Filme Filme americane

Prea întunecat pentru a fi adevărat? – Civil War (2024)

Civil War (2024) – Război civil
Regia: Alex Garland
Distribuția: Kirsten Dunst, Wagner Moura, Cailee Spaeny

Distopiile pe ecrane impresionează parcă mai puțin în ultima vreme și asta se datorează probabil și faptului că viețile noastre și evenimentele din jurul nostru conțin din ce în ce mai multe elemente de distopie. ‘Civil War’, filmul scris și regizat de Alex Garland în 2024, descrie o distopie americană ultimativă: Statele Unite sunt devastate de un război civil în care California și Texasul (având ca aliate Florida) se răzvrătesc contra puterii federale și sunt chiar pe cale să câștige războiul. Vecinii sunt asmuțiți unii contra celorlalți, anarhia domnește, iar crimele de război despre care americanii citeau doar în presă se petrec pe teritoriul Americii. Scenariul încearcă și reușește cu abilitate să nu asocieze niciuna dintre părțile în conflict cu taberele politice actuale, și nici nu explică cum și de ce tocmai Texasul și California au ajuns partenere în alianța secesionistă. Atenția lui Alex Garland a fost îndreptată spre un alt aspect – rolul presei în astfel de conflicte și felul în care jurnaliștii se confruntă cu violența și crimele de război la care sunt martori. Totul este ambalat ca un thriller politic de acțiune (unul bine făcut). Ceea ce se petrece pe ecran este în multe momente oribil, uneori chiar greu de privit. Nefurnizând explicații, Garland îi lasă pe spectatori să se gândească. Cum s-a putut ajunge aici?

În centrul acțiunii se află patru ziariști care decid să întreprindă ceea ce a devenit o călătorie presărată de pericole mortale de la New York la Washington, DC pentru a încerca să-i ia un interviu, poate ultimul interviu, președintelui Statelor Unite baricadat la Casa Albă. Lee este o fotoreporteră celebră, al cărei nume și biografie sunt inspirate de Lee Miller celebra fotografă și fotoreporteră de război americană din secolul 20. Jessie este o mult mai tânără versiune a aceluiași personaj, dorind să calce pe urmele lui Lee, care este pentru ea idol și model. Joel este un tânăr, curajos și experimentat reporter de război. Sammy, mult mai în vârstă decât ceilalți trei, este un ziarist veteran care scrie pentru ‘ceea ce a rămas din New York Times’. Drumul celor patru este presărat de imagini ale Americii devastate și de scene de război inimaginabile dar foarte sugestive ca subiecte de fotografii. Partea finală a filmului se petrece în Casa Albă asediată. Un imperiu este pe cale să cadă.

‘Civil War’ este un road movie sângeros. Suntem martorii maturizării lui Jessie, care devine din ce în ce mai asemănătoare modelului ei. În același timp, tocmai reporterii cei mai căliți ating punctele lor de criză psihologică, atunci când sunt confruntați cu morțile colegilor lor. Despre profesia de jurnalist s-au făcut deja multe filme, câteva foarte bune. ‘Civil War’ se adaugă la această listă, punând întrebări dureroase legate de esența meseriei de reporter și fotograf de război. Care este datoria supremă a ziariștilor în condiții extreme? Să înregistreze și să relateze la ceea ce sunt martori? Când este vorba despre violențe extreme, despre atrocități, văzute fără a reacționa, nu devin reporterii complici? Înseamnă incorporarea cu una sau alta dintre forțe – fără de care accesul la câmpurile de lupte este imposibil – și o complicitate cu acestea? Alex Garland a ales intenționat, cred, meseria de fotoreporter și și-a prezentat eroii folosind uneltele puțin demodate ale meseriei lor. Cred că a vrut să spună că întrebările puse în film nu se referă la o perioadă anume, ci la toate războaiele reflectate în presă de ziariști, de când există presa.

Realizarea cinematografică este fluidă și spectaculoasă, desi nu pare să fi fost vorba despre o producție excesiv de scumpă. Vor fi mulțumiți, cred, și amatorii de filme de acțiune. Kirsten Dunst (Lee) demonstrează că a trecut în categoria actrițelor solide, cu o filmografie diversă. Cailee Spaeny mi-a părut la început puțin contra-distribuită (prea tânără?) dar pe parcursul filmului trece printr-o maturizare care reușește să convingă. Wagner Moura și Stephen McKinley Henderson completează careul de personaje cu roluri secundare satisfăcătoare. ‘Civil War’ este mai mult decât încă o distopie.

Nota: 7/10

(Sursă fotografii: IMDb.com)

Articole similare

Tragediile din spatele cortinelor: Vox Lux (2018)

Delia Marc

Prin blogosfera cinefila (9 – 15 ianuarie 2012)

Jovi Ene

Trecut, prezent, viitor: Cloud Atlas (2012)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult