Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (10 – 16 aprilie 2017)

Știrile săptămânii: De ce e mai bine să fii unicul în loc de cel mai bun, la Editura Publica; Întalnirile Yorick cu Răzvan Mazilu: Cine se teme de musical în România?; Noutate Editura Herald: Leviatanul, de Thomas Hobbes; Greii industriei muzicale europene lansează Programul Sibiu – Festival City; Urzeala Tronurilor, de George R.R. Martin – ediție nouă în formatul colecției Nautilus; În spatele blocului, de Mara Wagner – un roman despre lumea și jocurile copiilor și adolescenților din comunism, la Editura Nemira; Probabil cea mai romantică autobiografie pe care o veţi citi vreodată, la Editura Publica; Toleranță și conviețuire. Migranți și refugiați.

De ce e mai bine să fii unicul în loc de cel mai bun

ADN-ul uman este identic în proporție de 99,9%. Ce facem fiecare cu acel 0,1% din noi care nu a mai existat niciodată și nici nu va mai exista vreodată? Cum ne folosim individualitatea pentru a deveni inconfundabili?

Srinivas Rao este fondatorul și gazda popularului podcast Unmistakable Creative. Povestea lui, precum și concluziile celor peste 500 de interviuri cu oameni extrem de creativi care și-au bătătorit propriile căi, au inspirat ideea cărții Inconfundabil: nu-ți propune să fii cel mai bun – propune-ți să fii unicul. Atunci când încerci să fii cel mai bun, rămâi legat de definițiile altora pentru succes. A fi inconfundabil este o ocazie de a lăsa o urmă de magie, așa cum nu ar putea să o facă nimeni altcineva în afară de tine.

Srinivas: „Am scris această carte cu speranța că voi putea să vă ajut să renunțați la așteptările convenționale și să creați ceva care să fie cât de semnificativ, plăcut și unic se poate. Fie că sunteți antreprenori, artiști sau o persoană care își dorește să-și pună amprenta asupra lumii, eu sper ca istorisirile din Inconfundabil să vă ofere inspirația de a vă croi propriul drum.”

Dacă ești interesat de celebritate pe termen scurt și de glorie trecătoare, atunci ești mai câștigat cu emisiuni de tip reality-show și cu cea mai nouă rețea socială. Dacă îți dorești să schimbi lumea, această carte îți va oferi inspirație, te va încuraja și te va pregăti. Poveștile sunt intense și sfaturile, excelente.
– Chris Guillebeau, autor Startup de 100$

Despre autor:

Srinivas Rao este fondatorul și gazda podcastului Unmistakable Creative, în care a intervievat peste 500 de oameni extrem de creativi precum Seth Godin, Tim Ferris, Gretchen Rubin, Simon Sinek, Adam Grant, Nancy Duarte sau Jocelyn Glei. Deține compania Unmistakable Media, este speaker la diverse evenimente și a co-produs evenimentul Instigator Experience. A studiat economia la Berkeley și are un MBA la Universitatea Pepperdine. În timpul liber își perfecționează stilul de a face surf.

Întalnirile Yorick cu Răzvan Mazilu: Cine se teme de musical în România?

Joi, 20 aprilie, de la ora 19.00, la Ceainăria Cărturești Verona, Răzvan Mazilu este invitat laÎntâlnirile Yorick, alături de Sanda Vișan.

Evenimentul este moderat de Monica Andronescu, coordonatoarea colecției Yorick.

Editura Nemira a deschis colecția Yorick Actual cu o carte-eveniment: Răzvan Mazilu. De la dans la musical, scrisă de realizatoarea de programe culturale și cronicar de teatru și film Sanda Vișan.

De ce se montează atât de puţin musical în România? Cât de mult iubeşte publicul acest gen? Se poate face musical de calitate în România? Sunt doar câteva dintre întrebările la care vom căuta răspunsuri, pornind de la volumul „Răzvan Mazilu. De la dans la musical”, de Sanda Vişan.

