Samâ wôzu (2009) – Summer Wars
Regizor: Mamoru Hosoda
Scenariul: Satoko Okudera
Producator: Madhouse Studio
Voci: Sumiko Fuji, Ryûnosuke Kamiki, Ayumu Saitô, Nanami Sakuraba, Yôji Tanaka, Mitsuki Tanimura
Animatia japoneza s-a impus in lumea filmului european si american in special prin numele lui Hayao Miyazaki legat de cel al celebrului studio Ghibli. Un nou nume, necunoscut inca, dar inclus pe lista lunga din care se aleg cele trei nominalizari la Oscar 2011, a iesit din umbra marelui Miyazaki si s-ar putea dovedi continuatorul celebrului regizor japonez in materie de productii de succes.
Ca de altfel peste tot in lume, nici lumea filmului nipon nu este lipsita de rivalitati. In 2004 Mamoru Hosoda a fost ales de studio Ghibli ca regizor pentru planificata productie „Howl no Ugoku Shiro” („Howl’s Moving Castle” 2004), insa cand „regele” Miyazaki a hotarat ca va prelua carma acestei productii animate, Hosoda a fost inlaturat fara prea multe discutii.Departe de a fi descurajat de aceasta intamplare, Mamoru Hosoda si-a planuit „revansa” prin creatie, revansa pe care a inceput-o sub cele mai bune auspicii in 2006 cand animatia regizata de el si produsa de studioul Madhouse – „Toki o Kakeru Shojo” („The Girl Who Leapt Through Time” ) a fost mult mai bine primita de critici si de public decat filmul „Gedo Senki” („Tales from Earthsea”), realizat pentru studioul rival – Ghibli – de Goro Miyazaki, fiul celebrului regizor, retras intre timp din activitate.
Cu „Summer wars” isi continua razbunarea si isi consolideaza pozitia de continuator al lui Miyazaki. Nu stiu in ce masura Hosoda si-a dorit sa devina un nou Miyazaki, insa, cu aceasta noua productie a sa, demonstreaza cert cel putin doua lucruri: ca reuseste sa trasforme povesti simple in filme animate pline de viata, interesante, captivante si de succes si a doua si cea mai impresionanta caracteristica care il apropie „regelui” – talentul de a da viata unor lumi fantastice deosebite, stralucitoare, impresionante.
In completarea talentului sau au venit bugetul considerabil crescut fata de prima sa creatie, si distributia internationala de care s-a ocupat Warner Japonia. O nominalizare la Oscar si, de ce nu, un premiu, i-ar aduce recunoasterea mondiala meritata.
Povestea din „Summer wars” combina elementele fantastice cu satira sociala, vorbindu-ne despre cultura „web” atat de raspandita in zilele noastre, de retelele sociale care ne acapareaza timpul si treptat se impun in cele mai vaste domenii care ne afecteaza viata dar si despre importanta familiei, despre traditii si valori care trebuie onorate si perpetuate. Actiunea se petrece in timpul nostru, intr-o lume identica cu cea in care traim, cu o singura diferenta: este dominata de o realitate virtuala numita Oz, o combinatie de „Facebook” si „Second Life”, realitate integrata in viata de zi cu zi a peste un miliard de oameni de toate categoriile sociale. Oz controleaza practic fecare aspect tehnic al lumii reale, de la trafic la alimentarea cu energie electrica si cu apa, semnalul GPS si multe altele. Practic, in aceasta lume paralela, omenirea „traieste” luand forma diverselor avataruri si interactionand cu ceilalti, jucand jocuri sau administrandu-si finantele proprii.
