Interviu

„Îl admir pe Bogdan Mureșanu pentru felul în care a spus o poveste despre acele vremuri” (interviu Ioana Flora, despre „Anul Nou care n-a fost”)

Ioana Flora, una dintre cele mai cunoscute și talentate actrițe din România, cu o vastă experiență în film și teatru, reia în „Anul Nou care n-a fost” (regia Bogdan Mureșanu), rolul din „Cadoul de Crăciun”, cel mai bun scurtmetraj european (2020) și cel mai premiat scurtmetraj românesc. Lungmetrajul „Anul Nou care n-a fost”, prezentat în premieră mondială la Festivalul Internațional de la Veneția, va intra în cinematografe din 24 septembrie, distribuit de Forum Film.

*** 

Acțiunea din scurtmetrajul „Cadoul de Crăciun” și din lungmetrajul „Anul Nou care n-a fost” are loc într-o perioadă despre care mulți tineri știu încă prea puține. Ce anume te-a ajutat în construcția personajului?

M-am folosit de amintirile din copilărie. Deși locuiam în Serbia pe vremea aceea, veneam de două ori pe an în România, la familia de aici. Aveam în minte atât de clar imagini, întâmplări de când eram noi mici, o nesecată sursă de inspirație.

Ai trăit vreodată genul acela de tensiune? Cum te raportezi, cu informațiile de acum, la acea situație? Cum crezi că ai fi gestionat situația dacă ai fost în locul personajului din film?

Îmi aduc aminte de o întâmplare, poate nu la fel de gravă, dar care denotă cumva, frica pe care o trăiesc personajele din film. Eram mică, fuseserăm în vizită în România, ne întorceam acasă. La graniță ne-au întrebat dacă avem ceva de declarat. Primisem cadou o medalie (falsă, de jucărie) de la niște prieteni de familie. Mai meșterisem eu una, din lemn, ca să am și de „argint” și de „aur”. Și am zis: „Avem medalii”. Replica grănicerului a fost: „Trageți pe dreapta”. Părinții au înghețat de frică. Ca să scurtez povestea, le-am arătat medalia de lemn cu un cățel sculptat și una fake cu Nadia și ne-au lăsat. Dar frica părinților o țin minte și acum.

Ce diferențe există, pentru tine, ca abordare, în ce privește construcția unui personaj din trecut vs din prezent?

Niciuna. Face parte din studiul meu. Personajele sunt în esență, niște vorbe și fapte scrise inițial pe o coală de hârtie. Din orice epoca ar fi ele. Trebuie aduse la viață, acesta e marele pariu. Acolo începe munca noastră, ca actori. De fapt, asta e partea care mă bucură cel mai mult: cum să fac ca acel rol să fie specific, cum gândesc subtextele, cum manifest gândurile lui, prin ce spun și ce fac.

3 lucruri pe care le apreciezi cel mai mult la cele două producții și 3 motive pentru care îl recomanzi cititorilor noștri.

Îl admir pe regizorul și scenaristul Bogdan Mureșanu pentru felul în care a spus o poveste despre acele vremuri. De la prima citire a scenariului mi-am dat seama că urma ceva bun. La lucru, apoi, am văzut felul în care aborda filmul din punctul de vedere al imaginii și mi-a placut enorm. Există un cadru, de exemplu, în „Cadoul de Crăciun”, care cuprinde și bucătăria și sufrageria, despărțite de peretele dintre ele. Sau mișcarea camerei în momentul în care tatăl face bucăți penarul băiatului. Toate micile și marile decizii legate de actorie, imagine, fac ca cele două filme să fie excelente. Apoi, absolut toți actorii mi se par impecabili.

Îți vine în minte vreo carte care reflectă într-o oarecare măsură starea de spirit a personajului tău, pe care să ne-o recomanzi ca lectură?

„1984” – George Orwell

***

Ioana Flora (n. 22 martie 1975, Serbia)

Ioana Flora este actriță de film, teatru și televiziune.

În teatru, Ioana Flora a debutat la Piatra Neamț, în regia lui Vlad Mugur și a jucat în teatre de stat, independente sau în spații neconvenționale din București și din țară.

Ioana Flora  debutat în cinematografie într-unul dintre rolurile principale din „Marfa și banii” (regia: Cristi Puiu), alături de Dragoș Bucur și Alexandru Papadopol, primul lungmetraj din cinematografia românească după 1990 selectat de Festivalul Internațional de Film de la Cannes, în 2001, în cadrul prestigiosului program Quinzaine des Réalisateurs.

În 2012, Ioana Flora a fost unul dintre cei 20 de actori selecționați în 2012 la Berlinale, la Talent Actors Stage, din peste 4300 de candidați.
Are în portofoliu peste 30 de roluri în scurtmetraje, lungmetraje și seriale.

Filmografie selectivă: „Marfa și banii” (2001, regia Cristi Puiu); „Pescuit sportiv” (2009, regia Adrian Sitaru); Periferic” (2010, regia: Bogdan George Apetri); „Domestic” (2012, regia Adrian Sitaru); „Déjà Vu” (2013, regia Dan Chișu); „Acasă la tata” (2015, regia Andrei Cohn); „Un etaj mai jos” (2015, regia Radu Muntean); „Perfect sănătos”(2017, regia Anca Damian), „Pororoca” (2017, regia Constantin Popescu); „Ana, Mon Amour” (2017, regia Călin peter Netzer); „Breaking news” (2017, regia Iulia Rugină); „Otto Barbarul” (2020, regia Ruxandra Ghițescu); „Lebensdorf” (2021, regia Valentin Hotea); „Crai Nou” (2021, regia Alina Grigore).

A jucat în serialele „Băieți buni” (2005, PRO TV), „Aniela” (2009, Acasă TV),  „Lia – soția soțului meu” (Antena 1, 2023)

Joacă rolul principal feminin din „Cadoul de Crăciun” (2018, regia Bogdan Mureșanu), cel mai premiat scurtmetraj românesc și apare, în același rol, în lungmetrajul „Anul Nou care n-a fost” (2024, regia Bogdan Mureșanu).

***

„Anul Nou care n-a fost” este o tragicomedie cu Adrian Văncică, Nicoleta Hâncu, Emilia Dobrin, Iulian Postelnicu, Mihai Călin, Andrei Miercure, Luca Toma, Ioana Flora, Vlad Ionuț Popescu, Marian Râlea, Angel Popescu, Radu Gabriel, Ion Sapdaru, Gabriel Spahiu, Manuela Hărăbor, Vasile Muraru, Mircea Lăcătuș, Ada Galeș, Elvira Deatcu, Floriela Grapini, Ilinca Hărnuț, Victoria Raileanu, Virgil Aioanei, Nicodim Ungureanu, Ioan Paraschiv, Sorin Cociș, Dana Voicu, Theodor Șoptelea, Alice Cora Mihalache, Doru Cătănescu, Marius Damian, Marian Adochiței, Mircea Andreescu, Lemne Mihail, Răzvan Vasilescu, Vlad Jipa, Iulian Burciu, Remus Stănescu, Dana Piroiu, Florin Călbăjos, Afrodita Androne, Florentina Năstase.
Cea mai neobișnuită zi.
Un puzzle tragicomic de personaje în căutare de normalitate, siguranță, libertate și sens.

Este 20 decembrie 1989. România fierbe, dar nimeni nu vorbește despre asta. Viața pare să continue ca de obicei, cu piese de teatru cenzurate, case demolate, proletari adunați pentru o mare demonstrație, momente artistice ale studenților care ironizează comunismul, în același timp cu spectacolele TV care se pregătesc de Anul Nou pentru glorificarea lui Ceaușescu. În disconfortul casele lor neîncălzite, oamenii încă se luptă cu problemele vechi de când lumea: diferențele de opinie dintre tată și fiu, nostalgia după un fost iubit sau ura față de mama soacră.
Dar, mai presus de toate, Securitatea veghează vigilent.
Șase personaje și povești de viață aparent paralele se întâlnesc în anumite puncte invizibile ale acestei tragicomedii, iar la explozia unei petarde toate duc la o rezoluție comună: sfârșitul unei lumi, căderea regimului comunist în România.

  • Regia și scenariul – Bogdan Mureșanu
  • Imaginea – Boróka Biró, Tudor Platon; Montajul – Vanja Kovačević, Mircea Lăcătuș
  • Scenografia – Iulia și Victor Fulicea; Costumele – Dana Anghel; Machiaj: Iulia Roșeanu; Coafura: Domnica Bodogan.
  • Sunet: Alex Dragomir, Iolanda Gârleanu; Montaj, design & mixaj sunet: Sebastian Zsemlye/ Raza Studio;
  • Colorizarea – Laurent Morel
  • Castingul – Viorica Capdefier
  • Producător – Bogdan Mureșanu
  • Ada Solomon (Nomada Solo), Viorel Chesaru (Chainsaw Europe), Vanja Kovacevic (All Inclusive, Serbia), sunt coproducătorii filmului, iar Irina Enea, Bogdan Luca și Adriana Bumbeș sunt producătorii executivi ai filmului. Producători asociați: Theo Nissim, Claudia Nedelcu Duca, Dan Burlac, Adrian Văncică.
  • Producător creativ – Roxana Ardelean; Director de producție – Marian Pascale

Articole similare

Dora Pavel – interviu în exclusivitate pentru Filme-carti.ro

Jovi Ene

Primăvara literară 2021 la Casa de Editură Max Blecher (interviu cu Claudiu Komartin)

Jovi Ene

„Mi-a fost uşor să mă îndrăgostesc de muzică” (interviu cu tenorul Alin Stoica)

Tudor-Costin Sicomas

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult