Filme

Viitoruri pierdute – Competiția Internațională de Scurtmetraj BIEFF13: Ruins of the Future

Creat sub patronajul Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” şi al Universităţii Naționale de Arte București, Festivalul Internațional de Film Experimental București (BIEFF) este primul eveniment din România care promovează zona de graniță dintre cinema și artele vizuale, oferind expunere unor artişti vizuali inovatori. Ediția BIEFF 2023 (desfășurată anul acesta între 26 septembrie – 1 octombrie) a avut ca principal obiectiv promovarea creaţiilor inovatoare și a unor artişti cu viziuni profund personale asupra realităţii contemporane, care, în acelaşi timp, explorează cu îndrăzneală limitele limbajului cinematografic. O sărbătoare a libertăţii de creaţie și cinemaului fără compromisuri.

Competiția Internațională de Scurtmetraj a BIEFF a propus anul acesta 40 de titluri, alese din cele peste 1500 de filme înscrise selecționate provin din 22 de țări, iar jumătate dintre acestea sunt semnate sau co-regizate de cineaste. Realizată de Oana Ghera, directoarea artistică a festivalului, împreună cu Flavia Dima și Călin Boto, curatori asociați, selecția de anul acesta a competiției internaționale de scurtmetraj a BIEFF a fost organizată discursiv în 7 programe curatoriale care pun în discuție subiecte de interes contemporan.

Trăim într-un prezent bântuit de fantomele trecutului – rămășițe ale unor viitoruri posibile, prezentate într-o formă spectrală, ce infuzează atât discursurile, cât și producțiile culturale. Aceste gânduri stau la baza a ceea ce teoreticianul Mark Fischer numea „viitoruri pierdute”, conceptul care a inspirat titlul acestei selecții a Competiției internaționale de scurtmetraj din acest an. Peliculele mizează pe imagini cu extrem de puțini oameni, în ciuda aglomerării urbane în care știm că viețuim și pe ideea unui sfârșit de lume posibil imaginat.

Selecția Ruins of the Future nu invită atât la o analiză a viitorurilor, cât meditează asupra spațiului pe care ele le ocupă. Avem pe de o parte secvențe plasate într-un cadru urban, pe de alta natural, cu granițe foarte fine între abstract și digital, iar peliculele pun sub semnul întrebării fragilitatea contemporaneității. Selecția a avut 6 scurtmetraje, toate prezentate într-o cheie angoasantă, zgomotoasă.

Vision of paradise, Leonardo Pirondi, 2022.  Filmul pleacă de la o expediție în căutarea unei insule mitice din „Lumea Nouă” și analizează puterea imaginației umane și a simulărilor computerizate de a construi noi medii și de a extinde frontierele lumii fizice către o altfel de „Lume Nouă”.

Bliss, Emily Rose Apter & Elijah Stevens, USA, 2023. Un jurnal de călătorie prin terenurile familiare și nefamiliare ale peisajelor digitale, exploatări de metale prețioase, turnătorii, fabrici de microprocesare și ferme de date, Bliss examinează locurile în care iau naștere lumile noastre virtuale.

The Veiled City, Natalie Cubides-Brady, UK, 2023. Inspirat din Marele Smog din Londra anului 1952 și realizat din imagini de arhivă, filmul ia forma unor scrisori fictive dintr-un viitor post-apocaliptic și încearcă să realizeze o punte către urgența climatică pe care o trăim azi. Schimbările de perspectivă cu care vin generațiile noi  sunt puse în contrapartidă cu normalitatea, lipsa de perturbare.

O peliculă bazată prin excelență pe conceptul de noise, cu un mix de elemente de toate tipurile și mărimile, învăluită într-o ceață densă. 

Un peisaj orwellian, care pune în discuție fundamentele lumii în care trăim.

Persistă ideea de sfârșit sau sfârșituri ale lumii, a momentului în care lumea va continua să existe fără noi.

The secret garden, Nour Ouayda, Liban, 2023. Bazat pe conceptul de basm, filmul spune povestea locuitorilor unui oraș se trezesc într-o dimineață și constată că străzile și piețele sunt invadate de copaci, plante și flori necunoscute. În timp ce Camelia și Nahla investighează originile acestor creaturi noi și ciudate, încep să se petreacă evenimente ciudate și misterioase. Din nou, am avut parte de o peliculă plină de zgomote, în care însă presupușii locuitori lipsesc aproape din toate scenele. Invadate de tufișuri și arbuști, colțurile orașului în derivă devin repere ale revitalizării odată cu ruptura mentală pe care planetele reușesc să o producă în mintea locuitorilor.

Center, ring, mall, Mateo Vega, Olanda, Peru, 2023, se constituie ca o prezentare a metamorfozelor sistemelor economice.

Dezastrul climatic este aici capitalismul însuși, sufocat de ideea producției nesfârșite.

O incursiune în locuire invizibile care ne guvernează viața.

Camera se mișcă încercând să creeze o posibilitate, nu o finalitate.

O senzație acută de părăsire. 

Forma realității se schimbă odată cu formele clădirilor.

O piele de beton care sufocă orașul.

Organizator BIEFF: Asociația Culturală Manekino în parteneriat cu Printor Com

Proiect finanțat de Ministerul Culturii și co-finanțat de Primăria Sectorului 2 și Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului „București acasă” 2023.

Articole similare

Top 5 cele mai bune documentare văzute pe HBO GO în aprilie 2020

Carmen Florea

Incursiune profană în jocul lumilor: Ganesha, legenda zeului cu cap de elefant, de Mataji Devi Vanamali

Carmen Florea

Amintiri pentru viitor: Jurnalul Reniei

Carmen Florea

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult