Știrile săptămânii: Școala de Duminică – o nouă sesiune de cursuri – toamnă 2017; Daniel Șandru și George Bondor au decis să renunțe la colaborarea cu revista Timpul; Sigmund Freud : Totem si tabu – O interpretare psihanalitica a vietii sociale a popoarelor primitive, la Editura Herald; Ediția a șaptea a festivalului ”Maratonul Teatrului Independent” se desfășoară în perioada 30 septembrie – 8 octombrie, la București; Copiii au nevoie de povești – „O girafă în spațiu și alte șapte lumi ascunse”, de Cristina Donovici, la Curtea Veche Publishing; O anatomie a durerii şi a doliului: Arta corpului, de Don DeLillo, la Editura Polirom; Poeta Tess Gallagher a lansat, în premieră, în România, un nou volum de versuri; Adrian Naidin aduce Măiastra la Teatrul Național din București; „Vreau să știu de ce”, de Charlotte Grossetête, titlu nou în Galaxia Copiilor; Galaxia Copiilor (Editura All) lanseaza Pisicile războinice vol. VIII, la Târgul de carte Bookerini; Attila BARTIS vine la București. Lectură publică din romanul Sfîrșitul, Editura Polirom; Spectacolul „Calul alb” invită la o dezbatere despre modul în care statul își instigă cetățenii la violență; Un nou volum semnat de Alina Mungiu-Pippidi la Polirom: În căutarea bunei guvernări. Cum au scăpat alte ţări de corupţie?; Sara Lancea, o artistă de 8 ani, vă invită la prima ei expoziție de pictură – „Prieteni Fantastici”; Program nou de studii postuniversitare UNATC.
Școala de Duminică – o nouă sesiune de cursuri – toamnă 2017
Pe data de 15 octombrie 2017, profesorii Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” București, încep o nouă sesiune de cursuri deschise publicului larg. Indiferent de vârstă sau pregătire, programul UNATC Alternativ – Școala de Duminică oferă tuturor șansa de a studia specializări din domeniul teatru și cinematografie într-un format de scurtă durată. Pentru al optulea an consecutiv, UNATC rămâne dedicat pasiunii pentru artă, oferind oricui șansa unei pregătiri intensive, într-un mediu academic de excelență.
UNATC Alternativ este centrat pe cursuri intensive, eficiente din punct de vedere al timpului și cu un conținut bogat de cunoaștere aplicată. Conceptul este dedicat omului modern care dorește să-și dezvolte noi abilități creative, fără a se dedice statutului de student permanent. Am conceput UNATC Alternativ din dorința de a răspunde acestei nevoi printr-un program eficient, dedicat tuturor.
Cursurile sunt organizate în 10 ședințe a câte 2 ore desfășurate în 5 duminici (2 ședințe în fiecare duminică). Excepție fac următoarele cursuri: Dezvoltare personală prin tehnici de teatru și film (5 cursuri a câte 2 ore / 5 duminici); Fotografie și elemente de limbaj vizual (25 ore / 7 duminici) și Actorie de film Modul II. Programarea ședințelor va fi stabilită de către profesor împreună cu participanții.
Cursuri sesiunea toamnă 2017:
1. Actorie – Conf. univ. dr. Mircea Gheorghiu şi Lect. univ. dr. Mihai Brătilă
2. Actorie pentru tineri (14 – 18 ani) workshop intensiv – Lect. univ. dr. Dana Rotaru
3. Atelier de teatru pentru adolescenți (10 – 14 ani) – Trainer și lect. univ. dr. (Masterat PED-ART) Adriana Titieni
4. Regie de film și televiziune. Poetici cinematografice – Prof.univ.dr. Laurențiu Damian
5. Educația și expresia vorbirii. Tehnici de comunicare – Conf. univ. dr. Viorica Vatamanu
6. Actorie de film, Modul I și Modul II (pentru absolvenții modul I, sau absolvenții de la Actorie)
– Lect. Univ. dr. Florin Kevorkian.
7. Scenografia și arta costumului – Conf. univ. dr. Adriana Raicu
8. Dans contemporan și expresivitate corporală – Lect. univ. dr. Lorette Enache
9. Prelucrarea fotografiei digitale – Conf. univ. dr. Marius Nedelcu
10. Fotografie și elemente de limbaj vizual – Lect. univ. dr. Dragoș Popescu
11. Principii fundamentale în elaborarea scenariului cinematografic
– Lect. univ. dr. Tudor Voican
12. Dezvoltare personală prin tehnici de teatru și film – Prof. univ. dr. Adrian Titieni
La finalul cursurilor, fiecare participant va obţine un atestat de absolvire eliberat de UNATC.
Școala de Duminică este un proiect educativ destinat tuturor categoriilor de vîrstă, indiferent de pregătirea profesională, girat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică ’’I.L.Caragiale’’. Școala de Duminică îşi propune să implementeze un model educaţional bazat pe câteva noţiuni de bază: accesul la cultură şi la noţiuni fundamentale din domeniile de referinţă teatru şi film, promovarea unor cursuri concepute interactiv, diseminarea informaţiilor de specialitate şi formarea unui mod de a gândi teatral şi cinematografic.
Mai multe detalii despre structura fiecărui curs, taxe de participare, reduceri şi descrierea temelor, puteţi găsi pe site-ul nostru: www.scoaladeduminica.unatc.ro.
Înscrierile se fac până pe data de 15 octombrie 2017:
On-line: trimiţând pe adresa de mail scoaladeduminica@yahoo.com o copie după cartea de identitate și formularul de înscriere completat (găsit pe site-ul UNATC, secțiunea Școala de Duminică). Vă rugăm să menționați cursul ales. Pentru copiii sub 14 ani, este necesară o copie după certificatul de naştere şi după cartea de identitate al unuia dintre părinți).
sau:
În persoană: la sediul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” (etajul 1), de luni până vineri, între orele 12:00 și 16:00. Acte necesare: copie carte de identitate.
Daniel Șandru și George Bondor au decis să renunțe la colaborarea cu revista TIMPUL
Vă informăm că profesorul universitar Daniel Șandru, directorul onorific al revistei TIMPUL, și conferențiarul universitar George Bondor, redactorul-șef al publicației, au decis ca, începând cu data de 25 septembrie 2017, să își înceteze colaborarea cu revista de cultură contemporană TIMPUL. Până la definitivarea unei noi echipe de conducere editorială, de apariția revistei se va ocupa redactorul-șef adjunct, Gabriel Cheșcu.
Daniel Șandru a preluat funcția de director al revistei TIMPUL la începutul anului 2014, principala sa responsabilitate fiind managementul editorial al publicației.
George Bondor a devenit redactor-șef al publicației în luna mai 2015, după ce din octombrie 2014 a început să colaboreze în calitate de editor coordonator al secțiunii Filosofie.
Revista de cultură contemporană TIMPUL este proprietatea Editurii Adenium, fiind cesionată către Asociația Revistei Timpul (ART).
Despre decizii: Daniel Șandru și George Bondor
„În urmă cu mai bine de trei ani am acceptat provocarea intelectuală de a coordona editorial, ca director, o publicație de prestigiu pentru jurnalismul cultural românesc și pentru cultura română. Având susținerea Editurii Adenium și, ulterior, a Asociației Revistei Timpul, am reconfigurat traseul editorial al publicației în acord cu noile tendințe ale jurnalismului cultural, atât din perspectiva design-ului, cât și din aceea a modului de prezentare a textelor, menținând ca obiectiv principal și principial libera manifestare a spiritului critic. Beneficiind de profesionalismul și calitatea umană a unei extraordinare echipe redacționale și de implicarea unor colaboratori prestigioși, am reușit ca, în scurtă vreme, TIMPUL să se impună pe piața publicistică de profil prin dinamism, autenticitate și diversitate a subiectelor abordate. Deloc întâmplător, în mai 2016, Președintele României a decorat revista de cultură contemporană TIMPUL cu Ordinul „Meritul Cultural” în grad de „Cavaler”, categoria F, „Promovarea culturii” (decretul nr. 471/2016). Dincolo, însă, de această recunoaștere instituțională la cel mai înalt nivel a eforturilor echipei de la TIMPUL, rămâne faptul că profilul publicației s-a raportat meritoriu, la 141 de ani de la apariție, la tradiția impusă de aceasta în cultura română. Ca director onorific din august 2016 (urmare a angajamentelor instituționale în sistemul public pe care le-am avut de atunci încoace), consider astăzi, când renunț la statutul de coordonator al publicației, că este o etapă pe care am încheiat-o cu succes, din perspectiva obiectivului pe care mi l-am asumat. De aceea, sunt convins că, dincolo de erorile manageriale care, sub aspect financiar, pun în dificultate momentan apariția revistei, responsabilii Adenium și ART vor găsi necesar ca TIMPUL să continue pe aceeași linie editorială. Le mulțumesc redactorului-șef George Bondor și redactorului-șef adjunct Gabriel Cheșcu, editorilor coordonatori, colaboratorilor, cititorilor revistei și tuturor partenerilor care ne-au sprijinit pentru a-mi fi dat sentimentul că TIMPUL a fost, în acești trei ani și mai bine, un proiect împlinit și îi asigur de deplina mea recunoștință”, a declarat Prof.univ.dr. Daniel Șandru.
„După mai bine de doi ani, am decis că a venit vremea să mă delimitez de proiectul editorial al revistei TIMPUL. Motivul principal constă în faptul că administratorii revistei (Editura Adenium și Asociația Revistei Timpul, ambele conduse de doamna Adriana Nazarciuc), nu au mai reușit, de un an încoace, să asigure finanțarea revistei, cu excepția costurilor pentru tipar și a mentenanței site-ului. Am prelungit perioada de așteptare cât s-a putut de mult, dar o revistă serioasă nu poate exista fără a plăti onorarii către echipa redacțională și către colaboratori, fără a asigura o bună distribuție și multe altele. Nu doresc să creditez ideea că în cultură merge orice și nici nu îmi plac lucrurile făcute pe jumătate. Decizia de acum este cu adevărat dificilă, întrucât echipa cu care am lucrat este formată din foarte buni profesioniști, care sunt totodată oameni de excepție. La inițiativa directorului onorific Daniel Șandru și împreună cu redactorul-șef adjunct Gabriel Cheșcu, precum și cu editorii coordonatori Radu Vancu, Andrei Giurgia, Sorin Bocancea și Adina Scutelnicu, beneficiind de titulari de rubrici și colaboratori de mare valoare, am dezvoltat un proiect editorial menit să readucă în cultura română spiritul critic echilibrat, dialogul civilizat și pluralitatea punctelor de vedere, toate însoțite de un stil alert și atrăgător. Le mulțumesc tuturor celor care au sprijinit revista și celor care ne-au însoțit cu simpatia lor și cu bunul lor gust. Am certitudinea că TIMPUL ultimilor ani va rămâne un model de jurnalism cultural demn de urmat”, a declarat fostul redactor-șef al revistei TIMPUL, Conf.univ.dr. George Bondor.
Sigmund Freud : Totem si tabu – O interpretare psihanalitica a vietii sociale a popoarelor primitive
Acest volum reuneste patru dintre cele mai incitante eseuri scrise de Sigmund Freud: Prohibitia incestului, Tabuul si ambivalenta sentimentelor, Animism, magie si omnipotenta ideilor si Intoarcerea totemismului in copilaria timpurie. Autorul aplica metodele sale psihanalitice in cadrul analizei unor subiecte ca tabuul incestului, rezultatul fiind o lectura fascinanta. Freud defineste tabuul drept starea in care o fiinta/un obiect este sacru, dar in acelasi timp „murdar”, precum si actiunile care conduc la aceasta stare. Fondatorul psihanalizei moderne traseaza o paralela intre tabuurile popoarelor asa-zis primitive si actiunile nevroticilor obsesionali, printre ale caror temeri se numara cea de a atinge anumite obiecte, deoarece sunt convinsi ca acestea ii vor murdari sau pangari.
Punand fata in fata aceste doua categorii (popoarele primitive si nevroticii), Freud incearca sa explice un paradox: desi ne-am astepta ca popoarele primitive si societatile tribale sa aiba un cod moral sexual relaxat sau chiar inexistent, de fapt, la o analiza mai atenta, observam ca acestea au instituit reguli foarte severe pentru a evita relatiile incestuoase.
„Viata mea este interesanta numai daca este legata de psihanaliza.” (Sigmund Freud)
Sigmund Freud (nascut Sigismund Schlomo Freud la 6 mai 1856, Freiberg, Imperiul Austriac, astazi Příbor, Republica Ceha – d. 23 septembrie 1939, Londra) a fost cel mai cunoscut medic neuropsihiatru al secolului XX, devenit celebru ca fondator al psihanalizei, ajutat fiind in acele vremuri si de controversele pe care le-a starnit la inceputul secolului trecut teoria sa asupra sexualitatii umane. Ideile sale despre ierarhizarea aparatului psihic uman in id, ego, super-ego (sinele sau inconstientul, eul si supraeul), refulare, functia visului etc., ca si metodele sale de analiza a discursului, actelor ratate si viselor pacientilor au reprezentat o contributie majora in domeniul psihologiei, psihanaliza reprezentand pana in zilele noastre o importanta metoda de psihoterapie. Influenta acesteia nu s-a marginit insa numai la acest domeniu, ci s-a rasfrant asupra studiului culturii si al artelor, a marcat istoria religiilor si studiul comparat al acestora, antropologia, filosofia si alte domenii umaniste ale cunoasterii.
Ediția a șaptea a festivalului ”Maratonul Teatrului Independent” se desfășoară în perioada 30 septembrie – 8 octombrie, la București
În perioada 30 septembrie – 8 octombrie va avea loc cea de-a șaptea ediție a ”Bucharest Fringe” – Maratonul Teatrului Independent, festival dedicat teatrului independent, inovației în artele performative și noilor generații de artiști.
