Știrile săptămânii: Noi apariții la Editura Humanitas Fiction; Noutate Editura Herald: Pe locuri, Fiti gata… Respirati!, de Carla Naumburg; Apariție nouă la Editura Meteor Press: Engleza distractivă – metoda Larousse pentru 13 – 14 ani; „Până hăt de carte!” la Grajduri, acolo unde copiii îl citesc pe Kafka; „Șșș! Avem un plan”, un nou titlu premiat în portofoliul editurii Cartea Copiilor; Can Art&Design Festival, ediţia cu lucrări de mari dimensiuni; O noua editie: Cartea egipteana a mortilor – Papirusul Ani.
Noi apariții la Editura Humanitas Fiction
Alessandro Baricco – Această poveste
Această poveste, poate romanul cel mai muzical al lui Alessandro Baricco, impregnat de tonuri și ritmuri de o mare varietate, ne poartă într-o cursă amețitoare prin secolul XX.
Această poveste îi aparține lui Ultimo Parri. Personajul are cinci ani când vede pentru prima dată un automobil în satul său piemontez, nouăsprezece în ziua înfrângerii de la Caporetto, în 1917, și douăzeci și cinci când își întâlnește marea dragoste în America. Visul lui Ultimo, acela de a construi o pistă circulară de curse cu optsprezece curbe, leagă mai multe povești într-una singură, primordială, o poveste despre fidelitate, iubire, prietenie, război și, mai ales, despre dorința de a restabili ordinea în lume. Romanul este deopotrivă unul al sunetelor. Auzim zgomotele guturale ale primelor automobile, îl auzim pe Ultimo strigându-și numele când mașina gâfâie urcând movila din Piassebene, apoi exploziile și împușcăturile de pe câmpul de luptă, o auzim pe Elizaveta cântând la pian, apoi melodia transmisă la radio în timp ce o femeie și-un bărbat fac dragoste în bucătăria unui local și auzim motorul Jaguarului în care, după o viață de așteptare, Elizaveta atinge visul lui Ultimo și reușește să parcurgă pista circulară.
Eric-Emmanuel Schmitt – Femeia în fața oglinzii
Trei femei, trei epoci. Anne trăiește la Bruges în timpul Renașterii, Hanna, în Viena imperială de la începutul secolului XX, iar Anny, în Hollywoodul actual. Toate trei se simt profund diferite de contemporanii lor. Și dacă ele reprezintă una și aceeași femeie?
În secolul al XVI-lea, Anne, o tânără modestă din Bruges, fuge de acasă în ziua nunții pentru a nu fi victima unui destin pe care nu și-l dorește. În Viena lui Freud, Hanna von Waldberg, răsfățată a lumii bune, își părăsește soțul care o adoră pentru a se descoperi pe sine cu ajutorul psihanalizei. Iar în zilele noastre, la Hollywood, Anny Lee, o actriță a cărei frumusețe nu e întrecută decât de nevoia ei de a se autodistruge prin droguri și alcool, rupe tiparele industriei entertainment-ului și refuză stratagemele care ar transforma-o într-un adevărat star. Trei epoci diferite, pe care le unesc însă ipostazele unei femei libere, nesupuse, aflate în căutarea adevărului și a iubirii.
Isabel Allende – Paula
„Cea mai emoţionantă, cea mai personală şi mai intimă dintre cărţile pe care le-a publicat Allende până în prezent.” (La Tarde)
Scriitoarea a avut o fiică, pe nume Paula, care a murit în 1992 de porfirie, după un an petrecut în comă pe patul de spital. Veghindu-şi fiica, Allende a pus pe hârtie tot ceea ce ar fi vrut să-i spuna Paulei când aceasta nu o mai putea asculta. Aceasta este povestea romanului cutremurător scris de Allende-mama la căpătâiul fiicei sale. Cartea devine astfel portretul emoţionant al unei femei sensibile şi puternice, care îşi sublimează suferinţa şi iubirea prin forţa magică a ficţiunii.
