Book Club (SUA, 2018) – Clubul femeilor dezlănțuite
Regia: Bill Holderman
Cu: Diane Keaton, Jane Fonda, Candice Bergen, Mary Steenburgen
Prima mea reacție la trailerul filmului a fost un „nu” hotărât. Parțial, refuzul de a mă interesa de „Clubul femeilor dezlănțuite” a fost urmarea opiniei pe care o am despre fenomenul 50 Shades of Grey („Cele 50 de umbre ale lui Grey”) – puternic mediatizat și în România. În plus, așa cum am mai precizat, comediile nu sunt neapărat genul meu cinematografic favorit, deși, ocazional, permit unora să mă surprindă plăcut.
A fost cazul și de data aceasta. Să fiu sinceră, ce m-a convins a fost ansamblul sclipitor de actori care dau viață personajelor. Nici nu se poate altfel, când alături, pe ecran, nume precum Diane Keaton (Premiul Academiei pentru Cea mai bună actriță în rol principal, 1977, Annie Hall), Jane Fonda (două „Oscaruri” pentru Klute – în 1971 – și Coming Home – în 1978), Candice Bergen (nominalizată la același premiu de prestigiu, dar pentru Cea mai bună actriță în rol secundar, în 1979, pentru Starting Over) și Mary Steenburgen (Premiul Academiei pentru Cea mai bună actriță în rol secundar pentru Melvin and Howard, în 1980).
O poveste tipic hollywoodiană despre patru prietene trecute prin viață, care, în jurul vârstei de 60 de ani, continuă să se întâlnească o dată pe lună sub pretextul unui club de carte, tradiție pe care o păstrează încă din studenție, „Clubul femeilor dezlănțuite” plonjează dincolo de fațada unei comedii lejere, presărată cu împunsături dulci-amare. Cele patru protagoniste sunt foarte diferite unele de celelalte, iar experiențele lor de viață le-au adus în stări de spirit și conjuncturi cât se poate de firești, însă și problematice.
Diane (Diane Keaton) și-a pierdut soțul și se simte ușor confuză, iar cele două fiice ale ei, mame la rândul lor, își fac griji pentru siguranța și starea ei de spirit. Vivian (Jane Fonda) este cea care a decis să nu se căsătorească, ci s-a concentrat pe carieră și a devenit proprietară a unui hotel de succes. Sharon (Candice Bergen) este singura din promoția ei care a devenit judecător, iar Carol (Mary Steenburgen) are o viață de familie satisfăcătoare, însă este nemulțumită de răcirea relațiilor intime cu soțul ei.
Schimbarea pătrunde brusc în viețile lor odată cu alegerea unei cărți controversate pentru clubul de lectură. Citind „Cele 50 de umbre ale lui Grey”, cele patru prietene au reacții caracteristice fiecăreia, însă se reunesc tot mai des și pun pe tapet subiecte până atunci neabordate. Relațiile intime „aparte” descrise în paginile cărții sunt un simplu declanșator pentru emoții care așteptau doar să fie explorate. Vivian își reîntâlnește iubitul din adolescență (Don Johnson), Sharon își creează un profil pe un site de online dating și îl cunoaște pe George (Richard Dreyfuss), Diane începe o poveste de dragoste cu un pilot de avion (Andy Garcia), iar Carol încearcă să reaprindă flacăra în relația cu soțul ei (Craig T. Nelson).
Talentul și naturalețea cu care cele patru actrițe, susținute puternic de patru actori foarte pricepuți și ei, sunt evidente în aproape fiecare scenă. Pe lângă momentele amuzante, care debordează, și pe lângă sensibilitatea deloc ascunsă a momentelor de cumpănă, intervine, pentru spectatori, și nostalgia – cu siguranță, urmărind filmul, îți aduci aminte cu drag de alte roluri remarcabile în care i-ai văzut pe acești clasici ai Hollywood-ului, și te simți și mai apropiat de personajele lor.
Filmul a fost primit cu reacții moderate de către critică. Conform site-urilor de specialitate, majoritatea votanților au considerat că ansamblul de „veterani” ar fi meritat, poate, un scenariu mai puțin clișeic și o șansă mai considerabilă să strălucească. Impresia mea a fost că, asemenea monștrilor sacri ai cinematografiei și teatrului românești care au decis să-și împrumute talentul serialelor de televiziune, de exemplu, și acești mari actori au avut nevoie, poate, de un moment de respiro, în care să joace și să se joace cu niște personaje mai puțin dificil de interpretat, fără atât de multe provocări inerente, însă naturale și amuzante.