28 de spectacole, puse în scenă de trupe independente de teatru din București, Cluj, Iași și Galați, vor fi jucate în cadrul celor patru secțiuni ale festivalului: Selecția oficială a festivalului (Competiție), One Drama, Unconventional și Serile teatrului studențesc.
Juriul de Selecție, alcătuit din criticii Cristina Rusiecki, Cristiana Gavrilă, Monica Andronescu, Oana Cristea-Grigorescu și Oltița Cîntec au ales 19 spectacole, cele mai bune producții ale stagiunii 2016 – 2017, în secțiunea Competiție. Printre acestea se numără: ”M.I.S.A.părut”- Reactor, Cluj; ”BABEL” – Linotip; ”Privacy Settings” – Social Act Theatre, Galați sau ”Frig”, UNTEATRU.
Secțiunea One Drama cuprinde monodrame precum ”Lumea dinăuntru” la UNTEATRU sau ”De ce fierbe copilul în mămăligă?” la Green Hours.
În categoria Unconventional se va juca spectacolul de teatru coregrafic ”Eine Kleine Nachtmusik” de Gigi Căciuleanu, dar și piesa ”Sunt eu, Annabel!”, realizată cu păpuși în mărime naturală de trupa Lightwave Theatre Company sau spectacolul ”Complet Alb”, Iași, după ”Eseu despre orbire” de Jose Saramago, în care spectatorii sunt legați la ochi pe toată durata spectacolului.
În cadrul secțiunii Serile teatrului studențesc se vor juca spectacole ale U.N.A.T.C. și cele de teatru social-politic: ”’90” la Macaz, Teatru Coop și ”Rovegan”, la Centrul Replika, dar și un spectacol al Trupei Podul. Pentru elevi și studenți prețul biletelor la aceste spectacole va fi de 1 leu.
Juriul de Premiere format din: Andreea Vulpe (regizor de teatru), Mihaela Sîrbu (actriță) și Alina Petrică (actriță, câștigătoare a Bucharest Fringe în 2016) va acorda 10 premii în categoria Competiție.
De asemenea, în cadrul Bucharest Fringe vor avea Premiera două producții pe texte contemporane românești finanțate de Festival: ”Pulverizare”, de Alexandra Badea, coproducție Apollo 111 și ”Avioane de hârtie”, de Elise Wilk, a trupei Țais, la Teatrul de Artă.
9 proiecte s-au înscris pentru Grantul de producție finanțat de festival. Cele două piese selecționate de Juriu au fost susținute cu câte 5.000 de lei fiecare.
Spectacolele vor fi găzduite de 15 spații neconvenționale și teatre printre care se numără: Godot Cafe Teatru, UNTEATRU, Teatru Act, Apollo 111, Green Hours, U.N.A.T.C. sau M.N.A.C.
Biletele pot fi achiziționate începând cu data de 18 septembrie de pe www.mystage.ro și www.bfringe.ro, sau în ziua spectacolului de la teatrul partener.
Mai multe informații despre festival și program pe www.bfringe.ro.
Ediția de anul acesta este realizată în parteneriat cu MyStage și cu sprijinul financiar al A.F.C.N. și UNITER.
Proiect cultural finanțat în cadrul Programului cultural București Oraș participativ de către Primăria Municipiului București prin Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, ARCUB.
SELECȚIA OFICIALĂ A ”BUCHAREST FRINGE – MARATONUL TEATRULUI INDEPENDENT” A SECȚIUNII ”COMPETIȚIE”, EDIȚIA A VII-A:
- When Darkness Becomes Light – Contemporary Creative Dreamers, București
- Copii răi – Arte dell’Anima, București
- Sunt eu, Annabel – Lightwave Theatre Company, București
- Rovegan – ARENA și Centrul de Teatru Educațional Replika, București
- Sâmbătă, averse! – Asociația Jamais-Vu / Godot Cafe Teatru, București
- ’90 – MACAZ Teatru Coop, București
- Molly Sweeney – UNTEATRU, București
- Frig – UNTEATRU, București
- O intervenție – Teatrul Act, București
- Homo Americanus – Teatrul LUNI, Green Hours, București
- Calul Alb – M.N.A.C. / Ioana Păun, București
- BABEL – Linotip, București
- PENA – Create. Act. Enjoy, Cluj
- M.I.S.A. părut – Reactor, Cluj
- Privacy Settings – Social Act Theatre, Galați
- Complet Alb – Octavian Jighirgiu, Iași
- Singularity – Teatrul de Artă, București
- Open – Reciproca în parteneriat cu Fabrica de Pensule și Ground Floor Group
- Julie – Compania Rampa
Copiii au nevoie de povești – Precomandă „O girafă în spațiu și alte șapte lumi ascunse”, de Cristina Donovici
Cristina Donovici, cunoscută pentru blogul PovestileCristinei.ro, debutează cu o carte pentru copii. „O girafă în spațiu și alte șapte lumi ascunse”, cu ilustrații de Lavinia-Iulia Fălcan, adună povești pentru copii între 6 și 10 ani, păstrând temele și personajele dragi celor mici, dar adaptate vremurilor noastre. Cartea este de astăzi disponibilă cu autograful autoarei, în precomandă, pe curteaveche.ro, iar toți cei care o vor comanda au ocazia să câștige unul dintre cele două tablouri realizate de ilustratoare cu scene din cele mai frumoase povești.
Cristina Donovici este înainte de toate mamă. A ajuns să scrie prima poveste pentru fetița ei după ce a epuizat cam tot ce găsise prin librării. Și fiindcă i-a plăcut, a scris-o și pe cea de-a doua. De aici și până la PovestileCristinei.ro a mai fost un singur pas. Proiectul a prins foarte repede avânt. Și pentru că avea atâția colegi și prieteni, la rândul lor părinți, care au dorit să se implice în proiect, așa s-au născut poveștile audio, citite de multe vedete cu suflet mare, care au acceptat să se alature proiectului. Printre ele, Andreea Esca, Amalia Enache, Florin Busuioc, George Buhnici, Liana Stanciu, Pavel Bartoș, Paula Herlo, Cristian Leonte și mulți alții.
Încă din vremea în care fetița ei avea doi ani îi citește povești în fiecare seară, fiindcă a înțeles încă de pe atunci importanța lecturii în dezvoltarea celor mici – nu numai cea intelectuală, ci și cea emoțională. Așa că autoarea îi îndeamnă pe toți părinții să citească câte o poveste cu copiii lor în fiecare seară, și să împărtășească experiența online cu hashtag-ul #citesteopoveste.
Și fiindcă marele avantaj de a le citi copiilor este că le dă acestora puterea de a crea, de a construi lumi și personaje magice, așa cum le văd ei, Cristina a hotărât să dăruiască opt dintre aceste povești, plus una în avanpremieră, și altor părinți. Desenele animate, de exemplu, sunt adaptate la zilele noastre, și oferă povești gata ilustrate și eroi întruchipați. Însă o poveste citită, mai ales când este scrisă cu gândul la vremurile noastre, le oferă celor mici o poartă către o lume pe care o pot construi singuri.
