Sheytan vojood nadarad (2020) – There is No Evil
Regia: Mohammad Rasoulof
Distribuția: Baran Rasoulof, Zhila Shahi, Mahtab Servati
Filmul din 2020 al lui Mohammad Rasoulof ‘Sheytan vojood nadarad’ (‘There is No Evil’ este titlul în limba engleză) confirmă încă odată că se poate face cinematografie mare și în condiții de dictatură. Nu întotdeauna este posibil și multe stele trebuie să se alinieze pentru asta. Un regizor de geniu trebuie să aibă curajul necesar și să găsească finanțare pentru a aduna o echipă de actori și tehnicieni de calitate cu destul curaj pentru a se înrola în proiect. Ei trebuie să-și asume riscul ca filmul lor să nu fie proiectat pentru multă vreme pentru publicul din țările lor sau să fie distribuit în mod controlat și limitat. Cenzura poate face presiuni pentru schimbări sau pentru eliminarea unor scene considerate subversive. Dacă nu se supun dictatelor politice, riscurile pentru cineaști pleacă de la critici otrăvite și imposibilitatea de a face un alt film în țara lor și pot ajunge la acuzații de trădare, anchete, persecuții politice și condamnări la închisoare. Și totuși, cu toate acestea, au existat Andrei Tarkovski, Andrzej Wajda, Lucian Pintilie. Și exista astăzi Wang Xiaoshuai și Mohammad Rasoulof. Curajul atitudinilor lor a fost și este susținut de măiestria cinematografică. Astfel se nasc capodoperele. Filmul acesta este una dintre ele.
‘Sheytan vojood nadarad’ este compus din patru filme de 30-40 de minute fiecare. Sunt povești independente care au ca element comun faptul că eroii lor sunt executori ai pedepsei cu moartea. Niciunul dintre ei nu o face din plăcere sau din convingere. Doi dintre ei se împotrivesc și consecințele personale sunt tragice. Unul dintre ei este călău de profesie. Pare un om obișnuit, un funcționar care se ocupă de problemele familiei sale, are o mamă, o soție, o fiică. Un exemplu de banalitate a răului ar fi scris Hannah Arendt. Chiar și în cazul lui, povara ‘profesiei’ este evidentă. Eroii din alte două segmente sunt soldați în termen. Unul primește misiunea unei execuții, dar nu se simte capabil să o ducă la capăt. Caută să se debaraseze de ea ptrin tot felul de tertipuri și când inevitabilul se aproprie recurge la o soluție extremă. Celălalt s-a oferit voluntar pentru a câștiga câteva zile de permisie alături de iubita lui, dar consecințele vor fi devastatoare tocmai pentru relația sa romantică. În fine, eroul ultimului segment fusese nevoit să dezerteze cu mulți ani în urmă pentru a evita să devină complice criminal al sistemului. Urmările sunt dureroase nu doar pentru el ci și pentru toți cei din jurul său. Într-o societate în care comunicarea liberă este imposibilă din multe motive, de la tradiție la teroarea politică, traumele se transmit cu puține cuvinte de la o generație la alta.
Pentru ca filmele de acest fel să aibă șansa să-și întâlnească publicul, scenariștii lor trebuie să-și modereze criticile și să le ambaleze în situații de viață care să fie acceptabile cenzorilor. Cineaștii dizidenți din totdeauna au transformat aceste constrângeri în virtuți. Limbajul cu dublu sens și aluziile indirecte adaugă subtilitate abordării cinematografice. Așa face și Mohammad Rasoulof, care își scrie în acest caz și scenariul. Fiecare dintre cele patru povești propune o narațiune consistentă și o abordare diferită a unei teme comune – cum poate fi păstrată omenia într-un sistem care încearcă să-și corupă supușii și să facă din ei complici la crimă? Ajutat de o echipa de actori excepționali, el reușește să dea viață și autenticitate umană fiecăruia dintre personaje. Niciunul dintre ei nu este un criminal și, așa cum spune și titlul filmului, nu exista în ei Rău înăscut. Situațiile în care se găsesc sunt imposibile omenește, și asta se datorează unui sistem care face din pedeapsa cu moartea o unealta justițiară combinată cu un instrument de teroare politică. Cinema mare este cinema simplu. ‘Sheytan vojood nadarad’ este un film frumos, curajos și trist. La sfârșitul vizionării noi, spectatorii, rămânem însă cu un sentiment de optimism. Peisajul uman descris de cele patru filme este divers. Umanitatea nu a fost complet înăbușită, ea rămâne prezentă în felul în care se comportă și acționează o parte dintre eroi. Strigătul pentru libertate și dreptate nu poate fi complet redus la tăcere și arta filmului este unul dintre mijloacele sale de exprimare.
Nota: 10/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)