Volumul reprezintă o ”fotografie” dinamică a artistului Răzvan Mazilu, dansator, coregraf, regizor. Nu este nici un bilanț de carieră, nici o monografie sau lucrare academică, ci o perspectivă caleidoscopică, construită din observațiile și retrospectivele Sandei Vișan, din dialogurile vii cu Răzvan Mazilu, din fragmente de cronici și interviuri, fotografii din spectacole, dar și din mărturiile altor artiști și personalități culturale, precum: Maia Morgenstern, Marina Constantinescu, Rodica Mandache, Dragoș Galgoțiu și mulți alții.

”Un artist se poate întâlni (sau nu) cu rolul vieții sale, ori cu regizorul special, care să îi reveleze valențele unui personaj, sau își poate întâlni partenerul de scenă ideal – și știm cu toții cât de importante sunt aceste întâlniri, providențiale chiar. Aș spune că pe un plan la fel de important stă întâlnirea cu un cronicar. Cel care știe să vadă prezentul tău ca artist și să îl înscrie cu inteligență într-o traiectorie firească, relaționând momente ale carierei de până acum. Eu am avut șansa întâlnirii cu un asemenea cronicar-om de cultură. Prin intuiție și talent  au fost fixate în „memoria” hârtiei, spectacole, aflate, prin natura lor, sub semnul efemerului: cele pe care le-am regizat, cele în care am dansat. Îmi doresc ca publicul meu să fie și cititor al acestei cărți, totodată mi-ar plăcea să devină spectatori și cei care mă vor cunoaște prin intermediul acestor pagini.” Răzvan Mazilu

”Îl cunosc pe Răzvan Mazilu de ceva timp! I-am văzut spectacolele. I-am dedicat mai multe emisiuni de televiziune şi am scris despre el. E un artist pe care îl admir. Aşa că ar trebui să pot spune că îl ştiu bine. Şi totuşi, cum nu reuşeam să mă eliberez de senzaţia că de el nu te poţi apropia, oricât ai avansa (ca într-unul din paradoxurile lui Zenon!), mi-am propus imposibilul, adică am încercat să aflu şi mai mult. Dacă am reuşit, vor spune cititorii. Îi previn însă pe amatorii de istorioare picante din spatele scenei că aceasta nu este o lectură pentru ei. Dar sigur este o carte pentru cei interesaţi să afle cum jocul ideilor şi intuiţia artistică l-au condus pe dansatorul şi coregraful român, la regia de spectacol: Răzvan Mazilu, de la dans la musical.” Sanda Vișan

În cadrul întâlnirilor Yorick propunem lunar teme de discuție pornind de la cărți, spectacole sau realități ale teatrului contemporan și artelor spectacolului. Printre invitații Întâlnirilor de până acum au fost Andrei Șerban, Victor Ioan Frunză, Theo Herghelegiu, Victor Scoradeț, Radu-Alexandru Nica, Alexandru Darie.

Noutate editoriala: Leviatanul de Thomas Hobbes

Leviatanul este considerat de multi una dintre cele mai influente si mai importante opere din istoria intelectuala si politica a Europei, putand fi comparat cu scrieri ale lui Platon, Aristotel, Machiavelli, Hegel si Marx. Multe dintre subiectele discutate aici de Hobbes – de la elemente care tin de antropologie, epistemologie si psihologie pana la conceptul de suveranitate si cel de reprezentare, teoria generarii statelor, structura sociala si educatia, cauzele dizolvarii statului si cauzele razboiului civil, relatia dintre constiinta privata si cea publica, precum si cea dintre Stat si Biserica – au ramas cat se poate de actuale.

Scris intr-o perioada din istoria Angliei in care structurile politice si cele sociale, precum si metodele stiintei sufereau schimbari si reinterpretari radicale, Leviatanul, prin forta argumentului sau si prin provocarile aduse posteritatii, a rezistat incercarii vremurilor si a contribuit intr-o anumita masura la dezvoltarea lumii moderne.