Una dintre cele mai îndrăgite povești, care se va regăsi și în acest volum, este „Norișorul roz” care îi introduce pe cei mici în lumea a șase norișori frați: cinci gri și unul roz, care nu putea stoarce nicio picătură de apă, de vreme ce frații săi „plouau” de zor. Tot în „O girafă în spațiu și alte șapte lumi ascunse” copiii vor afla despre țara îndepărtată în care nimeni nu trebuia să facă nimic, despre orașul Poneea în care casele sunt construite din morcovi glazurați și foi de varză, despre o girafă foarte ambițioasă sau despre Liviu, care poate fi înlocuit cu numele jucăriei preferate a fiecărui copil în parte.
„O girafă în spațiu și alte șapte lumi ascunse” de Cristina Donovici este disponibilă pentru precomandă cu autograful autoarei la prețul de 45 lei în magazinul online Curtea Veche Publishing: https://goo.gl/u25sWH
Toți cei care cumpără cartea în perioada de precomandă vor intra în CONCURS pentru unul dintre cele două tablouri inspirate din poveștile Cristinei și realizate de către ilustratoarea volumului, Lavinia-Iulia Fălcan. Regulamentul concursului poate fi consultat AICI.
O anatomie a durerii şi a doliului: Arta corpului, de Don DeLillo
Romanul Arta corpului este o anatomie a durerii şi a doliului: Lauren Hartke, o tînără body artist, îşi pierde soţul, un regizor mult mai în vîrstă decît ea, care se sinucide. În primele zile de după dureroasa pierdere, în casa veche de pe coasta singuratică în care se mutase împreună cu soţul ei, Lauren se confruntă cu o apariţie stranie, un individ între bărbat şi copil, „un corp tăcut şi vulnerabil, aproape al oricui”, care îi schimbă nu doar viaţa, ci şi arta pe care o practică. Show-urile ei capătă imaginea ectoplasmatică a domnului Tuttle, bizarul vizitator, iar Lauren devine o artistă a corpului care încearcă să se detaşeze de propriul trup.
Arta corpului, de Don DeLillo, a apărut în colecția Biblioteca Polirom, traducere din limba engleză și note de Radu Surdulescu, și este disponibilă și în ediţie digitală.
„DeLillo apreciază posibilităţile unei realităţi suspendate. «Lumea e plină de înţelesuri abandonate», scrie în Zgomotul alb. «Crede totul», spune un personaj din Underworld, «Totul este adevărat». În Arta corpului, el se concentrează asupra dimensiunii intime, personale, o foloseşte pentru a depăşi momentele dificile, în care sinele ar putea scăpa printre degete.” (The Guardian)
„Arta corpului este o mică poveste de dragoste, liniştită, intimă şi stranie, dar nu atît de stranie încît să te distragă de la strălucirea prozei bine lucrate.” (The New York Times)
„O lectură tulburătoare şi fascinantă.” (Time)
Don DeLillo, romancier, eseist şi dramaturg american, s-a născut în 1936, la New York. Primul său roman, Americana, a apărut în 1971, urmat de End Zone (1972), Great Jones Street (1973) şi Ratner’s Star (1976). Odată cu publicarea romanului White Noise (Zgomotul alb), în 1985, premiat cu National Book Award for Fiction, s-a bucurat de o recunoaştere rapidă ca romancier de succes, inspirînd proza unor autori precum Jonathan Franzen, Martin Amis sau Zadie Smith.
A publicat în continuare romanele Libra (1988), o biografie fictivă a lui Lee Harvey Oswald pînă în momentul asasinării preşedintelui J.F. Kennedy, Underworld (1997), considerat capodopera sa, Cosmopolis (2003; Polirom, 2012), Falling Man (2007; Omul căzător, Polirom, 2015), Point Omega (2010; Punctul Omega, Polirom, 2012).
De-a lungul carierei i s-au decernat numeroase premii de prestigiu, printre care Premiul Academiei Americane de Arte şi Litere (1984), PEN/Faulkner Award (1992, 2012) şi PEN/Saul Bellow Award (2010).
Un nou eveniment marca AVINCIS: Poeta Tess Gallagher a lansat, în premieră, în România, un nou volum de versuri
Cunoscuta poetă americană Tess Gallagher a lansat, pentru prima dată în România, un nou volum de versuri –„Pulberea de aur a teilor” – în cadrul unui eveniment special organizat de AVINCIS, unul dintre cei mai reputați producători de vin premium din România.
Evenimentul a avut loc în casa Ion Mincu, un spațiu încărcat de istorie și cultură, în prezența a zeci de invitați, oameni de litere, jurnaliști și bloggeri. Printre participanți s-au aflat și scriitorii Monica Pillat, Liliana Maria Ursu și Răzvan Voncu, care au discutat, alături de autoare, temele din noul volum de poezii.
Amfitrionul evenimentului a fost Valeriu Stoica, cel care, alături de soția sa, a readus la viața podgoria din Drăgășani unde sunt produse vinurile premium de la AVINCIS.
„Tess Gallagher, această uimitoare poetă născută în Nord Vestul american, în Portul Îngerilor (Port Angeles), știe să ne grădinărească frumos sufletele. Fiece poezie e într-un fel o traducere. A unei stări, a unei întâmplări, a emoțiilor ce spun povestea unui suflet. Magnetismul unor anume teme precum dragostea, moartea, singurătatea, nostalgia e evident în întreaga ei creație lirică”, a declarat Liliana Maria Ursu despre autoare.
Volumul „The Gold Dust of the Linden Trees/Pulberea de aur a teilor” este disponibil într-o ediție bilingvă, publicată la editura Baroque Books & Arts.
„A fost un eveniment de suflet, întrucât Tess Gallagher este o poetă extraordinară, dar și un prieten foarte bun al familiei noastre. Veți regăsi în acest album și poezii inspirate de timpul petrecut de Tess pe domeniul VILA DOBRUȘA. A fost o onoare pentru noi să facem parte din lansarea acestui proiect încărcat de semnificație, mai ales că AVINCIS susține constant astfel de inițiative din domeniul culturii și al artelor”, a declarat Andreea Micu, proprietar al cramei AVINCIS.
Povestea AVINCIS a început în 1927, când Maria și Iancu Râmniceanu, numit ofițer al armatei române de către Ionel Brătianu, au cumpărat în Drăgășani un conac în stil neoromânesc pur, înconjurat de vii. În 2007, strănepoata lor, Cristiana, alături de soțul său, Valeriu Stoica, s-au reîntors pe domeniul de familie și au decis să rescrie istoria fascinantă a vinului prin restaurarea conacului, replantarea suprafeţelor viticole şi construirea unei crame moderne.
Despre Tess Gallagher
Născută în 1943, în Port Angeles, Washington, Tess Gallagher este una dintre cele mai cunoscute poete contemporane, remarcându-se, în același timp, și ca autoare de eseuri și de povestiri. A urmat Universitatea din Washington, unde a studiat scriere creativă cu Theodore Roethke, Nelson Bentley, David Wagoner și Mark Strand. Are în portofoliu zeci de volume de poezii, eseuri, povestiri pentru care a fost recompensată cu numeroase premii. A fost căsătorită cu cunoscutul scriitor Raymond Carver, care a decedat în 1988.