Jonathan Safran Foer – Extrem de tare & incredibil de aproape
Oskar Schell este inventator, francofil, explorator, pacifist, astrofizician amator, bijutier, admirator al lui Stephen Hawking şi fan Beatles. Are nouă ani. Şi o misiune secretă: să străbată New Yorkul în căutarea încuietorii la care se potriveşte o cheie misterioasă, găsită printre lucrurile tatălui său, victimă a atentatului de la 11 septembrie. Din specia inocenţilor inspiraţi care s-au mai făcut „auziţi“ în literatură de la William Faulkner la Kurt Vonnegut, Oskar filtrează lumea prin lentilele lui de copil supradotat, poate autist, poate doar dureros de precoce. Are o voce uneori exasperantă, alteori nemaipomenit de duioasă, de cele mai multe ori hipnotică – şi un umor involuntar de zile mari. Ceilalţi doi povestitori, la fel de enigmatici, sunt protagoniştii unei iubiri mutilate, puse sub semnul unei alte tragedii a lumii moderne, şi astfel ia naştere ruta narativă World Trade Center – Dresda – Hiroshima, ca o punere în abis a durerii mai multor generaţii.
Cu toate că Jonathan Safran Foer taie în carnea istoriei recente, nici un rând din roman nu reverberează apocaliptic, dulceag sau tendenţios. La catharsisul emoţional pe care îl provoacă această carte contribuie şi componenta ei vizuală, un alt fel de text, crescut din carnea celui prezent în litere, un alt fel de poveste.
Yasunari Kawabata – Țara zăpezilor
Țara zăpezilor este un roman clasic al literaturii japoneze moderne și a figurat printre cele trei opere citate de juriu în 1968, când lui Yasunari Kawabata i s-a decernat Premiul Nobel pentru literatură. Inițial o povestire publicată într-o revistă literară în 1935, romanul și-a căpătat forma definitivă abia în 1948.
Shimamura are obiceiul de a se retrage iarna într-o micuță stațiune montană, lăsând în urmă agitația capitalei și viața de familie. Aici, în „țara zăpezilor“, o întâlnește pe tânăra gheișă Komako, a cărei franchețe deconcertantă este pe punctul de a-i tulbura bărbatului echilibrul. Oscilând între afecțiunea fățișă și necondiționată a gheișei și farmecul misterios al tăcutei Yoko, al cărei chip îl deslușește fugar, Shimamura este mereu un om al inacțiunii, iar pasivitatea lui o condamnă pe Komako să rămână prinsă fără scăpare în păienjenișul relațiilor și obligațiilor din țara zăpezilor.
Yasunari Kawabata – Păpădiile
Scris cu intermitențe, ultimul mare roman al lui Kawabata a fost publicat în foileton în revista Shincho între 1964 și 1968. De la finele anului 1968, când i s-a decernat Premiul Nobel pentru literatură, până în 1972, când își ia viața, Kawabata nu a mai putut să se aplece asupra textului. În 1970, sinuciderea bunului său prieten scriitorul Yukio Mishima îi subminează și mai mult starea de sănătate, iar textul neterminat al Păpădiilor va vedea postum lumina tiparului, editat, conform notelor din manuscris, de ginerele autorului, Kaori Kawabata.Atinsă de o boală ciudată, frumoasa Ineko ajunge în azilul psihiatric din Ikuta, iar celor dragi, mamei și iubitului ei, nu le rămâne decât să trăiască tortura de a nu ști dacă au acționat spre binele tinerei. Va putea dragostea lui Hisano să o salveze de consecințele traumei care i-a afectat spiritul? Kawabata, recunoscut drept marele scriitor al clar-obscurului, l-a lăsat pe cititor să-și ofere singur un răspuns.
Noutate editoriala: Pe locuri, Fiti gata… Respirati! de Carla Naumburg
„Problema nu este ca gandim, ci ca cei mai multi dintre noi au tendinta de a lua in serios orice gand care le trece prin cap, indiferent de calitatea, justetea, relevanta sau utilitatea sa. Ne pierdem cu usurinta in hatisul ideilor care ne trec prin minte si alocam exagerat de mult timp si energie pentru a le cerceta, a le intelege, a le deconstrui, a le depasi sau a le invinge. Se intampla foarte rar ca acest proces sa ne aduca un plus de luciditate; cel mai adesea ne adanceste in galeriile intortocheate ale creierului nostru si ne indeparteaza de experienta noastra reala, adica de singurul loc din care putem realmente schimba ceva in vietile noastre. Adevarul este ca gandurile sunt doar ganduri (ele nu sunt totuna cu realitatea) si ca ne influenteaza realitatea numai daca noi le permitem sa o faca.”
