Știrile săptămânii: Viața secretă a lui William Shakespeare, Editura Nemira – un roman care trage cortina și arată omul din spatele legendei; Degetul mare al violonistului și alte surprize din genele noastre, Editura Publica; O noua editie: Cartea tainelor lui Enoh (cunoscuta si ca Enoh Slavonul sau 2 Enoh), Editura Herald; Noi apariții la Editura Humanitas; Invitație târg de carte Final Frontier – Editura Crux Publishing; Nou la Editura Cartea Copiilor: „Chemarea mărilor” de Ali Mitgutsch: istoria navigaţiei pentru copii; O noua editie: Dansul furiei de Harriet Lerner | Colectia Pas in doi, Editura Herald; Lansarea romanului Istoria lui Mayta de Mario Vargas Llosa, Editura Humanitas; Cartea verii 2019 – Thrillerul Ceva în apă, Editura Nemira; Cărțile citite, pe cele de vizită tipărite! – Mod inedit de a promova lectura în mediul de business, campania Cărțile pe față; Întîlnire cu Dan Pavel la Cărtureşti Verona; Au început înscrierile la „Rezidenţele FILIT pentru traducători străini” – ediţia a șasea.
Viața secretă a lui William Shakespeare – un roman care trage cortina și arată omul din spatele legendei
Pe 23 aprilie s-a născut și a murit marele William Shakespeare – figura tutelară a culturii moderne, personaj pe cât de prolific și actual, pe atât de misterios. Ce moment mai bun să vorbim despre el, despre cine și cum a fost cu adevărat, ce pasiuni l-au guvernat, dar și ce pasiuni a stârnit de-a lungul secolelor, ce persoane reale au inspirat personajele lui nemuritoare, unde se termină arta și unde începe viața?
Cel mai recent roman din colecția Babel a editurii Nemira, Viața secretă a lui William Shakespeare, de Jude Morgan, trage cortina și ne invită să ne imaginăm cum ar fi putut fi el înainte ca un om de rând să se transforme într-o legendă. Jude Morgan îi spune povestea într-un roman cuceritor despre artă și dragoste, dar mai ales despre ce descoperim între lumină și întuneric, între adevăr și minciună, între alb și negru, între realitate și ficțiune.
Cartea se lansează pe 23 aprilie, la Cărturești Verona.
Cum a reușit fiul unui mănușar englez să ajungă cel mai mare scriitor din toate timpurile? A existat Shakespeare cu adevărat? Sau a fost el doar un nume? Istoria consemnează puține fapte despre el: s-a căsătorit cu o anume Anne Hathaway, a plecat din Stratford să-și caute norocul la Londra și a dat lovitura. Fiu plin de ură, soț aproape bun, meșter fără voie, actor ambițios, scriitor mistuit? Toate acestea și mult, mult mai mult de atât. Și totuși, când și cum a devenit el geniu?
Oare a fost vreodată al meu? Chiar se minunează. Când el are așa de multe fețe; când poate să fie cel care a zămislit acea frumusețe, mai melodioasă decât viersul ciocârliei pentru urechea păstorului la vremea când e grâul verde și începe să înflorească păducelul; și totodată să fie cel care a cumpărat iscusit New Place la un preț bun, care discută cu tatăl său despre malț și lână. Bănuiește că a avut parte doar de una din fețele lui, ca iubită și ca soție, și întâmplarea a făcut ca fața aceasta să rămână întoarsă spre ea neobișnuit de multă vreme; iar acum el, diamantul infinit, s-a răsucit din nou.
„Într-adevăr, Morgan pare să fi surprins personalitatea lui Shakespeare, adică să fi creat un personaj credibil, în același timp lăsându-se complet fascinat de el.“ The Guardian
„O reconstituire îndrăzneață a vieții lui Shakespeare de dincolo de scenă.“ The Independent
Degetul mare al violonistului și alte surprize din genele noastre
„O genă este o poveste, ADN-ul fiind limba în care e scrisă acea poveste.” — Sam Kean
Sunt gene care explică de ce unii oameni supraviețuiesc bombelor nucleare, de ce unii nu au amprente și chiar de ce unele doamne nu se pot abține să adopte și mai multe pisici. Sunt gene care luminează totul — de la pielea măslinie a lui JF Kennedy (nu era bronz), la geniul lui Einstein. Genele sunt răspunzătoare și de flexibilitatea degetelor unor violoniști excepționali.
Debordând de povești trăsnite, realități uluitoare și anecdote minunat de bizare, cartea lui Sam Kean descifrează istoria umanității și ne arătă influența ADN-ului asupra viitorului speciei noastre.
Kean e unul dintre cei mai apreciați scriitori de cărți de știință, colaborând cu The Best American Science and Nature Writing, The Atlantic, The New York Times Magazine, Slate, Psychology Today, NPR și Radiolab. Bestsellerurile sale — The Disappearing Spoon (în curând la Publica) și Degetul mare al violonistului — sunt în topul Amazon al celor mai bune cărți de știință. Degetul mare al violonistului a fost nominalizată la premiul PEN pentru cărți de știință.
Cartea este recomandată celor interesați de cum anume au fost făcute descoperirile științifice în acest domeniu, precum și celor interesați de viitorul ingineriei genetice și de storytelling în știință.
O noua editie: Cartea tainelor lui Enoh (cunoscuta si ca Enoh Slavonul sau 2 Enoh)
Cartea tainelor lui Enoh, numita uneori Enoh slavon sau 2 Enoh, a fost pastrata intr‑un text slavon atestat de manuscrise tardive datand din secolele XV‑XVII. Versiunea slavona se bazeaza pe un original grecesc, astazi pierdut. Elementele ebraice care apar ici si colo lasa loc – cel putin pentru anumite parti ale scrierii – ipotezei utilizarii unor documente care urca pana la un text ebraic.