Adrian Naidin aduce Măiastra la Teatrul Național din București
O prețioasă reverență adusă Mariei Tănase, refrene ale ei, redefinite contemporan într-un excelent experiment acustic condus de violoncelistul Adrian Naidin, vor răsuna pe scena Teatrului Național din București, Sala Studio, luni, 16 octombrie, de la ora 20.00. Probabil una dintre cele mai valoroase compoziții jazz imaginate în maiestuasa umbră a Măiastrei, un proiect de excelenţă, aplaudat pe scene prestigioase şi inclus pe coloana sonoră a unui film internaţional aspirant la Oscar, spectacolul “Pân’la rai” a fost prezentat cu casa închisă în ediții extraordinare găzduite de teatrele și filarmonicile din țară. Găzduit în ediție specială la Teatrul Național din București, spectacolul “Pân’la rai” explorează teme vechi, valoroase și profunde, în cea mai pură cheie a jazz-ului european contemporan. Vino să auzi Ciuleandra așa cum nu a mai fost cântată vreodată!
“Violoncelistul Adrian Naidin e un tăvălug, un vârtej, un bulgăre de foc … muzica clocotește în el, are un neastâmpăr de Ariel, e ca un om-orchestră, cântă în același timp mai multe cântece și povestește ce cântă, făcând educație muzicală publicului, ca un rapsod sui-generis. Vocea lui frumoasă, pe care ar invidia-o orice cântăreț de operă, nu este doar o voce naturală, este o voce cultivată, extrordinar de rafinată, iar esența acestui artist este Poezia. Îl cântă ca nimeni altul pe Nichita Stănescu, dar și pe alți poeți. Dincolo de toate, Adrian Naidin se cântă mai ales pe sine…” (Jurnalul Bucureștiului)
Mărioara de la Gorj, strălucitoare în straie contemporane, își recapătă focul într-un amestec de tradițional și avangardă strunit de arcușul lui Adrian Naidin. Îi sporește frumusețea pianistul Sorin Zlat, singurul român premiat în cei 30 de ani de prestigioasă istorie a celui mai important concurs de jazz din Statele Unite, The Great American Jazz Piano Competition. Iar percuțiile lui Gabriel Bălașa, delicate sau prăvălite în rafale, îi adaugă sens și mistere. Ține ritmul Eugen Amarandei, unul dintre cei mai tehnici și mai inspirați dintre contrabasiștii României. Cu rădăcini adânci în filonul tradițional românesc, artiștii dialoghează și interferează, trecând prinpropriile experiențe și întâlniri muzicale, pentru a se regăsi în cele mai interesante zone ale jazz-ului actual european.
Vă așteptăm luni, 16 octombrie, de la ora 19.30, la Teatrul Național din București, SALA STUDIO, să auziți Ciuleandra așa cum n-ați mai auzit-o vreodată!
- Biletele costă 60 de lei, și au fost puse în vânzare la Casieria Teatrului Național din București și online, pe bilete.ro și startickets.ro.
Strălucitor în partiturile clasice, plin de forță și har în folclor, Adrian Naidin l-a inspirat pe regizorul grec Mihalis Kakogiannis, iar muzicianul leton Mischa Maisky, supranumit “Paganini al violoncelului”, îl numără printre cei mai talentați dintre ucenicii săi. La lansarea proiectului “Pân’la rai” au fost prezenți reprezentanții echipei care a realizat filmul independent “The Necessary Death of Charlie Countryman“ – o producție de suflet al americanului Shia LaBeof, film care a intrat în cursa pentru Oscar în 2014. Seduși de Mărioara de la Gorj, înnebuniți de ritmul sacadat al Ciuleandrei și mângâiați de doinele șoptite, producătorii de la Voltage Production şi Bona Fide Productions au inclus “cânticele” imaginate de Adrian Naidin pe coloana sonoră a filmului “The Necessary Death of Charlie Countryman”.
„Vreau să știu de ce”, de Charlotte Grossetête, titlu nou în Galaxia Copiilor
„VREAU SĂ ȘTIU DE CE”, de Charlotte Grossetête, o colecție cu marile întrebări ale celor mici oferă răspunsuri clare și inspirate la cele mai dificile întrebări pe care ni le pun copiii.
Cei mici au obiceiul de a-și exersa curiozitatea născocind întrebări complicate despre ei înșiși, despre ceilalți oameni și despre viață în general. „De ce nu pot face întotdeauna ce vreau eu? Părinții care au mai mulți copii îi iubesc pe toți la fel? De ce există războaie? Fiecare dintre noi moare într-o zi?”. Dacă oamenii mari nu găsesc mereu cuvintele potrivite pentru a le răspunde, „Vreau să știu de ce” reușește să ofere explicații complete pe un ton prietenos.
Copiii vor înțelege mai bine lumea care ne înconjoară și, în plus, cu ajutorul acestui volum, copiii își vor dezvolta imaginația și spiritul creativ. Informațiile sunt însoțite de ilustrații pline de farmec și sunt organizate în patru secțiuni: „Eu”, „Familia mea”, „Și viata merge mai departe…”, „Lumea se învârte și se învârte…”.
Volumul „Vreau să știu de ce” editat de Galaxia Copiilor, parte a Grupului Editorial ALL poate fi citit copiilor mai mici de către părinți, iar școlarii îl pot citi singuri. Puteți răsfoi volumul aici: http://www.all.ro/vreau-sa-stiu-de-ce.html
Editura Galaxia Copiilor este editorul unor serii unice în România precum bestsellerele internaționale PISICILE RĂZBOINICE, SUPRAVIEȚUITORII și EXPLORATORII, sau seria Pixi.
Grupul Editorial ALL este format din editurile ALL, ALL Educaţional, ALLFA, Galaxia Copiilor, Sian Books şi Helen-Exley România. A fost fondat în 1991 şi este unul dintre editorii de top din România.
Identic Natural – spectacol de teatru independent despre una dintre cele mai disputate teme contemporane: ce mâncăm
După HABEMUS BEBE, Asociația Art No More revine în toamna aceasta cu un nou spectacol de teatru. Este vorba despre IDENTIC NATURAL, proiect teatral care exploatează una dintre cele mai discutate teme contemporane: ce mâncăm. Un spectacol despre lipsa de informare în domeniul alimentației, despre dificultatea de a alege dintre sute de produse de același tip și dificultatea de a discerne între miile de păreri contradictorii.
Primele trei reprezentații sunt programate să aibă loc în acest weekend: sâmbătă, 30 septembrie, începând cu ora 19.30, și duminică, 1 octombrie, de la orele 17.00 și 19.30, la ART HUB Carol 61 (B-dul Carol nr. 61, et. 4, fosta Piață Latină / acesul la spectacol este liber și se face pe bază de rezervare la adresa: asociatia.artnomore@gmail.com).
