The Bike Thief (2020)
Regia: Matt Chambers
Distribuția: Alec Secareanu, Anamaria Marinca, Alexia Maria Proca, Orlando del Maestro, Frank Kerr
Dacă era nevoie de o dovadă bună că dramele sociale engleze sunt inspirate din neorealismul italian, o furnizează ‘The Bike Thief’, realizat în 2020, filmul de debut al regizorului Matt Chambers. Titlul este o trimitere directă și neîntâmplătoare la filmul din 1948 al lui Vittorio De Sica, ‘Ladri di biciclette’. Filmul său este un omagiu și o transpunere în timp a filmului clasic al neorealismului italian, însă fară a fi o pastișă. Scenariul, scris tot de Matt Chambers, preia câteva dintre ideile principale, situațiile și liniile de acțiune din filmul lui de Sica, transplantând acțiunea în acea parte a Londrei contemporane pe care majoritatea englezilor și a turiștilor o ignoră – lumea imigranților care încearcă să-și croiască un drum și să-și construiască o identitate într-o lume care le oferă foarte puține puncte de sprijin sau repere morale. Este un film realizat cu simplitate și sinceritate, pe care calitățile cinematografice și ale actorilor reușesc să-l facă interesant pentru iubitorii de film care sunt interesați de dramele umane și sociale.
Spectatorii nu află niciodată numele eroului principal. De altfel, el își petrece o mare parte a filmului cu fața camuflată de o cască de motociclist. Este un imigrant român și lucrează nopțile livrând pizza clienților restaurantului condus de Yusuf. Job-ul este la limita legalității, motoreta folosită pentru livrări nu este asigurată. Boss-ul îi și închiriază apartamentul în care locuiește împreună cu soția sa – care muncește ca menajera – și cei doi copii, o fata adolescenta, eleva, și un băiețel de câteva luni. Integrarea să este foarte aproximativa. Engleza o știe doar la nivel de bază și nu prea comunică cu colegii sai, imigranți veniți din alte continente. Familia muncește greu și subzistă la limită.
Când motoreta încredințată de boss îi ieste furată – poate întâmplător, poate răzbunarea colegilor – întreaga să existență este răvășită. Rișca să piardă totul, job-ul, casă, posibilitatea de a-și susține familia. Poliția nu-l ajută deoarece motoreta nu era asigurată și polițiștii par mai interesați să verifice dacă nu este cumva imigrant ilegal. Nu știm prea multe despre acest bărbat, dar pare un om decent și cinstit. Situația în care se află nu poate însă să fie rezolvată prin mijloace oneste. La fel ca în filmele lui De Sica și ale altor maeștri italieni, personajul este motivat de considerente morale nobile și în primul rând de devotamentul pentru familie, dar viața și condițiile sociale din jurul său îl pun în situații extreme.
Rolul principal este excelent interpretat de Alec Secăreanu. Putem bănui că lipsa sa de comunicare nu este neapărat o trăsătură de caracter, și în spatele tăcerii sale pare a se ascunde o poveste de viață nespusă. Anamaria Marinca este Elena, soția lui, și mi-ar fi plăcut ca rolul ei să fie mai consistent. Debutează, excepțional, Alexia Maria Proca în rolul fiicei adolescente. Scenele de familie sunt interpretate cu discreție și sensibilitate. Din perspectiva românească filmul spune ceva despre confruntarea multor imigranți cu Apusul care este departe de a-i primi cu brațele deschise, și despre conflictul de valori morale dintre educația de acasă și realitățile societății în care au ajuns. Regizorul și scenaristul Matt Chambers nu a insistat însă pe aceste aspecte, și din punctul de vedere al unui spectator ‘neutru’ ar putea să fie vorba despre imigranți din orice altă parte a lumii. Imaginea semnata de Nanu Segal adaugă calitate filmului, aducând pe ecran o Londră de noapte, rece și întunecoasă, camuflându-și violenta și contradicțiile. Conflictul pare să evolueze lent însă este vorba despre o gradație a alunecării în întuneric. Matt Chambers a scris și realizat un film discret, însă care transmite un mesaj semnificativ și care are un remarcabil impact emoțional. În comparația cu ilustrul original care l-a inspirat, ‘The Bike Thief’ nu iese foarte dezavantajat.
Nota: 7/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)