Manuscrisele care tin de 2 Enoh se impart, in general, in doua versiuni, una lunga si una scurta, care, practic, se completeaza reciproc. In dorinta de a oferi cititorului o imagine completa asupra cele doua versiuni, ele sunt oferite intr-o prezentare sinoptica.
Textul nostru, cu un caracter apocaliptic, a fost cunoscut timp de 1200 de ani in Rusia, doar in limba slavona, desi exista evidente ca aceasta versiune este de fapt la randul ei o traducere. A inceput sa fie tradus in limbi de mare circulatie abia in secolul al XIX-lea. Continutul lucrarii este o expansiune a pasajului din Cartea Genezei, cap. V si poarta cititorul din vremurile lui Enoh in cele ale lui Noe, supravietuitorul legendar al Potopului.
Lucrarea are patru parti: prima parte contine ascensiunea lui Enoh prin cele zece ceruri, purtat de doi ingeri, a doua parte se refera la dialogul lui Enoh, asistat de arhanghelul Gabriel, cu Dumnezeu, din care Enoh afla o suma de secrete ale Universului. In cea de-a treia parte Enoh ofera anumite instructiuni pentru fiii sai si ascensioneaza la cer. In fine, cea de-a patra parte descrie succesiunea sacerdotala a lui Enoh, care ii include pe Matusalem si pe Melchisedec.
Lectura „Cartii tainelor lui Enoh”, ofera o noua si inedita perspectiva despre parcursul spiritual al lui Enoh si despre abordarea relatiei cu Dumnezeu si cu lumea angelica, care completeaza fericit cunoasterea istoriei si traditiei biblice.
Noi apariții la Editura Humanitas
Radu Paraschivescu, În lume nu-s mai multe Românii (planetei noastre asta i-ar lipsi)
LANSARE și sesiune de autografe la Librăria Humanitas de la Cișmigiu, joi, 11 aprilie, ora 19
„De ce păstraţi penali în funcţii publice? Pentru că putem. De ce numiţi în funcţia de secretar general al guvernului un om trimis în judecată pentru trafic de influenţă, constituirea unui grup infracţional organizat și fals în declaraţii în formă continuată? Pentru că putem. De ce numiţi în funcţia de consilier personal al premierului un condamnat la opt ani cu executare? Pentru că putem. De ce numiţi ca ministru al tineretului și sportului o tânără specializată în campanii publicitare pentru spirtoasele familiei? Pentru că putem. De ce numiţi ca premier un om incapabil să se exprime cursiv în propria sa limbă și cu atât mai puţin într-o alta? Pentru că putem. De ce forţaţi ordonanţe care să-i scape pe marii vinovaţi din PSD de pușcărie? Pentru că putem. De ce vă bateţi joc de oameni și de ţară? Pentru că putem.
Și pot. Chiar pot. Fără să-i intereseze cum ne privește Occidentul, fără să se gândească la altceva decât la propria lor piele, fără urmă de consideraţie pentru naivii și disperaţii care le-au luat de bune promisiunile și i-au adus la putere.“ – Radu Paraschivescu
Gabriel Liiceanu, Tragicul. O fenomenologie a limitei și depășirii
Tragicul e cartea de debut a lui Gabriel Liiceanu. Deși aparențele sunt ale unei monografii compuse în marginea unei categorii estetice, ea anunță de fapt volumul care va apărea douăzeci de ani mai târziu ca împlinire a unui parcurs speculativ-filozofic: Despre limită. Tragicul e definit ca întâlnire a unei fiinţe conştiente finite cu propria sa finitudine percepută ca limită. Așadar, cu moartea ca limită de nedepășit.
Însă ce sens poate avea înfruntarea unei limite de nedepășit? De ce e nevoie ca elanurile ființei noastre să fie măsurate prin tentativele depășirii unei limite care nu cunoaște un „dincolo“? S-ar putea – și aceasta este ipoteza discursului de aici despre tragic – ca întreaga noastră bogăție de ființă să vină din faptul că suntem singurii care trăim într-un dialog imposibil. Tragicul nu este orice „rău“. El este răul care deschide un orizont al binelui în stăruință; o nouă stare. Creezi o nouă stare prin simpla stăruință.
Mircea Eliade, Făurari și alchimiști. O nouă traducere
Alchimia – scrie Mircea Eliade ‒ nu este o prefigurare depășită a chimiei. Nu este o știință imperfectă, ci un fenomen cultural cu semnificație cosmică, metafizică și spirituală, care „a lăsat o moștenire mult mai mare lumii moderne decât o chimie rudimentară: i-a transmis credința sa în transmutația Naturii și ambiția sa de a stăpâni Timpul“. Alchimia își are rădăcinile în credințele societăților tradiționale, unde substanțele minerale sunt învestite cu un caracter sacru. Minereurile, asemenea embrionilor, „cresc“ în pântecele Pământului; fierul meteoritic are o dimensiune magică, deoarece provine din Cer… Prelucrând materia, făurarii, la fel ca alchimiștii, participă activ la realizarea scopului Naturii. Ei săvârșesc un ritual ce dezvăluie sensul ascuns al Universului.
Explorând miturile africane, grecești, indiene sau chineze, Eliade consideră că experiența sacrului este universală, constitutivă omului, fiind cea care conferă lumii semnificația sa. În această privință, Făurari și alchimiști este o introducere excelentă în gândirea și opera marelui erudit.
Bertrand Russell, Despre educație
Multe dintre ideile înnoitoare despre educaţie ale lui Bertrand Russell au fost socotite, în epoca sa, absolut scandaloase. În această carte, autorul pledează pentru eliberarea copilului de ascultarea necondiţionată datorată părinţilor şi autorităţii religioase. Russell susţine că societatea se poate transforma radical dacă la baza educaţiei stă cunoaşterea însoţită de iubire. Ideile şi argumentele remarcabile din aceste pagini şi-au păstrat prospeţimea şi aplicabilitatea până în ziua de azi.
„Dacă le spuneţi copiilor că trebuie să fie iubitori, riscaţi să generaţi în ei făţărnicie şi mistificare. Pe când dacă îi faceţi fericiţi şi liberi, dacă-i înconjuraţi cu bunătate, veţi constata că devin prietenoşi cu toată lumea în mod spontan şi că aproape toată lumea devine prietenoasă cu ei. O dispoziţie iubitoare şi încrezătoare se autojustifică, deoarece îi conferă celui în cauză un farmec irezistibil şi creează reciprocitatea afectivă aşteptată. Acesta e unul dintre cele mai importante rezultate pe care le putem spera de la o educaţie corectă a caracterului.“ – Bertrand Russell
Dennis Deletant, Activități britanice clandestine în România în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
„Activități britanice clandestine în România în timpul celui de-al Doilea Război Mondial este prima monografie care examinează activitatea SOE (Special Operations Executive – organizație căreia Churchill îi încredințase misiunea „să dea foc Europei“) și MI6 (agenția de spionaj a Marii Britanii) pe toată durata războiului. Ministerul de Război britanic a crezut că Germania va căuta să-și impună voința asupra Europei de Sud-Est înainte de a-și îndrepta atenția către Europa Occidentală. Dată fiind poziția geografică a României, Marea Britanie nu-i putea oferi mare lucru.
Realitatea dură a relațiilor româno-britanice era prezența incomodă a Germaniei: oportunitatea, proximitatea industriei și logistica aprovizionării vorbeau în favoarea celui de-al Treilea Reich. La fel stăteau lucrurile, desigur, și în privința chestiunilor militare și economice. În aceste împrejurări, britanicii au ajuns la concluzia că singura lor armă împotriva ambițiilor germane în țările intrate în orbita lui Hitler erau operațiunile militare subversive și o încercare concomitentă de a scoate România din alianța ei cu Germania.“ – Dennis Deletant
Jean-Michel Besnier, Laurent Alexandre, Pot face roboţii dragoste? 12 întrebări despre transumanism
„Școala din 2050 nu se va mai ocupa de cunoștințe, ci de creiere. Cei trei piloni ai școlii – conținutul, metoda, personalul – trebuie reconsiderați. Mai întâi, vor trebui reabilitate științele umaniste și cultura generală, deoarece concurența cu mașinile în ceea ce privește materiile tehnice va fi în curând inutilă. Apoi, vor trebui personalizate sistemele educaționale, în funcție de caracteristicile neurobiologice și cognitive ale fiecărui elev. În fine, vor trebui aduși în școli specialiști în domeniul neuroștiințelor, deoarece profesorul din 2050 va fi în primul rând un expert în «neurocultură».
Introducerea tehnologiilor NBIC, în scopul de a îmbunătăți tehnicile educative, va cere în același timp și o reflecție neuroetică temeinică: nimeni nu dorește ca școala să devină o instituție neuromanipulatoare. În fața provocării lansate de generalizarea inteligenței artificiale, este nevoie urgentă de a demara modernizarea educaţiei. Numai așa vom contrazice profeția lui Bill Joy, cofondator al companiei Sun Microsystems, care în anul 2000 prevedea că «viitorul nu va avea nevoie de noi».“ – Laurent Alexandre
Alexandra Mercescu, Raluca Bercea, O scurtă introducere în drept
Dreptul se insinuează în viața cotidiană, fiind elogiat sau criticat, după caz. Rareori ne oprim însă din aprecierile noastre instrumentale asupra sa, pentru a păți pe tărâm reflexiv şi a-l analiza cu adevărat. Ce este, în fond, dreptul?
Această carte nu se dorește o incursiune în dreptul dogmatic, ci încearcă să ofere câteva posibile (fără îndoială, nu singurele posibile) răspunsuri la întrebarea fundamentală evocată. Analiza pe care autoarele o pro¬pun este deci meta-conceptuală, căci ea transformă dreptul ca fenomen epistemic (drept – disciplină), hermeneutic (drept – interpretare) și social (drept – cultură) în propriul obiect de studiu, interesându-se, printre altele, cum se predă dreptul, în special în tradiția romano-germanică, cum este gândit dreptul, mai ales de cei care îl cercetează, și cum se poziționează dreptul în raport cu societatea pe care o reglementează.
Niccolò Machiavelli, Principele
Lucrarea lui Machiavelli, adevărată piatră de hotar ce marchează întemeierea teoriei politice moderne, este rezultatul asimilării de către ilustrul florentin a unei seculare cugetări asupra istoriei, dar mai ales al experienţei sale politice şi diplomatice nemijlocite, în calitate de cancelar al Republicii Florentine. Ambele l-au condus spre o nouă şi revoluţionară gândire a fenomenului politic: ea pleacă de la analiza realităţii de fapt şi de la o antropologie desublimată, prin care Machiavelli trece peste pragul epocii sale şi păşeşte în modernitate.
Această carte, iubită şi totodată hulită de suverani, jurişti şi filozofi, a influenţat covârşitor gândirea politică modernă, păstrându-şi actualitatea şi, deopotrivă, caracterul neliniştitor.