„Reglarea emotiilor, sau capacitatea de a nu te manifesta imediat dupa cum iti dicteaza orice emotie pe care o simti, reprezinta una dintre cele mai mari provocari cu care se confrunta copiii. Cand acestia nu isi pot controla emotiile, au tendinta de a tipa, de a arunca cu obiecte, de a lovi, de a musca sau de a adopta alte comportamente problematice. Le poate fi greu sa se linisteasca. […] Desi pana la un punct problemele de gestionare a emotiilor puternice fac parte din procesul normal de crestere (nimeni nu se asteapta ca un prunc sa aiba rabdare pana la ora mesei daca ii este foame), exista modalitati de a interactiona cu copiii nostri si de a le raspunde, astfel incat sa-i ajutam sa evite o criza de furie sau macar sa se linisteasca cat mai rapid dupa un astfel de episod. ” (Carla Naumburg)
Carla Naumburg, PhD, este scriitoare, speaker si asistent social. Este autoarea cartii Pe locuri, Fiti gata… Respirati! Practicati mindfulness alaturi de copiii vostri pentru diminuarea crizelor emotionale si o familie mai linistita (Editura Herald, 2018) si Parenting in the Present Moment: How to Stay Focused on What Really Matters (Parallax, 2014). Articolele sale au aparut in publicatii ca: The New York Times, The Washington Post, The Huffington Post, Mindful Magazine si altele.
Apariție nouă la Editura Meteor Press: Engleza distractivă – metoda Larousse pentru 13 – 14 ani
Cartea este concepută de specialiştii Larousse pentru copiii de 13-14 ani care studiază limba engleză.
Conţine exerciţii progresive, jocuri didactice, medalioane culturale.
- Recapitularea unor noţiuni gramaticale esenţiale
- Exerciţii adaptate în vederea aplicării cunoştinţelor
- Jocuri antrenante
- Vocabular tematic
- Şiretlicuri care te vor ajuta să-ţi îmbunătăţeşti engleza
- Informaţii despre civilizaţia britanică
Cu:
- Răspunsuri amănunţite
- Minilexicon englez-român
- Lista unor verbe neregulate englezeşti
Cu metoda Larousse, limba engleză nu va mai avea niciun secret pentru voi!
„Până hăt de carte!” la Grajduri, acolo unde copiii îl citesc pe Kafka
„Până hăt de carte!” a ajuns la Biblioteca din comuna Grajduri, jud. Iași. Sâmbătă, 21 iulie, echipa din cadrului proiectului inițiat de senatorul USR Iași Dan Lungu, a donat 491 de cărți bibliotecii publice „Elena Cuza” din Grajduri. Biblioteca este coordonată din 1998 de către Mirela Nechifor, care povestește că cititorii sunt activi, iar că cea mai recentă cerere la bibliotecă a fost o carte de Franz Kafka.
Biblioteca publică ”Elena Cuza” Grajduri a fost fondată în 1898. Biblioteca menține tradiţia de lectură a bibliotecii din Valea Satului, fondată în anul 1898.
Colecţiile numără 10.478 unități de inventar, 10.430 cărţi şi publicaţii seriale și 48 documente audio-video.
Comuna Grajduri are în jur de 3.563 locuitori și se află în marginea de sud a județului, la limita cu județul Vaslui.
Din martie 2017 și până în prezent, prin inițiativa „Până hăt de carte!”, am reușit să punem pe rafturile a cinci comune ieșene un număr de 4.000 de cărți, care au fost strânse în urma apelului public lansat în luna martie 2017, de către Biroul parlamentar al senatorului USR Dan Lungu. Acesta, alături de parteneri şi voluntari, a demarat, pe 23 martie 2017, o campanie publică de strângere de carte pentru bibliotecile din mediul rural.
Continuitatea proiectului se datorează donațiilor pe care ieșenii le fac în centrele-partenere de colectare a cărților, deschise în cadrul „Până hăt de carte!”.
