La valise (1973)
Regia: Georges Lautner
Distribuția: Mireille Darc, Michel Constantin, Jean-Pierre Marielle, Amidou
Mireille Darc este principalul motiv pentru care am ales să văd ‘La valise’ (distribuit pe piețele de limbă engleză cu titlul ‘Man in the Trunk’) al lui Georges Lautner. Un film cum este acesta nu trebuie luat prea în serios, dar asta nu înseamnă că nu se poate discuta despre el. Este o parodie a filmelor de spionaj și de acțiune și o comedie inspirată de conflictul arabo-israelian. A produs scandal și a fost respins de o parte din public. A fost realizat și lansat în 1973, anul unuia dintre cele mai sângeroase războaie din Orientul Mijlociu. Revăzut acum, 50 de ani mai tărziu, într-o perioada în care acest conflict a devenit și mai violent, el oferă poate una dintre puținele terapii posibile în confruntarea cu ororile realității – o comedie și poveste de dragoste escapistă. Este, evident, o abordare care nu putea și nu poate fi acceptată de toată lumea, atunci și acum.
Povestea începe în Libia, unde agentul israelian Bloch se refugiază în ambasada Franței după o urmărire spectaculoasa pe străzile capitalei Tripoli. Francezii decid să-l extragă din Libia transportându-l într-un cufăr marcat ca poștă diplomatică și-l trimit în misiune în acest scop pe căpitanul Augier, agentul secret de-al lor. O grevă la aeroport întârzie zborul cu care cei doi (unul pasager, unul în cufăr) trebuiau să se întoarcă la Paris și cei doi trebuie să petreacă o vreme în același hotel în care se află frumoasa performeră de cabaret Françoise. Ambii bărbați se îndrăgostesc de femeia care are darul de a-i fermeca pe toți bărbații întâlniți în cale (și pe cei care vizionează filmul). Când avionul este deturnat de teroriștii care-l căutau pe Bloch, talentele de cuceritoare de inimi ale frumoasei Françoise vor trebui să fie folosite intens, mai ales că aventurile care-i vor purta pe eroi prin tot nordul Africii și în apele Mediteranei abia încep.
Georges Lautner făcuse până în 1973 câteva filme de succes, dar cam toate erau în genul film noir. Aici abordează registrul comic și reușita este doar parțială. Motivul este tocmai scenariul, scris de Lautner în colaborare cu Francis Veber, excelent scenarist, care avea să înceapă și el peste câțiva ani o cariera de regizor marcată de câteva succese memorabile, desi a realizat puține filme. Lautner cel consacrat și Veber al cărui talent va deveni evident și-l va face și pe el celebru peste câțiva ani nu reușesc aici decât să scrie un scenariu destul de banal, cu comic de situații și de caractere care nu depășește nivelul comediilor cinematografice mediocre.
Rămâne deci ca ‘La valise’ să se bazeze pe talentul actorilor, și aici pariul dă ceva roade. Mireille Darc este formidabilă. Françoise a sa este sexy, fata ‘modernă’ dar și puțin melancolică. Jean-Pierre Marielle, unul dintre acei actori ai căror figură ne este cunoscută din multe filme, dar care rar primește un rol consistent, se bucură aici de mai mult timp pe ecran și-l folosește cu farmec și căldură. Michel Constantin, actorul specializat în roluri de gangster brutal dovedește aici că poate fi și comic, mai ales când joacă rol de îndrăgostit. Apar în roluri secundare încă doi excelenți comici francezi: Jean Lefebvre și Michel Galabru. Prezența lor în asemenea roluri mici este o indicație că acest film a atras actorii cunoscuți ai vremii, care au dorit să fie prezenți pe generic. ‘La valise’ nu este o capodoperă, ci doar o comedie simpatică, dar îi înțelegem perfect de ce.
Nota: 5/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, https://video-a-la-demande.orange.fr/film/LAVALISEXXXW0000500/la-valise)