Filme Filme asiatice

Trecut, prezent, viitor: Shan he gu ren (2015)

Shan he gu ren (2015) – Mountains May Depart
Regia: Zhangke Jia
Distribuție: Tao Zhao, Yi Zhang, Jing Dong Liang, Zijian Dong, Sylvia Chang

‘Mountains May Depart’ (titlul original este ‘Shan he gu ren’), din 2015, este cel mai ambițios dintre filmele realizate până acum de Zhangke Jia. Regizorul chinez abandonează stilul minimalist și clasic al filmelor sale precedente pentru a aduce pe ecran o poveste care se petrece în trei perioade de timp diferite: în trecut, în prezent și în viitor. Personajele parcurg istoria recentă a Chinei, prezentul cu incertitudinile și contradicțiile sale și sunt imaginate și în viitorul nu prea îndepărtat. Zhangke Jia reușește astfel să descrie și să comenteze din punct de vedere social și moral evoluția spectaculoasă a societății chineze din ultimele decenii, dar și să abordeze teme universale care pot fi considerate actuale și înțelese în orice altă parte a globului: tradiția și modernitatea, dragostea și gelozia, educația copiilor și conflictele dintre generații, vârstele și dificultățile adaptării la schimbări, problemele emigranților și dorul de casă. Este un film care mi-a deschis o fereastră spre oamenii Chinei de astăzi și m-a captivat și prin problematică și prin mijloacele cinematografice prin care aceasta este adusă pe ecran.

Prima parte a filmului se petrece la Fenyang, orașul unde s-a născut regizorul Zhangke Jia și locul în care are loc acțiunea multora dintre filmele sale. Ne aflăm în 1999, în pragul noului mileniu, o epoca plină de speranțe dar și de schimbări radicale în China. Eroii filmului au 25 de ani, aparțin deci unei generații născute și crescute după traumatica perioadă a Revoluției Culturale a lui Mao, o generație compusa din cei care se adaptează trecerii la economia capitalistă, abandonând ideologia dar și multe dintre tradițiile chinezești, și cei care se desprind mai greu sau nu doresc să abandoneze perceptele morale și modul de viață tradiționale. Doi băieți și o fată constituie un trio amoros clasic, prieteni până când cei doi băieți (ambițiosul capitalist Jinsheng și ‘proletarul’ Liangzi) se îndrăgostesc de aceeași fată (Tao, interpretată de Tao Zhao, soția și muza regizorului). Povestea este relatată delicat, fata trebuie să aleagă și alegerea ei nu poate rămâne fară consecințe traumatice.

A doua parte se petrece în 2014, anul în care a fost filmat ‘Mountains May Depart’, deci în prezent. Jinsheng a devenit un magnat bogat și și-a luat fiul la Shanghai unde este educat la o ‘scoală internațională’. El și Tao au divorțat. Liangzi este bolnav de plămâni datorită muncii în mine și are nevoie de ajutor. Moartea bunicului îl readuce pe băiețelul de șapte ani al cuplului la Fenyang, și prăpastia creată între mamă și copilul dezrădăcinat cultural este dureroasă. Această parte este din nou delicat povestită, cu accent pe întâlnirea și evoluția relației dintre mamă și fiu (care primise expresivul nume ‘Dollar’).

Partea a treia se petrece în 2025, deci în viitorul destul de îndepărtat de 2014. China este o supraputere, moneda ei este cea mai puternică! Jinsheng și Dollar au emigrat în Australia, dar conflictul se adâncește intre tatăl, bogat dar nefericit, violent și neadaptat și fiul adolescent care încearcă să reînvețe limba chineză uitată și să reconstruiască punțile spre mama de care fusese despărțit, fie chiar și printr-o relație cu o femeie mult mai în vârstă decât el, poate o ‘mamă-surogat’. Și aici avem de-a face cu o temă intimă și interesantă, dar tratamentul cinematografic este mai puțin reușit, poate și deoarece acțiunea este mutată într-un spatiu geografic și cultural cu care scenaristul-regizor este mai puțin familiar.

Se poate deci spune că avem de-a face cu trei filme diferite, având aceiași eroi? Fiecare parte are destul material pentru un film, dar personajele sunt legate intre ele, sentimentele persistă în timp și faptele comise în trecut au consecințe în prezent și în viitor. Filmul începe cu un grup de tineri (din care fac parte și eroii) dansând pe optimista melodie ‘Go West’ a lui Village People, în versiunea făcută celebră de Pet Shop Boys, și se încheie cu Tao rememorând și dansând, singură acum, pe aceeași melodie. Este un cântec simbol al generației care a trăit eliberarea de comunism, eu îl cunoșteam din România unde am trăit și eu atunci, și aflu acum că era popular și în China. În frumoasa scenă finală este vorba despre o închidere de ciclu și o persistență a sentimentelor în lupta cu vârsta. Filmul lui Zhangke Jia este extrem de atent la detalii în cele două secțiuni dedicate trecutului și prezentului, încărcat de simboluri și de referințe la cultura tradițională. Chiar daca partea a treia pare puțin disonantă stilistic și mai puțin autentică, ansamblul funcționează. Personajele sunt puțin prea maniheiste în felul în care sunt construite, dar interpretarea actorilor compensează, în special cea a formidabilei Tao Zhao. Imaginea (semnată de Yu Lik Wai) este extrem de rafinată, cu o mișcare a aparatului de filmat demnă de marii maeștri ai artei filmului. Recomand filmul tuturor celor care doresc să afle mai mult despre istoria recentă a Chinei așa cum a fost trăita de oamenii ei, dar și pasionaților de drame de familie de calitate.

Nota: 8/10

(Sursă fotografii: IMDb.com)

Articole similare

„Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (2018)

Adriana Ruta Neagoe

Căsătoria eșuată a unei zeițe: Le mépris (1963)

Dan Romascanu

Despre universalitatea mileurilor și cizmelor diforme: Miracle (2017)

Iulia Dromereschi

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult