Regia: Hal Ashby
Actori: Peter Sellers, Shirley MacLaine, Melvyn Douglas, Jack Warden
Nimic nu m-a impresionat mai mult ca ultimul film de succes al lui Peter Sellers-Being There si nici nu se putea ca un alt film sa fie ultimul care il are in distributie, din cele recenzate pentru saptamana pe care i-am dedicat-o la 84 de ani de la nasterea lui (8 septembrie 1925). Este dovada pe care Sellers ne-o aduce, cu un an inainte de moartea sa, ca este un actor complet. Diferit de restul filmelor sale, cel putin fata de cele vazute in aceasta saptamana, ne arata ca el poate sa joace, si inca excelent, o drama profunda, un personaj absolut implacabil, pasiv, simplu si expresiv.
Pentru Chance (Peter Sellers), intreaga viata, intreaga lume este o imensa gradina. Nimic nu cunoaste in afara acesteia si in afara programelor de la televiziune. O viata de om a stat in gradina unui proprietar bogat, neiesind pe poarta casei unde locuia, fiind hranit de menajera Louise si obisnuit sa nu fie remarcat, intrebat nimic de nimeni, o cauza fiind si usoara “debilitate” de care suferea (dupa cum Louise ne marturiseste spre sfarsitul filmului, “n-are minte deloc”).
In clipa in care stapanul sau moare, el este obligat sa iasa in lume si, din fericire, destul de repede, isi gaseste noii “stapani”, dupa ce este calcat din greseala de masina acestora.
Devine astfel Chauncey Gardiner, din gradinar devine peste noapte sfatuitorul senatorului Benjamin Rand (Melvyn Douglas) si chiar al presedintelui Statelor Unite, un influent personaj media si, se pare, chiar viitorul candidat la presedintie. Ce este interesant este ca el nu face nimic pentru toate acestea. Este la fel de simplu cum l-am cunoscut ca simplu gradinar, vorbeste in continuare despre gradina sa, despre perioadele de insamantare sau de deschidere a florilor, numai ceilalti complica discursul sau, dandu-i alte nuante si alte intelesuri.
Poate fi considerata aceasta doar o satira la adresa omului si a personalitatii sale prea complicate. Si, intr-adevar, asa este pentru ca fiecare dintre noi avem tendinta sa complicam lucrurile simple, sa gasim intelesuri diferite fiecarei vorbe aruncate de cel de langa noi, chiar daca acesta a spus un cuvant, a tinut un discurs complet nevinovat. Exista, de altfel, si scene de comedie memorabile, dar ne aflam in fata unui Sellers care nu mai face gaguri, ci invarte cuvintele, le plaseaza in momente serioase, astfel ca zambim deseori, desi amar in unele cazuri (Exemplu: Iubitor de emisiuni televizate, o alta parte importanta a existentei sale, marturiseste si inaintea unui act sexual ca “ii place sa priveasca”. Femeia de langa el nu intelege contextul si crede ca ii place sa o priveasca cum face dragoste singura).
Se pare ca Sellers a fost obsedat de cartea originala, scrisa de Jerzy Kosinski, care a semnat de altfel si scenariul, indata ce a citit-o. In 1971, cartea abia iesise in librarii, Sellers a placut-o foarte mult si i-a trimis autorului urmatoarea telegrama: “Available in my garden or outside of it”, completand-o cu numarul sau de telefon. Cei care au vazut filmul stiu despre ce este vorba, iar pe ceilalti ii invit sa il vizioneze, pentru ca este probabil unul dintre cele mai bune filme ale lui Sellers, care i-a adus si o nominalizare la premiul Oscar pentru cel mai bun actor (pierdut insa in favoarea unui alt actor si film-cult-Dustin Hoffman in Kramer vs. Kramer). Totusi, filmul a primit un Oscar, pentru cel mai bun actor in rol secundar-Melvyn Douglas.