Ana Blandiana, Fals tratat de manipulare
„…O carte despre mine şi timpul pe care l-am străbătut: un timp în ebuliţie, bulversat de vântul bătând mereu din altă direcţie a istoriei, spulberând sensurile, dar nu şi încăpăţânarea mea de a le înţelege.
Nu am scris această carte pentru a transmite un adevăr pe care eu îl deţin, ci pentru a găsi un adevăr de care eu am nevoie. Sensul ei nu este să acopere, ci să descopere ceva.“ – Ana Blandiana
Invitație târg de carte Final Frontier – Editura Crux Publishing
La împlinirea a cinci ani de existență, editura Crux Publishing este onorată să vă invite la târgul de carte Final Frontier alături de invitata specială a evenimentului, scriitoarea Ana-Maria Negrilă – unul dintre cele mai importante nume în literatura science fiction contemporană.
Vă dăm întâlnire, așadar, la Universitatea Dimitrie Cantemir din București (Splaiul Unirii nr. 176), pe 13 și 14 aprilie 2019, unde vă așteptăm alături de noi să explorăm ultima frontieră și să descoperim istorii alternative și tărâmuri magice (populate de dragoni)!
Seria Stelarium de Ana-Maria Negrilă ia sfârșit în această primăvară cu un ultim titlu din saga space opera care a fascinat iubitorii de literatură science fiction încă din 2016. Volumul Agenții haosului va fi lansat sâmbătă 13 aprilie, începând cu ora 15.00, alături de autoare și invitatul ei special, scriitorul Oliviu Crâznic. După lansarea cărții, cititorii vor avea ocazia să participe la o sesiune de întrebări, răspunsuri și autografe cu Ana-Maria Negrilă.
Și în acest an, editura Crux Publishing vă așteaptă la standul propriu cu noutățile primăverii, reduceri între 15% și 35%, produse promoționale, o ofertă specială pentru cosplay-eri și alte câteva surprize oferite de Aventurile lui Sărăcel, ale cărei creații le veți găsi la noi la stand!
Vă invităm, așadar, la evenimentele editurii, desfășurate în ambele zile ale târgului!
Sâmbătă, 13 aprilie, ora 15.00 – Explorând ultima frontieră: Stelarium
Lansarea ultimului volum din seria Stelarium de Ana-Maria Negrilă – Agenții haosului – va avea loc în prezența scriitorului Oliviu Crâznic și a altor invitați de seamă.
Cel de al treilea volum al „epopeii” Stelarium, Agenții haosului oferă un „finis coronat opus”, rezultatul final fiind o saga închegată, gata să reziste oricărei critici, adevărată arhitectură literară; probabil cea mai importantă realizare științifico-fantastică românească a ultimilor cinci ani, greu de concurat în anii care urmează, cu puține rivale în anii trecuți.
Acestea fiind spuse, invităm cititorul să treacă, plin de încredere, pragul unui nou cosmos, avertizându-l totodată: fiecare capitol va fi și o provocare intelectuală, nu doar un pas înainte pe tărâmul aventurii (Oliviu Crâznic – Ceasul fantasmelor)
După lansare, Ana-Maria Negrilă va răspunde întrebărilor voastre și va oferi autografe.
Duminică, 14 aprilie, ora 15.00 – Aventuri în istorii paralele: de la colonizare spaţială înapoi la magie
În cea de-a doua zi a târgului Final Frontier, vă dăm întâlnire cu doi dintre scriitorii voștri preferați: George Cornilă, prezent de data aceasta cu un roman SF de inspirație distopică și cyberpunk, și Mircea Țara, îndrăgitul autor al seriei Baladele Nlithiei și creatorul micului dar neînfricatului dragon Blu. În cadrul evenimentului, vom lansa celelalte două noutăți ale primăverii:
Expurgo, de George Cornilă
Invitată specială – scriitoarea Anamaria Bancea
Expurgo este o utopie cu frânturi de distopie, cyberpunk, biopunk și satiră, parțial documentar, parțial live action, explorând implicațiile sociale, politice și economice ale noii Lumi Luminate, însă mai presus de toate, este o carte-manifest care trasează coordonatele unui univers reconstruit în jurul ideii de cultură. Într-un fel, un Fahrenheit 451 răsturnat, cu influențe de Orwell, Huxley și Philip K. Dick.
Răsplata acestui roman special, la răscrucea genurilor de succes, este convingerea că oricât de departe ne-am rătăci în viitor, prin oricâte încercări ori singularități, ne rămân, poate până la moartea universului, valorile umane imuabile.
Acestea sunt elemente care scot cartea lui George Cornilă din limitele insolitului ca simplă curiozitate și îi dau un imbold către marea literatură. (Dănuț Ungureanu)
Căderea celor 7 turnuri (seria Baladele Nlithiei) de Mircea Țara
Invitată specială: Editorul șef Crux Publishing Andreea Sterea
Romanul Căderea celor 7 turnuri continuă seria Baladele Nlithiei cu o poveste încă și mai palpitantă în lumea neînchipuit de bogată creată de Mircea Țara. Suntem iarăși în Osa – Cetatea Soarelui Apune – alături de personajele pe care le-am îndrăgit în volumele Secretul Regelui Nemuritor și Inima Dragonului, trăind alături de ele toate încercările și emoțiile prin care trec.
Destinul Nlithiei atârnă de un fir de ață, iar Țesătura universului se deșiră. Sau cel puțin așa susține cel mai temut vrăjitor din lumea cunoscută.
Lied și Asht, însoțiți de Calya și Blu, revin în Osa pentru a obține singurul lucru care poate salva Nlithia de o amenințare nevăzută: o hartă spre un tărâm ascuns.
Însă, pentru a pune mâna pe ea, trebuie să intre într-o cetate unde magia este interzisă, înfruntând dușmani vechi și noi, pentru a duce la bun sfârșit un alt plan nebunesc: să îl jefuiască pe regele Osei. Din nou.
Așa cum ne-am obișnuit, avem parte de un univers în care atenția la detaliu, stilistica deosebită și umorul sunt egalate numai de ritmul alert al acțiunii, de întorsăturile neprevăzute de situație și de protagoniștii memorabili pe care ni-i oferă autorul.
După lansarea romanelor Expurgo și Căderea celor 7 turnuri, editura Crux Publishing vă invită la o sesiune de autografe cu cei doi autori. Nu vă îndepărtați prea mult, însă, căci de la ora 16.30, Mircea Țara va participa la un panel de discuții despre dragoni, eveniment organizat de Bookblog.
Cine nu poate fi alături de noi la târg, are posibilitatea ca până pe 13 aprilie să precomande romanele Agenții haosului, Expurgo și Căderea celor 7 turnuri cu reducere, transport gratuit și autograf!
Două zile de literatură science-fiction și fantasy de cea mai bună calitate, scriitori remarcabili, noutăți, promoții și sărbătorirea alături de voi a cinci ani de editură – acestea sunt lucrurile cu care Crux Publishing vă așteaptă pe 13 și 14 aprilie la Final Frontier, în incinta Universității Dimitrie Cantemir din București!
Nou la Editura Cartea Copiilor: „Chemarea mărilor” de Ali Mitgutsch: istoria navigaţiei pentru copii
Editura Cartea Copiilor lansează „Chemarea mărilor”, semnată de scriitorul şi ilustratorul german Ali Mitgutsch. Cartea, apărută iniţial în Germania în anul 1977, ne poartă prin povestea fascinantă a navigației și ne invită să descoperim lumea, așa cum au visat, acum zeci de mii de ani, primii îndrăzneți care s-au aventurat pe ape. Noua apariţie se remarcă prin abundenţa de informații istorice bine documentate, planșe pline de culoare și detalii minuţios pictate şi, nu în ultimul rând, prin mult umor.
Oamenii au fost dintotdeauna fascinați de ape şi au început să străbată râurile și fluviile, mările și oceanele ce se întindeau înaintea lor. În plus, apele au reprezentat mereu o sursă de hrană, dar și importante căi comerciale. Ambarcațiunile au evoluat de la simpli bușteni la corăbii cu pânze și vapoare cu aburi, iar astăzi există adevărate orașe plutitoare care transportă sute de containere de marfă, cantități imense de petrol sau mii de turiști.
Noua carte are 48 de pagini şi se împarte în mai multe capitole: Cele mai vechi forme de bărci • Povestea lui Ulise • Corăbiile vikingilor • Marile descoperiri geografice • Monștri marini • Corsari și pirați • Viața marinarilor • În primejdie pe mare • Tipuri de nave • Scufundarea • Navigația pe râuri.
Ali Mitgutsch (n. 1935, München) este ilustrator, sculptor, grafician și pictor. A început să ilustreze cărți pentru copii încă de tânăr, remarcându-se mai ales prin albume de format mare, cu ilustrații foarte detaliate și cu foarte puțin text. La această minunată carte despre istoria navigației a colaborat cu Deutsches Museum din München.
Cartea „Chemarea mărilor” este recomandată copiilor între 6 şi 12 ani și este disponibilă pe site-ul editurii Cartea Copiilor (www.carteacopiilor.ro). La toate comenzile online realizate pe site, indiferent de valoare sau de cantitate, Cartea Copiilor oferă de fiecare dată o carte cadou. În această perioadă, cartea cadou este „Fabule”, o antologie ilustrată de fabule clasice româneşti.
O noua editie: Dansul furiei de Harriet Lerner | Colectia Pas in doi
Exprimarea furiei a fost condamnata mereu si nici in prezent nu se bucura de o reputatie prea buna. Manifestarea furiei, in special de catre femei, atrage dupa sine diverse etichetari: slabiciune, defect de caracter, impolitete, proasta-crestere. Suntem educati si sfatuiti in spiritul concilierii, al mascarii adevaratelor noastre emotii, de dragul aparentelor sociale. Cu atat mai mult cu cat obiectul nemultumirii este partenerul, un parinte sau copilul.
Prea putini ne spun ca furia este o emotie legitima, fireasca si, de multe ori, salutara. Harriet Lerner se numara printre acesti invatatori intelepti. Dupa cum explica autoarea, furia ne poate semnala multe lucruri: ca suferim, ca ceva nu merge bine, ca nevoile noastre nu sunt implinite in mod adecvat, ca e nevoie de o schimbare. Pentru a impiedica furia sa degenereze sau sa ne altereze relatiile de familie, este necesar sa invatam sa ne comunicam limpede nevoile si dorintele, sa nu ne straduim sa ii schimbam pe ceilalti si sa ne aparam ideile si convingerile intr-un mod asertiv. Dansul furiei este bestseller New York Times, cu vanzari care depasesc trei milioane de exemplare, si a fost tradus in mai mult de treizeci si cinci de limbi.
„Senzatia ca gandurile li se incalcesc, incapacitatea de a articula cuvintele si senzatia ca nu sunt prea destepte – iata reactii des intalnite printre femeile care lupta sa ia atitudine intr-o anumita directie. Nu numai ca invatam sa ne temem de furie si de conflict, dar evitam sa punem intrebari precise si sa facem declaratii clare daca banuim inconstient ca, facand aceste lucruri, diferentele noastre de opinii vor fi expuse si il vom face pe celalalt sa se simta incomod, sfarsind prin a ramane singure.”