In aceste circumstante facem cunostinta cu Kenji (Ryunosuke Kamiki), un geniu in matematica, student, care impreuna cu prietenul sau lucreaza part time la intretinerea sistemului Oz. Tinerii n-au viata sociala petrecandu-si aproape tot timpul in lumea virtuala. Propunerea de angajare pe durata verii, venita din partea lui Natsuki (Nanami Sakuraba), membra a clanului Jinnouchi, starneste entuziasmul celor doi si incantarea lui Kenji care este ales s-o insoteasca pe cea pe care o admira in secret. Abia in momentul prezentarii rudelor, Kenji afla si „jobul” pentru care a fost angajat – acela de a se prezenta drept logodnicul lui Natsuki la petrecerea data pentru aniversarea celor nouazeci de ani ai strabunicii. Pe timpul vizitei, intr-o noapte, Kenji primeste un mesaj care i se pare o problema de matematica si intrigat o rezolva. Solutia insa se dovedeste a fi un virus care pune stapanire pe Oz si care ameninta sa distruga lumea virtuala si sa dea peste cap lumea reala aflata in interdependenta cu cea virtuala. In haosul nou creat nu le ramane eroilor decat sa lupte sa recastige Oz-ul si implicit controlul asupra propriilor vieti.
Numeroasa familie a lui Natsuki prilejuieste autorului introducerea unor numeroase personaje, insa acestea sunt bine conturate si fiecare se remarca prin caracteristici speciale care le fac usor de retinut de cei care vizioneaza pelicula.
O figura aparte este Sakae Jinnouchi- strabunica, matroana familiei, impresionanta prin forta cu care ii conduce pe ceilalti, cu spiritul de initiativa de care da dovada in fata nou ivitei probleme si cu taria cu care ii tine uniti si ii mobilizeaza pe ceilalti chiar si dupa moarte.
Kazuma Ikezawa (Mitsuki Tanimura) este varul in varsta de 13 ani al lui Natsuki care se dovedeste a fi un renumit si talentat jucator in Oz si care contribuie decisiv la lupta finala intre inteligenta artificiala si cea umana.
Responsabil cu intriga actiunii este insa Wabisuke Jinnouchi, oaia neagra a familiei, plecat de peste 10 ani in America sa-si implineasca visele. Prezenta sa agita celalalte personaje – de la Natsuki care isi reintalneste prima dragoste, la Kenji care simte gelozie vazand interesul renascut al „logodnicei” sale pentru noul venit, totul culminand cu dezvaluirea ca este autorul inteligentei artificiale care ameninta acum lumea Oz.
Alaturi de cei prezentati mai sus mai apar numerosi alti membri ai familiei lui Natsuki, personaje sclipitoare, cu replici amuzante, cu vieti normale si nu extravagante, solidare cu lupta initiata de Kenji si Kazuma si care se revad in Oz ca o mica armata de simpatice avatare.
Spectacolul vizual al bataliilor date in Oz este impresionant, colorat, puternic, insa in ciuda inventivitatii acestor scene, Hosoda nu pune accentul pe lupta in sine ci pe felul in care personajele din lumea reala fac fata confruntarilor din lumea virtuala. „Summer wars” accentueaza tema influentei erei digitale asupra oamenilor, tranzitia de la epoca bunicilor cu epistole scrise pe hartie la prezentul dispozitivelor digitale care exclud contactul intre oameni, masura in care devenim sclavii propriilor noastre inventii si masinariilor care ne conduc si influenteaza stilul de viata. In lumea Oz peste un miliard de oameni si-au facut viata mai usoara profitand de facilitatile virtualului. Cand Oz-ul este infiltrate, pericolul ameninta ambele lumi. E felul lui Hosoda de a puncta pericolul incredintarii aspectelor cheie, zilnice, unei singure realitati virtuale mondiale, vulnerabilitatea care ne-o creaza aceasta alegere.
„Summer wars” realizeaza si un contrast intre cele doua lumi puse in balanta: lumea Oz este rece, impersonala, cu toata dragalasenia si culoarea avatarelor utilizatorilor, spre deosebire de lumea reala reprezentata de familia Jinnouchi, plina de caldura, interrelationand, trezind sentimente. Diversitatea coplesitoare lupta cu onoarea si unitatea, cu sprijinul si legaturile de familie.
Ce pledoarie ar putea fi mai buna pentru relatiile de familie?
1 comment