Thomas Hobbes (1588-1679), considerat unul dintre principalii fondatori ai filosofiei politice si ai stiintei politice moderne, s-a nascut in Malmesbury, comitatul Wiltshire, Anglia. Dupa ce si-a incheiat studiile la Magdalen Hall, Oxford, in 1608, a devenit preceptorul unuia dintre fiii lordului Cavendish de Hardwick, care avea sa devina mai apoi conte de Devonshire, legatura sa cu aceasta familie fiind de lunga durata. Primele sale studii s-au centrat pe clasici, traducand Razboiul peloponesiac de Tucidide, in 1628. La scurt timp, Hobbes a inceput sa fie interesat de stiinta si de filosofie, interes stimulat mai ales de calatoriile de lunga durata in Europa, unde a avut ocazia sa cunoasca figuri importante ale vremii, printre care Galilei si Descartes. Lucrul acesta l-a condus la marele sau proiect de formulare a unei stiinte politice care avea sa  aiba ca efect, pe langa crearea altor opere (precum The Elements of Law, De homine, De cive si De corpore), publicarea capodoperei sale Leviatanul, in 1651. La varsta de optzeci si patru de ani, Hobbes a compus o autobiografie in versuri, iar in urmatorii trei ani a tradus Odiseea si Iliada lui Homer. Pe langa filosofia politica, Hobbes a adus contributii intr-o diversitate de alte domenii, printre care istoria, geometria, fizica gazelor, teologia, etica, filosofia limbajului si a mintii.

Greii industriei muzicale europene lansează Programul Sibiu – Festival City

Cei mai importanți reprezentanți ai industriei europene de spectacol, oameni de afaceri, directorii celor mai mari festivaluri, organizatori de spectacole cu mari trupe, de la Rolling Stones la Robbie Williams, specialiști internaționali în securitate, avocați și experți în complicatul sistem internațional de taxe sunt așteptați la lansarea proiectului “Sibiu – Festival City”, un program derulat în perioada 27-29 iulie, inițiat de ARTmania. Pe lângă o ofertă culturală bogată – concerte, expoziții, lansări de carte sau film – platforma “Sibiu – Festival City” va găzdui și prima ediție a reuniunii internaționale East European Music Conference (EEMC), un eveniment de anvergură europeană, care și-a propus să aducă la masa dialogului peste 500 de experți, autorități ale statului implicate în reglementarea sectorului creativ, promoteri români și principalii operatori de pe piața internațională a festivalurilor. Fruzsina Szep, directorul Festivalului Lollapalooza din Berlin, sau Stephan Thanscheidt – director al companiei FKP Scorpio, care organizează peste 20 dintre cele mai mari festivaluri din Europa, se vor număra printre oaspeții așteptați anul acesta în România. Conferința de la Sibiu este organizată în colaborare cu AROC – Asociația Română a Organizatorilor de Concerte si Evenimente Culturale, ce are ca membri organizatori cei mai importanți promoteri din România, precum Emagic, Events, Electric Castle, Summer Well, ARTmania, Blaj aLive sau Twin Arts, printre alții.

  • Sibiu – Festival City se derulează în aceeași perioadă cu Festivalul ARTmania, transformând încă o dată orașul într-o veritabilă Capitală a Culturii.

MISIUNE.“SIBIU – Festival City” este un proiect multicultural cu obiectivul de a reconfirma statutul orașului Sibiu de jucător important pe piața europeană a consumatorilor de cultură și a producătorilor de evenimente culturale. Cu o remarcabilă tradiție și experiență în organizarea și promovarea evenimentelor de anvergură, orașul Sibiu devine platformă regională de dialog pentru toate entitățile implicate în industria spectacolului, atât din România, cât și din Europa, și își asumă rolul de promotor în atragerea investițiilor internaționale, cu impact direct asupra cetățenilor și a autorităților locale. Aflată la prima ediție, care se va desfășura înperioada 27-29 iulie, reuniunea internațională Est European Music Conference (EEMC) și-a asumat misiunea de a iniția o dezbatere sănătoasă între entitățile care activează în industria muzicală din România, începând de la reprezentanți ai sectorului privat – organizatorii de spectacol, până la experți internaționali și autorități ale statului direct implicate în reglementările legislative ale acestei industrii. În contextual unei piețe aflate în ultimii ani în continua creștere, promoterii locali acționează încă într-un mediu confuz, cu o legislație depășită, care nu include prevederi specifice pentru industria concertelor și a festivalurilor, astfel încât este necesară o platformă de comunicare care să faciliteze contactul direct și problematizările punctuale. Organizatorii locali vor căuta soluții într-un schimb de experiență cu specialiștii internaționali și cu principalii promoteri la nivel european. Fără schimbări semnificative în reglementările aflate în vigoare în România, fără schimbări legislative care să survină unor dezbateri constructive, nu putem aștepta schimbări rapide sau sănătoase pe piața locală. Iar EEMC vizează, pe termen lung, o renaștere în măsură să alinieze acest sector la standardele industriei europene de Festivaluri și Concerte.

