How to Marry a Millionaire (1953) – Cum să te căsătoreşti cu un milionar
Regia: Jean Negulesco
Distribuția: Marilyn Monroe, Betty Grable, Lauren Bacall
‘How to Marry a Millionaire’ (1953) a fost o excelentă surpriză. L-am ales pentru că apar pe generic Lauren Bacall și Marylin Monroe și pentru că regizor este Jean Negulesco. Născut la Craiova, acesta a fost o personalitate extrem de interesantă, cineast reputat, a lucrat cu marile studiouri Warner și Fox și cu actori și actrițe celebre ale anilor ’40 și ’50, autor de filme de diverstisment, dar și drame sociale de calitate. A fost de asemenea și un pictor foarte interesant, care a călătorit că adolescent la Paris și a studiat cu Constantin Brâncuși. Ceva se simte în originalitatea și puterea vizuală a filmelor sale. Nu mă așteptam de la ‘How to Marry a Millionaire’, un film realizat în anul nașterii mele, să fie atât de distractiv și de antrenant.
Amatorii de sitcom-uri TV vor fi foarte familiari cu genul de intrigă și cu decorul propus de acest film. Acțiunea – inspirată de două piese de teatru – se petrece într-un apartament fabulos din New York, închiriat de trei tinere modele fermecătoare. Nu prea își permit plata chiriei, așa că încep să vândă obiectele, mobila, chiar și pianul din apartament. Visul lor este să-și găsească bărbați bogați, cel puțin milionari, și pleacă decise în căutarea acestora. Unii sunt cam bătrâni, alții sunt cam escroci, dar obstacolul cel mai mare este că fiecare dintre ele își găsește și câte o iubire adevărată în bărbați care nu corespund stării sociale și financiare la care aspiră. Ce vor alege în final?
‘How to Marry a Millionaire’ a fost printre primele filmate în format Cinemascope și primul în care este folosită muzică înregistrată stereo. Pentru a folosi la maxim noile tehnici, Jean Negulesco face câteva lucruri foarte interesante, împreună cu compozitorul Alfred Newman și cu directorul de cinematografie Joseph MacDonald. Începe filmul cu o uvertură pentru mare orchestra, ca la o reprezentație de teatru musical. Filmează cu cadre scurte, cu personajele în permanentă mișcare. Umple ecranul cu imagini ale New Yorkului anilor ’50, dar și din apartamentul imens în care are loc o mare parte din acțiune. Trio-ul de mari actrițe ale Hollywood-ului reprezintă, desigur, punctul principal de atracție. Cea mai în vârstă era Betty Grable, o vedetă a anilor ’40, aflată la unul dintre ultimele sale roluri pentru studiourile Fox. Lauren Bacall face cu succes unul dintre puținele roluri de comedie din această parte a carierei sale. În fine, Marylin Monroe este delicioasă jucând-o pe Pola cea mioapă. Intriga este previzibila, și o vom vedea reluată în numeroase comedii de televiziune. Unele dintre ele s-au inspirat de aici, filmul a generat un serial, au urmat multe altele cu apartamente, prieteni și prietene la New York, de la ‘Friends’ până la ‘Sex in the City’. Totul este scris și filmat lejer și cu bun gust, așa încât vizionarea este agreabilă și nu trebuie evitată, în ciuda vârstei venerabile a filmului.
Nota: 7/10
(Sursă fotografii IMDb.com)