Până acum, proiectul a donat aproximativ 6.000 de cărți în 14 biblioteci rurale din jud. Iași.
UNDE POȚI DONA CĂRȚI PENTRU BIBLIOTECILE RURALE IEȘENE
Locații partenere:·
- Biroul Parlamentar: Str. Grigore Ureche, nr. 3, bloc Walter Mărăcineanu, mezanin;·
- Retro Cafe: Str. Lascăr Catargi, nr. 50;·
- Meru: Bld. Carol I, nr. 3;·
- Teatru Fix: Str. Cuza Vodă, nr. 10;·
- Acaju: Str. Sf. Sava, nr. 15;·
- Cafeneaua Noastră: Str. Sf. Lazăr, nr. 30;·
- Harmony Café: Str. Păstorului, nr. 6 (lângă Hotel T23, Campus Tudor Vladimirescu).
Totodată, cei care vor să doneze şi se află în imposibilitatea de a ajunge la punctele de colectare mai sus menționate pot apela 0725. 321 313 și o echipă de voluntari se va deplasa la domiciliu pentru a le prelua.
„Șșș! Avem un plan”, un nou titlu premiat în portofoliul editurii Cartea Copiilor
Editura Cartea Copiilor lansează „Șșș! Avem un plan”, carte scrisă şi ilustrată de irlandezul Chris Haughton şi tradusă de poetul Florin Bican. Lansată în 2014, cartea a fost distinsă în acelaşi an cu premiul Asociației ilustratorilor din Marea Britanie, la secțiunea de literatură pentru copii.
Cartea îi aduce în centrul atenţiei pe patru prieteni care au plecat în pădure. Trei dintre ei, cei mai mari, poate adulţi, știu exact ce vor: să prindă o pasăre. Au luat cu ei plase și o colivie, sunt foarte bine pregătiți și au un plan. Cel mai mic, probabil un copil, nu are o plasă de prins păsări, colivia e prea mare ca s-o poată ține și rămâne în urma celorlalți care merg grăbiți – pentru că au un plan! Trebuie neapărat să prindă pasărea. De ce exact, nu se ştie. Sunt multe lucruri pe care oamenii mari le fac fără să dea vreo explicație.
Dar cel mai mic nici nu se gândește la asta. El nu-și poate stăpâni impulsul de a se împrieteni cu pasărea şi de a zădărnici în repetate rânduri și în moduri din ce în ce mai amuzante tentativele celor mari. Prietenia e mult mai puternică, ne învață această poveste, drept pentru care autorul a ales ca motto cunoscutele cuvinte ale lui Albert Einstein: „Pacea nu poate fi păstrată cu forța, ci numai prin bună înțelegere.”
Chris Haughton este un autor și ilustrator irlandez (n. 1978, Dublin), care s-a remarcat în ultimii ani în literatura pentru copii prin originalitatea şi creativitatea cărţilor sale. „Șșș! Avem un plan” este a treia carte publicată de Haughton, care s-a bucurat de un mare succes internaţional. Cărţile sale au fost traduse în 20 de limbi şi au câştigat premii în şapte ţări.
„Șșș! Avem un plan” continuă seria de literatură britanică şi irlandeză pentru copii a editurii Cartea Copiilor, care include şi alţi autori prolifici precum Julia Donaldson, Martin Waddell, Sam McBratney sau Jill Murphy.
Cartea „Șșș! Avem un plan” este recomandată copiilor de până la 5 ani și este disponibilă pe site-ul editurii (www.carteacopiilor.ro) la prețul de 33 lei. Cartea are pagini cartonate integral şi colţuri rotunjite, pentru a fi sigură şi rezistentă în mâinile micuţilor cititori. La toate comenzile online realizate pe site, indiferent de valoare sau de cantitate, Cartea Copiilor oferă de fiecare dată o carte cadou. În această perioadă, cartea cadou este „Citeşte-i iepuraşului tău” de Rosemary Wells.