„Luptele furioase pentru putere purtate cu copiii se reduc adesea la un singur aspect: noi suprafunctionam sau ne amestecam prea mult cand este vorba despre gandurile si emotiile lor. In acelasi timp, subfunctionam atunci cand este vorba despre clarificarea propriei pozitii si despre trasarea unor reguli de comportament.” „Pentru femei, o chestiune mai importanta este ca s-ar putea sa nu avem un «eu» bine definit despre care sa comunicam si ca nu suntem pregatite sa gestionam reactiile negative intense cu care ne confruntam cand incepem sa definim si sa ne afirmam sinele.”
”Pentru a invata sa ne folosim eficient furia trebuie sa renuntam la unele lucruri: la a-i invinui pe cei pe care ii consideram a fi cauza problemelor noastre si despre care credem ca nu contribuie la fericirea noastra; trebuie sa renuntam la notiunea ca este de datoria noastra sa ii schimbam pe altii sau sa le spunem cum trebuie sa gandeasca, sa simta, sa se comporte.”
”Este tentant sa percepem tranzactiile umane in termeni simpli, de cauza si efect. Daca suntem furiosi, atunci altcineva ne-a provocat furia. Sau, daca suntem tinta furiei altcuiva, probabil ca noi suntem de vina; sau, alternativ – daca suntem convinsi de nevinovatia noastra –, putem trage concluzia ca celalalt nu are niciun drept sa se infurie. Cu cat relatiile din familia noastra de origine sunt mai fuzionale (adica forta de coeziune este atat de puternica, incat se pierde „eul” separat din „noi”), cu atat invatam mai mult sa ne asumam responsabilitatea pentru ceea ce simt altii si pentru reactiile lor si sa ii invinuim pentru propriile noastre reactii.” Harriet Lerner – Dansul furiei
Dr. Harriet Lerner este unul dintre cei mai apreciati si mai respectati experti in relatiile de cuplu din Statele Unite, fiind renumita in domeniul psihologiei feminine si al relatiilor de familie. Este autoarea cartii The Dance of Anger, un bestseller New York Times, si a altor carti de succes, ale caror vanzari totale depasesc 5 000 000 de exemplare. Timp de peste doua decenii, a fost psiholog la clinica Menninger din Topeka (statul Kansas) si membru al Scolii de Psihiatrie Karl Menninger. In prezent, ofera consultatii pe cont propriu. Dr. Harriet Lerner este conferentiar, consultant si organizator de ateliere in domeniu si a aparut in emisiuni ale canalelor CNN si NPR, precum si in emisiunea celebrei Oprah Winfrey. A publicat articole in publicatia The Huffington Post si in rubrica „The Dance of Connection”, pe website-ul psychologytoday.com. In colaborare cu sora sa, a scris carti pentru copii. Traieste impreuna cu sotul ei in orașul Lawrence si are doi copii.
Lansarea romanului Istoria lui Mayta de Mario Vargas Llosa
Editura Humanitas Fiction vă invită la Librăria Humanitas de la Cișmigiu miercuri, 10 aprilie, ora 19, la lansarea romanului Istoria lui Mayta de Mario Vargas Llosa, apărut recent în traducerea lui Mihai Cantuniari.
Seria dedicată de Editura Humanitas Fiction scriitorului peruvian are, începând cu acest titlu, un nou concept grafic.
În Istoria lui Mayta, ancheta unui scriitor care încearcă să reconstituie povestea troțkistului Alejandro Mayta și a revoluției sale eșuate pe povârnișurile Anzilor în anul 1958 devine, sub ochii cititorului, o frescă amară a unei țări divizate și antagonizate.
Vor vorbi despre carte scriitorii și jurnaliștii Ioan Stanomir și Andrei Crăciun și jurnalistul și realizatorul radio și tv Cătălin Striblea. Moderatorul întâlnirii va fi Denisa Comănescu, director general Humanitas Fiction.
Accesul este gratuit pe baza unei rezervări prin Eventbook*.
Adolescent idealist (și catolic fervent), apoi tânăr intelectual autodidact cochetând cu ideile stângii radicale, oscilând în viața personală între conformism și transgresiune, terorist fără voie, judecat și condamnat pentru greșeli pe care se pare că nu le-a comis, Mayta este descris contradictoriu și evocat inconsecvent de cei intervievați de narator. La fel ca portretul marginalului Mayta, și Istoria este construită din ficțiunile personale ale celor care se pretind martori sau victime (niciodată călăi), iar nu din marea ficțiune a ideologiei răsfrânte tragicomic în gesturile disperat-eroice și ratate ale revoluționarilor peruani.
MARIO VARGAS LLOSA s-a născut în 1936 la Arequipa, în Peru, şi a copilărit în Bolivia împreună cu mama şi bunicii materni, închipuindu-şi că tatăl lui murise şi că fusese un erou. În realitate, la cinci luni după căsătorie, acesta îşi părăsise soţia însărcinată şi avea să-şi revadă fiul abia zece ani mai târziu, când Mario se va întoarce în Peru. Între 1950 şi 1952 urmează cursurile unei şcoli militare din Lima – experienţă descrisă în primul roman, Oraşul şi câinii. După studii de literatură la Universitatea San Marcos din Lima între 1953 şi 1958, obţine doctoratul în litere şi filozofie la Universitatea Complutense din Madrid în 1959. În 1955 se căsătoreşte cu o mătuşă, Julia Urquidi, provocând un mare scandal în familie, şi divorţează de ea în 1964, pentru ca, un an mai târziu, să se însoare cu verişoara lui, Patricia, de care divorțează de asemenea, după 50 de ani. După o tinereţe în care se apropiase de comunism, ia distanţă faţă de Fidel Castro, ba chiar îl acuză pe Gabriel García Márquez, odinioară prieten, de servilism. Călătoreşte, predă la universităţi din America şi Europa, devine scriitor celebru prin forţa epică, luciditatea şi ironia sa. În anul 2010, Academia Suedeză i-a acordat lui Mario Vargas Llosa Premiul Nobel pentru literatură.