Cei care semnează textul spectacolului sunt regizorul Robert Bălan și scriitoarea Elena Vlădăreanu.
„Întotdeauna mi-am dorit să scriu ceva despre mâncare. Mi-am dorit să scriu atunci când nu mă preocupa deloc mâncarea (doar să evit anumite lucruri, general acceptate ca «nesănătoase»), dar am început să scriu atunci când mâncarea a devenit prea importantă, când calitățile hranei au ajuns să fie supralicitate, iar când eu, personal, duc dorul mâncării care alină, fiind suprasaturată de mâncarea «de uzură», zilnică, obositoare, sățioasă, disputată, dar atât de necesară. De aceea sunt aici și multă nostalgie, (pe alocuri) dezaprobare, încercări de înțelegere, multe întrebări.” (Elena Vlădăreanu)
„La un moment dat am fost plecați în vacanță cu bunicul de 80 de ani. Noi îi cumpăram fresh de portocale, el pusese ochii pe o sticlă de trei litri cu un suc roz. Noi îi cumpăram pâine neagră, pâine de secară, integrală. Că toată lumea știe că sunt mai bune, nu? Într-o zi ne-a întrebat de ce nu se găsește pâine acolo unde ne aflam. Pentru el Pâinea era numai cea albă. Pâinea neagră era gustul războiului, ceva ce mănânci doar dacă nu ai încotro. Atunci și, mai ales acum, când am dat peste zeci de adevăruri care se bat cap, când zeci de specialiști știu ce e mai bine, m-am întrebat și mă întreb: până la urmă ce e normal, natural?” (Robert Bălan)
Când preocuparea față de conținutul farfuriei devine mai importantă decât empatia, când nutriționiștii știu exact cât, ce, cum, când și de unde să mâncăm, când orice alegere ai face e, într-un fel, greșită, ce-ți rămâne în farfurie? – spectacolul IDENTIC NATURAL își propune să pună întrebări, nu să ofere soluții, să dea startul unei dezbateri despre alimentație, un dialog întemeiat mai mult pe argumente, date concrete și reale, păreri și nevoi ale oamenilor și mai puțin pe zvonuri și publicitate înșelătoare.
Spectacolul IDENTIC NATURAL este finanțat în cadrul Programului cultural București Oraș participativ de către Primăria Municipiului București prin Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti ARCUB.
Galaxia Copiilor (Editura All) lanseaza Pisicile războinice vol. VIII, la Târgul de carte Bookerini
Lansarea volumului PISICILE RĂZBOINICE. NOUA PROFEȚIE – RĂSĂRIT DE LUNĂ, editat de Galaxia Copiilor, parte a Grupului Editorial ALL, va avea loc vineri, 6 octombrie, de la ora 19.00, la Cafeneaua Cărturești Verona, în cadrul BOOKerini – Târg de carte pentru copii.
Evenimentul va lua forma unui atelier de ilustrație și distracție pisicească, de aceea fanii pisicilor sunt invitați să-și anunțe participarea pe FACEBOOK, aici: https://goo.gl/po3w3v
În seara în care se lansează PISICILE RĂZBOINICE. NOUA PROFEȚIE – RĂSĂRIT DE LUNĂ se deschid porțile spre o lume plină de întâmplări fantastice:
- Atelier de ilustrație pisicească coordonat de superilustratorul Octav Ungureanu
- Concurs de ilustrații jurizat de prietenii noștri de la Talente de Năzdrăvani
- Toți participanții la ateliervor primi o smuticeală pe cinste din partea sponsorului nostru SLooP (smuti-uri și fresh-uri de fructe delicioase)
- Toți partipanții la atelier vor primi tricouri, semne de carte, insigne, cu alte cuvinte tot arsenalul necesar unui războinic adevărat
- Câștigătorii concursului vor fi răsplătiți cu premii în cărți
Știați că…
- 1. PISICILE RĂZBOINICE s-au vândut în mai mult de 14 milioane de volume în peste 20 de țări și au apărut pe lista „New York Times” a celor mai vândute titluri.
- Editura Galaxia Copiilor a publicat primele 6 cărți ale seriei, iar acum continuă cu NOUA PROFEȚIE. Pline de suspans, cărțile VII și VIII se vor dovedi extrem de captivante atât pentru fanii PISICILOR RĂBOINICE, cât și pentru cititorii care nu sunt încă familiarizați cu lumea lor. NOUA PROFEȚIE aduce în prim plan cea mai tânără generație de pisici războinice, urmașii eroilor din primele 6 cărți.
- Din seria NOUA PROFEȚIE fac parte cărțile:
Miez de Noapte
Răsărit de Lună
Zori de Zi
Strălucirea Stelelor
Amurg
Apus de Soare - Aceste romane pentru copii sunt inspirate de operele lui J. R. R. Tolkien, J. K. Rowling și William Shakespeare, aducând în actualitate și prezentând pe înțelesul copiilor temele esențiale ale condiției umane.5. PISICILE RĂZBOINICE sunt cele mai bune ambasadoare ale iubirii pentru animale și pentru natură.
6. Personajele reprezintă adevărate modele de success
La început, Roșcovanul era un simplu pisoi de casă. Treptat, s-a trezit în el pofta de aventură și a ajuns în pădure. În ciuda prejudecăților legate de pisicile domestice, a fost acceptat ca ucenic în Clanul Tunetului și a primit numele Labă de Foc. Au urmat apoi titulatura de războinic și numele Inimă de Foc. Mai departe, curajul l-a adus până la poziția de secund în clan, iar în cele din urmă, cel care fusese cândva un pisoi de casă va ajunge chiar liderul clanului, sub numele de Stea de Foc.
Despre Editura Galaxia Copiilor
Editura Galaxia Copiilor este editorul unor serii unice în România precum bestsellerele internaționale PISICILE RĂZBOINICE, SUPRAVIEȚUITORII și EXPLORATORII, sau seria Pixi. Editura face parte din Grupul Editorial ALL, format din editurile ALL, ALL Educaţional, ALLFA, Galaxia Copiilor, Sian Books şi Helen-Exley România.
Attila BARTIS vine la București. Lectură publică din romanul Sfîrșitul
Luni, 2 octombrie, la ora 19.00, la Café Verona București (subsol Cărturești), Attila Bartis va citi fragmente în limba maghiară din romanul Sfîrșitul (Biblioteca Polirom, 2017, traducere de Marius Tabacu).
Lectura în limba română: Filip Florian
Invitat special: Kósa András László, directorul Institutului Balassi
Lectura va fi urmată de un dialog între cei doi scriitori. Traducere simultană de Bara Hajnal.
Gazda evenimentului: Bogdan-Alexandru Stănescu, coordonatorul colecției Biblioteca Polirom
Un eveniment organizat de Editura Polirom, în parteneriat cu Institutul Balassi și Cărturești
Intrarea liberă
Romanul Sfîrșitul, de Attila Bartis, a apărut de curînd în colecția „Biblioteca Polirom”, în traducerea lui Marius Tabacu, şi este disponibil și în ediţie digitală.
Ajuns la vîrsta de cincizeci şi doi de ani şi suspectat de o boală mortală, faimosul fotograf András Szabad se hotărăşte să-şi rememoreze viaţa, pentru a o înţelege mai bine el însuşi.
Maturizat în Ungaria comunistă a lui János Kádár, cu o mamă pe care o adoră, dar care moare devreme, şi un tată fost deţinut politic, András se arată refractar la lumea din jur. Renunţă la şcoală, are o relaţie tensionată cu tatăl său, cu care locuieşte într-un apartament din Budapesta, şi îşi găseşte refugiul în arta fotografică. Face fotografii artistice, mai întîi pe cont propriu, iar apoi ca ucenic al unui fotograf bătrîn, care are un atelier pentru poze de legitimaţii.
Inevitabil, pasiunea lui ajunge să se împletească, chiar foarte strîns, cu viaţa erotică. Pînă şi viitoarea sa carieră internaţională îşi are originea – într-un mod subtil şi imprevizibil – în fotografia făcută într-o seară, pe furiş, unui cuplu ce face dragoste într-un parc public.
Relatînd povestea vieţii lui András Szabad, Sfîrșitul oferă în acelaşi timp o panoramă a vieţii din perioada comunistă, adesea cenuşie şi sordidă, dar şi stranie, absurdă, disperată. Privirea fotografică a protagonistului, detaşată pînă la limita autismului, reuşeşte să emoţioneze şi să tulbure, iar construcţia impecabilă a naraţiunii dovedeşte încă o dată calităţile de mare prozator european ale lui Attila Bartis.
De curînd, de același autor, la Editura Polirom a apărut și romanul Tihna, traducere din limba maghiară şi note de Anamaria Pop, colecția Top 10+.
Attila Bartis s-a născut în 1968 la Tîrgu Mureş şi a emigrat în Ungaria împreună cu familia în anul 1984. Considerat astăzi unul dintre cei mai importanţi prozatori maghiari contemporani, a debutat în 1995 cu romanul A séta (Plimbarea, Polirom, 2008). În 1998 a publicat volumul de nuvele A kéklő pára (Aburul albăstrui), urmat în 2001 de romanul A nyugalom (Tihna, Polirom, 2017), care a inspirat drama Anyám, Kleopátra (2002; Mama mea, Cleopatra), şi de volumul de nuvele A Lázár apokrifek (2005; Apocrifele lui Lazăr). În 2015 îi apare romanul A vége (Sfîrşitul). De-a lungul carierei i-au fost decernate numeroase distincţii literare importante, printre care se numără Premiul Tibor Déry (1997), Premiul Sándor Márai (2002), Premiul Attila József (2005), Premiul Szép Ernő (2010), dar şi Ordinul de Merit Marea Cruce a Ungariei în grad de cavaler (2006), oferit de statul maghiar ca recompensă pentru promovarea literaturii maghiare peste hotare. De altfel, Bartis este unul dintre cei mai traduşi scriitori maghiari de azi. Romanul Plimbarea a apărut în 1999 în germană, în 2009 în franceză, în 2016 în spaniolă, iar Tihna a cunoscut mai multe traduceri (în germană, franceză, engleză, suedeză, slovenă, italiană, spaniolă, română etc.), fiind pînă în prezent cel mai popular roman al său. Prozatorul maghiar este cunoscut şi pentru pasiunea sa pentru arta fotografică, una dintre cele mai cunoscute expoziţii ale lui fiind Moştenirea Engelhard. În 2010 a publicat albumul fotografic A csöndet úgy (Liniştea aşa). În prezent Attila Bartis trăieşte în Budapesta.
Spectacolul „Calul alb” invită la o dezbatere despre modul în care statul își instigă cetățenii la violență
În lunile octombrie și noiembrie 2017, spectacolul de teatru „CALUL ALB” de Ioana Păun pornește în turneu național, cu reprezentații în București, Iași, Craiova, Cluj-Napoca, Piatra Neamț și Sfântu Gheorghe.
Un spectacol în care performează Ilinca Manolache, „CALUL ALB: Scurtă istorie a urii 2016 – 1944” este un efort de a privi lucid, fără traume și resentimente, istoria recentă și trecutul comunist din România și de a diseca mecanismele radicalizării, observând totodată felul în care se regăsesc încă în societatea de astăzi. Scenariul este scris de Smaranda Nicolau și se bazează pe investigația jurnalistei Laura Ștefănuț în legătură cu cazul lui Ioan Ficior, condamnat în 2016 de Curtea de Apel pentru crime împotriva umanității comise în timp ce era comandantul unui lagăr comunist. Octogenar, Ficior a primit 20 de ani de închisoare, la mai mult de jumătate de secol după comiterea faptelor. Nu este nici pe departe un caz izolat. De aceea, spune regizoarea Ioana Păun, „întrebarea noastră nu este de ce acest lucru se întâmplă, ci cum se întâmplă”.
Dincolo de faptele reale, extrase din documente de arhivă, sunt surprinse, printr-o creație colectivă de teatru performance și inserții de muzică live compusă de Diana Miron, chestiuni mai generale ale umanului precum ura, manipularea sau prefabricarea istoriei. Jucând în mod excepțional, până la epuizare, multiple roluri, de la jurnalist, la torționar și victimă, actrița Ilinca Manolache redă, pe scena în mijlocul căreia tronează un acvariu cu pești vii, perspectivele diverse din care poate fi interpretat subiectul.
Spectacolul a participat la festivalul One World Romania, primul festival de film documentar din București și unicul dedicat drepturilor omului din România. Totodată, este inclus în festivaluri importante în această toamnă – Maratonul Teatrului Independent din București, „Temps d’Images” din Cluj-Napoca și Festivalul de Teatru PLEDEZ PENTRU TINE(RI) din Piatra Neamț. Un spectacol apreciat de critici, de presă și de public, „CALUL ALB” este un demers rar întâlnit în România, care arată efortul tinerei generații independente de a revoluția modul în care se face teatru și felul în care teatrul poate genera dezbateri valoroase pentru maturizarea societății și înțelegerea unui trecut violent.
CALENDAR REPREZENTAȚII
BUCUREȘTI: 8 octombrie, în cadrul Maratonului Teatrului Independent, la POINT Cultural Hub | BILETE: https://www.mystage.ro/spectacole/calul-alb-scurta-istorie-a-urii-2016-1944-732?af=41
IAȘI: 17 octombrie, la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” | BILETE: http://www.eventim.ro/ro/bilete/calul-alb-iasi-uzina-cu-teatru-991779/performance.html
CRAIOVA: 29 octombrie, la Teatrul Național „Marin Sorescu”
CLUJ-NAPOCA: 9 noiembrie, în cadrul festivalului „Temps d’Images”
PIATRA-NEAMȚ: 13 noiembrie, Teatrul Tineretului, în cadrul Festivalului de Teatru PLEDEZ PENTRU TINE(RI)
SFÂNTU GHEORGHE: 15 noiembrie, la Teatrul „Andrei Mureșanu”
Fiecare reprezentație se va încheia cu o dezbatere deschisă, prin care publicul larg poate discuta alături de studenți la facultățile de Drept, Sociologie, Științe Politice și membri ai cluburilor de dezbateri. Discuțiile vor fi moderate de Mihail Bumbeș, activist civic și istoric român, președintele și co-fondatorul asociației Miliția Spirituală. În plus, printr-un parteneriat cu reporterii independenți de la Casa Jurnalistului și Decât o Revistă, va fi realizată o serie de materiale pornind de la cazuri distincte de opresiune sistemică, momente cruciale în care drepturile și demnitățile omului au fost încălcate sistemic, complice și cu reparații morale minime sau inexistente.
