirii, nr. 11). Prezentarea cărţii va fi urmată de o sesiune de autografe.
Castelul Peleş este o capodoperă a arhitecturii secolului al XIX-lea. O adevărată galerie, în care se reunesc mari curente și tendinţe din pictură, sculptură și artele decorative. Un loc încărcat de istorie, care a găzduit capete încoronate și artiști vizionari. Reședinţă a creatorului României moderne, Regele Carol I, Castelul Peleș este expresia ultimă a dorinţei de afirmare și legitimare a poporului român între naţiunile moderne ale Europei. Cum orice castel are o poveste, se cuvenea să aibă și Peleșul una, iar aceasta este dezvăluită chiar de unul dintre membrii Familiei Regale. Erudită, minuţioasă, adeseori inedită, superb ilustrată, Povestea Castelului Peleș este cea mai izbutită monografie de până acum a acestui fascinant și glorios simbol al României.