Can Art&Design Festival, ediţia cu lucrări de mari dimensiuni
Concursul Can Art&Design Festival se resetează şi se transformă într-un concurs cu lucrări de dimensiuni mari. Dacă până acum erau înscrise lucrări de dimensiuni reduse, în acest an organizatorii provoacă artiştii şi meşterii să realizeze lucrări de mari dimensiuni (minimum 2 m înălţime) prin care să ilustreze monumente şi construcţii celebre în lume.
Ce interesaţi de concurs au la dispoziţie 2 luni (26 iulie – 1 octombrie) pentru a strânge dozele necesare pentru lucrare şi pentru a le transforma în artă. Rezultatul trebuie să fie o construcţie care să te facă să îţi înalţi privirea şi în acelaşi timp să joace rolul de sosie pentru un o construcţie celebră din România sau din lume (ex. Poarta Sărutului, Turnul Eiffel). După finalizarea perioadei de înscriere, juriul va analiza fotografiile trimise de participanţi şi le va alege pe cele care urmează să fie jurizate chiar la locul în care au fost realizate, indiferent de oraş. În urma jurizării va fi aleasă o singură lucrare care va fi premiată cu 2000 euro.
„De cele mai multe ori, lucrurile uimitoare se nasc din perseverenţă şi inspiraţie. Aşa se face că am continuat concursul Can Art&Design Festival şi în 2018. Banalele doze din aluminiu vor putea fi transformate în opere de artă de către cei inspiraţi şi îndemânaţi. Anul acesta, forţăm limitele şi conjugam la prezent imaginaţia. Monumente sau construcţii reale din întreaga lume vor fi replicate de către participanţii la concurs care vor utiliza ca materie primă dozele, iar cea mai bună lucrare va fi recompensată cu premiul de 2000 de euro.” Declară Adina Magsi, Director General Asociaţia Alucro – Every Can Counts
Concursul Can Art&Design Festival se află la a cincea ediţie şi este o iniţiativă a Asociaţiei Alucro, care desfăşoară în România programul european de colectare selectivă a dozelor din aluminiu, Every Can Counts, desfăşurat în alte 12 ţări europene. Scopul concursului este acela de a încuraja valorificarea dozelor din aluminiu prin refolosire şi reciclare. Regulamentul concursului este disponibil pe site-ul www.canartdesignfestival.ro şi pe Facebook www.facebook.com/CanArtDesignFestival.
O noua editie: Cartea egipteana a mortilor – Papirusul Ani
Pe langa ritualurile de pregatire a trupului celui decedat in vederea efectuarii calatoriei postume a sufletului ce se desparte de trup, se puneau in mormant texte continand formule magice, „cuvinte de putere”, rugaciuni, un „ghid” care sa-l indrume spre a ajunge la tinta suprema, respectiv, de a se odihni la „sanul lui Rā”, „in preajma lui Osiris”. Totalitatea acestor texte, scrise, de obicei, pe papirusuri asezate in cutele bandajelor mumiei, alaturi de aceasta, sau inscriptionate chiar pe una dintre fasiile de panza ce infasau mortul, alcatuiesc ceea ce a fost numit Cartea egipteana a mortilor. A fost publicata, pentru prima oara, in anul 1842, de catre Karl Richard Lepsius, iar titlul (in germana, Todtenbuch), desi considerat impropriu, a fost adoptat de egiptologia oficiala.
O caracteristica a acestor texte consta in faptul ca ele suscita comentarii dintre cele mai contradictorii. Unii le-au considerat rod al unei alienari la scara nationala, altii le-au acordat valente ale unei metafizici savante; unii le apreciaza ca fiind produse ale unor minti primitive, altii sunt fascinati de universul fantastic pe care il intrezaresc dincolo de aparentele derutante si inselatoare. Oricine poate fi uimit de credinta egipteanului in divinitatile despre care spune ca le-a inventat el insusi si care, astfel, isi datoreaza existenta celui ce le-a creat. Mai mult decat atat, daca e suparat, nu se sfieste sa le ameninte. Cu toate acestea, nu-i putem acuza pe egipteni de lipsa de inteligenta, de vreme ce au reusit sa conceptualizeze notiuni extrem de abstracte, cum ar fi „substanta” (gr. ousia), sufletul akh ce ii preexista sufletului ce se intrupeaza, „muzica sferelor” si altele.