Cartea verii 2019 – Thrillerul Ceva în apă
Cartea verii 2019 vine cu recomandarea lui Reese Whiterspoon, care a ales-o pentru clubul ei de lectură! Actrița Catherine Steadman, cunoscută din îndrăgitul serial Dowton Abbey, își face debutul cu un thriller psihologic care a cucerit pe toată lumea: CEVA ÎN APĂ.
Ești în luna de miere perfectă în Bora Bora, alături de bărbatul pe care îl iubești, și dați peste ceva care vă poate schimba viața în bine sau vă poate distruge. Tu ce ai face?
Erin și Mark, doi oameni normali, îndrăgostiți până peste cap, pleacă în luna de miere, în ciuda problemelor financiare care îi așteaptă la întoarcere. Dar la o sesiune idilică de scufundări dau peste o valiză care îi poate face peste măsură de bogați. De aici, visul se transformă în coșmar, paradisul în fundalul unui adevărat thriller, iar Erin și Mark se trezesc prinși într-un vârtej de conspirații, personaje misterioase și periculoase, spionaj. Tot ce știau unul despre celălalt va fi pus la îndoială.
Cât îți ia să sapi un mormânt? În cât timp se răcește un cadavru? Cât de departe ești dispus să mergi pentru o viață mai bună?
Vezi mesajul autoarei pentru cititorii din România aici: https://www.youtube.com/watch?v=bLcUEK0da5o
Catherine Steadman, actriță londoneză, este cunoscută pentru rolurile sale principale din Downton Abbey și Tutankhamun, precum și pentru aparițiile în serialele Breathless, The Inbetweeners, The Tudors și Fresh Meat. Thrillerul psihologic Ceva în apă este primul său roman și a devenit deja un bestseller internațional.
Cărțile citite, pe cele de vizită tipărite! – Mod inedit de a promova lectura în mediul de business
Campania Cărțile pe Față, inițiată de Victor Miron, continuă cu o nouă idee de a promova lectura, de data aceasta în mediile de business. Victor propune ca oamenii de afaceri să treacă recomandări de cărți pe spatele cărților de vizită. „După ce timp de cinci ani am încurajat oamenii să își dea Cărțile pe Față, acum îi provocăm să își dea cărțile pe spate, pe spatele cărților de vizită. Cred că poți începe mai ușor o conversație cu o persoană pe care tocmai ai cunoscut-o dacă pornești dialogul de la cărțile care te-au influențat”, spune Victor Miron, tânărul pasionat de lectură care s-a remarcat de-a lungul timpului prin acțiunile făcute în jurul cititului.
Trei titluri – unul de poezie, unul de ficțiune și unul de non-ficțiune – pe spatele cărților de vizită, aceasta este sugestia tinerilor din spatele campaniei Cărțile pe Față.
Daisler Print House sprijină această inițiativă și va tipări gratuit verso-ul cărților de vizită care se alătură acestei acțiuni. „Ne alăturăm proiectului inițiat de Victor Miron pentru că noi credem că e foarte fain. Știm că Victor Miron și-a dedicat deja mare parte din viață încercării de a face din nou cititul cool. Dacă e ceva ce am învățat din toată experiența noastră de până acum și din toate inițiativele pe care Daisler Print House le-a susținut e faptul că oamenii care își setează singuri astfel de țeluri sunt aceia care ajung să schimbe lumea din jurul lor. Și ei trebuie întotdeauna susținuți. Iar noi vom fi mereu lângă ei.” spun reprezentații Daisler Print House.
Pentru finanțarea întregii campanii Cărțile pe față, inițiatorii au început și o formă de antreprenoriat social prin intermediul platformei online cartipentruoamenidragi.ro, unde Victor Miron a scos la vânzare o serie de cărți scrise de el. Deosebit la aceste cărți este faptul că ele se pot tipări cu poza cititorilor pe copertă. Toate vânzările provenite din cărți merg spre campania Cărțile pe Față. Un exemplu este Clasa Cititoare, unde aleg o clasă de elevi pasionați de lectură și le oferă rolul de ambasadori ai cititului în cadrul școlii lor. Fiecare elev recomandă câte o carte, ai cărei titlu și autor sunt tipărite pe un tricou. Toată clasa cititoare poartă aceste tricouri în aceeași zi din săptămână, iar cărțile recomandate sunt puse într-o căsuță de cărți în curtea școlii, unde toți elevii au acces la cărțile clasei cititoare.
Cărțile pe Față pune la cale și un volum de poezii de dragoste colectiv, unde oricine va avea șansa de a-și vedea poezia tipărită în cartea „Tu Ești Eu”.
Pe 23 aprilie, de Ziua Internațională a Cărții, la Grădina Botanică din Cluj-Napoca și Jibou, intrarea la evenimentul organizat de Cărțile pe Față va fi liberă pentru cei care vor veni însoțiți… de o carte.
Întîlnire cu Dan Pavel la Cărtureşti Verona
Luni, 8 aprilie, ora 18:30, la Librăria Cărtureşti Verona Demisol (Str. Pictor Arthur Verona 13-15, Bucureşti), va avea loc lansarea volumului Războaiele neterminate din era Facebook, de Dan Pavel, recent apărut în colecţia „Opus. Ştiinţe politice” a Editurii Polirom.