Pentru mai multe informații, urmăriți pagina de Facebook https://www.facebook.com/emergingartsro/.
Un nou volum semnat de Alina Mungiu-Pippidi la Polirom: În căutarea bunei guvernări. Cum au scăpat alte ţări de corupţie?
Noul volum semnat de Alina Mungiu-Pippidi, În căutarea bunei guvernări. Cum au scăpat alte ţări de corupţie?, în traducerea Ioanei Aneci, va fi disponibil începînd din această săptămînă în librăriile din ţară, dar şi pe www.polirom.ro, în curînd şi în ediţie electronică.
De ce unele societăţi reuşesc să controleze corupţia în aşa măsură încît aceasta se manifestă doar ocazional, pe cînd alte societăţi rămîn sistematic corupte? Cartea de faţă, a cărei versiune originală a apărut la Cambridge University Press în 2015, analizează felul în care evoluează societăţile pînă la punctul în care integritatea devine regula şi corupţia devine excepţia în gestionarea afacerilor publice şi alocarea resurselor publice.
Principala întrebare pe care o pune este: care sînt lecţiile de învăţat din experienţele istorice şi din cele contemporane privind dezvoltarea controlului corupţiei care pot ajuta societăţile să iniţieze şi să accelereze acest proces?
„O contribuție unică în încercarea de a lega teoria de practică.” (Robert Klitgaard, Claremont Graduate University)
Care este marea provocare a guvernelor democratice la ora actuală, dar şi alte cîteva teme cuprinse în volum: Cum să înţelegem controlul corupţiei • Cum devii Danemarca: încercări istorice de a controla corupţia • Factori structurali şi umani: cauzele corupţiei • Ce învăţăm din cazurile contemporane de succes? • Capacitatea naţională de acţiune colectivă • Factorul internaţional şi impactul său anticorupţie • Ce e de făcut?
Alina Mungiu-Pippidi (n. 1964), doctor în psihologie socială al Universităţii din Iaşi, este o personalitate academică recunoscută peste hotare, cu peste 2.000 de citări academice, dar şi activist din anul 1989 al societăţii civile din România, iniţiatoare a Contractului cu România şi a Contractului cu Clasa Politică (1996), lider al Coaliţiei pentru un Parlament Curat (2004) şi fondatoare a României Curate (2010). În paralel a dezvoltat o carieră academică, fiind în prezent profesor de studii de democraţie la Hertie School of Governance din Berlin, unde conduce ERCAS, centru de cercetare dedicat bunei guvernări (www.againstcorruption.eu), fiind frecvent invitată să conferenţieze la universităţi ca Harvard, Oxford, Stanford şi LSE. Este preşedinte fondator al Societăţii Academice din Romania şi consultant pentru mai multe instituţii şi guverne europene (Olanda, Suedia, Austria), precum şi pentru Banca Mondială, NATO şi FMI. Printre cele mai importante cărţi ale sale se numără: A Tale of Two Villages (CEU Press, 2010), Ottomans into Europeans (cu Wim van Meurs, Columbia University Press, 2010) şi Românii după ’89 (Editura Humanitas, 1995). La Editura Polirom au apărut, între altele: Doctrine politice. Concepte universale şi realităţi româneşti (1998), Introducere în politologie. Manual opţional pentru liceu (2000), Secera şi buldozerul. Scorniceşti şi Nucşoara. Mecanisme de aservire a ţăranului român (cu Gerard Althabe, 2002), De ce nu iau românii premiul Nobel (2012, 2014) şi Tranziţia. Primii 25 de ani (cu Vartan Arachelian, 2014). În 2006 i-a fost republicată la Cartea Romanească Evangheliştii (Premiul UNITER pentru cea mai bună piesă a anului 1993), piesă care a marcat separarea taberelor între secularişti şi fundamentalişti ortodocşi. Alina Mungiu-Pippidi a realizat şi filme documentare, A Tale of Two Villages, istoria Nucşoarei şi a Scorniceştiului, fiind difuzată de BBC în anul 2003, iar Where Europe Ends, la TVR în 2010.
Sara Lancea, o artistă de 8 ani, vă invită la prima ei expoziție de pictură – „Prieteni Fantastici”
În lumea internetului în care avem prieteni virtuali cu miile și prea puțini prieteni adevărați, o artistă de opt ani vă invită să explorați lumea „prietenilor fantastici”. Sara Lancea își expune colecția de lucrări numită „Prieteni Fantastici”, între 30 septembrie și 5 octombrie, la UBIS Club (Fabrica de Glucoză, Complex NovoPark, Clădirea G).
Pentru că lumea copilăriei este fascinantă, vă invităm să veniți cu toții, copii, părinți și bunici pentru a vedea cele 25 de lucrări selectate din multitudinea de lucrări ale Sarei, realizate de la cinci ani și până acum. Această expoziție este rodul imaginației pure și a viziunii necenzurate a unui copil, fără a fi influențat de o educație în artă.
Scopul expoziției este tocmai împărtășirea acestei stări unice de „copilăreală” de care avem atâta nevoie la orice vârstă. Și totodată, poate fi și un îndemn pentru descoperirea laturii creative a copiilor.
Expoziția „Prieteni Fantastici”, curatoriată de Vali Lancea, este prima de acest fel și va fi expusă și în alte locații din România.
Program nou de studii postuniversitare UNATC
Program de studii postuniversitare la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” – Arta actorului de film; durata: 1 an; limba de predare: română, număr de locuri: 14 cu taxă (7000 lei în două tranșe a câte 3500 lei fiecare, la confirmarea locului.)
Înscrierile pentru admitere se fac la Facultatea de Teatru a UNATC în perioada 09 – 12 octombrie 2017, între orele 10.30– 16.00.
Dosarul de înscriere trebuie să cuprindă:
- Dosar plic
- Cerere tip de înscriere
- Diploma de bacalaureat (original și copie legalizată)
- Diploma de licență (original și copie legalizată)
- Certificatul de naștere – în copie legalizată
- B.I. / C.I. și copie
Probă examen: 15 octombrie (duminica), ora 11.00
Candidații trebuie să prezinte un discurs motivațional de maximum 5 minute și un monolog sau/și povestire din dramaturgia universală pe care să-l susțină în limba română. De asemenea, să fie pregătiți pentru exerciții specifice actoriei de film pe care le-ar putea lucra la cererea comisiei.