PROGRAM ȘI PARTICIPANȚI. Problematica amenințărilor teroriste și situații de criză în programul conferinței de la Sibiu. Directori ai marilor festivaluri europene, editori și corespondenți ai principalelor publicații internaționale, de la Billboard la Pollstar, experți în sistemul international de taxe sau reprezentanți ai celor mai importante asociații și instituții internaționale de reglementare se vor reuni la Sibiu, la prima ediție a East European Music Conference. Pe lângă Fruzsina Szep, directorul Festivalului Lollapalooza din Berlin, sau Stephan Thanscheidt – director al companiei FKP Scorpio, printre participanți se mai numără Christof Huber, directorul OpenAirSt.Gallen – cel mai mare festival din Elveția. A confirmat participarea și Thomas Zsifkovits – co-proprietar al companiei Barracuda Music, organizator al unor festivaluri de amploare ca Nova Rock sau Frequency sau concerte cu artiști de primă ligă, precum Robbie Williams, Rolling Stones sau Mumford And Sons, Twenty-One Pilots. Grimur Atlason, manager general al marelui festival Iceland Airwaves, un eveniment cu peste 200 de trupe în 250 de concerte oficiale programate de-a lungul celor cinci zile de festival, la care se adaugă cele peste 600 de concerte care au loc în așa numitele “platforme neoficiale”. A confirmat participarea și Chris Kemp, doctor în psihologia maselor și managementul mulțimii, consilier al poliției britanice invitat să vorbească pe teme de securitate și de siguranță a mulțimilor în nenumărate conferințe organizate peste tot în lume. S-a adresat Camerei Comunelor din Regatul Unit într-un discurs privind Securitatea la Jocurile Olimpice, după ce, în 2012, a fost responsabil cu pregătirea echipelor de securitate la Jocurile Olimpice și Paralimpice. Îl vom întâlni la Sibiu și pe unul dintre cei mai titrați consilieri în complicatul domeniu al taxelor, Dick Molenaar, care lucrează cu cei mai cunoscuți artiști olandezi, dar și cu sportivi sau companii și instituții care activează în industria muzicală.

Printre temele puse în discuție în cadrul conferințelor și seminarelor incluse în program se numără: problematica amenințărilor teroriste și situațiile de criză în cadrul festivalurilor, rolul autorităților statului implicate în reglementarea sectorului creativ, sarcinile și responsabilitățile lor, alături de teme mai punctuale, vizând securitatea și predictibilitatea festivalurilor într-o Europă în criză, dar și dezbateri pe problematici specifice, de la managementul și controlul mulțimii, la clauzele cuprinse în contracte sau marketingul unui mare eveniment cultural.

Urzeala Tronurilor, de George R.R. Martin – ediție nouă în formatul colecției Nautilus

Fascinanta saga fantasy Cântec de gheață și foc, de George R.R. Martin apare într-o ediție revizuită în noul format al colecției Nautilus la editura Nemira.

Capodopera modernă a genului fantasy, romanele din saga cuprind magie, mister, intrigă, iubire și aventură, într-o lume deosebită de tot ceea ce s-a scris până înainte. Ecranizate de HBO într-un serial ajuns la cel de-al șaselea sezon, romanele lui R.R. Martin s-au vândut în milioane de exemplare în întreaga lume, devenind un adevărat fenomen mondial.