Vor vorbi, alături de autor:
Ana Blandiana
Stelian Tănase
Va modera: George Onofrei
După prăbușirea regimurilor comuniste de tip sovietic, lumea a fost dramatic influențată de SUA, noua supraputere, iar sistemul internațional a intrat în epoca unipolarității. Vechii jucători, regrupați, duc o altfel de politică expansionistă, cu arme noi, conectate la o eră digitală ofertantă. Volumul analizează tocmai acele procese, clivaje și conflicte care au dus la războaie culturale, civile, religioase sau armate. Războaiele prezentului sînt nonideologice sau de tip fundamentalist, economic, (pseudo) izolaționist și nu se vor mai încheia cu împărțiri teritoriale sau tratate de pace. Miza viitorului nu va mai fi legată de cea mai puternică economie sau de cel mai mare buget militar, ci de cine va reuși să-și impună pe plan internațional regulile și valorile, de principiul autodeterminării statelor, întemeiat pe liberul schimb, pe democrație și pe controlul armamentului. Bazîndu-se pe lecțiile trecutului, temele discutate aici sînt necesare unei bune înțelegeri a lumii actuale, oferind totodată o pregătire pentru șocurile și surprizele viitorului.
Dan Pavel, filosof, scriitor, ziarist, consultant politic, membru al Uniunii Scriitorilor, fondator şi vicepreşedinte al Asociaţiei Revoluţionarilor Fără Privilegii. Profesor la Facultatea de Ştiinţe Politice, Universitatea din Bucureşti. La Editura Polirom a mai publicat: Cine, ce şi de ce? Interviuri despre politică şi alte tabuuri (1998), Leviathanul bizantin (1998), „Nu putem reuşi decît împreună” (2003, în colaborare cu Iulia Huiu), Democraţia bine temperată (2010), Grajdurile lui Augias. Rituri de purificare în posttotalitarism (2017).
Au început înscrierile la „Rezidenţele FILIT pentru traducători străini” – ediţia a șasea
Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași (FILIT) dă startul înscrierilor în programul de Rezidenţe FILIT pentru traducători. Și anul acesta, șase traducători străini din limba română într-o limbă străină vor beneficia prin intermediul acestuia de transport, cazare timp de o lună, precum și de o sumă forfetară. Inițiativa aparține Muzeului Național al Literaturii Române Iași, fiind sprijinită de Memorialul Ipoteşti – Centrul Naţional de Studii Mihai Eminescu, Centrul Județean pentru Cultură Bistrița-Năsăud, Societatea de Concerte Bistrița, Primăria Roman, precum și de doi parteneri privați din Brăila și Iași.
Programul vizează să dezvolte cooperarea culturală regională cu scopul promovării patrimoniului literar şi a creaţiei contemporane la nivel internaţional, încurajând astfel mobilitatea traducătorilor profesionişti și susținând proiectele acestora.
Rezidențele, destinate traducătorilor din limba română într-o limbă străină, sunt organizate în strânsă legătură cu locuri simbolice și nume marcante ale literaturii: Mihai Eminescu (Ipotești), membri ai Junimii (Iași), George Coșbuc și Liviu Rebreanu (județul Bistrița-Năsăud), Panait Istrati și Mihail Sebastian (Brăila), M. Blecher (Roman).
O atenție sporită li se va acorda proiectelor legate de autorii reprezentați în rețeaua muzeală ieșeană precum și în sfera de activitate a instituțiilor partenere.
Structura rezidenţelor de traducere este următoarea:
- 2 rezidenţe FILIT la „Muzeul Național al Literaturii Române Iaşi”, respectiv la un partener privat, Iași;
- 1 rezidenţă FILIT la „Memorialul Ipoteşti”, Botoşani, comuna Mihai Eminescu, Ipoteşti;
- 1 rezidenţă FILIT la Bistrița;
- 1 rezidenţă FILIT la Roman;
- 1 rezidenţă FILIT la Brăila.
Fiecare rezidență se derulează pe o perioadă de 30 de zile, între 1 iulie – 31 octombrie 2019, într-un interval ales de către traducătorul/traducătoarea căreia i se acordă rezidența. Valoarea rezidențelor include transportul tur-retur, cazarea pentru o perioadă de 30 de zile, precum și o sumă forfetară de 2.000 de lei.
Dosarul de înscriere trebuie să cuprindă următoarea documentație în limba română:
- formular de înscriere, disponibil electronic pe site-ul www.muzeulliteraturiiiasi.ro ;
- copie după cartea de identitate;
- recomandare din partea unei personalități culturale din România;
- numele proiectului de traducere și o scurtă descriere (max. 2000 de semne);
- curriculum vitae;
- lista traducerilor publicate.
Beneficiarul rezidenței are obligația de a traduce un număr de 20 de pagini din lucrările unui autor/scriitor al cărui nume se leagă de unul dintre muzeele componente MNLR Iași sau de activitatea partenerilor. De asemenea, în momentul publicării traducerii, el trebuie să menționeze faptul că textul a fost tradus cu sprijinul rezidenței FILIT pentru traducători.
Perioada de înscriere este 5 aprilie – 15 mai 2019, iar dosarele se vor transmite în format electronic la adresa muzeul.literaturii@gmail.com. Evaluarea dosarelor se va realiza în perioada 16-17 mai 2019, iar rezultatele vor fi anunţate la data de 17 mai 2019.
Persoană de contact: Daniela Ștefan (Iași, str. V. Pogor, nr. 4, 700110, tel.: +40 0232.410.340, +40 747.499.400)
Ediția a VII-a a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere Iași va avea loc anul acesta în perioada 2-6 octombrie 2019.