Despre primul volum, Urzeala tronurilor, s-a spus că ”marchează fără doar și poate începutul detronării lui Tolkien: Urzeala tronurilor.“ (Newsweek)

„Magie neagră, intrigă politică și multă vărsare de sânge – o saga titanică: G.R.R. Martin. Un festin al literaturii fantasy care va satisface orice apetit.“ (Publisher’s Weekly)

”Ceea ce conferă seriei un caracter unic este curajul lui Martin: niciun personaj nu este la adăpost de satârul călăului (uneori în sens literal). Nu numai că cei «buni» pierd adesea în fața celor «răi», dar nici nu știi care sunt unii și care sunt ceilalți.“ (Paul Huges)

Urzeala tronurilor: Într-un ținut în care verile pot dura ani în șir și iernile o viață, primejdia se arată la orizont. Vine iarna și pe plaiurile înghețate de la nord de Winterfell forțe întunecate și stranii își adună puterile în spatele Zidului ce protejează întregul regat Westeros. În mijlocul conflictului se afla familia Stark de Winterfell, oameni la fel de aspri și neîndurători ca pământul pe care îl stăpânesc. Un tărâm al extremelor, de la fortărețele de piatră ale iernii la castelele belșugului și ale verii, în care lorzi și prințese, soldați și vrăjitori, asasini și bastarzi iubesc, se luptă și uneltesc pentru a supraviețui.

Încleștarea regilor:  Westerosul este tărâmul uitat al luptei și răzbunării, al vrăjitoriei și războiului. Povestea din Urzeala tronurilor continuă în volumul al doilea cu haosul din lumea politică : în care fecioarele se aliază cu nebunii, frații complotează unul împotriva celuilalt, iar morții se ridică pentru a întuneca pământul. Într-un climat al incestului și al fratricidului, al alchimiei și al crimei, prețul gloriei va fi măsurat în sânge și va fi plătit celor mai cruzi învingători.

În spatele blocului, de Mara Wagner – un roman despre lumea și jocurile copiilor și adolescenților din comunism

Mara Wagner debutează la editura Nemira în colecția Cuaternar cu romanul În spatele blocului  o carte despre copilăria și adolescența petrecute în comunism, cu toate jocurile și micile ritualuri care colorau viața într-o epocă gri.

Cartea se lansează pe 3 mai, la Cafeneaua Cărturești Verona, de la ora 19.00.

Pentru toți copiii din anii ’80, în spatele blocului începea o lume în sine, cu jocuri, prietenii, cutume și reguli proprii. În spatele blocului îți dădeai întâlnire prin bilețele trimise „cu poșta“ prin prieteni și „ți se cerea prietenia“, tot acolo săreai coarda, jucai elasticul, leapșa, hoții și vardiștii. Pentru mulți dintre adulții de azi, mare parte din copilăria și adolescența în comunism s-a petrecut în spatele blocului, nu doar la cozi pentru alimente pe cartelă și învățat pentru examenul de treaptă. În spatele blocului nu erau parcările pline de mașini de azi, erau comunități de copii mai mari și mai mici, de adulți și bătrâni, o lume a socializării greu de înțeles pentru indivizii solitari ce am ajuns douăzeci și ceva de ani mai târziu.

În romanul Marei Wagner imaginile gri ale ultimei perioade comuniste, cea ținută minte mai ales pentru lipsa de alimente, căldură și curent, sunt străbătute de culori vii și o doză sănătoasă de optimism. Un roman pentru tinerii de atunci și pentru tinerii de azi, pentru reamintire și pentru ținere de minte, despre viața obișnuită a unei adolescente ce se descoperă pe sine într-un univers care pare să-i scape de sub control.

„Proză a adolescenței sub comunism, din seria confesională, scrisă cu implicare și cu talent, cartea Marei Wagner se integrează unui trend literar născut din nevoia unanimă de a mărturisi despre o lume întunecată. Cu grijă pentru poveste, romanul degajă emoție autentică, participare și nu în ultimul rând o vocație a dialogului.“ Doina Ruști

Mara Wagner s-a născut în 1975 la Brașov, unde și-a petrecut copilăria. A absolvit Liceul German Johannes Honterus din Brașov și Facultatea de Limbi și Literaturi Străine din cadrul Universității din București, oraș care a și adoptat-o și unde locuiește în prezent, cu partenerul ei și cei doi copii. Lucrează în presa scrisă ca redactor-șef la o revista pentru femei și uneori scrie pe blogul personal meandmymonkeys.ro.

Probabil cea mai romantică autobiografie pe care o veţi citi vreodată

Corespondent de război și câștigător al Premiului Pulitzer, Paul Brinkley-Rogers a trăit o viață aventuroasă prin toată lumea. Există însă o poveste pe care nu o poate uita: cea a relației obsedante cu o misterioasă japoneză mai în vârstă decât el. Când a întâlnit-o pe Kaji Yukiko, Brinkley-Rogers avea 19 ani și era marinar pe vasul american Shagri-La. O intelectuală pasionată, Yukiko i-a împărtășit lui Paul uluitoarele sale cunoștințe de literatură, film și poezie și l-a încurajat să-și folosească talentul pentru a devenit scriitorul care este astăzi.

Când un membru al yakuza, ferocele sindicat al crimei organizate din Japonia devastată în urma celui de-al Doilea Război Mondial, a încercat să o răpească pe Yukiko, Paul a realizat că lucrurile erau mult mai complicate decât păreau la prima vedere.

Prin scrisorile mistuitoare pe care i le-a scris Yukiko și prin stilul plin de viață în care autorul relatează o poveste pe care greutatea timpului a făcut-o mai puternică și mai emoționantă, Bucurați-vă de fericirea voastră străbate deceniile și continentele, invitându-ne pe toți să retrăim acele iubiri din viața noastră, care nu mor niciodată.

Despre autor:

Paul Brinkley-Rogers a fost corespondent de război. A lucrat mulți ani în Asia, în redacția revistei Newsweek, unde a scris despre războiul din Vietnam și cel din Cambodgia, dar şi despre moartea președintelui Mao și miracolul economic japonez. De asemenea, a relatat despre America Latină pentru Miami Herald. În 2001, alături de o echipă de jurnaliști, a obţinut Premiul Pulitzer pentru modul în care a relatat despre bătălia dată pentru custodia lui Elián González.

Toleranță și conviețuire. Migranți și refugiați

Centrul Rațiu pentru Democrație, împreună cu partenerii British Council Romania și Colegiul “Emil Negruțiu” Turda au anunțat și premiat proiectele câștigătoare din cadrul concursului anual Toleranță și conviețuire în spațiu public. Migranți și refugiați, aflat la cea de-a XIa ediție. Premiile au valori între 1200 și 1600 lei și vor fi folosite de echipele câștigătoare pentru aplicarea, până în 5 iunie 2017, a proiectelor.

Premiile și diplomele au fost înmânate liceenilor, în cadrul unei ceremonii desfășurate la sediul CRD din Turda, de către Indrei Rațiu care le-a prezentat participanților și cele 10 „porunci” pe care Ion Rațiu le adresase membrilor exilului românesc în cadrul conferinței de la Geneva, din 1984.

Premiul I, în valoare de 1600 de lei, a fost obținut de o echipă de la Liceul Teoretic „Emil Racoviță” din Galați al cărei proiect își propune să vină în ajutorul refugiaților din cadrul Centrului de refugiați Galați prin organizarea de cursuri de limba română, de limba engleză și de cultură românească.

Premiul II (1500 de lei) a fost acordat echipei de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Constanța. Echipa a plănuit o serie de activități prin care să prezinte colegilor din liceu similitudinile dintre dificultățile pe care le întâmpină migranții economici români și refugiații ajunși în Europa.

Echipa Liceului Tehnologic „Vasile Sav” din Roman a obținut premiul III, în valoare de 1400 de lei, cu un proiect care abordează consecințele grave ale migrației economice asupra familiilor din zona Romanului.

Juriul a acordat un premiu special echipei Colegiului Tehnic „Lorin Sălăgean” din Drobeta Turnu Severin al cărei proiect tratează tema migranților economici români și a situațiilor dramatice în care ajung copiii acestora.

Centrul Rațiu pentru Democrație și British Council continuă să monitorizeze proiectele și să susțină echipele care le implementează până la finalizarea acestora.

Articole similare

„Fii demn!”, de Dan Puric

Jovi Ene

Concurs: Câștigă trei pachete de câte două cărți, oferite de Editura Meteor Press! – ÎNCHEIAT!

Jovi Ene

”Toată lumea din familia noastră” pe Cinepub.ro

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult